خانهاخبار
۱۰ راه حل کاربردی برای افزایش سرعت گوشی‌های اندرویدی

۱۰ راه حل کاربردی برای افزایش سرعت گوشی‌های اندرویدی

در این مطلب آموزشی، ۱۰ راه حل کاربردی برای افزایش سرعت گوشی‌های اندرویدی را با شما در میان خواهیم گذاشت.
۱۴۰۲/۸/۱۶

گوشی‌های اندرویدی همانند سایر محصولات تکنولوژی، سرعت اولیه خود را پس از مدتی استفاده از دست می‌دهند و حتی قدرتمندترین پرچمداران سال‌های اخیر نیز از این امر مصون نیستند. خوشبختانه، راهکار‌های متفاوتی برای افزایش سرعت عملکرد گوشی‌های اندرویدی وجود دارند که پس از اعمال آنها، می‌توان برای مدت بیشتری از محصولات قدیمی‌تر استفاده کرد. در ادامه این مطلب، ۱۰ راه حل کاربردی جهت افزایش سرعت گوشی‌های اندرویدی را به شما نمایش می‌دهیم؛ با ما همراه باشید.

image

 

۱ - سیستم عامل گوشی خود را آپدیت کنید

image

 

یکی از مهم‌ترین بخش‌ها برای بهبود عملکرد گوشی‌های هوشمند، به‌روز نگه داشتن سیستم عامل این محصولات است. آپدیت‌های سیستم عامل اندروید در کنار افزایش امنیت محصول و اطلاعات کاربر، برخی از باگ‌های تاثیرگذار در عملکرد گوشی را نیز برطرف می‌کنند.

اکثر گوشی‌های اندرویدی به صورت خودکار وضعیت انتشار آپدیت‌ها را چک می‌کنند؛ اما کاربران می‌توانند تا با مراجعه به منوی تنظیمات گوشی و ورود به بخش Software Update نیز این آپدیت‌ها را دانلود و نصب کنند.

 

۲ - اپلیکیشن‌های اضافی را از گوشی حذف کنید

image

 

یکی از مشکلاتی که اکثر کاربران گوشی‌های اندرویدی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند؛ وجود اپلیکیشن‌های اضافی و بدون کاربرد به صورت پیش‌فرض روی این گوشی‌ها است. این اپلیکیشن‌ها که در واقع نقش تبلیغاتی دارند؛ در صورت عدم استفاده کاربر نیز در پس‌زمینه فعال هستند و از منابع محدود گوشی شما استفاده می‌کنند.

در سال‌های اخیر، برخی از سازندگان امکان حذف اپلیکیشن‌های پیش‌فرض توسط کاربر را فراهم کرده‌اند و در غیر این صورت، باز هم امکان غیر فعالسازی این اپلیکیشن‌ها وجود دارد. بنابراین اگر روی گوشی خود برخی اپلیکیشن‌های پیش‌فرض مانند شبکه‌های اجتماعی، استور‌های مخصوص تم یا پخش کننده‌های ویدیو یا موسیقی را دارید؛ آنها را حذف یا غیر فعال کنید.

 

۳ - گوشی خود را به صورت منظم ری‌استارت کنید

image

 

یکی از راهکار‌های بسیار موثر برای افزایش سرعت محصولات اندرویدی، ری‌استارت کردن گوشی به صورت منظم است. ری‌استارت یا همان ریبوت موجب بسته شدن اپلیکیشن‌ها و پروسه‌های فعال در پس‌زمینه شده و این امر، موجب آزاد شدن منابع سخت افزاری و در نتیجه افزایش سرعت عملکرد گوشی خواهد شد.

برای ریبوت کردن گوشی‌های اندرویدی، دکمه پاور را نگه دارید و سپس گزینه Restart را انتخاب کنید.

 

۴ - اپلیکیشن‌های خود را پس از استفاده ببندید

image

 

بسیاری از کاربران اپلیکیشن‌ها فراوانی را در طول روز باز می‌کنند و بدون بستن آنها، وارد سایر اپلیکیشن‌ها می‌شوند. گوشی‌های هوشمند دارای میزان محدودی از حافظه رم هستند و اپلیکیشن‌های فعال در پس‌زمینه، بخش قابل توجهی از این حافظه را به خود اختصاص می‌دهند.

خوشبختانه با توجه به افزایش حافظه رم گوشی‌های اندرویدی در سال‌های اخیر و اضافه شدن قابلیت رم مجازی، این مشکل مقداری کم‌رنگ‌تر شده است؛ اما اگر دارای یک گوشی نسبتا قدیمی هستید؛ از بستن برنامه‌ها پس از استفاده غافل نشوید. جهت بستن برنامه‌های فعال، با استفاده از دکمه مجازی مربع یا نگه‌داشتن نویگیشن‌بار به سمت بالا وارد منوی Recent Apps شوید و سپس گزینه Close All را انتخاب کنید.

 

۵ - فایل‌های دانلود شده توسط پیام‌رسان‌ها را پاک کنید

image

 

پیام‌رسان‌های محبوبی مانند واتس‌اپ یا تلگرام، تمامی محتوای مربوط به چت‌های شما را در حافظه داخلی گوشی ذخیره می‌کنند و در صورت عدم حذف آنها، این امر موجب کاهش سرعت عملکرد گوشی و پر شدن حافظه داخلی می‌شود. بنابراین در صورتی که از کاربران این پیام‌رسان‌ها هستید؛ حتما تنظیمات مربوط به پاکسازی خودکار دانلود‌ها را فعال کنید یا آنها را به طور دستی از گوشی خود حذف کنید.

 

۶ - از ویجت‌های کمتری استفاده کنید

image

 

ویجت‌هایی که به صورت مدام اطلاعات خود را آپدیت می‌کنند؛ استفاده نسبتا زیادی از منابع سخت افزاری گوشی دارند. در صورتی که از گوشی‌های قدیمی استفاده می‌کنید؛ توصیه ما بر این بوده تا ویجت‌های روی هوم اسکرین خود را کاهش دهید و حتی فید گوگل را نیز که با سوایپ به سمت چپ هوم اسکرین قابل مشاهده است؛ غیر فعال کنید. این امر به افزایش سرعت عملکرد گوشی اندرویدی شما کمک خواهد کرد.

 

۷ - قابلیت آپدیت خودکار اپلیکیشن‌ها را غیر فعال کنید

image

 

گوگل پلی استور که پلتفرم اصلی برای دانلود اپلیکیشن‌ها در سیستم عامل اندروید است؛ به طور خودکار اپلیکیشن‌های کاربران را آپدیت می‌کند. در گوشی‌های قدیمی که قدرت پردازشی چندان بالایی ندارند؛ اینگونه پروسه‌های سنگین در پس‌زمینه موجب بروز لگ و کندی محسوسی خواهد شد. برای غیر فعالسازی این قابلیت، وارد گوگل پلی استور شوید و عکس پروفایل خود را لمس کنید؛ سپس وارد بخش Network Preferences شده و گزینه Don’t auto-update apps را انتخاب کنید.

 

۸ - سرعت انیمیشن‌های سیستم عامل اندروید را افزایش دهید

image

 

تمامی سیستم‌ عامل‌های موبایل دارای انیمیشن‌های فراوانی هستند که در هنگام تعامل کاربر با گوشی نمایش داده می‌شوند. این انیمیشن‌ها با وجودی که در محصولات جدیدتر حس و حال خوبی را به کاربر القا می‌کنند؛ در گوشی‌های قدیمی ممکن است مشکلاتی چون بروز لگ و احساس کندی را به همراه داشته باشند.

برای افزایش سرعت انیمیشن‌ها در گوشی‌های اندرویدی، باید ابتدا تنظیمات مخصوص توسعه دهندگان را فعال کنید. برای فعالسازی این تنظیمات، ابتدا به منوی تنظیمات گوشی مراجعه کرده و وارد بخش About Device یا About Phone شوید. گزینه Build Number را یافته و حدود هفت بار آن را لمس کنید؛ گوشی پیغامی با مضمون «You are now a developer» را به نمایش می‌گذارد.

پس از فعالسازی تنظیمات مخصوص توسعه دهندگان، به منوی تنظیمات گوشی بازگشته و سپس وارد بخش Developer Options شوید. در این بخش سه گزینه «Window Animation Scale»، «Transition Animation Scale» و «Animator Duration Scale» را که به صورت پیش‌فرض روی x1 قرار دارند؛ روی حالت x0.5 یا None قرار دهید.

 

۹ - لانچر متفاوتی را انتخاب کنید

image

 

برخی از شرکت‌های سازنده گوشی‌های اندرویدی، از لانچر‌های سنگینی روی محصولات خود استفاده می‌کنند که مسلما، عملکرد آنها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. در صورتی که سایر راهکار‌های این لیست موجب افزایش سرعت عملکرد گوشی شما نشدند؛ توصیه می‌کنیم تا به سراغ استفاده از لانچر متفاوتی بروید.

لانچر‌ها به سادگی از طریق گوگل پلی استور قابل نصب هستند و بر خلاف Custom ROMها، برای استفاده از آنها نیازی به دنبال‌ کردن مراحل پیچیده وجود ندارد. از جمله بهترین لانچر‌های اندروید می‌توان به Nova Launcher، Microsoft Launcher، Poco Launcher و Hyperion Launcher اشاره کرد.

 

۱۰ - گوشی خود را به تنظیمات کارخانه بازگردانید

image

 

در برخی از گوشی‌های قدیمی اندرویدی، تنها راه برای افزایش سرعت گوشی و رهایی از دست لگ و کندی‌های بی‌شمار، بازگشت محصول به تنظیمات کارخانه یا همان فکتوری ریست است. متاسفانه، این روش تمامی اطلاعات درون گوشی را حذف کرده و کاربران تنها در شرایطی از آن استفاده می‌کنند که هیچ راهکار دیگری برای بهبود سرعت عملکرد گوشی نداشته باشند.

در اکثر گوشی‌های اندرویدی، می‌توانید با مراجعه به منوی تنظیمات و جستجوی عبارت «Reset»، گزینه مربوط به فکتوری ریست را پیدا کرده و گوشی خود را به تنظیمات کارخانه بازگردانید. توصیه می‌کنیم تا پیش از انجام این کار، حتما از اطلاعات گوشی بکاپ تهیه کنید.

 

امیدواریم که این مطلب جهت آشنایی با روش‌های افزایش سرعت عملکرد گوشی‌های اندرویدی برای شما کاربردی باشد. تجربیات و سوالات خود را در بخش نظرات با ما در اشتراک بگذارید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (120 نظر)

sina

۱۴۰۲/۸/۱۷
مک بوک بگیر مشکلت حل میشه

حیدر

۱۴۰۱/۲/۱۰
آقا یه سوال کارت اس دی چجوری می‌تونه سرعت گوشی رو زیاد کنه؟

نظری

۱۳۹۹/۹/۹
برا غیر فعال کردن بعضی از برنامه‌های خوده. گوشی ، میگه امکان دارد برخی از برنامه های شما حذف شوند و گوشی دچار مشکل بشه ،یا میگه برنامه دیگری جایگزین میشه ،چیکار کنم ،غیر فعلا کنم یا… . ممنونم

نظری

۱۳۹۹/۹/۹
با سلام و تشکر ،گرچه میبینم جواب هیچکدام از سوالات داده نشده ،ولی میپرسم امید ک جواب بدهید. ایا حذف کردن برنامه های داخل کارت حافظه،روی سرعت گوشی تاثیر داره? شنیدم مقداری از حافظه داخلی رو اشغال میکنه ، درسته? ممنون

رضا

۱۳۹۹/۱/۲۳
سلام من گوشی سامسونگ j1 mini prime دارم حدود چهار روزه که سرعتش اومده پایین مثلا وقتی روی یه قسمتی کلیک میکنم بعد یه زمان کوتاه کار میکنه یا اینکه رمزو که میزنم یکم طول میکشه بعد خودش همون چیزی که زدمو میزنه و باز میشه سه سال هم میشه که خریدمش حافظه شو خالی کردم ولی درست نشد چند بار خاموش روشن کردمش بازم نشد به نظرتون چیکارش کنم؟؟