خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی جی اس ام؛ Microsoft Surface Pro 3

بررسی تخصصی جی اس ام؛ Microsoft Surface Pro 3

صادق مجدپور - نویسنده مهمان:چند سالی از ارائه اولین مدل از تبلت/لپ‌تاپ حرفه‌ای مایکروسافت یعنی Microsoft Surface Pro می‌گذرد و اکنون نسخه سوم از این گجت هیبریدی معرفی شده است. Microsoft Surface Pro 3، بسیاری از ویژگی‌های خوب مدل‌های قبلی را حفظ کرده و از بسیاری جنبه‌ها نیز بهتر و کامل‌تر شده است. در ادامه، این محصول جدید شرکت مایکروسافت را از جهات مختلف مورد بررسی قرار خواهیم داد.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۳/۵/۴

صادق مجدپور - نویسنده مهمان:چند سالی از ارائه اولین مدل از تبلت/لپ‌تاپ حرفه‌ای مایکروسافت یعنی Microsoft Surface Pro می‌گذرد و اکنون نسخه سوم از این گجت هیبریدی معرفی شده است. Microsoft Surface Pro 3، بسیاری از ویژگی‌های خوب مدل‌های قبلی را حفظ کرده و از بسیاری جنبه‌ها نیز بهتر و کامل‌تر شده است. در ادامه، این محصول جدید شرکت مایکروسافت را از جهات مختلف مورد بررسی قرار خواهیم داد.

image

ظاهر و طراحی

Microsoft Surface Pro 3 از نظر ظاهر کلی به نسل‌های قبلی این تبلت/لپ‌تاپ شبیه است. نسل سوم این محصول نسبت به مدل‌های قبلی طول و عرض بیشتری دارد که به دلیل صفحه نمایش بزرگ‌تر آن است، اما ضخامت آن از 13 میلی‌متر به 9.1 میلی‌متر کاهش یافته است که دستاورد بسیار خوبی است. همچنین، این محصول حدودا 100 گرم سبک‌تر شده است و وزن آن اکنون حدود  800 گرم است. همانند نسخه های گذشته Surface، مدل سوم از این گجت هیبریدی نیز یک پایه تا شونده و با زاویه قابل تنظیم در قسمت پشت دارد. در مدل جدید Surface، محدوده زوایای قابل تنظیم این پایه گسترده‌تر شده‌اند و اکنون می‌توان آن را در هر زاویه‌ای بین 22 تا 150 درجه تنظیم کرد. بنابراین، Surface Pro 3 نسبت به مدل‌های قبلی کاربردهای بیشتری خواهد داشت و می‌توان با تنظیم زاویه و به‌راحتی از آن برای طراحی با قلم، تایپ یا کار با رابط کاربری لمسی ویندوز استفاده کرد.

 

 

image

 

کاور کیبوردی که برای Surface جدید ارائه می‌شود نیز طراحی جدیدی دارد. این کاور که به صورت آهنربایی به بدنه اصلی متصل می‌شود، به شکل زاویه‌دار ساخته شده و قسمت بالایی آن بلندتر از قسمت پایین آن است. این طراحی جدید موجب می‌شود تا کیبورد Surface شباهت بیشتری به کیبورد لپ‌تاپ‌ها داشته باشد و تایپ کردن با آن ساده تر شود. یکی از تفاوت‌های ظاهری دیگر Surface Pro 3 با نسخه قبلی، انتقال کلید سخت افزاری Windows از حاشیه پایین صفحه نمایش، به قسمت سمت راست آن است. یکی از دلایل این تغییر مکان، بالاتر آمدن لبه کاور کیبورد این تبلت است که محل قبلی کلید Windows را می‌پوشاند. دلیل دیگر آن است که شرکت مایکروسافت کاربران را به استفاده از Surface Pro 3 در حالت عمودی یا Portrait نیز ترغیب کند. زیرا در حالت خواندن کتاب‌های الکترونیک یا طراحی، استفاده از تبلت به صورت عمودی راحت‌تر است. قلم لمسی جدید این تبلت، از بدنه‌ای فلزی بهره می‌برد و یک باتری داخلی نیز دارد. متأسفانه، هنوز هم مکانی برای پنهان شدن این قلم در بدنه تبلت در نظر گرفته نشده است و این قلم لمسی به نوعی سرگردان است. البته، در کنار کاور کیبورد این تبلت یک حلقه برای قرار گرفتن این قلم فراهم شده است که چندان کاربردی به نظر نمی‌رسد.

 

image

 

 

image

 

صفحه نمایش

 

بخش دیگری که در نسل جدید تبلت Pro Surface دچار تحول شده است، صفحه نمایش است. اندازه صفحه نمایش در این تبلت از 10.6 اینچ به 12 اینچ ارتقا یافته است. همچنین، صفحه نمایش Surface Pro 3 که از نوع IPS ساخته شده، تصاویر را با رزولوشن فراتر از HD یا 1440×2160 پیکسل و با نسبت تصویری 3:2 به نمایش می‌گذارد. همچنین، بر روی این صفحه نمایش بزرگ و باکیفیت، یک پوشش محافظتی از نوع Gorilla Glass نیز قرار گرفته است تا از آن در برابر آسیب و خط و خش محافظت کند. اندازه بزرگ این صفحه نمایش موجب می‌شود تا تمامی اجزای رابط کاربری ویندوز 8.1 در سر جای خود و با اندازه مناسب بر روی آن نمایش داده شوند. همان‌طور که انتظار می‌رود، کیفیت تصویری این صفحه نمایش فوق‌العاده است. تصاویر بر روی آن با حداکثر کیفیت و جزئیات نمایش داده می‌شوند و رنگ‌ها که جزئی اصلی از رابط کاربری ویندوز 8.1 هستند، به شکلی زیبا و جذاب به تصویر کشیده می‌شوند. به علاوه، میزان روشنایی و کنتراست تصاویر نیز خوب است. همچنین، زاویه دید مناسب این صفحه نمایش موجب می‌شود تا استفاده از آن در زاویه های مختلف امکان پذیر باشد.

 

 

image

سخت افزار و قابلیت‌های ارتباطی

همانند نسل‌های قبلی Surface Pro، نسل سوم این محصول نیز یک کامپیوتر قدرتمند است که امکانات سخت افزاری فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌کند. نسل چهارم پردازنده‌های شرکت اینتل در مدل‌های Core i3، Core i5 و Core i7 برای این گجت هیبریدی قابل سفارش دادن هستند. همچنین، این لپ‌تاپ/تبلت در مدل‌هایی با 64/128 گیگابایت حافظه داخلی در کنار 4 گیگابایت حافظه RAM یا 256/512 گیگابایت حافظه داخلی به همراه 8 گیگابایت حافظه RAM ارائه می‌شود. لازم به ذکر است که حافظه داخلی این تبلت از نوع SSD و بسیار پرسرعت است.

 

جدا از این ویژگی‌های فوق‌العاده، چیپ گرافیکی آن هنوز نیز از Intel HD است. اگرچه، این چیپ گرافیکی عملکرد خوبی در پردازش‌های گرافیکی معمولی دارد، اما نمی‌تواند از پس اجرای بازی‌های با گرافیک سنگین برآید. به طور کلی، فرقی نمی‌کند که کدام یک از ترکیب‌های سخت افزاری ارائه شده برای Surface Pro 3 را سفارش دهید، زیرا عملکرد این کامپیوتر در اجرای رابط کاربری ویندوز و اجرای چندین برنامه در کنار یکدیگر فوق‌العاده است و به خوبی با مجموعه MacBook Air اپل برابری می‌کند. یک کامپیوتر حرفه‌ای به انواع پورت‌ها و قابلیت‌های ارتباطی نیاز دارد و Surface Pro جدید نیز از این امر مستثنی نیست. بر روی بدنه این تبلت، یک پورت USB 3.0 با اندازه استاندارد، یک پورت Mini Display برای اتصال صفحه نمایش‌های جانبی و همچنین درگاه قرار گیری کارت‌های حافظه MicroSD به چشم می‌خورند. قابلیت‌های ارتباطی نظیر اتصال بی‌سیم Wi-Fi با پشتیبانی از استاندارد پر سرعت و جدید ac و نسخه چهارم فناوری بلوتوث با پشتیبانی از استاندارد LE یا کم مصرف انرژی، نیز بر روی این محصول عرضه می‌شوند. Surface Pro 3، دو دوربین 5 مگاپیکسلی بر روی پنل‌های پشت و جلوی خود دارد که هر دو قادر به فیلم برداری با کیفیت Full HD هستند. اگرچه، این دو دوربین از نظر کیفیت عکاسی و فیلم برداری کاملا متوسط هستند، اما، باید توجه داشت که اصولا فیلم برداری و عکس برداری برای این تبلت بزرگ به عنوان یکی از کاربرد‌های اصلی و پر استفاده محسوب نمی‌شود.

 

با این وجود، کیفیت دوربین جلویی Surface جدید برای برقراری تماس‌های تصویری کاملا رضایت بخش خواهد بود. باتری Surface Pro 3 از نظر شارژدهی رتبه خوبی را به دست می‌آورد و در بین سایر گجت‌های ویندوزی هم رده‌اش جزو برترین‌ها قرار می‌گیرد. با یک بار شارژ این باتری، می‌توان حدودا تا یک روز کامل کاری و بین 7 تا 9 ساعت از آن برای کارهای مختلف استفاده کرد.

 

image

 

image

 

image

 

 

نرم افزار

به‌روزترین نسخه از سیستم عامل انحصاری شرکت مایکروسافت یعنی نسخه حرفه‌ای ویندوز 8.1 بر رویSurface Pro 3 ارائه می‌شود. امکانات سخت افزاری این گجت با یک کامپیوتر ویندوزی حرفه‌ای برابری می‌کند، بنابراین هر نرم افزاری که فکرش را بکنید بر روی آن قابل نصب خواهد بود. اپلیکیشن One Note یکی از مواردی است که استفاده از آن بر روی Surface بسیار لذت بخش است، زیرا می‌توان با ترکیب صفحه نمایش بزرگ و قلم لمسی روان این تبلت و البته از طریق این اپلیکیشن، یادداشت‌های دیجیتالی جالبی تهیه کرد و حتی بر روی یادداشت‌ها طراحی نیز انجام داد.

 

 

image

 

image

 

 

به دلیل اندازه بزرگ صفحه نمایش Surface، می‌توان فضای صفحه نمایش را بین پنجره چند اپلیکیشن مختلف تقسیم کرده و آن‌ها را در رابط کاربری مدرن ویندوز، در کنار یکدیگر مشاهده کرد. از جمله سایر اپلیکیشن‌های نصب شده بر روی Surface Pro 3، می‌توان به اپلیکیشن‌های Flipboard،Trip Advisor ، Skype و اپلیکیشن نقشه Bing اشاره کرد. دریافت نرم افزار‌های جدید برای این تبلت نیز از طریق فروشگاه مایکروسافت و هم از طریق سایر منابع به سادگی امکان پذیر است.

 

image

 

image

 

image

 

نظر

 

Surface Pro 3 Microsoft برترین عضو خانواده Surface است که بسیاری از مشکلات مدل‌های قبلی در آن بر طرف شده‌اند. ضخامت کمتر، ارگونومی مناسب‌تر، صفحه نمایش بزرگ و باکیفیت و طراحی جدید کاور کیبورد، از جمله برتری‌های این مدل از Surface نسبت به نسل‌های پیشین این محصول است. به طور کلی، Surface Pro 3 یک کامپیوتر پر قدرت است که امکانات نسخه حرفه‌ای ویندوز را در کنار سخت افزار بسیار قدرتمند و یک قلم لمسی ارائه می‌کند. این محصول می‌تواند جایگزینی برای حمل جداگانه یک لپ‌تاپ و یک تبلت، خصوصا برای کاربران حرفه‌ای و کاربرد های اداری باشد.

 

 

image

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (66 نظر)

سهراب

۱۳۹۵/۱۲/۱۶
من این دستگاه 1 سال هست که خریدم
داغ میکنه اما نه زیاد و به هیچ عنوان خاموش نمیکند.....من مهندس برق هستم و به صورت تخصصی ازش استفاده میکنم ... مثل برنامه متلب و.... و به راحتی اجرا می کند..... این دستگاه رو به کسایی که می خوان به راحتی حمل و نقل کنند پیشنهاد میدم....

علی

۱۳۹۵/۸/۶
به راحتی

:(

۱۳۹۴/۶/۱۹
خواهش میکنم اظهار نظر نکنید مایکروسافت کجاش بی اصالته شما هم یک جوری میگی بی اصالت انگار مایکروسافت موجود زنده هست بلک بری مگر اصالت نداشت؟ الان کجاست؟ پس هر فرد به خاطر امکاتات یک وسیله اون وسیله رو میگیره نه برای اصالت

مهمان

۱۳۹۴/۱/۲۷
سلام من شنیدم این دستگاه به شدت داغ می کنه ( حتی با اجرای ساده ترین نرم افزار ها ) و بعدش خاموش می کنه، اگر کسی در موردش شنیده لطفا منو راهنمایی کنه.

مهمان

۱۳۹۳/۸/۲۵
i don nooooooooooo