خانهاخبار
معرفی و بررسی تکنولوژی MIMO در گوشی گلکسی اس 5

معرفی و بررسی تکنولوژی MIMO در گوشی گلکسی اس 5

سارا یعقوبی - نویسنده مهمان: گوشی Galaxy S5 اولین گوشی جهان است که از تکنولوژی MIMO یا به طور کامل Multiple-In-Multiple-Out بهره برده و از ویژگی های برتر آن نیز به شمار می آید. اما این تکنولوژی چیست؟
۱۳۹۳/۳/۲۹
سارا یعقوبی - نویسنده مهمان: گوشی Galaxy S5 اولین گوشی جهان است که از تکنولوژی MIMO یا به طور کامل Multiple-In-Multiple-Out بهره برده و از ویژگی های برتر آن نیز به شمار می آید. اما این تکنولوژی چیست؟
 
 
image
 

معرفی تکنولوژی MIMO

امروزه اکثرگوشی های جهان به دلیل محدودیت فضای فیزیکی تنها مجهز به یک آنتن WiFi برای دریافت نقل و انتقالات هستند. اما با وجود تکنولوژی MIMO که امکان استفاده از دو آنتن WiFi را فراهم می کند، گوشی Galaxy S5 می تواند ار دو آنتن فرستنده، سیگنال وایرلس را دریافت کرده و سرعت آنها را ترکیب کند. در نهایت یک آنتن WiFi که از لحاظ ذهنی سرعت آن دو برابر شده است را ایجاد کند. علاوه بر این، تکنولوژی MIMO سیگنال های وایرلس که شامل نقاط کور (غیرقابل پوشش shadow zones) هستند را نیز افزایش می دهد.

Shadow zone  شامل نقاطی می باشد که سیگنال های فرستنده پیش از آنکه توسط آنتن های گیرنده دریافت شوند، در طول مسیر منعکس می شوند. یعنی با وجود تکنولوژی MIMO، مناطقی را که سیگنال پوشش دهی می کند، 1.5 برابر افزایش می یابد و بنابراین شما اتصال راحت تری به شبکه وایرلس خواهید داشت. 

 

 اما آنتن چگونه با روتر ارتباط برقرار می کند؟

 

image

 

روتر به طور کلی دارای 6 آنتن است که روترهای با کیفیت پایین تر، دارای 3 آنتن هستند. سیگنال هایی که روترها ارسال می کنند از تمامی الگوهای دیگر ارسال سیگنال، متفاوت هستند. هنگامیکه روتر MIMO دو سیگنال را از طریق دو آنتن مجزا ارسال می کند، دو الگو با هم ترکیب شده تا یک سیگنال را ایجاد کنند. این باعث می شود که پردازش برای آنتن های گیرنده بسیار آسان تر شود. از آنجائیکه آنتن های گیرنده سیگنال های متفاوت را دریافت و آنتن های فرستنده سیگنال های متفاوت را ارسال می کنند، سیگنال ها با یکدیگر ترکیب شده و نویز را کاهش می دهند. برای مثال زمانیکه 3 آنتن فرستنده و 2 آنتن گیرنده وجود داشته باشد ترکیب آنها نویز را کاهش می دهد.

 Antenna Diversity تکنولوژی ای است که به منظور بهبود کیفیت، یک سیگنال را از طریق چندین آنتن، ارسال و دریافت می نماید. از آنجاییکه در گوشی Galaxy S5 دو انتن گیرنده وجود دارد، هر کدام از آنتن ها یک سیگنال مشابه اما با درجه کیفیت متفاوت را از آنتن فرستنده دریافت می کنند. اگر سیگنالی در یک آنتن کیفیت بهتری داشته باشد، تکنولوژی Antenna diversity  این قابلیت را در گوشی ایجاد می نماید که سیگنال را تنها از همان آنتن دریافت کرده و یا جهت های مختلف سیگنال را با هم ترکیب کند.

بنابراین با ترکیب دو تکنولوژی 802.11 ac و MIMO سرعت دانلود دو برابر شده و به 400 مگابایت می رسد. مثلا برای  دانلود یک فیلم با حجم 1 گیگابایت،  فقط 20 ثانیه زمان مورد نیاز است. (توجه داشته باشید سرعت دانلود با توجه به شرایط محیط  شبکه طبعا میتواند متفاوت باشد)

 

image

 

اما هدف از MIMO چیست؟

آمار نشان می دهد در سال 2014 ، 75 درصد از رایج ترین دستگاه های وایرلس در سراسر جهان، تکنولوژی MIMO را دارا هستند که این آمار رو به افزایش است. با افزایش دستگاه های وایرلس دارای تکنولوژی MIMO، تقاضا برای گوشی های همراه که از تکنولوژی MIMO استفاده می کنند نیز افزایش می یابد. علاوه بر این وقتی  تکنولوژی MIMO با جدیدترین چیپ ست 802.11 ac ترکیب می شود، می تواند عملکرد و کیفیت مطلوب تری را در شبکه وایرلس ارائه دهد.

شرکت سامسونگ اولین محصولات خود را که دارای هر دو ویژگی چیپ ست 802.11 ac  و MIMO به طور همزمان دارا هستند را در سال جاری با تبلت های سری  Galaxy NotePro  و Galaxy TabPro و حتی گوشی  Galaxy S5 ارائه کرد.

 

به نظر شما این سرویس در گوشی های دیگر و همینطور کمپانی های دیگر همه گیر خواهد شد؟ آیا باید منتظر وجود MIMO در گوشی هایی نظیر آیفون یا گوشی های سونی و اچ تی سی نیز باشیم؟

 

 

 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (20 نظر)

روزبه

۱۳۹۷/۱۱/۲۴
سپاس گزارم،البته چون مطلب آموزنده و خوب بود ،روی چندتا از تبلیغات کلیک کردم.که در عمل تشکر کرده باشم.

hani

۱۳۹۴/۹/۲۱
ایفون هیچی نداره حتی یه بلوتوث =))))

مهمان

۱۳۹۳/۳/۳۱
بیا بعد میگید سامسونگ بده وتقلید کاره فلعلا که هیچ گوشیی نه قابلیت mimo داره نه سنسور های سامسونگو

مهمان

۱۳۹۳/۳/۳۱
چه ربطی به اینترنت ایران داره؟؟؟دارن در مورد تکنولوژی جدیدش میگن.من تست زدم خیلی هم جواب داده

مهمان

۱۳۹۳/۳/۳۱
در کل به درد ایران نمیخوره با این سرعت اینترنت افتضاحش