خانهاخبار
بررسی تصویری اپلیکیشن واقعیت افزوده روزنامه همشهری

بررسی تصویری اپلیکیشن واقعیت افزوده روزنامه همشهری

: این روزها اما احتمالا با تبلیغ اپلیکیشن واقعیت افزوده روزنامه همشهری برخورد کرده اید. روزنامه همشهری از چند روز گذشته با قابلیت واقعیت افزوده منتشر شده است و به کاربر این امکان را داده است که بخش هایی از روزنامه را به صورت ویدیویی یا تصویری مشاهده کند. در حال حاضر کاربران آیفون و گوشی های اندرویدی می توانند با دانلود و نصب اپلیکیشن واقعیت افزوده همشهری از این قابلیت استفاده کنند. در این مقاله به بررسی این اپلیکیشن و این قابلیت پرداخته ایم.
۱۳۹۳/۳/۲۸

: واقعیت افزوده ترکیبی است که این روزها بیشتر آن را می شنویم. واقعیت افزوده یا Augmente Reality یک نمای فیزیکی زنده، مستقیم یا غیرمستقیم (و معمولاً در تعامل با کاربر) است، که عناصری را پیرامون دنیای واقعی افراد اضافه می‌کند. این عناصر بر اساس تولیدات کامپیوتری که از طریق دریافت و پردازش اطلاعات کاربر توسط سنسورهای ورودی مانند صدا، ویدئو، تصاویر گرافیکی یا داده‌های GPS است، ایجاد می‌شود

این روزها اما احتمالا با تبلیغ اپلیکیشن واقعیت افزوده روزنامه همشهری برخورد کرده اید. روزنامه همشهری از چند روز گذشته با قابلیت واقعیت افزوده منتشر شده است و به کاربر این امکان را داده است که بخش هایی از روزنامه را به صورت ویدیویی یا تصویری مشاهده کند. در حال حاضر کاربران آیفون و گوشی های اندرویدی می توانند با دانلود و نصب اپلیکیشن واقعیت افزوده همشهری از این قابلیت استفاده کنند. در این مقاله به بررسی این اپلیکیشن و این قابلیت پرداخته ایم.

 

image

 

در صفحه اول روزنامه همشهری روز چهارشنبه 28 خرداد 1393 ما شاهد سه باکس برای نمایش صوتی و تصویری روزنامه هستیم. بخش هایی از روزنامه که می توان آن را در اپلیکیشن مشاهده کرد با حرف هــ مشخص شده است و شما کافیست اپلیکیشن همشهری را باز کرده و دوربین خود را به سمت این علامت بگیرید.

 

image

 

در یکی از این باکس ها شما می توانید نتایج شب گذشته جام جهانی را مشاهده و گل های بازی را به صورت ویدیویی مشاهده کنید. برای این کار  کافیست اپلیکیشن واقعیت افزوده همشهری را باز کرده و دوربین خود را بر روی باکسی که با حرف هـ مشخص شده بگیرید.

 

image

 

همانطور که مشاهده می کنید بخش هایی که قابلیت پخش به صورت ویدیویی یا صوتی و ... دارند با علامت  دست مشخص می شود و کافیست آن را بر روی گوشی خود تاچ کنید تا المان ارزش افزوده پخش شود. بعد از لمس این علامت بازی های دیشب را می توانید به صورت خلاصه مشاهده کنید.

 

image

 

در بخش دیگری از صفحه اول شما می توانید گفت و گوی بین الملل را به صورت صوتی گوش کنید. برای این منظور نیز کافیست دوربین خود را بر روی بخش گفت و گو آورده تا به صورت صوتی برای شما پخش شود. شما می توانید تقریبا به تمامی گفت و گوهای روزنامه همشهری به صورت واقعیت افزوده و صوتی گوش دهید.

در هر صفحه ما شاهد یک مصاحبه صوتی هستیم که به شما کمک می کند فضای مصاحبه را بهتر درک کنید.

 

image

 

اما به صفحه آخر روزنامه می رویم جایی که به نظر می رسد متنوع ترین بخش روزنامه از لحاظ واقعیت افزوده باشد. در باکس بالا سمت چپ یعنی بخش حافظ، شما می توانید حافظ را با صدای خوانندگان سنتی گوش فرا دهید. در اینجا می توانید شعر حافظ را با صدای سالار عقیلی گوش دهید.

یکی دیگر از قابلیت های ارزش افزوده امکان اضافه کردن گالری تصویر به خبر است. برای مثال در صفحه آخر روزنامه همشهری خبری مشاهده می کنیم که تصاویر زیادی به آن پیوست شده است اما به دلیل اینکه در روزنامه فضای زیادی را می گیرد ما می توانیم آن را به صورت یک گالری تصویر در اپلیکیشن و بر روی همین خبر مشاهده کنیم.

 

image

 

 

اما شاید یکی از ویژه ترین بخش های واقعیت افزوده روزنامه همهشری بخش تصویر روز باشد که شما می توانید تصویر مشخص شده در صفحه آخر را به صورت 360 درجه مشاهده کنید. برای این کار کافیست دوربین را بر روی این بخش بگیرید.

 

image

 

سپس بر روی علامت مشخص شده ضربه بزنید تا تصویر 360 درجه رو به روی شما و در داخل گوشی شکل ببندد. در اینجا به وسیله سنسورهای شتاب سنج داخل گوشی شما می توانید با تکان دادن گوشی بخش های مختلف تصویر را به راحتی مشاهده کنید.

 

image

 

اما سابقه استفاده از واقعیت افزوده در روزنامه و مجلات در ایران به سال ها قبل باز می گردد جایی که نشریه دی وان از این قابلیت برای نمایش سه بعدی عکس های مجله خود بهره می برد. در این نشریه شما می توانید به وسیله اپلیکیشنی که برای اندروید و آی او اس تهیه شده است تصاویر را به صورت سه بعدی مشاهده و یا از عینک سه بعدی این مجله استفاده کنید.

 

image

 

در دنیا نیز استفاده از واقعیت افزوده در مجلات مرسوم است. در سال 2009 مجله Esquire با قرار دادن عکس رابرت جونیور تصویر روی جلد خود را با اپلیکیشن خود زنده کرد. در اینجا مخاطبین این مجله با گرفتن دوربین خود بر روی صفحه اول روزنامه به عکس این بازیگر هالیوودی جان می بخشیدند و به صحبت های این بازیگر گوش می دادند.

اما شاید خلاقانه ترین ایده ها را در مجله Süddeutsche Zeitung شاهد بوده ایم. اپلیکیشن junaio این مجله به کاربر امکان می دهد بخش هایی از این مجله که از قبل مشخص شده است را به صورت ویدیویی یا تصویر مشاهده کند.

برای مثال در یکی از شماره های این مجله تصویر زنی را شاهد بودیم که دست های خود را به روی صورتش گذاشته است. در اینجا این مجله از خوانندگان خود خواسته بود فرد روی جلد را حدس بزنند. برای فهمیدن پاسخ این سوال کافی بود با اپلیکیشن این مجله تصویر را مشاهده کرده تا دست ها کنار رفته و شخصیت روی جلد شناسایی شود.

 

image

 

تغییر تصاویر از دیگر قابلیت هایی است که می توان از آن در مجلات استفاده کرد. برای مثال برای نشان دادن وضع آلودگی هوا می توان از یک عکس ثابت از برج میلاد استفاده کرد و وقتی گوشی را بر روی آن گرفتیم تصویر به وضعیت هوای آلوده در آید تا مطلب تاثیر بیشتری بر روی مخاطب خود بگذارد.

 

image

 

 

نظر شما درباره این قابلیت چیست؟ آیا به زودی شاهد استفاده از واقعیت افزوده در سایر مجلات و روزنامه ها خواهیم بود؟ آیا مجلات و روزنامه های چاپی با این تکنیک جان تازه ای خواهند گرفت؟ 

 

 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (17 نظر)

مهمان

۱۳۹۳/۳/۳۱
آفرین، خوب بود

مهمان

۱۳۹۳/۳/۳۱
سلام به همه دست اندر کاران سایت عالی جی اس ام لطف کنید دانلود این برنامه رو بزارید ممنونم خدا حفظتون کنه

مهمان

۱۳۹۳/۳/۳۱
من اپليكيشن همشهري رو تو گوشيم دارم اما نميدونم از چه طريقي بايد استفاده كنم از اين قابليت. منظورم اينه كه تو اپليكيشن بغير ار عناوين خبري گزينه ي ديگري نداره يا اينكه چطور بايد به دوربين وارد شم از طريق همشهري؟ ميشه لطفا راهنمايي كنيد؟

مهمان

۱۳۹۳/۳/۳۰
چه باحال

مهمان

۱۳۹۳/۳/۲۹
جالبه ولی هنوز جای پیشرفت داره