خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی جی اس ام؛نکسوس 5

بررسی تخصصی جی اس ام؛نکسوس 5

اولین گوشی با اندروید 4.4

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۲/۹/۲۴

معرفی

پنجمین Nexus هم به دست ال‌جی ساخته‌شده گویا گوگل از عملکرد ال‌جی در ساخت Nexus قبلی راضی بوده است. نسل پنجم سری گوشی‌های گوگل مجهز به سخت‌افزار پرقدرت Snapdragon 800 و آخرین نسخه اندروید یعنی 4.4 یا Kitkat است و از همه این‌ها مهم تر قیمت باور نکردنی این گوشی هوشمند است. این اسمارت فون با قیمتی حدود 349 دلار به بازار عرضه شده است و این قیمت باعث می‌شود فروش این گوشی از نسل‌های قبلی بالاتر باشد.

 

image

 

طراحی

 

ظاهر کلی Nexus5 شبیه به G2 است البته دیگر از کلیدهای پشتی G2 خبری نیست و کلیدها در کناره‌ها تعبیه‌شده‌اند. این بار از پوشش پلاستیک برای تمام بدنه استفاده شده و خوشبختانه این پوشش پلاستیکی بسیار محکم است. در کناره پایینی در دو طرف درگاه USB سوراخ‌هایی دیده می‌شود. در نگاه اول فکر می‌کنید این گوشی مجهز به صدای استریو مانند One است اما در حقیقت یکی از این سوراخ‌ها مربوط به اسپیکر و دیگری مربوط به میکروفن است. کلیدهای سرامیکی تنظیم صدا و پاور که در اطراف گوشی هستند بسیار عالی عمل می‌کنند اما بعد از مدتی کار کردن با گوشی متوجه لبه‌های تیز این کلیدها خواهید شد. صفحه نمایش 4.95 اینچی در یک گوشی باعث می‌شود تا برای اکثر دست‌ها، گوشی بزرگ باشد اما اگر دستان شما اندازه معمولی دارند به راحتی می‌توانید از گوشی استفاده کنید. به لطف استفاده از پلاستیک در بدنه وزن سبک گوشی به خوبی به چشم می‌آید. پوشش پلاستیک پشت گوشی بسیار مستعد جذب اثر انگشت و چربی است و حتی اگر دستان خود را مرتباً بشویید جای انگشتان شما روی آن باقی می‌ماند، البته این موضوع بیشتر در رنگ مشکی گوشی مشکل ساز خواهد بود و رنگ سفید نکسوس 5 اثر انگشت را در پشت گوشی نشان نمی‌دهد. لنز دوربین 8 مگاپیکسلی در پشت گوشی نیز برجسته‌تر از Nexus4 است و همین امر باعث می‌شود شیشه محافظ لنز مستعد خش و آسیب‌پذیر باشد. آرم نکسوس نیز به زیبایی هر چه تمام تر در قاب پشتی حک شده است که لمس آن احساس خوبی از گوشی نکسوس را به شما منتقل خواهد کرد. در رنگ سفید در بالای گوشی خروچی صدای مخاطب یک دایره به رنگ سفید است که همخوانی با قسمت جلوی گوشی که تماما به رنگ مشکی است ندارد و شاید یکی از ایرادهای طراحی گوشی به رنگ سفید همین موضوع باشد که ظاهر گوشی را از آن هارمونی خارج کرده است.

قاب پشتی گوشی از جای خود خارج نمی‌شود بنابراین در این گوشی به باتری دسترسی نخواهید داشت.

 

image

 

image

 

image

 

 

image

 

image

 

image

 

image

 

image

 

 

 

صفحه نمایش

 

یک صفحه نمایش 4.95 اینچی از نوع True HD IPS+ که می‌تواند تصاویری باکیفیت Full HD یا 1920×1080 پیکسل را نمایش دهد برای پنجمین نسخه از گوشی‌های گوگل در نظر گرفته شده است. این صفحه نمایش تراکم پیکسلی حدود 445 پیکسل بر اینچ دارد که کمی بیشتر از صفحه نمایش استفاده‌شده در G2 است. البته صفحه نمایش G2 بزرگ‌تر از صفحه نمایش Nexus است. با این وجود صفحه نمایش رنگ‌ها را به صورت طبیعی نمایش می‌دهد در مقایسه با G2 زاویه دید G2 از nexus 5 بیشتر است به طوری که هنگامی‌که هر دو گوشی را در زاویه 45 درجه از چشم قرار می‌دهیم خوانایی G2 از nexus بالاتر است. نتیجه‌ای که ما در این قسمت گرفتیم در مجموع صفحه نمایش G2 از صفحه نمایش nexus5 عملکرد بهتری دارد.صفحه نمایش با استفاده از پوشش Gorilla Glass 3 محافظت شده است این لایه نسبت به Gorilla Glass 2 حدود 50 درصد مقاوم تر شده است اما با این حال نباید زیاد به ضد خش بودن صفحه نمایش اطمینان کنید.

 

image

 

image

 

دوربین

 

یک دوربین 8 مگاپیکسلی که اندازه سنسور آن 3.2/1 اینچ و فاصله کانونی 2.4 همانند آنچه در Nexus4 بود برای Nexus5 استفاده شده این دوربین مجهز به لرزش گیر اپتیکال نیز است. کیفیت عکس‌ها در حد متوسط  و کمی نویز در عکس‌ها هم دیده می‌شود اما کیفیت‌های بدتر از این را هم قبلاً دیده‌ایم. قابلیت HDR+ نیز در Nexus5 کار خود را به خوبی انجام می‌دهد و جزییات عکس را به خوبی ثبت می‌کند. خوشبختانه دوربین Nexus5 عکس‌های مایکروی خوبی می‌گیرد در مجموع باید گفت دوربین در این گوشی قابل ‌مقایسه با دوربین‌های 13 مگاپیکسلی امروز بازار و یا حتی 8 مگاپیکسلی های برندهای دیگر نیست اما به هر حال داشتن دوربین بهتر از نداشتن آن است. دوربین قادر است باکیفیت Full HD و نرخ بیت ریت 17Mbps و 29 فریم در ثانیه فیلم‌برداری کند صدای روی فیلم نیز به صورت مونو ذخیره می‌شود.

 

image

 

گوشی‌های نکسوس همیشه به علت داشتن دوربین‌های بی کیفیت مورد نکوهش دوستداران موبایلی و منتقدان بوده‌اند، شاید یکی از دلایل بی کیفیت بودن دوربین این گوشی‌ها این باشد که هدف تولید این گوشی‌ها رقابت با دوربین‌های دیجیتالی نیست و می خواهند تنها یک دوربین را برای کاربر فراهم کنند که در صورت نیاز بتواند به راحتی آن نیاز را برطرف کند.

 

image

 

image

 

image

 

در ادامه می‌توانید نمونه عکس‌های این دوربین را مشاهده کنید که در دو حالت با HDR و بدون HDR گرفته شده‌اند. برای دیدن عکس‌ها با کیفیت اصلی بر روی عکس کلیک کنید.

 

 

با HDR

 

image

 

بدون HDR

 

image

 

سیستم‌عامل

 

مهم‌ترین قسمت این گوشی که فعلاً وجه تمایز آن با دیگر گوشی‌های اندرویدی است نسخه جدید سیستم‌عامل اندروید یعنی 4.4 یا kitkat است. اولین چیزی که بعد از روشن کردن گوشی می‌بینیم صفحه قرمز رنگ با نشان اندروید در وسط صفحه نمایش است که ما را به یاد بسته کیت کت می‌اندازد. این نسخه از اندروید بدون دستکاری توسط کمپانی‌های گوشی ساز است و هیچ رابط کاربری بر روی آن نصب نیست که این موضوع باعث می‌شود نسبت به نسخه‌های دیگر اندروید که در گوشی‌هایی مانند نوت 3 و اچ تی سی وان می‌بینیم این نسخه کارکرد بهتر و روان تری داشته باشد. اگر قصد مقایسه اندروید با iOS را دارید به طور حتم باید یک گوشی مانند نکسوس را برای این مقایسه انتخاب کنید که بر روی آن نسخه خالص اندروید نصب باشد.

 مشابه آنچه قبلاً در گوشی موتورولا Motox دیده بودیم با گفتن کلمه Ok Google گوشی آماده دریافت فرمان‌های صوتی شما می‌شود. در مجموع باید گفت این نسخه از اندروید تغییرات عمده‌ای نسبت به نسخه قبلی نکرده است.

 

در اینجا پشتیبانی از USB On The Go وجود دارد اما این چیزی که در این گوشی می‌بینیم آن چیزی نیست که شما انتظار دارید، اتصال دستگاه‌هایی مانند کیبورد و میکروفون انجام می‌شود اما متاسفانه اتصال حافظه خارجی به گوشی امکان پذیر نیست.

 

image

 

image

 

image

 

image

 

image

 

image

 

image

 

image

 

 

 

پردازنده

 

با پردازنده 4 هسته‌ای  2.3 گیگاهرتزی Snapdragon 800 به همراه پردازنده گرافیکی Adreno 330 هیچ کندی یا افت سرعتی در رابط کاربری مشاهده نخواهید کرد برنامه‌های و بازی‌ها به صورت بسیار روان اجرا می‌شوند. 2 گیگابایت حافظه RAM نیز برای روان تر شده کارایی سیستم در نظر گرفته شده است. قدرت پردازشی Nexus5 در مقایسه با Nexus4 بسیار بالاتر است در بنچ مارکهای مختلف Nexus5 پایین تر از گوشی‌هایی مثل Note3، Zultra، iphone 5s قرار می‌گیرد. ما بازی‌ FIFA 2014  را روی گوشی اجرا کردیم و هیچ کندی یا افت سرعتی در بازی‌ مشاهده نشد و گوشی به خوبی توانست بازی را با سرعت خوبی لود کرده و اجرا کند.

 

image

 

باتری

باتری نسبت به نسخه قبلی Nexus پیشرفت داشته است و ظرفیت آن از 2100 میلی‌آمپر به 2300 میلی‌آمپر رسیده است. این میزان می‌تواند حدود 2 ساعت بیشتر شارژ برای گوشی به ارمغان بیاورد. اما در استفاده از WiFi به صورت مداوم 8.5 ساعت بیشتر دوام نمی آورد. در استفاده سنگین از گوشی نظیر WiFi و GPS و پخش ویدئو شاید لازم باشد در طول روز یک‌بار دیگر گوشی را به شارژ بزنید، این موضوع برای یک اسمارتفون یک عیب به حساب نمی‌آید زیرا امروزه تمام گوشی‌های هوشمند باطری زیادی مصرف می‌کنند و پیشرفت در زمینه باتری به اندازه پیشرفت در سایر قسمت‌های موبایلی نبوده است.

 

image

 

نظر جی اس ام

Nexus 5 از نظر امکانات جزو گوشی‌های سطح بالا به حساب می‌آید و وجود آخرین نسخه اندروید یعنی 4.4 وسوسه خریدن گوشی را زیاد می‌کند. از نظر ما کیفیت دوربین گوشی چندان رضایت‌بخش نیست و باتری هم کمی ضعیف است نداشتن در گاه کارت حافظه هم یکی دیگر از معایب Nexus5 است اما قیمت 350 دلاری این گوشی همه این معایب را کمرنگ می‌کند، اما به علت همین ارزان قیمت بودن نباید انتظار یک گوشی با جنس بدنه‌ای مانند آیفون را داشته باشید و گوشی به خوبی حس ارزان بودن آن را منتقل می‌کند، ما نکسوس 4 را از این بابت که جنس بدنه با کیفیت تری داشت را بیشتر دوست داشتیم، با این وجود در این رنج قیمتی به طور حتم مناسب‌ترین گوشی Nexus 5 باشد.

 

مزایا

  • صفحه نمایش باکیفیت
  • قیمت بسیار مناسب
  • کیفیت عالی مکالمه

 

معایب

  • دوربین ضعیف
  • باتری ضعیف
  • بدنه پلاستیکی

 

image

 

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (127 نظر)

حاج کاظ!

۱۳۹۵/۵/۱۰
منظور شما
نکسوس 5X باید بلشه ...عزیز دل‌انگیز!!

مهرشاد

۱۳۹۵/۴/۱۶
هر اطلاعات که نوشته اشتباه دوربین12.3 اصلی سلفی5 شیش هسته ای اندرويد شش بدنه پلاستیکی مقاوم باتری خوب یه قابلیت اثر انگشت در پشت گوشي

Zahra

۱۳۹۴/۱۱/۲۰
ی ساله که نکسوس خریدم..ولی الان میزنم ب شارژ شارژ نمیشه بعده نیم ساعت یه درصد کم و زیاد میشه ...باید چیکار کنم؟؟؟لطفن کمک کنین

Amir adel

۱۳۹۴/۱۰/۳
سلام ایا صفحه گوشی نکسوس ۵ واقعا ضد خش میباشد

امین

۱۳۹۴/۶/۲۶
سلام.گوشیم نکسوس هستش از شهر خودم. ک. میرم بیرون انتنش میپره اصلا آنتن نداره مگه این ک ب شهری برسم و نزدیک دکل آنتن باشم