خانهبررسی‌ها
بررسی جی اس ام: Xperia Z (سونی اکسپریا زد)

بررسی جی اس ام: Xperia Z (سونی اکسپریا زد)

بیداری سونی از خواب زمستانی

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۱/۱۲/۱۲

سونی بعد از جدا شدن از اریکسون روزهای خوبی را پشت سر نگذاشت و ضرر و زیان زیادی را در سال 2012 متحمل شد، اما اینبار تصمیم خود را گرفت تا خود را بالا بکشد. سونی گوشی Xperia Z خود را در موقع مناسبی معرفی کرد، زمانی است که تقریبا هیچ گوشی با صفحه نمایش فول اچ دی در بازار وجود ندارد. بنابراین در حال حاضر این گوشی به عنوان یکی از مهمترین اسمارتفون‌های بازار به حساب می‌آید، پس بیایید تا با هم به بررسی این غول سونی برویم، در این برسی بیشتر سعی خواهیم کرد از تجربیاتی که در استفاده با این گوشی داشتیم صحبت کنیم.

 

image

 

طراحی

 

سونی اکسپریا زد را بدون شک یکی از زیباترین گوشی‌های حال حاضر دنیا می‌توان نامید، برای این انتخاب نیز دلایل محکمی داریم، طراحی گوشی به شکل یک مستطیل کامل است و این طراحی مستطیلی باعث شده تا با یک گوشی مواجه شوید که از نظر جلوه هر کسی را جلب می‌کند جنس بدنه ما را به یاد آیفون 4S می‌اندازد این بدنه به صورت یکپارچه از شیشه ساخته شده است حتی در کناره‌های بدنه نیز از شیشه استفاده است و تنها در قسمت لبه‌های گوشی از پلی کربنات استفاده شده است، در جلوی گوشی یک صفحه نمایش 5.0 اینچی با کیفیت فول اچ قرار گرفته که به  جزئیات آن خواهیم پرداخت. در بالای این صفحه نمایش سنسورهای روشنایی نور محیط و مجاورت به همراه یک LED هشدار دهنده و دوربین دوم قرار دارند.

 

image

 

image

 

 

در سمت راست گوشی گزینه‌های زیادی قرار گرفته‌اند، در بالای سمت راست گوشی یک درگاه سیم کارت قرار گرفته است که از سیم کارت مینی پشتیبانی می‌کند. در پایین این درگاه دکمه بسیار زیبای پاور گوشی قرار گرفته که طراحی بسیار زیبایی را سونی برای آن در نظر گرفته است. در پایین این دکمه زیبای پاور نیز دکمه‌های کم و زیاد کردن صدا گوشی قرا ر دارند. در پایین‌ترین قسمت سمت راست  اسپیکر قرار دارد که این تنها اسپیکر این گوشی است، اما باید یک نکته‌ای را بدانید اسپیکر اصلا در حد و اندازه این گوشی نیست، کیفیت صدای اسپیکر در حالت بلند بسیار بی کیفیت است و با صدای بلند گوش شما اذیت خواهد شد.

 

image

 

image

 

در سمت چپ گوشی تنها گزینه‌هایی که وجود دارند درگاه اتصالی است که محل اتصال کابل است، در پایین این درگاه نیز درگاه کارت حافظه خارجی قرار گرفته است که تا 32 گیگابایت را پشتیبانی می‌کند. و در پایین این درگاه نیز محل اتصال به داک رومیزی قرار گرفته است.

 

image

 

در پایین گوشی هیچ گزینه‌ای وجود ندارد و سونی تصمیم گرفته تا میکروفون را در قسمت جلوی گوشی طراحی کند.

 

image

 

 

در بالا نیز تنها گزینه‌ای که به چشم می‌خورد خروجی هدفون است.

 

image

 

در قاب پشت دوربین 13 مگاپیکسلی به همراه یک فلاش LED قرار دارد، در کنار آن نیز میکروفون دوم برای ضبط صدا حین فیلمبرداری و حذف صداهای اضافی حین مکالمه تعبیه شده است، در قاب پشتی گزینه دیگری جز آرم زیبای Xperia  قرار ندارد.

 

image

 

چیزی که در اینجا ما را بسیار اذیت کرد این است تمام درگاه ها با یک کاور پوشانده شده‌اند که برای دسترسی به آن‌ها مجبور به باز کردن این کاورها هستید، اما وظیفه این کاورها این است که باعث می‌شوند گوشی ضد آب و ضد گرد و غبار باشد، بنابراین سونی چاره‌ای جز تعبیه آن‌ها نداشته است.

 

image

 

image

 

image

 

image

 

 

 

صفحه نمایش

 

در قاب جلویی اصلی‌ترین قسمت گوشی یعنی همان صفحه نمایش قرار گرفته است. صفحه نمایش Xperia Z کیفیت خارق‌العاده‌ای دارد که مانند آن را هیچ کجا ندیده‌اید، این صفحه نمایش کیفیت Full HD یا همان 1080p را دارد، اندازه آن 5.0 اینچ است و تراکم پیکسلی که در این صفحه نمایش گنجانده شده عدد اعجاب انگیز 441 پیکسل در اینچ است. خوانایی صفحه نمایش در زیر نور خورشید مناسب است اما چیزی نیست که بتوان آن را یک شاهکار نامید.

 

image

 

اما مهم‌ترین عیب این صفحه نمایش این است که زاویه دید آن کم است به این معنی که اگر شما گوشی را کمی بچرخانید یک سایه سفید رنگ بر روی آن ایجاد خواهد شد که خوانایی آن را کم می‌کند.

 

همان‌طور که می‌دانیم سونی در ساخت صفحات نمایش یکی از مدعیان بزرگ است و در ساخت صفحه نمایش این گوشی نیز ادعای خود را اثبات کرده است، این صفحه نمایش با کیفیت‌ترین صفحه نمایش حال حاضر در بین گوشی‌های بازار دنیا است و زمانی که با آن فیلم‌های Full HD نگاه می‌کنید این حس را به شما القا می‌کند که در حال تماشای فیلم در یک تلویزیون سونی هستید. حقیقتا تماشای فیلم در این گوشی بسیار لذت بخش است.

 

image

 

image

 

 

نرم افزار

 

سیستم عاملی که به صورت پیشفرض بر روی گوشی نصب است نسخه 4.1.2 است که قابلیت بروزرسانی به نسخه 4.2 نیز وجود دارد.

 

image

 

در ابتدا که قفل گوشی را می‌خواهید باز کنید با یک صفحه قفل بسیار زیبا روبرو خواهید شد، قفل این گوشی با یک انیمیشن زیبا مانند حالت پرده کرکره باز می‌شود. در صفحه قفل گزینه‌هایی که وجود دارند عبارتند از یک میانبر به قسمت موزیک‌های گوشی و یک میانبر به دوربین گوشی که با استفاده از این مبانبر بدون نیاز به زدن دکمه اضافی عکس گرفته خواهد شد.

 

image

 

image

 

image

 

image

 

در اینجا یعنی در صفحه قفل گوشی به قسمت محدوده اخطارها نیز دسترسی دارید که امکانات جالبی از جمله خاموش و روشن کردن وای –فای و بلوتوث در این قسمت قرار دارند.

 

image

 

صفحه اصلی گوشی همان صفحه معمولی اندروید است در اینجا آیکون‌های اصلی گوشی در قسمت پایین صفحه نمایش قرار دارند، امکان اضافه کردن تا 7 صفحه اصلی  وجود دارد، در پایین صفحه نمایش دکمه‌های لمسی غیر فیزیکی در داخل صفحه نمایش جای گرفته‌اند مانند آنچه که در گلکسی نکسوس و نکسوس 4 دیدیم.

 

image

 

امکان اضافه کردن تم‌ها، ویجت‌ها و اپلیکیشن‌ها وجود دارد.

 

image

 

image

 

image

 

image

 

در قسمت تسک منیجر گوشی علاوه بر برنامه‌های باز که امکان جا به جا شدن بین برنامه‌ها را امکان پذیر می‌کند، 4 ابزار کوچک نیز قرار دارند که عبارتند از ماشین حساب، نوت، ضبط صدا و تعیین زمان آلارم.

 

image

 

 

این ابزارها بسیار کارآمد هستند و نیاز شما را برای باز کردن منوی گوشی بسیار کم خواهند کرد.

 

image

 

image

 

 

صفحه کلید شماره گیر این گوشی ما را به یاد همان صفحه کلید آیفون می‌اندازد، فاصله شماره‌ها بسیار مناسب هستند.

 

image

 

در اینجا سونی برای این گوشی یک اپلیکیشن به نام Walkman طراحی کرده است این برنامه بسیار کارآمد است و ظاهر بسیار زیبایی نیز دارد که نیاز شما را به استفاده از برنامه پخش موزیک اندروید را کاملا برطرف خواهد کرد.

 

image

 

در قسمت گالری گوشی مورد خاصی دیده نمی‌شود و تنها گزینه‌ای که در اینجا وجود دارد این است که با استفاده از دو انگشت و ویژگی پینچ زوم می‌توانید نوع مشاهده عکس‌ها را تغییر دهید و اندازه آن‌ها را کوچک و یا بزرگ کنید.

 

image

 

image

 

image

 

یک برنامه‌ای به نام Sony Select  در این گوشی قرار دارد که سونی تعدادی اپلیکیشن را برای شما پیشنهاد می‌دهد و برای اینکه آن برنامه را دریافت کنید باید به بازار اندروید متصل شوید، این یک عیب برای این برنامه است که مانند اپلیکیشن سامسونگ در اینجا برنامه‌ها برای دانلود وجود ندارند.

 

image

 

یک ویژگی کاربردی که سونی در اینجا اضافه کرده است Power Management نام دارد با فعال کردن این ویژگی عمر باتری شما به صورت قابل توجهی اضافه خواهد شد. با فعال کردن این ویژگی به طور مثال در زمانی که صفحه نمایش گوشی شما خاموش است هیچ دیتایی از گوشی رد و بدل نخواهد شد که به افزایش عمر باتری کمک شایانی خواهد کرد.

 

image

 

image

 

مرورگر این گوشی به طور پیشفرض کروم است که کارآیی مناسبی دارد و نیاز شما را به استفاده از یک مرورگر دیگر برطرف می‌کند.

 

image

 

صفحه کلید این گوشی مانند بسیاری از گوشی‌های اندرویدی هم زبان انگلیسی و هم زبان فارسی را در خود جای داده است، این صفحه یکی از بهترین صفحه کلیدهایی است که تاکنون با آن کار کرده بودیم، بازخورد آن بسیار مناسب بود و به علت صفحه بزرگ گوشی فاصله حروف از یکدیگر مناسب است، در ضمن اینکه کلمات پیشنهادی این صفحه کلید بسیار کارآمد است که به طور حتم نیاز شما به تایپ زیاد را برطرف خواهد کرد.

 

image

 

image

 

 

پردازنده و حافظه

 

ورود سونی را به جمع 4 هسته‌ای‌ها خوش آمد می‌گوییم، این اولین بار است که سونی از پردازنده 4 هسته‌ای استفاده می‌کند این پردازنده که متعلق به شرکت کوآلکام است سرعتی برابر 1.5 گیگاهرتز را به همراه دارد. با وجود این پردازنده  قوی و رم 2 گیگابایتی لازم نیست تا نگران اجرای برنامه‌ها بر روی این گوشی باشید، ما بازی‌های سنگین Need for Speed Most Wanted را بر روی این گوشی اجرا کردیم که بدون کوچکترین مشکلی از پس اجرای آن برآمد.

 

image

 

image

 

حافظه داخلی گوشی 16 گیگابایت است که این حافظه با پشتیبانی از حافظه خارجی تا 32 گیگابایت، امکان اضافه شدن را دارد.

 

دوربین

 

این گوشی به یک دوربین 13.1 مگاپیکسلی مجهز است که عکس‌هایی با کیفیت 4128x3096 را تهیه خواهد کرد، این گوشی همچنین امکان فیلمبرداری با کیفیت  1080p@30fps را نیز دارد.سونی در ساخت لنز دوربین سابقه طولانی و مهارت خاصی دارد و یکی از بهترین دوربین‌ها را در جهان می‌سازد در اینجا نیز سونی کم نگذاشته و دوربین بسیار قوی را برای این گوشی در نظر گرفته است. سونی در اینجا از سنسور جدیدی با نام Exmor RS بهره برده است که در اینجا امکان ضبط ویدئویی با حالت HDR نیز وجود دارد. ما از کارکرد دوربین رضایت کامل را داشتیم، این دوربین در نور کم عکس‌های خوبی را تهیه می‌کند و حتی در تاریکی عکس‌ها جزئیات زیادی را دارند.

برای دیدن کیفیت اصلی عکس‌ها بر روی آن‌ها کلیک کنید

image

 

image

 

image

 

باتری

 

گوشی به یک باتری 2330 میلی آمپری مجهز است که به گفته سونی این باتری 11 ساعت مکالمه در حالت 2G را پشتیبانی می‌کند. اگر تجربه ما در استفاده از باتری گوشی را بخواهید باید بگوییم که باتری گوشی با آنکه چندان قوی نیست اما از پس صفحه نمایش با این کیفیت به خوبی برآمده است و به راحتی می‌توانید با آن فیلم تماشا کنید، مکالمات روزانه خود را انجام دهید و در اینترنت به مرور بپردازید و تنها یک بار در روز به شارژ گوشی نیاز پیدا کنید.

 

نظر جی اس ام

 

این گوشی نقاط قوت زیادی دارد که نقاط ضعف اندک آن را به طور کامل پوشش می‌دهد. مهمترین قسمت این گوشی که ما آن را بسیار دوست داشتیم صفحه نمایش بسیار زیبا و چشم نواز آن است که با به کار بردن BRAVIA Engine 2 این کیفیت بسیار بیشتر شده است، مطمئن هستیم که از دیدن این صفحه نمایش هیجان زده خواهید شد. ویژگی دیگری که در این گوشی بسیار مورد توجه و محبوب است خاصیت ضد آب بودن آن است که تا عمق 1 متر به مدت 30 دقیقه هیچ آسیبی به گوشی وارد نخواهد شد. اگر نظر ما را بخواهید باید بگوییم که این گوشی در حال حاضر بهترین گوشی بازار است و در کنار صفحه نمایش با کیفیت یکی از توانمند ترین گوشی‌ها به حساب می‌آید. اگر ما قصد خرید گوشی را داشتیم این گوشی را به عنوان یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های خرید در نظر می‌گرفتیم، اگر مبلغی که می‌خواهید برای خرید گوشی هزینه کنید برای شما مهم نیست این گوشی می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌های شما باشد.

 

image

 

image

 

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (923 نظر)

امیر

۱۳۹۷/۲/۱۶
سلام.یه سوال داشتم.پشت گوشی که از جنس شیشست انگار گلس داره.ایا پشت این گوشی فابریک کارخونه گلس زدن؟یا به نظر اینطور میاد؟؟

Amin

۱۳۹۵/۱۲/۲۷
گلی رو صفحت انداختی ور دار یا یه دونه نازک تر بنداز

علی

۱۳۹۵/۱۲/۲۴
سلام من اندوید گوشیو به 5.1اپدیت کردم ولی دیگه4جی نیست چکارم کنم؟؟

سینا

۱۳۹۵/۱۰/۱۵
واسه منم دوربین جلوش رفته نمیدونم چکار کنم آنتن هم نداره‍

عباس

۱۳۹۴/۱۲/۱۸
منم مشکلم همینه.گلس زدم روش اینجور شده چون جلوی حسگر رو گرفته نمیدونم از کجا باید حسگرشو غیر فعال کنم.