خانهبررسی‌ها
بررسی اولیه Xperia Z

بررسی اولیه Xperia Z

پرچمدار زیبای سونی

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۱/۱۱/۱

سونی سال 2012 اولین گوشی دوهسته‌ای خود را معرفی کرد اما تنها چند هفته بعد از معرفی سونی رقابت بین 4 هسته‌ای‌ها شروع شد. اما سونی هم مانند دیگر کمپانی‌ها مشتاق برتر بودن است بنابراین سال 2013 را با دو گوشی 4 هسته‌ای به نام Xperia Z  و Xperia ZL شروع کرد.

 

سونی Xperia Z که قبلا در شایعات با نام Yuga شناخته شده بود، شروع دوباره سونی است.

 

image

صفحه نمایش

 

این گوشی به یک صفحه نمایش 5 اینچی با کیفیت Full HD (1080p) مجهز است. اما Full HD به چه معناست؟

 

در اینجا 1080p این معنی را می‌دهد که هر اینچ از این صفحه نمایش 440 پیکسل مجزا دارد بنابراین با چشم عادی شما نمی‌توانید پیکسل‌ها را تشخیص دهید. در ضمن اینکه این صفحه نمایش به نسل دوم موتور براوایای سونی موبایل مجهز است که باعث بهتر شدن کیفیت عکس‌هایی که در صفحه نمایش نشان داده می‌شوند خواهد شد و عکس‌ها و فیلم‌ها را شارپ‌تر نشان داده و رنگ‌ها را مدیریت کرده و نویز موجود در عکس‌ها و فیلم‌ها را کاهش می‌دهد. تمام این‌ها این معنی را می‌دهد که با یک صفحه نمایش فوق العاده ساخت یکی از بزرگان در امر تولید تکنولوژی صفحه نمایش روبرو هستید که می‌توانید از کیفیت آن اطمینان کامل را داشته باشید.

 

image

 

دوربین

 

سونی همیشه در امر ساخت دوربین‌های عکاسی پیش قدم بوده و گوشی‌هایش نیز در این زمینه بسیار خوب عمل می‌کنند. این گوشی علاوه بر این صفحه نمایش بسیار عالی، به یک دوربین 13 مگاپیکسلی با سنسور Exmor RS مجهز است که قادر به عکسبرداری با کیفیت 4128x3096 پیکسل است و در کنار آن یک فلش LED نیز قرار دارد. دو سنسور Exmor RS باعث می‌شود تا عکس‌هایی که توسط این دوربین گرفته می‌شوند هم در نور کم و هم در جایی که نور پس زمینه زیاد است بسیار شارپ و واضح باشند. این دوربین قابلیت ضبط ویدئو با کیفیت 1080p را دارد و علاوه براین ویژگی‌های دیگری از جمله تشخیص چهره، تشخیص لبخند،پانوراما و برچسب گذاری جغرافیایی نیز در آن گنجانده شده است در این گوشی همچنین نرم افزار عکاسی در دوربین نیز بروزرسانی شده است و حالت HDR برای ویدئو را نیز فراهم کرده است.

 

image

 

image

 

پردازنده، رم و حافظه

 

در داخل این سوپرفون سونی یک پردازشگر 4 هسته‌ای Snapdragon کوآلکام با حداکثر سرعت 1.5 گیگاهرتز قرار گرفته است و در کنار این پردازنده قوی یک رم 2 گیگابایتی برای روان تر شدن گوشی نیز تعبیه شده است. حافظه داخلی گوشی نیز 16 گیگابایت است که به علت پشتیبانی از درگاه حافظه خارجی تا 32 گیگابایت امکان اضافه کردن حافظه دستگاه وجود دارد.

 

image

 

image

 

طراحی

 

سونی Xperia Z در اندازه 139 x 71 x 7.9 ساخته شده و وزنی برابر 146 گرم دارد. همانظور که می‌بینید ضخامت این گوشی بسیار کم است که برای یک گوشی با چنین صفحه نمایش با کیفیتی یک حسن بزرگ به حساب می‌آید. سونی بر روی طراحی این گوشی بسیار زحمت کشیده و نام OmniBalance را بر طراحی آن نهاده است و ادعا می‌کند که تمرکز اصلی در طراحی این گوشی بیشتر بر روی ایجاد تفارن و توازن در تمام زمینه‌ها بوده است.

 

جنس بدنه گوشی در Xperia Z از شیشه ساخته شده از الیاف پلی آمید است و سونی ادعا می‌کند جنس این شیشه همان موادی است که در اتومبیل برای جایگزینی آهن استفاده می‌شود که این شیشه ضد خش و ضد ضربه نیز است و استفاده از شیشه در طراحی این گوشی به آن ظاهری بسیار شیک را بخشیده است به خصوص که علاوه بر شیشه در اطراف آن از آلومینیوم برای قسمت‌های کناری استفاده شده است که حس در دست گرفتن یک گوشی گرانقیمت و یک گوشی پرچمدار را به کاربر القاء می‌کند.

 

image

 

 

پورت‌ها و درگاه‌های ارتباطی

 

در کناره های این گوشی یک پورت MHL USB، درگاه سیم کارت میکروسیم و درگاه حافظه خروجی microSD، جک صدایی 3.5 میلیمتری، دکمه مخصوص عکاسی و دکمه کم و زیاد کردن صدا به همراه دکمه پاور گوشی که بسیار زیبا طراحی شده است قرار دارند. در اینجا به علت ضد آب بودن و ضد گرد و غبار بودن گوشی Xperia Z درگاه‌های این گوشی با یک پوشش پوشانده شده‌اند.

 

image

 

امکانات ارتباطی

 

این گوشی امکانات ارتباطی بسیار خوبی نیز دارد از جمله این امکانات می‌توان به قابلیت پشتیبانی از LTE و دو باند Wi-F اشاره کرد به خصوص اینکه از ویژگی NFC نیز به خوبی بهره گرفته است. با استفاده از NFC سونی یک ویژگی به نام One-Touch را معرفی کرده است و واین ویژگی به این صورت عمل می‌کند که اگر شما گوشی خود را به یک اسپیکر وایرلس تماس دهید و سپس آن را از اسپیکر جدا کنید به صورت بی سیم آهنگ‌های شما یر روی اسپیکر پخش خواهند شد و یا اگر گوشی خود را با کنترل تلویزیون‌های سازگار با این تکنولوژی تماس دهید و سپس جدا کنید تمام محتویات صفحه نمایش گوشی شما به سرعت بر روی صفحه تلویزیون نشان داده می‌شوند.

 

image
image

 

image

 

نرم افزار

 

این گوشی با اندروید 4.1.2 ارائه می‌شود که در آینده به اندروید 4.2 نیز بروزرسانی خواهد شد. همچنین در این گوشی یک نرم افزار جدید جای گرفته که به شما امکان می‌دهد تمام شبکه‌های اجتماعی خود را در یک برنامه کارآمد با یک ظاهر زیبا داشته باشید. این نرم افزار که Sociallife نام دارد جایگزین نرم افزار معروف سونی با نام Timescape خواهد شد شاید در کل کارآیی هر دو نرم افزار یکسان باشد اما در ظاهر تفاوت‌هایی ایجاد شده و کارکردن با آن بسیار آسانتر و لذت بخش تر شده است.

 

image

باتری

 

باتری Xperia Z یک باتری 2330 میلی ‌آمپری است که 11 ساعت مکالمه و 550 ساعت زمان آماده به کار را در حالت 2G را پشتیبانی می‌کند، در اینجا یک ویژگی جدید با نام STAMINA اضافه شده است، کارآیی این ویژگی این است که زمانی که شما صفحه نمایش گوشی خود را خاموش می‌کنید تبادل دیتاها قطع می‌شود و اگر بخواهید که بعضی برنامه‌ها اجازه دسترسی به اینترنت در زمانی که صفحه نمایش خاموش می‌شود را داشته باشند به آسانی می‌توانید آن برنامه را در لیست سفید قرار دهید تا از دیتاها استفاده کند. این ویژگی به عمر بیشتر باتری بسیار کمک خواهد کرد.

 

image

 

تفاوت دو گوشی Xperia Z و Xperia ZL

 

گوشی Xperia ZL نیز همین ویژگی‌هایی که در مورد Xperia Z ذکر کردیم در خود دارد اما تفاوت‌های اندکی نیز در این دو گوشی دیده می‌شود.

 

تفاوت دو گوشی Xperia Z و Xperia ZL :

 

  • Xperia ZL از نظر طولی از گوشی Z کوتاه تر است (ZL 131.6 میلمیتر طول دارد در حالی که Z طولی برابر 139 میلیمتر دارد)
  • Xperia Z از ZL نازک تر است ( ضخامت Z برابر 7.9 میلیمتر و ضخامت ZL  برابر 9.8 میلیمتر است)
  • از نظر وزنی نیز گوشی Xperia Z از گوشی Xperia ZL  سبک تر است (ZL وزنی برابر 151 گرم دارد در حالی که Z 146 گرم وزن دارد)
  • دوربین جلویی گوشی Z در قسمت جلو و بالای گوشی قرار دارد و در حالی که در گوشی ZL دوربین دوم به قسمت جلو و پایین گوشی منتقل شده است.
  • قسمت پشت گوشی ZL از جنس پلاستیک ساخته شده در حالی که در Z جنس پشت بدنه از شیشه ساخته شده است.
  • باتری ZL با ظرفیت 2370 میلی آمپر از باتری 2330 میلی آمپری Z کمی قوی تر است.
  • Z نسبت به آب و گرد و غبار مقاوم است در حالی که این ویژگی در ZL وجود ندارد.
  • و آخرین تفاوت این دو گوشی در این است که هر کدام از گوشی‌ها مربوط به یک بازار خاص هستند.

 

image

Xperia Z                                                                        Xperia ZL

 

image

Xperia ZL                                                      Xperia Z

 

مزایا

 

طراحی بسیار زیبا و ترکیبی از شیشه و آلومینیوم

صفحه نمایش بسیار با کیفیت و فول اچ دی در اندازه 5 اینچ

دوربین بسیار با کیفیت 13 مگاپیکسلی

رم 2 گیگابایتی

پردازنده 4 هسته‌ای

 

معایب

 

اندروید 4.1.2

باقی ماندن اثر انگشت بر قسمت پشت گوشی به آسانی

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (402 نظر)

حسین

۱۳۹۹/۱۲/۱۵
من یه گوشی سونی ایکسپریازددارم یه ایرادی جدیدا پیداکرده خواهشا هرکه میدونه بهم بگه چیکارکنم درست بشه گوشی من خودبه خودخاموش وروشن میشه وداغ هم میشه اگه کسی میدونه به این شماره پیام بده چیکارکنم درست شه باتشکر09029571954

ایدا

۱۳۹۴/۱۱/۳
سلام من گوشی اکسپریا c2305 دارم دوربین جلوش خیلی تاریک و بیکیفیته
میخواستم بدونم تنظیماتش بهم ریخته یا همینجوریه خودش

مهمان

۱۳۹۳/۱۱/۲۲
زیر جریان مستقیم آب بردیش

مهمان

۱۳۹۳/۱۰/۲
میشه zزیر آب گرفت چیزیش نمی شه لطفا راهنمایی کنین

مهمان

۱۳۹۳/۱۰/۲
سلام گوشی من که همین اکسپریا زده چند وقتیه که بلندگوی مکالمش حین مکالمه قطع و وصل میشه و صدا نمیاد ولی وقتی صدا رو میزارم رو اسپیکر درست میشه و صدا میاد کسی نمیدونه مشکلش چیه و چجوری حل میشه؟