Nokia X2

هنگامی که در خرید گوشی بودجه اختصاصی تان مهم ترین محدودیت برای شما باشد...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۹/۸/۱۰
بررسی تخصصی Nokia X2  :سرگرمی ضرب در دو
مقدمه

هنگامی که در خرید گوشی بودجه اختصاصی تان مهم ترین محدودیت برای شما باشد ، ارزش واقعی آنچه که می خرید برایتان اهمیت بیشتری پیدا می کند. و Nokia X2  قصد دارد که این نسبت را به سطحی برساند که رقابت با آن ناشدنی باشد. این گوشی ساده به یک دوربین پنج مگاپیکسلی ، کیفیت صدای عالی به همراه اسپیکرهای استریو ، کلیدهای اختصاصی موسیقی و آنتن داخلی رادیو اف ام مجهز است.


image
 
image

image
 
image


در اختیار داشتن قابلیت هایی اینچنینی مستلزم صرف هزینه نسبتا بالایی است ، اما البته نه با
Nokia X2  ! این گوشی قیمتی حدود صد یورو دارد  که با چنین مجموعه امکاناتی می تواند گزینه وسوسه انگیزی برای هر خریداری باشد.

البت این گوشی بدون مشکل هم نیست. در اینجا می توانید لیست نقاط قوت و ضعف گوشی را به صورت فهرست وار مشاهده نمایید:

ویژگی های کلیدی

پشتیبانی چهاربانده از GSM/GPRS/EDGE

صفحه نمایش 2.2 اینچی با قابلیت نمایش 262000 رنگ و پشتیبانی از رزولوشن QVGA

دوربین 5 مگاپیکسلی با فوکوس ثابت و فلاش LED

ضبط ویدیویی QVGAبا نرخ 15 فریم بر ثانیه

ویرایش ششم رابط کاربری سری 40

نرم افزار اختصاصی FaceBook

بلوتوث به همراه پشتیبانی از پروفایل A2DP

پورت استاندارد microUSB به همراه امکان شارژ گوشی از طریق این پورت ، قابلیت USB On-The-Go

اسلات کارت حافظه microSD با قابلیت تعویض سریع کارت حافظه ، پشتیبانی از کارت های حافظه ای تا گنجایش 16 گیگابایت

رادیو اف ام با RDS ، آنتن داخلی

سوکت صوتی 3.5 میلی متری استاندارد

 کلیدهای اختصاصی موسیقی

اسپیکرهای استریو

بلندی صدای بسیار عالی

کیفیت صدای فوق العاده

کاور پشتی آلومینیومی

نقاط ضعف اصلی

عدم پشتیبانی از 3G

تعبیه نشدن گیرنده GPS

عدم پشتیبانی از WLAN
رابط منسوخ S40 و عدم پشتیبانی آن از چندوظیفه گی

عدم تعبیه مرورگر اسناد آفیس

عدم تعبیه قابلیت شماره گیری هوشمند

قابلیت های عکاسی و ضبط ویدیویی نسبتا ضعیف

محکم نبودن پورت microUSB در جای خود

Nokia X2  جزو گوشی های ارزان قیمت سری 40 است و باید در هنگامی که نقاط ضعف گوشی را مورد بررسی قرار می دهید به این نکته هم توجه داشته باشید. اما  از سوی دیگر ، اغلب این نقایص اصلا به چشم نمی آید و شاید شما هیچگاه به آن ها توجه نکنید. کاور پشتی گوشی از آلومینیوم ساخته شده است و جلوه فلزی جالبی دارد که احساس ارزان بودن را از گوشی می ستاند.

اسپیکرهای استریو سبب می شوند که گوشی صدای بلندی داشته باشد ؛ برای گوش کردن یک آهنگ از رادیو هم دیگر نیازی نیست حتما هدست ها را به گوشی متصل کنید. اسلات کارت حافظه microSD هم به سهولت در دسترس شماست. Nokia X2  یکی از اعضای واقعی سری X است و به همین دلیل است که نباید  در مورد امکانات پخش موسیقی خوب آن ، تردید داشته باشید.

image
 
image

image
 
image


Nokia X2
 نمی خواهد بزرگترین پدیده روی اینترنت بعد از Google را نادیده بگیرد ، و به همین سبب است که نرم افزار اختصاصی و بسیار خوب FaceBook را در اختیار کاربرانش قرار می دهد.

دوربین پنج مگاپیکسلی با فلاش LED هم سورپرایز دیگری است. این نوع دوربین را معمولا می توان در گوشی های میان قیمت و گران قیمت بازار مشاهده کرد. البته همانطور که بعدا خواهیم دید تمامی دوربین های پنج مگاپیکسلی یکسان ساخته نشده اند.

 بهتر است نگاهی به قسمت بعدی این بررسی هم بیاندازیم. در قسمت آینده جعبه Nokia X2  را باز می کنیم و بعد هم طراحی آن را از نزدیک مورد کند و کاو قرار داده و احساس مان را در مورد آن برای شما بیان می کنیم.

 

محتویات جعبه

Nokia X2  در جعبه ای کوچک و همراه با لوازم کمی عرضه می شود ، یک شارژر ، یک هدست یک تکه و یک کارت حافظه 2 گیگابایتی از نوع MicroSD تنها لوازمی هستند که به همراه این گوشی عرضه می شوند. از کابل USB اثری نیست ، البته دلیل آن به آسانی قابل درک است ، کابل های microUSB بسیار رایج شده اند و با اینکه عرضه نشدن آن مشکلی برای اغلب کاربران ایجاد نمی کند ، اما سبب پایین نگهداشته شدن قیمت گوشی می شود.
 

image
 
image

 

اما Nokia X2  از USB On-The-Go پشتیبانی می کند و شما برای استفاده از آن به یک تبدیل نری microUSB به مادگی نوع A (همانند پورت USB کامپیوترتان) نیاز خواهید داشت. در حال حاضر این نوع کابل ها اصلا رایج نیستند اما بدون آن نمی توانید از USB OTG استفاده نمایید و برای همین حدس می زنیم که این قابلیت نسبتا بلااستفاده باقی بماند.
 

نمای 360 درجه Nokia X2

Nokia X2  ابعادی معادل 13.3*47*111 میلی متر دارد ، که با در نظر گرفتن قطر 2.2 اینچی صفحه نمایش اصلا نمی توان آن را جزو کوچکترین گوشی ها تلقی کرد. با اینحال گوشی وزنی 81 گرمی دارد و حتی به ندرت می توانید وزن آن را در دستان تان حس کنید.

طراحی

Nokia X2  گوشی ارزان قیمتی است اما ارزان به نظر نمی رسد. کاور پشتی گوشی از آلومینیوم و جلوه ای فلزی ساخته شده است و لوگوی برجسته نوکیا بر روی آن ، این قسمت را جذاب تر هم می کند.

پنل جلویی گوشی زیاد ناآشنا نیست. گوشی های سری X را می توان از گوشه های چهارگوش و کناره های انحناوار و رنگ های آبی و قرمزی که در کناره ها به کار می رود ، شناخت.

Nokia X2  به یک صفحه نمایش 2.2 اینچی با قابلیت پشتیبانی از رزولوشن QVGA  مجهز است. این صفحه نمایش روشنایی و کنتراست خوبی دارد (اما نه در حدی که از بهترین گوشی های نوکیا شاهد بوده ایم). چیزی که سبب عملکرد مایوس کننده صفحه نمایش می شود ، زوایای دید بسیار ضعیف آن است.

خوانایی صفحه نمایش در برابر نور آفتاب هم کمتر از حد انتظار است. مشخصا نوکیا می توانسته است عملکرد بهتری در این بخش داشته باشد.
 

image
 
image


در زیر صفحه نمایش ترکیب همیشگی کلیدهای گوشی های سری
40 دیده می شوند ، یک کلید چند جهته ، دو کلید کنترلی و دو کلید مخصوص آغاز و پایان مکالمه این قسمت را اشغال کرده اند. کلید چند جهته اندازه بسیار مناسبی دارد اما دو کلید کنترلی و کلیدهای آغاز و پایان مکالمه کمی فشرده تر هستند ؛ با این حال استفاده از آن ها چندان سخت نیست.
 

image
 
image


در زیر صفحه نمایش صفحه کلید معمولی و
12 کلیدی آن هم جای گرفته است ، این صفحه کلید به صورت مسطح بوده و برجستگی هایی میان کلیدها برای تمایز بین کلیدهای سطر ها و ستون های مختلف درآن ، در نظر گرفته شده است.

کلیدها به اندازه کافی بزرگ هستند اما فشردن آن ها دشوار است و علاوه بر این بازخورد کوچکی دارند. با این روش در تایپ سریع به مشکل خواهید خورد ، Nokia X2  برای SMS بازها اصلا مناسب نیست.
 

image
 
image


سه کلید اختصاصی موسیقی در کناره سمت چپ جای داده شده اند و برجسته ترین قابلیت
X2 هستند. این کلیدها بزرگ هستند و استفاده از آن ها هم آسان است ، می توانید از آن ها هم برای کنترل پخش کننده موسیقی و هم رادیو استفاده کنید.

کناره سمت راست Nokia X2  میزبان کلیدهای تنظیم صدا ، اسلات کارت حافظه microSD که در زیر یک پوشش محافظ پنهان شده است و کلید شاتر است. کناره پایینی گوشی جایی است که روزنه مخصوص بند گوشی در آن تعبیه شده است.
 

image
 
image

image
 
image


سه امکان ارتباطی گوشی در کناره فوقانی آن جای داده شده اند. سوکت صوتی
3.5 میلی متری استاندارد در سمت چپ ، پورت 2 میلی متری شارژر در مرکز و پورت MicroUSB که در زیر یک کاور پلاستیکی جای گرفته است ، در این قسمت به چشم می خورند. امکان شارژ گوشی از طریق پورتmicroUSB هم وجود دارد و علاوه بر این ، این پورت از قابلیت USB On-The-Go هم پشتیبانی می کند.
 

image
 
image

image
 
image

 

 پورت USB کمی بیش از حد عریض در نظر گرفته شده است و همین، سببِ لرزان بودن کابل در هنگام اتصال به آن می شود. اغلب مواقع با اتصال کابل به گوشی ، شارژ آن آغاز نمی شد. اگر مراقب نباشید ، حتی با یک شب اتصال کامل گوشی از طریق این پورت ، نمی توانید آن را شارژ کنید.

همانطور که پیش از این ذکر شد ، کاور پشتی Nokia X2  از آلومینیوم ساخته شده است اما این تنها نکته جذاب و جالب کناره پشتی گوشی نیست. لنز دوربین پنج مگاپیکسلی گوشی به همراه فلاش LED در این جا قرار گرفته اند و علاوه بر این اهرمی هم برای باز کردن کاور پشتی در نظر گرفته شده است.
 

image
 
image

 

اسپیکرهای استریو گوشی هم در کناره پشتی و در هر دو سمت آن جای داده شده اند. اسپیکرها در دو قسمت قابل مشاهده اند اما این امر تنها جنبه تزئینی دارد. اسپیکر بالایی در زیر نیمه چپ و اسپیکر پایینی در زیر نیمه راست قرار دارند.

کناره پشتی Nokia X2  کمی انحناوار طراحی شده است تا هنگامی که گوشی را بر روی سطوح هموار قرار می دهید ، جلوی اسپیکرها گرفته نشود . گرچه بازهم به میزان کمی صدا با آنچه که واقعا باید باشد ، متفاوت می شود.

در زیر کاور پشتی گوشی ، باتری 860 میلی آمپری آن که از نوع Li-Ion BL-4C است ، جای داده شده است. آنچنان که نوکیا اعلام کرده است این باتری تا 624 ساعت در حالت آماده به کار ، تا 13 ساعت و 30 دقیقه در حالت مکالمه و تا 27 ساعت در حالت پخش مداوم موسیقی می تواند انرژی مورد نیاز X2 را تامین کند. گرچه بسیاری از کاربران گزارش کرده اند که باتری در حالت مکالمه تنها تا پنج ساعت دوام می آورد.
 

image
 
image

image

 

کاور آلومینیومی گوشی سبب می شود که این گوشی تمام پلاستیکی کمی زیباتر شود و گرانقیمت تر به نظر بیاید. کیفیت ساخت گوشی بسیار خوب است و تنها مشکل آن پورت USB است. گوشی از جنبه ارگونومیک هم خوب طراحی شده است. با اینکه X2 گوشی مناسبی برای SMS بازها نیست اما کلیدها به اندازه کافی بزرگ هستند .
 

image
 
image

 

گوشه های مخروطی شکل کمی از ضخامت 13.3 میلی متری گوشی می کاهند ، لااقل هنگام دردست گرفتن گوشی چنین احساسی به ما دست داد.شاید ارتفاع گوشی کمی زیاد به نظر برسد اما به آسانی در جیب جا می گیرد.

 

رابط کاربری

Nokia X2  به ویرایش ششم رابط کاربری سری 40 مجهز است که تصور نمی کنیم دیگر برای کسی ناآشنا باشد.

بسیاری از کاربران از محصولات مبتنی بر سری40 نوکیا استفاده کرده اند اما اگر اصالت و قدیمی بودن آن را کنار بگذاریم ، باید بدانیم که سری 40 حتی در ویرایش ششم هم فاقد قابلیت های زیادی است که جذابیت بصری را هم باید به آن ها بیافزاییم.

به هر حال ، آشنا بودن اصلا بد نیست. علاوه بر این رابط ساده است و کار کردن با آن هم چندان دشوار نیست و بنابراین نیازی به آموزش های خاص برای استفاده از Nokia X2  ندارید.


image
 
image
 
image

 

حالت Active Standby (یا به قول نوکیا Home Screen Mode)  هم طبق معمول در دسترس است. این حالت صفحه اصلی را به چهار بخش تقسیم می کند که می توانید آن ها را بوسیله کلید چندجهته پیمایش نموده و مطابق نیازتان سفارشی سازی کنید. به صورت پیش فرض ، ساعت در بالا ، پخش کننده موسیقی و رادیو در زیر آن و نوار میانبرها در پایین همه آن ها جای داده شده اند. این نوار دسترسی سریع شما را به قابلیت ها و نرم افزارهای مورد علاقه تان را فراهم می نماید.
 

image
 
image
 
image
 
image

 

البته می توانید به سفارشی سازی کردن این بخش هم بپردازید ، جای آن ها را با هم عوض کنید و حتی عملکردهای دیگری هم به این بخش بیافزایید.

فشردن کلید پایان مکالمه در حالت قفل گوشی یک ساعت بزرگ دیجیتال را به نمایش در می آورد که برای چک کردن زمان روش بسیار مناسبی است.

منوی اصلی از نماهای معمول ویرایش ششم یعنی مشبک ، مشبک به همراه عناوین نرم افزارها ، لیست مانند و نمایش تکی (که همانند سری 30 در هر بار یک آیکن را به نمایش در می آورد) استفاده می کند.
 

image
 
image
 
image
 
image

 

مثل همیشه خبری از پشتیبانی از چند وظیفه گی نیست ، برای مثال اگر در حال اجرای Opera mini باشید ، نمی توانید پیام ها دریافتی را بخوانید و یا از دیگر قابلیت های گوشی بهره بگیرید. به لطف وجود کلیدهای اختصاصی موسیقی ، حداقل امکان تغییر آهنگ ها یا ایستگاه رادیویی را خواهید داشت

و در هنگام دریافت تماس هم گوشی به صورت خودکار اجرای  برنامه را متوقف می کند و بعد از مکالمه می توانید اجرای آن را از سر بگیرید. تا زمانی که از نرم افزاری که در حال اجراست ، خارج نشوید نمی توانید اقدام به برقراری تماس کنید.

 

دفترچه تلفن معمولی

دفترچه تلفن Nokia x2  فضایی برای ذخیره 2000 مخاطب و تنظیمات خاص آن ها دارد.گرچه این فضا نامحدود نیست اما تصور می کنیم بسیاری از کاربران هرگز نیمی از این فضا را هم استفاده نکنند.می توانید شماره های ذخیره شده در گوشی ، در سیم کارت و یا هر دو را به صورت همزمان مشاهده نمایید.
 

image
 
image
 
image

 

افزودن یک مخاطب بسیار ساده است ، گوشی شماره ، نام کوچک و نام خانوادگی را از شما خواهد پرسید و همین ! برای افزودن جزئیات بیشتر به مخاطب می توانید بازگشته و به ویرایش آن بپردازید.

به هر مخاطب می توان فیلدهای متنوعی نسبت داد اما تعداد شماره های تلفن اختصاص داده شده به هر مخاطب تا 5 عدد محدود شده است. فیلدهای مجزایی برای نام کوچک و نام فامیلی در نظر گرفته شده اند که باعث رفع مشکلات ایجاد شده در هنگام همگام سازی می گردند. می توان زنگ های خاصی به هر مخاطب تخصیص داد.
 

image
 
image
 
image

 

قابلیت های تلفنی

دریافت سیگنال ها در Nokia X2  گرچه آن را جزو بهترین ها از این جنبه نمی سازد ، اما خوب است. صدا در حین مکالمات واضح و بلند(اما نه خیلی بلند) است .

شماره گیری هوشمند در Nokia X2  در دسترس نیست که برای گوشی های سری 40 امری عادی به شمار می رود.از امکان شماره گیری صوتی و یا امکانات خنثی سازی نویزی که در سایر گوشی های سری 40 دیده بودیم هم در اینجا خبری نیست.
 

image
 
image

 

ما Nokia X2  را هم با آزمون بلندی صدای قدیمی مان محک زدیم و این گوشی عملکرد فوق العاده ای در این بخش از خود به جای گذاشت.می توانید اطلاعات بیشتر در مورد این آزمون را در اینجا مشاهده کنید.
 

image

 

پیام رسانی

بخش پیام رسانی از عهده کاری که به آن سپرده شده است ، بر می آید. این گوشی می تواند از انواع پیام های رایج SMS ، MMS و ایمیل و همین طور پیام های صوتی و فوری پشتیبانی نماید.

صفحه کلید Nokia X2  از صفحه کلیدهای خاص پیام رسانی نیست. غیر از این ، کمبودی در این بخش دیده نمی شود ، از حالت مکالمه که نمایش حباب وار پیام ها را مهیا می کند هم می توانید بهره بگیرید. در واقع حالت مکالمه جایگزین صندوق ورودی معمول پیام ها شده است.
 

image
 
image
 
image

 

ویرایشگر پیام ها به خوبی سازمان دهی شده است و در کار با آن نباید دچار مشکلی باشید. متن پیام را تایپ می کنید(می توانید از شمارنده کاراکترها و پیام ها هم استفاده کنید) ؛ با تمام شدن تایپ پیام ، گیرنده آن را از میان مخاطبین تان ، شماره هایی که اخیرا از آن ها استفاده کرده اید ، گزارش تماس ها و یا گروه های مخاطبین انتخاب کرده و آن را ارسال می کنید. می توانید از لیست مخاطبین مورد علاقه تان هم در این بخش استفاده کنید.

در صورتی که شماره در هیچ کدام از این لیست ها نباشد می توانید به صورت دستی آن را درج کنید.
 

image
 
image
 
image
 
image

 

بخش ایمیل ها طراحی جدیدی دارد و اگر منصفانه قضاوت کنیم کار خود را بخوبی انجام می دهد. این بخش با پروتکل های POP3 ، SMTP و IMAP4 کار می کند و از چندین حساب کاربری به صورت همزمان پشتیبانی می نماید. این بخش از SSL هم حمایت می کند که برای مثال امکان کار با Gmail را نیز برای کاربر مهیا می سازد.
 

image
 
image
 
image
 
image

 

انجام تنظیمات ایمیل ها بسیار آسان است. تنها کاری که باید بکنید درج آدرس ایمیل و تایید کلمه عبور است . پس از آن Nokia X2 تمامی تنظیمات لازم را انجام می دهد.

البته در ابتدا با مشکلاتی هم روبرو شدیم ، نرم افزار ایمیل ناپدید شد که احتمالا به یک باگ نرم افزار مربوط می شد . با فلش کردن فریم ویر (از v4.25  به v4.80) این مشکل حل شد.
 

راه گالری عکس و مرورگر فایل ها از هم جدا می شود

گالری سری 40 به صورت همزمان سعی داشت چندین وظیفه مختلف را انجام دهد و به همین دلیل گالری عکس یکی از نقاط قوت S40 به شمار نمی آمد. اما بالاخره آیکن مجزایی به این منظور در منوی اصلی تعبیه شده است ، Photos تنها برای مشاهده عکس ها و ویدیوها در Nokia X2 به کار گرفته می شود.

عملکردهای این بخش تغییرات زیادی نداشته است اما دیگر مرور فایل ها به  روش مرور عکس ها صورت نمی پذیرد.
 

image
 
image
 
image

 

نرم افزار Photos در Nokia X2 تنها یک حالت نمایش دارد که نمایی مشبک از دوازده عکس را در صفحه به نمایش می گذارد.می توانید به حالت افقی هم بروید که در هنگام مرور عکس ها  از صفحه نمایش استفاده بهتری می کند .
 

image
 
image
 
image
 
image

 

بزرگنمایی بر روی یک عکس بسیار آسان است و میانبرهایی برای افزایش و کاهش بزرگنمایی تعبیه شده اند. بزرگنمایی حتی بر روی عکس های پنج مگاپیکسلی هم سریع و روان  انجام می گیرد.
 

image
 
image

 

می توانید عکس های تان را در آلبوم هایی مجزا سازماندهی کنید و به ترتیب زمانی به مشاهده آن بنشینید. البته امکان تنظیم اسلاید شو هم در این گالری در نظر گرفته شده است.

نرم افزار قدیمی Gallery هم همچنان در این رابط وجود دارد اما این بار در منوی Application جای داده شده است. این نرم افزار خصوصا برای یک گوشی غیر هوشمند ، یک File Manager توانمند است . این نرم افزار قادر به اداره پوشه ها و فایل هاست.
 

image
 
image
 
image
 
image

 

پخش کننده موسیقی خوب

پخش کننده موسیقی در Nokia X2 هم ظاهر زیبایی دارد و هم از قابلیت های خوبی برخوردار است.

پخش کننده موسیقی می تواند آهنگ ها را بر حسب نام خواننده ، آلبوم و سبک آن ها مرتب نماید.

این نرم افزار می تواند فرمت هایی از قبیل AAC ، AAC+ ، eAAC+ ، MP3 ، Mp4 ،WMA و AMR-NB را پشتیبانی کند. از پروفایل A2DP هم پشتیبانی صورت می پذیرد و به توسط آن می توانید با استفاده از هدست های بلوتوث به آهنگ های مورد علاقه تان گوشی کنید.
 

image
 
image
 
image
 
image

 

 حالت های پیش فرض برای اکولایزر در نظر گرفته شده است و در صورت نیاز می توانید حالت های جدیدی هم به آن ها بیافزایید.

مثل همیشه نام خواننده و عنوان آهنگ در حال پخش در صفحه اصلی نمایش داده می شود . آنها در قسمت موسیقی و رادیو در صفحه اصلی نمایان می گردند.
 

image
 
image
 
image
 
image

 

پخش کننده موسیقی به همراه چند حالت اکولایزر و همین طور دو حالت قابل سفارشی سازی برای Stereo Widening عرضه می شود.

البته نوکیا علاوه بر کلیدهای اختصاصی موسیقی از ابزار دیگری هم برای بهبود قابلیت های موسیقیایی بهره گرفته است و آن چیزی جز اسپیکرهای استریو گوشی نیست. آن ها جدا از هم تعبیه شده اند و صدای بسیار بلندی دارند . به نظر نمی رسد که نیازی به اسپیکرهای قابل حمل با Nokia X2  داشته باشید.

 

رادیو اف ام و پشتیبانی آن از RDS

Nokia X2  به یک رادیو اف ام با RDS  هم مجهز است. این نرم افزار هم ظاهری مشابه نرم افزار پخش کننده موسیقی دارد و تمامی عملکردهای پایه ای را پوشش می دهد. نکته قابل توجه در این بخش آنتن فوق العاده حساس اف ام است که شما را از اتصال هدست بعنوان آنتن آن بی نیاز می کند.
 

image
 
image
 
image
 
image

 

این رادیو از RDS هم پشتیبانی می کند و می توانید گوشی را برای جستجو و ذخیره تمامی ایستگاه های موجود در منطقه تان تنظیم نمایید. اطلاعات RDS و فرکانس ها در روی صفحه اصلی نمایش داده می شوند.گزینه ای با عنوان Station Directory هم در این نرم افزار تدارک دیده شده است که اطلاعاتی را از اینترنت راجع به ایستگاه های رادیویی محلی دانلود می کند.

پخش کننده ویدیویی ساده

بر خلاف پخش کننده موسیقی نمی توان پخش کننده ویدیویی را هم از نقاط قوت Nokia X2  محسوب نمود. صفحه نمایش کوچک ، رزولوشن پایین و تناسب 4:3 آن سبب می شوند که انتظار استفاده از X2 را به عنوان پخش کننده ویدیویی اختصاصی نداشته باشیم.

نبود قابلیت پشتیبانی از فرمت های ویدیویی DivX/XviD اصلا چیز عجیبی نیست اما X2 از فرمت های 3GP و MP4 پشتیبانی می کند. برای تماشای گهگاه ویدیو همین حد هم کافی خواهد بود.
 

image
 
image
 
image

 

ویدیوها می توانند در حالت تمام صفحه پخش شوند و امکان حرکت سریع رو به جلو یا رو به عقب در فیلم ها نیز در نظر گرفته شده است.

گزارش هایی مبنی بر هنگ کردن Nokia X2  در هنگام پخش ویدیویی دریافت شده است  ، ما نمی خواهیم آن را تکرار کنیم اما با توجه به تعداد گزارش ها می توان دریافت که این مشکل نسبتا رایج است. بخش R&D نوکیا در حال کار بر روی این مشکل است که آنچنان که از گزارش ها بر می آید تنها مربوط به برخی از کارت های حافظه است.
 

کیفیت صدای فوق العاده

Nokia X2  با یا بدون اتصال هدست ها خروجی صدای واضحی دارد.

پاسخدهی به فرکانس ها عالیست  و سطح نویز و دامنه پویا هم چنین شکلی دارند. تغییر شکل های فرکانسی به خوبی تحت کنترل نگاه داشته می شوند و با اینکه میزان سیگنال های ناخواسته در هنگام اتصال هدست ها افزایش می یابد ، اما بازهم قابل تحمل است.
 

دوربین 5 مگاپیکسلی با فوکوس ثابت

Nokia X2  به یک قابلیت فوق العاده برای یک گوشی ارزان قیمت ، یعنی یک دوربین پنج مگاپیکسلی به همراه فلاش LED مجهز است اما از فوکوس خودکار خبری نیست. این دوربین قادر است عکس هایی با حداکثر رزولوشن 2592*1944 پیکسل ثبت نماید . فلاش LED به عنوان چراغ قوه هم عمل می کند که زیاد هم بد نیست. اما به عنوان فلاش دوربین اصلا عملکرد خوبی ندارد.

همانند سایر گوشی های سری 40 این دوربین هم از امکانات کمی برخوردار است اما می توان با توجه به قیمت گوشی این امکانات را قابل قبول پنداشت.تنظیماتی چون تراز سفیدی ، سه حالت کیفیت مختلف و جلوه های متنوع در این دوربین در دسترس هستند. ثبت پیاپی عکس ها در دو حالت افقی و عمودی را هم می توان جز گزینه های در دسترس دانست.
 

image
 
image
 
image
 
image

 

با اینکه عدد پنج مگاپیکسل جالب توجه است اما دوربین Nokia X2  عملکرد جالب توجهی ندارد. می دانیم این موضوع برای گوشی ای که می خواهد امکانات زیادی را در برابر قیمتی کم عرضه کند ، طبیعی است اما دوربین نمایی از مشکلات متنوع و متعدد عکاسی است.

گاهی اوقات عکس ها با فرمت NRW Nokia RAW و نه NIKON RAW ذخیره می شوند. اگر چنین اتفاقی روی داد می توانید یک بار دیگر گالری را باز کنید تا عکس ها به روز شوند. گرچه این مشکل تنها مواقعی که بلافاصله بعد از ثبت عکس می خواهید آن را کپی کنید رخ می دهد.

علیرغم به کارگیری الگوریتم کاهش نویز ، نویز عکس ها بسیار زیاد است. از سوی دیگر ، فشرده سازی هم بسیار شدید است. با ترکیب این دو به نظر می رسد که رزولوشن کاربردی و واقعی دوربین Nokia X2  به زیر پنج مگاپیکسل می رسد. واضح سازی عکس ها هم بیش از حد است و حاشیه های بنفش رنگ هم در برخی عکس ها دیده می شوند.
 

ضبط ویدیویی ضعیف

در مورد ضبط ویدیویی هم شرایط چندان تغییر نمی کنند. X2 می تواند ویدیوهایی با رزولوشن QVGA و با نرخ 20 فریم بر ثانیه ضبط کند که برای MMS چندان هم بد نیست. اما ضبط ویدیویی از توان پردازشی زیادی استفاده می کند که X2 قابلیت فراهم ساختن آن را ندارد و بنابراین می توان دلیل این کیفیت پایین را درک کرد.
 

image
 
image

 

امکانات ارتباطی

Nokia X2  سعی دارد امکاناتی بیش از قیمت خود به کاربران عرضه دارد و تا حدودی هم در این کار موفق می شود. اما برخی قابلیت های آن چندان هم باارزش نیستند. پشتیبانی چهاربانده از GSM/GPRS/EDGE و پشتیبانی از بلوتوث v2.1 به همراه پروفایل A2DP از جمله قابلیت های ارتباطی این گوشی هستند.

پورت MicroUSB آسان ترین راه برای انتقال فایل به گوشی و شارژ آن محسوب می شود(همیشه امکان شارژ با استفاده از شارژر 2 میلی متری وجود ندارد اما کابل های microUSB از آن ها رایج تر هستند). کارت حافظه microSD که به آسانی در دسترس است هم راه دیگری برای انتقال حجم وسیعی از اطلاعات به گوشی محسوب می شود.

این ها امکانات ارتباطی Nokia X2   بودند ، همانطور که مشاهده می کنید نه از Wi-Fi ، نه GPS و نه حتی 3G در این گوشی پشتیبانی نمی شود.
 

Opera mini

مرورگر پیش فرض Nokia X2  ، نرم افزار Opera mini 4.2 است. این مرورگر را در گوشی های دیگر سری 40 هم مشاهده کرده بودیم اما اکنون نسخه جدید آن با قابلیت های بیشتری چون لبه های چندگانه در دسترس است.

Opera mini به این روش کار می کند که ابتدا صفحات در سرورهای opera رندر شده و سپس با فرمتی کم حجم تر به گوشی ارسال می شوند. با این روش هم حجم داده ها و کیفیت صفحات کاهش می یابد، اما در صفحه نمایش کوچک Nokia X2 تشخیص این امر دشوار است.

اگر تفاوت کیفیت عکس ها را کنار بگذاریم ، فشرده سازی به صرفه جویی در هزینه ها به شما کمک قابل توجهی خواهد کرد. برای مثال Gsmarena.com که حجمی برابر با 370 کیلوبایت دارد در Opera mini با حجمی برابر با 70 کیلوبایت بار می شود.

همانطور که اشاره شد ، با این روش سرعت بار شدن صفحات افزایش می یابد، Nokia X2  برای مرور صفحات وب متکی بر EDGE است وبه همین سبب  دانلود داده های کمتر به معنای سرعت بالاتر مرور صفحات وب است. الگوریتم رندر صفحات بسیار خوب است و تقریبا همه صفحات بخوبی نمایش داده می شوند.
 

image
 
image
 
image
 
image

 

سازمان دهنده و نرم افزارها

سازمان دهنده Nokia X2  به خوبی طراحی شده است و قابلیت های مدیریت زمان خوبی با رابطی کاربر پسند در اختیار کاربر قرار می دهد. تقویم سه حالت نمایش ماهانه ، هفتگی و روزانه دارد و در آن 5 نوع مختلف از رویدادها قابل تعریف هستند.
 

image
 
image
 
image
 
image

 

هشدارها را هم می توان برای به صدا در آمدن در روزهای مختلف هفته ، حتی در صورت خاموش بودن گوشی ،تنظیم نمود.
 

image
 
image

 

گزینه های دیگری هم برای سازماندهی از قبیل Voice Recorder با محدودیت ضبط  60 دقیقه ای ، یک کورنومتر و یک تایمر هم در این بخش وجود دارد.
 

image
 
image
 
image
 
image

 

و باید به ماشین حساب Nokia X2  اشاره کنیم که در دو نسخه پایه ای و پیشرفته ارائه شده است. علاوه بر این ماشین حسابی هم مخصوص محاسبات وام ها در نظر گرفته شده است.
 

image
 
image
 
image
 
image

 

نرم افزار مبدل واحد را می توان به عنوان اولین گزینه از نرم افزارهای اضافی گوشی مورد بررسی قرار می دهیم.  این نرم افزار گزینه های مختلفی برای تبدیل واحد ها پیشنهاد می کند و اگر اطلاعات کافی برای آن مهیا شود ، می توان برای تبدیل ارزها هم از این نرم افزار بهره گرفت.مبدل دیگری هم وجود دارد که امکان تبدیل واحدهای اندازه گیری کفش ها و لباس ها در سراسر دنیا را به یکدیگر فراهم می کند.
 

image
 
image
 
image
 
image

 

Ovi Share اجازه به اشتراک گذاردن تصاویر ، ویدیوها و فایل های صوتی را می دهد. پس از پشت سر گذاشتن فرآیند ثبت نام می توانید به آسانی فایل های تان را به فضایی که در اختیارتان قرار داده می شود ، آپلود کنید.
 

image
 
image
 
image
 
image

 

این نرم افزار تا حدودی محدودیت دارد و در آن تنها می توانید فایل های آپلود شده توسط خودتان یا دوستان تان را مشاهده کنید. برای مرور کل فایل های به اشتراک گذارده شده باید  از مرورگر وب استفاده کنید . در این یک مورد مرورگر وب گوشی کارش را خوب انجام می دهد. به خاطر داشته باشید که به اشتراک گذاردن عکس های پنج مگاپیکسلی هزینه سنگینی در پایان ماه روی دست تان خواهد گذاشت.

نرم افزار Search در نمونه در اختیار به موتور جستجوی Google مجهز بود اما ممکن است این موتور جستجو بنا به منطقه ای که در آن قرار دارید  ، به Bing تغییر کند. با کلیک بر روی کلید جستجو مرورگروب اجرا می شود که این نرم افزار را کاملا بلااستفاده می کند. تعبیه شدن یک امکان داخلی در مرورگر برای این کار می توانست بهتر باشد.
 

 

image
 
image

 

یکی دیگر از نرم افزارهای  قابل ذکر ، نرم افزار  World Clock است که می تواند ساعت را در نقاط مختلف دنیا نمایش دهد.
 

image
 
image

 

و در آخر باید به نرم افزار FaceBook اشاره کنیم که نرم افزار بسیار توانمندی است. این نرم افزار اجازه مدیریت پروفایل و به روز رسانی پست ها را به همراه امکان مرور عکس ها و پروفایل های دوستان تان را برای شما مهیا می کند. حتی گزینه ای برای ثبت عکس به صورت مستقیم از داخل نرم افزار و آپلود آن هم در نظر گرفته شده است.
 

image
 
image
 
image
 
image

 

گرچه آنچه نبود آن احساس می شود توانایی دریافت یادآورهای پیام ها و به روز رسانی های جدید است . امکان اجرای نرم افزار FaceBook در پس زمینه وجود ندارد و هیچ بخشی هم برای آن در Active Standby در نظر گرفته نشده است. پیش از این در Nokia C3 هم شاهد شرایط مشابهی بودیم.
 

Ovi Store برای سری 40

Ovi Store در گوشی های سری 40 هم به همان طریقی که در گوشی های هوشمند S60 کار می کرد ، کار می کند. در هنگام مرور Ovi Store می توانید از میان بخش های مختلفی چون Applications ، Games ، Audio and video content ، Personalization ، Recommended و My Stuff که نرم افزارهای نصب شده شما را نشان می دهد ، یکی را برگزینید.

ساختار نرم افزار Ovi Store بسیار ساده است . لیستی شامل نام و لوگوی هر نرم افزار ، دسته ای که در آن قرار می گیرد ، قیمت و رتبه بندی آن در این نرم افزار مشاهده می شوند.
 

image
 
image
 
image
 
image

 

با انتخاب یک نرم افزار ، جزئیات بیشتری مثل توضیحات ، اندازه و حجم ، بررسی کاربران ، امکان ارسال به دوستان ، لیستی از نرم افزارهای مرتبط ، امکان گزارش مشکل که میتوانید با استفاده از آن کلاهبرداری ، سو استفاده یا مانند اینها را گزارش کنید و امکان نوشتن یک بررسی توسط خود شما برای تان به نمایش در می آید.
 

بازی ها

Nokia X2  با چند بازی از پیش نصب شده عرضه می شود که همه آن ها نسخه کامل هستند و به همین دلیل می توانید از بازی هایی که پیش از این نسخه ازمایشی آن ها را بازی کرده اید لذت برده و آن ها را به پایان برسانید.

 Block'd نسخه دیگری از Bubble Breaker است که در آن باید دنباله ای از توپ ها یا مکعب های مجاور هم که به یک رنگ هستند را حذف نمایید.
 

image
 
image

 

Diamond Rush بازی دیگری است که در X3 عرضه می شود و در آن باید با کنار زدن سنگ ها به گنجینه های پنهان دست پیدا کنید. فقط باید مراقب باشید که این سنگ ها راه تان را مسدود نکنند.Rally 3D یک بازی مسابقه ای کلاسیک است.
 

image
 
image
 
image
 
image

 

بازی Bounce Tales آیتم بعدی است که یک بازی کارتونی است و به پیگیری ماجراهای یک حباب می پردازد. Brain Champ هم مجموعه ای از معماهای ساده است .
 

image
 
image
 
image
 
image

 

City Bloxx هم بازی معروف دیگری است که در آن باید به انباشتن بلاک ها روی یکدیگر بپردازید. مراقب باشید ، این بازی اعتیاد آور است!Snake III نسخه جدید بازی افسانه ای Snake است که با بهره گیری از گرافیک سه بعدی از پیش هم جذاب تر شده است.
 

image
 
image
 
image
 
image

 

آخرین بازی ، بازی Sudoku است . عرضه آن به همراه گوشی هم چندان تعجبی ندارد چراکه این بازی معمایی بسیار محبوب شده است. اگر شما هم از طرفداران سودکو باشید ، حتما از آن لذت خواهید برد.
 

image
 
image

سخن پایانی

مثل سایر گوشی های سری 40 ، Nokia X2  هم در فروش عمومی عملکرد مایوس کننده ای نداشته است. گرچه این گوشی خصیصه ای هم ندارد که در بازار سر و صدای چندانی به پا  کند. دوربین علیرغم چندین مشکل نرم افزاری هنوز هم سوال برانگیز ترین قابلیتی است که در این گوشی به کار گرفته شده است.

مشکلات نرم افزاری با به روز رسانی میان افزار قابل حل است اما نباید تردیدی در دوربین ضعیف و قدرت پردازشی کم گوشی داشته باشیم. البته با توجه به قیمت صد یورویی گوشی ، باید خودتان را برای صفحه نمایش کوچک و لوازم جانبی کم گوشی آماده کرده باشید.

اما با اینحال هنوز هم عملکرد فوق العاده اسپیکرهای استریو و آنتن داخلی اف ام گوشی قابل تحسین است. خروجی صدا در هدفون ها هم بسیار خوب است. و این ها به اصلی ترین خصیصه گوشی های سری X مرتبط اند.

متاسفانه برای این هوادار موسیقی ، رقبایی زیادی در بازار وجود دارد که قیمت همه آن ها هم رو به کاهش است.

اسپیکرهای استریو در بخش ارزان قیمت های بازار و مخصوصا در زیر دسته گوشی های جدید بسیار کمیاب هستند . سونی اریکسون دو واکمن قدیمی در این بخش دارد که شاید بتوانند توجه شما را به خود جلب کنند.

W595 با دوربین ضعیف تر (از نظر مگاپیکسلی) عرضه می شود که در واقع کمی بهتر از دوربین Nokia X2  است و قیمتی هم حدود همین گوشی دارد. W980 کمی گران تر است اما حافظه داخلی هشت گیگابایتی دارد (گرچه فاقد اسلات کارت حافظه است) و به یک فرستنده اف ام هم مجهز است. هر دوی این گوشی ها به اسپیکرهای استریو ، 3G و قابلیت چند وظیفه گی هم مجهز هستند.

Nokia C5 را هم می توان یکی از رقبای اصلی در نظر گرفت. شرایط دوربین همانند گوشی های سونی اریکسون است (رزولوشن کمتر اما کیفیت تصویر بهتر) و با توجه به بدنه فلزی ، سیستم عامل سیمبین ، پردازنده 600 مگاهرتزی ، GPS به همراه مقصدیابی صوتی رایگان ؛و البته 3G  ، قیمت آن باید هم کمی از Nokia X2  بیشتر باشد.

Samsung S7350 Ultra هم به طور شگفت انگیزی ارزان شده است. این گوشی قدیمی است اما به صفحه نمایشی بزرگتر ، پشتیبانی از فرمت های ویدیویی DivX/XviD ، 3G ، GPS و یک دوربین پنج مگاپیکسلی بسیار بهتر که امکان ضبط ویدیویی D1 با نرخ 30 فریم بر ثانیه را دارد ، مجهز است.

با هزینه ای بیشتر می توانید نگاهی هم به گوشی های لمسی بیاندازید. LG KM570 Cookie Gig به دوربین پنج مگاپیکسلی بهتر (با قابلیت ضبط ویدیویی D1 با نرخ 30 فریم بر ثانیه) ، 3G، چهارگیگابایت حافظه داخلی (و اسلات کارت حافظه microSD) ، مرورگر اسناد آفیس ، چندوظیفه گی ، صفحه نمایش 3 اینچی با پشتیبانی از رزولوشن WQVGA و Dolby Mobile مجهز است.

هیچکدام از این سه نمی توانند اسپیکرهایی به خوبی Nokia X2  یا آنتن رادیو اف ام داخلی را ارائه نمایند .

Nokia X2  در برابر هزینه پرداختی قابلیت های زیادی در اختیار شما می گذارد ، گرچه برخی از این قابلیت ها پیاده سازی مایوس کننده ای داشته اند. هنوز هم اگر پخش کننده موسیقی اصلی ترین قابلیتی است که به دنبال آن هستید ، Nokia X2  در کنار طراحی و ارگونومی خوب ، تجربه خوبی را برای شما مهیا خواهد ساخت. فقط باید مراقب باشید که باقی نقص های گوشی بر تجربه کاربری شما که البته به نیازهای تان مرتبط است ،اثر چندانی نگذارند.

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (17 نظر)

محسن

۱۴۰۲/۳/۱۱
چطوری حالت پرواز فعال میگردد

محسن

۱۴۰۲/۳/۱۱
چطوری حالت پرواز فعال میشود

محمد

۱۳۹۸/۱۲/۹
چجوری صدای کلید رو قطع کنم

محمد

۱۳۹۸/۱۲/۹
سلام گوشیش حرف نداره فقط تو رو خدا یکی بهم بگه چه جوری صدای دکمه کلیدهاشو قط کنم مخم ترکید ۲ ساعته خریدم مخمون صوت کشید

محمود

۱۳۹۶/۱۱/۱۱
سلام چجوری میشه پیام مزاحمو مسدود کرد در گوشی نوکیا x2??ممنون میشم بگید زودتر