Nokia X3

Nokia X3 نخستین گوشی است که از سری X به بررسی آن می پردازیم و مشتاقیم بدانیم که این گوشی نسبت به گوشی های XpressMusic تا چه حد تغییر کرده است...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۸/۱۰/۱۹
بررسی گوشی Nokia X3
 

Nokia X3 نخستین گوشی است که از سری X به بررسی آن می پردازیم و مشتاقیم بدانیم که این گوشی نسبت به گوشی های XpressMusic تا چه حد تغییر کرده است. مسلما تغییراتی در این گوشی ها صورت گرفته است و ظاهر جدید گوشی نشان از چنین تغییری دارد.رابط  سری 40 هم شاهد تغییراتی بوده است و اکنون با Ovi Store عرضه می شود و پشتیبانی اندکی هم از چندوظیفه گی (Multi Tasking) به عمل می آورد.

 

image

 

image
 
image

 

در حال حاضر گوشی های سری X ترکیبی از گوشی های کاملا متفاوت هستند. Nokia X6 یک گوشی لمسی مبتنی بر سیمبین است و X3 یکی از گوشی های ارزان قیمت سری 40به شمار می رود. این گوشی از اسپیکرهای استریو ، کیفیت صدای عالی و آنتن داخلی اف ام برخوردار است تا تجربه موسیقیایی لذت بخشی برای کاربر پدید آورد. همانطور که گفتیم این گوشی جز گوشی های ارزان قیمت بازار است و نباید انتظار خیلی بالایی از آن داشته باشید.

 

image
 
image

 

image

 

Nokia X3 از ویرایش ششم رابط کاربری سری 40 استفاده می کند اما مشابه هیچ کدام از گوشی هایی که تا به حال از رابط کاربری سری 40 استفاده می کردند ، نیست.به اختصار بگوییم که بالاخره نوکیا تصمیم گرفته است که قابلیت پشتیبانی از چندوظیفه گی (Multi Tasking) را به این رابط بیافزاید. گرچه این پشتیبانی خیلی ضعیف صورت می گیرد اما به هر حال گام های نخست در این مسیر به خوبی برداشته شده اند. باید کاری را که نوکیا در مورد گالری انجام داده است مشاهده کنید .دیگر نمی توان گالری سری 40 را ضعیف تر از گالری های سری 60 دانست.

اجازه دهید ابتدا نگاهی به نقاط ضعف وقوت Nokia X3 بیاندازیم.

 

ویژگی های کلیدی
 

پشتیبانی چهاربانده از GSM/GPRS/EDGE

صفحه نمایش 2/2  اینچی با قابلیت نمایش 262000 رنگ و پشتیبانی از رزولوشن QVGA

دوربین 3/2 مگاپیکسلی با فوکوس ثابت

رابط کاربری سری 40 ویرایش ششم با قابلیت پشتیبانی از چند وظیفه گی

رادیو FM استریو با RDS ، آنتن داخلی گوشی که امکان پخش رادیو را بدون اتصال هدست هم فراهم می آورد

اسپیکرهای استریو

سوکت صوتی استاندارد 3/5 میلی متری

پخش موسیقی تا 26 ساعت

بلوتوث  با A2DP و پورت microUSB

اسلات کارت حافظه microSD با قابلیت پشتیبانی تا ظرفیت 16 گیگابایت (یک کارت حافظه دو گیگابایتی به همراه گوشی عرضه می شود)

بسته نرم افزاری بسیار خوب

نرم افزارهای Ovi Store ، ovi maps و Ovi share

 

نقاط ضعف
 

عدم پشتیبانی از 3G

صفحه نمایش کوچک با زوایای دید کم و خوانایی ضعیف در برابر نور افتاب

مکانیزم کشویی گوشی به راحتی جنس پلاستیکی آن را مشخص می سازد

رابط سری 40 که به نظر منسوخ شده می رسد

پشتیبانی از چندوظیفه گی (Multi Tasking) به خوبی صورت نمی پذیرد

اشکالات نرم افزاری متعدد

کیفیت ضبط ویدیویی حداکثر به 15 فریم بر ثانیه  در رزولوشن QCIF  می رسد

گرچه لیست مشخصات هیچ چیز هیجان انگیزی ندارد اما یک لیست کوتاه مشخصات هیچ گاه نمی تواند توصیف خوبی از یک گوشی باشد. پس پیش ازاینکه به این گوشی نه بگویید کمی تامل کنید. ما چند روز را با این گوشی گذرانده ایم و اکنون می توانیم تمامی داستانی را که در فرای این مشخصات قرار دارد ، چه خوب ، چه بد و چه زشت را بیان داریم.

 

image
 
image

 

image

 

اگر به خواندن ادامه مطلب علاقمند شده اید در قسمت بعد با ما همراه باشید تا جعبه Nokia X3 را با هم باز کنیم.بعد از بررسی سخت افزاری گوشی به تشریح ویژگی های نرم افزاری و همین طور پشتیبانی از چندوظیفه گی (Multi Tasking) این گوشی خواهیم پرداخت.

 

محتویات جعبه
 

جعبه Nokia X3 هیچ چیز شگفت انگیزی در خود ندارد. در این جعبه یک شارژر، یک کابل کوتاه microUSB  ، یک هدست با سوکت صوتی استاندارد 3/5 میلی متری و یک باتری BL-4CT دیده می شوند. هدست یک تکه است که با این معناست که در صورت استفاده از هدستی دیگر دکمه­های کنترل موسیقی موسیقی را از دست خواهید داد. یک کتابچه راهنما و یک کارت حافظه microSD دو گیگابایتی هم در اختیار شما قرار می گیرد.

 

image
 
image

 

نمایش 360 درجه ای از Nokia X3
 

Nokia X3 ابعادی معادل 14.1*49.3*96 میلی متر و حجمی برابر با 65.8 سی سی دارد. گوشی با خطوطی واضح و طراحی ساده اش بسیار زیباست. X3 یک گوشی کشویی فشرده است که از موادی دوست داشتنی ساخته شده و احساس استحکام خوبی به کاربر می دهد. وزن 103 گرمی گوشی در برابر حجم آن ، امتیازی برای آن محسوب می شود.

 

طراحی
 

در Nokia X3 دیگر از گوشه های گرد و طراحی منحنی واری که نوکیا اخیرا در گوشی هایش از آن ها استفاده می کرد ، خبری نیست و این بار با خطوطی مستقیم روبرو هستیم. پلاستیک نرم به کار رفته در پشت گوشی و جلوه فلزی مانند صفحه کلید و پشت قسمت لغزنده گوشی به راحتی با ظاهر زیبای آن ترکیب می شوند.

نمای جلویی گوشی همانند نمای جلویی گوشی های کشویی کلاسیک نوکیاست. در این قسمت صفحه نمایش گوشی و دو نوار رنگی در هر سمت قرار دارند.در سمت چپ سه کلید اختصاصی موسیقی قرار گرفته اند . خطوط قرمز رنگ به یاد ما می آورند که با یک گوشی XpressMusic طرف هستیم. در زیر صفحه نمایش صفحه کلید استاندارد سری 40 قرار گرفته است که در کنار کلیدهای کنترلی و کلیدهای مکالمه قرار دارد.

گوشی خروجی صدای مخاطب در مرکز و بالای صفحه نمایش و لوگوی نوکیا قرار گرفته است . این گوشی فاقد سنسور محدود کننده نور است و روشنایی صفحه نمایش آن قابل تنظیم نیست . کلیدهای اختصاصی موسیقی باریک هستند اما فشار دادن آن ها اصلا مشکل نیست.

 

image
 
image

 

صفحه نمایش 2/2 اینچی در مقایسه با اندازه کلی گوشی Nokia X3 کوچک به نظر می رسد و ظاهر گوشی را خراب می کند و گوشی را ارزان قیمت جلوه می دهد. گرچه این صفحه نمایش ارزان به نظر می رسد اما ظاهر خارجی گوشی آنرا تا حدی جبران می کند.

هنگامی که گوشی را روشن می کنید ، ناامیدی از کیفیت صفحه نمایش بیشتر از پیش می شود. درخشندگی صفحه نمایش ضعیف است و رنگ ها ، رنگ و رو رفته به نظر می آیند. زوایای دید هم بسیار باریک هستند . اگر مستقیما به صفحه نمایش نگاه نکنید ، رنگ های تصاویر کم رنگ و کم رنگ تر دیده خواهند شد. خوانایی در برابر تابش نور آفتاب هم به نسبت سایر گوشی های نوکیا ،  بسیار ضعیف است .

در کل ، کیفیت صفحه نمایش تنها در حدی است که بتواند صفحه نمایش های رنگی را که چند سال پیش وارد بازار شده اند(مثلا کیفیت CTSN) را پشت سر بگذارد.

 

image
 
image

 

در زیر صفحه نمایش کلید 4 جهته قرار گرفته است و در طرفین آن کلیدهای کنترلی و کلیدهای آغاز و پایان مکالمه قرار گرفته اند. لبه های کلید چند جهته برجسته است و فشردن آن ها به آسانی و خوبی صورت می پذیرد. کلیدهای کنترلی و آغاز و پایان مکالمه کاملا مسطح هستند و در هنگام فشردن آن ها کل صفحه ی پلاستیکی که در زیر آن ها قرار داده شده است ، به لرزه در می آید. کلید های بازخورد خوب و رضایت بخشی دارند.

 

image

 

با باز کردن گوشی ، صفحه کلید آن نمایان می شود که تمامی بخش پایینی آن را اشغال می نماید. صفحه کلید مسطح است و نمادهای روی آن به صورت برجسته نگاشته شده اند. صفحه کلید ظاهری فلزی مانند دارد. برآمدگی هایی افقی و عمودی کلید ها را از هم جدا می کنند و تشخیص آن ها را از یکدیگر تنها با لمس شان ممکن می سازند.

ردیف بالایی از ردیف های دیگر بزرگتر است و فضای زیادی هم در بالای خود دارد. اگرچه نمی توان آن را با صفحه کلیدهای خاص گوشی های پیام رسان مقایسه کرد اما براحتی می تواند نیازهای کاربران عادی را بر آورده سازد. اسپیکر گوشی هم در زیر صفحه کلید قرار گرفته است و ظاهر فلزی مانند آن گوشی را جذاب تر می سازد.

 

image
 
image

 

وقت آن رسیده است که درباره  نکته مایوس کننده بزرگ دیگر Nokia X3 بعد از صفحه نمایش آن سخن بگوییم. قسمت لغزنده گوشی از حالت فنری استفاده می کند اما به دلیل اصطکاک بیش از حد بین دو سطح کشویی گوشی ، این حالت فنری بلااستفاده باقی می ماند.

احساس لغزاندن پلاستیک روی پلاستیک اصلا احساس خوشایندی نیست. نکته عجیب دیگر این است که بین دو قسمت کشویی گوشی حدود یک میلی متر فضای خالی وجود دارد که احساس بدی را ایجاد می کند.

 

image

 

در کناره بالایی Nokia X3 پورت microUSB گوشی در زیر یک پوشش پلاستیکی مناسب قرار گرفته است. در کنار آن ، سوکت صوتی استاندارد 3/5 میلی متری و پورت استاندارد شارژرهای نوکیا دیده می شود که هیچ کدام از آن ها از محافظ خاصی بهره نمی برند. شارژ گوشی از طریق پورت microUSB نیز امکان پذیر است اما شارژ اصلی عرضه شده از یک پورت 2 میلی متری استفاده می کند.

 

image
 
image

 

image

 

یکی از اسپیکرهای گوشی که در کناره بالایی آن قرار گرفته است ، دو قسمت کشویی را از همدیگر در بالای گوشی جدا می کند. کناره پایینی گوشی تقریبا خالی است و جز اسپیکر گوشی چیز دیگری در آن دیده نمی شود.

کناره های چپ و راست گوشی به طرز خوبی طراحی شده اند. کناره سمت چپ اسلات کارت حافظه microSD را در زیر یک پوشش و همین طور روزنه مخصوص بند گوشی را در خود جای داده است . در کناره سمت راست کلیدهای تنظیم صدا و کلیدهای دوربین قرار دارند.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

پشت گوشی از پلاستیک نرم مات ساخته شده است که ضد اثر انگشت است و لمس آن بسیار خوشایند است. بافت نقطه نقطه ای که در بالا و پایین به کار رفته است ، سبب شده است که یکنواختی این بخش از گوشی از میان برود .لوگوی حکاکی شده نوکیا و دوربین 3.2 مگاپیکسلی که با یک قاب فلزی احاطه شده است ، از دیگر چیزهای مورد توجه در این بخش هستند.

در هنگام باز بودن ، ظاهر فلزی مانند قسمت لغزنده گوشی به افزایش احساس استحکام آن کمک می کند.

لنز دوربین که با شیشه ای پوشانده شده است ، همواره در معرض خطر قرار دارد و باید همیشه مراقب باشید تا دچار خراشیدگی نگردد.

 

image
 
image

 

کاور باتری به راحتی از جای خود خارج می شود و در جای خود هم به خوبی محکم می شود. در زیر آن یک باتری 860 میلی آمپری Bl-4CT از نوع Li-Ion و شیار سیم کارت در زیر باتری دیده می شوند.

 

Nokia X3 در هنگام استفاده احساس خوبی به کاربر منتقل می کند ، گرچه مکانیزم نامناسب کشویی گوشی تا حدودی به این حس صدمه می زند. البته باید صفحه نمایش بسیار بد گوشی را هم به آن بیافزاییم.

پلاستیک مات ضد اثر انگشت در پشت گوشی با ظاهر فلز مانند خود ، X3 را زیباتر و البته تا حدودی جدی تر جلوه می دهد. ظاهر گوشی در کل تقلیدی از Nokia X6 است اما X6 از عناصر گران قیمت استفاده می کند د رحالیکه X3 هیچ ادعایی در این مورد ندارد.

 

image

 

رابط کاربری
 

Nokia X3 از ویرایش ششم رابط کاربری سری 40 نوکیا استفاده می کند اما این رابط نسبت به چیزی که پیش از این در Nokia 6700 Classic دیده ایم تغییر کرده است. محیط اصلی رابط همچنان همان رابط آشناست .تنها بخشی که شاهد تغییرات بوده است ، بخش متحول شده پیام رسانی ، گالری بهبود یافته و تغییراتی کوچک و خوب در منوهاست.

 

image

 

یک سورپرایز کوچک هم در این بخش وجود دارد. فقدان قابلیت های چندوظیفه گی (Multi Tasking) نقص عمده رابط سری 40 در حال حاضر است . گوشی های پیشرفته Samsung ، LG و Sony Ericsson همگی از این قابلیت پشتیبانی می کنند .

برای مدت کوتاهی که پیغامی مبنی بر بستن نرم افزارهای در حال اجرا به علت تعدد آن ها به نمایش در آمد ، قلب ما به تپش در آمد. اما متاسفانه Task Manager ای که به ما نمایش داده شد تنها قادر به بستن نرم افزارهای در حال اجرا بود و امکان سوییچ بین آن ها را نداشت.

 

image
 
image

 

image

 

اما بعد از پنج دقیقه فشردن تمامی کلیدها برای درک نحوه نمایش داده شدن Task Manager اصلی گوشی که سرانجام با شکست مواجه شد به حقایق جالبی دست پیدا کردیم . تمامی نرم افزارهایی که در پس زمینه در حال اجرا بودند از یک نکته مشترک برخوردار بودند:همه آن ها اتصالات اینترنتی را برای به روز رسانی خود در حالت فعال نگاه می داشتند :برای مثال Ovi Store در پس زمینه به روز می شد و دریافت ایمیل ها و IM های جدید هم در پس زمینه صورت می گرفت.

اجزا کوچک نرم افزارها که در پس زمینه در حال اجرا بودند ، اتصال اینترنتی را به اشتراک می گذاردند. ظاهرا تعدادی از این نرم افزارها می توانستند به طور همزمان از اتصال اینترنتی استفاده کنند. اجرای نرم افزار ها به زمان زیادی نیاز داشت و آن ها از جایی که خارج شده اید ادامه پیدا نمی کنند. به عبارت دیگر ، اجرای نرم افزار ها در هر بار مانند این است که برای اولین بار آن ها را اجرا می کنید. بنابراین نمی توانید به چندوظیفه گی (Multi Tasking) واقعی در X3 امیدوار باشید.

مرورگر نوکیا و نرم افزار Ovi maps تنها نرم افزارهایی هستند که نشانه هایی از چندوظیفه گی (Multi Tasking) در خود دارند اما در این مورد بعدا بیشتر بحث خواهیم کرد.

 

امکانات اساسی رابط کاربری
 

به بحث اصلی باز می گردیم. صفحه اصلی Nokia X3 از یک عکس پس زمینه پیش فرض استفاده می کند و اطلاعات معمولی چون قدرت آنتن دهی ، وضعیت باتری ، آیکن پروفایل انتخاب شده و زمان را نمایش می دهد.

با فشردن مرکز کلید 4 جهته منوی اصلی گوشی باز می شود. می توانید به کلیدهای کنترلی عملکردهای دلخواه تان را تخصیص دهید. جهته های کلید چند جهته هم می توانند بعنوان میانبر مورد استفاده قرار گیرند. به صورت پیش فرض با فشردن جهت سمت چپ این کلید به منوی ایجاد پیام جدید و با فشردن جهته سمت راست به تقویم هدایت می شوید. در ضمن می توانید رنگ فونت منوی اصلی را هم تغییر دهید.

Active Stnadby هم در X3 در دسترس است و از چهار قسمت تشکیل شده است. می توان این چهار بخش را بنا بر نیاز های کاربر تنظیم نموده و یا جای آن ها را تغییر داد.

در حالت معمول ، ناحیه بالایی صفحه برای دسترسی سریع به عملکردهای مورد علاقه کاربر با استفاده از آیکن های آن ها رزرو شده است. بخش دوم نشاندهنده اطلاعات آهنگ در حال پخش و یا اطلاعات ایستگاه رادیویی فعال است. اگر چیزی در حال پخش نباشد میانبر های نرم افزار های پخش کننده موسیقی و رادیو در این بخش قرار می گیرد. قسمت بعد به نرم افزار Ovi Contacts اختصاص دارد و بعد از آن هم میانبری به نرم افزار Ovi Store دیده می شود که برای اجرای نرم افزار اصلی به کار گرفته می شود.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

جلوه های متحرک سه بعدی آیکن های منوی اصلی مشابه این جلوه ها در گوشی های سری 60 است. اگر از نحوه قرار گیری آیکن ها در حالت مشبک راضی نباشید ، می توانید آن ها را به هر ترتیبی که مایل باشید مرتب نمایید.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

هفت پروفایل مختلف در Nokia X3 وجود دارد که باید برای پوشش تمامی نیازهای کاربران کافی باشد . می توان زمانی را برای منقضی کردن این پروفایل تنظیم کرد تا با فرارسیدن آن ، پروفایل گوشی به همان پروفایل پیشین تغییر نماید.

حالت پرواز یاFlight Mode هم در x3 در دسترس است . در این حالت تمامی فرستنده های گوشی غیرفعال می شوند و می توانید بدون سیم کارت از گوشی استفاده کنید.

نرم افزار گوشی نقاط ضعف و قوت خاص خود را دارد. رابط کاربری سریع است و پاسخدهی خوبی به دستورات کاربر دارد گرچه در مواقعی بعضی از نرم افزارها به صورت غیر منتظره ای بسته می شدند(این امر اغلب در مورد مرورگر رخ می داد). چندین مشکل دیگر هم در بخش نرم افزاری گوشی مشاهده شد. از جمله این که Flicker با نرم افزار عرضه شده بر روی گوشی سازگار نبود و Ovi Share هم دارای مشکلاتی بود.

اما از طرف دیگر ، تغییرات صورت گرفته در گالری بسیار عالی هستند و افزوده شدن چند وظیفه گی، با این که بسیار ساده است، اما تغییر مثبت و خوشایندی محسوب می شود.

 

 دفترچه تلفن
 

دفترچه تلفن Nokia X3 فضایی برای ذخیره 2000 مخاطب و تنظیمات خاص آن ها دارد. به هر مخاطب می توان فیلدهای متنوعی نسبت داد اما تعداد شماره های تلفن اختصاص داده شده به هر مخاطب تا 5 عدد محدود شده است.

 فیلدهای مجزایی برای نام کوچک و نام فامیلی در نظر گرفته شده اند که باعث رفع مشکلات ایجاد شده در هنگام همگام سازی می گردند.

می توان زنگ های خاصی به هر مخاطب تخصیص داد. همچنین امکان اختصاص دادن عکس یا زنگ های تصویری نیز برای مخاطبان در نظر گرفته شده است.

 

image
 
image

 

image

 

سه حالت نمایش مختلف برای لیست مخاطبین در نظر گرفته شده است : لیست معمول اسامی ، نام ها و شماره ها و در آخر اسامی و تصاویر تخصیص یافته به آن ها. این نرم افزار می تواندتنها شماره های ذخیره شده در سیم کارت ، تنها شماره های ذخیره شده در گوشی و یا هر دو را به صورت همزمان نمایش دهد . می توانید مخاطبین را بر اساس اسامی کوچک و یا نام فامیل آن ها مرتب نمایید.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

همچنین می توانید اندازه فونت دفترچه تلفن را به صورت معمول یا بزرگ تنظیم نمایید. با انتخاب اندازه بزرگتر فونت فواصل بین مخاطبان موجود کمتر شده و سعی می شود تا حد امکان تعداد بیشتری از مخاطبان در صفحه نمایش داده شود. 

و در آخر اینکه امکان گروه بندی مخاطبین هم در این جا وجود دارد. این به آن معنی است که می توانید مخاطبین تان را در گروه هایی جای داده و از این گروه ها بعنوان فیلترهایی استفاده نمایید.

قابلیت دیگری که باید در این بخش به آن اشاره کنیم ، قابلیت شماره گیری صوتی است . این قابلیت نیازی به استفاده از صداهای از پیش ضبط شده ندارد.

گزینه دیگری هم با عنوان Find on Map در این بخش دیده می شود که با توجه به آدرس مخاطب (البته اگر به طرزی صحیح وارد شده باشد) مکان وی را در Ovi Maps مشخص می سازد.

 

image

 

Ovi Contacts
 

Ovi Contacts به خوبی با لیست مخاطبان شما یکپارچه سازی شده و در یک لبه جدید یک سرویس IM را برای هر مخاطب پیشنهاد می کند. شما می توانید در میان افرادی که در Ovi عضو هستند جستجو نمایید یا اینکه به هر کسی که از Gmail استفاده می کند دعوتنامه بفرستید ، این امر به این دلیل است که Ovi Contacts به خوبی از G-talk که سرویس IM خود Google  است پشتیبانی می نماید.

با توجه به این سرویس شما می توانید به راحتی چت کنید و تقریبا هرکاری را که در مسنجرتان می کردید در اینجا هم انجام دهید.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

علاوه بر این می توانید نام آهنگ مورد علاقه و هنرمند آن را هم که در حال گوش دادن به آن هستید ، را هم به اشتراک بگذارید.

گرچه تمامی این امکانات بسیار عالی هستند اما مشکل بزرگی در این میان وجود دارد. علیرغم به روز رسانی های صورت گرفته ، S40 هنوز نمی تواند به خوبی از چندوظیفه گی (Multi Tasking) پشتیبانی نماید. به دلیل اینکه با Ovi Contacts به شکل یک نرم افزار جاوا برخورد می شود (و نه یکی از نرم افزارهای اصلی سیستم) نمی توان هیچ امیدی برای سوییچ بین این نرم افزار و سایر بخش های رابط کاربری داشت.

نوکیا روشی را برای حل این مشکل ابداع کرده است. گزینه ای در این نرم افزار تعبیه شده است که حتی هنگام خروج از نرم افزار هم به شما اجازه می دهد که به صورت آنلاین باقی بمانید. در این حالت پیام های جدید به صورت کادرهایی در صفحه اصلی نمایش داده می شوند. با انتخاب گزینه Reply در این صفحه مجددا نرم افزار Ovi Contacts اجرا خواهد شد.

می توانید مخاطبین تان را در صفحه اصلی قرار دهید. با این کار قادر خواهید بود تعداد دوستان آنلاین و همین طور پیام های جدید را در صورت دریافت مشاهده نمایید. یک یادآور صوتی برای دریافت پیام های جدید یا آنلاین شدن دوستان تان اختصاص پیدا کرده است .

راه حل ابداعی نوکیا برای حل مشکل ذکر شده ، چندان هم کامل نیست. اگر پیامی طولانی را دریافت نمایید ، تنها می توانید بخشی از آن را بر روی صفحه مشاهده کنید و خواندن متن کامل پیام نیاز به اجرای نرم افزار خواهد داشت. گرچه تنها چند کلیک اضافی برای انجام این کار نیاز است اما به هرحال باید مدت زمانی را برای اجرای نرم افزار منتظر بمانید.

اگر بخواهید دوستی را از طریق لبه Contacts در دفترچه تلفن (و نه از خود Ovi Contacts) حذف نمایید ، Ovi Contacts اجرا شده و پیغامی مبنی بر تایید حذف مخاطب به شما نمایش می دهد و سپس بسته می شود . تمامی این ها تنها به دلیل عدم پشتیبانی گوشی از چند وظیفه گی است که روی می دهد.

 

قابلیت های تلفنی
 

با استفاده از Nokia X3 دریافت سیگنال ها به خوبی صورت می پذیرد و صدا در حین مکالمات از وضوح بسیار بالایی برخوردار است. همانند اغلب گوشی های سری 40 این گوشی هم از قابلیت Voice Clarity  برخوردار است که مکانیزمی برای کاهش نویزهای محیط اطراف در حین مکالمه محسوب می شود.

صدا بسیار واضح است اما حتی در حالت بلندترین تنظیمات هم بلندی صدا به حد کفایت نیست.

 

image

 

نوکیا در X3 یا هیچ یک از گوشی های سری 40 از قابلیت شماره گیری هوشمند استفاده نکرده است ، با درج شماره تنها گزینه «مفیدی» برای آغاز تایمر به شما نمایش داده می شود (که در آن اعداد بعنوان ساعت ، دقیقه و ثانیه تفسیرمی گردند) اما متاسفانه امکان جستجو در بین مخاطبین به این طریق وجود ندارد.

ما آزمون بلندی صدا را بر روی Nokia X3 هم صورت دادیم . این گوشی نتوانست نتایج رضایت بخشی کسب کند و تنها امتیازی ضعیف تر از متوسط بدست آورد. در محیط های پر سر و صدا نمی توانید امید زیادی به دریافت تمامی تماس ها و از دست ندادن آن ها داشته باشید. گرچه بلندی صدا خیلی خوب نیست اما ویبره گوشی بسیار عالی است. می توانید اطلاعات بیشتری را در مورد این آزمون و گوشی هایی که تا به حال تست کرده ایم در اینجا مشاهده نمایید.

نرم افزار گزارش گیری از تماس ها یا Call Log در Nokia X3  نرم افزار بسیار آشنایی است. این نرم افزار قادر است تا تماس های دریافت شده ، تماس های گرفته شده و تماس های از دست رفته  را در سه بخش مجزا یا همه آن ها را با هم نمایش دهد. هر کدام از این بخش ها می توانند تا 20 تماس را با تاریخ ، ساعت و مدت زمان آنها نگهداری نماید.

 

image
 
image

 

پیام رسانی
 

بخش پیام رسانی Nokia X3 هم آنچنان که باید کامل نیست.این گوشی می تواند از انواع پیام های رایج SMS ، MMS و ایمیل و همین طور پیام های صوتی و فوری پشتیبانی نماید.

 

image
 
image

 

image

 

امکان جدید در این بخش نمای محاوره ای یا Conversation View است که به صورت پیش فرض فعال است. اگر مایل باشید می توانید از همان نمای Inbox قدیمی هم استفاده نمایید اما ما نمایش حباب مانند پیام ها در نمای محاوره ای را بدان ترجیح دادیم. در این حالت به جای نمایش انفرادی پیام ها ، لیستی از پیام های ارسال شده و دریافت شده در یک محاوره با همدیگر و با قرارگیری جدیدترین پیام در ابتدای لیست نمایش داده می شود.

پیام ها به صورت حباب هایی نمایش داده می شوند. پیام های دریافتی با جهتی به سمت بالا و پیام های ارسالی با جهتی به سمت پایین از یکدیگر تمییز داده می شوند. با این روش می توانید تمامی پیام ها را با هم دیگر و یا یکایک آن ها را در حین یک گفتگو اداره نمایید.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

SMS و MMS از ویرایشگر مشترکی استفاده می کنند و تمام کاری که باید برای تبدیل یک SMS به یک MMS انجام دهید افزودن محتوای چندرسانه ای بدان است. 

 

image
 
image

 

تمامی پیام ها ، علیرغم نوع شان از حافظه خود گوشی برای ذخیره سازی استفاده می کنند . میتوان یک عکس ، یک مخاطب و یا یک رویداد تعریف شده در تقویم را توسط MMS ارسال نمود.

پیام های صوتی ویرایشگری مجزا دارند که می تواند از پیام های ضبط شده موجود استفاده کند یا به ضبط پیامی جدید برای ارسال بپردازد.

نرم افزاری جداگانه برای پیام رسانی فوری یا IM در نظر گرفته شده است که با سرویس های Ovi کار می کند اما تقریبا همان عملکردهای Ovi Contacts را ارائه می دهد.گرچه بر خلاف آن، در این جا تنها ده دقیقه بعد از خروج از نرم افزار به صورت آنلاین باقی خواهید ماند . به دلیل کارکرد بهتر Ovi Contacts و کارآیی بالاتر آن ، آنرا به تفصیل در بخشی بررسی نمودیم.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

بخش ایمیل ها
 

بخش ایمیل ها طراحی جدیدی دارد و اگر منصفانه قضاوت کنیم کار خود را بخوبی انجام می دهد. این بخش با پروتکل های POP3 ، SMTP و IMAP4 کار می کند و از چندین حساب کاربری به صورت همزمان پشتیبانی می نماید. این بخش از SSL هم حمایت می کند که برای مثال امکان کار با Gmail را نیز برای کاربر مهیا می سازد.

غیر از ظاهر جدید ، سایر بخش های این نرم افزار مشابه نسخه های پیشین است اما این اصلا چیز بدی نیست. انجام تنظیمات ایمیل ها بسیار آسان است. تنها کاری که باید بکنید درج آدرس ایمیل و تایید کلمه عبور است . پس از آن Nokia X3 تمامی تنظیمات لازم را انجام می دهد.

همچنین می توان تنظیم کرد که تمامی متن پیام ها در هر بار دانلود شود و یا تنها دانلود عنوان آنها کافی است.گزینه دیگری امکان برقرار ماندن اتصال اینترنتی را برای شما فراهم می آورد تا در هنگام دریافت ایمیل های جدید از آن ها آگاه شوید.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

گالری
 

شاید گالری S40 به این دلیل هیچگاه مورد توجه ما نبوده است که کار File Manager و مرورگر فایل های چندرسانه ای را به صورت همزمان با هم انجام می داده است . اما در نسخه جدید S40 همه چیز نسبت به گذشته بهبود پیدا کرده است. اکنون با ورود به گالری سه گزینه در اختیار شما قرار می گیرد: عکس ها (Photos)، موسیقی و ویدیوها(Music And Videos) و تمامی فایل ها (All Contents).گزینه تمامی فایل ها یا All Contents همان گالری پیشین را به شما نمایش می دهد . این بخش به عنوان یک File Manager عمل می کند و اجازه کپی کردن و انتقال فایل ها و پوشه ها را به صورت دسته جمعی یا یک به یک فراهم می آورد. همچنین با استفاده از این بخش می توانید نام پوشه ها و فایل ها را تغییر داده ، پوشه های جدید ایجاد کرده و با درج تدریجی اسامی در میان آن ها به جستجو بپردازید.

 

image
 
image

 

image

 

بخش موسیقی و ویدیوها هم خیلی جالب نیست. این بخش مستقیما شما را به نرم افزار Media Player هدایت می کند و به همین سبب نمی توان آن را چیز جدیدی تلقی کرد. Media Player قابلیت های خوبی برای ساماندهی آهنگ ها در دسته های مختلف و مانند آن دارد. همانند سایر مرورگرهای فایل های چندرسانه ای این نرم افزار هم از امکانات خوبی برخوردار است و تقریبا همه چیز همانند امکان جستجوی فایلی خاص را پوشش می دهد.

اما تغییر عمده ای که در بخش چندرسانه ای رابط سری 40 مشاهده می شود ، بخش عکس ها یا Photos در گالری است. این بخش عکس ها را به سه روش سازماندهی می کند . نخستین و ساده ترین این گزینه ها ، گزینه All Photos است که عکس ها را در یک نمای مشبک 3x4 از پیش نمایش های آن ها نمایش می دهد.

 

image
 
image

 

image

 

گزینه دوم Albumsاست که به شما اجازه ایجاد آلبوم های جدید ، افزودن عکس به این آلبوم ها ، اجرای اسلاید شو از یک آلبوم خاص و همین طور آپلود آلبوم ها به Flicker یا Ovi Share را می دهد.

هر آلبوم عنوان خاص خود را دارد و با پیش نمایشی از یکی از عکس های درون خودش مشخص می شود. هنگامی که می خواهید عکسی را به یکی از آلبوم های تان بیافزایید باید از حالتAll photos  برای انجام این کار استفاده کنید.

گزینه آخر ، گزینهTimeline است که عکس ها را با در نظر گرفتن تاریخ آن ها دسته بندی می نماید. کادرهای کوچکی که در پایین صفحه قرار گرفته اند ، روزها را با درج تاریخ و ماه در زیر آن ها مشخص می سازند . هنگامی که روزی خاص را انتخاب می کنید ، برچسبی در بالای این کادرها تعداد عکس های آن تاریخ را نمایش می دهد.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

حالت مشاهده عکس ها هم تغییر عمده ای کرده است. باز شدن یک عکس با جلوه انتقالی بزرگنمایی روانی صورت می پذیرد . تغییر دیگری که در این بخش دیده می شود ، روان بودن بزرگنمایی است که در نسخ قبلی تنها در دو مرحله انجام می گرفت. بزرگنمایی و Panning از سرعت و روانی بالایی برخوردارند.

 

image
 
image

 

image

 

گزینه ای با عنوان Save Zoomed View هم در گالری تعبیه شده است که اجازه برش زدن سریع تصاویر را برای شما مهیا می سازد.امکان  اسلاید شو هم با چندین جلوه انتقالی مختلف در این جا دیده می شود.

بزرگنمایی بر روی عکس ها و برش زدن آن ها تنها ویرایشی نیست که می توانید بر روی عکس ها صورت دهید. معمولا رابط سری 40 امکانات ساده ای برای انجام این کار در اختیار کاربران قرار میداد اما این بار اوضاع کم بهتر از گذشته است. ابزارهای اساسی برش زدن ، چرخاندن ، معکوس کردن ، تقویت خودکار روشنایی و درخشندگی عکس ها و تصحیح رنگی عکس ها با استفاده از سه کانال رنگ اصلی در اختیار کاربر هستند.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

می توانید به عکس ها متن ، تصاویر پیش ساخته ، قاب و یا یکی از جلوه های مختلفی را که در نرم افزار تعبیه شده اند بیافزایید.

گزینه ای وجود دارد که امکان ذخیره عکس را در فایلی جداگانه بوجود می آورد تا عکس اصلی تان را از دست ندهید. عکس ها این بار ، بر خلاف نسخه های قبلی که با کاهش اندازه ویرایش می شدند در همان اندازه اصلی قابل ویرایش شدن هستند.

تنها امکانی که حذف آن حس می شود ، عدم توانایی مشاهده عکس ها در حالت افقی است. فکر می کنیم افزودن قابلیت های پیشرفته باعث شده است که نوکیا این امکان ساده را فراموش کند. در این گالری بر خلاف گالری های S60 امکان برچسب گذاری تصاویر وجود ندارد اما نبود این امکان را نمی توان مشکل بزرگی تلقی کرد.

 

پخش کننده موسیقی
 

بدون تردید ، پخش کننده موسیقی یکی از بهترین نرم افزارهایی است که در X3 دیده می شود. این نرم افزار ظاهر زیبایی دارد  و از عملکردهای خوبی چون Album Art و تعداد زیادی از انواع فرمت های رایج پشتیبانی به عمل می آورد. می توان ظاهر نرم افزار را به گونه ای تنظیم کرد که با ظاهر سایر بخش های رابط کاربری سازگار باشد.

صدایی که از اسپیکرهای گوشی پخش می شود بسیار واضح و شفاف است.این صدا آنقدر جذاب است که شما را تشویق خواهد کرد که برای یک بار هم که شده هدست ها را از گوشی جدا کنید و از طریق بلندگو ها به موسیقی گوش فرا دهید. گرچه بلندی صدا آنچنان که انتظار داشتیم ، نیست. نور کلید 4 جهته همراه با ریتم موسیقی چشمک می زند . شاید این امکان خیلی جالب نباشد اما به هرحال سرگرم کننده است.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

پخش کننده موسیقی بوسیله کلیدهای اختصاصی موسیقی و همین طور کلید 4 جهته قابل کنترل کردن است . علاوه بر عملکردهای معمول پخش کننده موسیقی X3 می تواند آهنگ ها را بر حسب نام خواننده ، آلبوم و سبک آن ها مرتب نماید. این نرم افزار می تواند فرمت هایی از قبیل AAC ، AAC+ ، eAAC+ ، MP3 ، Mp4 ،WMA و AMR-NB را پشتیبانی کند. از پروفایل A2DP هم پشتیبانی صورت می پذیرد و به توسط آن می توانید با استفاده از هدست های بلوتوث به آهنگ های مورد علاقه تان گوشی کنید.

تجربه موسیقیایی کاربر از X3 با وجود اکولایزرها بهبود می یابد. پنج حالت پیش فرض برای اکولایزر در نظر گرفته شده است و در صورت نیاز می توانید حالت های جدیدی هم به آن ها بیافزایید.

 

image
 
image

 

image

 

مثل همیشه نام خواننده و عنوان آهنگ در حال پخش در صفحه اصلی نمایش داده می شود . آنها در قسمت موسیقی و رادیو در صفحه اصلی نمایان می گردند.

 

کیفیت صدا
 

Nokia X3 در تمامی قسمت های این آزمون عالی عمل کرد. پاسخدهی به فرکانس ها به خوبی صورت می پذیرد و تغییر شکل فرکانسی هم به خوبی تحت کنترل است.

پارامترهای دیگری چون مکالمه متقابل ، سطح نویز ، دامنه پویا هم جزو بهترین هایی هستند که تا به حال شاهد آن ها بوده ایم.

 

image

 

رادیو FM با RDS
 

Nokia X3 از یک رادیو FM هم برخوردار است. این گوشی از آنتن داخلی بهره می برد که باعث می شود نیازی به هدست برای فعال کردن رادیو نداشته باشید . اگر هدست را به گوشی متصل نکرده باشید ، صدای رادیو به طور مستقیم از اسپیکرهای گوشی پخش می شود که سبب می گردد بتوانید از X3 بعنوان یک رادیوی قابل حمل هم استفاده نمایید. اهمیت این بخش آن قدر بالا بوده است که میانبری در منوی اصلی به آن تخصیص داده شود.

نرم افزار رادیو هم از ظاهر جدیدی برخوردار است اما عملکردهای آن تغییر چندانی نکرده اند. از RDS هم پشتیبانی به عمل می آید . اطلاعات RDS و فرکانس ها هم همانند پخش کننده موسیقی در صفحه اصلی نمایش داده می شود.

 

image
 
image

 

image

 

پخش کننده ویدیویی
 

پخش کننده ویدیویی Nokia X3 با فایل های 3GP ، MP4 و WMV سازگار است(البته تنها گونه خاصی از فایل های WMV و نه همه آن ها). می توانید در حالت تمام صفحه به  تماشای ویدیوها بپردازید و امکان حرکت سریع به جلو و عقب هم در آن ها وجود دارد. در حالت تمام صفحه گزینه ای وجود  دارد که امکان ناپدید کردن عناوین مربوط به کلیدهای کنترلی را برای شما فراهم می کند تا بتوانید استفاده بهتری از صفحه نمایش گوشی داشته باشید. پخش کننده می تواند در پس زمینه هم در حال اجرا باقی بماند . در این حالت در لبه Active Standby نمایش داده می شود.

 

image

 

image
 
image

 

دوربین
 

Nokia X3 از یک دوربین 3/2 مگاپیکسلی برخوردار است که می تواند عکس هایی تا حداکثر رزولوشن1536*2048 ثبت نماید. همانند سایر گوشی های سری 40 این دوربین هم از امکانات کمی برخوردار است اما می توان با توجه به قیمت گوشی این امکانات را قابل قبول پنداشت.

تنظیماتی چون تراز سفیدی ، سه حالت کیفیت مختلف و جلوه های متنوع در این دوربین در دسترس هستند. عکاسی در دو حالت افقی و عمودی را هم می توان جز گزینه های در دسترس دانست. گرچه این بار خبری از حالت عکاسی پیاپی نیست.

دوربین فاقد فوکوس اتوماتیک و فلاش LED است ، بنابراین حتی اگر از علاقمندان جدی عکاسی هم نباشید ، Nokia X3 به سختی می تواند نیازهای تان را برآورده سازد.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

دوربین X3 جز دوربین های برتر 3/2 مگاپیکسلی به شمار نمی رود. کیفیت عکس های آن هم حدودا متوسط هستند. در نور مناسب عکس ها خوب اند ، وضوح آن ها بیش از حد است اما رنگ های آن ها به خوبی رندر می شوند. سطح نویزها بسیار بالاست و الگوریتم کاهش شدید نویز ها که در مواقعی با شدت زیادی اعمال می شود باعث می شود که برخی از عکس ها همانند نقاشی های با رنگ روغن به نظر بیاید. عدم وجود جزئیات کافی در عکس ها را می توان جز نقاط ضعف اصلی این دوربین دانست.

 

فیلمبرداری
 

Nokia X3 می تواند فیلم هایی با رزولوشن QCIF و نرخ 15 فریم بر ثانیه ضبط نماید گرچه این فیلم ها بیشتر شبیه به فیلم هایی با نرخ 5 فریم بر ثانیه به نظر می رسند. طول ویدیوهای 3GP ضبط شده با این دوربین تنها به حافظه در دسترس محدود می شود. نرخ فریم بسیار پایین و کیفیت تصویر بسیار بد ، سبب می شود که تنها بتوان گاهی اوقات از این ویدیوها برای ارسال با MMS استفاده نمود.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

امکانات ارتباطی
 

Nokia X3 در مقایسه با استانداردهای امروزی امکانات ارتباطی نسبتا کمی را ارائه می دهد و اصلا نباید انتظار پشتیبانی از 3G توسط آن را داشته باشید.

X3 از امکانات ارتباطی ساده ای چون EDGE و GPRS پشتیبانی به عمل می آورد. از بلوتوث نسخه 2.0 و A2DP هم توسط این گوشی حمایت می شود.

و در آخر باید به اسلات کارت حافظه اشاره کنم که اغلب مواقع اسان ترین راه انتقال فایل ها به گوشی محسوب می شود و می تواند از کارت های microSD تا 16 گیگابایت پشتیبانی به عمل آورد. امکان تعویض سریع کارت حافظه هم وجود دارد.

 

مرورگر وب
 

مثل سایر گوشی های سری 40 ویرایش ششم ، Nokia X3 با یک مرورگر استاندارد HTML مبتنی بر WebKit عرضه می شود. مرورگرهای Safari شرکت اپل و safari mobile و همین طور مرورگری که برای پلت فرم های Palm و Android عرضه شده اند هم بر پایه Webkit مبتنی هستند. مرورگر Nokia X3 هم امکاناتی مشابه آنها دارد و شما را ناامید نخواهد کرد.

 

image
 
image

 

image

 

همانطور که قول دادیم به بحث چندوظیفه گی (Multi Tasking) بازمی گردیم. گرچه نمی توان این امر را به معنای چندوظیفه گی (Multi Tasking) واقعی دانست اما در حین اجرای مرورگر می توانید به انجام چند کار ساده دیگر هم بپردازید. در منوی options زیرمنویی با عنوان Quick Links وجود دارد که به شما اجازه می دهد تا به برقراری یک تماس ، ایجاد پیامی جدید و یا مشاهده صندوق ورودی پیام ها را می دهد.

 

image
 
image

 

گرچه این امکانات بسیار اولیه هستند اما نسبت به نسخه های پیشین سری 40 بسیار پیشرفته محسوب می شوند.نه تنها در هنگام اجرا شدن مرورگر می توانید تماس های تان را دریافت نمایید بلکه قادر خواهید بود که که برقراری تماس و همین طور ارسال SMS و MMS هم بپردازید.

اما رابط مرورگر بسیار مایوس کننده است . مرورگر اصلی صفحات وب را بهتر از مرورگر Opera mini 4.2 که روی گوشی نصب شده است رندر می کند با وجود این که این مرورگر اشکالاتی هم دارد اما بهتر از opera mini  کارش را به انجام می رساند.

پیمایش سریع و روان انجام می گیرد اما با توجه به صفحه نمایش 2/2 اینچی و رزولوشن QVGA نباید انتظار زیادی داشته باشید. از Adobe Flash هم پشتیبانی نمی شود و تنها برخی از فایل های فلش را می توانید در صفحات وب مشاهده نمایید . ویدیوهای YouTube شامل این فایل ها نمی شوند.

پخش تمام اندازه ویدیوها توسط EDGE هم از جمله پیشرفت های این مرورگر محسوب می شود. عدم وجود حالت افقی مرورگر و جستجوی Google(یا هر موتور جستجوی دیگری) را می تواند از نقص های مرورگر وب Webkit دانست.

اما هنوز می توان مرورگر اصلی گوشی را کامل تر از Opera mini دانست. Opera mini به این روش کار می کند که ابتدا صفحات در سرورهای opera رندر شده و با فرمتی کم حجم تر به گوشی ارسال می شوند. این روش برای گوشی های ضعیف بسیار مناسب است و به این طریق دیگر نیازی نیست که برای پیمایش صفحات فشار اضافه ای را بر سخت افزار گوشی تحمیل نمایید. گرچه هنوز هم این روش را می توان به دیده یک تقلب نگریست.

موضوع دیگر این است که Opera  عکس های موجود در صفحات وب را فشرده می کند که هم باعث افزایش سرعت بار شدن صفحات شده و هم موجب کاهش هزینه ها می گردد. از دست رفتن کیفیت تصاویر در صفحه نمایش کوچکی چون صفحه نمایش X3 چندان محسوس نیست.

 

image

 

image

 

image
 
image

 

به هر حال هر دوی این نرم افزار ها در دسترس هستند و بنا بر نیازهای تان می توانید یکی از آن ها را برگزینید. علاوه بر این چنین به روز رسانی هایی در گوشی های سری 40 بسیار عالی به نظر می آیند . هر چند باید سال ها پیش از این شاهد چنین تغییراتی بودیم.

 

سازمان دهنده
 

سازمان دهنده Nokia X3  به خوبی طراحی شده است و قابلیت های مدیریت زمان خوبی با رابطی کاربر پسند در اختیار کاربر قرار می دهد. تقویم سه حالت نمایش ماهانه ، هفتگی و روزانه دارد و در آن 5 نوع مختلف از رویدادها قابل تعریف هستند.

می توان روز شروع هفته را به روزهای شنبه ، یکشنبه یا دوشنبه تنظیم نمود. انواع رویدادهای قابل تعریف در این نرم افزار عبارتند از :یادآور، قرار ملاقات ، تماس ، تاریخ تولد،سالگرد و یادداشت. علاوه بر این هر کدام از این رویدادها خصوصیات خاص خود را دارند و برای برخی از آنها می توان هشداری را هم بعنوان یادآور تنظیم نمود.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

مورد بعدی یک نرم افزار To do است که می تواند کارها را در سه درجه اهمیت رتبه بندی کند. برای موارد موجود در این لیست هم می توان هشدارهایی تخصیص داد و بعد از انجام گرفتن کار آنرا حذف نمود. این وظایف را می توان به خوبی با رویدادهای موجود در نرم افزار تقویم همگام سازی نمود.

قابلیت ایجاد یادداشت های متنی با حداکثر اندازه 3000کارکتر هم وجود دارد.

 

image
 
image

 

هشدارها را هم می توان برای به صدا در آمدن در روزهای مختلف هفته ، حتی در صورت خاموش بودن گوشی ،تنظیم نمود.

گزینه های دیگری هم برای سازماندهی از قبیل Voice recorder با محدودیت ضبط  60 دقیقه ای ، یک کورنومتر و یک تایمر هم در این بخش وجود دارد.

 

image
 
image

 

image

 

و در آخر باید به ماشین حساب گوشی Nokia X3 اشاره کنیم که در دو نسخه پایه ای و پیشرفته ارائه شده است. علاوه بر این ماشین حسابی هم مخصوص محاسبات وام ها در نظر گرفته شده است.

 

image

 

image
 
image

 

نرم افزارها
 

نرم افزار مبدل واحد را می توان به عنوان اولین گزینه از نرم افزارهای اضافی گوشی مورد بررسی قرار داد.  این نرم افزار گزینه های مختلفی برای تبدیل واحد ها پیشنهاد می کند و اگر اطلاعات کافی برای آن مهیا شود ، می توان برای تبدیل ارزها هم از این نرم افزار بهره گرفت.مبدل دیگری هم وجود دارد که امکان تبدیل واحدهای اندازه گیری کفش ها و لباس ها در سراسر دنیا را به یکدیگر فراهم می کند.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

نرم افزار Search در نمونه در اختیار به موتور جستجوی Google مجهز بود اما ممکن است این موتور جستجو بنا به منطقه ای که در آن قرار دارید  ، متفاوت باشد. با کلیک بر روی کلید جستجو مرورگر وب اجرا می شود که این نرم افزار را کاملا بلااستفاده می کند. تعبیه شدن یک امکان داخلی در مرورگر برای این کار می توانست بهتر باشد.

 

image

 

Windows messenger هم برای رفع نیازهای مربوط به پیام رسانی فوری کاربران در این بخش تعبیه شده است. اگر مایل به استفاده از آن نیستید می توانید نرم افزارهای دیگری را از Ovi Store دانلود نمایید.

 

image
 
image

 

یکی دیگر از نرم افزارهای  قابل ذکر ، نرم افزار  World Clock است که می تواند ساعت را در نقاط مختلف دنیا نمایش دهد.

 

image

 

نرم افزار Flicker باید اجازه آپلود عکس ها را به محبوب ترین سایت به اشتراک گذاری تصاویر فراهم آورد. اما مشکل این است که این نرم افزار کار نمی کند. به نظر می رسد که این نرم افزار باید به روز شود اما راهی برای انجام این کار وجود ندارد. وب سایت Flicker  پیغام خطایی را نمایش می دهد که نشان دهنده وجود مشکل در نرم افزاری است که برای دستیابی به آن استفاده می شود.

 

image
 
image

 

image

 

و در آخر باید به نرم افزارهای Opera Mini ، Ovi Share  و ovi Contacts اشاره کنیم که هر کدام در مبحث بخصوصی شرح داده شده یا خواهند شد.

 

Ovi Store
 

Ovi Store در گوشی های سری 40 هم به همان طریقی که در گوشی های هوشمند S60 کار می کرد ، کار می کند. در هنگام مرور Ovi Store می توانید از میان بخش های مختلفی چون Applications ، Games ، Audio and video content ، Personalization ، Recommended و My Stuff که نرم افزارهای نصب شده شما را نشان می دهد ، یکی را برگزینید.

ساختار نرم افزار Ovi Store بسیار ساده است . لیستی شامل نام و لوگوی هر نرم افزار ، دسته ای که در آن قرار می گیرد ، قیمت و رتبه بندی آن در این نرم افزار مشاهده می شوند.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

با انتخاب یک نرم افزار ، جزئیات بیشتری مثل توضیحات ، اندازه و حجم ، بررسی کاربران ، امکان ارسال به دوستان ، لیستی از نرم افزارهای مرتبط ، امکان گزارش مشکل که میتوانید با استفاده از آن کلاهبرداری ، سو استفاده یا مانند اینها را گزارش کنید و امکان نوشتن یک بررسی توسط خود شما برای تان به نمایش در می آید.

اگر بخش هایی مانند Recommended و Related apps نتوانستند خواسته های شما را برآورده سازند می توانید در این فروشگاه به جستجو هم بپردازید.

 

Ovi Share
 

Ovi Share اجازه به اشتراک گذاردن تصاویر ، ویدیوها و فایل های صوتی را می دهد. برخی از سرویس های مشابه خیلی مشهور شده اند و در حال حاضر این سرویس نوکیا در ابتدای راه شهرت قرار دارد. این سرویس رایگان است و فضای ذخیره سازی نامحدودی در اختیار کاربران قرار می دهد. بعد از طی مراحل ساده ثبت نام ، آپلود فایل ها بسیار آسان خواهد بود.

این نرم افزار هم در آغاز مشکلاتی داشت-اشکال موجود در این نرم افزار و همین طور نرم افزار Flicker برای ما بسیار آزار دهنده بود.

 

image
 
image

 

ین نرم افزار تا حدودی محدودیت دارد و در آن تنها می توانید فایل های آپلود شده توسط خودتان یا دوستان تان را مشاهده کنید. برای مرور کل فایل های به اشتراک گذارده شده باید  از مرورگر وب استفاده کنید . در این یک مورد مرورگر وب گوشی کارش را خوب انجام می دهد. به خاطر داشته باشید که به اشتراک گذاردن عکس های سه مگاپیکسلی هزینه سنگینی در پایان ماه روی دست تان خواهد گذاشت.

 

Nokia Maps برای سری 40
 

Nokia maps همان چیزی است که Ovi Maps از آن استفاده می کند . گرچه نوکیا ترجیح داده است که نام Nokia Maps را هنوز برای سری 40 حفظ نماید.

Nokia X3 به گیزنده داخلی GPS مجهز نیست اما بدون آن هم می توان از نقشه ها استفاده نمود. می توانید نقشه ها را مرور کرده ، به دنبال آدرسهای خاص بگردید و بهترین مسیرها را انتخاب کنید اما امکان فعال شدن راهنمای صوتی مقصدیابی وجود ندارد. علاوه بر این ، این نرم افزار بر خلاف نرم افزار Google maps نمی تواند با استفاده از Cell-ID اطلاعاتی کلی در  مورد محلی که شما در آن هستید تامین کند.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

نمونه ای از گوشی که در اختیار ما بود فاقد هر نقشه پیش فرضی بود اما با استفاده از نرم افزار Map Loader در کامپیوتر می توانید نقشه ها را به گوشی منتقل کنید و با این کار از هزینه هایی که در دانلود نقشه ها از طریق گوشی بر شما تحمیل خواهد شد بکاهید.

گزینه ای هم وجود دارد که امکان دانولد نقشه ها را از طریق ارتباطات بی سیم فراهم می کنید اما  حتی اگر این کار برای شما هزینه ی کمی هم داشته باشد آن را به شما توصیه نمی کنیم. EDGE در برابر استانداردهای امروزی اصلا سریع نیست.

نقشه ها طرح های مسیریابی خوبی دارند. با درج نقطه آغاز و نقطه پایان نرم افزار با دستوراتی شما را به سمت مقصد هدایت خواهد کرد.

اگر گوشی تان را با یک گیرنده GPS داخلی از طریق بلوتوث جفت کنید ، می توانید از Nokia X3 به صورت یک ابزار مقصدیابی کامل استفاده نمایید. علاوه بر این با خرید مجوز لازم می توانید از قابلیت های راهنمای نقطه به نقطه ماهواره ای و سیستم راهنمای صوتی استفاده کنید.

گزینه دیگری که در این بخش در دسترس کاربران قرار می گیرد ، امکان ذخیره کردن مکان هایی در بخش Favorites است .به محتویات Favorites می توان آیکن های خاصی تخصیص داد . امکان ارسال این نقاط با استفاده از MMS هم وجود دارد.

بسیار خوب است که Quick Links در این نرم افزار هم تعبیه شده است و به هر حال چندوظیفه گی (Multi Tasking) را شبیه سازی می کند. با این روش دیگر نیازی نیست که برای برقراری تماس از نرم افزار Maps خارج شوید.

 

image

 

بازی ها
 

پنج بازی از پیش نصب شده به همراه X3عرضه می شود که از بازی های آسان و سریع تا بازی های کند و جدی تر را تحت پوشش قرار می دهند. احتمالا این بازی ها برای سرگرم شدن شما کافی خواهند بود.

نخستین بازی bounce tales است که یک بازی کارتونی است و به پیگیری ماجراهای یک حباب می پردازد.

 

image
 
image

 

نسخه سوم بازی کلاسیک Snake هم به همراه این گوشی عرضه می شود. این بازی از دو حالت کلاسیک و داستانی برخوردار است  که جنبه جدیدی به بازی می افزاید. این بازی از حالت چندنفره با بلوتوث هم پشتیبانی به عمل می آورد.

 

image
 
image

 

City Bloxx هم بازی معروف دیگری است که در آن باید به انباشتن بلاک ها روی یکدیگر بپردازید. مراقب باشید ، این بازی اعتیاد آور است!

 

image
 
image

 

image

 

Diamond Rush بازی دیگری است که در X3 عرضه می شود و در آن باید با کنار زدن سنگ ها به گنجینه های پنهان دست پیدا کنید. فقط باید مراقب باشید که این سنگ ها راه تان را مسدود نکنند.

 

image
 
image

 

Block'd نسخه دیگری از Jawbreaker است که در آن باید دنباله ای از توپ ها یا مکعب های مجاور هم که به یک رنگ هستند را حذف نمایید.

 

image
 
image

 

و در پایان بازی rally Stars قرار دارد که یک بازی سه بعدی مسابقه ای است . اما نباید از آن انتظار گرافیکی چون بازی Need For Speed  داشته باشید.

 

image
 
image

 

سخن پایانی
 

باید تایید کنم که Nokia X3 کار دشواری را پیش رو دارد و تقریبا چیزی ندارد که بتواند از  آن در رقابت استفاده کند. در واقع تولید کنندگان معدودی عرضه گوشی های موسیقیایی را به اندازه نوکیا جدی گرفته اند.گرچه نوکیا در این بخش چندان رقیبی ندارد اما گوشی های بسیاری را با پلت فرم های مختلف و رده های قیمتی مختلف عرضه کرده است که کار را برای تازه وارد ها بسیار دشوار می کند.

X3 قابلیت های خوبی چون Active Standby ، پیام رسانی حباب مانند ، Ovi Contacts ، Maps for S40 ، گالری جدید تصاویر و ovi Store  را در خود عرضه می دارد و با آنتن داخلی و همین طور پخش کننده موسیقی توانمند خود ، به یک پخش کننده همراه خوب بدل می شود. اما این گوشی چه در بخش نرم افزاری و چه در بخش سخت افزاری مشکلات بسیاری دارد.

حتی اگر ماکنیزم کشویی بد گوشی را کنار بگذاریم ، بسیار سخت است که سخنی از صفحه نمایش بسیار ضعیف گوشی به میان نیاوریم. بلندی صدا هم کمتر از حد متوسط است و این برای یک گوشی موسیقیایی اصلا جالب نیست. مطمئنا این گوشی کیفیت صدای خوبی دارد اما آیا نباید این صدا به گوش کاربر هم برسد؟

در بحث نرم افزاری هم آرزوی ما این بود که رابط سری 40 ، به صورتی حقیقی از چندوظیفه گی (Multi Tasking) پشتیبانی به عمل می آورد. تولیدکنندگان دیگر سال هاست که چنین امکانی را در گوشی های خود عرضه می کنند. این گوشی از مرورگر اسناد هم بهره مند نیست و علاوه براین هیچ یکپارچگی با شبکه های اجتماعی در آن صورت داده نشده است.

این گوشی اشکالات سخت افزاری آزار دهنده ای هم دارد. دریافت نرم افزاری که نتواند سرویس مورد علاقه شما را به خوبی اجرا نماید ، بسیار بد است.

البته X3 قابلیت های بسیار خوبی در بخش تخصصی اش یعنی موسیقی ارائه می دهد. اما رقابت بسیار دشوار است و تردید داریم که بتواند به موفقیت قابل ملاحظه ای دست یابد. شاید این گوشی موجب سرافکندگی سری X گردد و دیگر هیچ کدام از هم خانواده ای هایش حتی حاضر به  صحبت کردن در مورد آن هم نباشند.

بهتر است نگاهی به رقبای گوشی بیاندازیم . با حدود چنین هزینه ای می توانید Nokia 6303 Classic را خریداری کنید که مشخصات آن با X3 برابری می کند و حتی دوربین آن از فوکوس اتوماتیک ، ،فلاش LED و قابلیت فیلمبرداری با 15 فریم بر ثانیه و رزولوشن QVGA برخوردار است. این گوشی فشرده تر است و از فلز هم در بدنه آن استفاده شده است. بر روی کاغذ صفحه نمایش این گوشی با صفحه نمایش x3 برابر است و رزولوشن یکسانی را هم پشتیبانی می کند اما در عمل نسبت به صفحه نمایش x3 بسیار بهتر است. اما از طرف دیگر ، این گوشی تنها یک اسپیکر دارد ، با یک کارت حافظه یک گیگابایتی microSD عرضه می شود و تنها قادر است که کارت هایی با گنجایش 4 گیگابایت را پشتیبانی نماید. اما به هر حال 6303 Classic از قیمت پایین تری برخوردار است.

Nokia 5235 Comes with music هم گزینه دیگر است. صفحه نمایش لمسی 3/2 اینچی با رزولوشن 360x640 پیکسلی ، پشتیبانی از 3G با HSDPA با سرعت 3/6 مگابیت بر ثانیه ، سیستم عامل سیمبین و گیرنده GPS آن را به گزینه ای بسیار عالی تبدیل می کنند.البته با این گوشی می توانید از 12  تا 16  ماه به طور رایگان به سرویس Comes With Music دست پیدا نمایید که به معنای این است که می توانید بدون پرداخت هیچ هزینه ای هر آهنگی را که مایل باشید دانلود کنید. اگر مجموعه آهنگ های کاملی در اختیار دارید می توانید به سراغ Nokia 5230 بروید که فاقد 3G و GPS است و در عوض Wi-Fi را عرضه می دارد.

و رقیب دیگر ، گوشی ای از نسل پیشین گوشی های موسیقیایی نوکیا یعنی Nokia 5630 XpressMusic است. این گوشی کوچک است و وزنی معادل 83 گرم دارد . از سیستم عامل سیمبین برخوردار است ، از 3G و HSDPA با سرعت 10/2 مگابیت بر ثانیه و HSUPA با سرعت 2 مگابیت بر ثانیه پشتیبانی می کند ،از Wi-Fi برخوردار است و قیمت بالاتری هم دارد. این گوشی به همراه یک کارت حافظه MicroSD با گنجایش چهار گیگابایت عرضه می گردد.کیفیت صدای این گوشی هم با X3 برابری می کند.

با تمامی این ها نمی توان امید زیادی به موفقیت Nokia X3 در بازار داشت. گوشی های بهتری نسبت به آن اکنون در بازار وجود دارند و به همین سبب نمی توان آینده موفقیت آمیزی برای X3 متصور بود. اما گوشی های لمسی و سیمبین مورد توجه همه افراد نیستند بنابراین می توان امیدوار بود که نخستین گوشی نسل جدید موسیقیایی نوکیا بتواند در رده های پایینی بازار جایی برای خودش دست و پا کند. قیمت Nokia X3 مهم ترین فاکتوری که می تواند به موفقیت آن در بازار کمک کند.

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (6 نظر)

مهمان

۱۳۹۳/۷/۱۹
سلام بزرگترین ایراد این گوشی کشویی بودنشه واز بین رفتن فلتشه استحکا م خوبی داره صداش هم خوبه من بیش از 4ساله که دارمش شیکه سه دفعه تو اب افتاده دو فعه هم از روی داربست به ارتفاع دو طبقه افتاده ولی باز هم خوب کار میکنه اگه کشویی نبود حرف نداشت

مهمان

۱۳۹۳/۳/۱۵
سلام من این گوشیو دارم گوشی خیلی خوب وشیکیه ازهمه لحاظ حرف نداره

مهمان

۱۳۹۲/۱۱/۱۴
به نظر من گوشی خوشدست و شیکیه

مهمان

۱۳۹۲/۸/۶
سلام دوستان من 4 ساله این گوشی و دارم و خیلی ازش راضی هستم کلاً خوش دسته ...

مهمان

۱۳۹۲/۴/۲۲
من این گوشی رو دارم اصلا بدرد بخور نیست،ارزش گرفتن نداره!