خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی Nokia E65

بررسی تخصصی Nokia E65

E65 گوشی هوشمند کشویی مبتنی بر سیستم عامل Symbian می ‏باشد. فراوانی نرم افزارهای این گوشی...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۷/۷/۴
                                  

مروری بر E65 نوکیا

مشخصات اصلی

-          پشتیبانی از 4 باند GSM و نسل سوم گوشی های همراه ((3G

-          تکنولوژی wi-fi با اسکنر اختصاصی

-          قابلیتVolp بر مبنای wi-fi

-          طراحی زیبا

-          فیلم برداری در فرمت‏4 Mpeg- با وضوح 352´288) CIF )پیکسل

-          کارت حافظه microSD

-          کابل USB

-          دوربین2 مگاپیکسل

-          قابلیت Search برای تمام محتویات گوشی

 

معایب عمده

-          مدت ضبط صدا تنها 1 دقیقه می ‏باشد

-          کلیدهای عملکردی که در زیر صفحه نمایش هستند کوچک می باشند.

-          امکان ویرایش برای فایل‏های Office وجود ندارد.

-          هدست استریو و کارت حافظه در بسته بندی این گوشی قرار ندارند.

-          دوربین ثانوی برای مکالمه تصویری طراحی نشده است.

E65 گوشی هوشمند کشویی مبتنی بر سیستم عامل Symbian می ‏باشد. فراوانی نرم افزارهای این گوشی، دوربین 2 مگاپیکسل، و دکمه‏ های مخصوصConference call قابلیت‏های خوشایندی برای کاربران به شمارمی ‏آید.

وزن آن 115 گرم و ابعاد آن 150´49´15 میلی متر می باشد.

 

این نخستین گوشی کشویی در سری گوشی‏های تجاری E می ‏باشد.

image

اگر از کنار به این گوشی نگاه کنیم شاید بتوان گفت که E65 شبیه به ذوزنقه‏ای مستطیل شکل است. پایین آن کاملاً قائم و قسمت بالای آن اریب می ‏باشد. وبرچسب نوکیا موضوعی بود که بر روی آن قرار نگرفته است. و البته رنگ آن اندکی غیر عادی به نظرمی ‏رسد. رنگ قهوه ای آن بسیار شیک و جذاب می باشد همچنین در طراحی این گوشی از رنگ قرمز استفاده شده.

image
 
image

البته رنگ قهوای آن بسیار جذاب و زیبا است. و این بخاطر سایه روشن روی گوشی است. اگر چه این قسمت قهوای تیره رنگ مات می ‏باشد ولی بر روی نمایشگر و هم نواحی اطراف آن بی نهایت جای انگشت باقی می ‏ماند.

image

قاب پشت E65 از جنس پلاستیک است که شباهت فراوانی به چرم دارد.این خود مزیت عمده ای برای جلوگیری از سر خوردن گوشی به شمار می ‏آید.

 

معایب حالت کشوییE65

هنگامی که گوشی را در دست می‏ گیرید، باز وبسته نمودن آن اندکی دشوار است.

image

2 سطح کوشی به خوبی روی هم قرار گرفته‏اند به طوری که حتی می ‏توان گفت سطح رویی محافظ صفحه کلید است.

image

اما نوکیا هرگز در ساخت گوشی های کشویی مهارت چندانی نداشته و این یکی از معایب گوشی‏های کشویی نوکیاست که خوشبختانه در E65 به چشم نمی خورد. و با صرف نظر از انحراف مختصر گوشی پس از باز شدن، E65 از استحکام خوبی برخوردار است.

دکمه‏ های کنترل نظیر دکمۀ شماره گیری صوتی، خروجی بلندگو، دکمۀ قلم برای کار با متن در پایین گوشی POPPort و محل اتصال شارژر وجود دارد. و دکمۀ تنظیم صدا همگی در سمت راست گوشی قرار گرفته است همچنین دکمه فعال سازی پروفایل در بالای گوشی قرار دارد که کارکردن با آن اندکی دشوار است.

image
 
image
 

image
 
image

برای دسترسی به امکانات اینفرارد باید گوشی راباز کرد. در قسمت پشت گوشی در پوش  باتری، لنز دوربین و لوگوی نوکیا قرار دارد. باتری E65 از نوع BL-5F می باشد با توان باتری این گوشی مدت زمان 3-6 ساعت مکالمه و7-11 روز استندبای در شبکهGSM  ، 1/8 تا 2/5 ساعت مکالمه و 8-14 روز استندبای در شبکهWCDMA، قابل استفاده است.

بطور کل دوام باتری  4،E65 تا 5 روز در شبکه GSM است. در سمت چپ پوشش باتری دریچه کارت microSD قرار دارد. و سیم‏کارت در زیر باتری جاسازی شده است.

image

 

علاوه بر شارژر، باتری و CD نرم افزار، E65 مجهز به کابل  CA-53 USB، هدست‏  5-HS و کیف 18-CP برای جلوگیری از ماندن اثرانگشت می ‏باشد.

4 ویژگی جدید در E65

4 دکمۀ دسترسی سریع که در زیر صفحه نمایش قرار گرفته از ویژگی‏های چشمگیرE56 می‏ باشد. اولین دکمه سمت چپ مربوط به قابلیت Conference call می ‏باشد دکمۀ زیر آن که علامت ستاره دارد، که مانند کلید چند رسانه ای موجود در تمامی مدل ها از مجموعه سری N نوکیا می باشد.

دکمه بالایی سمت راست دکمۀ میان بر دفترچه تلفن می ‏باشد و دکمه زیر آن مربوط به قطع میکروفن در طول مکالمات است.

عملکرد دکمه‏ هایی که اطراف این 4 دکمه را فراگرفته ‏اند از این قرار است:

کلیدهای چند منظوره، دکمه های can و end، دکمۀ دسترسی به منو،  و کلیدC

image

دو طرف صفحه کلید اصلی تلفن حدود 5 میلی متر باریک تر است که به دلیل ریل های کشویی می باشد. کلیدها بر آمدگی کمی دارند. و یک اندازه می باشند تایپ کردن با صفحه کلید راحت می باشد.نور پس زمینۀ دکمه ‏ها به وسیلۀ سنسوری که در گوشه سمت راست نمایشگر قرار گرفته، تنظیم می شود. در روز های آفتابی بطور خودکار غیر فعال می شود و در شب بطور یکدست و یکنواخت به رنگ سفید روشن می شود.

 
بزرگ و در عین حال مفید

سنسور نور همچنین وظیفۀ تنظیم نور صفحه نمایش را نیز بر عهده دارد. در روزهای آفتابی فعال و در شب حتی در کم ترین نور ممکن صفحه واضح و خوانا است. و اگر تنظیمات اولیه آن نیازهایتان را بر طرف نمی سازد می تنوانید بطور دستی آنها تنظیم نمایید.

image
 
image

صفحه نمایش 4  E65 میلیمتر بزرگتر از صفحه نمایش E60 می باشد.وضوح نمایشگر 240´ 320 پیکسل می باشد و 16 میلیون در آن نمایش داده می شود.در مورد زمان و تاریخ خوشبختانه مشکل سری های قبل بر طرف شده و در گوشی E65 جزئیات زمان و تاریخ در حالت اسکرین سیور بزرگ تر نشان داده می شود.E65 مجهز به آخرین نسخۀ سیستم عامل Symbian OS نسخۀ 9.1 و نسخۀ سوم اینترفیس S60 می باشد علاوه بر نمایش تماس های ناموفق، پیام ها دریافتی و رویدادها در تقویم، تعداد برنامه های در حال اجرا و فایل های صوتی در حال پخش، 65E می تواند کاربر را از ایمیل های دریافتی و خدمات در دسترس سیم کارت مطلع سازد. همچنین قابلیت Wi-Fi می تواند شبکه های Wi-Fi در دسترس را پیدا نماید.

image

منو به صورت جدول 3´4 و یا لیست متشکل از 6 گزینه می باشد. جهت حرکت آیکن ها بصورت گردونه وار می باشد. وپس از مشاهده آخرین آیکن در پایین نشانگر بر روی آیکن بالای صفحه قرار می گیرد.

image
 
image

ابزارهای از پیش تعیین شده در گوشی در پوشه ای جدا از ابزارهای تازه نصب شده قرار دارند.(پوشۀ Installation  ). بنابراین می توان فایل ها و برنامه های تازه نصب شده را از پوشۀ installation خارج و به مکان مورد نظر منتقل کرد و یا حتی نام آن را تغییر داد. و چنانچه در ارتباط با فایل های سیستم نباشند، قابل حذف می باشند.

گوشی E65

چهار باند1200/1800/900/850 مگاهرتز را در شبکه GSM پوشش می دهد.همچنین می تواند در شبکه WCDMA2100 متعلق به نسل سوم و یا VOIPنیز مورد استفاده قرار می گیرد.

کیفیت صوتی تماسها نیز با افزایش صدا ناموزون نمی شود. البته  در قسمت گوشی آن اندکی صدای جیر جیر به گوش می رسد که بر کیفیت صدای گوشی تاثیر منفی می گذارد.

اگر در دست نگه داشتن گوشی برایتان سخت است می توانید از هندزفری مونوی E65 استفاده کنید. که البته این خود یکی از معایب اصلی آن است.

در ضمن فقدان دوربین ثانویه برای تماس های ویدیویی یکی دیگر از معایب E65 می باشد. این گوشی تنها قادر به دریافت تماس های ویدیویی می باشد و امکان نمایش تصویر شما برای مخاطب وجود ندارد.

می توان زنگ گوشی را خاموش، تماس های دریافتی را رد ویا مکالمه را ضبط نمود. البته زمان 1 دقیقه ای آن یکی دیگر از معایب E65 است.

تماس های دریافتی، ارسالی و ناموفق در پوشه های جداگانه در قسمت ثبت تماس ها نگهداری می شوند. همچنین زمان و تاریخ آنها نیز ذکر می شود. چنان چه با یک شماره بیش از یک بار تماس گرفته و یا شماره ای بیش از چند بار با شما تماس گرفته باشد تنها زمان و تاریخ آخرین تماس آن ذکر می شود.

image

 از قسمت تماس ها Canregister امکان شماره گیری، ذخیره سازی و ارسال MMS و SMS وجود دارد. E65 قابلیت ثبت شماره های تماس بی شماری دارد. هر مخاطب شامل شمارۀ محل کار، موقعیت، نام مستعار، یادداشت، شماره موبایل، شماره منزل، تماس های ویدیویی، شماره اینترنت، شماره فکس صحاف، آدرس های و Push-to-talk، ایمیل، وب سایت، یادداشت، آدرس، و تاریخ تولد می باشد. جستجوی شماره تماس ها از طریق تایپ حروف اول مخاطبان  انجام می شود.

image

تمام شماره تماس ها را می توان از طریق شماره گیر صوتی شماره گیری کرد. دو نوع لحن صدا به نام های  مارتین و الن در گوشی موجود می باشند. وپس از تلفظ نام مخاطب با صدای کاربر، شماره نمایش داده می شود و سپس یکبار با صدای یکی از دو نوع موجود تلفظ شده و سپس شماره گیری آغاز می شود.همچنین تعدادی پیام صوتی برای برنامه های پرکاربر وجود دارد و با انتخاب هر کدام می توان برنامه را بصورت صوتی فعال نمود. همچنین اگر خواندن پیام ها برایتان دشوار است می توان از برنامۀ پیام خوان موجود در گوشی استفاده نمایید.

image
 

image
 
image

در منوی برنامه ها گزینه ای  به نام voice help برای افراد کم بینا طراحی شده است. این برنامه لیستی از اکثر برنامه های پر کاربرد را تهیه کرده و با قرار گرفتن بر روی آن، نرم افزار صوتی خود به خود متن را می خواند. تمامی تماسها را می توان با تصاویر و زنگ مخصوص به خود تنظیم کرد.هر ورودی شامل 5 پروفایل می باشد. که در هر کدام می توان زنگ مخصوصی برای تماس ها، تماس های ویدیویی، پیام ها و ایمیل ها تعیین نمود.فایل های MID با قابلیت صدای پلی فونیک 48 کاناله و فایل های   Mobile XMF،AMR،M4A،mpmpEaac+،AAC+،AAC  ،10 و8 وReal Audio SP-MIDI file، True tones تحت پوشش این گوشی می باشند. همچنین لرزش ویبره گوشی در داخل جیب لباس نیز به خوبی احساس می شود.

SMS

قابلیت های تایپ و امکانات ارسال SMS بدون هیچ تغییری باقی مانده است. پیام های ارسالی در پوشه "ارسال " نگهداری می شود و تعداد آنها بستگی به حافظۀ خالی گوشی دارد. SMS نیز بسیار ساده می باشد. و تنظیمات آن از طریق " تنظیم دستی " صورت می پذیرد. پس از نوشتن متن می توانید عکس، موسیقی و یا  ویدیو به آن ضمیمه کرده و ارسال نمایید. همچنین قابلیت IM نیز فراهم است.

image

ایمیل های با فرمت HTML به آسانی گشوده می شود. دوپرتکل POP3 و IMAP4 نیز پشتیبانی می شوند. برنامه های Word ، excel، Power point ،

(XP/2003/  Microsoft Office2000) قابل اجرا و فایل های سازگار با  برنامۀ Zip Manager و Adobe PDF گشوده می شود.دانلود کردن ضمایم پیام ها به راحتی امکان پذیر است.

image

همچنین امکان دانلود کردن سایر برنامه های سازگار با گوشی از سایت رسمی نوکیا وجود دارد و یا می توان  بوسیلۀ برنامۀ دانلود موجود در گوشی این کار را انجام داد.

قابلیت به روز کردن برنامۀ  دانلود موجود در گوشی این کار را انجام داد. قابلیت به روز کردن برنامۀ دانلود نیز وجود دارددر پوشۀ Office برنامه ای با قابلیت "Mobile Search" وجود دارد.برنامۀ ترکیب کنندۀ  اصوات با قابلیت اجرای 30 زبانه ارایه شده است.

برای پیشگویی وضع هوا برنامۀ " World Mate" در نظر گرفته شده است. همچنین برنامه تبدیل مقیاس ها نیز بطور رایگان در دسترس می باشد.

 

دسترسی به اینترنت

جستجوگر اینترنت E65 بسیار مجهز می باشد. و از طریق دکمه مکان نما کنترل می شود. و اگر دکمه مکان نما را در حاشیه صفحه قرار دهید خود به خود صفحه پایین می آید.

image
 
image
 

یکی از معایب عمدۀ جستجو گر وب فقدان قابلیت نمایش افقی‏ می باشد قابلیت ارسال و دریافت اطلاعات از طریق بلوتوث و اینفرارد فراهم می باشد.

انتقال اطلاعات از طریق کابل نیز صورت می پذیرد.که در صورت استفاده از کابل USB تنها می توان به اطلاعات کارت حافظه دسترسی داشت و امکان شارژ گوشی از طریق مقدور نمی باشد.

 

سرعت بسیار بالا

سرعت اتصال به شبکه در E65 بسیار زیاد و از طریق فناوری GPRS و EPGE کلاس 10 انجام می گیرد. همچنین انتقال اطلاعات با پشتیبانی کامل شبکه WLAN یا Wi-Fi صورت می گیرد.

فناوری802 IEEE سرعت انتقال اطلاعات را تا54 مگابیت افزایش داده است. فناوری VOIP در شبکه WLAN فعال می باشد که در آن تماسها بر مبنای اینترنت برقرار می شوند. Wi-Fi بهترین پشتیبان voip می باشد.

 

دوربین

دوربین 2 مگاپیکسل با وضوح 1600*1200 پیکسل در دسترس کاربران است. اینترفیس آن متعلق به گوشی های پیش از سری N می باشد.قابلیت های حین عکسبرداری عبارتند ازnight mode، sequence،self-releas،white balance و یا تنظیمات رنگ می باشد JPEG ، فرمتی است که عکس ها با آن ذخیره می‏ شوند. تغییر وضوح 176*144 به 352*288، تبدیل فرمت 3GP به MPEG-4 از تغییرات این گوشی می باشد.نمونه عکس هایی از E65

image

image
 
image

 

Task بصورت پوشه ای جداگانه و یا درون تقویم قابل استفاده است. و برنامه هایی که در تاریخ خود ثبت نشده باشند به تاریخ مقرر موکول خواهد شد. ضعیف ترین تنظیمات مربوط به زنگ بیداری (Alarm) می باشد. که نمی توان برای آن حالت تکرار، تنظیم برای چند روز و... قرار داد.از دیگر ویژگی های آن می توان، یادداشت، ماشین حساب، واحد تبدیل مقیاس ها و مدیریت فایل ساده ای را نام برد.

image
 

image
 
image

همچنین برنامۀ Teamsدر قسمت application گنجانده شده است که در آن شمارۀ تماسها در یک گروه نگهداری می شود بدین ترتیب که با ساختن یک تیم شمار زیادی از تماسها را با شماره تلفن مربوط  در آن ذخیره  می کنید و هنگام برقراری ارتباط می توان انتخاب کرد از طریق تلفن، SMS، آدرس وب، pushtotalk و یا Conference call باشد.

image

همچنین به کمک قابلیت search شما می توانید تمامی پیام های کوتاه، ایمیل، رویدادهای داخل تقویم، تماسها، فایل ها و یادداشتهای خود را پیدا کنید. وتمام این کارها در کمتر از چند ثانیه انجام می شود.

image
 
image

همچنین قابلیت Flash Lite در دسترس می باشد. همچنین نرم افزارهای GPS جانبی که از طریق بلوتوث وصل می شود نیز پشتیبانی می شود. سه محصول از پیش نصب شده برای حمایت از GPS جانبی در گوشی وجود دارد.امکان دیگر قابلیت چاپ کردن اطلاعات نمایشگر می باشد. این قابلیت برای افرادی که در کنفرانس های تجاری شرکت دارند قابلیت بسیار حیاتی محسوب می شود.بطور کل باید گفت که مدل E65 بسیار مشابه برادر پیش از خود یعنی E60 می باشد.

حتی بسیاری از نرم افزارهای جدید در E65 قابل نصب بر روی E60 می باشد.تنها عوامل تمایز اصلی آنها طراحی  متفاوت، ساختارکشویی و بدنۀ مقاوم  E65   می باشد.

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)