خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی Nokia N90

بررسی تخصصی Nokia N90

گوشی N90 جایگاه میانی را در میان گوشی های سری N نوكیا دارد . گوشی هایی كه آغاز آنها N70 بود و N91 بهترین آن ها می باشد .

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۷/۷/۴
گوشی Nokia N90
 
آنچه در بسته ی خریداری شده ی شما موجود است :

-  گوشی موبایل

-  شارژر

-  تبدیل برای شارژر

-  هدست استریو

-  كارت حافظه 64 مگا بایتی از نوع RS-MMC

-  كابل USB

-  گردگیر مخصوص صفحه نمایشگر

-  دفترچه راهنما

 

گوشی N90 جایگاه میانی را در میان گوشی های سری N  نوكیا دارد . گوشی هایی كه آغاز آنها N70 بود و N91 بهترین آن ها  می باشد . اگر بخواهیم صادق باشیم باید گفت كه N90 واقعا با گوشی های قبلی ، تفاوت دارد و نماینده سری جدید گوشی های نوكیا می باشد . اصلی ترین فرق این مدل جوان با مدل های دیگر خود بلند تر بودن صفحه نمایش آن است كه   برنامه نویسان را مجبور كرد تا دوباره روی بخش نرم افزاری كار كنند .

 

image

 

ظاهر N90 را می توان یك مدل طراحی شده جهش یافته 6260 نامید كه ایرادهای آن برطرف شده و در SmartPhone ها یك مدل تقریباً منحصر به فرد محسوب می شود كه البته منحصر به فرد بودن همیشه به معنای بهتر بودن نمی باشد .

یكی از نكات منفی و بسیار آزار دهنده 6260 قرار گرفتن بعضی از كلیدها در قسمت بالایی گوشی یعنی زیر صفحه و جدا از بقیه كلید ها بود كه این مساله شما را مجبور می كرد با هر دو دست آن هم به طور مضحكی با این گوشی كار كنید . همچنین 6260 گوشی سنگینی به حساب می آید و فقدان صفحه نمایشگر ثانویه در خارج آن احساس می شد ، همچنین جای دوربین نیز كه در بدترین جای ممكن قرار داشت تغییر یافته است .

از نظر اندازه سایز گوشی  mm112x51x24 است كه با گوشی های P910  و P900  سونی اریكسون قابل مقایسه می باشد و بزرگتر از گوشی هایی نظیر 6681 و 6680 می باشد که این بزرگی تقریبا آزار دهنده می باشد .

 

image

 

image

 

وارد كردن پیغام در گوشی با یك دست مشكل به نظر می رسد و باید با یك دست گوشی را نگه دارید و با دست دیگر دكمه ها را فشار دهید كه در گوشی های دیگر هر دو كار را با یك دست می توانستید انجام دهید .

اگر از نزدیك به گوشی نگاه كنید متوجه می شوید كه در حال تماشا كردن یك هیولا در نزدیكی خود می باشید و می توان گفت كه این گوشی تقریبا 2 برابر گوشیهای استاندارد امروزی می باشد .

ادامه صحبت درباره ابعاد بزرگ این گوشی بی فایده به نظر می رسد و فقط همین بس كه بدانید صحبت از بزرگترین گوشی در داخل یك مغازه می باشد !

صفحه خارجی گوشی را می توان با نوكیا 6230 مقایسه كرد با مشخصات 128x128 پیکسل و قابلیت نمایش 65000 رنگ ولی كیفیت عكس در آن با 6230 فرق دارد .در 6230 تصاویر چندان واضح و شفاف نیستند . توانایی های این صفحه نسبت به ابعاد كوچك آن واقعاً جالب توجه است و با هیچ نمونه ای قابل مقایسه نیست (در حال حاضر) یكی از قابلیتهای دیگر این صفحه خوانا بودن آن در مقابل آفتاب است كه امتیاز بزرگی محسوب می شود .

از دیگر قابلیت های این گوشی این است كه شما قادرید هنگام بسته بودن گوشی هم عكس بگیرید و از طریق همین صفحه نمایش ثانویه ،  اطلاعاتی نظیر تماس های از دست رفته ((Missed calls نیز نمایش داده می شوند و حتی می توانید پیغام های SMS خود را در این صفحه ببینید و نكته جالب توجه دیگر این است كه می توانید بدون باز كردن گوشی به تلفن جواب دهید ولی نكته منفی این است كه اگر گوشی را باز نكنید Speaker phone به طور خودكار فعال می شود و دیگران هم صدای تماس گیرنده با شما را می شنوند كه ممكن است چندان برای شما جالب نباشد !!

  

image
            
image

 

 

           

image
image

 

دكمه خاموش و روشن در بالای گوشی درست بر روی قسمتی كه دوربین درون آن قرار دارد جای گرفته است و شما می توانید فعالیت های مربوط به این دكمه را با صفحه نمایشگر ثانویه مشاهده كنید .

دكمه عكاسی بر روی سمت راست گوشی قرار دارد و همچنین برای فرمان و تماس صوتی هم به كار می رود همچنین یك Joystick پنج طرفه در پایین آن قرار گرفته تا به شما در عكاسی كمك كند كه خیلی هم به درد بخور می باشد و به این صورت است كه وقتی گوشی را در دست راست خود می گیرید دقیقاً انگشت شصت شما روی آن قرار می گیرد ولی كار كردن در این حالت با توجه به وزن 173 گرمی این گوشی كار سختی می باشد . در ضمن اگر شما چپ دست باشید چگونه با این Joystick  كار خواهید كرد ؟!

 

image

 

محل كارت حافظه در قسمت كناری سمت راست پایین تر از Joystick واقع شده و سیستم تعویض فوری كارت حافظه نیز برای این گوشی در نظر گرفته شده است .

 

image

 

قسمت اتصالات جانبی گوشی بر عكس دیگر محصولات شركت نوكیا در قسمت كناری سمت چپ گوشی قرار گرفته كه به همین خاطر كمی هم گوشی ضخیم شده است .

از دیگر نكات جالب توجه گوشی طرز قرار گرفتن بخش نگهدارنده سیم كارت است كه به صورت 45 درجه با مكانیزم خاصی ثابت شده است !

 

image

 

متاسفانه هیچ چیزی به بدی باتری N90 نیست . در این گوشی از باتری 760 MAh با گنجایش  Li –Ion BL-5B استفاده شده كه گوشی های روز نوكیا از باتری BL-5C با گنجایش 900MAH استفاده می كنند .

دفترچه راهنما حالت Standby گوشی را 240 ساعت و زمان مكالمه را 4.5  ساعت اعلام داشته  كه در هنگام آزمایش این گوشی فقط یك روز كاركرد (دقیقا 18 ساعت !)

این بدان معناست كه استفاده از كارایی های گوشی نظیر عكس برداری عمر باتری را به نصف روز کاهش می دهد . صحبت متوسط با گوشی در حدود 40 دقیقه و 30 دقیقه استفاده از بقیه كارایی های گوشی باعث می شود كه گوشی در یك روز به شما هشدار بدهد كه شارژ ندارد !

می توان یكی از دلایلی كه از باتری بهتری استفاده نشده ، وزن زیاد دستگاه را ذكر كرد كه در صورت استفاده از باتری 1100 mAh سنگین تر می شد !

از بحث ضعف های گوشی كه بگذریم به صفحه نمایش اصلی یا داخلی آن می رسیم كه از نوع TFT است و رزولوشن آن 352x416 می باشد (36×42 میلیمتر) و قابلیت نشان دادن 262000 رنگ را دارد كه امتیاز بزرگی برای گوشی محسوب می شود .

 

image

 

از دیگر موارد می توان به عوض شدن Font های سیستم اشاره كرد كه باید مطابق صفحه جدید می شدند كه این مسئله باعث ضعف هایی در گوشی شده است . مثلا در برخی از منوها هنگامی كه شما حرف Y را تایپ می كنید به صورت V نوشته می شود و قسمت پایینی آن دیده نمی شود !

 

image

 

صفحه كلید مناسب می باشد و کلید ها با چراغ های سفید روشن می شوند . صفحه كلید شامل یك كلید 4 طرفه به همراه یك دكمه تائید OK می باشد و اندازه كلیه اعداد مناسب بوده و بهتر است بگوئیم كمی بزرگ اند .

 

image

 

سیستم عامل این گوشی Symbian 8.1a می باشد و قابلیت تغییر اندازه فونت ها وجود دارد كه مزیت قابل توجهی می باشد .

پردازشگر N90 تقریبا همانند 6680 بوده و سرعت آن 220MHZ است و البته سرعت گوشی حدود 5 تا 10 درصد از 6680 پایین تر است كه در هنگام دیدن گالری عكس ها این ضعف مشخص می شود .

حافظه داخلی 31 مگا بایتی از امتیازات این گوشی محسوب می شود .

متاسفانه این گوشی با اكثر برنامه هایی كه برای گوشی های Symbian نوشته شده اند كار نمی كند آن هم به این دلیل است كه اندازه صفحه آن تغییر كرده است .

نكته جالب این است كه هنگامی كه شما اسمی را در گوشی ثبت می كنید خود گوشی برای این نام یك تلفظ در نظر می گیرد و هنگامی كه شما از Voice dialing استفاده می كنید فقط لازم است اسم وارد شده را صدا بزنید تا خود گوشی همه كارها را انجام دهد .

 

و در نهایت :

در كل این گوشی از نظر كیفیت برقراری تماس همانند دیگر گوشی های نوكیا در سطح خوبی قرار دارد . صفحه نمایش اصلی یكی از بهترین ها می باشد و صفحه نمایش خارجی هم در نوع خود واقعاً بی رقیب است .

دوربین 2 مگا پیكسلی این گوشی به حدی رضایت بخش است كه چیزی برای مقایسه با آن در دست نیست ، به جز Sony Ericsson k750 كه آن هم به یك كلاس دیگر تعلق دارد  (K750 ضعیف تر است) . كه در بخش تحلیل دوربین N90 كامل به آن اشاره خواهیم كرد .

باز هم باید به ضعف باتری این گوشی اشاره كرد كه كمتر از یك روز كار می كند و همچنین ابعاد بزرگ گوشی هم كه قابل بحث نمی باشد ! در آخر باید اشاره كرد كه N90 یك Smartphone بسیار جالب با كارآیی بالا و نقایص كم است . در كل N90 عالی است!

در جداول زیر می توانید نتایج به دست آمده ی تست این گوشی توسط دو برنامه ی JBenchmark و SPmark و مقایسه ی آن با دیگر گوشی ها را مشاهده کنید :

 

image

 

image
 
 
بررسی دوربین 2 مگا پیكسلی نوكیا N90
 

بر خلاف دیگر گوشی های سری N  نوكیا ، گوشی N90 از لنزهای ساخته شده توسط Carl Zeiss بهره می برد . نوكیا این مسئله را به عنوان یك امتیاز در بین كل مدل های موجود در بازار مطرح می كند . البته به خاطر سایز كوچك این دوربین هیچ وقت نمی توان آن را با دوربین های دیجیتال مقایسه كرد ، باید توجه داشت كه مورد بحث ما یك گوشی موبایل با قابلیت های جانبی یك دوربین دیجیتال است نه یك دوربین دیجیتال !

 

image

 

image

 

با مقایسه كردن دوربین های دو گوشی N70 و N90 متوجه برتری كیفیت دوربین N90 می شویم كه البته تقریبا این برتری ناچیز و كم اهمیت جلوه می كند .

تصاویر در N90 كمی شفاف تر  و  واضح تر هستند . باید به این مسئله هم توجه داشت كه نوكیا با استفاده ازدوربین های  Carl Zeiss كه یك شركت معتبر و معروف در زمینه Optic می باشد قصد مطرح كردن خود و بالا بردن كیفیت محصولات خود را دارد .

هم اكنون تعداد گوشی های با دوربین 2 مگا پیكسلی در بازار كم است . می توان دوربین N90 را با دوربین Sony Ericsson k750 مقایسه كرد که قطعا این چنین گوشی هایی مورد استقبال عموم واقع خواهند شد و شده اند ، البته چون قیمت های این دو گوشی در یك سطح نمی باشد شاید مقایسه این دو گوشی منطقی به نظر نرسد .

استفاده از دوربین N90 را می توان به دو قسمت استفاده از دوربین بدون باز كردن گوشی ، یعنی عكس گرفتن هنگامی كه صحنه ای را از صفحه ی خارجی گوشی می بینیم و حالت دوم هم استفاده از صفحه داخلی و اصلی گوشی ، تقسیم کرد .

هنگامی كه در حل عکس برداری درب گوشی بسته است می توانید لنز دوربین را به طرف خودتان در حالی كه رو به صفحه نمایشگر خارجی موبایل هستید بچرخانید و برای موقعی که دوست دارید از خودتان عکس بگیرید ، این گزینه امکان جالبی است .

یك Joystick كه در قسمت كناری سمت راست گوشی قرار گرفته برای اعمال تغییرات در تنظیمات عكاسی در نظر گرفته شده است كه البته باید توجه داشت نزدیكی این دسته به دوربین كمی كاركردن با یك دست را مشكل می كند . عكس برداری توسط دكمه ای كه در بالای دسته قرار دارد ممكن می شود .

و اما عكس برداری : هنگامی كه ما می خواهیم از صفحه داخلی N90 برای مشاهده ی صحنه عکس برداری استفاده كنیم ، قطعا تصویر با كیفیت بالا تر و همچنین با كارآیی بهتری نسبت به صفحه ی خارجی  می باشد .

دكمه مخصوص عكس برداری به دلیل بر آمدگی كه دارد برای عكاسی مناسب می باشد و از مزیت های این گوشی می توان به حالت Auto focus  یا تنظیم خودکار focus اشاره كرد .

Menu هایی كه در انتخاب موضوع عكس برداری به شما كمك می كنند ، حالت های Close-up و Portrait و  User defined و  Sport و  Night می باشند  كه از نظر تعدد گزینه همانند یك دوربین دیجیتال می باشد و در حال حاضر تنها گوشی موبایلی كه این چنین قابلیت هایی دارد K750 سونی اریكسون می باشد .

 

image

 

image

 

image

 

فلاش دوربین هم قابلیت حضور خودكار ، دستی و هم استفاده از گزینه ی Red eye (برای جلوگیری از قرمز شدن چشم ها در عكس) را دارد . باید توجه داشت كه با آزمایشهایی كه ما انجام دادیم بهترین نتیجه برای عكس برداری با فلاش ، در فاصله یك متری بوده كه خود نوكیا به فاصله 1.5 متری اعتقاد دارد به خاطر حضور فلاش خوب ، این دوربین حتما عكس های بهتری را خواهید انداخت .

برای تعیین رزولوشن عكس می توانید یكی از گزینه های 1600x1200 یا 800x600 و 640x480 پیكسل را انتخاب كنید و اگر به 1600x1200قانع نیستید می توانید از گزینه ی Print استفاده نمائید.

همچنین حالت عكس برداری پشت سرهم و استفاده از Timer در دو زمان 2 ثانیه و 10 ثانیه هم در این گوشی به چشم می خورد .

برای زوم كردن روی اجسام می توانید از Joystick دستگاه كه قابلیت زوم 20X را دارد استفاده نمایید .

باید توجه داشت كه اگر نور محل عكاسی شما خوب باشد عكسی فوق العاده خواهید داشت . یكی از نكات برتری دوربین N90 نسبت به دوربین K750 را می توانید قابلیت عكس برداری N90 در فاصله های نزدیك جسم با دوربین (4CM) دانست البته N90 به صورت Automatic عمل Focus را انجام می دهد ولی Focus گوشی K750 دستی می باشد .

فیلمبرداری در N90  با فرمت 3GP صورت می گیرد و حداكثر رزولوشن 352x288 می باشد همچنین می توانید از زوم 8X در هنگام فیلمبرداری استفاده كنید .

 

و در نهایت :

در كل قابلیت عكس برداری دوربین N90 عالی می باشد و كیفیت عكس های گرفته شده با N90 در حال حاضر یكی از بالاترین كیفیت ها می باشد و می توان گفت در كل بهتر از دوربین K750 می باشد و استفاده از نام  Carl zeiss موفقیت بزرگی در فروش این محصول خواهد داشت و می توان گفت شرکت نوکیا با تولید این گوشی به همراه چنین دوربینی موفقیت بزرگی را به دست آورده است .

 

  

image
  

 

image

 

 

image
 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

.

۱۴۰۰/۱۱/۱۱
ما که واسه اون دوره نیستیم. ولی الان که نشستم دارم نگاش میکنم. با خودم میگم ببین دوران قدیم چه چیزایی بوده. ادم کیف میکرده اینارو میدیده

شروین

۱۴۰۰/۲/۲
یادته چه گوشی ای بود؟
محشر بود در زمان خودش.
من 4 بار n90خریدم، هر بار گوشی رو خراب کردم.
یکی ابخورد دومی از جیبم افتاد و سومی رو دزدیدن و چهارمی شکست.
همین دیشب بود که نشستم از قطعاتی که داشتم، یه گوشی جمع کردم.
یه n90از قطعات سه تا گوشی دراوردم.
یادش بخیر، چه لذت‌بخش بود اون موقع ها گوشی بازی.
17یا18سالم بود که اولینش رو سال85 خریدم، اون زمان430تومن خدا پول بود.
چه عالمی داشتم باهاش، و چه عکسایی که گرفتم.
بعدش هم یه n93i گرفتم که الحق و انصاف، دوربین 3.2مگاپیکسلی کارل زایسش از این هانر 20مگاپیکسلیم،خیلی خیلی بالاتره.
زوم اپتیکال داره، و اصلا یه چیز دیگس.
اون زمونا، گوشی سازا واقعا طراحی میکردن.
مثل الان نبود که همه گوشیا یه تیکه مستطیلن، یا بزرگ و یا کوچیک.