خانهبررسی‌ها
Sony Ericsson XPERIA Play

Sony Ericsson XPERIA Play

با توجه به اینکه بازی های ویدیویی نیز به نوبه خود یک ورزش محسوب می شود ،گوشی های تلفن همراه چاره جز بالا بردن توانایی های خود در این زمینه ندارند.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۰/۲/۵
بررسی تخصصی Sony Ericsson XPERIA Play
مقدمه

با توجه به اینکه بازی های ویدیویی نیز به نوبه خود یک ورزش محسوب می شود ،گوشی های تلفن همراه چاره جز بالا بردن توانایی های خود در این زمینه ندارند. Sony Ericsson XPERIA Play رابطه ای تنگاتنگ با کنسول های بازی سونی اریکسون دارد . قبول کنیم یا نه ، سونـی نام بزرگی در دنیای بازی های ویدیویی محسوب می شود.

اما آیا این نام به تنهایی کافی خواهد بود؟ فروشگاه بازی palystation Pocket در زمان عرضه گوشی حدود 50 بازی را در خود جای داده بود . قطعا طراحی آشنا و ساده کنترل های بازی سبب خواهد شد تا از سونی به دلیل این رویکردش قدردان باشید.

image

image
image

 

پس اجازه دهید نگاهی به XPERIA Play داشته باشیم. کاری که آن ها کرده اند درست مثل پیوند زدن انگشتان یک انسان به یک ربات است ، آن ها کنترلر بازی را به یک صفحه نمایش چهاراینچی پیوند زده اند. شاید آن را بتوان نسخه گوشی هوشمند PSP Go دانست اما نباید از توان پردازشی بالاتر آن غافل شد. باید به این نکته هم توجه داشته باشید که سونی رسما اعلام کرد تولید PSP Go متوقف شده است.

بهتر است بررسی را با نگاهی اجمالی به ویژگی های اصلی XPERIA Play آغاز کنیم:

ویژگی های کلیدی

فرم کشویی به همراه کنترل های اختصاصی بازی

پشتیبانی چهاربانده از GSM/GPRS/EDGE

پشتیبانی از 3G به همراه HSUPA و HSDPA

صفحه نمایش لمسی خازنی 4 اینچی از نوع LCD با نور پس زمینه LED ، قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ و پشتیبانی از رزولوشن FWVGA (480 x 854 پیکسل)

سیستم عامل Android 2.3 Gingerbread

پردازنده یک گیگاهرتزی Scorpion ، شتاب دهنده گرافیکی Adreno 205 ، تراشه Qualcomm Snapdragon MSM8255

512 مگابایت حافظه RAM

دوربین پنج مگاپیکسلی با فوکوس خودکار ، فلاش LED و برچسب گذاری جغرافیایی ، ضبط ویدیویی WVGA با نرخ 30 فریم بر ثانیه

دوربین ثانویه برای برقراری تماس های ویدیویی

Wi-Fi b/g/n به همراه DLNA

گیرنده GPS به همراه پشتیبانی از AGPS

اسلات کارت حافظه microSD با قابلیت پشتیبانی از کارت هایی تا گنجایش 32 گیگابایت ، ارائه یک کارت حافظه هشت گیگابایتی به همراه گوشی

سنسور های شتاب سنج ، مجاورت و محدود کننده نور

رادیو اف ام استریو به همراه RDS

پورت microUSB با قابلیت شارژ گوشی از طریق این پورت و بلوتوث 2.1 استریو

شماره گیری صوتی

پشتیبانی از Adobe Flash 10.2

فروشگاه اختصاصی بازی

نقاط ضعف اصلی

شتاب دهنده گرافیکی و پردازنده بهترین نوع موجود نیستند

زوایای دید نسبتا کم صفحه نمایش

گوشی برای استفاده با یک دست کمی بزرگ است

دوربین نه چندان خوب

عدم پشتیبانی از شماره گیری هوشمند

عدم تعبیه کلید اختصاصی دوربین

عدم امکان برقراری تماس های ویدیویی با استفاده از 3G

 

این نیمه هوشمند Sony Ericsson XPERIA Play است. با اینکه گوشی نمی تواند در حال حاضر با سردمداران آندرویدی بازار به رقابت بپردازد اما امکانات آن بیش از آنچه است که در استفاده روزمره از یک گوشی انتظار می رود.

بازی با موبایل همیشه جزو یکی از کاربردهای محبوب این وسیله بوده است. این روزها هرکسی یک گوشی تلفن همراه دارد و درصد عمده ای از آن ها وقت های خالی خود را با بازی کردن با این وسیله جادویی سپری می کنند.

بازی های طراحی شده برای صفحه نمایش های لمسی ، همیشه بازی های ساده ای بوده اند که تنها از دو کنترل استفاده می کردند. اما برخی از کاربران خواهان بازی هایی پیشرفته تر با کنترل هایی پیچیده تر بودند. XPERIA Play نخستین گوشی تلفن همراه در سال های اخیر است که از کنترل های سخت افزاری ویژه ای برای گیمر ها برخوردار است. به نظر می رسد آندروید پلت فرم مناسبی برای این کار به دلیل توان بالایی که دارد ، بوده است.

image
image

image

برای راند نخست آماده اید؟ برای راهیابی به مرحله بررسی نرم افزاری گوشی ابتدا باید بتوانید بررسی سخت افزاری آن را پشت سر بگذارید.

محتویات جعبه

Sony Ericsson XPERIA Play با یک شارژر که از کابل microUSB استفاده می کند ،یک هدست یک تکه ، چند کتابچه راهنما و یک کارت حافظه هشت گیگابایتی از نوع microSD عرضه می شود.

image
image

 

image
image

یک کیف چرمی که برای محافظت گوشی در برابر ضربات به شکل ضخیم طراحی شده است هم در میان محتویات جعبه XPERIA Play دیده می شود. شاید این کیف چندان تجملی نباشد اما از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است. در ضمن باید به یاد داشته باشید که عرضه و یا عدم عرضه کیف به همراه گوشی به منطقه ای باز می گردد که از آن گوشی را تهیه می کنید.

نمای 360 درجه Sony Ericsson XPERIA Play

Sony Ericsson XPERIA Play ابعادی معادل 119 x 32 x 16 میلی متر دارد و علیرغم بزرگتر بودن صفحه نمایش نسبت به PSP Go اندازه کوچکتری دارد.اما با اینحال این گوشی از اغلب گوشی های موجود و حتی آن هایی که از صفحه کلیدQWERTY کشویی بهره می برند ، بزرگتر است.

صفحه نمایش و کنترل های بازی

Sony Ericsson XPERIA Play با در ذهن داشتن استفاده راحت با دو دست ساخته شده است. این گوشی سنگین و ضخیم است. کناره پشتی و لبه های گوشی به صورت انحناوار در آمده اند ، هنگامی که گوشی را به صورت افقی می گیرد ، به خوبی در دست جای می گیرد اما در غیر این صورت گوشی بیش از حد بزرگ است.

XPERIA Play وزنی معادل 175 گرم دارد که آن را برای استفاده با یک دست بسیار سنگین می سازد. گرچه این وزن هنگامی که گوشی را با دو دست به صورت افقی نگاه می دارید ، متوازن شده و سبب محکم نگاه داشته شدن آن می شود.

 اجازه دهید نخست با دید یک ابزار مخصوص بازی به این گوشی جدید نگاه کرده و ابتدا صفحه نمایش و کنترل های اختصاصی که بدین منظور در نظر گرفته شده است را بیازماییم.
این بار سونی اریکسون از صفحه نمایش Reality که بر مبنای موتور براویا ساخته شده است ، استفاده نکرده است . آن ها از صفحه نمایشی 4 اینچی از نوع LCD که قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ و پشتیبانی از رزولوشن FWVGA (480 x 854 پیکسل) را دارد ، استفاده کرده اند.

اگر به صورت مستقیم به صفحه نمایش نگاه کنیم ، کیفیت تصاویر بسیار خوب است و رنگ ها و کنتراست در سطح مطلوبی است. گرچه روشنایی این صفحه نمایش حتی در حداکثر خود هم به اندازه ای که باید ، نیست.

image
image

زوایای دید هم فوق العاده نیستند ، اگر از زوایای واید به صفحه نمایش نگاه کنید ، آیتم های با کنتراست بالا نظیر متن مشکی بر روی پس زمینه روشن همچنان خوانا باقی خواهند ماند اما از میزان کنتراست و اشباع رنگی کاسته شده و طیف های رنگ به صورت تک رنگ دیده خواهند شد. صفحه نمایش های IPS LCD و یا AMOLED از چنین مشکلی رنج نمی برند.

مکانیسم کشویی گوشی از فنر استفاده کرده و بسیار روان است. گوشی به خوبی در جای خود قفل شده و هر دو نیمه گوشی در هنگام باز بودن آن در وضعیتی مانا قرار می گیرند.

کنترل های اختصاصی بازی گوشی بسیار شبیه به دسته های پلی استیشن هستند که از دو شک استفاده می کنند.

چهار نوع کنترل در این قسمت به چشم می خورد. کلیدهای جهت نما در سمت چپ و کلید های مخصوص بازی در سمت راست جای دارند. آن ها در اشکال مدور فرورفته ای تعبیه شده اند تا کلیدها در هنگام بستن گوشی آن را با مشکلی مواجه نکنند. یافتن کلیدها با لمس آن ها بسیار آسان است.

image

دو پد لمسی در این قسمت دیده می شود که وظیفه آن ها همانند شک هایی است که در دسته های پلی استیشن می بینیم. گرچه آن ها خیلی هم بزرگ نیستند و مخصوصا اگر انگشتان بزرگی داشته باشید ، احتمالا نمی توانید با دقتی که دوست دارید از آن ها بهره بگیرید .

کلیدهای L و R در کناره بالایی گوشی (در حالت افقی) تعبیه شده اند . آن ها از اندازه بزرگی برخوردارند و درست در زیر انگشت های اشاره شما جای می گیرند که سبب می شود استفاده از آن ها بسیار آسان باشد.

image
image

کنترل های Start و Select به همراه یک کلید منو که میانبری به منوی تنظیمات بازی است ،هم در این قسمت تعبیه شده اند. این کلیدها کوچک هستند و ممکن است آن ها را به اشتباه در طول بازی بفشارید.

 

image

Sony Ericsson XPERIA Play کوچکترین گوشی موجود نیست اما آسان نگاه داشتن آن در دست در طول بازی جزو اهداف طراحان گوشی بوده است . محکم نگاه داشتن گوشی در دست برای تجربه ای عالی از بازی ضروری است . ضرورت این نکته با توجه به حرکت سریع و مداوم انگشتان بر روی کنترل ها بیشتر درک می شود.

کاش کناره پشتی گوشی از مواد بهتری که به جای پلاستیک صیقلی ساخته می شد که نگاه داشتن گوشی در دست را کمی با مشکل مواجه می سازد

image
image

image

به هر حال نگاه داشتن گوشی به شکل افقی و با استفاده از دو دست بسیار آسان تر از استفاده از آن با یک دست است. گرچه استفاده با یک دست هم چندان مشکل نیست و با گذشت زمان قطعا به آن عادت خواهید کرد.

طراحی

طراحی XPERIA Play را می توان نشانی از اینکه این گوشی محصول دیگری از سونی اریکسون است ، دانست ؛ گوشی وجوه اشتراک بسیاری با گوشی هایی چون Neo و Pro دارد. کناره های بالا و پایین انحناوار و انحنایی که در کناره پشتی گوشی تعیبه شده است ، از دیگر فاکتورهای طراحی سونی اریکسون است که در این گوشی هم به چشم می آید.

پیش از این صفحه نمایش را بررسی کردیم و حالا بهتر است نگاهی به آیتم هایی که در اطراف آن قرار گرفته اند ، بیاندازیم . در پایین صفحه نمایش کلیدهای همیشگی و رایج آندروید یعنی کلید های back ، Menu ، Home و Search قرار داده شده اند.کلیدها بازخورد خوبی دارند اما متمایز کردن آن ها بدون نگاه کردن به آن ها دشوار است.

image
image

در بالای صفحه نمایش هم آیتم های دیگری دیده می شوند. گوشی خروجی صدای مخاطب در مرکز قرار گرفته است و دوربین ثانویه گوشی در سمت چپ آن دیده می شود. در سمت راست هم سنسورهای مجاورت و محدود کننده نور به چشم می خورند.

 کناره سمت راست Sony Ericsson XPERIA Play کلیدهای L و R را در کنار کلیدهای تنظیم صدا در خود جای داده است. کلیدهای تنظیم صدا بسیار باریک هستند و قرار گرفتن آن در مرکز استفاده از آن ها را دشوار کرده است.

 

image
image

در کناره سمت چپ گوشی ، سوکت صوتی 3.5 میلی متری و پورت microUSB تعبیه شده اند که هیچکدام از پوشش محافظ استفاده نمی کنند.

image

کلید روشن/خاموش/قفل گوشی در کناره بالایی آن جای داده شده است ، این کلید کوچک است و فشرده شدن تصادفی آن تقریبا غیر ممکن به نظر می رسد.این کلید از LED نقطه ای کوچکی استفاده می کند. کناره پایینی تنها روزنه مخصوص بند گوشی را در خود جای داده است.

image

در کناره پشتی انحناوار Sony Ericsson XPERIA Play ، لنز دوربین پنج مگاپیکسلی و فلاش LED جای داده شده اند . لنز دوربین هیچگونه محافظی ندارد اما این موضوع چندان هم عجیب نیست ، مدت زیادی از آخرین باری که لنزی با پوشش محافظ دیده بودیم ، می گذرد.

نکته جالب توجه دیگری که در کناره پشتی گوشی به چشم می خورد ، اسپیکرهای استریو آن است ، آن ها درست در بخش انحناوار این قسمت جای داده شده اند تا از عدم پوشانده شدن شان در هنگام قرار گیری گوشی در سطوح هموار اطمینان حاصل شود.میکروفن ثانویه گوشی هم در همین قسمت قرار گرفته است.

image

خارج کردن کاور پشتی گوشی از جای خود سبب می شود تا به صورت خودکار کارت حافظه هم از جای خود خارج شود. اگر کناره پشتی گوشی را به درستی در جای خود محکم نکنید ، گوشی نمی تواند به درستی کارت حافظه را بشناسد که بسیار آزاردهنده است.

Sony Ericsson XPERIA Play به همراه یک کارت حافظه هشت گیگابایتی از نوع microSD عرضه می شود اما می توانید از کارت هایی تا گنجایش 32 گیگابایت هم استفاده کنید.
شیار جایگیری سیم کارت در زیر باتری 1500 میلی متری گوشی قرار گرفته است . آنچنان که اعلام شده است باتری تا 400 ساعت در حالت آماده به کار و هشت و شش ساعت در حالت مکالمه ، به ترتیب در شبکه های 2G و 3G دوام می آورد.

 

image

از نظر سخت افزاری XPERIA Play گوشی متوازنی به شمار می آید. طراحی آن تنها یک هدف را دنبال می کند ، بازی در حالت افقی ، و این هدف به طرزی خارق العاده حاصل می شود. نمی توان گوشی را سنگین وزن تلقی کرد اما مطمئنا XPERIA Play ضخامت زیادی دارد و نسبت به سایر گوشی های آندرویدی گران قیمت طراحی خشن تری دارد(البته به جز XPERIA Neo).

image
Gingerbread سفارشی سازی شده

بالاخره امسال آندرویدی های سونی اریکسون حداقل از نظر نرم افزاری توانستند با سایر هوشمندهای آندرویدی برابری کنند.

Sony Ericsson XPERIA Play بعد از Arc و Neo سومین گوشی سونی اریکسون است که به سیستم عامل Gingerbread مجهز شده است.

 دیگری اثری از رابط کاربری MediaScape که در گوشی های سال پیش ساخت برند استفاده می شد ، اکنون جای خود را به رابط کاربری سفارشی سازی شده Gingerbread داده است. گرچه هنوز هم رابط کاربری timeScape جای خود را در محصولات سونی اریکسون حفظ کرده است.

سونی اریکسون رابط کاربری Gingerbread را تغییر داده و افزونه هایی بدان اضافه کرده است. گرچه تغییری اساسی در رابط روی نداده است و تنها تغییرات ظاهری اندکی را در آن شاهد هستیم.

image
image
image

پنج صفحه اصلی در اختیار شما قرار داده می شود تا ویجت ها را در آن جای دهید. اگر در هر کدام از این صفحات اصلی بزرگنمایی را با استفاده از pinch Zooming کاهش دهید ، نمایی از تمامی ویجت های بر روی صفحه برای شما به نمایش در خواهد آمد. تفاوت با دیگر نسخه ها این است که پیش نمایشی از تمام صفحات اصلی برای شما به نمایش در نمی آید و تنها دورنمایی از ویجت ها را مشاهده می کنید.

image

سونی اریکسون ویجت PlayStation Packet را هم به گوشی افزوده است که شما را به بخش بازی ها برده و اجازه خرید بازی هایی جدید را نیز به شما می دهد. اطلاعات بیشتر در این مورد را در بخش اختصاصی اش در این بررسی خواهید خواند.

image

ناحیه یادآورها از دیگر ویژگی های بارز سیستم عامل آندروید است. نسخه این قابلیت در Play ، رویدادهای اخیر ، نرم افزارهای در حال اجرا ، اتصالات فعال و دانلود را نمایش می دهد اما از سوییچ های سریع wi-Fi ، بلوتوث ، GPS و ... در آن خبری نیست. اما به هر حال ویجت هایی بدین منظور در نظر گرفته شده است.
در دو طرف کلید مرکزی ، میانبرهایی قرار دارند که در تمامی صفحات اصلی ثابت هستند. می توان آن ها را برای به نمایش در آوردن آیکون های تکی و منفرد و یا پوشه های حاوی آیتم های متنوع ویرایش کرد.

image

ایجاد پوشه ها ساده است و به همان روشی که در آیفون انجام می گرفت ، صورت می پذیرد. با کشیدن آیکونی بر روی پوشه منویی نمایان می شود که امکان انتخاب نام را برای پوشه جدید فراهم می آورد.

image
image

در کنار منوی اصلی ، میانبرهایی در گوشه های پایینی دیده می شوند. این میانبرها امکان مرتب سازی آیکون ها را برای شما فراهم خواهند آورد. البته این کار به صورت خودکار و الفبایی نیز قابل انجام است.

image
image

همانند اغلب گوشی های مبتنی بر آندروید ، Sony Ericsson XPERIA Play هم از عکس های پس زمینه پویا یا Live Wallpapers در کنار عکس های معمول پشتیبانی می کند. گالری عکس های پس زمینه پویا ، به غیر از همان آیتم های معمول و همیشگی ، ایتمی اختصاصی را نیز در play در خود جای داده است.

image
image
image
image

انتخاب متون نیز یکی از تغییرات عمده حاصل شده در رابط کاربری است. Gingerbread با قرار دادن دو دستگیره بزرگ در اطراف متن انتخاب شده کار با آن را آسان می سازد. می توانید با کشیدن دستگیره ها و حرکت دادن آن ها متنی را که نیاز دارید انتخاب نمایید. امکان انجام ساده تر این کار تقریبا غیرممکن است.

image
image

آزمون ها و نحوه عملکرد گوشی

از نظر عملکرد ، XPERIA Play شگفتی نمی آفریند ، این گوشی عملکرد خوبی دارد و اگر یکسال زودتر عرضه می شد ، می توانستیم آنرا خارق العاده بدانیم. در حال حاضر آنچه توجه ما را در آزمون های ارزیابی عملکرد به خود جلب کرده است ، توان پردازشی بالای پردازنده های دو هسته ای است که استفاده از آن ها در گوشی های تلفن همراه رو به فزونی است.

XPERIA Play از پردازنده ای یک گیگاهرتزی از نوع Qualcomm Snapdragon MSM8255 و شتاب دهنده گرافیکی Adreno 205 استفاده می کند . میزان حافظه RAM گوشی ، 512 مگابایت است که تنها 380 مگابایت آن در دسترس کاربر است و بقیه آن توسط سیستم عامل و احتمالا برای شتاب دهنده گرافیکی گوشی اشغال شده است.

Android 2.3 Gingerbread به افزایش کلی سرعت گوشی و روان تر اجرا شدن رابط کاربری ، کمک شایان توجهی کرده است.

ما تمامی آزمون های ارزیابی عملکردمان را که بر روی نمونه اولیه گوشی انجام داده بودیم ، بار دیگر انجام داده و در نهایت دیدیم که نمونه فنسبت به آن اندکی بهتر عمل می کند.

در مقایسه با آندرویدی های سطح متوسطی که اخیرا در شرکت آزموده ایم ، XPERIA Play نمایش چندان جالبی ندارد. اما مقایسه این گوشی ها با یکدیگر هم چندان صحیح نیست.
اگر از این ازمون های ترکیبی بگذریم، XPERIA Play در عمل و در زندگی روزمره عملکرد فوق العاده ای دارد . رابط کاربری به روانی اجرا می شود و حتی با فعال بودن چند نرم افزار به صورت همزمان هم با هیچگونه کندی روبرو نمی شویم.

Play از گوشی های مجهز به پردازنده های دوهسته ای کندتر عمل می کند اما نمی توانید در استفاده های معمول از گوشی متوجه این تفاوت شوید.

به عنوان یکی از مهم ترین بخش های عملکرد XPERIA Play ، گوشی در بازی ها بسیار خوب عمل می کند. نمی توانید در هیچ یک از بازی های از پیش نصب شده بر روی گوشی ، هیچگونه کندی در اجرا را مشاهده نمایید.

دفترچه تلفن ؛ بدون تغییر

XPERIA Play از دفترچه تلفنی خوب که فضای ذخیره سازی نامحدودی را برای مخاطبین شما در اختیار تان قرار می دهد ، بهره می برد. علاوه بر این ، این دفترچه تلفن ظاهر زیبایی دارد و از رابط کاربر پسندی نیز برخوردار است.

در بالای رابط یک کادر جستجو برای یافتن سریع تر مخاطبی خاص تعبیه شده است . یک پیمایشگر الفبایی نیز برای مرور سریع تر مخاطبین با استفاده از حرف نخست نام شان و میانبرهایی به شماره گیر ، گزارش تماس ها و لیست علاقمندی ها از دیگر مواردی هستند که در این بخش به چشم می خورند.

image
image

می توانید از چندین حساب کاربری که شامل حساب کاربری Exchange هم می شود برای همگام سازی مخاطبین تان استفاده نمایید . می توان دفترچه تلفن را برای نمایش مخاطبینی از یک حساب کاربری خاص و یا تنها مخاطبینی که شماره تلفن دارند ، تنظیم نمایید.

اگر کسی را به دفترچه تلفن اضافه کنید که در دو حساب کاربری متفاوت تان وجود داشته باشد ، می تواند اطلاعات وی را به یکدیگر پیوند دهید. با نصب شدن فیس بوک ، Twitter و دیگر نرم افزارهای سرویس های شبکه های اجتماعی داشتن این اطلاعات در کنار یکدیگر ، بیشتر به کار شما خواهد آمد.

قابلیت Quick Contacts هم در دسترس است ، با ضربه ای بر روی عکس مخاطب میانبرهایی برای برقراری تماس ، ارسال پیام و یا ارسال ایمیل در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

به هر مخاطب می توان فیلدهای اطلاعاتی متنوعی نسبت داد و هر کدام از آن ها را هر چندبار که لازم دارید ، تکرار نمایید . کلیدهای مثبت و منفی هم چنان در کنار فیلدها تعبیه شده اند و اجازه حذف و اضافه آن ها را به شما می دهند. فیلدها همه چیز از نام ها گرفته (به همراه فیلدی مجزا برای تعبیه فونوتیک نام) تا آدرسها، نام های مستعار و یادداشت ها را پوشش می دهند.

image
image
image

گزینه ای هم در این قسمت دیده می شود که امکان انتقال مستقیم تماس ها به صندوق صوتی را فراهم می آورد. امکان تخصیص آهنگ های اختصاصی به مخاطبین نیز وجود دارد.

می توانید مخاطبی خاص را توسط علامت ستاره نشانگذاری کنید تا در لیست علاقمندی ها یا favourites به نمایش درآید. درحساب کاربری Gmail هم گروه خاصی با عنوان Starred In Android وجود دارد و ایمیل های این مخاطبین به صورت خودکار در آن قرار می گیرد.

قابلیت های تلفنی ، اثری از شماره گیری هوشمند نیست

XPERIA Play یک گوشی تلفن همراه نیز هست و در این بخش نیز عملکرد خوبی دارد. گوشی هیچ مشکلی در دریافت سیگنال ها ندارد و صدای آن در حین مکالمات نیز بسیار خوب است. میکروفن ثانویه گوشی در کناره پشتی آن جای گرفته است و وظیفه آن حنثی سازی نویزهاست. نویزها از این طریق فیلتر شده و شخصی که در سمت دیگر مکالمه است با وضوح بیشتری صدا را دریافت می کند.

نکته مایوس کننده در Sony Ericsson XPERIA Play به نبود قابلیت شماره گیری هوشمند در آن باز می گردد که برای یک آندرویدی گرانقیمت به سختی قابل گذشت است. شماره گیری صوتی از طریق یک ویجت اختصاصی و در صفحه اصلی در دسترس کاربران است.

image
image
Sony Ericsson Xperia Play Review

XPERIA Play از یک سنسور مجاورت برای خاموش کردن خودکار صفحه نمایش در حین تماس ها استفاده می کند.

ما ازمون بلندی صدای قدیمی مان را بر روی XPERIA Play هم انجام دادیم. گوشی به کمک اسپیکرهای استریو موفق به کسب امتیاز خوب شد.

پیام رسانی عالی

بخش پیام رسانی آندروید به دلیل سادگی طراحی و سهولت استفاده مشهور است. تمامی پیام های کوتاه و چندرسانه ای در اشکال حباب وار به نمایش درمی آیند ، هر کدام از این اشکال تمامی پیام هایی را که میان شما و یکی از مخاطبین رد و بدل شده اند ، را در خود جای داده است.امکان مدیریت این پیام ها به صورت منفرد و جدا از هم نیز وجود دارد.

برای یافتن پیامی خاص می توانید به صورت جداگانه در مکالمات نیز به جستجو بپردازید.

Quick Contacts نیز در دسترس است اما تنها در پیام های جداگانه می توانید از آن استفاده کنید. گزارش تحویل پیام نیز می تواند فعال شود.

image
image
image

کادر متنی تنها امکان نمایش سه خط را در هر آن دارد و بنابراین ارسال پیام های طولانی تر کمی دشوار است.

ایجاد یک MMS هم بسیار ساده است. تنها کافیست که کلید add در کنار کادر متنی را فشرده و عناصری چون تصویر ، ویدیو و صدا را به پیام افزوده و یا حتی در همان زمان به ثبت عکس و افزودن آن اقدام نمایید.

در بخش ایمیل ، نرم افزار Gmail امکان پشتیبانی از عملکردهای گروهی را نیز دارد که به شما اجازه می دهد به بایگانی ، نشانگذاری و حذف گروهی ایمیل های تان اقدام نمایید. در کنار پوشه های محلی چون Inbox ، Draft و Sent به پوشه هایی که به صورت آنلاین اقدام به ساخت آن ها کرده اید ، نیز دسترسی خواهید داشت.

image
image

نرم افزار استاندارد ایمیل هم در این گوشی تعبیه شده است و قادر به اداره پروتکل های POP و IMAP است. در کنار پوشه های محلی چون Inbox ، Draft و Sent به پوشه هایی که به صورت آنلاین اقدام به ساخت آن ها کرده اید ، نیز دسترسی خواهید داشت.

image
image

سونی اریکسون بخشی را برای مشاهده پیش نمایش ایمیل ها نیز به نرم افزار استاندارد ایمیل گوشی افزوده است. امکان بستن و یا گستردن کادر مربوط به این قسمت وجود دارد .کادر را در هر قسمتی که رها کنید باقی مانده و بدین ترتیب شما را از کلیک های اضافی بی نیاز میکند.می توانید برای آشنایی بیشتر با طرز کار آن نگاهی به ویدیوی زیر بیاندازید.

image
image
image

Google talk بخش پیام رسانی فوری را در XPERIA Play اداره می کند. شبکه Gtalk با انواع نرم افزارهای محبوب نظیز Pidgin ، Kopete ، iChat و Ovi Contacts هم سازگار است.


XPERIA Play تنها با صفحه کلید Gingerbread به صورت پیش فرض عرضه می شود. حتی در حالت عمودی نیز کار با این صفحه کلید بسیار آسان است ، کلیدها به اندازه کافی بزرگ هستند و فاصله میان آن ها نیز مناسب است.

image
image

گرچه چرخاندن گوشی و گرفتن آن به صورت افقی در دست ، داستان دیگری دارد. صفحه کلید بزرگ گوشی بیش از نیمی از صفحه را اشغال کرده و کلیدهای بسیار بزرگی را که کار با آن ها هم راحت است در اختیار کاربران قرار می دهد.

گالری

XPERIA Play از گالری قدیمی آندروید استفاده می کند که در نسخه جدید آندروید نیز تغییر چندانی نکرده است. گالری از ساختار لیست مانند منوی اصلی به همراه پیش نمایش ها استفاده می کند. نرم افزار Album به طور خودکار و بدون در نظر گرفتن محل ذخیره شدن تصاویر و ویدیو ها ، آنها را می یابد. از جلوه های سه بعدی و متحرک زیبایی در این گالری استفاده شده است.

عکس ها و ویدیوهایی که در پوشه های جداگانه ذخیره شده اند در پوشه های مجزایی در گالری قرار می گیرند و به طور خودکار نام آنها همنام با همان پوشه خودشان انتخاب می گردد . اگر آلبوم های آنلاینی هم داشته باشید ، Picasa آن ها را هم به صورت پوشه هایی به نمایش در خواهد آورد.

image
image
image

امکان سازمان دهی عکس ها به توجه به تاریخ به کمک کلیدی که در گوشه بالای سمت راست جای گرفته است و اجازه سوییچ میان نمای مشبک و timeline را به شما می دهد ، نیز وجود دارد.

در نمای مشبک ، لغزنده خاصی برای تاریخ در نظر گرفته شده است که می تواند برای یافتن عکس های ثبت شده در تاریخی خاص ، مفید باشد.

گالری از پیمایش عکس ها و Panning توسط انگشت پشتیبانی می کند و بنابراین بدون بازگشت به نمای پیش فرض به عکس بعد یا قبل حرکت کنید. برای این کار کافی است تا در حالت تمام صفحه ، انگشت تان را به سمت راست یا چپ بر روی عکس بکشید و عکس بعدی یا قبلی در برابر شما نمایان گردد.

به لطف پشتیبانی XPERIA Play از Pinch Zooming ، می توانید از این قابلیت نیز برای بزرگنمایی بر روی عکس ها استفاده کنید . انجام این کار با استفاده از ضربات دوگانه و یک کلیدهای +/- نیز وجود دارد. متاسفانه بزرگنمایی در حدی نیست که جزئیات را به خوبی به نمایش در آورد.

گالری آندروید تنها نسخه ای کوچک از عکس های شما را به نمایش می گذارد ، اما اگر یکی از آن ها را برای دیگری ارسال نمایید ، عکس با رزولوشن اصلی و کامل به دست وی خواهد رسید. امیدوار بودیم Google فکری هم به حال رفع این مشکل کند اما به نظر می رسد که این مطلب جزو اولویت های آن ها نبوده است.

image
image
image

در گالری به صورت مستقیم می توانید به چرخاندن یا برش زدن تصاویر بپردازید. امکان به اشتراک گذاری سریع تصاویر با Picasa ، نرم افزارهای Email ، بلوتوث و ایمیل نیز وجود دارد.

پخش کننده ویدیویی

همانند بسیاری دیگر از گوشی های مبتنی بر آندروید ، نرم افزاری به عنوان پخش کننده ویدیویی اختصاصی در XPERIA Play در نظر گرفته نشده است. شاید وجود یک رابط زیبا برای انتخاب ویدیو چندان مهم نباشد و آنچه اهمیت دارد عملکرد گوشی در پخش ویدیوها باشد. اما این بار هم با نکته مایوس کننده دیگری روبرو می شویم: Play تنها قادر به پخش فرمت های 3GP و MP4 است.

image

اگر پیش از انتقال ویدیوهای تان به گوشی آن ها را تبدیل کنید ، XPERIA Play پخش کننده ویدیویی خوبی برای شما خواهد بود.

البته می توانید از پخش کننده های ویدیویی موجود در Android Market هم بهره بگیرید.

پخش کننده موسیقی عالی

پخش کننده موسیقی XPERIA Play چهار لبه را در خود جای داده است که گزینه هایی برای مرتب سازی آهنگ ها محسوب می شوند : این چهار لبه عبارتند از : All Artist ، All tracks ، لیست های پخش و آلبوم ها.

image
image
image

در صفحه Now playing چیزی جز کنترل های استاندارد پخش کننده موسیقی ، میانبری به مجموعه آهنگ ها و یک کلید Infinite که امکان جستجوی سریع آهنگ را در یوتیوب فراهم می کند ، به چشم نمی خورند.

تنها Visualization در نظر گرفته شده همان Album Art است.

image
image

طرفداران موسیقی قطعا از عرضه اکولایزر ها که این بار مجموعه ی جالبی را در خود جای داده اند ، خوشحال خواهند شد.

کیفیت صدای عالی

Sony Ericsson XPERIA Play در آزمون کیفیت صدای ما عملکرد بسیار خوبی از خود به جای گذاشت. پاسخدهی به فرکانس ها بدون اتصال هدست ها عالیست ، حتی با اتصال آن ها نیز تنها انحرافی حدود +-1 دسی بل در فرکانس ها دیده می شود.

تنها مشکلی که در کیفیت صدای گوشی به چشم می خورد، میزان سیگنال های ناخواسته است که در هنگام اتصال هدست ها به طرز فزاینده ای زیاد می شود. در این حالت میزان انحراف بین فرکانسی هم افزایش می یابد اما با اینحال هنوز هم قابل تحمل است.

سایر مشخصه ها بسیار عالی هستند و سطوح نویز و دامنه پویا جزو بهترین مواردی است که تا به حال مشاهده کرده ایم. با وجود یک تقویت کننده صوتی خارجی ، میزان انحراف و سیگنال های ناخواسته هم به کمترین مقدار ممکن می رسند. علاوه بر این XPERIA Play صدای بلندی دارد و در کل باید آن را به دلیل عملکردش در این بخش ستود.

نتایج این آزمون در اینجا قرار داده شده اند و خودتان می توانید در مورد آن ها قضاوت کنید.

دوربین

Sony Ericsson XPERIA Play از یک دوربین پنج مگاپیکسلی استفاده می کند که با وجود یک فلاش LED کامل می شود. این دوربین قادر است عکس هایی با حداکثر رزولوشن 2592 x 1944 پیکسل ثبت نماید و از قابلیت هایی چون لرزش گیر و برچسب گذاری جغرافیایی تصاویر نیز برخوردار است. همانطور که اشاره شد XPERIA Play از فوکوس لمسی پشتیبانی نمی کند و بنابراین باید آن را از لیست مشخصات درخواستی تان کنار بگذارید.

کلید شاتر اختصاصی نیز در XPERIA Play تعبیه نشده است ، و فضای آن به کلید های L و R اختصاص یافته است. گرچه از برخی از کنترل های بازی می توانید در دوربین نیز استفاده کنید. کلید X به عنوان کلید شاتر عمل کرده و کلید O نیز به عنوان کلید Back عمل می کند. کلید منو لیستی از گزینه های مرتبط را به نمایش می گذارد.

گزینه های موجود عمدتا به نوع فوکوس ، نوردهی ، حالت صحنه ، جلوه های رنگی و اندازه عکس ختم می شوند. برای مثال ISO از جمله گزینه های در دسترس کاربر برای ویراستن قرار ندارد.

image
image

از نظر کیفیت تصاویر ، عکس های XPERIA Play شاید آن را بهترین پنج مگاپیکسلی بازار نسازند اما خیلی هم بد نیستند. عکس های این دوربین برخلاف بهترین گوشی های بازار ،از جزئیات بالایی برخوردار نیستند اما رنگ ها و کنتراست خوب است و نویز ها هم به خوبی کنترل می شوند. اگر خیلی حساس نباشید و از عکس های تمام اندازه استفاده کنید ، دوربین XPERIA Play حتما به کارتان خواهد آمد.

 

XPERIA Play در حالت ماکرو هم عملکرد خوبی دارد . برای اینکه بهتر با این موضوع کنار بیابید ، بهتر است نگاهی به عکس های گل بالا بیاندازید.

ضبط ویدیویی


XPERIA Play می تواند ویدیوهایی با حداکثر رزولوشن WVGA و نرخ 30 فریم بر ثانیه ضبط کند. در حال حاضر اغلب گوشی های هوشمند گران قیمت توانایی ضبط ویدیوهای 720p را دارند و حتی برخی از آن از ضبط ویدیویی FullHD بهره می برند. گرچه XPERIA Play با این موضوع چندان موافق نیست . در اینجا بازی حرف اول را می زند و به نظر هم ضبط ویدیویی WVGA برای این گوشی کافیست.

 

image
image

اگر از میزان جزئیات کم ویدیوها چشم بپوشیم ، ویدیوهای ضبط شده توسط گوشی علاوه بر روانی بسیار خوب ، از رنگ های خوبی هم برخوردارند. رابط این بخش هم همانند رابط بخش عکاسی است ، با وجود سادگی ، این رابط به خوبی از عهده کارش بر می آید.

نمونه ای از ویدیوهای ضبط شده با رزولوشن WVGA این گوشی را در اینجا مشاهده می کنید.

امکانات ارتباطی

Sony Ericsson XPERIA Play از مجموعه امکانات ارتباطی کاملی بهره می برد . پشتیبانی چهاربانده از GSM/GPRS/EDGE ، و سه بانده از 3G با پشتیبانی ا زHSDPA با سرعت 7.2 مگابایت بر ثانیه و HSUPA با سرعت 5.76 مگابایت بر ثانیه از جمله مشخصه های گوشی در این بخش هستند.

امکانات ارتباطی محلی هم به خوبی پوشش داده شده اند، Play ازWi-Fi b/g 802.11 با DLNA ، بلوتوث v2.1 با A2DP و انتقال فایل بوسیله بلوتوث پشتیبانی می کند .

حافظه داخلی گوشی تنها 400 مگابایت است اما می توانید با استفاده از اسلات کارت حافظه microSD آن را تا 32 گیگابایت افزایش دهید. گوشی به همراه یک کارت حافظه هشت گیگابایتی عرضه می شود.

متاسفانه اثری از پورت HDMI در این گوشی به چشم نمی خورد و یقینا جای خالی این قابلیت در این گوشی بیشتر از دیگر گوشی ها احساس خواهد شد.

مرورگر وب با پشتیبانی از فلش

با افزوده شدن قابلیت پشتیبانی از Adobe Flash 10.2 و سریع ترین نسخه سیستم عامل یعنی gingerbread ، مرورگر وب Gingerbread عملکرد فوق العاده ای دارد.

رابط کاربری اصلا در نگاه اول به چشم نمی آید. با بار شدن صفحه ، تمامی آنچه به نمایش در می آید ، نوار آدرس و کلید Bookmark در بالای صفحه است.با بزرگنمایی بر روی صفحه حتی این خط هم ناپدید می شود (برای مشاهده مجدد آن باید کلید منو را بفشارید و یا به سمت بالای صفحه پیمایش کنید).

بدین طریق می توانید از تمامی صفحه نمایش برای مرور وب بهره ببرید. مرورگر وب Play از روش های بزرگنمایی با دو ضربه ، Pinch Zooming و کلید های مجازی اختصاصی پشتیبانی می کند.

image
image
image

رابط ساده نرم افزار هنوز هم توانمند است ، با فشردن کلید منو شش کلید دیگر به نمایش در می آید. امکان باز کردن لبه ای جدید ، سوییچ میان لبه ها ، بارگذاری مجدد صفحه ، حرکت رو به جلو در صفحات وب و باز کردن Bookmark ها در این قسمت وجود دارد. کلید آخر گزینه های دیگری چون کپی ، جستجو در صفحه و ... را در اختیار شما می گذارد.

لیست bookmarks پیش نمایشی از صفحات اضافه شده به این فهرست را نمایش می دهد، علاوه بر تاریخچه مرور صفحات وب ، فهرستی هم با عنوان Most visited در اختیار شما قرار می گیرد.

image

یکی از به روز رسانی های عمده ای که مرورگر وب XPERIA Play (یا هر گوشی مبتنی بر gingerbread دیگری) به همراه خود دارد ، پشتیبانی کامل از Adobe Flash 10.2 است.ویدیوهای یوتیوب به روانی پخش می شوند (360p-480p) و بازی های فلش سایت های مختلف چون kongregate هم به خوبی بر روی این مرورگر اجرا می شوند.

image
image

مرورگر وب XPERIA Play از فایل های فلش پشتیبانی می کند اما نرم افزار Adobe Flash Player 10.2 به صورت پیش فرض بر روی گوشی نصب نیست و باید در صورت نیاز آن را به رایگان از Android Market دانلود نمایید.

گرچه ویدیوهای با کیفیت بالای سایت یوتیوب و دیگر سایت های به اشتراک گذاری ویدیویی در هنگام پخش با کندی هایی روبرو هستند اما عملکرد کلی گوشی در بخش پخش فایل های فلش قابل ستایش است. نرم افزار یوتیوب هم به صورت پیش فرض بر روی گوشی نصب است و در صورت تمایل می توانید از آن هم استفاده کنید.

سازمان دهنده

Sony Ericsson XPERIA Play همانند برادر بزرگترش Arc ، با مجموعه ای غنی از ابزارهای سازمان دهنده عرضه میشود که شامل مرورگر اسناد آفیس نیز می شود.

نرم افزاری که به همراه گوشی و بدین منظور عرضه می شود نرم افزار OfficeSuite است که قادر به نمایش فایل های Word ، Excel ، PowerPoint و PDF (و همین طور فایل های آفیس 2007) است . برای دستیابی به قابلیت ویرایش این فایل ها باید مبلغی را پرداخت نمایید.

خواندن فایل ها با وجود صفحه نمایش بزرگ ، و رزولوشن بالای آن بسیار آسان است . پیمایش در این فایل ها هم به روانی و با سرعت انجام می پذیرد.

image
image
image

مرورگر اسناد آفیس به خوبی با نرم افزار Gmail یکپارچه شده و بدین ترتیب به آسانی می توانید ضمیمه های ایمیل ها را مشاهده نمایید. گرچه امکان دانلود ضمیمه ها به حافظه داخلی گوشی وجود ندارد. امکان الصاق همه نوع فایل ها به ایمیل ها وجود دارد.

تقویم چهار حالت نمایش صورت جلسه ،روزانه ،هفتگی و ماهانه دارد. افزودن رویدادهای جدید اسان است و به سرعت انجام می شود. می توانید به هر رویداد هشداری را بعنوان یاداور تخصیص دهید.

image
image
image

حالت نمایش صورت جلسه در Sony Ericsson XPERIA Play به شما اجازه می دهد که به مرور رویدادهای روزهای اخیر و یا آینده بپردازید.با استفاده از این حالت می توانید قرار ملاقات های چند روز آینده را چک کنید.

ماشین حسابی هم به همراه گوشی عرضه می شود که به خوبی با رابط لمسی گوشی سازگار شده است و کار با آن هم آسان است.

image
image

نرم افزاری Alarm هم امکان تنظیم هشدارهای متعدد را با دفعات تکرار و الگوهای متفاوت به شما می دهد . اما بر خلاف X10 کرنومتر ، تایمر و ساعت جهانی در اختیار شما قرار ندارد. همین طور نرم افزاری برای ضبط صدا هم در گوشی تعبیه نشده است.

image
image
image

اما تمامی نرم افزارهایی که نبود آن ها در XPERIA Play احساس می شود ، را به اسانی می توان از Android Market تنها در چند دقیقه دانلود نمود. بنابراین نمی توان نبود آن ها را مشکل چندان بزرگی تلقی نمود.

مسیریابی با Google Maps

XPERIA Play به همراه یک گیرنده GPS عرضه می شود که با غیر فعال بودن AGPS در زمانی حدود دو دقیقه بر روی ماهواره ها قفل می شود.

Google maps نرم افزاری است که به این منظور در نظر گرفته شده است و بهترین قسمت آن برای مکان هایی که امکان مقصدیابی صوتی وجود ندارد ، Street View است . اگر نمای خیابانی در منطقه ای که علاقمند هستید وجود داشته باشد ، می توانید از نمای 360 درجه منطقه لذت ببرید. بزرگنمایی از طریق ضربات دو گانه و Pinch Zooming امکانپذیر است. با فعال بودن قطب نمای دیجیتال ، این نما به مانند یک تور مجازی خواهد بود.

image
image
image

راهنمای صوتی مسیریابی توسط Google Maps navigation تنها در کشورهای خاص در دسترس است ، و اگر در این کشورها زندگی نمی کنید ، بهترین قابلیتی که می توانید از آن بهره بگیرید ، امکان مسیریابی با توجه به محل فتان است.

نمونه ای از گوشی که در اختیار ما قرار داشت با نسخه 5.0 این نرم افزار عرضه می شود که قابلیت های خاصی در اختیار کاربران می گذارد. یکی از این قابلیت ها امکان مسیریابی آفلاین است ، Maps بدون نیاز به اتصال اینترنتی ، مسیر را در جایی که پیش از این از آن عبور کرده اید ، محاسبه خواهد نمود. گرچه امکان تغییر مقصد بدون اتصال به اینترنت وجود ندارد . این نسخه از سازه های سه بعدی ، چرخش تصویر با استفاده از دو انگشت و ... را هم در اختیار شما قرار می دهد.

Google Earth گزینه ای دیگری برای تماشای دنیا از دیدی متفاوت است. اما به جای نقشه ها می توانید به نمای landscape هم اتکا نمایید. این نما هم همان اصول را برای مسیر یابی دنبال می کند ، با حرکت دادن انگشتان تان به دو طرف چپ و راست می توانید افق را تغییر دهید و با حرکت انگشت تان به جلو در ناحیه انتخاب شده به حرکت در خواهید آمد.می توانید کوه ها و سواحل را با همان گرافیک سه بعدی که نرم افزار را واقعا جذاب می سازد ، تماشا کنید.

Android Market

Play از آخرین و جدیدترین نسخه آندروید استفاده می کند و با بهره گیری از رزولوشن WVGA امکان دستیابی به تمامی Android Market را برای شما فراهم می کند.

ساختار Android Market بسیار ساده است ، نرم افزارهای برجسته در بالا قرار دارند و در زیر آن ها سه بخش Application ، Games و Downloads است.میانبری هم برای آغاز جستجو در این قسمت دیده می شود.

image
image

بازی ها و نرم افزارها در دو قسمت مجزا جای گرفته اند و هر بخش زیر دسته های خاص خود را دارد.می توانید این نرم افزارها را بنا بر نیازتان فیلتر کنید. البته می توانید بدون فیلتر کردن هم آن ها را مشاهده کنید اما به نظرم برای این کار باید چندین روز زمان صرف کنید.

image
image

جستجو بسیار سریع انجام می گیرد ، تنها کافی است روی کلید Search کلیک کرده و نام چیزی را که در جستجوی آن هستید ، وارد کنید.با توجه به نمایش اطلاعات و توضیحات سازنده نرم افزار ، درجه بندی انجام گرفته ، نظرات کاربران و عکس های نرم افزار انتخاب از میان نتایج جستجو به آسانی انجام می پذیرد.

همه نوع نرم افزاری را می توانید در این بخش بیابید. از نرم افزارهای مدیریت فایل ها گرفته ، تا نرم افزارهای مقصدیابی و مرورگر های اسناد آفیس در این فروشگاه به چشم می خورند.

بازی ها

Sony Ericsson XPERIA Play این ماه در بسیاری از کشورها عرضه شد و سونی اریکسون همانطور که قول داده بود ، بیش از پنجاه بازی برای آن عرضه کرد. با اینکه بسیاری از این بازی ها جدید نیستند ، اما برای استفاده بهینه از کنترل های مخصوص بازی در گوشی ، تغییراتی در پیاده سازی های آن ها به وجود آمد. بازی های PS1 تا به حال بسیار محدود بوده و تنها در مناطقی خاص عرضه شده اند. در حال حاضر مجموع آن ها به زحمت به جمع انگشتان دو دست می رسد.

image
image

گرچه این موضوع خیلی هم بد نیست ، بسیاری از بازی های PS1 اکنون در دنیای آندروید هم در دسترس هستند و الزاما هم از آن ها بدتر نیستند. برخی از آن ها حتی نسبت به همتایان شان در PS1 بهتر هم هستند. برای مثال Backstab HD که اختصاصا برای XPERIA Play عرضه شد ، بازی فوق العاده ای است که از گرافیک بسیار خوبی بهره می برد.

نخستین بازی که بر روی Play نصب شده است ، Bandicoot نام دارد. این بازی از بازیهای PS1 است و در درون ویجت پلی استیشن نمایش داده می شود.

image
image

بازی از تمامی کنترل های سخت افزاری استفاده می کند و می توان آن را ابزار مناسبی برای ازمودن تجربه PlayStation که سونی اریکسون از آن دم می زد ، دانست.

image
image

آیتم بعدی در این لیست Bruce Lee:Dragon Warrior است که احتمالا بازی اختصاصی دیگری برای Xperia Play محسوب می شود ، هر چه تلاش کردیم اثری از آن در Android Market مشاهده نکردیم. گرچه این بازی در سیستم عامل های بادا و iOS هم در دسترس کاربران قرار دارد.

image
image

در بازی Star Battalion ، شما در نقش خلبان یک سفینه فضایی ظاهر می شوید و باید به اهداف زمینی و هوایی یورش ببرید. این بازی نیز از کنترل های سخت افزاری XPERIA Play استفاده می کند.

image
image

بازی های سبک ورزشی با FIFA10 آغاز می شوند. تجربه بازی در XPERIA Play قابل مقایسه با تجربه ای که در گوشی های آیفون و آندرویدی داشته ایم نیست.

image
image

هنگامی که مشغول بازی با XPERIA Play بودیم ، تصمیم گرفتیم تا شبیه ساز PSX4Droid را هم که با سخاوت بی نظیر ZodTTD به صورت رایگان عرضه می شود ، را نیز بر روی گوشی نصب کنیم.

image
image

image

PSX4Droid به شما اجازه می دهد تا بازی های PlayStation 1 را بر روی گوشی های مبتنی بر آندروید و iOS نصب کنید. این شبیه ساز عملکرد فوق العاده ای دارد ، ما یکی از محبوب ترین بازی های این کنسول یعنی The King of Fighters را بر روی آن آزمودیم که به نوعی سبک مبارزات خیابانی را دنبال می کرد.

استفاده از این بازی مخصوصا در یک گوشی موبایل به شدت سرگرم کننده و لذت بخش است.مطمئنا تنها اجازه بازی یک نفره را خواهید داشت اما به هر حال نمی توان از هیجان آن صرفنظر کرد.

کنترل های مخصوص بازی در XPERIA Play تمایز بسیاری نسبت به سایر گوشی ها ایجاد می کند. بازی اصلا با هیچ نوع کندی روبرو نمی شود و هیچگاه هم با توقف کار گوشی در حین بازی روبرو نمی شوید.

image
image

این تنها پیش نمایشی از توان انقلابی آندروید در دنیای بازی های موبایل است. هنگامی که سونی اریکسون بازی های بیشتری را که در PS1 شاهد آن ها بودیم ، به دنیای بازی های XPERIA Play وارد کند ، قطعا اشتیاق کاربران هم نسبت به آن افزایش پیدا خواهد کرد.

سخن پایانی

بگذارید نکته ای را در ابتدای این بخش برای تان روشن کنم. XPERIA Play گوشی به اصطلاح بازی محوری است و نباید نسبت به چیزهایی چون ضبط ویدیویی و پردازنده تک هسته ای آن خساس شوید. گوشی برای پیشگام بودن در سری XPERIA ساخته نشده است ، و این وظیفه را Arc بر دوش می کشد.

یکی از آسان ترین گزینه های پیش رو برای خرید که می توان آن را به سادگی به کاربران نیز توصیه کرد ، Sony Ericsson XPERIA Play است.چه یکی از هواداران پر و پا قرص کنسول سونی باشید و چه یکی از طرفداران گوشی های هوشمند ، به احتمال بسیار زیاد ، بازی از جمله آیتم های موجود در لیست انتظارات شما از گوشی تان خواهد بود. پس گوشی تلفن همراهی می خواهید که امکان بازی کردن را در راحت ترین حالت برای شما فراهم آورد؟ مطمئن باشید هیچگاه گزینه ای بهتر از XPERIA Play در اختیار تان نبوده است.

اما زندگی هیچوقت به همین سادگی نیست. اگر هزینه ای گزاف صرف می کنید ، قطعا می خواهید گوشی تان به غیر از توانایی های اینچنینی ، امکانات و قابلیت های دیگری نیز در اختیارتان بگذارد. Play از دو نیمه تشکیل شده است ، نیمه ای هوشمند و نیمه ای از PSP Go و حالا می خواهد این را به همه ثابت کند.

ما به این نکته ایمان داریم و بهتر است شما هم به آن ایمان آورید. در غیر این صورت بهتر است به فکر اصلاح اندیشه و عقایدتان باشید.

مطمئنا XPERIA Play قیمت بالایی دارد و بخش عمده ای از آن به کنترل های اختصاصی و منحصربفرد بازی آن ختم می شود. اما هنگامی که تردید می کنید و به این فکر می افتید که با چنین هزینه ای چه انتخاب دیگری می توانید داشته باشید ، اوضاع برای Play وخیم می شود.

آیا به دنبال صفحه نمایش بهتر و بزرگتری هستید؟ صفحه نمایش Reality محصول دیگری سونی اریکسون یعنی Arc قطعا می تواند خواسته شما را برآورده سازد. اگر به دنبال پردازنده های دو هسته ای هستید ، در میان تولیدات اغلب سازندگان مطرح می توانید آیتمی از این نوع را بیابید. دوربین های هشت مگاپیکسلی و امکان ضبط ویدیویی FullHD نیز کمتر از بازی های پلی استیشن هیجان انگیز نیستند. و اگر به فکر بازی هم هستید ، می توانید شبیه ساز PSX4Droid را بر روی گوشی تان نصب کرده و از همان عناوین موجود برای XPERIA Play لذت ببرید.

علاوه بر این شما نمی توانید 24 ساعت هفت روز هفته را به بازی بگذرانید. و یا حداقل امیداوریم که چنین باشید. اما نمی توانید از وزن زیاد و اندازه بزرگ گوشی بگریزید و آن ها همیشه با شما خواهند بود. استفاده روزمره از XPERIA Play با چنین مشکلاتی ، کار چندان آسانی نیست.

image
image
image
image

اما تصور می کنم نباید همانند گوشی های دیگر با XPERIA Play رفتار کنیم. کنترل های منحصربفرد آن را در رسته ای کاملا متفاوت از دیگران جای می دهند ، به نظر می رسد در این قسمت بازار رقابت چندانی وجود نداشته باشد.

نخستین نکته ای که Play باید نگران ان باشد ، عرضه محتویات و بازی های اختصاصی برای فروشگاه بازی خود یعنی PlayStation pocket است. اما حتی اگر سونی اریکسون در چنین کاری نیز موفق نباشد ، باز هم به کسانی که عقیده داشتند با خاتمه گرفتن پروژه N-gage ، بازی های موبایل از رونق خواهند افتاد ، ثابت می کند در اشتباهند.

نکته دوم اینکه این نخستین چیزی است که پس از مدت ها مسیری را که گوشی های تمام لمسی در حال پشت سر نهادن آن هستند را زیر سوال می برد. و چه کسی می داند ، شاید این گوشی باعث شود تا سازندگان گوشی های تلفن همراه ، این بخش را نیز جدی گرفته و در آینده به خلق بازی های مبتنی بر حرکت بهتری اقدام کنند.
 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (3 نظر)

مهمان

۱۳۹۲/۵/۱۲
man in gushiro daram ba 4s avaz mikoni

مهمان

۱۳۹۲/۴/۸
بعضی گوشی ها همیشه چیزی برای گفتن دارن متل این گوشی. اگه یه نفر حتی s4 یا آیفون هم داشته باشه باز این گوشی یه جذابیتی داره

مهمان

۱۳۹۲/۱/۹
من این گوشی را دارم و فیلم برداری آن 720pمی باشد ودر کل گوشی خوبی است برای بازی کردن .