خانهبررسی‌ها
Sonyericsson Zylo

Sonyericsson Zylo

یک گوشی کشویی موسیقیایی جذاب و کوچک ،نه یک کلمه کمتر و نه بیشتر. شاید این مختصرترین تعریف Zylo باشد. سونی اریکسون احتمالا امیدوار به جذب نسل جدید از کاربران وفادار است...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۹/۷/۴
بررسی تخصصی Sony Ericsson Zylo : بازگشت Walkman
مقدمه

یک گوشی کشویی موسیقیایی جذاب و کوچک ،نه یک کلمه کمتر و نه بیشتر. شاید این مختصرترین تعریف Zylo باشد. سونی اریکسون احتمالا امیدوار به جذب نسل جدید از کاربران وفادار است. کافیست به کودکی یک واکمن بدهید و خوب ، مسلما مدتی بعد این کودک چیز بیشتری از شما خواهد خواست . Zylo فاکتورهای جذاب و ظاهر زیبایی دارد و البته سرویس های شبکه های اجتماعی را هم در خود دارد. موسیقی و سرویس های شبکه های اجتماعی شاید برای کاربران جوان تر در بالاترین اولویت قرار داشته باشند و Zylo در این دو عملکردی فوق العاده دارد.

 

image
 
image

image
 
image

 

اما اگر از این موضوع بگذریم ، Zylo را می توان گوشی مخصوص دلشکسته ها نامید. چیزی که باید به یاد داشته باشید این است که ، این برچسب به همه گوشی های سری Walkman می چسبد.اینکه آیا سونی اریکسون  نفس تازه ای به سری W برند خود می بخشد و یا تنها در حال زدودن گرد و غبار از محصولاتی است که هیچگاه به تولید نرسیده اند چندان مهم نیست ، Zylo آنقدر قابلیت دارد که روحی تازه در کالبد Walkman ها بدمد.

ویژگی های کلیدی

صفحه نمایش بزرگ 2.6 اینچی TFT ، با قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ و پشتیبانی از رزولوشن 320*240 پیکسل ، سطح ضد خش

پشتیبانی چهاربانده از GSM

پشتیبانی دو بانده از 3G با HSDPA با سرعت 7.2 مگابیت بر ثانیه و HSUPA با سرعت 2 مگابیت بر ثانیه

دوربین 3 مگاپیکسلی با فوکوس ثابت و ضبط ویدیویی VGA با نرخ 24 فریم بر ثانیه

رادیو اف ام با RDS

بلوتوث استریو 2.1

اسلات کارت حافظه microSD ، 260 مگابایت حافظه داخلی

بسته سازگار با محیط زیست

یکپارچگی با سرویس های شبکه های اجتماعی و رابط مبتنی بر ویدجت

مرورگر وب NetFront 3.4 با پشتیبانی کامل از فایل های فلش

کیفیت صدای بسیار خوب

سنسور شتاب سنج برای چرخش خودکار رابط کاربری

شماره گیری هوشمند

نقاط ضعف اصلی

نبود سوکت صوتی 3.5 میلی متری استاندارد

نبود پورت استاندارد microUSB

عدم عرضه کابل انتقال داده یا کارت حافظه به همراه گوشی

نبود پوشش برای لنز دوربین

عدم تعبیه مرورگر اسناد آفیس

Sony Ericsson Zylo گوشی کشویی ارزان قیمت اما زیبایی است که از نشان Walkman بهره می برد.این گوشی از انتقال پر سرعت داده ها با پشتیبانی از HSPA برخوردار است اما این تنها قابلیت ارتباطی گران قیمتی است که می توانید از Zylo انتظار داشته باشید. قابلیت های پیشرفته ای چون Wi-Fi و GPS در این گوشی تعبیه نشده اند. آنچه که یک علامت سوال نگران کننده جلوی موفقیت گوشی می گذارد ، عدم تعبیه سوکت صوتی 3.5 میلی متری استاندارد است. با اینکه این گوشی قیمت کمی دارد اما باز هم از یک واکمن انتظار می رود از پورت صوتی بهتری استفاده کند. تمامی گوشی های سری W غیر از W995 و Spiro  از چنین قابلیتی  بی بهره اند.

جدیدترین ترفند سونی اریکسون برای جذب کاربران ، ایجاد یکپارچگی با سرویس های شبکه های اجتماعی است. Zylo هم از این امر مستثنی نیست. این گوشی از ابزارهای شبکه های اجتماعی خوبی در صفحه اصلی بهره می برد که از ویدجت ها هم برای نمایش زنده به روز رسانی ها استفاده می کنند.

 

image
 
image

image
 
image

 

Sony Ericsson Zylo یک واکمن کوچک عالیست و دوست داشتن آن هم اصلا کار دشواری نیست. این گوشی برای آغاز و به عنوان اولین گوشی کاربران انتخاب فوق العاده ای است. و شاید یکی از دلایلی که سونی اریکسون تصمیم گرفته است قیمت آن را تا این حد پایین بیاورد ، همین نکته باشد.و اینجا همان جایی است که نشان واکمن باید تاثیر خودش را بگذارد.  آن ها گوشی با اصل و نسب و با شخصیتی در برابر گوشی های ارزان قیمت لمسی موجود در اختیار کاربران قرار داده اند.

محتویات جعبه

Zylo هم در یکی از آن جعبه های سازگار با محیط زیستی که سونی اریکسون علاقه زیادی به آن دارد ، عرضه می شود. این جعبه واقعا کوچک است و از کاغذ بازیافتی ساخته شده است. در داخل این جعبه، یک شارژر و یک هدست که به پورت ارتباطی FastPort ختم می شود به چشم می خورد.چند کتابچه راهنما هم در داخل جعبه دیده می شود.

 

image
 
image

 

سونی اریکسون حتی برای ارائه کابل انتقال داده هم خود را به زحمت نیانداخته است. Zylo از FastPort استفاده می کند و به همین دلیل مجبور به خرید این نوع کابل خواهید بود.

نمای 360 درجه Sony Ericsson Zylo

با اینکه Sony Ericsson Zylo گوشی کشویی فشرده ای است اما  با ابعادی معادل 11.5*52*103 میلی متر ، فوق العاده باریک نیست.گوشی چه در حالت بسته بودن و چه در حالت باز بودن صفحه کلید به خوبی در دست جای می گیرد. Zylo وزنی معادل 115 گرم دارد که اصلا زیاد نیست. اندازه بسیار خوب صفحه نمایش و کلیدهای کنترلی در چنین گوشی کوچکی ،  بسیار خوب است.

طراحی

Sony Ericsson Zylo کاملا از پلاستیک ساخته شده است اما کیفیت آن خوب است. در چنین رده قیمتی ، نباید انتظار به کارگیری فلز را در بدنه گوشی داشته باشیم گرچه این بار در Zylo از فلز هم استفاده شده است. Zylo از ساخت مستحکمی برخوردار است و هیچ قسمتی از گوشی به نظر آسیب پذیر نمی آید.

پنل های جلو و پشت گوشی از پلاستیک صیقلی استفاده می کنند اما پوشش انتخاب شده در برابر اثرات انگشت مقاوم است. یک قاب فلزی اطراف بدنه گوشی را احاطه نموده است. حلقه آبی رنگ اطراف کلید چندجهته و نشان Walkman تنها جلوه های رنگی در نمای جلویی گوشی هستند. کناره پشتی هم از الگوی نقطه ای استفاده می کند و خوب به نظر می رسد. گرچه هیچ چیز فانتزی در Zylo دیده نمی شود و ما هم در عدم به کارگیری آنها توسط سونی اریکسون در این گوشی موافق هستیم. گوشی توازن و سبک خوبی دارد و کار با آن آسان است.

 

image
 
image

image
 
image

 

انحنای ارگونومیکی که در کناره پشتی Elm و Hazel شاهد به کارگیری آن بوده ایم ، در Sony Ericsson Zylo هم دیده می شود. این انحنا به اندازه خانواده GreenHeart برجسته نیست اما هنوز هم برای ایجاد تمایز کافیست.

Sony Ericsson Zylo به یک صفحه نمایش 2.6 اینچی که توان نمایش 16 میلیون رنگ و پشتیبانی از رزولوشن QVGA را داراست ، و بسیار شبیه نمونه به کار گرفته شده در Hazel است ، مجهز است. این صفحه نمایش با صفحه نمایش های گوشی های غیرهوشمند قابل مقایسه نیست و حتی به آسانی صفحه نمایش های گوشی های هوشمند را هم خجالت زده می کند. صفحه نمایش Zylo با شیشه ای معدنی که گفته می شود ضدخش است پوشانده شده است.

کیفیت تصاویر صفحه نمایش بسیار خوب است. رزولوشن QVGA درمقایسه با رزولوشن های کنونی موجود چندان جالب نیست اما تصاویر بسیار واضح و زنده هستند.

 

image
 
image

image
 
image

 

متاسفانه صفحه نمایش Sony Ericsson Zylo در زمینه خوانایی در برابر تابش نور آفتاب چندان عملکرد خوبی ندارد. در برابر تابش مستقیم نور آفتاب Zylo با گوشی های غیرهوشمند سونی اریکسون قابل مقایسه است .  شاید امتیاز متوسط در این بخش منصفانه باشد.

در بالای صفحه نمایش گوشی خروجی صدای مخاطب و نشان سونی اریکسون به چشم می خورند.

 

image

 

در زیر صفحه نمایش کلیدهای کنترلی در اطراف کلید چندجهته جای داده شده اند.شاید انتخاب طرحی مناسب برای آن ها بسیار دشوار بوده است اما در نهایت چینش کاربرپسندی برای آن ها در نظر گرفته شده است. حتی کلید های کوچکتر هم از قابلیت لمس و پاسخدهی بالایی برخوردارند.

 

image
 
image

 

اشکال مدور بر طراحی گوشی غالب بوده اند. کلید چند جهته اندازه مناسبی دارد و از حاشیه برجسته و کلید مرکزی خوبی برخوردار است. کلیدهای مخصوص مکالمه کمی تو رفته هستند و به آسانی می توانید از آن ها استفاده نمایید.  حتی کلیدهای کوچک چون کلید Clearو Activity menu هم به آسانی قابل به کارگیری هستند. کلیدهای کنترلی هم کوچک هستند اما استفاده از آن ها هم به آسانی امکان پذیر است.

صفحه کلید هم بسیار خوب است. کلید ها از اندازه و بازخورد خوبی برخوردارند. با انحنای خاصی که کلید ها دارند فشردن آن ها آسان است و بنابراین می توانید انتظار سرعت های بالا در تایپ با آن را هم داشته باشید.

 

image
 
image

 

کناره سمت چپ Sony Ericsson Zylo، FastPort و دهنی گوشی را در خود جای داده است. سوکت صوتی 3.5 میلی متری استاندارد برای یک گوشی Walkman چون Zylo بسیار مناسب تر به نظر می رسید.

 

image
 
image

 

کناره سمت راست میزبان کلید های تنظیم صدا و کلید Walkman است. کلیدهای تنظیم صدا بسیار کوچک هستند اما شکل ظاهری و پاسخدهی خوب آن ها مانع از ایجاد هر نوع مشکلی می شود.

کلید کوچک Walkman پخش کننده موسیقی را اجرا می کند . این کلید بعنوان کلید شاتر در دوربین هم عمل می کند اما برای اجرای نرم افزار دوربین به کار نمی رود.

 

image
 
image

image

 

کناره پشتی گوشی ،  دوربین سه مگاپیکسلی با فوکوس ثابت را که هیچ نوع محافظی هم ندارد در خود جای داده است. دو اسپیکر گوشی و نشان های سونی اریکسون و Walkman هم در این قسمت دیده می شوند.

 

image
 
image

image
 
image

 

با خارج کردن کاور باتری از جای خود ، باتری 900 میلی آمپری گوشی که از نوع Sony Ericsson BST-39 است ، نمایان می شود. آنطور که اعلام شده است این باتری تا 400 ساعت در حالت آماده به کار و تا 4 ساعت در حالت مکالمه دوام می آورد. در زندگی روزمره باتری تا سه یا چهار روز با یک بار شارژ دوام می آورد.

اسلات کارت حافظه microSD قابلیت پشتیبانی از کارت های حافظه ای تا گنجایش 16 گیگابایت را دارد. گوشی به خوبی با کارت 16 گیگابایتی ما کار کرد و به هیچ مشکلی در استفاده از آن برنخورد. تنها نقطه منفی در اینجا لزوم خارج کردن کاور پشتی برای دسترسی به اسلات کارت حافظه است. گرچه هنوز هم امکان تعویض سریع کارت حافظه وجود دارد.

شیار سیم کارت در کنار اسلات کارت حافظه microSD قرار داده شده است اما برای دسترسی به آن باید باتری را هم از جای خود خارج نمایید.

 

image

 

کیفیت ساخت Sony Ericsson Zylo علیرغم تمام پلاستیکی بودن ،عالیست. احساس استحکام خوب گوشی و جای گیری راحت آن در دست قطعا مورد استقبال خواهد بود. طراحی گوشی جدید است اما می توانید کیفیت طراحی های قدیمی را هم در آن احساس نمایید. انحنای کناره پشتی و کنترل های کاربرپسند سبب می شوند که استفاده از گوشی بسیار آسان باشد. مکانیزم کشویی نرم و روان و صفحه کلید خوب هم قطعا امتیاز دیگری برای Zylo محسوب می شوند.

چیزی که واقعا نبود آن احساس می شود ، سوکت صوتی 3.5 میلی متری استاندارد یا پورت microUSB  -که به جای آن از FastPort  استفاده شده است- است. حتی با وجود قیمت پایین و ارگونومی بسیار خوب گوشی نمی توانیم از این نقطه ضعف چشم بپوشیم.

 

image
 
image

 

رابط کاربری

Sony Ericsson Zylo از رابط کاربری معمول گوشی های غیرهوشمند سونی اریکسون استفاده می کند. رابط کاربری Flash بسیار آشناست و از نظر زیبایی ، سرعت و قابلیت های چند وظیفه گی قابل تحسین است.

صفحه اصلی گوشی در همان حالت همیشگی سازماندهی شده است و همان اطلاعات را هم که شامل قدرت سیگنال ها ، شبکه در حال استفاده و وضعیت باتری هستند ،را به شما نمایش می دهد. درست در پایین صفحه نمایش ، عناوین مرتبط با کلیدهای کنترلی گوشی نگاشته شده اند.

 

image

 

طرح بندی های صفحه اصلی همان طرح بندی های همیشگی و استاندارد چهارتایی شامل theme dependent (وابسته به تم)، طرح مشبک 4*3 طرح چرخشی و نمایش تکی آیکن ها است.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

منوی معروف عملکرد(Activity Menu) اجازه دستیابی سریع به لیستی از علاقمندی های کاربر، وب ، رویدادهای اخیر و البته نرم افزارهای در حال اجرا را می دهد .این قابلیت اخیر باعث می شود که Hazel از چند وظیفه گی پشتیبانی کند.

 

image
 
image

 

حالت پرواز(Flight Mode)  می تواند تنها با سیم کارت کار کند و برای فعال کردن این حالت باید گوشی را مجددا راه اندازی نمایید.

ظاهر رابط کاربری جذاب و زیباست.  چرخش خودکار صفحه در Media Center   فعال است و پاسخ دهی نسبتا سریعی دارد.

Sony Ericsson Zylo از تم های Flash Lite هم پشتیبانی می کند که می توانند رنگ بندی و عکس پس زمینه را تغییر دهند.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

 این گوشی همانند گوشی های اخیر سونی اریکسون از ویدجت ها هم پشتیبانی می نماید.

در حال حاضر پنج ویدجت در صفحه اصلی وجود دارند: Walk Mate  ،Music Genie ، FaceBook ، Twitter و MySpace .

 هر کدام از آن ها تقریبا تمام فضای صفحه اصلی را اشغال می کنند و به همین دلیل در یک زمان تنها می توانید یکی از آن ها را مشاهده کنید. اما همه آن ها می توانند به صورت همزمان فعال باشند و با استفاده از کلید چند جهته گوشی بین آن ها سوییچ کنید.

می توانید ویدجت هایی که می خواهید فعال باشند را انتخاب نمایید و امکان انتخاب همه آن ها هم به صورت همزمان وجود دارد. با فشردن جهت نمای بالا در کلید چندجهته می توانید ویدجت ها را مدیریت کرده و نوع رفتار آن ها را تنظیم نمایید.

Walk Mate باید برای کاربران سونی اریکسون  آشنا باشد . یک گام شمار ساده که در پس زمینه کار می کند. این بار این نرم افزار هم به سبزی گراییده و نام Walk mate Eco را به یدک می کشد و تعداد گام های تان را به مقادیری از دی اکسید کربن تبدیل می کند که در صورت طی این مسافت با اتومبیل تولید می کردید. که مشخصا تنها در پیاده روی های شما در فضای باز معنادار خواهد بود.

ویدجت Music genie در واقع میانبری به بازی Dance! Music Genie ، ویرایشگر پیام ها ، دفترچه تلفن ، مرورگر وب ، تقویم و نرم افزار Alarm است .

 

image
 
image
 
image
 
image

 

دفترچه تلفن قدیمی

دفترچه تلفن فضایی برای ذخیره 1000 مخاطب و 7000 شماره تلفن در اختیار شما می گذارد. شما می توانید از میان مخاطبان موجود در سیم کارت یا حافظه تلفن یکی را برای مشاهده انتخاب نمایید اما امکان دیدن هر دوی شماره های ذخیره شده در سیم کارت و حافظه تلفن به طور همزمان وجود ندارد.

امکان تنظیم دفترچه تلفن برای ذخیره مخاطبان جدید در سیم کارت نیز وجود دارد. می توان از تمامی مخاطبان موجود یک فایل پشتیبان تهیه نموده و آنرا در کارت حافظه ذخیره کرد.مسلما امکان بازیابی این مخاطبان از فایل پشتیبان نیز وجود دارد.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

نام مخاطبان تنها در یک فیلد نوشته می شوند اما هنوز هم گزینه ای برای مرتب کردن مخاطبان بر حسب نام کوچک یا نام فامیلی  در اختیار دارید. بعد از وارد کردن نام مخاطبان ، گوشی تشخیص می دهد که کدام یک نام کوچک و کدامیک نام فامیلی است و این کار را خیلی خوب انجام می دهد.مثل همیشه مکان جستجو بوسیله تایپ تدریجی اسامی نیز وجود دارد.

ویرایش مخاطبان از طریق یک رابط چند لبه (tabbed) که در سالیان پیش همواره در گوشی های سونی اریکسون  به کار گرفته شده است ،صورت می گیرد. پنج لبه در این بخش وجود دارند و جزئیات مرتبط به هم را دسته بندی می کنند.  لبه اول برای اسامی و شماره های آنهاست و لبه بعد ادرس های وب مانند Email ها و آدرسهای صفحات شخصی را ذخیره می کند. لبه سوم برای اختصاص یک عکس ، زنگ خاص ، گروه ، فرمان صوتی و صدای هشدار پیام به مخاطب کار می رود.  لبه چهارم اطلاعات پستی و در نهایت لبه پنجم فیلد هایی برای ثبت تاریخ تولد (که از طریق تقویم هم قابل افزودن است)و یادداشت های مرتبط با مخاطب در اختیار کاربر قرار می دهد.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

قابلیت های تلفنی

اداره تماس ها بسیار عالی است و ما در حین تماس ها به هیچگونه مشکلی که مرتبط با آنتن دهی یا کیفیت صدا باشد در Sony Ericsson Zylo برنخوردیم. وضوح صدا هم در گوشی خروجی صدای مخاطب و هم در اسپیکر عالیست.

Zylo از تماس های تصویری پشتیبانی می کند اما به دلیل اینکه این گوشی فاقد دوربین اختصاصی تماس های تصویری است ، باید از دوربین اصلی گوشی به این منظور استفاده نمایید.

قابلیت جستجوی هوشمند ، باعث ارتقا امکانات این بخش می شود. این قابلیت، به ارقام یا حروف تایپ شده توسط کاربر توجه کرده و براساس آن ها مخاطبانی که شماره تلفن شان دارای ارقام مورد نظر باشد یا نام شان با حروف تایپ شده آغاز گردد ، را به وی نمایش می دهد.

 

image
 
image

 

اگر از گوشی های سونی اریکسون  استفاده کرده باشید، بخش گزارش تماس های چندلبه ای آن برای شما آشنا خواهد بود. در این بخش چهار لبه قرار دارند و تماس های پاسخ داده شده (دریافتی) ، تماس های گرفته شده و تماس های بی پاسخ را نمایش می دهند.  هنگامی که چندین تماس با یک مخاطب خاص برقرار شده باشد یا از او دریافت شده باشد ، فقط آخرین تماس نمایش داده می شود.

Sony Ericsson Zylo در آزمون قدیمی بلندی صدای ما موفق به کسب امتیاز خوب شد.  حتی در پر سر و صداترین محیط ها هم نباید مشکلی در شنیدن آن داشته باشید. میزان لرزه ها هم در حد خوبی است. در این جا نحوه عملکرد آن در برابر برخی دیگر از گوشی هایی که تا به حال مورد این آزمون قرار گرفته اند ، را مشاهده می کنید.

پیام رسانی عالی

Sony Ericsson Zylo  از تمامی انواع رایج پیام ها پشتیبانی می کند . وهمه آنها به جز ایمیل ها از یک صندوق ورودی مشترک استفاده می نمایند. این گوشی از Push Mail هم پشتیبانی می کند. اما به دلیل نداشتن نرم افزار مرور اسناد نمی تواند فایل هایی با فرمت های xls یا doc یا pdf را باز کند .

همانند سایر گوشی های جدید سونی اریکسون ، Zylo هم از یک مکانیزم مرتب سازی پیام ها که به اصطلاح Conversation Mode (حالت مکالمه ) یا threaded messaging نامیده می شود ، استفاده می کند.گرچه بخش خاصی برای مدیریت پیام های فوری یا IM در نظر گرفته نشده است.

در حالت Conversation  پیام ها به شکل thread نمایش داده می شوند و ارتباطات  SMS با یک مخاطب خاص در اشکال حباب مانند خاصی همانند یک برنامه پیام رسانی فوری(IM) نمایش داده می شوند.

 

image
 
image

 

این بخش از قابلیت تایپ پیشگویانه هم برخوردار است. پیام های SMS و MMS از یک ویرایشگر استفاده می کنند در هنگام ارسال پیام ها به آسانی می توانید با استفاده از منوی موجود در پایین صفحه، به الصاق عکس ، ویدیو ، صدا و انیمیشن به آن پرداخته و آن را به MMS تبدیل کنید.

 

image
 
image
 
image

 

در کنار عملکرد استاندارد پیام رسانی ، Sony Ericsson Zylo از یک قابلیت اختصاصی مدیریت تماس ها هم استفاده می کند که تنظیمات مختلفی برای حساب های کاربری و گزینه های برای دسته بندی  پیام ها در اختیار کاربر قرار می دهد.  پیام ها می توانند در کارت حافظه یا حافظه تلفن ذخیره شوند و بوسیله ویژگی هایی چون مخاطب ، دسته ، تاریخ و اندازه مرتب شوند.امکان دسته بندی پیام ها هم به شما اجازه می دهد که پیام های تان را در درون پوشه هایی مجزا سازمان دهی کنید.

گرچه دیگر عادت کرده بودیم که تنظیمات ایمیل ها را گوشی ها به طور خودکار برای ما انجام دهند اما بخش ایمیل در Sony Ericsson Zylo قادر به انجام این کار نیست.اما در عوض این گوشی قابلیت پشتیبانی از Push mail را داراست.حداقل این قابلیت به خوبی کار می کند.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

متاسفانه Zylo همانند اغلب گوشی های غیرهوشمند سونی اریکسون امکان به نمایش در آوردن اسناد الصاق شده (چون pdf ، xls یا doc) به ایمیل ها را ندارد.

Media Center : جایی برای سرگرم شدن

Sony Ericsson Zylo از یک Media Center مبتنی بر فلش استفاده می کند. در منوی این بخش ، عکس ها ، آهنگ ها ، ویدیو ها ، بازی ها و فیدهای RSS به همراه تنظیمات آن ها یافت می شوند. در این جا هم سنسور شتاب سنج کار می کند و با چرخش گوشی ، صفحه را می چرخاند.

 

image

 

پخش کننده موسیقی Walkman

پخش کننده موسیقی استفاده شده در Sony Ericsson Zylo ، Walkman Player است.در منوهای Media Center می توانید از چرخش خودکار صفحات که بوسیله سنسور شتاب سنج ان صورت

 می پذیرد لذت ببرید.این پخش کننده از تعداد زیادی از فرمت های صوتی چون MP3 ، Wav ،WMA ، M4A و E-AAC پشتیبانی می کند و از اکولایزر MegaBass و همچنین قابلیت تقویت صدای استریو برخوردار است.همانند همیشه  امکان پخش موسیقی در پس زمینه هم وجود دارد.یکی از نکات شگفت انگیزی که در پخش کننده موسیقی Zylo ، پشتیبانی آن از فرمت صوتی HD FLAC است که یک نوع رمزگذاری اُپن سورس صوتی بدون از دست رفتن داده هاست.

رنگ های رابط Media Center بسته به تمی که در حال استفاده از آن هستید ، متفاوت اند.نرم افزار Walkman Player در Zylo از پوسته های جالبی استفاده می کند که ظاهر آن را به اشکال گوناگونی تغییر می دهد.

 

image
 
image
 
image

 

علیرغم به کارگیری سنسور شتاب سنج در گوشی ، این بار خبری از کنترل های حرکتی در این نرم افزار نیست .این قابلیت بسیار سرگرم کننده بود و تنها با حرکت دادن گوشی می توانستید بین آهنگ ها حرکت کنید یا لیست پخش تان را به صورت تصادفی مرتب نمایید.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

قابلیت ویژه دیگر در  Walkman یعنی SensMe امکان ایجاد لیست های پخش به روشی متفاوت را به شما می دهد.این قابلیت لیست های پخش را بر اساس گام و بسته به حسی که شما دارید ایجاد می کند.باید آهنگ ها را بدین منظور برچسب گذاری نمایید که تنها با استفاده از نرم افزار مخصوص سونی اریکسون  امکان پذیر است.

 

image
 
image

 

قابلیت TrackID هم به همراه این نرم افزار ارائه شده است .این قابلیت قادر است با ضبط صدای موسیقی از طریق میکروفن نام خواننده و نام آهنگ را برای شما مشخص کند.

گالری عکس

گالری عکس ، عکس هایی را که ثبت کرده اید به همراه عکس هایی که به طور پیش فرض در گوشی قرار گرفته اند در خود  نگه میدارد. خوشبختانه در اینجا هم امکان چرخش خودکار صفحه با استفاده از سنسور شتاب سنج  وجود دارد و شما مجبور نیستید که به صورت دستی عکس ها را به شکل افقی درآورید.

عکس ها به طور پیش فرض در یک نمایش مشبک 4*3 به صورت عکس های کوچک (thumbnail) نمایش داده می شوند. آلبوم اختصاصی دوربین عکس ها را بر اساس تاریخ ثبت آنها مرتب می کند.

با باز کردن یک عکس ، عکس کوچک به صورت تمام صفحه بزرگنمایی می شود. و با خارج شدن از حالت تمام صفحه نمایش دوباره به همان حالت معمول باز می گردد.

متاسفانه در مواقعی که عکس های زیادی در داخل یک پوشه جای داده شده اند ، گالری بسیار کند عمل می کند.گاهی اوقات گوشی پیش از انجام حرکتی چندین ثانیه از کار می افتد.

 

image
 
image
 
image

 

مرورگر عکس اختصاصی

Sony Ericsson Zylo به گیرنده GPS مجهز نیست با این وجود، با استفاده از Cell-ID امکان برچسب گذاری جغرافیایی تصاویر وجود  دارد. برای مشاهده مکان ثبت عکس ها می توانید از گزینه View On Map در گالری استفاده کنید.این قابلیت با استفاده از نرم افزار از پیش نصب شده Google Maps مکان ثبت عکس ها را به شما نمایش خواهد داد. گرچه ممکن است استفاده از این نرم افزار مستلزم دانلود داده بوده و هزینه ای به شما تحمیل کند.

 

image
 
image

 

پشتیبانی پخش کننده ویدیویی از زیرنویس ها

پخش کننده ویدیویی موجود در Media Center از حرکت سریع روبه جلو و رو به عقب فیلم ها پشتیبانی می کند و رابط زیبا و ساده ای دارد. دسترسی به فایل های ویدیویی از طریق file manager نیز امکانپذیر است .حالت نمایش با چرخش خودکار صفحه می تواند به حالت تمام صفحه تغییر نماید.این نرم افزار از فرمت های 3GP و MP4 پشتیبانی می کند.

 

image
 
image
 
image

 

پخش کننده ویدیویی قادر به اداره فرمت SRT است و بنابراین می تواند زیر نویس ها را هم نمایش دهد.امیدواریم گزینه  های سفارشی سازی بیشتری نظیر اندازه ، رنگ متن و میزان شفافیت پس زمینه در آینده به این قابلیت فوق العاده افزوده شود.

 

image
 
image

 

در این قسمت همچنین بخشی اختصاصی مربوط به YouTube وجود دارد که به شما اجازه دسترسی به کلیپ های این سایت ، آپلود ویدیو ،دسترسی به کلیپ های مورد علاقه و مانند این ها را می دهد.

 

image
 
image
 
image

 

رادیو اف ام با RDS و TrackID

رادیو اف امی که به همراه Sony Ericsson Zyloعرضه شده است ، امکان ذخیره 20 ایستگاه را دارد و از RDS هم پشتیبانی می کند.این رادیو رابط کاربری ساده ای دارد و امکان استفاده از سیستم شناسایی موزیک Track ID را نیز فراهم می کند. رادیو هم مانند پخش کننده موسیقی امکان پخش در پس زمینه را دارد.

 

image

 

کیفیت صدای خیلی خوب

کیفیت صدای Zylo که از سری Walkman به شمار می آید ، باید هم بسیار خوب باشد. گوشی در تمامی جنبه های آزمون قدیمی ما عملکردی فوق العاده داشت و نتایج بسیار خوبی هم ثبت نمود.

پاسخدهی به فرکانس ها در تمام محدوده قابل شنوایی عالیست و انحراف فرکانسی آنقدر کم است که حتی در شرایط آزمایشگاهی هم تشخیص آن فوق العاده دشوار است. نسبت سیگنال به نویز ، میزان سیگنال های ناخواسته و دامنه پویا هم در بهترین حد خود هستند.

تغییر شکل فرکانسی به خوبی تحت کنترل نگه داشته می شود و اگر Zylo از بلندی صدای بیشتری برخوردار بود ، قطعا به عنوان یک پخش کننده موسیقی کامل آن را به شما پیشنهاد می کردیم.

 
دوربین سه مگاپیکسلی با فوکوس ثابت

همانطور که می دانید Sony Ericsson Zylo به یک دوربین سه مگاپیکسلی با فوکوس ثابت مجهز است که می تواند عکس هایی با حداکثر رزولوشن 1536*2048 پیکسل ثبت نماید. هیچ نوع فلاشی این دوربین را همراهی نمی کند.

نوار ابزار دوربین در پایین صفحه امکان دسترسی به حالت عکاسی ، اندازه تصاویر ، فوکوس ، فلاش ، تایمر ، حالت فاصله یابی تراز سفیدی ، جلوه های متنوع و منوی تنظیمات پیشرفته را فراهم می کند.می توانید با ثبت چند عکس پیاپی به ثبت عکس های پانوراما هم بپردازید.

دوربین رابط کاربری آشنایی دارد. این رابط از زیر منو ها و آیکن ها استفاده می کند و مثل همیشه بخش multi Menu تمامی تنظیمات موجود را در خود جای داده است.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

Sony Ericsson Zylo از قابلیت برچسب گذاری جغرافیایی تصاویر بوسیله Cell ID هم بهره می برد. می توانید با انتخاب گزینه Add position از منوی تنظیمات این قابلیت را فعال نمایید و اطلاعات مکان یابی را هم به تصاویر تان بیافزایید. یک آیکن پرچم در پایین منظره یاب نشان دهنده این است که این گزینه فعال شده است .

به لطف وجود سنسور شتاب سنج دوربین می تواند در هنگام به نمایش درآوردن  پیش نمایش های عکس های ثبت شده ، آن ها را بنا بر طرز قرارگیری گوشی بچرخاند.

یک نقص کوچک در رابط کاربری دوربین وجود دارد . برای دست یافتن به Multi Menu باید تمام تنظیمات وجود در نوار ابزار را پیمایش کنید . این گزینه آخرین موردی است که در این بخش قرار می گیرد. همانند

رابط دوربین در گوشی های سایر برندها ، بهتر بود امکان پیمایش حلقوی این نوار ابزار هم در نظر گرفته می شد.

کیفیت عکس ها

دوربین Sony Ericsson Zylo توانست ما را تحت تاثیر قرار دهد. ما به دیدن عکس هایی که تحت فشرده سازی شدید قرار گرفته بودند ، عادت کرده بودیم. اما در اینجا چنین مسئله مشاهده نمی شود. این به معنای آن است که باید عکس نهایی ثبت شده توسط Zylo را دستکاری نمایید اما به هر حال عکس های حاصله از عکس هایی که تحت فشرده سازی شدید جزئیات خود را از دست می دادند ، بهتر هستند.

کنتراست و رنگ ها خوب هستند و نویز زیادی در تصاویر دیده نمی شود. از اینکه می بینیم هیچ نوع جلوه مصنوعی در عکس ها تحت الگوریتم وضوح سازی بوجود نمی آید ، بسیار خوشحالیم. در مورد جزئیات عکس ها هم دوربین Zylo به عنوان یک دوربین سه مگاپیکسلی عملکرد خوبی دارد.

به دلیل نبود قابلیت فوکوس خودکار ، نمی توانید به ثبت تصاویر خوب از فواصل نزدیک بپردازید.

ضبط ویدیویی

Sony Ericsson Zylo قادر است تصاویر ویدیویی را با رزولوشن VGA  ، نرخ 24 فریم بر ثانیه و فرمت ویدیویی MP4 ضبط نماید.

 

image
 
image

 

ویدیوهای ضبط شده در مقایسه با سایر گوشی هایی که توان ضبط ویدیویی VGA را دارند ، از کیفیت قابل قبولی برخوردارند. کمی جلوه های مصنوعی و گاهی هم فریم های تکراری در ویدیوها به چشم می خورد اما متاسفانه این مسایل به چیزی عادی در دنیای موبایل تبدیل شده اند.

امکانات ارتباطی

Sony Ericsson Zylo به امکانات ارتباطی متوسطی مجهز شده است.پشتیبانی چهاربانده از GSM/GPRS/EDGE و 3G(در دو نسخه-پشتیبانی دوگانه و پشتیبانی سه گانه برای کاربران آمریکایی)و همین طور HSDPA در دسترس کاربران هستند.

علاوه بر امکانات ارتباطی شبکه ای ، Sony Ericsson Zyloاز بلوتوث v2.1 و USB هم پشتیبانی می کند گرچه برای استفاده از USB باید از کابل FastPort سونی اریکسون  استفاده کنید.از پروفایل A2DP هم پشتیبانی می شود و با بهره گیری از آن می توانید با استفاده از هدست های بلوتوث به موسیقی گوش فرا دهید.

یک اسلات کارت حافظه microSD هم در این گوشی تعبیه شده است که امکان تعویض سریع کارت حافظه را به کاربر می دهد و سریع ترین راه برای انتقال مقادیر زیاد داده از/به گوشی است.

یک مرورگر وب خوب برای همراهی صفحه نمایش عالی گوشی

Sony Ericsson Zylo  با مرورگر Access NetFront v3.5 عرضه می شود که از یک صفحه اصلی جدید برخوردار است و در گوشی های اخیر سونی اریکسون  هم ارائه شده است. درست در پایین نوار آدرس و جستجو تعداد زیادی آیکن در یک نمای درختی لیست شده اند . رنگ صفحه اصلی مرورگر نیز با هر بار شروع  مجددا آن به رنگ های روشن متفاوتی تغییر می کند.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

صفحات با جزئیات زیاد هم به خوبی رندر می شوند. در این مرورگر تنظیمات پیکربندی زیادی در نظر گرفته شده اند.می توانید از حالت تمام صفحه هم در حالت افقی و هم در حالت عمودی استفاده کنید و چرخش خودکار صفحه هم بخوبی در این قسمت کار می کند. سرعت پیمایش و panning صفحات هم بالاتر از  حد استاندارد است.

مرورگر وب گوشی Sony Ericsson Zyloاز یک اشاره گر مجازی هم استفاده می کند که کار پیمایش صفحات را آسان می کندبرای استفاده از سایت YouTube نرم افزاری اختصاصی در اختیار شما قرار می گیرد که در هنگامی که می خواهید به تماشای ویدیوهای این سایت بپردازید به صورت خودکار اجرا می شود.قابلیت های دیگری نظیر پشتیبانی از فیدهای RSS ، جستجوی محلی در داخل صفحه ،کپی کردن متن و دانلود تمامی تصاویر یک صفحه نیز در این مرورگر تعبیه شده اند.

گرچه کندی ها و مشکلاتی هم در رابط کاربری این مرورگر مشاهده می شود.با اینکه این مشکلات چندان جدی نیستند اما چندان رایج هم نیستند و نمی توان به سادگی از آن ها گذشت.

سازمان دهنده

Sony Ericsson Zylo با شماری از ابزارهای مدیریت زمان که در این رده عادی به شمار می آیند عرضه می شود. آیکن مربوط به سازمان دهنده(Organizer) گوشی در منوی اصلی قرار گرفته است و شما را به این بخش راهنمایی می کند . این سازمان دهنده بخش هایی چون File manager ، نرم افزارهای جاوا ، تماس تصویری ، وظایف (Tasks)، یادداشت ها، همگام سازی ، تایمر، کرنومتر ، ماشین حساب و چراغ قوه در اختیارتان قرار میدهد.

تقویم سه حالت نمایش روزانه ، هفتگی و ماهانه دارد . با افزودن یک تاریخ تولد در دفترچه تلفن ، گوشی از شما در مورد افزودن آن به تقویم سوال می کند.  تنها می توانید یک نوع از رویدادها را در این تقویم تنظیم کنید اما همین یک حالت از جزئیات کافی برخوردار است.بخش یادداشت ها هم بسیار شبیه به بخش درج پیام هاست و امکان استفاده  از T9 هم در آن وجود دارد.

نرم افزار Alarms از طریق منوی اصلی قابل دسترسی است. در این نرم افزار امکان تنظیم 5 نوع مختلف از هشدارها وجود دارد . در هر کدام امکانات مختلفی در اختیار کاربر قرار می گیرد و می توانید برای هر یک از آنها الگوی تکرار روزانه یا هفتگی متفاوتی تنظیم کنید.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

نرم افزارها و بازی ها

جندین نرم افزار از پیش نصب شده به عنوان نرم افزارهای اضافی همراه گوشی عرضه می شوند.

نرم افزار AccuWeather اطلاعات به هنگام شده ای از وضعیت هوای نقاط مورد علاقه شما فراهم می کند. اطلاعات تامین شده توسط این نرم افزار شامل اطلاعاتی در مورد شرایط هوا در ناحیه انتخاب شده و پیش بینی هوای سه روز بعد است. برای استفاده از این نرم افزار باید به اینترنت دسترسی داشته باشید.البته هیچ راه دیگری برای کارکرد این نرم افزار وجود ندارد اما وظیفه خود دانستیم در این مورد به شما هشدار دهیم.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

با استفاده از Music Quiz باید عنوان ، خواننده ، آلبوم و سال عرضه را در اطلاعات آهنگ ها حدس بزنید. ساده تر و مختصر اینکه ، قسمتی از یک آهنگ به طور تصادفی پخش می شود و شما باید اطلاعات خواسته شده را حدس بزنید. Checkbook(دفترچه چک) اجازه ساخت حساب های متفاوت را به شما می دهد و می توانید بالانس حساب ها (درآمد ها و هزینه ها) را وارد کرده و آن ها را اداره کنید.یک نمودار گرافیکی برای ردیابی آسان تراکنش های شما هم در این نرم افزار تعبیه شده است.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

نرم افزارهای محبوب دیگری چون FaceBook ، YouTube و Google Maps هم در دسترس هستند.

Sony Ericsson Zylo به صورت پیش فرض هشت بازی از پیش نصب شده را به همراه خود عرضه می کند. نیمی از آن ها( Dance! Music Genie, LoccoRocco, Powerboat Challenge, و  Quadrapop) نسخه کامل و نیمی دیگر (BejeweledTwist, Brick Breaker, Bubble Town,  و  Luxor Quest) نسخه آزمایشی بازی ها هستند.

Dance! Music Genie نوعی از رقص را به شما می آموزد. یک آهنگ انتخاب می کنید و کلیدهای نشان داده شده بر روی صفحه را فشار می دهید. Powerboat Challenge  یک بازی مسابقه ای قایقرانی است.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

Quadrapop . این بازی نسخه دیگری از Tetris است و این بار به جای آجرها از مخلوقات رنگارنگی در آن استفاده شده است.

 

image
 
image

 

سخن پایانی

نسل گوشی های کشویی در حال انقضاست و شاید ساخته شدن یکی از آن ها ، نیروی دوباره برای دگرگون شدن شان به آن ها ببخشد. و Walkman ها هم چنین وضعیتی دارد. احتمالا یک نفر در سونی اریکسون دلتنگ آن ها شده است.

به نظر نمی رسد این همه کار از دست Sony Ericsson Zylo برآید . اما اگر این گوشی فروش خوبی داشته باشد –که ما تصور می کنیم چنین هم باشد- این فروش به دلیل قابلیت های گوشی نخواهد بود. در دست گرفتن Zylo احساس خوبی به کاربر منتقل می کند و برای گوشی تلفن همراهی با قیمتی حدود صد یورو امکاناتی بی نظیر در اختیار کاربر قرار می گیرد.

معین کردن مشخصه کلیدی Sony Ericsson Zylo اصلا کار آسانی نیست. این گوشی به یک دوربین سه مگاپیکسلی با توان ضبط ویدیویی VGA ، یک پخش کننده موسیقی خوب ، یکپارچگی خوب با سرویس های شبکه های اجتماعی و امکان انتقال پرسرعت داده  مجهز است . نرم افزار ها و بازی های زیادی در دسترس هستند و البته صفحه نمایش 2.6 اینچی خوب گوشی را هم نباید از یاد برد.

با این حال گوشی هنوز از کامل بودن فاصله دارد. و با اینکه ما تصور می کنیم نباید در مورد امکانات ارتباطی یا قابلیت های عکاسی یک گوشی ارزان قیمت وسواس به خرج داد ، اما یک مسئله –یک مسئله بزرگ- ما را وادار به ایراد گرفتن از گوشی می کند. سوکت صوتی 3.5 میلی متری استاندارد به ندرت در گوشی های سری Walkman دیده می شود اما به کارگیری آن تا چه حد دشوار است؟ اگر Spiro می تواند چنین قابلیتی داشته باشد ، چرا Zylo نتواند؟

چیزی که موضوع را عجیب تر از پیش می کند این است که Spiro گوشی کوچکتر و ارزان قیمت تری نسبت Zylo است. اما اجازه دهید نگاهی به گوشی هایی بیاندازیم که کم و بیش مشابه Sony Ericsson Zylo هستند.

خوشبختانه دو گزینه از میان جایگزین های Zylo توسط سونی اریکسون تولید شده اند.

Sony Ericsson Yari و Hazel که مدتی است در دسترس قرار گرفته است ، اکنون بهایی پایین تر از آنچه که در زمان عرضه داشتند ، دارند. برای بهایی حدود 160 یورو (50 یورو بیش از قیمت کنونی Zylo) یک صفحه نمایش بزرگ 2.4 یا 2.6 اینچی و دوربین پنج مگاپیکسلی در اختیار شما قرار می گیرد. Hazel به امکانات پیشرفته ای چون Wi-Fi ، GPS ،خنثی ساز نویز و طراحی ضدخش نیز مجهز است.

Nokia 6700 Classic که مبتنی بر سیمبین است هم قیمتی حدود 160 یورو دارد. همانند دو گوشی دیگر ، این گوشی هم به یک دوربین پنج مگاپیکسلی (و یکی از بهترین های آن ها) ، بدنه آلومینیومی مجهز است و در رنگ های متنوع عرضه می شود. به یاد داشته باشید که صفحه نمایش این گوشی به طرز قابل توجهی کوچکتر است و بر خلاف Hazel  از Wi-Fi هم در آن پشتیبانی نمی شود.

گرچه Nokia X3 احتمالا اصلی ترین رقیب Zylo است. X3 یک گوشی غیرهوشمند است که قیمتی حدود صد یورو دارد ، از کلیدهای اختصاصی موسیقی بهره می برد و به یک دوربین سه مگاپیکسلی با فوکوس ثابت مجهز است. آشنا نیست؟ باید هم باشد. صفحه نمایش X3 کوچکتر است و از 3G در آن پشتیبانی نمی شود. اما به هر حال از سوکت صوتی 3.5 میلی متری استاندارد پشتیبانی می شود.

شاید هیچ یک از معایب Sony Ericsson Zylo آنقدر جدی نیستند و قیمت منطقی گوشی هم برای کاربران جوان تر یکی از مشوق های خرید به شمار می رود. به نظر می رسد که گزینه های زیادی در بخش ارزان قیمت های بازار وجود دارد اما شخصیت و هویت ممتاز در این بخش چندان دیده نمی شود. نشان Walkman یکی از انگیزه های جدیدی است که کاربران را به خرید گوشی های سونی اریکسون ترغیب خواهد کرد.

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)