خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی SonyEricsson X10

بررسی تخصصی SonyEricsson X10

سونی اریکسون مدت زمانی طولانی بر روی X10 کار می کرده است و بیشترین تلاشش را به کار گرفته است...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۹/۱/۲۴
بررسی گوشی Sony Ericsson XPERIA X10 :بـزرگتر از زنــــدگی
 

سونی اریکسون  مدت زمانی طولانی بر روی X10 کار می کرده است و بیشترین تلاشش را به کار گرفته است تا به کاربران اطمینان دهند نرم­افزار گوشی هیچ مشکلی ندارد. آن ها می خواسته اند نخستین گوشی مبتنی بر اندرویدشان کامل باشد و تکامل همیشه نیازمند زمان است. XPERIA X10 نخستین سرباز از ارتش اندرویدی های سونی اریکسون است و آنقدر خوب است که بتوان به آن ایمان آورد.مشخصا چنین گوشی تلفن همراهی در میان نسل اولی های اندروید به خوبی دیده خواهد شد و حرف های زیادی برای گفتن خواهد داشت.

هر روزه گوشی های مبتنی بر اندروید جدیدی عرضه می شوند و نگاهی به صفحه نخست سایت ما به شما نشان خواهد داد که هر کدام از آن ها برای درخشیدن به امکانی خاص مجهز شده اند. محبوبیت Google Nexus One هر روز در حال افزایش یافتن است  و در حالیکه Microsoft در تلاش برای ارائه Windows Phone 7 است ، Google رویکرد دیگری اتخاذ کرده است.

 

image
 
image

 

image

 

سونی اریکسون فرصت ها و امکانات قابل سفارشی سازی اندروید را یافته ، به خوبی درک کرده و بر روی آن ها کار کرده است. رابط آبی رنگ آن ها نفس تازه ای به سیستم عامل آشنای اندروید بخشیده است و سونی اریکسون  سعی کرده است که تجربه کاملا جدیدی به کاربر منتقل کند.رابط های TimeScape  و MediaScape  جنبه تازه ای به Sony Ericsson XPERIA X10  در بین گوشی های پیشرفته و گران قیمت افزوده اند. سعی در رقابت با HTC Sense کار بسیار دشواری است اما سونی اریکسون  امکان کاملا جدید و متفاوتی را ارائه کرده است . آنها کوشیده اند که روش های مختلف ارتباطی را در یک جا  و محتویات چند رسانه ای گوشی را هم  جایی دیگر گرد هم آورند.

XPERIA X10 با سخت افزاری بسیار خوب ارائه می شود که نیازهای نرم افزاری آن را به طرز مناسبی برآورده می کنند. در اینجا مشخصات کلیدی  این گوشی به همراه برخی از نقص های آن آورده شده است .

 

ویژگی های کلیدی
 

پشتیبانی چهاربانده از GSM و سه بانده از 3G

پشتیبانی از HSDPA با سرعت 10.2 مگابیت بر ثانیه و HSUPA با سرعت 2 مگابیت بر ثانیه

صفحه نمایش 4 اینچی لمسی خازنی با پشتیبانی از رزولوشن WVGA (480 x 854  پیکسل) و سطح ضدخش

قابلیت پشتیبانی از 16 میلیون رنگ (که البته به دلیل محدودیت های Android 1.6 فعلا 65000  رنگ است)

سیستم عامل Android 1.6 با رابط کاربری سونی اریکسون

رابط های کاربری TimeScape و MediaScape

یکپارچگی عالی با سرویس های شبکه های اجتماعی

کیفیت ساخت عالی

پردازنده یک گیگاهرتزی QUALCOMM QSD8250 Snapdragon با پشتیبانی از OpenGL ES 2.0 و 384 مگابایت حافظه  RAM

دوربین 8 مگاپیکسلی با فلاش LED ، فوکوس لمسی، لرزش گیر ، برچسب گذاری جغرافیایی و تشخیص چهره و لبخند

ضبط ویدیویی WVGA با نرخ 30 فریم بر ثانیه

پشتیبانی از Wi-Fi و مجهز بودن به گیرنده داخلی GPS با عملکرد AGPS

حافظه داخلی یک گیگابایتی ، اسلات کارت حافظه microSD و عرضه یک کارت حافظه 8 گیگابایتی به همراه گوشی

سنسور های شتاب سنج و مجاورت

سوکت صوتی استاندارد 3/5 میلی متری

پورت microUSB (با امکان شارژ گوشی) و بلوتوث استریو v2.1

مرورگر اسناد

باتری 1500 میلی آمپری BST-41

 

نقاط ضعف اصلی
 

عدم پشتیبانی از فایل های ویدیویی DivX و XviD

نبود امکان شماره گیری هوشمند و صوتی

عدم تعبیه دوربین ثانویه جهت برقراری تماس های ثانویه (یا بهتر است بگوییم نبود امکان برقراری تماس های ویدیویی)

نبود نرم افزاری رایگان برای مقصدیابی GPS

عدم پشتیبانی از فایل های فلش در مرورگر وب

نبود رادیو اف ام

یک فلاش زنون اضافی می توانست این دوربین خیلی خوب را تکامل ببخشد

اسپیکرهای ضعیف

کیفیت صدای پایین

اغلب نقاط ضعف XPERIA X10 قابل تحمل هستند و آنقدر جدی نیستند که نتوان با آن ها کنـار آمد. سونی اریکسون  تمام تلاش خود را به کار بسته است تا به همه اطمینان بخشد که X10 در زمان عرضه اش می تواند با تمام رقبای دیگر خود به رقابت بپردازد. وقت صرف شده برای کار بر روی XPERIA X10 در طی فرآیند تولید آن را دست کم نگیرید و بدانید که قطعا زمان صرف شده به نتیجه حاصل از آن می ارزد.

 

image
 
image

 

image

 

سونی اریکسون  قول داده است که Android 2.1 هم بزودی به Sony Ericsson XPERIA X10  افزوده شود و قابلیت های آن را با امکان پشتیبانی از مالتی تاچ و نمایش 16 میلیون رنگ بهبود بخشد.

بهتر است بیش از این مقدمه چینی نکنیم. در قسمت بعد به بررسی سخت افزاری گوشی خواهیم پرداخت و روند سنتی مان را پی خواهیم گرفت.

 

محتویات جعبه
 

کمتر از یک هفته از زمانی که جعبه  Motorola BACKFLIP را گشودیم ، می گذرد و اکنون به سراغ گوشی اندروید دیگری می رویم. Sony Ericsson XPERIA X10  با جعبه کوچکتری عرضه می شود ، جعبه ای که اصلا نشان نمی دهد چه گوشی با ارزشی در درون آن جای گرفته  است.بسیار جالب است که جعبه کوچکی که اولین بار Apple برای iPhone به کار برد، تا این حد مورد توجه قرار گرفته است و توسط دیگر تولید کنندگان از آن تقلید شده است.

این جعبه مقوایی یک شارژر و یک کابل microUSB را در درون خود دارد.یک هدست دو تکه هم در این  جعبه به چشم می خورد اما به دلیل برخورداری  XPERIA X10 از سوکت صوتی استاندارد 3/5 میلی متری اجباری در استفاده از آن وجود ندارد.

 

image
 
image

 

نمای 360 درجه ای از Sony Ericsson XPERIA X10
 

هیچ کس انتظار ندارد که XPERIA X10 گوشی کوچکی از کار درآمده باشد.صفحه نمایش غول پیکر 4 اینچی گوشی که تقریبا تمام فضای نمای جلویی را اشغال می کند ، مهم ترین تاثیر را بر طراحی گوشی داشته است.X10 با ابعادی معادل 13*63*119 میلی متر گوشی بزرگی است و تقریبا با HTC HD2 برابری می کند.

به دلیل بدنه پلاستیکی گوشی ،وزن Sony Ericsson XPERIA X10  20 گرم کمتر از HD2 است و در هنگام در دست گرفتن گوشی به خوبی حس می شود.علیرغم به کار نبردن فلز در بدنه گوشی ، X10 از استحکام بسیار خوبی بهره مند است .در این مورد در ادامه بررسی بیشتر سخن خواهیم گفت.

اما یک چیز مشخص است :تفاوت های فیزیکی بین XPERIA X10 و نسخه mini گویای تمامی ماجراست.دیدن یک گوشی کوچک هوشمند با این امکانات بسیار جالب است.اما دانستن کارهایی که XPERIA X10 به همراه صفحه نمایش بزرگش می تواند برای شما صورت دهد، از آن هم جذاب تر خواهد بود.

 

صفحه نمایشی برای دوست داشته شدن
 

با وجود تمام لمسی بودن، Sony Ericsson XPERIA X10  فضای کمی برای مانور بر روی طراحی داشته است.صفحه نمایش لمسی بزرگ گوشی اغلب فضای جلویی گوشی را اشغال می کند ، در حالیکه پشت گوشی تقریبا مسطح و خالیست.گوشه های گرد گوشی باعث می شوند که X10 آسانتر در دست جای گیرد که برای گوشی ای با این اندازه ضروری به نظر می رسد.نوارهای خاکستری رنگ در کناره های گوشی زیبا و جالب هستند.

 

image
 
image

 

نسخه سفیدرنگی از XPERIA X10 هم تولید شده است که مطمئنا ارزش دیدن را دارد.گوشی سیاه رنگی که در حال بررسی آن هستیم به نظر گزینه بالغ تر و کلاسیک تری می رسد.X10 یک گوشی چندرسانه ای و هوشمند است و نیازی نیست که ظاهری رسمی داشته باشد.اما بازهم اندازه بزرگ گوشی مانع از تزئین بیشتر آن شده است.

صفحه نمایش لمسی خازنی 4 اینچی گوشی از رزولوشن 480*854  پیکسل پشتیبانی کرده و کیفیت تصویری عالی دارد.البته محدودیت 65000 رنگی Android 1.6 گاهی باعث می شود که نتوان نهایت لذت را از آن برد . هرچند این امر نمی تواند در استفاده متناوب از گوشی آنچنان آزار دهنده باشد.

 

image
 
image

 

گرافیک های آبی رنگ پیش فرض رابط کاربری با دقت زیادی انتخاب شده اند تا این نقطه ضعف تا حد امکان پوشیده نگاه داشته شود.اما نگران نباشید ، Android 2.1 توان پشتیبانی از 16 میلیون رنگ را به طور کامل دارد و سونی اریکسون قول داده است که به زودی XPERIA X10 را به آن تجهیز کند.

کنتراست تصویر عالیست و خوانایی صفحه نمایش در برابر تابش نور هم بسیار خوب است و می توان آن را بهترین گوشی در میان گوشی های سونی اریکسون  از این جنبه دانست.در واقع در برابر تابش مستقیم نور آفتاب ، Sony Ericsson XPERIA X10  به خوبی Apple iPhone عمل می کند.گرچه روشنایی صفحه خیلی زیاد نیست اما تصویر واضح و روشن است.صفحه نمایش XPERIA X10 واقعا شایسته تمجید و تحسین است.

حساسیت صفحه نمایش هم بسیار بالا و در حدیست که باید از صفحه نمایش های خازنی انتظار داشته باشیم. پردازنده سریع Snapdragon هم به اندازه خودش در این امر تاثیر گذار است چراکه پاسخدهی واقعی سیستم به یک اندازه به صفحه نمایش و پردازنده بستگی دارد.

در مورد فناوری مالتی تاچ هم باید بگوییم که  Android 1.6 قابلیت پشتیبانی از حرکات این چنینی را ندارد.امیدهایمان را باید به Android 2.1 معطوف کنیم که پشتیبانی از مالتی تاچ به طور محلی در ان پیاده سازی شده است و به همین سبب باید منتظر ارتقای نرم افزاری XPERIA X10 در آینده باشیم.پشتیبانی از مالتی تاچ پیش نیاز Pinch Zooming است که برای اینکه کار کند باید به طور جداگانه پیاده سازی شود.

 

جزئیات
 

در بالای صفحه نمایش و در مرکز، خروجی صدای مخاطب را می یابیم.سنسور محدود کننده نور در سمت چپ مخقی شده است و یک LED کوچک نشانگر وضعیت هم در سمت راست قرار گرفته است.

سه کلید زیر صفحه نمایش از حساسیت و قابلیت لمسی بالا و همین طور بازخورد خوبی برخوردارند . از چپ به راست کلیدهای Menu ، Home و Back در این قسمت جای داده شده اند.استفاده از کنترل های خازنی اخیرا رواج بیشتری یافته است اما به نظر می رسد که X10 فاصله زیادی تا به کارگیری آنها دارد.به هر حال تصور نمی کنیم تعداد افرادی که کنترل های سخت افزاری را به چنین کنترل های ترجیح می دهند کمتر از دسته دیگر باشد و X10 مطئنا آن ها را ناامید نخواهد کرد.

 

image
 
image

 

کناره سمت راست گوشی میزبان کلید شاتر و کلیدهای تنظیم صداست که بعنوان کنترل های بزرگنمایی هم به کار گرفته می شوند.هر دوی این کلیدهای تاحدی کوچک هستند اما فشردن آن ها به آسانی امکانپذیر است.

 

image
 
image

 

image

 

کناره سمت چپ Sony Ericsson XPERIA X10  هیچ کنترلی را در خود جای نداده است.اگر با دقت نگاه کنید تنها اسپیکر کوچک گوشی را می بینید که در این بخش جاسازی شده است.شیار دیگری که در این قسمت دیده می شود احتمالا مربوط به دهنی گوشیست.

 

image

 

کناره بالایی X10 میزبان سوکت صوتی استاندارد 3/5 میلی متری ، کلید روشن/خاموش و پورت microUSB است که با یک پوشش پلاستیکی پوشانده شده است.سوکت صوتی فاقد هر گونه محافظی است و برای جلوگیری از بروز هر نوع مشکلی باید هر چند وقت یکبار آن را تمیز کنید.

 

image
 
image

 

کناره پایین Sony Ericsson XPERIA X10  میزبان روزنه مخصوص بند گوشیست که بسیار بزرگ به نظر می آید.

 

image
 
image

 

پشت گوشی لنز دوربین 8 مگاپیکسلی آن و فلاش LED را در خود جای داده است.همانطور که ممکن است حدس زده باشید ثبت عکس در فضاهای کم نور را نمی توان جزو نقاط قوت XPERIA X10 با این فلاش دانست اما می توانید گهگاه و برای ثبت عکس از فواصل نزدیک از آن کمک بگیرید.

 

image
 
image

 

متاسفانه هیچ نوع محافظی هم برای لنز دوربین در نظر نگرفته شده است و باید خیلی مراقب باشید تا خراشی بر روی آن نیافتد.این لنز کمی در بدنه گوشی فرو رفته است اما اشیای تیز موجود در جیب تان ممکن است بدان صدمه بزنند.

اسلات کارت حافظه microSD  در زیر باتری قرار داده شده است و این بدان معناست که امکان تعویض سریع کارت حافظه وجود ندارد.اجبار به راه اندازی مجدد گوشی در هر بار نیاز به دسترسی به کارت حافظه اصلا مورد پسند ما و مسلما هیچ یک از کاربران دیگر X10 نیست اما سونی اریکسون  واقعا فضای دیگری برای جای دادن آن نیافته است.

 

image

 

کیفیت ساخت Sony Ericsson XPERIA X10  بسیار عالیست.پلاستیک مات استفاده شده در پشت گوشی کاملا در برابر اثرات انگشت مقاوم است .تنها پنل جلویی گوشی است که لکه ها را به خود جذب می کند.

گرچه از هیچ تکه فلزی برای تقویت کیفیت ساخت گوشی بهره نگرفته شده است اما باز هم گوشی بسیار مستحکم است.پلاستیک استفاده شده در بدنه X10 عالیست و کیفیت بسیار بالایی دارد.هیچ شکافی در کل بدنه گوشی مشاهده نمی شود و هر قسمتی از گوشی به خوبی با سایر قسمت های آن جفت شده است.به دلیل عدم به کارگیری فلز در بدنه X10 این گوشی نسبت به HD2 سبک تر است اما از لحاظ طراحی از آن عقب می ماند(که البته موضوعی شخصی است و به سلیقه هر کس بستگی دارد) .

انحنای پشت گوشی بسیار دوست داشتنی است و تیم سونی اریکسون نام انحنای انسانی یا Human Curvature را برای آن برگزیده اند.آن ها به سادگی می توانند شما را متقاعد کنند که گوشی از آن چیزی که به نظر می آید باریک تر است.XPERIA X10 تقریبا اندازه ای برابر با HTC HD2 دارد(و البته وزنی سبک تر) و به همین سبب می توانید تصور کنید که کار کردن با یک دست با گوشی چندان آسان نیست.باید به شما اطمینان دهیم که گوشی بسیار راحت در دست جای می گیرد و احساسی خارق العاده به کاربر انتقال می دهد.

 

image

 

رابط کاربری :تقــاطـع رابط های کاربــری TimeScape و MediaScape

 

Sony Ericsson XPERIA X10  به سیستم عامل Android 1.6  مجهز است که با وجود عرضه Android 2.1 و به کارگیری آن در چند گوشی دیگر کمی منسوخ به نظر می رسد.گرچه رابط گوشی به کلی با استفاده از رابط های TimeScape و MediaScape بازسازی شده است.علاوه بر این Sony Ericsson XPERIA X10  با نسخه 2 این سیستم عامل هم به خوبی سازگار است.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

اگر این دو افزونه جدید را کنار بگذاریم ، با همان رابط پیشین اندروید مواجه خواهیم شد.سه صفحه اصلی پر از ویدجت ، میانبر ها یا پوشه ها و منوی اصلی که از پایین صفحه نمایش به سمت بالا کشیده می شود ،توصیفی خوب از صفحه اصلی هستند.

 

image
 
image

 

یکی دیگر از مزایای اصلی اندروید ناحیه نمایش یادآورها یا Notification Area است. این بخش نوار کوچکی است که در بالای صفحه قرار می گیرد و اطلاعات مربوط به وضعیت گوشی از قبیل وضعیت باتری ، قدرت آنتن دهی و چیزهای دیگری چون بلوتوث یا رویدادهای از دست رفته را نمایش می دهد. اما اگر شما این بخش را به سمت پایین بکشید لیستی از یادآورهای قبلی را هم مشاهده می کنید.

 

image
 
image

 

به دلیل اینکه می توانید notification area را از هرجایی که نوار آن قابل مشاهده است باز کنید ، رویدادهای جدید تداخلی در کار شما بوجود نخواهند آورد. می توانید این نوار را تا جایی که می خواهید به پایین بکشید و جزئیات بیشتری از رویدادهای رخ داده را مشاهده نمایید. اگر این رویداد به توجه فوری شما نیازی نداشته باشد می توانید آنرا به جای خود برگردانید و به کارتان ادامه دهید.

 

image

 

برای نمایش داده شدن Task Switcher در XPERIA X10  ، همانند سایر گوشی های مجهز به اندروید باید کلید Home را فشرده و نگاه دارید.این بخش شش نرم افزاری را که اخیرا بیش از همه از آن ها استفاده کرده اید را هم نمایش می دهد.

 

image

 

Sony Ericsson XPERIA X10  از تمامی مزایای سخت افزار پر قدرتش -پردازنده سریع یک گیگاهرتزی Qualcomm Snapdragon و صفحه نمایش لمسی خازنی 4 اینچی-بهره می گیرد.رابط کاربری زنده و روان است و بسیار جذاب به نظر می رسد.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

گوشی های هوشمند زیادی در حال حاضر به اندروید مجهز شده اند و بنابراین باید به رابط کاربری استاندارد اندروید آشنا باشید.اما تمامی صفحات اصلی ، صفحه قفل ، منو ها و ناحیه یادآورها مجددا طراحی شده اند و به X10 احساس کاملا متفاوتی نسبت به همتاهای اندرویدی خود می دهند.

اغلب این تغییرات بصری هستند و بهتر است در حال حاضر بر روی امکانات جدید افزوده شده تمرکز کنیم: Sony Ericsson TimeScape  و Sony Ericsson MediaScape

این نرم افزار ها باید کار با گوشی را آسان تر ساخته و امکان برقراری ارتباط را آسانتر نموده و شما را بیش از پیش سرگرم کنند.TimeScape شما را به دنیا متصل خواهد کرد و MediaScape  تمامی محتویات چندرسانه ای گوشی شما را در یک جا جمع خواهد کرد.

بعبارت دیگر ، TimeScape  و MediaScape  راهی جدید و نوآورانه برای دسترسی و مدیریت ارتباط(که شامل سرویس های شبکه های اجتماعی هم می شود)و محتویات چندرسانه ای در اختیار شما قرار می دهند.

 

TimeScape
 

TimeScape  تمامی ارتباطات شما را در یکجا جمع می کند.این نرم افزار نمایش متراکمی از SMS ها، MMS ها ، ایمیل ها ، گزارش مکالمات و به روز رسانی های FaceBook ، MySpace و Twitter مهیا می سازد.این نرم افزار از نمایش لبه ای استفاده می کند و به شما اجازه می دهد که محتویات آن را با استفاده از نوعشان فیلتر کنید و اطلاعات مرتبط را در یک جا مشاهده کنید.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

با استفاده از TimeScape  نه تنها می توانید آخرین فعالیت ها و به روز رسانی های مخاطبین تان را ببینید بلکه می توانید وضعیت تان را به اشتراک گذارده ، به پیام های دریافتی پاسخ بگویید و یا اگر تماس از دست رفته ای دارد با مخاطب مرتبط تماس حاصل  نمایید.

می توانید TimeScape  را بعنوان صفحه اصلی پیش فرض تنظیم نموده و از آن به عنوان رابطی جداگانه بهره بگیرید.در این حالت ، لبه های متفاوت برای ارتباطات مختلف در بالای صفحه نمایش داده می شوند. در پایین صفحه چهار کلید مجازی را مشاهده می کنید که شامل میانبرهایی به MediaScape  ، دفترچه تلفن ، بخش پیام رسانی و شماره گیر هستند.همیشه با زدن کلید Home می توانید به صفحه اصلی TimeScape  بازگردید.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

مزیت این مورد آنست که نه صفحه اصلی در اختیار شما قرار داده می شود اما باید توجه کنید که تمامی آن ها صفحات مرتبط با ارتباطات هستند.برای دسترسی به این صفحات باید صفحات اصلی سیستم عامل را که توانایی جای دادن ویدجت ها را در خود داشتند ، فدا کنید.

اگر از صفحه اصلی اندروید استفاده کنید ، TimeScape  تنها به نرم افزاری در منوی اصلی شما بدل خواهد شد.گرچه بازهم از عهده کاری که به آن محول شده است برخواهد آمد.

 

رابط MediaScape  که در واقع یک رابط کاربری تمام عیار نیست
 

MediaScape  نرم افزاری است که تمامی محتویات چندرسانه ای را که می توانید در گوشی از آن استفاده کنید –هم آنلاین و هم آفلاین- در کنار هم جمع می کند. می توانیم آن را یک مرورگر فایل و یک پخش کننده چندرسانه ای بدانیم.اما تصور می کنیم اینگونه آن را خیلی ساده فرض می کنیم.

 

image

 

برخلاف TimeScape  ، MediaScape  نمی تواند بعنوان صفحه اصلی شما عمل کند و به همین دلیل در بخشی دیگر (امکانات چند رسانه ای)به تفضیل به آن خواهیم پرداخت.

 

دفترچه تلفن عالی
 

دفترچه تلفن Sony Ericsson XPERIA X10  از لحاظ بصری تغییر کرده است اما قابلیت های عملکردی آن دست نخورده باقی مانده اند.مانند قبل ، دفترچه تلفن می تواند اطلاعات زیادی را در خود ذخیره کند.

در هنگام افزودن مخاطب جدید ، لیست استانداردی که فیلدهایی با علامت مثبت یا منفی در کنارشان نمایش می داد ، دیگر نمایش داده نمی شود و تنها چهار فیلد خالی در اختیار شما قرار می گیرد.گرچه می توانید هر تعداد فیلدی که بخواهید از هر نوع به آن بیافزایید.

 

image
 
image

 

image

 

در هر حساب کاربری Gmail هم گروه ویژه ای به چشم می خورد که Starred in Android نام دارد و مخاطبان علامت گذاری شده در آن جای می گیرند.می توانید مخاطبان تان را به حساب های کاربری FaceBook و Twitter هم پیوند دهید.

 

image
 
image

 

دو گزینه برای جستجوی میان مخاطبین وجود دارد.یک فیلد اختصاصی جستجو در بالای لیست مخاطبین قرار گرفته است و با استفاده از پیمایش الفبایی هم می توانید به  نقاط مختلف لیست حرکت کنید.

افزودن عکس به مخاطبان بسیار آسان است . هنگام انتخاب یک عکس یک ابزار برش نمایش داده می شود  و می توانید عکس را از هرجایی که بخواهید برش بزنید. افزودن عکس به مخاطبان اثر جانبی دیگری نیز دارد. با قرار ادن میانبری از آن مخاطب روی صفحه اصلی ، عکس تخصیص داده شده به عنوان آیکن آن نمایش داده می شود.

 

image
 
image

 

image

 

قابلیت های تلفنی
 

Sony Ericsson XPERIA X10  هیچ مشکلی در دریافت سیگنال ها و کیفیت صدا در طی مکالمات ندارد.صدا به اندازه کافی بلند است و بنابراین نیازی نیست که آنرا همیشه در بلندترین حد خود قرار دهید.

متاسفانه X10 همانند سایر گوشی های مبتنی بر اندروید (البته غیر از HTC Hero و Legend) به شماره گیری هوشمند مجهز نیست(حتی امکان پشتیبانی از شماره گیری صوتی هم در آن تعبیه نشده است).

 

image

 

در اندروید دفترچه تلفن ، گزارش تماسها و شماره گیر همه جزئی از یک نرم افزار واحد هستند. می توانید با استفاده از پیمایش حرکتی در آن به جستجوی مخاطبین بپردازید.گزارش تماس ها ، تماسهای گرفته شده ، دریافت شده و از دست رفته را یکجا نمایش می دهد.

ما آزمون بلندی صدای خودمان را هم بر روی Sony Ericsson XPERIA X10  انجام دادیم.X10 در این بخش تنها موفق به کسب امتیاز «متوسط» شد.

 

پیام رسانی
 

بخش پیام رسانی اندروید SMS و MMS بسیار ساده است. هیچ پوشه ای در این بخش وجود ندارد و تنها کلید New Message در آن به چشم می خورد. لیست سازماندهی شده ای از پیام های دریافتی تان به صورت حباب وار در زیر آن نمایش داده می شود.

 

image
 
image

 

ارسال پیام تا حدودی ناامید کننده است و حتی اگر صفحه کلید را هم پنهان کنید ، هنوز هم فضای کوچکی برای کار با متن در اختیارتان قرار دارد.

تبدیل یک SMS به MMS  کاملا منطقی و آسان صورت می پذیرد. هنگامی که محتویات چندرسانه ای به پیام تان بیافزایید، پیام به طور خودکار به MMS تبدیل می شود. می توانید تنها به افزودن عکس یا فایل های صوتی اکتفا کنید یا اگر خواستید می توانید از ویرایشگر اختصاصی MMS هم استفاده کنید.

Gmail از عملکردهای گروهی پشتیبانی می کند که اجازه بایگانی ، برچسب گذاری یا حذف چند ایمیل را به طور همزمان برای کاربر مهیا می سازد.

 

image
 
image

 

همچنین نرم افزار استاندارد ایمیل هم وجود دارد که می تواند چندین  حساب کاربریPOP یا IMAP را به طور همزمان مدیریت نماید. متاسفانه در این بخش بر خلاف Gmail ایمیل ها حباب مانند نمایش داده نمیشوند . اما هنوز هم می توانید به پیام هایی که آنلاین ایجاد شده اند در فولدرهای اصلی شان، در کنار پیام هایی که در inbox ، drafts و یا Sent قرار دارند دست پیدا کنید.

Google talk بخش پیام رسانی فوری را در Sony Ericsson XPERIA X10  اداره می کند. شبکه G-Talk با برخی دیگر از شبکه های معروف دیگر چون Pidgin ، Kopete ، iChat و Ovi Contacts سازگار است.

 

گزینه های درج متن
 

بعنوان گزینه های درج متن ، X10 دو صفحه کلید QWERTY مجازی کامل را در اختیار شما قرار می دهد.حتی با قرارگیری گوشی در حالت عمودی هم تایپ کردن به آسانی صورت می گیرد.کلیدها به اندازه کافی بزرگ هستند و فضای خوبی بین آن ها وجود دارد.

 

image

 

image
 
image

 

با چرخاندن گوشی به صورت افقی ، داستان شکل جدیدی به خود می گیرد.صفحه کلید بزرگ مجازی گوشی نیمی از صفحه را اشغال کرده و کلیدهایی بزرگ را در اختیار شما می گذارد که تایپ کردن با آن ها بسیار آسان است.X10 احتمالا به همان خوبی خواهد بود که به آن نیاز داشتید –البته در مورد صفحه کلید QWERTY-. اگر در جستجوی گوشی تلفن همراه هوشمندی هستید که بتوانید به آسانی با استفاده از آن تایپ کنید بهتر است نگاهی به Motorola MILESTONE بیاندازید.

در مورد سرویس های شبکه های اجتماعی هم XPERIA X10 بسیار عالی عمل می کند.با X10 یکپارچگی با سرویس های شبکه های اجتماعی به مرحله جدیدی پا می نهد.می توانید در هر جایی از گوشی اعم از صفحات اصلی ، دفترچه تلفن و منوی اصلی ردپایی از آن ها مشاهده کنید.

از تمامی شبکه های مشهور و محبوب (شامل FaceBook ، Twitter ، MySpace و German VZnet) پشتیبانی صورت می پذیرد و می توانید با استفاده از گوشی وضعیت تان را به روز کرده ، عکس آپلود کنید ، با دوستان تان در تماس باشید و هر آنچه در حال روی دادن است را هم مشاهده کنید.

 

MediaScape  :جمع شدن تمامی موارد چند رسانه ای در یک جا
 

MediaScape تمامی موارد چندرسانه ای را در سه دسته مجزا نگهداری می کند:)Musicموسیقی)، Video و hoto(عکس).مطمئنا لبه های موسیقی و عکس ها بسیار آشنا هستند . این دو لبه آخرین فایل های افزوده شده ، آخرین فایل های پخش/مشاهده شده و لیست علاقمندی های شما را در سطرهای کوچکی به همراه پیش نمایش ها نشان می دهند.

گرچه جادوی واقعی در نیمه پایینی صفحه نمایش است که به محتویات آنلاین مرتبط تخصیص یافته است.اگر X10 تان را به حساب کاربری FaceBook ، Picasa و یا Flicker پیوند دهید ، می توانید به عکس های تحت وب تان دسترسی داشته و یا اینکه به جستجوی فروشگاه موارد چندرسانه ای سونی اریکسون  مشغول شوید.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

اگر به یاد داشته باشید در ابتدای این بخش به وجود لبه ای با عنوان ویدیو هم اشاره شد.اینجا هیچ خبری از دسترسی به محتویات آنلاین نیست اما می توانید تمامی ویدیوهای تان را در نمایی ساده که براحتی می توان از آن استفاده کرد به همراه پیش نمایش هایشان ببینید.همانند اغلب رقبای مبتنی بر اندروید ، XPERIA X10 هم امکان پشتیبانی از فرمت های ویدیویی DivX/XviD را ندارد و این فایل ها حتی در صورت وجود داشتن هم در لیست این بخش جایی نخواهند داشت.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

تمام این سه لبه ، یک کلید More هم دارند که شما را به گالری هایی با امکانات کامل هدایت می کند. با انتخاب More در لبه موسیقی به دسته بندی های خاص پخش کننده موسیقی(البوم ها ، آهنگ ها ، سبک و...)هدایت خواهید شد.

پخش کننده موسیقی و پخش کننده ویدیویی رابط مشابهی دارند و کنترل های آن هم از نظر گرافیکی زیباست و هم استفاده از آن ها ساده است.چندی پیش Satio و Vivaz با مجهز بودن به اکولایزر عرضه شدند اما اکولایزر هنوز جایی در بین اندرویدی ها ندارد.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

گالری TimeScape  تنها در حالت افقی کار می کند.محتویات این گالری را می توانید با استفاده از آخرین فایل های مشاهده شده(recently Viewed)، علاقمندی ها ، آلبوم ها و دوستان فیلتر کنید.عکس های هر دسته در صفحاتی جداگانه به نمایش در می آیند.حتی اگر بخواهید بدون فیلترتمامی عکس های ذخیره شده در گوشی را مشاهده کنید ، لیست قابل پیمایش از پیش نمایش ها به شما نشان داده خواهد شد.

تنها هنگامی که یک عکس را انتخاب نمایید ، از سنسور شتاب سنج برای چرخش خودکار صفحه استفاده خواهد شد.

متاسفانه مرور عکس ها با کندی قابل ملاحظه ای صورت می گیرد گرچه عمل بزرگنمایی سرعت خوبی دارد.همانطور که پیش از این ذکر شد ، در X10 از مالتی تاچ پشتیبانی نمی شود و به همین دلیل برای بزرگنمایی باید بر کنترل های مجازی یا ضربات دوگانه اتکا کنید.

 

image
 
image

 

آیتم های موجود در گالری (آلبوم ها و آهنگ های پخش کننده موسیقی و عکس های موجود در گالری) کلیدی در کنارشان دارند که در تبلیغات سونی اریکسون  به آن توجه زیادی شده است.

با لمس این کلید ، تمامی محتویات مرتبط –چه آنلاین و چه آفلاین- لیست خواهند شد.

برای نمونه ، می توانید تمامی آهنگ های موجود در همان آلبوم ، تمامی عکس هایی که در همان روز گرفته شده اند ، محتویات مرتبط به چیزی که در حال پخش است و یا حتی ویدیوهای موجود در YouTube را بیابید.حتی امکان آغاز جستجوی مرتبطی هم در Google در X10 تعبیه شده است.

 

image

 

image
 
image

 

کیفیت صدای نسبتا پایین
 

متاسفانه Sony Ericsson XPERIA X10  در کیفیت صدا عملکرد فوق العاده ای به نمایش نمی گذارد.علاوه بر بلندی صدای کم گوشی ، نسبت سیگنال به نویز و سطح پویا هم بسیار ضعیف هستند.نویز پس زمینه ای که در XPERIA X10 وجود دارد ما را به یاد نوار کاست های قدیمی می اندازد.

اما از طرف دیگر پاسخدهی به فرکانس ها بسیار خوب است و سطوح تغییر شکل فرکانسی تحت کنترل نگهداشته می شوند اما برای خوب بودن تنها این کافی نخواهد بود.

 

image

 

ما منتظر ارائه ارتقایی نرم افزاری برای XPERIA X10 مورد آزمون مان هستیم تا با گوشی های نهایی ارائه شده مشابه شود.احتمالا در آینده این آزمون را مجددا انجام می دهیم و نتایج آن را به روز می کنیم.هرچند سخت افزار استفاده شده در گوشی دیگر تغییر نخواهد کرد و نمونه ای که ما از آن استفاده می کنیم همان نمونه نهایی گوشیست.

دوربین 8 مگاپیکسلی
 

Sony Ericsson XPERIA X10  به یک دوربین 8 مگاپیکسلی مجهز است که می تواند تصاویری با حداکثر رزولوشن 2448*3264  پیکسل ثبت کند . یک فلاش LED هم به این دوربین برای ثبت عکس در فضاهای کم نور یاری می رساند.

سونی اریکسون  رابط کاربری دوربین اختصاصی خود را از ابتدا طراحی کرده است که ما را به یاد روزهای طلایی Cybershot می اندازد.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

در سمت چپ منظره یاب پنج گزینه را مشاهده خواهید نمود. حالت ثبت ، رزولوشن ، صحنه ها ، حالت فوکوس و گزینه ای برای سوییچ به حالت ضبط ویدیویی . در سمت دیگر می توانید نوردهی را تنظیم کرده و یا به آلبوم دوربین بروید.

چهار حالت ثبت برای این دوربین در نظر گرفته شده اند:normal ، Scene Recognition(تشخیص صحنه) ، Smile Detection (تشخیص لبخند) و touch capture(ثبت لمسی). حالت Scene Recognition در واقع همان حالت ثبت خودکار است که به موجب آن X10 تمامی تنظیمات لازم برای عکاسی را انتخاب می کند.

پنج حالت فوکوس هم در این رابط تعبیه شده است.Single یا Multi Focus که برای فوکوس بر روی چند نقطه به کار می رود، فوکوس لمسی، حالت ماکرو ، تشخیص لبخند و در آخر، بی نهایت(infinty) که برای ثبت تصاویر مناظر طبیعی خوب است.

در آخر باید به یک افزونه مفید اشاره کنیم :نوار آخرین عکس های ثبت شده یا Recent Shot Trayکه در گوشه سمت چپ پایین منظره یاب نمایش داده شده و پیش نمایش های کوچکی از آخرین عکس های ثبت شده نمایش می دهد.

رابط دوربین گزینه های زیادی را در منظره یاب در دسترس قرار داده است که البته امکان مخفی شدن هم دارند. اما برای دسترسی به سایر گزینه و تنظیمات باید به منوی تنظیمات بروید.این منو گزینه هایی چون برچسب گذاری جغرافیایی ، لرزش گیر تصاویر ، سلف تایمر و حتی تنظیمی خاص برای تنظیم حساسیت نسبت به لبخند به نام Smile Level را در خود جای داده است.

مشکلی که در اینجا دیده می شود این است که در هر بار که به نور LED نیاز داشته باشید باید به طور دستی اقدام به روشن کردن آن کنید .مشکل اینجاست که برای این کار باید از منوی تنظیمات استفاده کنید.

 

image
 
image

 

image

 

کیفیت عکس ها
 

Sony Ericsson XPERIA X10  عکس های خوبی ثبت می کند که جزئیات بسیار و رنگ های فوق العاده ای دارند.هیچ مشکل آشکاری در مورد لنز یا الگوریتم پردازش عکس ها مشاهده نمی شود.گرچه هنوز هم چیزهایی هستند که باید تصحیح شوند اما نتایج بیش از آنچه ما انتظار داشتیم راضی کننده از آب درآمدند.

Sony Ericsson XPERIA X10  عکس های بسیار خوبی می گیرد که سطح نویزهای آن ها بسیار پایین است. الگوریتم کاهش نویز کارش را بخوبی انجام می دهد و به لطف سنسور هشت مگاپیکسلی دوربین تعداد پیکسل های در دسترس هم بسیار زیاد است.

رندر رنگ ها بخوبی صورت می پذیرد و تنها چیز قابل توجه این است که سایه ها آنچنان که باید توسط XPERIA X10 ثبت نمی شوند.

 

ضبط ویدیویی
 

Sony Ericsson XPERIA X10  قادر به ضبط ویدیوهایی با رزولوشن 480*800 پیکسل در برابر D1 یعنی 480*720 پیکسل و نرخ 30 فریم بر ثانیه است.در واقعیت به دلیل تکرار برخی از فریم ها ، نرخ فریم ها کمی پایین تر است . این نرخ به طور متوسط در حدود 27 فریم بر ثانیه است که با توجه به معیارهای ما هنوز بسیار عالیست.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

ویدیوها با فرمت MP4 و صدای AAC ضبط می شوند.میزان جزئیات از جزئیات موجود در ویدیوهای 720p کمتر است اما باز هم رضایت بخش است.مطمئنا این گوشی بیش از آنچه نیاز داشته اید در این بخش خوب است.

 

امکانات ارتباطی
 

Sony Ericsson XPERIA X10  از امکانات ارتباطی پر قدرتی بهره می برد . پشتیبانی چهاربانده از GSM/GPRS/EDGE ، و سه بانده از 3G با پشتیبانی از HSDPA با سرعت 10.2 مگابیت بر ثانیه و HSUPA با سرعت 2 مگابیت بر ثانیه برخوردار است.

امکانات ارتباطی محلی هم به خوبی پوشش داده شده اند، X10 از Wi-Fi b/g 802.11 با DLNA ، بلوتوث v2.1  با A2DP و انتقال فایل بوسیله بلوتوث پشتیبانی می کند که در گوشی های مبتنی بر اندروید و مخصوصا نسخه 1.6 آن نادر است . یک پورت microUSB هم برای اتصال گوشی به کامپیوتر در آن تعبیه شده است (که دارای حالت Mass Storage هم هست).

همانطور که پیش ازاین ذکر شد اسلات کارت حافظه در جای خوبی قرار نگرفته است و بنابراین قابلیت تعویض سریع کارت حافظه را ندارد.

 

مرورگر وب بدون پشتیبانی از فایل های فلش
 

مرورگر وب اندروید همیشه خوب بوده است ، گرچه نسخه جدیدی که در Android 2.0 به کار رفته است رابط بهتری دارد. Sony Ericsson XPERIA X10 اکثر صفحات وب را به سرعت و بدون نقص رندر می کند.

علیرغم بهره بردن از صفحه نمایش لمسی خازنی ،X10 از  قابلیت Pinch Zooming برخوردار نیست و به جای آن باید از کلید های +/- و ذره بین برای این منظور استفاده کنید.

 

image
 
image

 

image

 

می توانید با استفاده از ذره بین بزرگنمایی را تا حدی کاهش دهید که صفحه وب به صورت افقی در صفحه نمایش جای گیرد و سپس می توانید از یک ذره بین مجازی دیگر با استفاده از انگشت تان روی صفحه بزرگنمایی کنید.این روش برای مرور صفحات بزرگ و سنگین خوب است. می توانید در این صفحات از امکان جستجوی در صفحه وب هم کمک بگیرید.

قابلیت چینش مجدد متون یا text reflow هم در این مرورگر تعبیه شده است و عرض ستون های متن را با عرض صفحه یکسان تنظیم می کند.

گزینه ای برای بازکردن چندین صفحه وب به صورت همزمان هم در اختیار کاربران است.اگر بر روی کلید Windows در منوی مرورگر وب کلیک کنید ، می توانید لیست تمام صفحات باز را مشاهده کرده و بر روی یکی از آنها برای نمایش کامل صفحه وب کلیک کنید.گرچه این بار در bookmark ها از پیش نمایش استفاده نشده است.

 

image
 
image

 

image

 

در آخر اینکه این مرورگر از فایل های فلش پشتیبانی نمی کند اما نرم افزار YouTube تا حدی این مشکل را جبران می کند.

 

image
 
image

 

سازمان دهنده خوب با امکان مشاهده فایل های آفیس
 

Sony Ericsson XPERIA X10  با سازمان دهنده خوبی عرضه می شود که شامل مرورگر اسناد آفیس هم هست. این نرم افزار اغلب در گوشی های مبتنی بر اندروید نادیده گرفته می شود.

نرم افزاری که برای این منظور در نظر گرفته شده است QuickOffice است که  از مرور فایل های Word، Excel ، PowerPointو PDF و همین طور اسناد آفیس 2007 پشتیبانی می کند.برای اینکه بتوانید به ویرایش این فایل ها هم بپردازید باید هزینه ای برای خرید نسخه کامل این نرم افزار بپردازید.

صفحه نمایش بزرگ گوشی که از رزولوشن بالایی پشتیبانی می کند خواندن اسناد را آسان می کند و پردازنده Snapdragon هم باعث می شود که پیمایش های عمودی و افقی با سرعت بالایی انجام گیرند.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

بهترین قسمت این بخش ، یکپارچه شدن آن با Gmail است که باز کردن و مرور اسناد آفیسی را که بعنوان ضمیمه ایمیل ارسال شده اند را براحتی امکانپذیر می سازد. متاسفانه نمی توانید آنها را در حافظه گوشی ذخیره کنید. گمان می کنیم تنها عکس هایی را که بعنوان ضمیمه ارسال شده اند ، می توان در حافظه ذخیره نمود. الصاق تمامی انواع فایل های ذخیره شده به ایمیل ها امکان پذیر است.

تقویم چهار حالت نمایش صورت جلسه ،روزانه ،هفتگی و ماهانه دارد. افزودن رویدادهای جدید اسان است و به سرعت انجام می شود. می توانید به هر رویداد هشداری را بعنوان یاداور تخصیص دهید.

 

 

image
 
image

 

image
 
image

 

حالت نمایش صورت جلسه در Sony Ericsson XPERIA X10  به شما اجازه می دهد که به مرور رویدادهای روزهای اخیر و یا آینده بپردازید.با استفاده از این حالت می توانید قرار ملاقات های چند روز آینده را چک کنید.

ماشین حساب دیگری هم در X10 در دسترس است که یک برتری نسبت به ماشین حساب خود اندروید دارد.این نرم افزار  به خوبی با رابط لمسی سازگار شده است و عملکردهای پیشرفته ای ارائه می کند (جذر گرفتن ، عملیات مثلثاتی و...).

از یک نرم افزار Alarm هم در این گوشی استفاده شده است که امکان تنظیم هشدارهای زیاد با زمان شروع و الگوی تکرار اختصاصی را فراهم می کند.

 

image
 
image

 

و در آخر باید به نرم افزار YouTube اشاره کنیم که تا حدی فقدان قابلیت پشتیبانی از فایل های فلش را در مرورگر وب جبران می کند.این نرم افزار رابط ساده ای دارد و  به شما اجازه دهد به مرور و مشاهده فایل های ویدیویی بپردازید.

اگر به سایت اصلی YouTube وارد شوید ، پیغامی مبنی بر مشاهده فایل ویدیویی در نرم افزار اختصاصی YouTube نمایش داده می شود . البته پشتیبانی از فلش در وب تنها به YouTube محدود نمی شود اما به هرحال داشتن این نرم افزار از نداشتن آن بهتر است.

 

image

 

image

 

GPS
 

Sony Ericsson XPERIA X10  به یک گیرنده داخلی GPS هم تجهیز شده است که می تواند در کمتر از دو دقیقه بر روی ماهواره ها قفل شود.البته می توانید AGPS را فعال کرده و به این فرآیند سرعت بخشید. Google Maps هم به صورت پیش فرض روی این گوشی نصب شده است اما برای مقصدیابی صوتی باید از نرم افزار WisePilot استفاده کنید .نسخه ای که به همراه XPERIA X10 عرضه شده است نسخه 30 روزه این نرم افزار است و برای خرید نسخه کامل نرم افزار باید مبلغی را بپردازید.

Google Maps از راهنمای صوتی مقصدیابی هم برخوردار است اما تنها در آمریکا می توانید از این قابلیت استفاده کنید. .حتی بدون راهنمای مقصدیابی باز هم راهنماهایی در آن دیده می شود:مسیر شما و محل فتان بر روی صفحه نمایش داده می  شود و برای یافتن مقصد به شما کمک می کند-البته اگر بتوانید نقشه ها را بخوانید.

به طور معمول ، Google Maps به حالت نمایش خیابانی هم مجهز است. احتمالا این حالت نمایش را می توان بهترین بخش نرم افزار Google Maps دانست. اگر در منطقه شما هم از این حالت نمایش پشتیبانی شود می توانید ازنمای 360 درجه منطقه تان نهایت لذت را ببرید.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

 هنگامی که قطب نمای دیجیتال را فعال کنید ، این حالت نمایش مشابه تجربه  یک تور مجازی خواهد بود.

 

image
 
image

 

WisePilot انتخاب بسیار محبوبی برای مقصدیابی هم در گوشی های هوشمند و هم در گوشی های پیشرفته غیر هوشمند به شمار می آید.این نرم افزار رابط ساده ای دارد که از آیکن های بزرگی برای سازگاری با رابط لمسی استفاده می کند .هم لمسی این آیکن ها آسان است و هم به راحتی می توانید با استفاده از انگشتان تان به راحتی از آن ها استفاده کنید.

تنظیمات محاسبه مسیرها بسیار ساده است.می توانید نرم افزار را برای یافتن سریع ترین مسیر ، کوتاه ترین مسیر ، مسیرهای شامل بزرگراه و مانند این ها تنظیم نمایید.چندین نقشه برای نمایش ترافیک و وضعیت جاده بر روی هم قرار می گیرند. . Wisepilot در هنگام نزدیک شدن به دوربین های سرعت سنج پلیس هم به شما هشدار می دهد.

Android Market نرم افزارهای رایگانی هم بدین منظور دارد که تنها برخی از آن ها قابل استفاده اند.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

Android Market و افزایش تعداد نرم افزارها
 

نرم افزار Android Market که در Sony Ericsson XPERIA X10  عرضه شده است نسخه پیشین این نرم افزار است که با نسخه های قدیمی تر اندروید عرضه شده بود.تفاوت این نرم افزار و نسخه جدید آن تنها به همین جا ختم می شود و آن ها در قابلیت های کاربردی تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند اما باید به خاطر داشته باشید که برخی از نرم افزار ها برای اجرا به سیستم عامل Android 1.6 و یا نسخه های جدیدتر آن نیاز دارند .در حال حاضر نمی توانید از آن ها به همراه XPERIA X10 استفاده کنید.

ساختار Android Market بسیار ساده است ، نرم افزارهای برجسته در بالا قرار دارند و در زیر آن ها  سه بخش Application ، Games و Downloads است.میانبری هم برای آغاز جستجو در این قسمت دیده می شود.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

بازی ها و نرم افزارها در دو  قسمت مجزا جای گرفته اند و هر بخش  زیر دسته های خاص خود را دارد.می توانید این نرم افزارها را بنا بر نیازتان فیلتر کنید. البته می توانید بدون فیلتر کردن هم آن ها را مشاهده کنید اما به نظرم برای این کار باید چندین روز زمان صرف کنید.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

جستجو بسیار سریع انجام می گیرد ، تنها کافی است روی کلید Search کلیک کرده و نام چیزی را که در جستجوی آن هستید ، وارد کنیداین بخش فاصله چندانی با AppStore ندارد.

البته 30000 یا نزدیک به این تعداد نرم افزار، تعدادی نیست که در اختیار کاربران iPhone قرار داشته باشید اما باید توجه کنید که چندین هزار از این نرم افزارها را کسی تا به حال نصب نکرده است ولی با اینحال احتمال یافتن نرم افزاری که به دنبال آن هستید بسیار زیاد است.علاه بر این درصد زیادی از نرم افزارهای موجود در Android Market رایگان هستند.

 

سخن پایانی
 

Sony Ericsson XPERIA X10 نخستین گوشی مجهز به اندروید سونی اریکسون است. اما اول بودن همیشه هم چیز خوبی نیست. باید اهدافی را تعیین کرده و بتوانید به آن ها دست پیدا کنید. این بهترین حالت ماجراست. اما مسلما سونی اریکسون این سنـاریو را دنبال نکرده است. حتی الان که چندین ماه از دو  بررسی اولیه ای که بر روی XPERIA X10‌ صورت دادیم می گذرد ، به نظر می رسد که هنوز هم نیاز است تغییراتی بر روی این گوشی صورت داده شود.

واقعا امیدواریم که به روز رسانی نرم افزاری جدیدی به زودی صورت پذیرفته و عرضه شود و مشکلاتی که در این بررسی بدان ها اشاره کردیم کاملا رفع شوند.

اگر از این بگذریم، Sony Ericsson XPERIA X10 گوشی بسیار خوبی است که آینده ای خارق العاده را به انتظار نشسته است.این گوشی بسیار زیبا و جذاب است و از توان و هوشمندی بالایی هم بهره می برد.

نمی توانید به روی  هیچکدام از پردازنده سریع یک گیگاهرتزی گوشی و یا صفحه نمایش 4 اینچی آن که تمام نمای جلویی گوشی را اشغال کرده است ، چشم ببندید.دوربین هشت مگاپیکسلی که به فوکوس خودکار هم مجهز است در پشت قرار گرفته است و کاربران را وسوسه می کند.علاوه بر این امکانات ارتباطی عالی و شبکه های اجتماعی معروف تنها به اندازه یک کلیک با شما فاصله دارند.

دو رابط کاربری ، TimeScape و MediaScape (که رابط عمومی نیست و تنها در بخش مالتی مدیا دیده می شود)، جدید هستند و کاری را که بر عهده گرفته اند به طرزی عالی به انجام می رسانند.

اما هنوز هم مواردی هستند که نیاز به بازبینی داشته باشند. نسخه 1.6 سیستم عامل اندروید و مخصوصا برای گوشی هوشمندی که به فکر فتح قله های بازار است، به نظر منسوخ می رسد .

یک نکته خوب از نقطه نظر کاربران این است که چهار گوشی در این بخش بازار وجود دارد که هر کدام از آن ها گزینه های بسیار خوبی به شمار می روند.

HTC Google Nexus One و برادر ناتنی آن HTC Desire به اندازه Sony Ericsson XPERIA X10 پرتوان هستند اما هردو مزایایی هم نسبت به  X10‌دارند. آنها از آخرین نسخه سیستم عامل اندروید استفاده می کنند ،از پشتیانی از مالتی تاچ برخوردارند و به صفحه نمایش  AMOLED‌و مقدار بیشتری RAM مجهز هستند.گرچه هیچکدام از آن ها توان ایستادن در برابر دوربین هشت مگاپیکسلی X10 و قابلیت های ارائه شده در آن را ندارند.

گزینه دیگر هم که محصول دیگری از HTC‌ است، HTC HD2 است که مبتنی بر Windows Mobile 6.5 است.گوشی های مبتنی بر این سیستم عامل ،همان گونه که کمابیش آن ها را می شناسید ، به ندرت قابلیت های خلاقانه ای عرضه می دارند اما این نباید مانع از آن شود که به انتخاب بین آنها دست نزنید.HD2 به صفحه نمایش لمسی خازنی بزرگی مجهز است که کیفیت تصویری عالی را در اختیار کاربر می گذارد. این گوشی به یک پردازنده یک گیگاهرتزی Snapdragon و یک گیرنده داخلی GPS هم مجهز است و از امکانات ارتباطی رایج چون بلوتوث ، Wi-Fi و HSDPA‌ هم پشتیبانی می کند.یک دوربین پنج مگاپیکسلی مجهز به فوکوس خودکار هم در این گوشی تعبیه شده است که می تواند ویدیوهایی با رزولوشن VGA و نرخ 30 فریم بر ثانیه ضبط کند.نباید از امکان دستیابی به نرم افزارهای متعدد موجود چشم پوشید.

آخرین گزینه و نه کم اهمیت ترین آن ها iPhone 3GS است. پردازنده آن به اندازه پردازنده X10 سریع نیست ،از چندوظیفه گی پشتیبانی نمی کند ، صفحه نمایش آن چهار اینچی نیست و رزولوشن آن هم پایین است.دوربین هم مثل یک جوک و بسیار بد است.گرچه هنوز گوشی ای ارائه نشده است که بتواند با رابط کاربری iPhone رقابت کند و تجربه لذت بخشی همانند کار با آن برای کاربر به ارمغان آورد.

همانگونه که پیش از این ذکر کردیم امیدوار بودیم که تا این زمان به روز رسانی نرم افزاری این گوشی ارائه شده باشد اما اینگونه نشده است و در آینده با عرضه آن قطعا شاهد بهبود کارکردهای X10‌ خواهیم بود و این بررسی را هم به روز خواهیم کرد.ولی در حال حاضر همه چیزی که این گوشی می تواند به کاربران عرضه کند در این بررسی آورده شد .یک گوشی فوق العاده با دوربینی استثنایی که چند اشکال کوچک می توانند به ناموفقیت آن دامن بزنند.

 

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (5 نظر)

مهمان

۱۳۹۲/۱۰/۱۲
سلام درب پشت گوشیم xperia x10i باز شده و گم شده ممنون می شم واسه خرید راهنماییم کنید. ترجیحا مشکی

مهمان

۱۳۹۲/۵/۲
به نظر من که این گوشی خیلی عالی و خوشگل است

مهمان

۱۳۹۲/۱/۱۶
راستش را بخواهید من هم خیلی این گوشی رادوست دارم اما حیف که هزینه یخریدش را ندارم ولی هر وقت تونستم می خرمش ان شاءا الاه

مهمان

۱۳۹۲/۱/۱۰
به نظر من این گوشی فوق العادس, دارمش و خیلیم خوب کار میکنه ولی حیف که باتریش زود تموم میشه کیفیت دوربین که عالیه ...در کل گوشیه خوبیه و ازش راضیم

مهمان

۱۳۹۱/۱۱/۱۳
شاید مدل های بالاتری از این گوشی باشد ولی به نظر من این گوشی نسبت به قیمتش خوبه بازی باهاش خیلی حال میده وکیفیت صفحش عالییه ومن خودم این گوشی رو هنوز نخریدم ولی اگه دست دومشم گیرم بیاد حتما میگیرم