خانهاخبار
۱۴ اشتباه رایج فروش که به کسب و کار شما صدمه می زند

۱۴ اشتباه رایج فروش که به کسب و کار شما صدمه می زند

با افزایش استفاده از اینترنت و شبکه های اجتماعی ما شاهد رشد بکارگیری این پلتفرم ها توسط کسب و کارها برای فروش محصولات، معرفی خدمات و کسب درآمد هستیم...
۲۳ خرداد ۱۴۰۲

با افزایش استفاده از اینترنت و شبکه های اجتماعی ما شاهد رشد بکارگیری این پلتفرم ها توسط کسب و کارها برای فروش محصولات، معرفی خدمات و کسب درآمد هستیم. امروزه کمتر کسب و کاری فقط به فروش آفلاین و فروش در فروشگاه، هایپرمارکت‌ها یا لوکال مارکت‌ها بسنده می کند.

با این وجود، ورود به مارکت آنلاین و ایجاد فروش مناسب در بستر اینترنت برای یک سری از کسب کارها همچنان یک معضل بزرگ است.

image

خیلی ها فکر می‌کنند همه چیز را درست انجام می‌دهند اما همچنان از رسیدن به تارگت فروش مناسب و دلخواه جا مانده‌اند. به قول خودشان هم وب سایت زده‌اند، هم تبلیغات گوگل ادز رفته اند و هم سبد محصولاتشان را کامل کرده‌اند. اما هنوز هم برای فروش آنلاین خودشان از لفظ موفق استفاده نمی‌کنند.

به همین دلیل تصمیم گرفتیم، نگاهی داشته باشیم به اشتباهات رایج کسب‌و‌کارها در فروش آنلاین و راهکارهای رفع  یا بهینه‌سازی آن برای افزایش فروش شما.

سلب مسئولیت: سایت جی اس ام در تهیه این متن تبلیغاتی نقشی نداشته و مسئولیتی درباره درستی محتوای آن ندارد.

عدم انتشار محتوا به‌صورت منظم

انتشار محتوا به صورت نامنظم و در بازه های زمانی طولانی مثل این هست که شما مثلا فقط دو روز در هفته به دفتر کار خود مراجعه کنید و با مشتریان برخورد داشته باشید.

برای دریافت توجه مخاطبان هدفتان و همینطور مشتریان بالقوه خود، شما باید بصورت منظم و پیوسته در پلتفرم های آنلاین خود محتوا گذاری کنید.

محتوای شما فقط حول محور فروش است

image

 

یکی از رایج ترین اشتباهات کسب و کارها تولید محتوا فقط مرتبط با فروش محصولاتشان است. درست است که هدف نهایی ایجاد فروش است اما قرار نیست هر آنچه مخاطب شما در سایت شما با آن مواجه می شود در مورد فروش و دریافت پول از او باشد.

شما در محتواهای خود باید در مخاطب اعتماد ایجاد کنید. بنابراین باید محتوایی تولید کنید که متناسب با نیاز مخاطب و مفید باشد. هیچ کس فقط برای خرید از اینترنت استفاده نمیکند . بسیاری از کاربران اینترنت و شبکه های اجتماعی برای تفریح، ارتباط با دیگران و یادگیری چیزهای جدید از اینترنت استفاده می کنند. بنابراین در تولید محتواهای خود به این نیازها و خواسته های مخاطبانتان حتما توجه کنید. 

عدم دعوت مخاطب به اقدام، در جای درست و به شکل درست

استفاده از یک کال تو اکشن CTA مناسب در پست ها و محتوا های مختلف سایت، به شما کمک میکند تا مخاطبان خود را به مسیری که مد نظرتان است هدایت کنید و در نهایت فروش را رقم بزنید. اگر شما به مخاطب خود نگویید چه کاری انجام دهد آنها هم خریدی انجام نخواهند داد. البته به خاطر داشته باشید، باید با همکاری کپی‌رایترها، یوایکس‌رایترها و صد البته گرافیست ها و کارشناسان UI، در محلی درست به شکل درست و با کلمات و جملات درست این کار را انجام دهید.

نداشتن استراتژی برند شفاف

استراتژی و جایگاه یابی برند راهی برای ایجاد تمایز برای برند شماست. با کمک اینها شما میتوانید یک ارتباط قوی با مخاطبان خود ایجاد کنید و این ارتباط را در طولانی مدت نگهداری و حفظ کنید. نداشتن استراتژی برند باعث می شود شما در رقابت شدید بین رقبا از میدان خارج شوید . برای ایجاد یک تصویر شفاف و واضح از برند خود در ذهن مخاطب که ارزش محصول شما را به درستی عنوان میکند و همچنین برای اینکه بین رقبای خود حرفی برای گفتن داشته باشید به استراتژی برند خود فکر کنید. 

مخاطب اشتباهی را هدف گرفته اید

اگر شما مخاطب هدف خود را کل بازار در نظر گرفته اید این دلیل خوبی برای عدم فروش آنلاین شماست. شما باید مخاطب و بازار هدف خود را بصورت دقیق و واضح مشخص کنید. در غیر این صورت شما به احتمال زیاد بازدید کننده مناسبی نخواهید داشت یا حتی اگر تعداد بازدید کننده های سایت یا شبکه های اجتماعی شما بالا باشد میزان تبدیل آنها کم خواهد بود و حتی ممکن است با رفتارهای منفی توسط کاربران هم مواجه شوید. 

علت این مشکل بسیار واضح است. شما مخاطب هدف خود را درست انتخاب نکرده اید و محصول شما با مخاطبی که دارید مرتبط نیست.  در این مرحله کار مفیدی که شما برای رفع مشکل میتوانید انجام دهید این هست که از دیتاهایی که در اختیار دارید استفاده کنید. شما باید دیتاهای مربوط به رفتار کاربران را روی سایت یا شبکه های اجتماعی خود بررسی و تحلیل کنید. اطلاعاتی مثل نحوه پاسخ دادن آنها ، اطلاعات دموگرافیک و جغرافیایی و … .  با این نتایج شما می توانید بر روی ارتباط خود با مشتریان صحیح، برنامه ریزی کنید و حتی به توسعه محصول خود بپردازید تا در نهایت به فروش مورد نظر خود دست پیدا کنید.

استفاده نکردن از نظرات مشتریان

داشتن بازخورد از مشتریان به شما کمک می کند تا بفهمید در ذهن مخاطبان و مشتریان خود چه جایگاهی دارید. همچنین مرور این نظرات برای سایر مخاطبان به افزایش قصد خرید آنها کمک میکند. در واقع 88 درصد مشتریان بالقوه به نظرات و فیدبک های آنلاین مشتریان اعتماد میکنند و این نظرات روی تصمیم خرید آنها تاثیر مستقیمی دارد.

image

پایین بودن سرعت سایت و رابط کاربری غیرحرفه‌ای

اگر شما از وبسایت برای فروش محصولات خود استفاده میکنید مطمئن باشید که سرعت لود سایت شما مناسب است. معمولا 40 درصد از کاربران اگر سرعت لود سایت زیر 3 ثانیه نباشد از بازدید سایت صرف نظر میکنند. بنابراین همیشه بصورت دوره ای و منظم سرعت سایت خود را بررسی کنید و اگر موردی قابلیت بهبودی دارد آن را انجام دهید.

استفاده نکردن از بازاریابی پیامکی و ایمیل مارکتینگ

استفاده از بازاریابی ایمیلی و پیامکی برای حفظ ارتباط با مشتریان و همچنین تبلیغ فروشگاهتان مفید است. این کار همچنین به عنوان یک تبلیغ یادآوری کننده باعث قوی کردن ارتباط شما با مشتریان شده که در نهایت می تواند به فروش ختم شود. 

هر چند که ممکن است هر دوی این کانال های بازاریابی یکسان به نظر برسند، اما در واقع با هم متفاوت هستند. بنابراین برای دریافت بهترین نتیجه بهتر هست که از هر دوی این ابزار باهم استفاده کنید. 

توضیحات کالای شما گیج کننده است یا شامل جزئیات مورد نیاز نیست

یکی از مشکلات فروش کالا به صورت آنلاین این است که امکان دیدن و لمس کردن محصول به صورت فیزیکی وجود ندارد. بنابراین به عنوان یه فروشنده آنلاین شما باید اطلاعات و جزئیات مورد نیاز مشتری را در سایت خود برای هر محصول داشته باشید تا خدشه ای در تجربه خرید مشتری ایجاد نشود.
امروزه می‌توانید با استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی یا VR و استفاده از قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، محصولات را به صورت سه بعدی، قابل چرخش یا حتی قرار گیری و مشاهده در مکان مورد نظر مشتری برای او به نمایش بگذارید. همین حالا به قابلیت VR در سایت شیرآلات راسان یا برندهای برتر فروش محصولات آرایشی یک نگاه بیاندازید.

عدم توجه کافی به اطلاعات و جزئیات صفحات محصول 

توضیحات محصول تنها یک بخش از اطلاعات صفحه محصول است که به تنهایی باعث تبدیل بازدیدکننده به خریدار نخواهد شد. همه عناصر و آیتم های موجود در صفحه محصول برای افزایش احتمال فروش تاثیرگذار هستند. بعضی از این موارد عبارتند از:

عنوان محصول

باید کوتاه و واضح باشد و به اندازه نیاز توضیح دهنده باشد. برای اهداف سئو از تگ H1 استفاده کنید تا برای موتورهای جستجو قابل تشخیص باشد و بازدیدکنندگان بیشتری جذب کنید.

تصاویر

به تصاویری که در صفحه محصول استفاده میکنید و کیفیت آنها توجه ویژه داشته باشید. معمولا حداقل 3 تا 4 تصویر برای صفحه محصول مناسب است اما باز هم تعداد تصاویر به نوع محصول شما بستگی دارد.

ویدئو

وجود ویدئو در صفحه محصول به شما کمک میکند تا تجربه بهتری خلق کنید و برای محصولات پیچیده امکان نمایش جزئیات بیشتری به مخاطب وجود خواهد داشت.

راهنمای اندازه محصول

برای بسیاری از محصولات مخصوصا پوشاک وجود یک توضیح و راهنما برای سایز و اندازه محصول به شما در کاهش نرخ نارضایتی مشتری و بازگشت محصول کمک خواهد کرد.

اعلام قیمت دقیق و به روز

برای هر محصول قیمت را دقیق، واضح و مشخص درج کنید. قیمت محصولات شما باید به روز و مطابق با آنچه در بازار اتفاق می‌افتد باشد.

اعلام موجودی یا عدم موجودی

تصور کنید دنبال محصولی می گیرید و آن را پیدا میکنید  اما بعد متوجه می شوید موجود نیست!

قوانین ارسال و عودت کالا

یکی از نکات کلیدی توضیح نحوه و زمان ارسال و شرایط عودت محصول به صورت کاملا ساده و واضح است. 

توجه نکردن به سئو

اگر با سرچ در موتورهای جستجو به سختی به برند و فروشگاه خود می رسید این یعنی از سئو سایت خود غافل شده اید. تلاش روی سئوی سایت به شما کمک میکند تا در بین رقبا در جایگاه بهتری در نتایج جستجو قرار بگیرید و مخاطبان بیشتری را جذب کنید که در نهایت می تواند به فروش بیشتر ختم شود.

توجه نکردن به سبدهای خرید رها شده

خیلی از مواقع به خاطر مشکلات اینترنت و یا وب سایت و یا مشکلات درگاه های بانکی ممکن است خرید تا مرحله نهایی توسط کاربران انجام نشود. به عنوان یک فروشنده آنلاین شما نباید این قسمت از مشتریان بالقوه خود را رها کنید و با ابزارهای دیگری مثل بازاریابی پیامکی یا ایمیل مارکتینگ به عنوان یادآور، می توانید میزان تبدیل و فروش را افزایش دهد.

توجه نکردن به نرخ ریزش

نرخ ریزش، اطلاعات ارزشمندی در مورد اینکه کجا مشتریان خود را از دست میدهید به شما خواهد داد. دلایل ریزش می تواند شامل موضوعاتی مثل پاپ اپ های نامناسب، مشکل در تجربه و رابط کاربری و بسیاری موارد دیگر باشد.  در واقع اگر شما نتیجه ای که موردنظرتان است را به دست نمی آورید، بهبود تجربه کاربری سایت شما می توانید یکی از اولویت های اصلی باشد.

استفاده نکردن از تبلیغات ریمارکتینگ (Remarketing) یا ریتارگتینگ (Retargeting)

معمولا درصد زیادی از بازدید کننده های سایت شما بدون خرید از سایت شما خارج خواهند شد. تا حدودی این اتفاق طبیعی است چرا که تعدادی از بازدید کنندگان صرفا دنبال تحقیق، بررسی و مقایسه هستند. اما با استفاده از کمپین ها و برنامه های ریمارکتینگ شما میتوانید این بخش از مخاطبان خود را هدف قرار دهید و آنها را به خرید ترغیب کنید. این مخاطبان در واقع قبلا علاقه و توجه خود را به برند و محصول شما نشان داده اند بنابراین با یک ترغیب کوچک هم امکان تبدیل این دسته به مشتری را خواهید داشت.

سخن آخر

انجام هر کدام از اشتباهات ذکر شده می تواند باعث عدم فروش آنلاین شما شود. در مجموع فروش آنلاین مستلزم این است که بصورت روزانه و پیوسته جلوی چشمان مخاطبان باشید، آنها را به مسیری که برایشان در نظر گرفته اید هدایت کنید، رفتارهای آنها را تحلیل کنید، ارتباط خود را قوی کنید، اعتماد آنها را جلب کنید و متناسب با خواسته و نیاز مخاطبان هدف خود برنامه ریزی کنید.



جدیدترین‌ اخبار

به‌روزرسانی Z60 اولترا نوبیا؛ عملکردی بی‌نظیر با پردازنده‌ی نسل جدید

نوبیا به‌زودی گوشی هوشمند Z60 Ultra را با پردازنده‌ی اورکلاک‌شده‌ی اسنپدراگون ۸ نسل ۳ «Leading Version» به‌روزرسانی می‌کند. این گوشی در تاریخ ۲۳ تیر ۱۴۰۳ (23 جولای 2024) در بازار چین و بازار جهانی عرضه خواهد شد.
 

بیشتر بخوانید
آیفون دست دوم بخریم یا اندروید نو؟

در این مطلب بررسی خواهیم کرد بین آیفون دست دوم یا اندروید نو، کدام یک گزینه بهتری برای شما خواهد بود.

بیشتر بخوانید
موتورولا Edge 50 Neo در راه است؛ مشخصات و رنگ‌های احتمالی فاش شد

موتورولا به زودی از گوشی میان‌رده‌ی جدید خود به نام Moto Edge 50 Neo رونمایی خواهد کرد. این گوشی جانشین Edge 40 Neo خواهد بود و با حافظه‌ی بیشتر، رنگ‌های جدید و احتمالاً مشخصات مشابه نسل قبلی خود عرضه می‌شود.

بیشتر بخوانید

نظرات (9 نظر)

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

سیروس

۱۴۰۲/۵/۱۴
چه مقدار از بودجه مارکتینگ صرف ریتارگتینگ بشه مناسب هست؟

پیمان شافعی

۱۴۰۲/۵/۸
ممنون از مقاله خوبتون

مریم میری

۱۴۰۲/۴/۳۱
برای سبدهای خرید رها شده که در متن گفتید چه کاری میشه انجام داد؟ بازاریابی پیامکی مناسبه یا روش دیگه؟

سیمین

۱۴۰۲/۴/۲۴
چه مقدار نرخ ریزش طبیعی است و مشکلی ایجاد نمیکند؟

شادان

۱۴۰۲/۴/۱۷
منظورتون از استراتژی بVند شفاف چی هست؟

پیشنهاد سردبیر