لوتوس Evija یا ریماک C_Two؛ کدام یک دنیای هایپرکارهای برقی را متحول میکند؟
در تمام دورانها شاهد معرفی و عرضه هایپرکارهای مطرحی بودیم. در سالهای اخیر فراری لافراری، مکلارن P1 و پورشه 918 به عنوان هایپرکار معرفی و روانه بازار شدند. قبل از این محصولات، شرکتهای سازنده خودرو از محصولات مانند فراری انزو، مکلارن SLR و پورشه کررا GT رونمایی کرده بودند. تمام این خودروها جذابیت بالایی دارند و با قیمت بالایی نیز به فروش میرسند که البته این قیمت با توجه به قدرت بالا و همچنین تولید محدود بودن آن ها، منطقی به نظر میرسد.

اخیرا نسل جدید هایپرکارها معرفی شدهاند. در حقیقت هایپرکارهای آینده به صورت تمام برقی وارد بازار میشوند. در نمایشگاه خودروی ژنو 2019 با ریماک C_Two ملاقات کردیم. این خودروی تمام برقی از جذابیت بالایی برخوردار است و بدون هیچ شکی، افراد ثروتمند زیادی خود را برای تصاحب آن آماده میکنند. در این میان، لوتوس پس از مدتها با معرفی یک هایپرکار نشان داد که هنوز حرفهای زیادی برای گفتن دارد، حتی اگر صاحب آن یک شرکت چینی باشد. لوتوس Evija یکی از رقیبان سرسخت ریماک C_Two محسوب میشود. در این مقاله قصد داریم این دو هایپرکار از آینده را با هم مقایسه کنیم، در ادامه همراه ما باشید.
قیمت

افرادی که علاقه به خرید هایپرکارها دارند، به قیمت آنها اهمیت نمیدهند. البته باید بدانید که تنها افراد ثروتمند قادر به خرید این خودروهای قدرتمند و جذاب هستند. ریماک اعلام کرده تنها 180 نمونه از هایپرکار C_Two را به تولید میرساند و قیمت آن نزدیک به 2.1 میلیون دلار است. 30 نمونه از این خودرو تنها برای تستهای تصادف به تولید میرسد! لوتوس Evija قیمتی نزدیک به 2.2 میلیون دلار داشته و در 130 نمونه به تولید میرسد. همانطور که مشاهده میکنید، لوتوس Evija یک خودروی خاصتر در مقایسه با نماینده ریماک است، چرا که تعداد کمتری از آن به تولید میرسد. در صورتی که خواهان خریداری هایپرکار لوتوس باشید، باید 311 هزار دلار برای پیش خرید به این شرکت پرداخت کنید. قیمت این دو خودرو تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد.
عملکرد

در حال حاضر هیچ کدام از این هایپرکارها در پیست مورد بررسی قرار نگرفتهاند؛ با این حال سازنده آنها خبر از عملکرد بینظیرشان میدهند. ریماک C_Two به 4 موتور برقی مجهز شده که هر کدام از آنها، روی یک چرخ قرار گرفته است. این موتورها در مجموع قادر به تولید 1914 اسب بخار قدرت و 2300 نیوتن متر گشتاور هستند. این موتورها توسط یک باتری 120 کیلووات ساعتی همراهی میشوند. بر اساس ادعای ریماک، با هر بار شارژ میتوان مسافتی برابر با 552 کیلومتر را با این هایپرکار طی کرد. سرعت این خودرو در مدت زمان 1.9 ثانیه از صفر به 96 کیلومتر بر ساعت در مدت زمان 11.6 ثانیه به 300 کیلومتر بر ساعت میرسد.
لوتوس Evija تنها به دو موتور برقی مجهز شده است. این موتورها از یک باتری لیتیوم یونی 2000 کیلوواتی بهره میبرند. در حالی که با دو موتور برقی روبهرو هستیم، قدرت تولیدی آنها به 1972 اسب بخار و مجموع گشتاور آنها نیز به 1700 نیوتن متر میرسد. لوتوس اعلام کرده سرعت این هایپرکار در کمتر از 3 ثانیه از صفر به 100 کیلومتر بر ساعت میرسد. حداکثر سرعت این خودرو بالاتر از 320 کیلومتر بوده و برد آن نزدیک به 402 کیلومتر است. برای بررسی دقیق عملکرد این خودروها باید تا زمان عرضه آنها و تستهای مختلف، صبر کنیم؛ با این حال به صورت تئوری این محصولات عملکرد مشابهی دارند.
طراحی ظاهری

این هایپرکارها از طراحی ظاهری جذابی بهره میبرند؛ با این حال به نظر میرسد لوتوس خودرویی از سال 2050 است. لوتوس Evija دارای بدنه فیبر کربنی بوده و از شاسی یک تیکه بهره میبرد. وزن این خودرو تنها کمی بیش از 1680 کیلوگرم است. تمام قطعات بدنه این خودرو به گونهای طراحی شدهاند تا آیرودینامیک باشند. سپر پشتی این خودرو بسیار عریض بوده به گونهای که میتوان آن را با فورد GT مقایسه کرد. ریماک C_Two از شاسی فیبر کربنی یک تیکه بهره میبرد که اطراف آن از قطعات سبک وزنی استفاده شده است. انتخاب بین این دو هایپرکار کاملا سلیقهای است چرا که هر دو از طراحی جذابی بهره میبرند.
طراحی داخلی

این هایپرکارها با قیمتی بیش از 2 میلیون دلار به فروش میرسند؛ با این حال طراحی کابین هیچ کدام از آنها عالی نیست. لوتوس از طراحی مینیمال برای طراحی کابین خود استفاده کرده است. در طراحی داخلی این خودرو شاهد حضور فیبر کربن و چرم آلکانترا هستیم. کیلومترشمار دیجیتال این خودرو بالای فرمان قرار گرفته و دارای طراحی مشابه با خودروهای فرمول 1 است. کنسول میانی این خودرو دارای چندین دکمه مختلف بوده که هر یک از آنها عملکرد متفاوتی دارد. در اطراف آن، شاهد قرارگیری دریچههای هوا هستیم و روی فرمان نیز سوییچ مخصوصی به چشم میخورد.

در مقابل لوتوس Evija، نماینده شرکت ریماک کابین لوکستری دارد. این هایپرکار از یک صفحه نمایش لمسی بزرگ در کنسول میانی خود بهره میبرد که حس یک خودروی مدرنتر را به راننده و سرنشین کناری او منتقل میکند.
جمعبندی

در سالهای اخیر شاهد افزایش تعداد افراد میلیاردر در سراسر جهان بودیم و سطح سنی آنها نیز کاهش یافته است. این موضوع باعث شده شرکتهای بیشتری مشغول تولید هایپرکار شوند تا علاوه بر افزایش درآمد، قدرت مهندسی خود را نیز به رخ رقبا بکشند. اگرچه ریماک و لوتوس در اول راه هستند و برای مبارزه با شرکتهای مطرحی همچون بوگاتی و کونیگزگ باید بیش از پیش تلاش کنند، اما این هایپرکارهای برقی نوید آیندهای متفاوت و جذاب را میدهند. ریماک و لوتوس در راهی قدم گذاشتهاند که فراری، مکلارن و پورشه با خودروهای لافراری، P1 و 918 در آن حضور داشتهاند.
ریماک C_Two و لوتوس Evija علاوه بر مبارزهای که باید با یکدیگر انجام دهند، باید منتظر عرضه دیگر هایپرکارهای مطرح بازار نیز باشند. پینینفارینا باتیستا، کونیگزگ جسکو، مرسدس - ایامجی پروژه وان و استون مارتین والکری از رقیبان این دو هایپرکار محسوب میشوند که اگرچه تمام آنها برقی نیستند، اما طرفداران زیادی دارند. در آینده شاهد رقابت جذابی میان این هایپرکارها خواهیم بود که مسلما به نفع میلیاردها خواهد بود!
نظر شما در رابطه با آینده هایپرکارها چیست؟ آیا هایپرکارهای برقی آینده این صنعت را تشکیل میدهند؟ نظر خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.