بر اساس اعلام یک دادگاه آمریکایی، آمازون دیگر نمیتواند از مشکلات مربوط به محصولات شخص ثالث سلب مسئولیت کند. پس از آن که یکی از مشتریان آمازون محصول معیوبی را خرید که باعث نابینایی دائمی چشم او شد، دادگاه استیناف حوزه سوم آمریکا آمازون را مسئول بروز این آسیب شناخت.
رای این دادگاه که در تاریخ ۳ ژوئیه صادر شد اولین نمونه از آرایی است که علیه آمازون صادر میشود، چون این شرکت تاکنون موفق شده بود از مشکلات مربوط به محصولات شخص ثالث با موفقیت سلب مسئولیت کند.
اکنون با توجه به این که تامینکننده محصول مذکور ناپدید شده و اثری از آن در بازار دیده نمیشود، دادگاه آمازون را به دلیل عدم تبیین سازوکارهای مناسب برای کسب اطمینان از عملکرد صحیح تامینکنندگان محصولات مسئول دانسته و تقصیر را گردن این شرکت انداخته است.
دادگاه استیناف رای دادگاه بدوی را مبنی بر حمایت «ماده ۲۳۰ از لایحه نزاکت ارتباطات» از آمازون برگردانده است. در این لایحه آمده که «هیچ تامینکننده یا کاربر خدمات تعاملیِ کامپیوتری به عنوان ناشر یا سخنگوی اطلاعاتی که توسط دیگر تامینکنندگان محتواهای اطلاعاتی فراهم شده در نظر گرفته نمیشود.» در این رای ذکر شده که چون دخالت آمازون از حد نظارت و دبیری فراتر رفته است، ماده ۲۳۰ شامل حال این شرکت نخواهد شد.
آمازون در دفاعیه حقوقی خود گفته است: «این نوع از دگرگونیها مزایا و معایبی خواهند داشت که به موجب آن عرضه محصولات شرکتهای کوچک بر اثر ریسکهای وارده در خطر قرار گرفته، و مصرفکنندگان نیز به دلیل سختگیریهای بیشتری که به فروشندگان وارد میشود، دسترسی محدودتری به کالاها خواهند داشت.»
این پرونده اکنون در دست دادگاهی پایینرتبه است تا آنها پیامدهای رای مذبور را تعیین و صحت ادعاهای وارده بر کالای مذکور را مشخص کنند.