GSM-logo
خانهاخبار
افزایش سهم بازار همراه اول و پیشتازی قاطعانه در ترابردپذیری

افزایش سهم بازار همراه اول و پیشتازی قاطعانه در ترابردپذیری

کمتر از ۶ ماه است که امکان ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه برای مشترکین موبایل در ایران فراهم شده است. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات آماری از میزان ترابرد و سهم هر اپراتور در بازار سیم کارت‌ها را منتشر کرده که نشان می‌دهد همراه اول تاکنون توانسته بیشترین مشترک را نسبت به دو اپراتور دیگر در ترابردپذیری از آن خود کند.
۰۲ آذر ۱۳۹۵

تبلیغات

home_header

به گزارش جی‌اس‌ام و به نقل از اقتصاد آنلاین، به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ، براساس آمار و ارقامی که سایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منتشر کرده است، اپراتور«همراه اول براساس دامنه‌های ارتباطی خود رتبه اول را به دست آورده، ایرانسل در رده دوم قرار گرفته و رایتل با عملکردی نامناسب تعدادی از مشترکین قبلی خود را نیز از دست داده است. «ترابرد» که نظام رتبه‌بندی اپراتورها براساس محتویات خدماتی آن شکل گرفته، قابلیتی است که به کاربران امکان می‌دهد، بتوانند با حفظ شماره همراه خود نسبت به تغییر اپراتور خود اقدام کنند. این گزارش که توسط بخش مستقل وزارتخانه مذکور و با رسالت روشنگری انجام شده در تمامی بخش‌ها حائز نکاتی ارزنده است و پرده از بعضی واقعیات برمی‌دارد. واقعیاتی که برای آگاهی از آن باید آمارهای مستند پردازش شده را از منظر تحلیلی بررسی کرد.

مقایسه شاخص‌های کلان اپراتورهای موبایل

مرور معیار ارزیابی وضعیت اپراتورها در فصل تابستان نشان می‌دهد که شرکت ارتباطات سیار ایران موفق شده تا شهریور ماه سال جاری به 45 میلیون و 619 هزار و 81 مشترک فعال و به عبارتی ضریب نفوذ 57.25 درصدی دست یابد. همراه اول از مجموع 64 میلیون و 791هزار و 405 شماره فروخته شده، توانسته 14 میلیون و 780هزار و 491 مشترک دایمی و 30میلیون و 838 هزار و 590 مشترک اعتباری را فعال کند.

 ایرانسل با 14 میلیون سیم‌کارت به دنبال همراه اول

اپراتور دوم ارتباطی نیز در رقابتی سفت و سخت و البته اختلافی 14 میلیون شماره‌یی توانسته به ضریب نفوذ 39.19 درصدی دست یابد. ایرانسل با مجموع 31 میلیون و 228 هزار و 837 شماره فعال توانسته تا پایان شهریور سال جاری 312هزار و 289 مشترک فعال دایمی و 30 میلیون و 916هزار و 548 مشترک فعال اعتباری در شبکه‌اش داشته باشد.

 همراه اول سه ماهه 957 هزار مشترک را فعال کرد

با توجه به اینکه گزارش‌های آماری فصل گذشته نیز در رسانه‌ها منتشر شد به راحتی می‌توان به قیاس عملکردی اپراتورهای ارتباطی پرداخت. همراه اول در سه ماه حد فاصل خرداد تا شهریور 2 میلیون و 450 هزار و 338 سیم‌کارت جدید فروخته که از این تعداد 957 هزار و 238 سیم‌کارت فعال شده است. نکته عجیبی که در گزارش وزارت ارتباطات مشاهده می‌شود، این است که آمار خطوط واگذار شده ایرانسل کاهش یافته است.

 تنها سهم بازار همراه اول رشد کرد

نمودارهای مربوط به درصد سهم بازار اپراتورهای تلفن همراه کشور نیز نشان می‌دهد که تا پایان شهریور سال جاری همراه اول 58 درصد سهم بازار ارتباطات همراه ایران را در اختیار داشته و همچنان اپراتور غالب بوده است. ایرانسل با سهم 39.5 درصدی در جایگاه اپراتور دوم بازار و رایتل هم با سهم 2.5 درصدی به مقام آخر رسیده است.

 تعظیم دو اپراتور جلو ریش سفید بازار

سهم همراه اول، ایرانسل و رایتل در خرداد ماه سال جاری به ترتیب 57، 40 و 3 درصد بوده است.

با توجه به اینکه برای نخستین بار سهم بازار دو اپراتور(ایرانسل و رایتل) به نفع اپراتور غالب کاهش می‌یابد، متوجه نکته مهمی می‌شویم که شاید خط بطلانی بر تمامی اظهارنظرات پیشین مسوولان اپراتورهای کوچک باشد.

مردم به کدام اپراتور اعتماد بیشتری کردند

همانطور که بر مبنای آمار گفته شد، ایرانسل و رایتل در زمان اجرای ترابردپذیری(فصل تابستان) به نسبت آمار مربوط به خرداد ماه با کاهش سهم بازار مواجه شده‌اند و تنها یک اپراتور رشد نشان می‌دهد. لذا صراحتا باید گفت که میل مردم در زمان اجرای این طرح ملی بیشتر به همراه اول به عنوان اپراتور غالب بازار بوده است.

امید می‌رود که مسوولان حوزه ارتباطات با رعایت اخلاق‌مداری اقدام به رقابت سالم با سایر فعالان بازار کنند و برای جلب‌توجه مسوولان ارشد این حوزه اقدام به آمارسازی یا جعل شاخص‌های آماری نکنند که در بلندمدت تاثیر بدی بر ارزش سهام آنها در بازار خواهد داشت.

image
home_header