اپل نمیداند مک را برای چه کسانی ساخته است
اپل هفته گذشته و طی مراسمی از مکبوک پرو جدیدش رونمایی کرد. تا به حال اخبار زیادی در مورد قابلیتهای مکبوکهای جدید در جیاسام پوشش داده شده است، اما بد نیست که نگاهی به نظرهای مخالفان بیندازیم. متن زیر ترجمه مقالهای به قلم Owen Williams نویسنده وبسایت Charged Tech است؛ مقالهای که انتقادات جالب و تند و تیزی متوجه اپل میکند.

کنفرانس اخیر اپل بسیار عجیب بود. مدتها بود که انتظارش را میکشیدم تا دیگر مجبور نباشم به مردم بگویم فعلا برای خرید مک دست نگه دارید، زیرا بسیار قدیمی شده است. گرچه چیزهایی که در مراسم دیدم برایم جالب بود، به نظر میرسد که اپل راه و روش خود را گم کرده است.
عجیب است؛ در مورد چیزی که اپل رونمایی کرد، هیچ مسئله واقعا اشتباهی وجود ندارد: درگاه USB-C فوقالعاده است، دستگاهی باریکتر و قدرتمندتر جذاب است و گرچه شاید هنوز برای گفتن این موضوع زود باشد، تاچ بار حیلهای تبلیغاتی است اما شاید در پیدا کردن میانبرها به کار برخی از افراد بیاید.
اما مسئله اینجاست که من دقیقا نمیتوانم درک کنم این محصول غیر از افرادی که کامپیوتری به شدت قدیمی دارند، به کار چه کسی میآید. برای من و هر کس دیگری جالب است که بدانیم نکتهای که باعث میشود این محصول را تهیه کنیم دقیقا چیست. من از سال 2013 مکبوک پرویی 15 اینچی دارم که هنوز قدرتمند است و اکثر اوقات برای انجام دادن کارهای خلاقانه، کد زدن و مسائلی از این قبیل به صفحه نمایشی بزرگتر متصل است.
تاچ بار مثال جالبی از این موضوع است. در نگاه اول به نظر میرسد این قابلیت سرپوشی برای عدم تجهیز مک به صفحه نمایش تمام لمسی است. در حالی که مایکروسافت تلاش میکند رایانههایی تمام لمسی به بازار بفرستد، اپل شما را مجبور میکند برای تعامل با صفحه نمایشتان به پایین، به صفحه کلیدتان، نگاه کنید. عجیب و غریب است.
از طرف دیگر پسوند Pro دیگر معنی دقیقی برای این محصول نمیدهد. این پسوند برای محصولی استفاده میشد که بهترین نوتبوک بازار برای افراد خلاق، توسعهدهندگان و کسانی بود که نیازهای بزرگی دارند. اما به تصویر زیر نگاه کنید: اپل نمیداند مخاطب نسخه Pro چه کسانی هستند.

مکبوک ایر اکنون مرده است که البته خبر بدی محسوب نمیشود، اما چرا حال باید دو مکبوک پرو 13 اینچی داشته باشیم؟ تنها اختلافی که این دو با هم دارند در برخورداری یا عدم برخورداری از تاچ بار است. پس چرا اپل نسخه بدون تاچ بار را مکبوک ایر جدید نخواند تا سردرگمی در مورد نسخه پرو کاهش یابد؟
البته معرفی نسخه بدون تاچ بار حرکت هوشمندانهای بود. من حین برگزاری مراسم با دوستانم که صحبت میکردم از آنها میشنیدم که اگر مک جدید با دکمههای عملکردی معمولی عرضه شوند حتما آن را خواهند خرید. خب، پس از آن اپل این نسخه بدون تاچ بار را معرفی کرد و دوستانم بسیار خوشحال شدند. اما نکتهای که باعث دلسردی خریداران این محصول خواهد شد این است: نسخه بدون تاچ بار دو درگاه کمتر، رم کمتر و پردازنده گرافیکی ضعیفتری نیز دارد، در حالی که تفاوت قیمت چندانی با نسخه مجهز به تاچ بار ندارد.
این حقیقت که اپل مکبوک پرو را رقیبی برای مکبوک ایر معرفی میکند، نشاندهنده آن است که این مکبوک یک مکبوک پرو واقعی نیست.

اما کنفرانس عجیب اپل همین جا به پایان نمیرسد. اپل در کنفرانس معرفی آیفون 7 در سپتامبر امسال اعلام کرد که درگاه جک 3.5 میلیمتری دیگر مرده است، زیرا هدفونهای بیسیم بسیار قدرتمندترند. پس چرا روی مک جدید درگاه 3.5 میلیمتری تعبیه شده است؟ بدتر از آن، اپل عرضه ایرپادهای بیسیمش را، که قرار بود جهان را تغییر دهد، به تاخیر انداخته است!
علاوه بر این میتوان سوالهای خندهدارتری نیز مطرح کرد:
چرا نمیتوانید هدفون لایتنینگی را که در جعبه آیفون قرار دارد به مک جدید بزنید؟ چرا آیفون با کابلی مناسب مکبوک پرو جدید به بازار عرضه نشد؟ چرا اپل بر این نکته تاکید کرد که تاچ بار چقدر قابلیتهای مفیدی برای پیام دادن دارد، اما مهمترین قابلیتهای جدید iMessage را به macOS نیاورده است؟ حال باید دو جفت هدفون با خودم حمل کنم؟ چطور ماوس لایتنینگ خودم را شارژ کنم؟ چرا درگاه HDMI، که درگاهی استاندارد و بسیار محبوب برای اتصال به تلویزیون است، از مکبوک جدید حذف شده است؟ چرا درگاه کارت SD حذف شده است، در حالی که بسیار به کار عکاسان حرفهای میآید؟
از این هم بدتر، چرا رسیدن به چنین نقطهای برای اپل اینقدر طول کشیده است؟ افراد زیادی بیش از یک سال برای معرفی نسخه جدید منتظر ماندهاند، اما تغییرات نسخه جدید آنچنان قابل ذکر نیست.
مکبوک پرو جدید به جای مجهز شدن به پردازنده KabyLake، که اخیرا معرفی شده است، از پردازنده Skylake بهره میبرد. اما نکته جالب اینجاست که اگر به بنچمارک این پردازنده نگاهی بیندازید، متوجه میشوید که ایرادی وجود دارد: پردازنده مکبوکپرو جدید از پردازنده نسخه قبلی عملکرد بدتری دارد!
وبسایت CNET مصاحبهای اختصاصی با فیل شیلر انجام داده است:
در مصاحبهای که با فیل شیلر، مدیر بخش بازاریابی اپل، کریگ فدریگی، رئیس بخش مهندسی نرمافزاری اپل و طراح مشهور جانی ایو داشتیم، این سوال مطرح شد که چرا مک اهمیت دارد. آنها گفتند که مک برای اپل بسیار مهم است و ما از آنها پرسیدیم: چرا 4 سال و 4 ماه و 16 روز طول کشیده است تا به نقطهای برسند که آن را «مرحله مهم» و «قدمی رو به جلو» برای مهمترین سری لپتاپهایشان میخوانند؟
فیل شیلر گفت که «زمان هیچکدام از تصمیمات ما را کنترل نمیکند. ما از تیمهایمان میخواهیم که کار بزرگی انجام دهند و کار بزرگ گاهی در یک سال انجام میشود و گاهی سه سال طول میکشد... چیزی که واقعا به آن اهمیت میدهیم خلق خلاقیتهای جدید در مک و ادامه دادن مسیری است که سالهاست اپل با آن تعریف میشود.»
معنی این حرف چیست؟ چهار سال طول کشیده است که بدون هیچ پیشرفت قابل توجهی، تنها تاچ بار به صفحه کلید اضافه شود؟ مشتریان اپل به دستگاههایی قدرتمند نیاز دارند و اپل ارائه این دستگاهها را برای پروژه بیهودهای به تاخیر انداخته است که احتمالا مشتریان استفاده چندانی از آن نمیکنند.
اینجا حرف از طول عمر دستگاههایی است که اپل میفروشد. شما میتوانید اکنون از مدل 2012 مکبوک پرو استفاده کنید و تفاوت خاصی در عملکردش احساس نکنید. اما اپل برای عرضه این محصول به اصطلاح «جدید» 4 سال صبر کرده است.

اما نکته گیجکننده دیگر کنفرانس اپل این بود که برای دارندگان فعلی مک هیچ محصول جذابی معرفی نشد؛ نه محصول جانبی جدید، مثلا نسخه بلوتوثی تاچ بار، و نه کامپیوتر رومیزی جدید.
حال شما آیمکی دارید که با درگاههای قدیمیاش به پایان عمرش نزدیک میشود، یک مک پرو به شدت قدیمی و تعداد زیادی از لوازم جانبی عجیب دارید که هرگز سراغشان نرفتهاید. صبر کنید! هر زمان که بخواهید چیزی به دستگاهتان متصل کنید به تعداد زیادی مبدل مختلف نیاز دارید.
اگر بخواهیم روراست باشیم، USB-C چیز خوبی است و اگر یک بار از آن استفاده کنید، مشتریاش میشوید. اما اپل به جای اینکه کاربر خود این تغییر را انتخاب کند، او را محدود به استفاده از آن میکند. همچنین در مکبوک پرو جدید دیگر کابل افزایش طول سیم شارژر همراه دستگاه عرضه نمیشود و باید جداگانه آن را تهیه کنید.

به شرکتی که به اکوسیستم منسجم خود مینازد باید گفت که مسیر اصلیاش را گم کرده است.
اپل در کنفرانس خود به جای آنکه نمایی از آینده را نشان دهد، تنها به بازگویی کارهایی پرداخت که در این مدت انجام داده است. تمام کنفرانس اپل به جای اینکه به ما آینده این محصول را نشان دهد، صرف مقایسه این شرکت با گذشتهاش شد و این پیامی مهم دارد: اپل ایدهای ندارد که مک دقیقا برای چه کسانی ساخته شده است.
Peter Kirn مینویسد که دیدن کنفرانس اپل سخت است:
این شرکتی است که از کاری که خلاقترین کاربرانش با پیشرفتهترین محصولش انجام میدهند دید واقعی ندارد، در عوض به گذشته نگاه میکند.
مک به این خاطر مشهور شد که زمانی که مایکروسافت هدایت کشتی خلاقیت را از دست داده بود، توانست آن را با کمال میل به دست بگیرد. اما در 2016 به نظر میرسد که مک نمیتواند با موج بعدی تکنولوژی پیش رود: مک جدید برای کارهای گرافیکی سنگین، واقعیت مجازی یا کارهای سه بعدی، چیزی که قبلا در آن شهره بود، مناسب نیست.
مکبوک جدید یک ارتقای نصفهنیمه برای نسخه قدیمی است؟ بله! اگر قصد خرید لپتاپ داشتم، به سراغش میرفتم؟ احتمالا. اما اگر بخواهم رک باشم باید بگویم که اگر صاحب مکی هستید که به خوبی کار میکند، هیچ دلیلی وجود ندارد که سراغ مکبوک پرو جدید بروید.

به نظر میرسد که اپل برای خلاقان آماتور تور پهن کرده است و به چیزی جز این علاقه ندارد. این شرکت بازار افرادی را میخواهد که در کافیشاپها مینشینند و فقط محصولات اپل را میخرند و اهمیتی نمیدهند که روح اصلی محصول از بین رفته است. خب، عیبی ندارد، احتمالا این بازار پول خوبی هم دارد، اما واقعا خجالتآور است.
برای من، کنفرانس اخیر اپل تلاشی برای یادآوری این موضوع به جهان بود که این شرکت هنوز به مک اهمیت میدهد، اما پیامی که از آن برداشت میشد این بود: اپل تنها زمانی که برایش مناسب باشد به مک اهمیت میدهد و نمیداند که این کار چه تاثیری بر جای میگذارد.
برچسبها: