کمپانی خالق کلش آو کلنز همچنان میتازد
اگر اهل بازیهای موبایلی و به خصوص بازیهای استراتژیک آنلاین باشید، حتما نام شرکت سوپرسل به گوشتان خورده است. شرکتی فنلاندی که بیشترین محبوبیتش را مدیون بازی کلش آو کلنز است. این شرکت اخیرا درآمد مالی خود در سال 2015 از سه بازیاش یعنی Clash of Clans، Boom Beach و Hay Day را اعلام کرده است. درآمدی که برای یک شرکت بازیسازی نجومی محسوب میشود.
بر اساس آمار اعلام شده سوپرسل درآمد این شرکت در سال 2015 بالغ بر 2.326 میلیارد دلار بوده که 964 میلیون دلار آن سود محسوب میشود. البته این رقم پیش از محاسبه هزینه استهلاک و مالیات و.. برآورد شده است. آماری که نشان میدهد نسبت به سال گذشته رشد خوبی در درآمد این شرکت حاصل شده است. در سال 2014 درآمد 1.777 میلیارد دلاری سوپرسل سودی معادل 592 میلیون دلار را عاید این شرکت کرده بود.
بر اساس اعلام سوپرسل بخش اعظم درآمد این شرکت در سال گذشته از بازی Clash of Clans بوده است اما میزان دقیق سهم این بازی از درآمد اعلام نشده است. این بازی که آگوست 2012 منتشر شد در سال گذشته همواره در رتبههای برتر مارکتهای اندرویدی و اپاستور اپل قرار داشته است و با اینکه هیچ اعلام رسمی نشده اما میتوان به جرئت گفت که کلش آو کلنز موفقترین اپلیکیشن حال حاضر جهان است.
سوپرسل در سال گذشته به ازای هر سهم به سهامدارانش 15.5 دلار سود پرداخت کرده که در مجموع رقمی بالغ بر 669 میلیون دلار میشود. همچنین این شرکت آغاز به بازخرید سهام کارکنانش کرده و در سال گذشته حدود 128 میلیون دلار در این زمینه خرج کرده است.
این آمار برای یک شرکت بازیسازی که تنها 180 کارمند دارد، خارقالعاده است. سال 2016 نیز برای این شرکت به خوبی آغاز شده است. بازی جدید این شرکت، کلش رویال که ابتدا در کشورهای محدود و چند هفته پیش در سراسر جهان عرضه شد، با استقبال کاربران رو به رو شده است. این بازی هماکنون در 44 کشور در صدر بیشترین دانلود بازی هفته قرار دارد. سوپرسل همچنین اعلام کرده اکنون حدود 100 میلیون کاربر روزانه فعال در سراسر جهان دارد.
رسیدن به این موفقیت کار آسانی نیست. بازیهای زیادی منتشر شده و سپس از محبوبیت خارج شدهاند اما سوپرسل توانسته سه بازی خود را در طی چند سال گذشته در بین 40 بازی برتر مارکتهای مختلف (و 2 تای آنها را در بین 10 بازی برتر) نگه دارد. مدیرعامل این شرکت میگوید:
این آمار اقتصادی بسیار فوقالعاده است و ما به آن افتخار میکنیم. اما نکته قابل توجه برای ما این است که چگونه توانستیم با ایستادن بر دیدگاه اصلیمان که تماما در مورد همکارانمان است، به این نقطه برسیم.
ما باور داشتیم گه اگر بهترین افراد را دور هم جمع کنیم، بهترین محیط ممکن برای آنها را خلق کنیم، وقت کافی بگذاریم و اندکی شانس نیز داشته باشیم، خواهیم توانست بازیهای خارقالعادهای بسازیم. بازیهایی که میلیونها نفر در سراسر جهان بخواهند سالهای سال آنها را بازی کنند.
او همچنین اضافه میکند:
علاوه بر موفقیت اقتصادی ما توانستهایم که شرکت را نسبتا کوچک نگه داریم. ما اکنون در یک فضای به دور از کاغذبازیهای اداری، 180 کارمند داریم که تقریبا تمامی آنها یکدیگر را به نام کوچک میشناسند و میدانند که دیگری در چه بخشی مشغول به کار بوده و مسئول چه چیزی است.
سوپرسل اعلام کرده که در راه انتشار بازی چهارمش، 14 بازی مختلف را پیش از اینکه به مرحله انتشار برسند متوقف کرده است.
با توجه به این آمار عجیب نیست که ارزش اقتصادی این شرکت بسیار بالا باشد. SoftBank ژاپن ژوئن گذشته 22 درصد دیگر از سهام این شرکت را خرید و سهم خود از این شرکت بازیساز را به 73 درصد رساند. شرکتی که ارزش مالی کنونیاش حدود 5.5 میلیارد دلار برآورد میشود.
سوپرسل بنا بر قوانین فنلاند باید سالانه درآمد خود را اعلام کند. جالب است بدانید که این شرکت در اوایل کار 400 هزار یورو از دولت فنلاند وام گرفته است که تاکنون توانسته مبلغی بسیار بیشتر از آن را از طریق مالیات به جیب دولت واریز کند.
نظر شما در مورد سوپرسل و بازیهایش چیست؟ تجربه بازیهای این شرکت را داشتهاید؟ به نظرتان راز موفقیت کلش آو کلنز، بوم بیچ، هی دی و اکنون کلش رویال در چیست؟