کاهش 77 درصدی کاربران اپلیکیشنهای اندرویدی فقط در 72 ساعت!
جدال اپلیکیشنها بر سر تعداد دانلود، نصب و نصب فعال روزبهروز در حال افزایش است و میتوان این عصر را عصر فروش آسان اپلیکیشن نامید. این محیط به حدی چالشبرانگیز شده که معیار سنجش موفقیت یک اپلیکیشن میزان علاقهمندی هر کاربر به آن در 72 ساعت اول است.
این آمار را اندرو شِن، آنالیز و کارآفرین سیلیکون ولی، ارائه کرده است. وی در پروژه Quettra فعالیت میکند که پروژهای در راستای هوشمندسازی بیشتر موبایل است و طی بیانیهای اعلام کرده که سه روز پس از معرفی هر اپلیکیشن اندرویدی 77 درصد از متوسط کاربران آن کم میشود؛ آماری که البته برای توسعهدهندگان اپلیکیشن بسیار مایوسکننده است. از اپلیکیشنهای درون گوگل پلی، شامل خود اپلیکیشنهای گوگل، و بیش از 10 هزار دانلود که در این آمار لحاظ شده اندرو شن نتیجه گرفت که 7 روز ابتدایی معرفی هر اپلیکیشن حیاتیترین روزهایش برای دستیابی به موفقیت است. اما پسازآن نتایج دیگری نیز به دست آمد که نشان داد طی 30 روز اول معرفی هر اپلیکیشن، 90 درصد کاربران در نصب اولیه اپلیکیشن آن را حذف میکنند و 95 درصد تمام کاربران نیز در 90 روز ابتدایی کار با اپلیکیشن آن را پاک میکنند.
اما اطلاعاتی که اندرو شن در این تحلیلها به دست آورده همینجا به پایان نمیرسد. با نگاهی به 100 اپلیکیشن برتر گوگل پلی متوجه میشویم که احتمال باقی ماندن هر اپلیکیشن درگوشی کاربر در 90 روز اول نصب بسیار پایین است. نکته دیگری که از این آمار به دست آمد این بود که کاربران در 7 روز اول نصب قابلیتهای جالبتر هر اپلیکیشن را درک میکنند و به آن علاقهمند میشوند، ولی نهایتا پس از 90 روز بیخیال تمام قابلیتها میشوند و آن را پاک میکنند.
بهعبارت دیگر، توسعهدهندگان اپلیکیشنها باید تمام دقت خود را متوجه یک دقیقه اول ارتباط کاربر با اپلیکیشن کنند. اندرو شن نشان داد که تنها اپلیکیشنهایی باقی میمانند که بسیار خوشساخت باشند و مزیتی خاص و فاکتوری مهم داشته باشند یا به نحوی با زندگی موبایلی کاربران گره خورده باشند.