خانهاخبار
محققان برای معضل گرم شدن باتری چاره جدیدی اندیشیده‌اند

محققان برای معضل گرم شدن باتری چاره جدیدی اندیشیده‌اند

یکی از مشکلات باتری‌های لیتیومی موجود گرم شدن آنها و امکان انفجار در دماهای بالاست. محققان دانشگاه استنفورد توانسته‌اند با یک طراحی خلاقانه این مشکل را برطرف کنند.
۲۵ دی ۱۳۹۴

تبلیغات

home_header
image

 

باتری‌های لیتیوم-یونی در زندگی ما حضور فعالی دارند. در دستگاه‌های دیجیتالی که اکثر ما استفاده می‌کنیم همین نوع باتری به کار رفته است. البته این باتری‌ها مزایای فوق‌العاده‌ای دارند، اما یک عیب بزرگ نیز دارند: هنگام داغ شدن ثبات خود را از دست می‌دهند و ممکن است منفجر شوند. تصور کنید گوشی موبایل خود را در دست گرفته‌اید و به‌علت داغ شدن ناگهان در دستتان منفجر می‌شود! اتفاقی که هر از گاهی در گوشه‌وکنار جهان می‌افتد که آخرین آن برای کاربری انگلیسی هنگام کار با یک دستگاه Xperia T3 رخ داد.

اما اخیرا محققان دانشگاه استنفورد در حال انجام دادن تحقیقاتی هستند تا بتوانند این مشکل را رفع کنند و توانسته‌اند نوع جدیدی از باتری‌های لیتیوم-یونی بسازند که به‌محض رسیدن به دمای مشخصی از کار می‌افتد و تا زمانی که دوباره به دمای مطمئنی بازنگردد آغاز به کار نمی‌کند. نکته قابل توجه در مورد این باتری این است که پس از رسیدن به دمای مجاز و سرد شدن، باز هم قابل استفاده است. این در حالی است که نوع جدید دیگری از باتری‌های لیتیوم-یونی مقاوم در برابر حرارت نیز ساخته شده که مانع اشتعال و انفجار می‌شود. این باتری‌ها طی عملیاتی شیمیایی هنگام رسیدن به دمای خاصی از کار می‌افتند، ولی دیگر قابل استفاده نیستند.

برای ساخت این باتری جدید محققان دانشگاه استنفورد با استفاده از نانوتکنولوژی سنسور دمایی روی سطح باتری تعبیه کرده‌اند. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، آنها از یک سنسور دمایی پلاستیکی استفاده کرده‌اند که از ذرات ریز در ابعاد نانو فلز نیکل ساخته شده است. سپس این ذرات را با لایه‌ای اتمی از گرافین پوشانده‌اند و به یک قطعه باریک الاستیک پلی اتیلن تبدیل کرده‌اند که می‌تواند به یکی از الکترود‌های باتری بچسبد. هنگامی که دمای سطح باتری به 160 درجه فارنهایت (70 درجه سانتی‌گراد) برسد، پلی اتیلن مذکور به‌سرعت منبسط می‌شود و باعث قطع اتصال باتری می‌شود. با آمدن دما به زیر 160 درجه فارنهایت دوباره اتصال برقرار می‌شود و باتری مانند سابق کار می‌کند.

Yi Cui، یکی از محققان این پروژه، می‌گوید:

طراحی ما نسبت به طراحی‌های گذشته مطمئن‌تر، سریع‌تر و برگشت‌پذیرتر است که باعث عملکرد بهتر باتری و افزایش امنیت می‌شود. این طراحی نویددهنده عملکرد بهتر باتری‌ها در عمل است.

باید منتظر ماند و دید چه زمانی این باتری‌ها به تولید انبوه می‌رسند. نظر شما در این زمینه چیست؟