فروش گوشیهای ۶۰۰ دلاری اندرویدی روزبهروز سختتر میشود
اخیرا از طرف شرکتهای موتورولا و وانپلاس شاهد معرفی دو پرچمدار جدید در دنیای اندروید بودیم. با توجه به مشخصات سختافزاری این پرچمداران میتوان گفت توان رقابت با اندرویدیهای اعلا و البته گرانقیمت (بالای ۶۰۰ دلار) را دارند، اما قیمت هردو این گوشیها کمتر از ۴۰۰ دلار است. از طرف دیگر، شنیده بودیم که سامسونگ قصد دارد قیمت S6 و S6 edge را تعدیل (بخوانید ارزان!) کند، چراکه میزان فروش این گوشیها برابر با میزان فروشی نیست که سامسونگ پیش از عرضه پیشبینی کرده بود. در حقیقت سامسونگ به این نتیجه رسیده است که با قیمت ۶۰۰ و ۷۰۰ دلاری برای مدل پایه S6 و S6 edge دیگر کمتر کسی سراغ این گوشیها میرود.
اما این موضوع به چه معناست؟ آیا دوران گوشیهای پرچمدار که قیمتی بالای ۶۰۰ دلار دارند به پایان رسیده است؟ فعلا که اینطور به نظر میرسد.
نگاهی مختصر به آمارهای ارائهشده توسط سازمان IDC (مخفف International Data Corporation) این موضوع را به شکلی دیگر تایید میکند. در سهماهه اول سال ۲۰۱۴ گوشیهای اندرویدی بالای ۶۰۰ دلار ۹/۱ درصد از کل فروش گوشیهای هوشمند را در دنیا به خود اختصاص داده بودند. اما درست یک سال بعد و در سهماهه اول سال ۲۰۱۵ این میزان به ۵/۶ درصد کاهش یافته است. در طرف دیگر آیفونهای گرانقیمت را میبینیم که با قیمت بالای ۶۰۰ دلار در سهماهه اول ۲۰۱۴ توانسته بودند ۷۰ درصد از فروش گوشیها را به خود اختصاص دهند و در مدت زمان مشابه در سال ۲۰۱۵ با رشدی 10 درصدی به عدد ۸۰ درصد میزان فروش گوشیهای هوشمند رسیدهاند.
البته فعلا هیچکدام از تحلیلگران بازار معتقد نیستند که دوران گوشیهای اندرویدی گرانقیمت در حال پایان یافتن است. بهگفته یکی از همین کارشناسان، اکنون برای شرکتهای سازنده تلفن هوشمند سخت است که بتوانند در بازار گوشیهای پرچمدار گرانقیمت موفقیت کسب کنند، ولی این بهتنهایی بهمعنی اتمام کار گوشیهای گرانقیمت نیست. نکته اینجاست که تنها درصد بسیار کمی از کل فروش گوشیهای اندرویدی کم شده است.
طی سالهای گذشته شاهد بودیم که شرکتهای مختلف تمرکزشان را به عرضه گوشیهای میانرده و ارزانقیمت در حجم انبوه و در کشورهای در حال توسعه مانند چین و هند معطوف کردهاند و از این طریق سود خوبی به دست آوردهاند.
در حال حاضر سامسونگ بیشترین میزان فروش گوشیهای هوشمند را در سراسر دنیا دارد و در رتبه دوم نیز اپل ایستاده است. اما اپل یک ویژگی خاص در این زمینه دارد: تمام گوشیهای فروختهشده این غول ساکن کوپرتینو گوشیهای گرانقیمت و البته پرچمدار در پلتفرم iOS هستند. درحقیقت در بازار کنونی اپل، با اعتباری که برای برندش دستوپا کرده، توانسته مشتریان را راضی کند چنین مبالغی برای تلفن هوشمند بپردازند. براساس گزارشی که اخیرا منتشر شد، اپل توانسته بود ۹۲ درصد از کل سودهای دریافتی از تلفنهای هوشمند را از آن خود کند که رقم قابل توجهی است.
شاید بهترین راه برای فروش بیشتر و البته دریافت سود برای کمپانیهای تولیدکننده گوشی اندرویدی تولید دستگاههایی اعلا با مشخصات سختافزاری بسیار خوب اما ارزانقیمت باشد. موتو ایکس استایل و وانپلاس ۲ بهترین نمونه این مدل تلفنهای هوشمندند.
مادام که شرکتهای تولیدکننده گوشیهایشان را از طریق فروشندگان عرضه میکنند، برخی فروشندگان دستگاهها را با قیمتی ارزانتر به فروش میرسانند و برخی دیگر هم میخواهند هزینهای اضافی بابت تبدیل شدن به واسطه فروش محصول دریافت کنند. هردو گوشی وانپلاس ۲ و موتو ایکس استایل، بهدلیل نبودن واسطه در فروششان، نمونههای موفق گوشیهای اندرویدی و ارزانقیمتاند که سود خوبی برای شرکتشان به همراه خواهند داشت.
Bob O’Donnell، یکی از کارشناسان بازار تلفنهای هوشمند، معتقد است که فروش آیفونهای گرانقیمت در سالهای پیش رو نیز با مشکل روبرو خواهد شد.
وی میگوید: «آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس آمار فروش بسیار خوبی داشتند، چراکه کاربران آیفون بهشدت خواستار دستگاهی با صفحه نمایش بزرگ بودند. حالا دیگر تقریبا همه کاربران تلفن هوشمند بزرگ دارند و دیگر، برخلاف گذشته، احساس نیاز نمیکنند که هر سال یک تلفن هوشمند جدید خریداری کنند.»
بهعقیده او، بزرگترین ویژگی جدیدی که به آیفونهای جدید اضافه خواهد شد تکنولوژی Force Touch نام دارد. آیفونهای جدید مجهز به فورس تاچ انتظار میرود در شهریورماه سال جاری معرفی شوند و باید صبر کنیم و ببینیم آیا این ویژگی دلیلی کافی برای کاربران میشود که گوشی جدید خریداری کنند یا خیر.
O’Donnell همچنین اشاره کرد که به این زودیها شاهد کاهش قیمت آیفونهای اپل نخواهیم بود و از همین رو برای این شرکت سخت و سختتر میشود که بتواند حجم بالایی گوشی هوشمند گرانقیمت بفروشد.
اما اپل در گذشته چطور توانسته گوشیهای گرانقیمتش را بهسادگی به فروش برساند؟ Greengart، از دیگر تحلیلگران بازار، معتقد است اپل چیزی دارد که سازندگان گوشیهای اندرویدی فاقد آناند.
او میگوید: «اپل توانسته گوشیهای هوشمند و گرانقیمتش را بهواسطه اکوسیستم بینظیر اپل، طراحیهای آنها و همچنین بهواسطه برند خود به فروش برساند؛ برندی که برای کاربران یادآور تجربه کاربری ساده و روان، کیفیت عکاسی فوقالعاده و همچنین سرویسهای بسیار خوب پس از فروش است. اما سازندگان تلفنهای اندرویدی پلتفرم متفاوتی برای فروش ندارند، بنابراین باید دنبال چیز دیگری باشند.»
اصطلاح «چیز دیگری» که Greengart به کار برد میتواند قیمتهای ارزان باشد که در گوشیهای موتو ایکس استایل و وانپلاس ۲ بهخوبی شاهدش هستیم.
درنهایت باید گفت ما هنوز هم دوست داریم گوشیهای جذاب، باکیفیت و پرقدرت ۶۰۰ دلاری را بررسی کنیم و از نزدیک ببینیم. درواقع عصر این مدل تلفنهای هوشمند به پایان نرسیده است و هر سال شاهد معرفی نسخه جدیدی از آنها خواهیم بود. اما، هرچه باشد، شرکتهای تولیدکننده تمرکزشان را بر گوشیهایی با قیمت کمتر خواهند گذاشت و بیشازپیش شاهد عرضه تلفنهایی قدرتمند با قیمت ارزان خواهیم بود.
منبع: VentureBeat