حالوروز شرکت نوکیا مصداق بارز از عرش به فرش افتادن است. شرکتی افسانهای که روزی بازار موبایل اکثر کشورهای جهان را در اختیار داشت، اکنون کوچکترین سهمی از این بازار ندارد.
سال گذشته بخش موبایل نوکیا به شرکت مایکروسافت فروخته شد و، بر اساس توافق، این شرکت دیگر حق نداشت تلفن همراه بسازد. حتی نام برند نوکیا نیز از گوشیهای لومیا حذف شد تا رفتهرفته نام این شرکت فنلاندی به خاطرهها سپرده شود. ولی چند هفته پیش مدیرعامل نوکیا در مصاحبهای جنجالی اعلام کرد این شرکت قصد دارد، پس از پایان توافقش با مایکروسافت، دوباره به بازار تلفنهای همراه بازگردد.
در آن زمان گفته شده بود نوکیا به دنبال شریکی میگردد که بتواند گوشیهای اندرویدی طراحیشده با برند نوکیا تولید کند و اکنون، همانطور که حدس زده میشد، فاکسکان برای این کار انتخاب شده؛ شرکتی که پیش از این نیز وظیفه تولید تبلت N1 نوکیا را بر عهده داشت.
بر اساس اخبار رسیده، کشورهای هند و چین و برخی کشورهای اروپایی اولین کشورهاییاند که گوشیهای اندرویدی جدید نوکیا وارد بازارشان میشود. به نظر می رسد نوکیا بازارهایی را هدف قرار داده که فروش گوشیهای هوشمند در آنها پررونق است، اما هنوز به حد اشباع نرسیده؛ بازارهایی که کاربران بیشتر به خرید گوشیهای مقرونبهصرفه تمایل دارند تا گوشیهای ردهبالا.
انتظار میرود نوکیا تبلیغات جهانیاش را همزمان با راهاندازی خط تولید گوشیهایش (در پایان سال 2015) شروع کند تا ظرف یک سال و پس از پایان مدت توافقنامه مایکروسافت، بتواند گوشیهای جدیدش را راهی بازار کند.
منبع: Slashgear