خانهمقاله‌ها
راهنمای جامع خالی کردن کش در همه سیستم عامل‌ها و مرورگرها

راهنمای جامع خالی کردن کش در همه سیستم عامل‌ها و مرورگرها

خالی کردن کش یکی از بهترین روش‌ها برای بالا بردن سرعت سیستم عامل (و مرورگرها) و بهبود عملکرد آن‌ها به حساب می‌آید.

۱۴۰۳/۲/۱۱

خالی کردن کش باعث می‌شود تا لگ‌های احتمالی از بین رفته، سیستم از حالت فریز شدن درآمده و کش آن‌ها خالی شود و مخصوصا روی سیستم عامل ویندوز، این موارد کاملا محسوس خواهد بود. بسیاری از افراد این کار را انجام نمی‌دهند، اما ما در ادامه نحوه خالی کردن کش در سیستم عامل و مرورگرهای مختلف را مرور خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

بسیاری از دیوایس‌ها، از بیش از یک کش بهره می‌برند. به عنوان مثال مرورگرها، کش جداگانه‌ای نسبت به اپلیکیشن‌های دیگر را دارا هستند. در ادامه، روش‌های خالی کردن کش روی مرورگرها و پلتفرم‌های مختلف را با هم مرور خواهیم کرد. خالی کردن کش، باید تبدیل به یک روتین در زندگی دیجیتالی شما شده و این کار را دست کم ماهی یک بار انجام دهید.

در پروسه خالی کردن کش چه اتفاقاتی روی می‌دهد؟

کش در واقع اطلاعاتی است که در حافظه مرورگر یا سیستم عامل ذخیره شده و نیاز به بارگزاری مجدد آن‌ها را از بین می‌برد. به عنوان مثال برخی تصاویر مثل لوگوی وب‌سایت‌ها پس از اولین بارگزاری به حالت کش درآمده و در دفعات بعدی بازدید، نیاز به لودینگ مجدد آن نخواهد بود.

با خالی کردن کش، تمامی این اطلاعات از بین خواهد رفت و زمانی که اطلاعات قدیمی روی سیستم شما ذخیره شده باشد، انجام این کار باعث می‌شود تا اطلاعات جدید جای آن‌ها را گرفته و نسخخه بروز شده سایت مد نظر را مشاهده کنید.

چند وقت یک بار باید کش سیستم و مرورگر را خالی کنیم؟

معمولا کاربران زمانی که با مشکل مواجه می‌شوند، اقدام به انجام این کار می‌کنند. اما به شما پیشنهاد می‌کنیم دست کم ماهی یک بار کش سیستم و مرورگر خود را خالی کنید.

خالی کردن کش سیستم عامل ویندوز

ابتدا با فشردن دکمه‌های ترکیبی Windows + S کادر جستجو را باز کرده و عبارت disk cleanup را وارد کنید.

1-Windows-Search-Disk-Cleanup.jpg
یا این که وارد This PC شده، روی درایو مورد نظر راست کرده، Properties را انتخاب و در نهایت روی Disk Cleanupکلیک کنید.

2-Windows-Disk-Properties.jpg

 به محض باز شدن پنجره مورد نظر، شما می‌توانید آیتم‌های قابل حذف به همراه حجم اشغال شده توسط آن‌ها را مرور کنید که البته این کار ممکن است کمی طول بکشد. پس از تیک زدن آیتم‌های دلخواه که پیشنهاد می‌کنیم گزینه Temporary files نیز جزء آن‌ها باشد، روی دکمه OK کلیک کنید تا عملیات خالی کردن کش آغاز شود. البته پیش از انجام این کار، توصیه می‌کنیم روی Clean up system files نیز کلیک کنید تا آپدیت‌های دانلود شده توسط ویندوز نیز شامل حال این پروسه قرار گیرد.

3-Windows-Disk-Cleanup.jpg

 بعد از کلیک کردن روی دکمه OK، از شما برای اطمینان از حذف اطلاعات انتخاب شده سوالی پرسیده می‌شود که با کلیک کردن روی Delete Files می‌توانید این پروسه را تأیید کنید.

خالی کردن کش سیستم عامل مک

برای انجام این کار کافی است یک پنجره فایندر جدید باز کرده، از منوی Go روی Go to Folder کلیک کنید.

5-Finder-go-to-Folder.jpg

 حالا در صفحه‌ای که باز می‌شود، عبارت زیر را وارد کرده و دکمه return کیبورد را فشار دهید.

~/Library/Caches/

حالا می‌توانید با فشردن دکمه‌های ترکیبی command + A تمامی فایل‌ها و فولدرها را انتخاب و سپس با فشردن دکمه‌های ترکیبی command + delete، آن‌ها را به درون سطل زباله هدایت کنید. در غیر این صورت، می‌توانید فولدرها را به صورت دستی انتخاب کرده و سپس آن‌ها را حذف کنید.

7-Finder-delete-caches.jpg

خالی کردن کش در Chrome OS

انجام این کار دقیقا مانند خالی کردن کش مرورگر کروم است. وارد مرورگر Chrome شوید و دکمه‌های ترکیبی Control + Shift + Delete (command + shift + delete روی مک) را فشار دهید.

از قسمت Time range میزان زمان دلخواه خود را انتخاب کنید و در نهایت روی دکمه Clear data کلیک کنید.

همچنین در تب Advanced نیز می‌توانید آیتم‌های بیشتری را برای حذف در نظر بگیرید.

8-Chrome-Clear-Cache-Browsing-Data.jpg

خالی کردن کش در سیستم عامل لینوکس

برای انجام این کار روی پلتفرم Linux باید از دو راه مختلف اقدام کنید که به ترتیب به بیان آن‌ها خواهیم پرداخت.

خالی کردن thumbnail cache

در این قسمت شما یک سایز کوچک از تمام تصاویری که مشاهده کردید را پیدا خواهید کرد. برای مرور تصاویر در فایل منیجر، این آیتم‌ها کاملا کاربردی خواهند بود. اما متأسفانه به مرور، تعداد آن‌ها بیشتر و بیشتر می‌شود. سیستم عامل لینوکس به صورت پیش‌فرض، هر ۶ ماه یک بار اقدام به حذف این موارد خواهد کرد. اما برای حذف دستی آن‌ها، باید ترمینال را باز کنید و عبارت زیر را وارد کرده و روی دکمه Enter ضربه بزنید:

rm -rfv ~/.cache/thumbnails

پلتفرم لینوکس به محض مشاهده یک تصویر جدید، فولدر تامنیل را مجددا ایجاد خواهد کرد. اگر می‌خواهید فایل‌ها را مجددا بازگردانی کنید، کافی است یک بار log out کرده و مجددا log in کنید.

9-Linux-Thumbnails-Folder.jpg

خالی کردن apt cache

در این قسمت می‌توانید یک کپی از پکیج‌های نصب شده را مشاهده کنید. در حالی که این فایل‌ها می‌توانند سرعت نصب پکیج‌ها را افزایش دهند، اما باید بدانید که حجم بسیار زیادی را نیز اشغال خواهند کرد. برای حذف این موارد، وارد ترمینال شده و دستور زیر را وارد کنید:

sudo apt-get clean
10-Linux-Clear-Apt-Cache.jpg

خالی کردن کش روی سیستم عامل اندروید

اندروید هیچ گاه یک کش مستقل برای تمام اپلیکیشن‌ها نداشته است. به این ترتیب باید کش مربوط به هر اپلیکیشن را به صورت جداگانه خالی کنید. وارد مسیر Settings> Storage> Other apps شوید. اگر اپلیکیشن‌ها به صورت پیش‌فرض بر اساس حجم اشغال شده لیست نشده‌اند، روی سه نقطه بالای صفحه ضربه زده و Sort by size را انتخاب کنید. حالا اپلیکیشن مد نظر را انتخاب کرده و در صفحه جدید روی دکمه CLEAR CACHE ضربه بزنید.

13-Clear-Chrome-Cache-on-Android.jpg

خالی کردن کش روی سیستم عامل آی او اس و آیپد او اس

در پلتفرم iOS و iPadOS محل دقیقی برای خالی کردن کش وجود نداشته و برای هر اپلیکیشن، این کار را به صورت جداگانه باید انجام دهید.

وارد مسیر Settings> General> iPhone Storage شوید. حالا لیستی از اپلیکیشن‌ها به همراه سایز اشغال شده از سوی آن‌ها را مشاهده خواهید کرد.

15-Setting-iphone-storage.jpg

اپلیکیشن مورد نظر را انتخاب کرده و در صفحه جدید، روی Offload App ضربه بزنید.

17-iPhone-offload-app.jpg

به این ترتیب اپلیکیشن انتخاب شده از آیفون شما حذف شده، اما اسناد و اطلاعات آن‌ها روی آیفون یا آیپد باقی خواهد ماند. به محض نصب مجدد، این اطلاعات در دسترس قرار خواهد گرفت.

در صورت نیاز، می‌توانید روی گزینه Delete App ضربه بزنید که به این ترتیب، اپلیکیشن به همراه اطلاعات مربوطه حذف شده و دسترسی مجدد به دیتای حذف شده امکان‌پذیر نخواهد بود.

خالی کردن کش مرورگر روی کامپیوتر و موبایل

مرورگرها از کش اختصاصی بهره می‌برند و همچنین کوکی‌ها را نیز ذخیره می‌کنند. به یاد داشته باشید که کوکی‌ها، مسئولیت ذخیره اطلاعات اکانت‌ها را بر عهده خواهند داشت که با حذف این موارد، از سایت‌های مختلف لاگ‌اوت خواهید شد و باید مجددا لاگین کنید.

خالی کردن کش گوگل کروم

برای انجام این کار روی کامپیوتر یا موبایل روی منوی سه نقطه بالایی ضربه زده و وارد قسمت Clean browsing dataشوید. در کامپیوتر، می‌توانید این کار را با فشردن دکمه‌های ترکیبی زیر انجام دهید:

  1. روی ویندوز، لینوکس و کروم او اس: Control + Shift + Delete
  2. روی مک: command + shift + delete

18-Chrome-Clear-Cache-Browsing-Data.jpg

به صورت پیش‌فرض، گزینه Cached images and files و رنج زمانی یک ساعت اخیر انتخاب شده است. اما می‌توانید تاریخچه مرور صفحات وب و کوکی‌ها و اطلاعات سایت‌ها را نیز به این دسته اضافه کنید. در تب Advanced همچنین امکان اضافه کردن گزینه‌های دیگری نیز وجود دارد که چک کردن آن‌ها نیز خالی از لطف نیست. در نهایت با انتخاب رنج زمانی دلخواه، گزینه Clear data را انتخاب کنید.

خالی کردن کش فایرفاکس

در نسخه دسکتاپ روی منوی همبرگری کلیک کرده و مسیر Settings> Privacy & Security را طی کنید و از قسمت History گزینه Clear History را انتخاب کنید. به جای انجام این کار، می‌توانید از کلیدهای ترکیبی زیر استفاده کنید:

  • روی ویندوز و لینوکس: Control + Shift + Delete
  • روی مک: command + shift + delete

همان طور که مشاهده می‌کنید، به صورت پیش‌فرض تمامی گزینه‌ها در رنج زمانی یک ساعت اخیر انتخاب شده است. شما می‌توانید گزینه‌های دلخواه خود را انتخاب یا حذف و در نهایت رنج زمانی مد نظر را برگزیده و روی دکمه OK کلیک کنید.

19-Firefox-Clear-Recent-History-Cache.jpg

در نسخه موبایل، روی منوی سه نقطه ضربه زده، گزینه Settings را انتخاب کرده، صفحه را به سمت پایین هدایت کرده و وارد بخش Privacy and security شوید. حالا گزینه Delete browsing data را انتخاب کنید. حالا می‌توانید گزینه‌های دلخواه برای حذف را انتخاب کرده، روی دکمه Delete browsing data ضربه زده و در نهایت برای تأیید این پروسه، گزینه DELETE را انتخاب کنید.

21-Firefox-Mobile-Delete-Browsing-Data.jpg

خالی کردن کش مایکروسافت اج

مرورگر Edge روی موتور کرومیوم بنا شده و به این ترتیب، خالی کردن کش آن کاملا به گوگل کروم شباهت دارد.

روی نسخه دسکتاپ دکمه‌های ترکیبی زیر را بزنید:

  • ویندوز و لینوکس: Control + Shift + Delete
  • مک: command + shift + delete

حالا آیتم‌های دلخواه خود را انتخاب کرده و در نهایت روی Clear now کلیک کنید.

23-Microsoft-Edge-Clear-Browsing-Data.jpg

خالی کردن کش سافاری

برای خالی کردن کش مرورگر سافاری شما باید ابتدا منوی Develop را فعال کنید. به این منظور مرورگر Safari را باز کرده و وارد Preferences یا Settings شوید. حالا وارد تب Advanced شده و در انتهای این صفحه، تیک گزینه Show Develop menu in menu bar یا Show features for web developers را بزنید.

24-Safari-Advanced-Tab-1536w-848h.jpg

حالا با اضافه شدن منوی Develop روی آن کلیک کرده و از قسمت باز شده، Empty Caches را انتخاب کنید یا دکمه‌های ترکیبی command + option + E را فشار دهید.

25-Mac-Develop-Empty-Caches-Menu-Option.jpg

روی آیفون یا آیپد وارد اپلیکیشن Settings شده و مسیر Safari> Cleat History and Website Data را طی کنید. با پیام هشداری مبنی بر پاک شدن تاریخچه مرور صفحات وب از تمامی دستگاه‌های متصل به اکانت آیکلود روبرو خواهید شد. در نهایت با انتخاب گزینه Clear History and Data می‌توانید تمام اطلاعات کش شده توسط این مرورگر را حذف کنید.

26-Safari-Settings.jpg

مقاله‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)