خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی Mi A2 lite

بررسی تخصصی Mi A2 lite

می ای 2 لایت یکی از گزینه‌های بسیار خوب برای خرید است که با توجه به قیمت بالای گوشی‌های هوشمند می‌تواند شما را برای خرید قانع کند.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۷/۶/۳۱

شیائومی تلاش زیادی می‌کند تا در میدانی که کمپانی‌های بزرگی مانند سامسونگ، اپل و هوآوی حضور دارند خودش را مطرح کند و علاوه بر اینکه در بازار چین به جایگاهی مناسب دست پیدا می‌کند در بازار جهانی هم خودی نشان دهد. یکی از بزرگ‌ترین تلاش‌های شیائومی برای مطرح شدن در بازارهای جهانی کنار گذاشتن رابط کاربری مخصوص خودش یعنی MiUI و استفاده از Android One در گوشی‌هایش است. سال گذشته اولین گوشی مجهز به اندروید وان این کمپانی با نام A1 عرضه شد و امسال شاهد حضور دو نسخه جدید به نام‌های A2 و A2 lite بودیم. در این بررسی ما به سراغ A2 lite می‌رویم و با بررسی آن و در اختیار گذاشتن تجربه کاربری خودمان از آن شما را با این گوشی هوشمند جدید آشنا می‌کنیم.

 

Xiaomi Redmi Mi A2 lite را می‌توانید از فروشگاه آنلاین تکنوکده خریداری کنید.

طراحی

قاب جلوی A2 lite از برادر بزرگ‌تر خودش ظاهر به‌روزتری دارد. صفحه‌نمایشی در قاب جلو دیده می‌شود که تا لبه‌های گوشی کشیده شده و حالت خمیدگی در لبه‌های صفحه‌نمایش که نشان می‌دهد از شیشه 2.5D برای این قاب استفاده شده سبب شده از جلو که به گوشی نگاه می‌کنید فریم اطراف تاثیر بسیار کمی در طراحی قاب جلو داشته باشد و همه چیز یکدست مشکی به نظر برسد. یکی از علت‌های به‌روز به نظر رسیدن این گوشی حضور ناچ در قاب جلو است که بالای صفحه‌نمایش قرار دارد و در بخش صفحه‌نمایش به آن می‌پردازیم.

image

 

قاب پشتی دستگاه طراحی دوگانه‌های دارد و طراحی کلاسیک و به‌روز کنار هم دیده می‌شوند. در این قاب که یکدست از فلز ساخته شده خط‌های آنتن با طراحی‌ای قدیمی در بالا و پایین قاب به چشم می‌خورند. لنزهای دوربین اصلی دوتایی زیر هم هستند و در قابی جدا از قاب پشتی قرار گرفته‌اند و طراحی به‌روزی دارند. قاب دوربین‌ها کمی از پشت دستگاه بیرون زده است اما این بیرون‌زدگی در حدی نیست که زمان قرار گرفتن گوشی روی سطح صاف مشکلی برای آن به وجود بیاورد.

گوشی در رنگ‌های مشکی، طلایی، صورتی، قرمز و آبی عرضه می‌شود که ما رنگ طلایی آن را در اختیار داشتیم. در تمام نسخه‌ها رنگ قاب جلوی دستگاه مشکی است و رنگ قاب پشتی دستگاه است که نشان می‌دهد چه رنگی برای گوشی در نظر گرفته شده است. در رنگ طلایی همخوانی خوبی بین قاب پشتی و قاب جلو از نظر رنگ‌بندی دیده می‌شود.

image

 

فریم اطراف دستگاه مانند بدنه از فلز ساخته شده که دقیقا هم‌رنگ بدنه است. با وجود اینکه صفحه‌نمایش بزرگ است اما از نظر ابعاد شاسی با گوشی بزرگی روبرو نیستیم منتهی یکی از ایرادات اصلی A2 lite ضخامت زیادش است. اولین بار که گوشی را ببینید و دست بگیرید این ضخامت زیاد به‌خوبی خودش را نشان می‌دهد و توجه شما را جلب می‌کند. یکی دیگر از ایراداتی که می‌توان به گوشی وارد دانست فاصله میان باتری و قاب پشتی دستگاه است که با چند بار ضربه زدن به بخش میانی قاب پشتی می‌توانید به وجود این فضای خالی پی ببرید و شیائومی باید فکری به حال این طراحی و قرار گرفتن باتری بکند.

image

 

جزئیات ظاهری دستگاه

در قاب جلو صفحه‌نمایش بزرگی قرار دارد که حضور ناچ در آن پررنگ است. در این ناچ دوربین سلفی به همراه سنسورها و خروجی صدای مخاطب قرار دارند.

image

 

در قاب پشتی دوربین‌های اصلی طراحی زیر هم دارند و یک فلاش LED هم بین آن‌ها دیده می‌شود. لنزها در قابی جدا از قاب پشتی قرار گرفتند. خط‌های آنتن در بالا و پایین این قاب به چشم می‌خورند. سنسور اثرانگشت هم در وسط و بالای قاب پشتی دستگاه دیده می‌شود که طراحی دایره‌ای دارد اما متاسفانه عمق زیادی ندارد و کمی هم‌سطح بدنه طراحی شده که این امر سبب می‌شود در پیدا کردن آن زمانی که می‌خواهید به کار بگیریدش کمی با مشکل مواجه شوید.

image

 

در لبه سمت راست دستگاه کلیدهای ولوم و پاور قرار دارند که کلیدهای ولوم با طراحی یکپارچه بالاتر از کلید پاور هستند. طراحی هر دو کلید شبیه به هم است و به احتمال زیاد هنگام مکالمه برای فشردن کلیدهای ولوم به اشتباه کلید پاور را فشار خواهید داد.

image

 

بالای دستگاه جک هدفون به همراه درگاه اینفرارد و میکروفون دوم به چشم می‌خورند.

image

 

پایین دستگاه اسپیکر، میکروفون اصلی و درگاه ارتباطی دستگاه قرار دارند. میکروفون و اسپیکر هر دو زیر سوراخ‌هایی پنهان شده‌اند که احتمالا کاربر را به اشتباه می‌اندازند که گوشی دو اسپیکر دارد در حالی که اینطور نیست. درگاه ارتباطی هم از نوع Micro USB است که برای گوشی‌ای عرضه شده در سال 2018 چندان مطلوب نیست و انتظار دیدن درگاه تایپ سی را داشتیم اگرچه نباید صرفه‌جویی در هزینه‌ها برای کمتر شدن قیمت A2 lite را نادیده بگیریم.

image

 

سمت چپ دستگاه درگاه سیم‌کارت‌ها دیده می‌شوند. زمانی که این درگاه را بیرون بکشید از طولانی بودن آن متعجب می‌شوید. این درگاه طوری طراحی شده که امکان استفاده از هر دو سیم‌کارت و کارت حافظه خارجی روی آن امکان‌پذیر است و بنابراین نیازی نیست برای استفاده از سیم‌کارت دوم کارت حافظه خارجی را قربانی کنید یا بالعکس. جنس بدنه این درگاه مانند تمام قسمت‌های دیگر شاسی از فلز ساخته شده و هنگام خارج کردن و جا زدن آن نگرانی‌ای بابت شکستنش وجود ندارد.

image

 

صفحه‌نمایش

صفحه‌نمایش بخشی جذاب در این گوشی به‌حساب می‌آید. حضور ناچ در این بخش سبب شده تا ظاهر گوشی در قاب جلو به‌روز و مدرن باشد. نور صفحه برای یک گوشی میان رده مناسب است و در نهایت روشنایی به 488 نیتس می‌رسد که کمک می‌کند زیر نور خورشید و در محیط باز مشکل جدی‌ای با مشاهده محتوا در این صفحه نداشته باشید اما خیلی هم امیدوارکننده نیست.

جنس این صفحه از IPS است و اندازه‌ای برابر 5.84 اینچ دارد و کیفیتش هم برابر 1080×2280 پیکسل است. تراکم پیکسلی این صفحه با توجه به این کیفیت و اندازه برابر 432 پیکسل در اینچ است که کمک می‌کند هیچ پیکسلی را در این صفحه با چشم غیرمسلح نبینید.

صفحه A2 lite در نمایش رنگ‌ها در سطح متوسط قرار دارد اما همه چیز در آن شفاف است و به آسانی قابل‌مشاهده در ضمن اینکه پاسخ‌دهی صفحه به لمس هم بسیار خوب است.

صفحه این گوشی در نمایش رنگ مشکی خیلی توانا نیست و این امر به این علت است که جنسش از IPS است و هنگام نمایش رنگ مشکی پیکسل‌ها خاموش نمی‌شوند اما در نمایش رنگ سفید بسیار متبحر است و از دیدن رنگ سفید خالص روی آن بسیار لذت می‌برید.

زاویه دید مناسب از دیگر ویژگی‌های خوب این صفحه به‌حساب می‌آید که با نگاه کردن به آن با زاویه زیاد هیچ افت رنگ یا افت نوری مشاهده نمی‌شود. در مجموع می‌توان به صفحه‌نمایش این گوشی نمره قبولی داد و بدون اغراق گفت که از کار کردن با آن خسته و آزرده نمی‌شوید.

image

 

سری به بخش تنظیمات صفحه‌نمایش بزنیم و با بخش‌های مختلف آن آشنا شویم اگرچه به سبب استفاده از اندروید خام تنظیمات گسترده‌ای را در این گوشی نمی‌بینیم اما تنظیمات پایه‌ای برای صفحه در نظر گرفته شده که در اینجا به آن‌ها می‌پردازیم.

Night Light: این اولین گزینه در بخش تنظیمات صفحه‌نمایش است که به چشم می‌خورد. با فعال کردن این بخش پیکسل‌های آبی کم‌نور یا خاموش می‌شوند و نور زرد روی صفحه غالب می‌شود. در این بخش امکان زمان‌بندی برای فعال و غیرفعال کردن این بخش وجود دارد در ضمن اینکه با فعال شدن می‌توانید میزان نور زرد را کم و زیاد کنید. این حالت برای زمانی مناسب است که در محیطی تاریک قصد کار کردن با گوشی خودتان را دارید در ضمن اینکه به شما کمک می‌کند راحت‌تر به خواب بروید.

image

 

Ambient Display: فعال کردن این تنظیم سبب می‌شود زمانی که نوتیفیکیشنی جدید برای گوشی می‌آید صفحه گوشی روشن بشود اما این روشن شدن به صورت کامل نیست. با رسیدن نوتیفیکیشن صفحه‌نمایش روشن می‌شود و کاملا مشکی رنگ است و نوشته‌های سفید روی آن قرار می‌گیرند و نوتیفیکیشن را نشان می‌دهد.

image

 

تنظیمات دیگر در حد تغییر عکس پس زمینه یا تغییر اندازه نوشته‌ها یا تغییر مدت‌زمان روشن ماندن صفحه است.

 

نرم‌افزار

سیستم‌عامل اندروید 8.1 پیش‌فرض روی این گوشی نصب است و خبری از هیچ رابط کاربری‌ای نیست که ظاهر نرم‌افزاری آن را تغییر دهد و یک اندروید کاملا خام روبروی شما قرار دارد.

صفحه قفل ساده طراحی شده و به دو میانبر دوربین و دستیار صوتی گوگل دسترسی دارید. تاریخ و ساعت با فونتی بزرگ و کاملا خوانا در این صفحه نوشته شده‌اند و در کناره‌های ناچ آیکون‌هایی را مشاهده می‌کنید که نمایی کلی از وضعیت گوشی را در اختیار شما قرار می‌دهند.

image

 

صفحه اصلی آیکون‌هایی را نشان می‌دهد که بنا به دلخواه کاربر روی آن قرار گرفته‌اند. با کشیدن انگشت به بالا روی صفحه اصلی لیست برنامه‌های نصب شده روی گوشی نمایش داده می‌شود.

image
  
image

 

پایین صفحه‌نمایش سه کلید بازگشت به عقب، خانه و برنامه‌های اخیر قرار دارند که با نگه‌داشتن کلید خانه دستیار صوتی گوگل فعال می‌شود و با نگه‌داشتن کلید برنامه‌های اخیر زمانی که در یک برنامه هستید قابلیت دو تکه شدن صفحه‌نمایش در اختیارتان قرار می‌گیرد.

image

 

با پایین کشیدن انگشت از بخش بالای صفحه‌نمایش نوتیفیکیشن بار نمایش داده می‌شود. نکته مهم در این بخش این است که آیکون‌هایی که در کناره‌های ناچ قرار دارند با به نمایش درآمدن نوتیفکیشن بار پایین می‌آیند و دیگر هیچ گزینه‌ای در دو طرف ناچ قرار نمی‌گیرد.

image

 

بخش تنظیمات دستگاه نکته قابل ذکری ندارد که در مورد آن صحبت کنیم و تمام چیزهایی را در آن می‌بینیم که در دیگر گوشی‌های هوشمند هم دیده می‌شوند و تنظیمات پایه هستند.

از نظر روان کار کردن هیچ مشکلی با نرم‌افزار این گوشی پیدا نمی‌کنید و این به لطف اندروید خامی است که بدون دستکاری روی A2 lite نصب شده است.

 

سخت‌افزار

با وجود اینکه طراحی ظاهری گوشی به‌روز است اما متاسفانه پردازنده خیلی به‌روز نیست و شاهد استفاده از همان پردازنده‌ای در گوشی هستیم که شیائومی سال گذشته در گوشی A1 استفاده کرده بود. این پردازنده اسنپدراگون 625 است که پردازنده‌ای 8 هسته‌ای با فرکانس هر 8 هسته 2 گیگاهرتز است. حافظه داخلی دستگاه 32 گیگابایت و حافظه رم هم 3 گیگابایت است. از 32 گیگابایت حافظه داخلی ابتدای کار فقط 21.64 گیگابایت در دسترس است و ما بقی را فایل‌های سیستمی اشغال کرده‌اند.

با بسته بودن تمام برنامه از 3 گیگابایت حافظه رم 1.3 گیگابایت آزاد است و با باز شدن 15 برنامه این فضا به 800 مگابایت تقلیل پیدا می‌کند.

جدول حافظه داخلی و حافظه رم

نام گوشی

حافظه داخلی

(گیگابایت)

حافظه داخلی در دسترس

(گیگابایت)

حافظه رم

(گیگابایت)

حافظه رم آزاد با بسته بودن تمام برنامه‌ها

(گیگابایت)

حافظه رم آزاد با باز بودن 15 برنامه

(گیگابایت)

Huawei P20 Pro

128

111.4

6

2.8

1.8

Honor 9

128

109.56

6

2.54

1.69

Galaxy Note9

128

111.22

6

3.16

2.16

+Galaxy S9

64

52.55

6

2.94

1.73

Asus Zenfone 4

64

52

4

1.5

1

MediaPad M5 Pro

64

51.33

4

1.98

1.14

Huawei Nova 3e

64

50.58

4

1.98

1

Nokia 7 Plus

64

48.34

4

1.9

930 مگابایت

Galaxy A6

64

52.01

4

2.43

1.67

Xiaomi Mi 6X

64

50.31

4

1.8

1.6

Xiaomi Redmi Note 5 AI

64

50.31

6

3.28

2.5

Galaxy J7 Pro

32

25.24

3

1.34

700 مگابایت

Huawei Y7 Prime 2018

32

24.81

3

1.54

1.3

Honor 9 lite

32

23.49

3

1.2

990 مگابایت

+Galaxy A6

32

23.71

3

1

850 مگابایت

Xiaomi Mi A2 lite

32

21.46

3

1.3

800 مگابایت

Huawei Y5 Prime 2018

16

10.86

2

924 مگابایت

700 مگابایت

 

پردازنده توانایی اجرای بازی‌های سنگینی مانند آسفالت 9 را دارد. با باز کردن بازی با توجه به نوع پردازنده و گرافیک دستگاه بازی بهترین تنظیمات تصویر را برای شما انتخاب می‌کند اما امکان تغییر کیفیت بازی توسط کاربر وجود دارد که پیشنهاد می‌کنیم از همان کیفیت پیشنهادی استفاده کنید به این علت که اگر بازی را در نهایت کیفیت قرار دهید A2 lite توانایی نمایش تمام جزئیات را ندارد و بازی از حالت روان کار کردن و واقعی بودن فاصله می‌گیرد.

image

 

جدول بنچ‌مارک‌ها

نام گوشی

Antutu

GFX Bench Manhatan 3.1

Geekbench 4 Single

Geekbench 4 Multi

+Galaxy S9

248993

2646

3693

9042

Galaxy Note9

233467

1541

3667

9013

Huawei P20 Pro

206875

1541

1919

6759

MediaPad M5 Pro

179363

1036

1906

6385

Honor 9

148817

-

1894

6243

Nokia 7 Plus

135468

861.8

1630

5280

Xiaomi Redmi Note 5 AI

114215

597.6

1318

4840

Huawei Nova 3e

88194

298.0

929

3744

Honor 9 lite

87330

320.6

930

3571

Xiaomi Mi A2 lite

79091

364.3

859

4174

+Galaxy A6

70024

343.8

741

3543

Asus Zenfone 4

65838

585.4

850

4111

Galaxy A6

62970

357

710

3352

Galaxy J7 Pro

62198

201.4

727

3701

Huawei Y7 Prime 2018

58475

611.9

513

1457

Huawei Y5 Prime 2018

42010

210.3

634

1342

(Xiaomi Mi 6X (A2

-

855.9

1604

3804

اسپیکر

A2 lite به یک اسپیکر تک کاناله مجهز است که این اسپیکر پایین گوشی قرار گرفته است و روی آن سوراخ‌هایی را می‌بینیم که برای هماهنگی در طراحی شبیه به سوراخ‌هایی که روی میکروفون اصلی قرار گرفته طراحی شده است. این اسپیکر با وجود تکی بودن صدای بسیار شفاف و واضحی دارد و بلندی‌اش هم در سطح قابل‌قبولی است. با وجود اینکه تجربه صدایی که در گوشی‌های مجهز به دو اسپیکر وجود دارد را در این گوشی نمی‌بینیم به‌خصوص در شنیدن جزئیات صدا و صداهای زیر اما یکی از بهترین اسپیکرهای تک کاناله است که تا امروز دیده‌ایم.

image

 

امنیت

در بخش امنیت همه چیز معمولی است و شیائومی تنها به استفاده از سنسور اثرانگشت بسنده کرده. سنسور اثرانگشت در قاب پشتی دستگاه قرار دارد و همان‌طور که گفتیم به علت اینکه تقریبا با قاب پشتی هم‌سطح است شاید استفاده از آن کمی مشکل باشد. با وجود اینکه شاید پیدا کردن این سنسور در قاب پشتی خیلی راحت نباشد اما دقت و سرعت بسیار خوبی دارد. با قرار دادن انگشت روی این سنسور می‌توانید آن را فعال کنید و به فشار هیچ کلیدی نیاز نیست. در کسری از ثانیه اثرانگشتی که برایش تعریف شده شناسایی می‌شود و قفل صفحه را باز می‌کند.

image

 

OTG

پشتیبانی از اتصال حافظه فلش در این گوشی وجود دارد. به صورت پیشفرض می‌توانید حافظه های فلش با فرمت Fat32 را به این گوشی متصل کنید و از حافظه ذخیره سازی بالایی که به لطف OTG به دست می‌آورید لذت ببرید.

جدول OTG

نام گوشی

پشتیبانی از فرمت Fat 32

پشتیبانی از فرمت NTFS

پشتیبانی از فرمت exFAT

مدت زمان انتقال از حافظه فلش روی گوشی

مدت زمان انتقال از گوشی روی حافظه فلش

Galaxy Note 9

دارد

ندارد

دارد

16  ثانیه

2 دقیقه و 36 ثانیه

Galaxy S9+

دارد

ندارد

دارد

17 ثانیه

2 دقیقه و 43 ثانیه

P20 Pro

دارد

دارد

دارد

26 ثانیه

2 دقیقه و 24 ثانیه

Honor 9 lite

دارد

دارد

دارد

56 ثانیه

4 دقیقه و 8 ثانیه

Galaxy J7 Pro

دارد

ندارد

دارد

59 ثانیه

4 دقیقه و 30 ثانیه

Nova 3e

دارد

دارد

دارد

1 دقیقه

2 دقیقه و 24 ثانیه

MediaPad M5 Pro

دارد

دارد

دارد

1 دقیقه

2 دقیقه و 35 ثانیه

Nokia 7 Plus

دارد

ندارد

ندارد

1 دقیقه و 5 ثانیه

3 دقیقه و 17 ثانیه

Honor 9

دارد

دارد

دارد

1 دقیقه و 6 ثانیه

2 دقیقه و 14 ثانیه

Y7 Prime 2018

دارد

دارد

دارد

1 دقیقه و 15 ثانیه

5 دقیقه و 24 ثانیه

Xiaomi Mi 6X

دارد

ندارد

دارد

1 دقیقه و 21 ثانیه

2 دقیقه و 50 ثانیه

Galaxy A6

دارد

ندارد

دارد

1 دقیقه و 32 ثانیه

2 دقیقه و 34 ثانیه

Huawei Y5 Prime 2018

دارد

دارد

دارد

1 دقیقه و 33 ثانیه

3 دقیقه و 2 ثانیه

Xiaomi Mi A2 lite

دارد

ندارد

ندارد

1 دقیقه و 35 ثانیه

2 دقیقه و 48 ثانیه

Xiaomi Redmi Note 5 AI

دارد

ندارد

دارد

1 دقیقه و 45 ثانیه

2 دقیقه و 13 ثانیه

Galaxy A6+

دارد

ندارد

دارد

1 دقیقه و 46 ثانیه

2 دقیقه و 49 ثانیه

 

دوربین

در قاب پشتی دستگاه دوربینی قرار دارد که مجهز به دو لنز است. این لنزها طراحی زیر هم دارند و داخل قابی جدا قرار گرفته‌اند. یکی از لنزها سنسور 12 و لنز دیگر سنسور 5 مگاپیکسلی دارد که برای عمق دادن به تصاویر به کار می‌رود. دوربین سلفی دستگاه هم سنسور تکی 5 مگاپیکسلی دارد و از قابلیت HDR هم پشتیبانی می‌کند.

دوربین اصلی از فناوری‌ای به نام PDAF استفاده می‌کند که به گوشی این امکان را می‌دهد فوکوس سریعی را انجام دهد و به همین مناسبت در نور شب و به‌خصوص زمانی که باید از سوژه‌ای با سرعت زیاد عکس بگیرید عکس تار نشود.

image

 

منوی دوربین مختص به اندروید خام نیست و شیائومی از منوی مخصوص خودش برای دوربین این گوشی استفاده کرده است. پایین گوشی چند تب وجود دارد که با کمک آن‌ها می‌توانید بین حالت‌های مختلف عکاسی جابه‌جا شوید. برای جابه‌جا شدن بین این منوها لازم نیست که حتما آن‌ها را لمس کنید بلکه با استفاده از کشیدن انگشت روی ویوفایندر به چپ یا راست به راحتی امکان جابه‌جا شدن بین آن‌ها وجود دارد.

image

 

بالای منو هم چند کلید قرار دارند که یکی برای فلاش، دیگری برای فعال و غیر فعال کردن HDR، بعدی برای استفاده از فیلترها و در نهایت گزینه آخر برای نمایش منویی است که به حالت‌های بیشتری برای عکاسی دسترسی پیدا می‌کنید.

image

 

در نور روز دوربین نسبت به قیمت و میان‌رده بودنش توانایی خوبی دارد. رنگ‌ها توسط به خوبی و نزدیک به واقعیت ثبت می‌شوند علاوه بر اینکه رنج دینامیکی بسیار خوبی دارند و ثبت جزئیات در نقاط تاریک و روشن به یک اندازه خوب است. ثبت جزئیات به اندازه کافی خوب است اما رنج دینامیکی چنگی به دل نمی‌زند و با زوم کردن روی جزئیات چندان خوانا نیستند.

عکس‌هایی که با دوربین سلفی گوشی گرفته می‌شوند به مراتب بهتر از عکس‌هایی هستند که دوربین اصلی تهیه می‌کند. تصاویر گرفته شده با دوربین سلفی گوشی رنگ‌ها را بسیار شبیه به واقعیت ثبت می‌کنند در حالی ثبت جزئیات هم در آن‌ها بسیار خوب است. دوربین سلفی این گوشی با وجود اینکه تکی است امکان این را دارد که عکس‌های پرتره تهیه کند. برای گرفتن عکس پرتره باید Depth effect را از منوی بالای دوربین فعال کنید. برای یک گوشی میان‌رده عملکرد این ویژگی بسیار خوب و فراتر از انتظار است. جداسازی سوژه از پس زمینه بسیار خوب انجام می‌شود و فقط در بخش‌هایی که جزئیات زیاد است، مانند بخش‌هایی از عکس که موی سر وجود دارد، کمی درهم ریختگی مشاهده می‌شود.

عملکرد دوربین در نور شب معمولی است و با انتظار بالایی به استقبالش هم نرفتیم. نویز تصاویر زیاد است در حالی که ثبت که رنگ‌ها خوب انجام می‌شود. سرعت شاتر در حد کاملا معمولی است و اگر کمی با عجله به عکس گرفتن بپردازید به طور حتم عکس‌های تاری نصیبتان می‌شود.

نمونه عکس‌های دوربین اصلی در نور روز

image

image
  
image

image
  
image

image
  
image

image
  
image

image

 

نمونه عکس‌های دوربین اصلی در نور شب

image

image
  
image

image
  
image

image
  
image

 

نمونه عکس‌های دوربین سلفی نور روز (حالت عادی - حالت پرتره)

image
  
image

 

نمونه عکس‌های دوربین سلفی در نور شب

image


 

باتری

بخش دوست داشتنی این گوشی باتری آن است. شیائومی از باتری با ظرفیت 4000 میلی‌آمپر ساعت برای A2 lite استفاده کرده است و یکی از علل ضخامت دستگاه را می‌توان همین ظرفیت بالای باتری دانست.

در استفاده معمولی و روزمره از گوشی باتری در مدت 2 روز می‌تواند برای شما بدون هیچ مشکلی کار کند. با وجود اینکه باتری ظرفیت بالایی دارد و این باعث خوشحالی می‌شود اما نگرانی‌ای در مورد زمان طول کشیدن شارژ این باتری وجود دارد زیرا ظرفیت بسیار بالایی برایش در نظر گرفته شده است. خبری از شارژ سریع نیست و به همین حاطر زمان زیادی را برای شارژ شدن این باتری پرظرفیت باید سپری کنید. برای شارژ این باتری از صفر ت 100 درصد به 150 دقیقه یا 2 ساعت 30 دقیقه زمان نیاز دارید.

image

 

به لطف اندروید خام که در این دستگاه می‌بینیم اگر در وضعیتی بودید که شارژ گوشی رو به پایان بود و به روشن ماندن دستگاه نیاز داشتید می‌توانید از گزینه Battery Saver در منوی تنظیمات دستگاه استفاده کنید یا با پایین کشیدن نوتیفیکیشن بار سوییچ فعال شدن حالت ذخیره نیرو را لمس کنید. با فعال شدن این ویژگی نور صفحه‌نمایش کم می‌شود، تمام اتصالات گوشی از جمله بلوتوث، وای فای، دیتای سیم‌کارت و جی‌پی‌اس خاموش می‌شوند، ویبره محدود می‌شود و در نهایت به‌روزرسانی برنامه‌هایی مانند جیمیل در پس زمینه خاموش می‌شوند.

جدول باتری

نام گوشی

ظرفیت باتری

mAh

کاهش درصد باتری با 1 ساعت فیلم‌برداری

کاهش درصد باتری با 30 دقیقه بازی آسفالت

مدت‌زمان طول کشیده تا خاموش شدن گوشی با شارژ 100 درصد و پخش فیلم با کیفیت فول اچ‌دی

 

مدت زمان شارژ شدن از صفر تا 50 درصد

مدت زمان شارژ شدن از صفر تا 100 درصد

MediaPad M5 Pro

7000

27 درصد

12 درصد

7 ساعت

58 دقیقه

120 دقیقه

Zenfone 4 Max

5000

7 درصد

7 درصد

7 ساعت

-

180 دقیقه

P20 Pro

4000

36 درصد

8.5 درصد

12 ساعت

29 دقیقه

100 دقیقه

Mate 10 Porsche Design

4000

36 درصد

7 درصد

9 ساعت

24 دقیقه

95 دقیقه

Mate 10 Pro

4000

36 درصد

7 درصد

9 ساعت

24 دقیقه

95 دقیقه

Mate 10

4000

30 درصد

12 درصد

14 ساعت

24 دقیقه

80 دقیقه

Y7 Prime 2017

4000

-

5 درصد

10 ساعت

-

120 دقیقه

Gaalxy Note9

4000

30 درصد

10 درصد

9 ساعت

44 دقیقه

111 دقیقه

Xiaomi Redmi Note 5 AI

4000

24 درصد

12 درصد

20 ساعت

50 دقیقه

131 دقیقه

Xiaomi Mi A2 lite

4000

36 درصد

12 درصد

6 ساعت و 30 دقیقه

-

150 دقیقه

Nokia 7 Plus

3800

42 درصد

10 درصد

7 ساعت

34 دقیقه

120 دقیقه

P10 Plus

3750

45 درصد

12 درصد

-

-

120 دقیقه

Galaxy J7 Pro

3600

12 درصد

12 درصد

9 ساعت

-

-

Galaxy S9+

3500

24 درصد

4.5 درصد

9 ساعت

40 دقیقه

90 دقیقه

Galaxy A8+

3500

36 درصد

15 درصد

13 ساعت

-

-

Galaxy Note 8

3500

24 درصد

10 درصد

13 ساعت

-

90 دقیقه

Galaxy A6+

3500

24 درصد

-

16 ساعت

-

-

Xperia XA1 Plus

3430

24 درصد

7 درصد

12 ساعت

-

210 دقیقه

Honor 7x

3340

40 درصد

12 درصد

7 ساعت

-

-

Mate 10 lite

3340

36 درصد

18 درصد

6 ساعت

50 دقیقه

160 دقیقه

Nova 2 Plus

3340

36 درصد

9 درصد

9 ساعت

-

160 دقیقه

V30 Plus

3300

37 درصد

7 درصد

15 ساعت

40 دقیقه

105 دقیقه

One Plus 5T

3300

24 درصد

7 درصد

-

25 دقیقه

75 دقیقه

Zenfone 4

3300

-

-

-

36 دقیقه

120دقیقه

One Plus 5T

3300

24 درصد

6 درصد

16 ساعت

-

80 دقیقه

G6

3300

35 درصد

7 درصد

11 درصد

-

120 دقیقه

Galaxy J7 2016

3300

20 درصد

10 درصد

-

-

180 دقیقه

Xperia XZ Premium

3230

36 درصد

18 درصد

22 ساعت

-

120 دقیقه

Honor 9

3200

-

15 درصد

6 ساعت

-

120 دقیقه

P10

3200

40 درصد

8 درصد

13 ساعت

-

75 دقیقه

Huawei Y5 Prime 2018

3020

34 درصد

18 درصد

6 ساعت

75 دقیقه

150 دقیقه

Xiaomi Mi 6X

3010

48 درصد

16 درصد

6 ساعت

-

-

Honor 9 lite

3000

24 درصد

10 درصد

10 ساعت

50 دقیقه

155 دقیقه

Y7 Prime 2018

3000

24 درصد

18 درصد

6 ساعت

-

-

Nova 3e

3000

24 درصد

15 درصد

7 ساعت

40 دقیقه

105 دقیقه

Galaxy S9

3000

24 درصد

4.5 درصد

9 ساعت

40 دقیقه

100 دقیقه

Q6

3000

36 درصد

13 درصد

9 ساعت

-

120 دقیقه

U11

3000

45 درصد

10 درصد

6 ساعت

-

90 دقیقه

Galaxy J5 2017

3000

20 درصد

8 درصد

12 ساعت

-

140 دقیقه

P10 lite

3000

45 درصد

15 درصد

9 ساعت

30 دقیقه

160 دقیقه

Galaxy A6

3000

12 درصد

10 درصد

15 ساعت

-

-

Pixel

2770

30 درصد

10 درصد

-

-

90 دقیقه

iPhone X

2716

36 درصد

9 درصد

13 ساعت

-

180 دقیقه

Xperia XA Ultra

2700

36 درصد

15 درصد

13 ساعت

-

180 دقیقه

Xperia XZ1

2700

48 درصد

6 درصد

9 ساعت

-

140 دقیقه

Nokia 3

2630

18 درصد

8 درصد

6 ساعت

-

210 دقیقه

Xperia XA1

2300

36 درصد

16 درصد

5 ساعت

-

160 دقیقه

iPhone 8

1821

49 درصد

15 درصد

10 ساعت

-

135 دقیقه

3310

900

-

-

-

-

140 دقیقه

بخریم؟

شیائومی در این بازار آشفته و راکد ایران به‌سرعت در حال تبدیل شدن به برندی محبوب است زیرا قیمتی مناسب‌تر از دیگر برندها در اختیار کاربر قرار می‌دهد. Mi A2 lite میان رده‌ای است که ظاهری به‌روز دارد و از این نظر شما را نا امید نمی‌کند؛ از نظر نرم‌افزاری هم بسیار روان است و با پشتیبانی گوگل از اندورید وان تا دو یا سه سال از نظر به‌روزرسانی نرم‌افزاری خیالتان راحت است. اما در بخش سخت‌افزار و به‌خصوص در بخش پردازنده کمی ما را نا امید کرد زیرا از پردازنده‌ای در آن استفاده شده که در گوشی نسل قبل دیده بودیم. با وجود اینکه پردازنده حرف زیادی برای گفتن ندارد اما باتری از بخش‌های دوست داشتنی به‌حساب می‌آید که با ظرفیت بالایش خیلی زود شما را تنها نمی‌گذارد. از رقبای جدی این گوشی می‌توان Galaxy A6، Y7 7 Prime 2018، Honor 7X و Honor 9 lite و در نهایت P Smart را نام برد که می‌توان گفت در برابر Y7 Prime 2018 کارش از دیگر رقبا سخت‌تر است و شاید تنها چیزی که بتواند باعث دوام بیشتر A2 lite بر این رقیب شود اندروید خام به کار رفته برای آن باشد.

در مجموع اگر می‌خواهید هزینه‌ای در رنج قیمت 2 میلیون 500 هزار تا 3 میلیون تومان برای خرید یک گوشی هوشمند پرداخت کنید Mi A2 lite گزینه بسیار مناسبی به‌حساب می‌آید که در کنار طراحی به‌روزش سخت‌افزار قابل‌قبول و نرم‌افزار بهتری از دیگر رقبایش دارد و می‌تواند در ابتدای لیست خرید شما قرار بگیرد.

 

عکس: مرتضی احمدیه

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (39 نظر)

اویس

۱۳۹۹/۲/۲۷
دوربین عقب یا همون دوربین اصلی گوشیم شفاف نشون نمیده میشه توضیح بدین

حسین

۱۳۹۸/۱۲/۱۴
سلام نه
ولی گوشی خوبیه
از خریدت پشیمون نمیشی

مهدی

۱۳۹۸/۱۱/۲
خدا شمارا شفا دهد
گیر کیا افتادیم

احسان

۱۳۹۸/۷/۶
سلام طریقه اتصال به تلویزیون هوشمند لطفا" توضیح بدین .ممنون

مهدی

۱۳۹۸/۴/۱۸
سلام تنظیماتش خیلی کمه وقتی توی جیب میزاری شماره گیری میکنه خیلی اذیتم میکنه کسی بلد هست حالت جیب چطور فعال میشه