خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی Sony Xperia XA1 Plus

بررسی تخصصی Sony Xperia XA1 Plus

ایکس ای وان پلاس میان رده‌ای خوش قیمت از سونی است که با همان نگاه اول شما را جذب خودش می‌کند. شاید این گوشی اندازه جمع‌وجوری نداشته باشد اما با طراحی زیبایش شما به سمتش می‌روید.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۶/۱۱/۲۳

سونی بیشتر از اینکه به بازار پرچم‌داران اهمیت بدهد توجه و انرژی زیادی برای میان رده‌ها گذاشته و چند نماینده در این رده رقابتی دارد. Xperia XA1 Plus یکی از این نماینده‌ها است که طراحی‌ای شبیه به دیگر گوشی‌های سونی دارد و امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری‌اش تفاوت زیادی با یک پرچم‌دار ندارد.

 

طراحی

با دیدن ایکس ای وان پلاس بی‌درنگ متوجه می‌شوید که با گوشی‌ای ساخت سونی مواجه هستید. به نظر ما زبان طراحی جدیدی که سونی از Xperia XZ وارد گوشی‌هایش کرد و تا امروز در تمام خانواده اکسپریا به کار گرفته یک طراحی کلاسیک و زیباست. XA1 Plus گوشی‌ای مستطیلی است که اندازه جمع‌وجور کوچکی ندارد اما بد دست و بدقواره نیست.

image

 

رنگ‌های جذابی برای این میان رده به کار گرفته شده که عبارت‌اند از مشکی، صورتی، آبی و طلایی. نکته جالب‌توجه در به کار گیری رنگ‌های این گوشی هم‌رنگ بودن قاب پشتی و قاب جلویی است. بدین معنی که اگر قاب پشتی آبی باشد دیگر اجزای بدنه هم آبی‌رنگ هستند که به هماهنگی بیشتر و زیباتر به نظر رسیدن گوشی کمک به سزایی کرده است.

image

 

صفحه‌نمایشی که جلوی گوشی می‌بینید اندازه 5.5 اینچی دارد. این صفحه‌نمایش مانند تمام گوشی‌های ساخت سونی در سال 2017 هیچ حاشیه‌ای در کناره‌هایش ندارد اما حاشیه‌های بالا و پایینش زیاد است. در حاشیه بالایی صفحه‌نمایش دوربین دوم، سنسورها و لوگوی سونی دیده می‌شوند درحالی‌که خروجی صدای مخاطب در لبه بالایی قاب جلویی قرار گرفته است. پایین صفحه‌نمایش هم میکروفون اصلی در لبه پایینی قرار دارد. طراحی خروجی صدای مخاطب و میکروفون اصلی دستگاه به‌صورتی است که در ابتدا تصور می‌کنید این گوشی به اسپیکر دوتایی مجهز است اما این‌طور نیست و فقط یک شباهت است.

image
  
image

 

گوشی را که برمی‌گردانید قاب پشتی با جنسی از پلاستیک انتظارتان را می‌کشد. این قاب به‌گونه‌ای طراحی‌شده که در ابتدا تصور می‌کنید فلزی است. وسط قاب لوگوی NFC در کنار نام Xperia دیده می‌شود و دوربین، مانند تمام گوشی‌های سونی، در لبه بالا و سمت چپ قاب قرار گرفته است. زیر دوربین هم تکی دستگاه دیده می‌شود. قاب پشتی طراحی ساده‌ای دارد اما شیک است.

در کل دو لبه کناری گوشی زیبا طراحی‌شده‌اند. فریم گوشی پلاستیکی است و جزئیات زیادی روی آن دیده می‌شود. در لبه سمت چپ می‌توانید کاوری را مشاهده کنید که با خارج کردن آن درگاه دو سیم‌کارت گوشی خارج می‌شوند و امکان دسترسی به درگاه کارت حافظه خارجی هم امکان‌پذیر است که برای دسترسی به آن باید از ناخن استفاده کنید.

 

در لبه سمت راست شاهد حضور کلید ولوم در بالاترین مکان، کلید پاور کمی پایین‌تر از کلید ولوم و کلید شاتر دوربین در پایین‌ترین بخش لبه سمت راست دستگاه هستیم. تمام جزئیاتی که در دو لبه کناری دستگاه می‌بینیم هم‌رنگ را دیگر بخش‌های گوشی هستند به‌جز کلید پاور. این کلید هم‌رنگ متفاوتی دارد و هم طراحی‌ای متفاوت. علت متفاوت بودن کلید پاور در این دستگاه این است که نقش سنسور اثرانگشت را هم بازی می‌کند.

image

image
  
image

 

پایین ایکس ای وان پلاس درگاه ارتباطی گوشی از نوع تایپ سی را کنار اسپیکر می‌توانید ببینید. بالای گوشی هم میکروفون دوم در کنار جک 3.5 میلی‌متری صدا دیده می‌شود.

image
  
image

 

با وجود اینکه گوشی اندازه کوچکی ندارد، با ضخامت 8.7 میلی‌متری‌اش نازک نیست و با وزن 189 گرمی‌اش سبک وزن نیست اما از دست گرفتن و کار کردن با آن دلزده نمی‌شوید. همه‌چیز سرجایش است و دسترسی به بالاتری نقطه صفحه‌نمایش با یکدست اگرچه کار آسانی نیست اما امکان‌پذیر است. به لطف پلاستیکی بودن جنس بدنه XA1 Plus از دست لیز نمی‌خورد و اثرانگشت هم روی بدنه‌اش باقی نمی‌ماند. ما هم جنس و هم طراحی این گوشی را دوست داریم و نمره خوبی به آن در این بخش می‌دهیم.

image

 

صفحه‌نمایش

صفحه‌نمایش گوشی اندازه 5.5 اینچی دارد که از نوع IPS است و کیفیتی فول اچ‌دی برایش در نظر گرفته شده است. این صفحه‌نمایش یک اندازه طلایی برای گوشی‌ای میان رده به حساب می‌آید. نور صفحه‌نمایش این گوشی حدود 600 نیتس است که نشان می‌دهد روشنایی صفحه خوب است و زیر نور مستقیم خورشید کارایی خوب و متوسط به بالا دارد.

image

 

کنتراست صفحه‌نمایش خیلی خوب است اما رنگ‌ها در آن با وجود اینکه پر رنگ هستند براق و گیرا به چشم نمی‌آیند. صفحه‌نمایش در این گوشی رنگ سفید را به‌خوبی و تروتمیزی صفحه‌نمایش‌های IPS دیگر گوشی‌های هوشمند نشان نمی‌دهد. در مجموع کیفیت صفحه‌نمایش متوسط اما برای یک گوشی میان رده باقیمتی پایین خوب است.

image

 

امکاناتی که برای صفحه‌نمایش این گوشی در نظر گرفته شده است فراتر از یک میان رده ارزان است.

Smart Backlight Control : با فعال شدن این تنظیم گوشی به‌طور خودکار تشخیص می‌دهد که کاربر گوشی را در دست گرفته و صفحه‌نمایش تا زمانی که به آن نگاه می‌کنید بدون لمس روشن می‌ماند.

Image Enhancement: سه حالت برای این تنظیم وجود دارد. حالت خاموش که نیازی به توضیح ندارد و اگر فعال باشد صفحه‌نمایش به همان صورت عادی محتوا را نمایش می‌دهد. حالت بالا بردن کیفیت عکس که اگر فعال شود در زمان مشاهده عکس و فیلم کیفیت صفحه‌نمایش رنگ‌ها را پر رنگ‌تر و اشباع تر نشان می‌دهد تا کیفیت تصاویر در حال نمایش بالاتر رود. حالت Super-Vivid حالت آخر است که با فعال شدن این حالت در زمان نمایش عکس و ویدئو دستگاه تا جای ممکن رنگ‌ها را پر رنگ و اشباع نشان می‌دهد تا کاربر تصاویری شارپ و با کیفیت را مشاهده کند.

White Balance: در این تنظیم 3 شاسی قرار دارد که با جا به جا کردن آن‌ها کاربر امکان پیدا می‌کند بنا به دلخواهش بالانس نور سفید را تغییر دهد و بنابراین رنگ سفید متفاوتی را در شرایط مختلف نور محیط روی گوشی تجربه کند تا چشمانش کمتر دچار خستگی شوند.

System Icon: در این تنظیم امکان حذف و اضافه کردن آیکون‌هایی به کاربر داده می‌شود که در نوارابزار در حال نمایش هستند. به‌طور مثال می‌توان ساعت را از نوارابزار حذف یا اضافه کرد یا اینکه می‌توان آیکون باتری را برداشت.

آخرین تنظیم قابل ذکر در این بخش مربوط به دوربین می‌شود. Jump to Camera تنظیمی است که اگر فعال باشد به کاربر امکان می‌دهد حتی زمانی که صفحه گوشی قفل است با دو بار فشردن کلید پاور به‌سرعت به دوربین دسترسی پیدا کند.

image

 

سخت‌افزار

همان‌طور که گفتیم سنسور اثرانگشت در این گوشی داخل کلید پاور و در لبه کناری سمت راست دستگاه قرار دارد. این مکان برای قرارگیری سنسور بهترین مکان نیست اما از قرار گرفتن در قاب جلویی بهتر است. اگر دست راست هستید با انگشت شست و اگر دست چپ هستید و عادت دارید گوشی را با دست چپ بلند کرده و با آن کار کنید بهتر است انگشت اشاره دست چپ را برای این سنسور تعریف کنید اگرچه امکان تعریف چند اثرانگشت وجود دارد. برای تعریف اثرانگشت روی این سنسور حدود 20 بار باید انگشت خودتان را روی آن بگذارید و بردارید. اگرچه تعداد دفعات لازم برای شناساندن اثرانگشت به این سنسور زیاد است اما بعد از شناختن اثرانگشت نیازی نیست هیچ نگرانی‌ای بابت دقت و سرعت این سنسور داشته باشید. سنسور اثرانگشت را در هر جهتی که روی آن بگذارید می‌شناسد و این کار را هم خیلی سریع انجام می‌دهد. نکته منفی در مورد این سنسور این است که با گذاشتن انگشت روی آن به‌خودی‌خود فعال نمی‌شود و باید ابتدا کلید پاور را فشار دهید تا صفحه گوشی روشن شود و سپس سنسور اقدام کند به شناخت اثرانگشت.

image

 

میان رده بودن دستگاه از این بخش به‌خوبی مشهود است. پردازنده استفاده شده برای XA1 Plus ساخت کمپانی مدیاتک است. 4 هسته‌این پردازنده 8 هسته‌ای فرکانس 2.3 و 4 هسته دیگرش فرکانس 1.6 گیگاهرتزی دارند. کنار این پردازنده یک حافظه رم 4 گیگابایتی قرار دارد که با بسته بودن تمام برنامه حدود 2 گیگابایت آن آزاد است. حافظه داخلی هم 32 گیگابایت در نظر گرفته شده و همان ابتدا 10 گیگابایتش در اختیار فایل‌های سیستمی است.

اجرای بازی برای این گوشی کار سختی نیست و از پس بازی‌ای مثل آسفالت 8 برمی‌آید و هیچ مشکلی با آن حتی در نهایت کیفیت هم ندارد اما بازی به آن روانی و بدون لگی که روی گوشی‌های میان رده دیگر مانند میت 10 لایت می‌بینیم نیست.

image

 

خبری از اسپیکر دوتایی نیست و یک اسپیکر تک کاناله پایین گوشی تعبیه شده است. این اسپیکر صدای بلندی دارد اما کیفیتش به‌خصوص در صدای بلند چنگی به دل نمی‌زند و صدا خیلی تیز می‌شود.

image

 

پشتیبانی از LTE Cat. 6 این امکان را برای کاربر فراهم می‌کند تا بتواند از شبکه پرسرعت 4.5G روی این گوشی استفاده کند.

image

 

نرم‌افزار

مانند تمام گوشی‌های سونی رابط کاربری سبک و نزدیک به اندروید خام روی این گوشی نصب است که سبب شده گوشی خیلی روان و بدون لگ زدن کار کند.

image

 

تا دو سال قبل رابط کاربری سونی خسته‌کننده و پر از اشکالات و نرم‌افزاری بود که سبب کند شدن دستگاه می‌شد اما با ورود Xperia XZ رابط کاربری جدید این کمپانی وارد رقابت شد که سبک‌تر شده بود و علاوه بر همان ظاهر زیبای قبلی بسیار روان‌تر و بدون لگ و هنگ کردن کار می‌کرد. این رابط کاربری اکنون روی این گوشی نصب است که خیلی روان و بدون هنگ کردن کار می‌کند.

image
  
image
  
image

 

صفحه قفل یکی از زیباتری صفحه قفل‌هایی است که روی گوشی‌های اندرویدی می‌بینیم. ساعتی بزرگ، که امکان شخصی‌سازی آن در چند مدل مختلف وجود دارد، بالای صفحه قرار گرفته است. پایین صفحه دو میانبر یکی به دوربین و یکی دیگر به دستیار صوتی گوگل دیده می‌شود. در نوارابزار هم هر اطلاعاتی که نیاز داشته باشید وجود دارد و با پایین کشیدن انگشت نوتیفیکیشن بار نمایش داده می‌شود.

image

 

صفحه اصلی برای قرار گرفتن ویجت ها و آیکون برنامه‌های پر کاربرد استفاده می‌شود. با نگه‌داشتن انگشت روی صفحه اصلی 6 آیتم نمایش داده می‌شوند که امکان دسترسی به تنظیمات متفاوت برای شخصی‌سازی بیشتر را به کار می‌دهند.

image

 

پایین صفحه اصلی 5 آیکون قرار دارد که یکی از آن‌ها مخصوص اپ دراور است. امکان حذف این کلید و باز کردن اپ دراور با بالا کشیدن انگشت روی صفحه اصلی وجود دارد که باید برای اینکار انگشت خودتان را روی صفحه اصلی نگه دارید و سپس با رفتن به گزینه تنظیم گزینه Hide Apps icon را فعال کنید. با حذف این کلید از منوی پایین صفحه اصلی امکان اضافه کردن یک آیکون دیگر وجود دارد.

با پایین کشیدن انگشت روی صفحه اصلی منوی جستجو باز می‌شود که امکان جستجوی برنامه‌ها را داخل گوشی  و بازار گوگل پلی برای کاربر فراهم می‌کند. این منو از داخل بخش اپ دراور هم در دسترس است.

image

 

تم بخشی دوست‌داشتنی در گوشی‌های سونی است. در این بخش می‌توانید ظاهر گوشی خودتان را تغییر دهید. در این بازار علاوه بر اینکه می‌توانید از تم‌ها لذت ببرید برنامه‌ها و بازی‌های پیشنهادی سونی هم قرار گرفته است. نکته این بازار این است که هیچ دانلودی از طریق آن انجام نمی‌شود و این بازار تنها ویترینی است که برای دانلود برنامه نمایش داده شده در آن باید به گوگل پلی بروید.

image

 

دوربین

دوربین اصلی گوشی 23 مگاپیکسلی است که برایش از سنسور IMX300 استفاده شده است. این سنسور ابتدا برای گوشی‌های پرچم‌دار سونی استفاده می‌شد و در Z5 معرفی شد. اما اکنون برای گوشی‌های میان رده این سونی استفاده می‌شود. در XA1 Plus این سنسور به فوکوس لیزری و سنسور RGBC-IR مجهز نیست و سونی تنها برای XZ و X compact از این سنسورها کنار دوربین اصلی استفاده کرده است.

image

 

در تمام گوشی‌های سونی از میان رده گرفته تا پرچم‌دار شاهد استفاده از یک منو هستیم و هیچ تفاوتی میان منوی دوربین‌های آن‌ها نیست. منوی دوربین در این گوشی از 4 تب تشکیل شده است که تب اول برای فعال کردن تنظیمات دستی، تب دوم برای عکاسی در حالت خودکار، تب سوم برای فعال کردن فیلم‌برداری و تب آخر برای نمایش مودها است. کلید تنظیمات، سوییچ به دوربین دوم و خاموش و روشن کردن فلاش هم در صفحه اصلی این منو دیده می‌شود.

نکته مهم در مورد منوی دوربین گوشی‌های سونی این است که پایین View Finder منوی دوربین آیکون‌هایی نمایش داده می‌شوند که با توجه به نوع سوژه و شرایط نوری متفاوت عکاسی آیکون‌های متفاوتی نمایش داده می‌شوند. به‌طور مثال در هنگام عکاسی در شرایط نوری بسیار کم آیکون یک شمع و دوربینی روی سه‌پایه نمایش داده می‌شود تا به کاربر اطلاع دهد شرایط نوری برای عکاسی مناسب نیست و باید کمترین لرزش دست را داشته باشد.

image

 

در نور زیاد دوربین عکس‌های خوبی می‌گیرد. نویز در برخی قسمت‌های عکس دیده می‌شود اما در حدی نیست که روی تمام تصویر اثرنامطلوب بگذارد. رنگ‌ها در عکس‌های گرفته شده در نور روز بسیار نزدیک به واقعیت‌اند و هیچ اغراقی در آن‌ها صورت نمی‌گیرد. رنج دینامیکی هم در عکس‌های این دوربین بسیار خوب است.

کیفیت عکس‌ها در نور شب خوب نیست و نویز زیادی در تصاویر دیده می‌شود به خصوص اینکه سرعت شاتر هم خیلی پایین است و با کوچک‌ترین حرکت عکس‌ها تار می‌شوند و عکس گرفتن در نور شب کار سختی است.

دوربین سلفی سنسور 8 مگاپیکسلی دارد. اندازه دهانه دیافراگم دوربین سلفی f/2.0 است. در نور روز عکس‌های گرفته شده با دوربین سلفی کیفیت خوبی دارند و در ثبت رنگ‌ها بسیار خوب عمل می‌کند. جزئیات عکس‌های این دوربین خوب است و با زوم کردن روی عکس‌ها می‌توانید ثبت خوب جزئیات و شارپ بودنشان را برای یک دوربین سلفی مشاهده کنید. در منوی این دوربین ویژگی‌ای قرار دارد به نام Soft skin. این تنظیم در حقیقت همان نقش روتوش را بر عهده دارد و به شما امکان می‌دهد سلفی‌هایی با صورت روتوش شده از خودتان بگیرید.

 

نمونه عکس‌های دوربین اصلی در نور روز

image

image
  
image

image
  
image

image

image
  
image

image
  
image

image
  
image

image
  
image

 

نمونه عکس دوربین در نور شب

image

image
  
image

image
  
image


 

نمونه عکس دوربین سلفی نور روز

image

 

 

نمونه عکس دوربین سلفی نور شب

image

 

 

باتری

ظرفیت باتری استفاده شده برای این گوشی 3430 میلی‌آمپر ساعت است. انتظار زیادی از این باتری داریم زیرا علاوه بر ظرفیت زیادش با توجه به پردازنده کم مصرف مدیاتک و کیفیت نه‌چندان بالای صفحه‌نمایش کار خیلی سختی پیش رویش قرار ندارد.

image

 

در استفاده معمولی به‌راحتی می‌توانید بدون نگرانی تا 2 روز روی باتری گوشی حساب باز کنید که با استفاده خیلی سنگین این زمان به 1 روز کاهش پیدا می‌کند. به جرات می‌توان گفت باتری Xperia XA1 Plus یکی از بهترین ماندگاری‌ها را در بین باتری‌ گوشی‌هایی دارد که تا امروز بررسی کردیم. اما به همان نسبت هم در زمینه شارژ شدن ضعیف عمل می‌کند. برای شارژ این باتری از صفر تا 100 درصد به زمانی حدود 3 ساعت و 30 دقیقه نیاز دارید که زمان زیادی برای باتری‌ای با ظرفیت 3430 میلی‌آمپری است.

نتیجه تست‌های تکی هم به شرح زیر است:

  • کاهش درصد باتری با 1 ساعت فیلم‌برداری فول اچ‌دی: 24 درصد
  • کاهش درصد باتری با 30 دقیقه بازی آسفالت 8: 7 درصد
  • مدت‌زمان طول کشیده تا خاموش شدن گوشی با شارژ 100 درصد و پخش فیلم با کیفیت فول اچ‌دی: 12 ساعت

 

بخریم؟

از نظر ظاهری نمی‌توان ایراد جدی‌ای به این گوشی گرفت. XA1 Plus با رنگ‌بندی زیبا و طراحی شیکی که دارد نظر هر خریداری را به خودش جلب می‌کند. اگر به دنبال گوشی‌ای میان رده با قیمت مناسب هستید و کمپانی سازنده برایتان اهمیتی ندارد این گوشی می‌تواند در لیست خریدتان و البته در میانه‌هایش جای بگیرد؛ اما اگر طرفدار پر و پا قرص سونی هستید و می‌خواهید گوشی‌ای با قیمت مناسب بخرید XA1 Plus را باید در صدر لیست خرید خودتان ببینید که با ظاهری جذاب، صفحه‌نمایشی بدون حاشیه، دوربین خوب و باتری پرقدرت می‌تواند بسیاری از نیازهای یک کاربر آماتور و حتی نیمه حرفه‌ای را برآورده کند.

image

 

عکس: نرگس ریحانیان
 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (11 نظر)

نیما

۱۳۹۷/۱/۳۱
سلام من این گوشی رو دارم تا موقعی که اندرویدش 7 بود عالی بود بعد بروزرسانیش کردم به اندروید8 بعضی موقع ها داخل تلگرام هستم هنگ میکنه پیغام میده میگه سیستم جواب نمیده بستن برنامه یا در انتظار میاره بعد احساس میکنم باتریش زود تر از قبل خالی میشه کسی میدونه باید چیکارکنم

شایان

۱۳۹۷/۱/۱۷
صفحه‌نمایشی بدون حاشیه؟؟؟؟؟؟؟

Kasra

۱۳۹۷/۱/۵
سلام ازت یه سوال داشتم
گوشیت رو چند وقت هست که داری و اینکه آیا به پردازندش میشه اعتماد کرد؟

Kasra

۱۳۹۷/۱/۵
با سلام خدمت دوستان عزیز یه سوال داشتم اونم این هست که آیا میشه به پردازنده این گوشی اعتماد کرد و یه سوال دیگم این هست که این گوشی چقدر میتونه عمر کنه؟

مهدی

۱۳۹۶/۱۱/۲۹
سلام ip68 هست این گوشی؟