خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی ساعت هوشمند Samsung Gear Sport

بررسی تخصصی ساعت هوشمند Samsung Gear Sport

گیر اسپورت به عتوان جدیدترین ساعت هوشمند سامسونگ شناخته می‌شود. این ساعت هوشمند علاوه بر طراحی زیبا و اسپورتی که دارد بی درنگ در حال بررسی وضعیت شما است تا دیتاهایی که از شما گردآوری می‌کند برایتان در برنامه‌هایی مانند Samsung Health به نمایش بگذارد.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۶/۱۰/۲۵

ساعت‌های هوشمند کم‌کم به جزئی از زندگی دیجیتالی تبدیل شده‌اند و توانستند راه خود را بین کاربران باز کنند و به یکی از گجت های مورد علاقه تکنولوژی دوستان تبدیل شوند. در این بین نمی‌توان نقش اپل واچ را نادیده گرفت. قبل از عرضه اپل واچ سامسونگ با معرفی محصولات پوشیدنی‌اش قدم در این راه گذاشته بود اما با ورود اپل واچ و سخت‌تر شدن رقابت هر روز به کیفیت این محصولات اضافه شد تا جایی که امروز با جدیدترین عضو خانواده Gear سامسونگ یعنی Gear Sport همراه هستیم. در این بررسی تجربیات خودمان از استفاده چند روزه از این محصول را در اختیار شما می‌گذاریم و میگوییم این ساعت هوشمند ارزش خرید دارد یا خیر.


image

 

طراحی

زمانی که Gear S3 را بررسی می‌کردیم گفتیم که این ساعت هوشمند سنگین و بزرگ است و به‌طور حتم روی مچ‌های با اندازه کوچک چندان جالب به نظر نمی‌رسد؛ اکنون با محصولی جدیدتر و البته جمع‌وجور تر روبرو هستید. گیر اسپورت ساعت هوشمندی با اندازه مناسب است که ضخامتش از اپل واچ خیلی بیشتر نیست.

image

 

طراحی این ساعت بر خلاف اپل واچ دایره‌ای است اما نه به آن صورت که در گیر اس 3 دیده بودیم. گیر اسپورت از دو بخش تشکیل شده یکی از بدنه و دیگری یک دایره که روی بدنه دستگاه سوار شده و قابلیت چرخش دارد. بدنه ساعت گرد نیست و تقریبا مستطیل شکل است اما حضور این دایره، که سامسونگ آن را بزل می‌نامد، سبب شده ساعت دایره‌ای شکل به نظر برسد.

image

 

جنس بدنه این ساعت فلزی است و در دو رنگ آبی و مشکی عرضه می‌شود. همان‌طور که از نامش بر می‌آید این ساعت بیشتر برای افرادی ساخته شده که اهل ورزش هستند و طراحی خیلی اسپورتی دارد. دو کلید سمت راست ساعت دیده می‌شوند که برای حرکت در منوها و خاموش و روشن کردن دستگاه به شما کمک می‌کنند.

image


image
  
image

 

در قاب پشتی گیر اسپورت می‌توان سنسورها را مشاهده کرد که در طول روز و زمانی که ساعت را به دست کرده‌اید در حال اندازه‌گیری ضربان قلب شما هستند. به لطف حضور بزل روی صفحه‌نمایش هم کار کردن با ساعت خیلی راحت است هم اینکه درصد خط افتادن صفحه‌نمایش بسیار کم شده زیرا در صورت برخورد ساعت با دیوار یا میز بزل اولین جایی است که شدت برخورد را می‌گیرد و به سبب جنس فلزی‌اش هیچ مشکلی برایش پیش نمی‌آید و حتی خط و خش هم نمی‌افتد.

image

image
  
image

 

بزل در این ساعت به‌راحتی می‌چرخد و می‌توانید برای حرکت در منوها از آن استفاده کنید. به‌طور مثال می‌توانید برای مرور و انتخاب واچ فیس مورد نظرتان از بین تعداد زیادی واچ فیس، که روی ساعت نصب کرده‌اید، از آن استفاده کنید یا با چرخاندن آن در منوهایی که طولانی‌تر از صفحه‌نمایش هستند اسکرول کنید. این بزل داخلش آهن‌ربایی دارد که کمک می‌کند اگر از آن استفاده کردید یک صدای کم و یک تقه کوچک انجام گیرد تا حرکت آن را بهتر حس کنید و راحت‌تر در منوها مرور کنید.

image

 

بدنه ساعت در یک اندازه عرضه شده است و اندازه‌ای برابر 42.9×44.6 و ضخامت 11.6 میلی‌متری دارد. بااینکه بدنه ساعت در یک اندازه است اما بندش در دو اندازه عرضه می‌شود. یکی از بندها اندازه بزرگ و دیگری اندازه کوچک دارد. هر دو در جعبه ساعت وجود دارند و جنس آن‌ها پلاستیکی است. پلاستیک استفاده شده برای این بندها بسیار نرم و ضد حساسیت هستند. طراحی این بندها به صورتی است که حس اسپورت بودن را به‌خوبی القا می‌کنند. نکته مهم در مورد این بندها قابلیت جدا شدن آن‌ها به‌راحتی از بدنه دستگاه است. با کمک پینی که پشت بند قرار گرفته می‌توانید بند را به‌راحتی از جایش خارج کنید و از بندهای دیگر استفاده کنید.

image

image
  
image

image

 

این ساعت هوشمند تا عمق 50 متری ضد آب است و لازم نیست در استخر آن را از دست خود دربیاورید اما توجه کنید که با آن شیرجه نزنید. با توجه به ضد آب بودن گیراسپورت می‌توانید زیر آب و هنگام شنا کردن هم رکوردهای سلامتی خودتان را ثبت و بعد از تمام شدن ورزشتان آن‌ها را با گوشی خود سینک کنید.

image

 

صفحه‌نمایش

ساعت‌های هوشمند هم مانند گوشی‌های هوشمند به صفحه‌نمایش‌هایی لمسی مجهزند. این ساعت صفحه‌نمایشی 1.2 اینچی دارد که کیفیتش 360×360 پیکسل است. جنس این صفحه‌نمایش آمولد است. کیفیت صفحه‌نمایش در ساعت‌های هوشمند اهمیتی ندارد زیرا قرار نیست روی آن‌ها محتواهایی با کیفیت پخش شوند. تنها چیزی که در این بین اهمیت دارد خوانایی آن‌ها زیر نور خورشید است که این ساعت در این بخش نمره قبولی می‌گیرد. در مستقیم‌ترین حالت نور خورشید هم هیچ مشکلی با این صفحه‌نمایش پیدا نمی‌کنید.

image

 

عملکرد

همان‌طور که گفتیم سنسور ضربان قلب پشت گیر اسپورت قرار گرفته است. این سنسور مانند تمام سنسورهای ضربان قلب که روی گوشی‌ها و ساعت‌های هوشمند قرار دارند دقت زیادی ندارند و نباید از آن‌ها برای موارد پزشکی استفاده کنید. دقت این سنسورها در همان حد ورزش کردن و ثبت حدودی ضربان قلب است.

یکی از علل کوچک‌تر بودن گیر اسپورت از گیر اس 3 فقدان مودم LTE در آن است. اما اگر می‌خواهید با این گوشی برای دویدن بروید و گوشی خودتان را جا گذاشته‌اید لازم نیست نگران باشید. به کمک حافظه داخلی 4 گیگابایتی این ساعت می‌توانید روی آن موزیک ذخیره کنید یا پلی لیست‌های اسپاتیفای خودتان را با آن سینک کنید؛ این قابلیتی است که اپل واچ از آن بی‌بهره است.

برنامه‌های قابل‌نصب روی این ساعت خیلی زیاد نیستند و بازار Gear App خیلی پربار نیست. به‌عنوان مثال اگر بخواهید از برنامه‌ای به جز S Health برای ساعت استفاده کنید هیچ امیدی به پیدا کردن برنامه جایگزین وجود ندارد. در کنار این دستیار صوتی S Voice هم خیلی ضعیف عمل می‌کند و علاوه بر این در اکثر مواقع پاسختان را نمی‌دهد کارایی‌ای که از سیری و گوگل اسیستنت سراغ داریم را به معرض نمایش نمی‌گذارد.

image

 

اتصال و نرم‌افزار Samsung Gear

حتما غافلگیر نمی‌شوید اگر بشنوید این ساعت با گوشی‌های گلکسی عملکرد بهتری دارد. ما آن را روی چند گوشی اندرویدی آزمایش کردیم اگرچه در عملکرد کلی دستگاه تفاوتی بین گوشی‌های هوشمند وجود ندارد اما برای اتصال آن به گوشی‌های اندرویدی به جز گوشی‌های گلکسی نیاز به نصب حداقل 3 برنامه و پلاگین دارید.

بعد از نصب تمام برنامه‌ها و پلاگین ها می‌توانید از طریق برنامه سامسونگ گیر کنترل کاملی روی گیر اسپورت داشته باشید. این برنامه از دو بخش تشکیل شده است Info و Settings.

image

 

در بخش اینفو اولین چیزی که می‌بینید مروری بر وضعیت کنونی ساعت است. در این بخش باتری، میزان رم آزاد و میزان حافظه داخلی آزاد نمایش داده می‌شود. پایین این بخش واچ فیس های پیشنهادی و پایین‌تر برنامه‌های پیشنهادی در دسترس هستند.

در بخش تنظیمات امکان انتخاب واچ فیس ها، شخصی‌سازی برنامه‌هایی که باید نوتیفیکیشنشان روی ساعت ظاهر شود، برنامه‌های نصب‌شده روی ساعت، انتخاب سینک عکس و موزیک، تنظیمات ارسال پیام اضطراری، پیدا کردن ساعت و برنامه‌هایی که نیاز به به‌روزرسانی دارند نمایش داده می‌شود.

image

 

فراموش نکنید برای اینکه بتوانید یک واچ فیس یا برنامه روی ساعت نصب کنید نیاز به‌حساب کاربری سامسونگ دارید.

 

نرم‌افزار ساعت

سیستم‌عامل نصب‌شده روی این ساعت تایزن است. این سیستم‌عامل در دنیای گوشی‌های هوشمند موفق عمل نکرد و سامسونگ هم علاقه زیادی به استفاده از آن نداشت زیرا اندروید و آی او اس چنان بازار را قبضه کرده‌اند که ورود یک سیستم‌عامل جدید و بقایش کار آسانی نیست و حتی می‌توان گفت که غیرممکن است.

image

تایزن را می‌توان بهترین سیستم‌عامل ساعت‌های هوشمند دانست. این سیستم‌عامل نه کندی دارد و نه لگ می‌زند و نه از برنامه بیرون می‌پرد. این‌ها آفت‌هایی هستند که ساعت‌های هوشمند مجهز به دیگر سیستم‌عامل‌ها با آن‌ها دست به گریبان هستند.

در مجموع سیستم‌عامل این ساعت 5 بخش دارد. بخش اول همان است که با روشن شدن صفحه ساعت می‌بینید. این بخش واچ فیس است که ساعت و برخی از اطلاعات را با توجه به نوع واچ فیسی که انتخاب کرده‌اید نشان می‌دهد.

image

 

بخش بعدی مرکز نوتیفیکیشن هاست که با کشیدن انگشت به سمت راست روی صفحه یا با پیچاندن بزل به سمت چپ نمایان می‌شود. در این بخش تمام نوتیفیکیشن هایی که برای گوشی آمده را مشاهده می‌کنید که با رفتن به سمت چپ تعداد بیشتری از این نوتیفیکیشن ها را می‌بینید.

image
  
image

 

بخش بعدی ویجت ها هستند که با کشیدن انگشت روی صفحه به سمت چپ یا چرخاندن بزل به سمت راست نمایش داده می‌شوند. ویجت ها به صورت صفحه صفحه هستند که با همان چرخاندن بزل یا کشیدن انگشت روی صفحه می‌توانید بین آن‌ها جا به جا شوید.

image
  
image

 

بخش بعدی صفحه برنامه‌هاست که با فشردن کلید کناری پایینی نمایان می‌شوند. در این بخش آیکون برنامه‌های نصب‌شده روی ساعت به صورت دایره‌هایی در یک دایره قرار دارند که یکی از آیکون‌ها برای سوییچ کردن به صفحه دوم است.

و درنهایت بخش آخر قسمتی است که شبیه به نوتیفیکیشن بار در گوشی‌های هوشمند است و با پایین کشیدن انگشت روی صفحه‌نمایش در هر کجا از نرم‌افزار ساعت که باشید ظاهر می‌شود. در این بخش 8 سوییچ تنظیم وجود دارد که نیاز شما را به مراجعه به بخش تنظیمات گوشی کم می‌کند؛ علاوه بر این در این بخش می‌توانید میزان باتری ساعت را نیز مشاهده کنید.

image

 

برنامه‌های نصب‌شده روی ساعت به‌خوبی اجرا می‌شوند و از استفاده آن‌ها لذت می‌برید. به‌طور مثال برنامه تلفن به‌خوبی تمام تاریخچه تماس‌های شما را نشان می‌دهد و با کمک صفحه‌کلید شماره‌گیرش می‌توانید شماره مورد نظر خودتان را وارد کنید و با گوشی صحبت کنید.

image

 

نکته مهم در مورد ویجت ها در این است که ظاهر ویجت ها با برنامه‌ها متفاوت است و با رفتن به یک ویجت نباید انتظار باز شدن آن برنامه را داشته باشید در حقیقت ویجت ها عملکردی شبیه به ویجت های گوشی‌های هوشمند دارند و تنها اطلاعاتی از آن برنامه خاص را به صورت مختصر نشان می‌دهند.

بر خلاف گیر اس 3 در این ساعت چندین بار شاهد هنگ کردن و فریز شدنش بودیم که به همین سبب مجبور به خاموش و روشن کردن آن شدیم. خوشبختانه این چنین مشکلی را در Gear S3 ندیده بودیم اما در Gear Sport دو سه بار با این مشکل روبرو شدیم.

باتری

باتری بخش مهمی در ساعت‌های هوشمند است. این محصولات کوچک معمولا به باتری‌های بزرگی مجهز نیستند زیرا اندازه کوچکی دارند و باید سبک هم باشند. سامسونگ برای این ساعت از باتری با ظرفیت 300 میلی‌آمپر ساعت استفاده کرده است. این باتری کار خیلی سختی جز دنبال کردن حرکات شما و متصل نگه‌داشتن ساعت به گوشی ندارد.

image

 

در استفاده معمولی از ساعت 2 روز می‌توان بدون شارژ کردن با آن کار کرد اگر استفاده از ساعت را سنگین کنید، به‌طور مثال ورزش کنید تا ساعت مجبور باشد به‌سرعت دیتاهای شما را دنبال کند، بیشتر از یک روز نمی‌توانید روی آن حساب کنید. در حدود 5 درصد از باتری که باقی مانده باشد ساعت به شما پیشنهاد می‌دهد وارد حالت پاور سیوینگ شوید. با رفتن به این حالت در اصل ساعت هوشمند شما به یک ساعت کلاسیک تبدیل می‌شود و تمام امکاناتش به جز چند امکان پایه حذف می‌شود. در این حالت فقط می‌توانید نوتیفیکیشن ها را مشاهده کنید یا اینکه از دو برنامه تلفن و پیامک استفاده کنید. واچ فیس هم در این حالت به پیش‌فرض حالت پاورسیوینگ می‌رود و درنهایت همه‌چیز در این حالت سیاه‌وسفید می‌شود.

اگر خیلی به باتری ساعت نیاز دارید یک حالت دیگر هم وجود دارد که Watch Only نام دارد. در این حالت گیر اسپورت خاموش می‌شود و فقط یک ساعت دیجیتالی زمان را به شما نشان می‌دهد و برای برگشت به حالت قبل باید با نگه‌داشتن کلید پاور ساعت را روشن کنید.

شارژر این ساعت القایی است و یک پایه نگهدارنده دارد که پشتش میکرو یو اس بی است و باید به کابل میکرو یو اس بی متصل شود. برای شارژ کردن ساعت باید از قسمت پشتی ساعت را روی این پایه قرار دهید و خودبه‌خود ساعت شروع به شارژ شدن می‌کند. برای شارژ شدن این ساعت به حدود 2 ساعت زمان نیاز است که برای یک باتری 300 میلی‌آمپر ساعتی زیاد است اما بین ساعت‌های هوشمند رایج است.

image

 

بخریم؟

با وجود اینکه مدت زیادی از حضور این‌گونه محصولات در بازار می‌گذرد اما هنوز نتوانسته‌ایم به آن‌ها عادت کنیم و علت وجود آن‌ها را درک کنیم. اگر قرار باشد شما برای هر کاری گوشی خودتان را بررسی کنید و تا این حد این محصولات متکی به گوشی هوشمند باشند چرا باید یک وسیله اضافی را روی مچ دستتان ببندید و با خودتان به این طرف و آن طرف ببرید فقط به خاطر نمایش نوتیفکیشن ها؟؟؟

به هر حال اگر قانع شده‌اید که یکی از این محصولات را بخرید باید بگوییم Gear های سامسونگ یکی از بهترین‌ها در بازار هستند که با گوشی اندرویدی شما به‌خوبی همگام‌سازی می‌شوند و این ساعت جدیدترین آن‌هاست. منتهی باید توجه کنید ظاهر Gear Sport خیلی ورزشکارانه است و اگر به دنبال یک محصول کلاسیک هستید بهتر است نگاهی به Gear S3 یا Huawei Watch بیندازید.

image

 

عکس: مرتضی احمدیه

با سپاس از گروه هماهنگ که این ساعت را برای بررسی در اختیار تیم جی اس ام قرار داد.

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (15 نظر)

سعید

۱۳۹۸/۲/۲
شما که انقدر بدت میاد از این ساعت چرا صفحه رو باز کردی؟ چرا وقت گذاشتی نظر نوشتی؟ چون پولش رو نداری بخری باعث میشی یکی دیگه میخواد بخره ذهنش درگیر بشه؟؟؟

mahmood.trez

۱۳۹۷/۱۲/۸
به نظرم فرونتیر بگیری بهتره چون امتحانشو پس داده . من دارم و در شرایط صنعتی و سخت دو ساله اخ نگفته عالیه عالی

mahmood.trez

۱۳۹۷/۱۲/۸
اتفاقا یکی از بهترین خرید هایی بوده که تا الان کردم . این ساعت به قدری کاربردیه که بدون اون از خونه بیرون نمیزنی . من گوشی زیاد رد و بدل میکنم ولی این ساعتو اینقد واسم مفیده که اصلا فکر فروشش به سرم نزده . یه دوست خوبه . ادم دوست خودشو نمیفروشه . تا استفادش نکنی متوجه نمیشی چی میگم . واسه تماس جواب دادن پشت فرمون . واسه خوندن پیام . واسه .... خیلی باحاله هر کی داشته راضی بوده یه سرچ بزنین متوجه میشین . من s3 frontier رو دو ساله دارم و خیلی راضیم ازش

امیر علی

۱۳۹۷/۶/۱۳
سلام خسته نباشید آقای شکوری لطفا گلگسی واچ رو بررسی کنید . با تشکر از GSM

محممد حسین

۱۳۹۷/۶/۱۳
سلام خسته نباشید به کارکنان GSM آقای شکوری لطفا قیمت گجت های پوشیدنی رو بگذارید تشکر از شما . با تشکر از GSM