خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی Huawei Mate 10

بررسی تخصصی Huawei Mate 10

میت 10 اصلی‌ترین نسخه اعضای جدید خانواده میت است. این گوشی با وجود صفحه نمایش بزرگش اندازه شاسی جمع و جوری دارد و استفاده از آن لذت بخش است. در این بررسی شما را با این غول جدید دنیای فناوری بیشتر آشنا می‌کنیم و تجربه کاربری خودمان را از آن با شما درمیان می‌گذاریم.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۶/۹/۵

خانواده میت هوآوی از آن خانواده‌هایی است که از همان ابتدا با اقبال مواجه شد و کاربران بازخورد خوبی نسبت به آن داشتند. این خانواده هرسال پیشرفت را تجربه کرد و امسال نه یک نسخه بلکه 4 نسخه جدید آن معرفی شدند. در این بررسی ما به نسخه کلاسیک اعضای جدید و البته بسیار هوشمند میت یعنی میت 10 می‌پردازیم. میت گوشی‌ای با صفحه‌نمایش بزرگ و طراحی شیک است که ویژگی‌های جذابی دارد و به طور حتم کاربران زیادی می‌خواهند در مورد آن اطلاعات جامعی به دست بیاورند.

image

 

طراحی

همیشه گوشی‌های میت اندازه شاسی بزرگی داشتند و این بزرگ بودن به سبب اندازه بزرگ صفحه‌نمایش آن‌هاست. هوآوی هرسال سعی کرده تا با کاهش حاشیه‌های صفحه‌نمایش اندازه شاسی را در عین حفظ اندازه بزرگ صفحه‌نمایش کمتر کند. امسال خانواده میت صفحه‌نمایش‌هایی بدون حاشیه دارند که به مهندسان هوآوی این امکان را داده تا بتوانند صفحه‌نمایش‌های بزرگ این فبلت ها را داخل شاسی جمع‌وجور قرار دهند.

image

 

میت گوشی تمام فلزی‌ای نیست و مانند بسیاری از پرچم‌داران کنونی بازار در قابی شیشه‌ای قرار دارد که فریم فلزی آن را در بر گرفته است. استفاده از شیشه در گوشی‌های هوشمند شاید آسیب‌پذیری آن‌ها را بیشتر کند اما ظاهری کاملا متفاوت و مدرن را برایشان به همراه می‌آورد. طراحان هوآوی تنها به استفاده از شیشه و فلز کنار هم در میت 10 بسنده نکردند و این دو متریال را به‌گونه‌ای به هم مرتبط کرده‌اند که زیبایی محصول دوچندان شده است. قاب شیشه‌ای پشت دستگاه یک تکه است اما طراحی‌اش به‌گونه‌ای است که یک تکه به نظر نمی‌آید. در قاب پشتی و جایی که دوربین‌های اصلی قرار گرفته‌اند نواری پررنگ‌تر از بدنه قاب پشتی از یک لبه تا لبه دیگر کشیده شده تا نشان دهد اینجا محل قرارگیری دوربین است.

image

 

قاب پشتی به سبب شیشه‌ای بودن اثرانگشت و لک و چربی را خیلی سریع جذب می‌کند اما با یکبار دستمال کشیدن کاملا تمیز می‌شود. قاب پشتی طبق انتظار لیز است اما فریم گوشی به‌اندازه‌ای خوب به دست می‌چسبد که کاملا اثر نامطلوب سر بودن قاب پشتی را می‌پوشاند.

image

 

دوربین‌های اصلی گوشی طراحی متفاوتی با نسل قبل دارند و هوآوی مانند اپل سرسری از طراحی دوربین‌های عقب عبور نکرده است. این دوربین‌ها در فریم‌هایی دایره‌ای و شیک و جدا از هم قرار دارند که یکی بالا و دیگری پایین است. کنار دوربین‌ها فلاش دوتایی و فوکوس لیزری به چشم می‌خورد. این دوربین‌ها کمی بیرون‌زدگی دارند اما میزان کم بیرون‌زدگی و قرارگیری آن‌ها در وسط قاب سبب شده تا هیچ اثر نامطلوبی روی قرارگیری گوشی روی سطح صاف نداشته باشند.

Mate 10 به لایسنس IP53 مجهز است. این آی پی به شما اجازه نمی‌دهد از این گوشی زیر آب استفاده کنید اما این اطمینان خاطر را برایتان به همراه می‌آورد که اگر آب روی گوشی پاشیده شد یا اگر زیر باران روی گوشی آب ریخت نگرانش نشوید.

میت 10 به لطف حاشیه‌ای بسیار کم صفحه‌نمایش، خمیدگی در دو لبه قاب پشتی، بالانس وزنی مناسب و جنس بسیار خوب بدنه بسیار خوش است و وقتی آن را دست بگیرید باورتان نمی‌شود که یک گوشی با اندازه صفحه‌نمایش 5.9 اینچ در دستان شماست.

image

 

جزئیات ظاهری گوشی

بالای صفحه‌نمایش خروجی صدای مخاطب قرار دارد که نقش اسپیکر دوم را هم بازی می‌کند. دوربین سلفی، سنسورها و یک LED نمایش نوتیفیکیشن‌ها هم در اینجا دیده می‌شوند.

image

 

پایین صفحه‌نمایش شاهد حضور یک کلید لمسی فیزیکی هستیم که سنسور اثرانگشت گوشی است. در صورتی که نخواهید از کلیدهای ناوبری داخل صفحه‌نمایش استفاده کنید این سنسور می‌تواند نقش این کلیدها را هم بازی کند. اگر دوست داشته باشید از سنسور اثرانگشت به‌عنوان کلیدهای ناوبری استفاده کنید با یکبار لمس آن می‌توانید به عقب بازگردید، با لمس و نگه داشتن انگشت روی آن به صفحه اصلی منتقل می‌شوید و با سوایپ کردن به چپ یا راست می‌توانید برنامه‌های اخیر را مشاهده کنید.

image

 

درگاه سیم‌کارت سمت چپ مشاهده می‌شود که هم جنس کاورش فلزی است و هم جنس بدنه‌اش. اگر نسخه تک سیم این گوشی را داشته باشید یکی از سوراخ‌های این درگاه برای سیم‌کارت و سوراخ دیگر برای کارت حافظه خارجی است و اگر نسخه دو سیم‌کارته را خریداری کنید یکی از سوراخ‌ها برای سیم‌کارت و سوراخ دیگر هیبریدی است که هم از سیم‌کارت دوم پشتیبانی می‌کند هم از کارت حافظه خارجی.

image
  
image

 

بر خلاف میت 10 پرو جک هدفون در این گوشی حذف نشده و بالای گوشی جک 3.5 میلی‌متری هدفون قرار دارد که به نظر می‌رسد آخرین گوشی میت باشد که این جک را به خودش می‌بیند. میکروفون دوم و درگاه اینفرارد از دیگر جزئیات بخش بالایی گوشی هستند. پایین گوشی درگاه ارتباطی تایپ سی، اسپیکر و دو میکروفون اصلی دستگاه دیده می‌شوند.

image
  
image

image
  
image


 

صفحه‌نمایش

هوآوی بهبود خوبی را در این بخش نسبت به نسل قبل ایجاد کرده است. جنس صفحه‌نمایش هنوز IPS است اما کیفیتش به QHD ارتقا پیدا کرده و تراکم پیکسلی برابر 499 پیکسل در اینچ شده است. علاوه بر این‌ها این صفحه‌نمایش از HDR 10 هم پشتیبانی می‌کند.

image

 

تفاوت صفحه‌نمایش‌های اولد با ال سی دی این است که عمق رنگ مشکی بیشتری دارد و هر پیکسل به طور مجزا روشن می‌شود به همین سبب برای نمایش رنگ مشکی پیکسل‌ها خاموش می‌شوند که این سبب عمق زیاد رنگ مشکی می‌شود اما در صفحه‌نمایش‌های IPS تمام پنل شارژ دریافت می‌کند تا روشن شود و به همین خاطر برای نمایش رنگ مشکی پیکسل‌ها باید رنگ مشکی را تولید کنند که این سبب می‌شود رنگ مشکی عمق زیادی نداشته باشد. در میت 10 هم عمق رنگ مشکی به طور حتم به پای عمق رنگ مشکی در صفحات اولد نمی‌رسد اما رنگ سفید بسیار تروتمیز نشان داده می‌شود. زاویه خوب از دیگر ویژگی‌ها و برتری‌های صفحه‌نمایش میت 10 نسبت به صفحات اولد است. هرچقدر هم که با زاویه به صفحه میت 10 نگاه کنید هیچ افت کیفیت و تغییر رنگی مشاهده نمی‌کنید.

image

 

نور صفحه‌نمایش بسیار خوب است و در حالت دستی می‌توانید تا 415 نیتس نور را زیاد کنید در حالی که اگر از حالت خودکار استفاده کنید نور صفحه تا 630 نیتس امکان اضافه شدن دارد. نور صفحه تا حدی زیاد است که بهتر است آن را در حالت خودکار قرار دهید زیرا بیشتر مواقع به روشنایی حداکثری نیازی ندارید.

image

 

در تنظیمات صفحه‌نمایش گزینه‌های متنوعی قرار گرفته که به کاربر اجازه می‌دهد از کیفیت صفحه‌نمایش نهایت استفاده را ببرد. Color temperature اولین گزینه است. در این بخش می‌توانید گرمای رنگ‌های در حال نمایش روی صفحه را بنا به دلخواه خودتان از سرد تا گرم انتخاب کنید.

image

 

Eye Comfort تنظیم بعدی است که با فعال شدنش پیکسل‌های آبی خاموش می‌شوند و نور زرد روی صفحه خودنمایی می‌کند. این تنظیم کمک می‌کند تا در نور کم چشمان کاربر کمتر دچار خستگی شوند. برای این تنظیم امکان زمان‌بندی هم وجود دارد علاوه بر اینکه می‌توان میزان گرمای نور زرد را هم دستی تغییر داد.

image

 

Screen Resolution تنظیم دیگری است که برای کاربر امکان تغییر کیفیت صفحه‌نمایش را فراهم می‌کند. در این تنظیم می‌توان از کیفیت HD، FHD و WQHD برای کیفیت صفحه‌نمایش استفاده کرد. مشخصا هر چه از کیفیت کمتری برای صفحه‌ استفاده شود میزان عمر باتری افزایش پیدا می‌کند اما ممکن است برخی برنامه‌ها تحت تاثیر قرار بگیرند. در این تنظیم کلیدی به نام کیفیت هوشمند قرار دارد. اگر این کلید را فعال کنید کیفیت صفحه به طور خودکار پایین می‌آید و دستگاه این هشدار را هم می‌دهد که احتمال اثرگذاری روی برخی محتواها وجود دارد.

image

 

Color Mode گزینه نهایی مربوط به کیفیت صفحه‌نمایش است. داخل این تنظیم دو انتخاب حالت Normal و حالت Vivid وجود دارد. در حالت نرمال عکس و تصاویر رنگ‌های طبیعی‌تر و البته کم‌رنگ‌تری دارند اما در حالت Vivid رنگ‌ها چشم‌نوازتر می‌شوند و از دیدن آن‌ها لذت بیشتری می‌برید.

image

 

یکی از جذابت های صفحه‌نمایش میت 10 بدون حاشیه بودنش است. بالا و پایین صفحه‌نمایش حاشیه‌های کمی دیده می‌شود اما کناره‌ها حاشیه بسیار کم است و تقریبا می‌توان گفت که صفحه‌نمایش بدون حاشیه است. این حاشیه بسیار کم صفحه‌نمایش نه تنها زیبایی خاصی به گوشی بخشیده است بلکه کمک کرده تا در قابی جمع‌وجور و خوش‌دست قرار بگیرد. پهنای صفحه‌نمایش کم نیست و از میت 10 پرو بیشتر است اما همان‌طور که گفتیم به‌قدری حاشیه‌های صفحه‌نمایش کم است که به‌خوبی در کف دست جای می‌گیرد.

 

سخت‌افزار

هوآوی به تیم مهندسی خودش اطمینان کامل دارد و به همین خاطر در گوشی‌ای به این پراهمیتی از پردازنده ساخت مهندسان خودش یعنی کایرین 970 بهره برده است. این پردازنده 8 هسته دارد که 4 هسته پرمصرف آن فرکانس 2.4 گیگاهرتزی و 4 هسته کم‌مصرفش فرکانس 1.8 گیگاهرتزی دارند. کنار پردازنده قدرتمند این گوشی و روی چیپ دستگاه یک رم 4 گیگابایتی قرار گرفته تا در باز و بسته کردن برنامه و انجام امور مولتی تسکینگ به کمک گوشی بیاید. هنگام بسته بودن تمام برنامه‌ها حدود 2.5 گیگابایت از فضای رم گوشی اشغال و مابقی آزاد است در حالی که با باز کردن 15 برنامه حدود 3 گیگابایت از فضای رم اشغال می‌شود و مابقی هنوز آزاد است.

حافظه داخلی گوشی 64 گیگابایت است. از این میزان حافظه 12 گیگابایت همان ابتدا در اختیار فایل‌های سیستمی است و 52 گیگابایت در اختیار کاربر قرار دارد و می‌تواند از آن استفاده کند.

image

 

بر خلاف نسل قبل و البته بر خلاف میت 10 پرو سنسور اثرانگشت گوشی در قاب پشتی نیست و هوآوی تصمیم گرفته تا سنسور را به قاب جلویی گوشی منتقل کند. این نوع قرارگیری سنسور اثرانگشت شاید به‌خوبی قرارگیری‌اش در قاب پشتی نباشد اما باز هم بهتر از مکانی است که سامسونگ برای نوت 8 در نظر گرفته است. دقت و سرعت این سنسور طبق انتظاری که از هوآوی داریم بسیار خوب است. این سنسور بسیار سریع اثرانگشت را شناسایی می‌کند و برایش هیچ فرقی هم نمی‌کند که انگشت تعریف شده را از کدام سمت رویش قرار بدهید.

image

 

صدای اسپیکرهای میت 10 مانند نسل قبل بلند و باکیفیت است. اسپیکر بالایی، که داخل خروجی صدای مخاطب قرار دارد، صدای خیلی بلندی ندارد و برای صداهای فرکانس بالا استفاده می‌شود اما نمی‌توان از نقش موثر آن در کیفیت صدای ارائه شده توسط گوشی چشم پوشی کرد.

image

 

چیزی که در مورد پردازنده این گوشی اهمیت دارد سرعت بالا یا توانایی‌اش در اجرای برنامه‌ها و بازی‌های سنگین نیست بلکه واحد پردازش عصبی است که با توجه به سیستم یادگیری هوش مصنوعی کمک می‌کند تا سرعت سخت‌افزاری گوشی افزایش پیدا کند. وظیفه این ماشین یادگیری در تشخیص تصویر، تشخیص صدا و پردازش زبان است. هوآوی در مراسم معرفی این گوشی نشان داد که این واحد پردازش عصبی با چه سرعت زیادی می‌تواند تصاویر را پردازش کند و آن را با دیگر گوشی‌های رقیب مقایسه کرد. شاید اپل، هوآوی و دیگر کمپانی‌ها دوست داشته باشند این واحدها در گوشی‌های هوشمند را هوش مصنوعی صدا بزنند اما بدانید که این بخش از گوشی‌ها هنوز فاصله زیادی دارند با آن چیزی که در فیلم‌های علمی تخیلی می‌بینیم. واحد پردازش عصبی یا همان NPU در میت 10 عملکرد بسیار بهتری از آیفون 10 دارد و وظایف زیادی بر عهده‌اش است که در ادامه می‌توانید با آن‌ها آشنا شوید.

image

 

وظایف واحد NPU در میت 10:

افزایش سرعت دستگاه: پردازنده کایرین همیشه شانه‌به‌شانه با پردازنده‌های اسنپدراگون از نظر سرعت پیش آمده اما در کایرین 970 هوآوی از این پردازنده عصبی برای کمک به پردازنده استفاده کرده است تا در مواقع ضروری به کمکش بیاید و باعث افزایش سرعت دستگاه شود.

مدیریت انرژی: این واحد پردازش عصبی می‌تواند مصرف انرژی را در این گوشی مدیریت کند. هوآوی ادعا کرده که میت 10 می‌تواند تا 20 ساعت ویدئو پخش کند. هر چند معمولا ادعاهای کمپانی‌ها به واقعیت نزدیک است اما اینکه تا چه حد میت 10 در پخش ویدئو تواناست را در بخش باتری بررسی می‌کنیم.

عکاسی: NPU در این گوشی کمک می‌کند تا در زمان عکاسی با دوربین اصلی از چند سوژه، فوکوس سریع‌تر انجام شود اما همه چیز به فوکوس ختم نمی‌شود. در منوی دوربین به‌جای اینکه کاربر مجبور باشد برای تنظیمات خودکار از هر سوژه به داخل Mode برود و سوژه مورد نظر را انتخاب کند دوربین به کمک هوش مصنوعی تشخیص می‌دهد که از چه چیزی عکس می‌گیرید و در همان لحظه تنظیمات خودکار را برای آن سوژه مخصوص بهینه می‌کند. به طور مثال اگر بخواهید از غذا عکس بگیرید و دوربین میت 10 را روبروی غذا بگیرد به‌سرعت گوشی تشخیص می‌دهد که سوژه شما غذاست و یک لوگوی قاشق و چنگال گوشه منو نشان می‌دهد و تنظیمات را برای عکاسی از غذا بهینه می‌کند. ما دوربین را برای سوژه‌های مختلف مانند گیاه، غذا، غروب خورشید و شخص آزمایش کردیم و به‌سرعت تشخیص توسط گوشی انجام شد.

ترجمه: ترجمه به یکی از بخش‌های اصلی هوش‌های مصنوعی تبدیل شده است. هوآوی از دوربین گوشی برای ترجمه استفاده می‌کند اما برای اینکار به برنامه دوربین نیازی ندارید. هوآوی از برنامه ترجمه مایکروسافت استفاده کرده است که با هوش مصنوعی استفاده شده در پردازنده میت 10 هماهنگی دارد. نه تنها سرعت این مترجم در میت 10 زیاد است به لطف استفاده از NPU به اینترنت هم نیازی نیست.

در کنار تمام این کارایی‌ها هوآوی قول داده با گذشت چند ماه از عمر گوشی و استفاده از آن، Mate 10 به لطف این واحد پردازش عصبی درست مانند روز اول پرسرعت و بدون نقص کار کند.

image

 

نرم‌افزار و رابط کاربری

اندروید نسخه 8 روی میت 10 پیش‌فرض نصب شده است اما ظاهر نرم‌افزاری این گوشی کاملا متفاوت با آن چیزی است که در گوشی‌های اندروید خام می‌بینیم. این ظاهر متفاوت به لطف رابط کاربری اموشن یو آی به وجود آمده. آخرین نسخه از رابط کاربری مخصوص هوآوی یعنی نسخه 8 روی میت 10 نصب است. در این بخش به طور کامل به بیان مشخصات و ویژگی‌های این رابط کاربری می‌پردازیم.

image

 

صفحه قفل طراحی بسیار ساده‌ای دارد. در این صفحه یک میانبر به دوربین دیده می‌شود که سمت راست و پایین صفحه‌نمایش قرار دارد؛ با کشیدن این میانبر به بالا می‌توانید دوربین را فعال کنید. در این صفحه ساعت و تاریخ هم به همراه یک نوشته که امضای شخصی کاربر است نمایش داده می‌شود.

image

 

با عبور از صفحه قفل به صفحه اصلی می‌رسیم جایی که دو حالت نمایش برایش در نظر گرفته شده است. در اولین حالت نمایش تمام برنامه‌های نصب شده روی گوشی در همین صفحه اصلی است و خبری از اپ دراور نیست. در دومین حالت نمایش برنامه‌های نصب شده روی گوشی داخل یک مجموعه مجزا به نام اپ دراور قرار می‌گیرند و صفحه اصلی برای قرار گرفتن برنامه‌های دلخواه و ویجت ها خالی می‌شود.

image

 

نوتیفیکیشن بار که با کشیدن انگشت از بالای صفحه‌نمایش به پایین ظاهر می‌شود طراحی مینیمال و کاملی دارد. در این بخش 20 سوییچ قرار دارد که نیاز کاربر به مراجعه به صفحه تنظیمات را کم می‌کند. با نگه داشتن انگشت روی هر کدام از این سوییچ‌ها کاربر به صفحه تنظیمات آن سوییچ منتقل می‌شود.

image
  
image

 

اپ دراور بخشی است که تمام برنامه‌های نصب شده را با هم نشان می‌دهد. در اینجا یک نوار بالای صفحه‌نمایش قرار گرفته است که بر اساس آخرین برنامه‌های باز شده پیشنهاد استفاده از آن برنامه را به کاربر می‌دهد. یک گزینه جستجو هم وجود دارد که نواری باریک در بالاترین قسمت این بخش است. جستجوی این بخش تنها به برنامه‌ها محدود می‌شود اما یک گزینه جستجوی دیگر هم وجود دارد که با کشیدن انگشت روی صفحه اصلی به پایین ظاهر می‌شود. نتایج جستجوی این بخش محدودیتی ندارد و می‌توانید در بین برنامه‌ها، مخاطبان، پیامک‌ها و ... جستجو انجام دهید.

image

 

برنامه‌ها و تنظیمات جذاب میت 10

Phone Manager: برنامه‌ای از پیش نصب شده روی میت 10 است. با وارد شدن به این برنامه وضعیت کلی گوشی از نظر کارایی، امنیت و باتری بررسی می‌شود و به شما این امکان را می‌دهد تا تنها با لمس یک کلید وضعیت نا به سامان را به حالت عادی برگردانید. این برنامه هر چند عملکرد خوبی دارد اما باید مراقب باشید در بخشی مانند Cleanup ویدئوها و عکس‌هایتان را پاک نکنید.

image

 

MirrorShare: این قابلیت به کاربران امکان می‌دهد تا گوشی میت 10 را به محصولات دیگر متصل کنند که از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند. به طور مثال اگر تلویزیون خودتان را به شبکه بی‌سیم خانگی متصل کرده باشید با این قابلیت می‌توانید صفحه‌نمایش گوشی را روی صفحه تلویزیون خودتان مشاهده کنید و مستقیم با گوشی روی صفحه بزرگ تلویزیون کار کنید.

image

 

App Twin: با کمک این قابلیت می‌توانید روی یک میت 10 دو نرم‌افزار با دو حساب کاربری متفاوت داشته باشید. به طور مثال می‌توانید دو مسنجر فیس بوک داشته باشید که هر کدام حساب کاربری جداگانه‌ای دارند.

image

 

Notificatoin & Status bar: در این تنظیم می‌توانید نوار ابزار را به طور دلخواه شخصی‌سازی کنید. به طور مثال امکان نمایش سرعت شبکه‌ای وجود دارد، که گوشی به آن متصل است؛ یا اینکه نوع نمایش نوتفیکیشن ها را می‌توان تعیین کرد یا اینکه نوع نمایش درصد باتری را تغییر داد.

image

 

Smart Assistance: در این تنظیم گزینه‌هایی برای تعیین وضعیت ارتباط با گوشی در نظر گرفته شده است. کار کردن با یکدست اولین گزینه است که با فعال کردن آن می‌توانید با کشیدن انگشت روی نوار کلیدهای ناوبری محتوای نمایش داده شده روی صفحه‌نمایش را در قابی کوچک‌تر و در دسترس تر مشاهده کنید. Motion Control به کاربر اجازه دسترسی به تنظیماتی را می‌دهد که نوع تعامل غیر لمسی و لمسی را با گوشی تعیین کند. در این بخش می‌توانید این تنظیمات را مشاهده کنید: قطع زنگ تماس با برگرداندن گوشی، کم کردن صدای زنگ تماس با برداشتن گوشی از روی میز و نزدیک کردن به خودتان، پاسخ به تماس دریافتی با برداشتن گوشی و بردن کنار گوش یا برقرار کردن تماس با مخاطبی که شماره‌اش روی صفحه در حال نمایش است با برداشتن گوشی و بردن کنار گوش. در این بخش تنظیمات دیگری قرار دارند که با ضربه زدن به گوشی کار می‌کنند. با ضربه زدن روی صفحه‌نمایش با بندانگشت می‌توانید از صفحه‌نمایش اسکرین شات بگیرید؛ یا با نوشتن حرف خاصی از حروف انگلیسی روی صفحه‌نمایش با بندانگشت برنامه خاصی را باز کنید یا اینکه با کشیدن یک خط صاف با بندانگشت، صفحه‌نمایش را به دو بخش تقسیم کنید.

image

 

Voice Control گزینه دیگری در بخش دستیار هوشمند میت 10 است که به شما امکان برقراری ارتباط با گوشی از طریق صحبت کردن را می‌دهد. در این تنظیم می‌توانید با صدا کردن گوشی آن را بیدار و آماده به کار کنید و بعد از آن دستوراتی به آن بدهید. به طور مثال به گوشی بگویید کجایی و آن با صدای زنگی مخصوص پاسخ شما را بدهد.

image

 

خاموش و روشن شدن خودکار گوشی در بازه زمانی از پیش تعیین شده، جلوگیری از پاسخ به لمس صفحه‌نمایش هنگامی‌که گوشی داخل جیبتان است و بالا بردن حساسیت صفحه در زمان استفاده از دستکش ازجمله تنظیمات دیگر این بخش هستند.

درگاه ارتباطی Mate 10 با ویژگی‌های USB 3.1 همخوانی دارد واز پروتکل DisplayPort v1.2 پشتیبانی می‌کند. این بدان معنی است که کاربر می‌تواند با استفاده از یک کابل یا دانگل USB-C به HDMI میت 10 را به یک تلویزیون یا مانیتور متصل کند. در نسخه 8 از رابط کاربری اموشن یو آی شاهد معرفی ویژگی‌ای به نام Projection هستیم. زمانی که میت 10 را به یک مانیتور متصل کنید رابط کاربری‌ای شبیه به رایانه‌های رومیزی برای شما نمایش داده می‌شود. بعد از آن می‌توانید از صفحه کلید و ماوس بی سیم یا از صفحه‌نمایش گوشی به عنوان ترکپد استفاده کنید. قطع به یقین زمانیکه گوشی در این حالت متصل است امکان شارژ کردنش وجود ندارد اما بدون مشکل می‌توانید تماس برقرار کنید یا اینکه به پیام‌هایتان پاسخ بدید.

ویژگی تقسیم صفحه‌نمایش به دو صفحه بزرگ از دیگر ویژگی‌های هوش مصنوعی این گوشی محسوب می‌شود. اگر شما مشغول بازی کردن با گوشی یا تماشای فیلم در حالت تمام صفحه باشید کنار نوتیفیکیشن بسیاری از برنامه‌های پیام‌رسان کلید دو تکه کردن صفحه‌نمایش ظاهر می‌شود که به شما امکان می‌دهد در کنار بازی کردن یا در کنار تماشای ویدئو با برنامه پیام‌رسان هم کار کنید.

image

 

دوربین

هوآوی برای میت 10 از دو دوربین استفاده کرده و آن‌ها را با همکاری لایکا ساخته است. یکی از لنزها سنسور 12 مگاپیکسلی و البته رنگی مجهز به OIS دارد و لنز دیگر سنسور 20 مگاپیکسلی و تک‌رنگ دارد که به OIS مجهز نیست. برای اولین بار در بین گوشی‌هایی که دو دوربین دارند هر دو لنز این گوشی به اندازه دهانه دیافراگم f/1.6 مجهز شده‌اند. مانند سال گذشته دو دوربین این گوشی همزمان فعال هستند و هنگام ثبت تصویر هر دو دوربین عکس تهیه می‌کنند و عکس نهایی از ترکیب عکس آن‌ها آماده می‌شود.

image

 

لنز رنگی این گوشی حساسیت بیشتری به نور دارد و همین امر سبب شده تا هوآوی تصمیم بگیرد از OIS یا همان تثبیت‌کننده اپتیکال تصاویر برای این لنز استفاده کند. به لطف پردازنده جدید کایرین 970 و پردازشگر دوتایی سیگنال جدید، پردازش عکس‌ها باید با سرعت بیشتری انجام شود و توانایی گوشی در گرفتن تصاویر در نور شب بیشتر شده باشد؛ علاوه بر این انتظار کنتراست بالاتری را هم داریم.

همان‌طور که گفتیم NPU یا واحد پردازش عصبی که در پردازنده گوشی جای گرفته ارتباط نزدیکی با دوربین دارد. این واحد جدید پردازنده میت 10 می‌تواند تا 14 صحنه مختلف را تشخیص دهد و پارامترهای دوربین را برای این صحنه‌ها بهینه کند. البته با وجود این سونی مدتی است که از این قابلیت که آن را SuperiorAuto می‌نامد در گوشی‌های اکسپریا استفاده می‌کند و NPU هم ندارد. اما تمام کاری که این هوش مصنوعی میت 10 انجام می‌دهد همین تشخیص صحنه‌ها نیست. به لطف استفاده از این واحد جدید شاهد عملکرد بهتر دوربین در وضعیت عکاسی پرتره، تنظیم اندازه دهانه دیافراگم و زوم دیجیتالی دو برابر هستیم.

image
  
image

 

دوربین جلو از سنسور 8 مگاپیکسلی استفاده می‌کند که اندازه دهانه دیافراگمش f/2.0 است. این دوربین به لطف هوش مصنوعی گوشی توانایی گرفتن عکس‌های بوکه با پس زمینه مات را دارد و در عکس‌های گروهی هم گوشی تمام سعیش را می‌کند تا تمام صورت‌ها را تشخیص دهد و فقط تصویر پس زمینه مات باشد.

image

 

منوی دوربین چه در دوربین اصلی و چه در دوربین جلو تغییر زیادی نسبت به نسل‌های قبلی ندارد. در این منو تمام چیزهایی که برای یکی عکاسی بی‌عیب و نقص نیاز است وجود دارد. بالای منو گزینه‌های سوییچ کردن به دوربین دوم، افکت‌های لایکا، عکاسی از سوژه متحرک، فعال کردن حالت پرتره، تغییر اندازه دهانه دیافراگم و تنظیم فلاش دوربین دیده می‌شود در حالی که پایین منو سوییچ فعال کردن حالت فیلم‌برداری، کلید شاتر و میانبر مشاهده عکس‌های گرفته شده قرار گرفته‌اند. شاسی‌ای بالای کلید شاتر قرار دارد که با کشیدن آن به سمت بالا حالت دستی دوربین فعال می‌شود که هوآوی آن را Pro می‌نامد. در حالت Pro امکان تنظیم ISO، تنظیم وایت بالانس، تنظیم وضعیت فوکوس و هر چیزی که یک عکاس حرفه‌ای نیاز دارد تا عکسی زیبا خلق کند دیده می‌شود.

image

 

کیفیت عکس‌ها

زمانی که کیفیت دوربین روی 12 مگاپیکسل باشد کیفیت عکس‌ها بسیار خوب است. در این زمان رنگ‌ها بسیار نزدیک به واقعیت‌اند، رنج دینامیکی بالاست و متناسب با آن جزئیات بسیار خوب ثبت می‌شوند. نویزی در تصاویر وجود دارد اما خیلی کم است و دقت رنگ‌ها بسیار خوب است.

image

 

عکس‌های تهیه شده در حالت تک‌رنگ با لنز 20 مگاپیکسلی کیفیت بسیار خوبی دارند و جزئیات بسیار خوب در آن‌ها ثبت می‌شود اما این ثبت جزئیات به اندازه زمانی نیست که با لنز 12 مگاپیکسلی عکس سیاه‌وسفید می‌گیرید. به همین خاطر پیشنهاد ما این است که همیشه کیفیت را روی 12 مگاپیکسل قرار دهید زیرا اول از همه اینکه مجبور نباشید هر بار که می‌خواهید عکس بگیرید بین دو سنسور سوییچ کنید و دوم اینکه به نظر می‌رسد عملکرد لنز 12 مگاپیکسلی بهتر است. در کل عکس‌هایی که به‌صورت سیاه‌وسفید تهیه می‌شوند کیفیت خوبی دارند و نویز در آن‌ها بسیار کم است. رنج دینامیکی‌شان هم بسیار خوب است و مناسب افرادی است که به دنبال تهیه عکس‌های خیابانی یا سوژه‌های نمایشی از فاصله نزدیک هستند.

عکس‌های رنگی 20 مگاپیکسلی هم کیفیت بسیار خوبی دارند. رنج دینامیکی در این عکس‌ها فوق‌العاده است و رنگ‌ها بسیار نزدیک به واقعیت و با جزئیات زیاد.

image

 

 

نمونه عکس‌های دوربین اصلی با رزولوشن 12 مگاپیکسل - رنگی - نور روز

 

image

 

image
  
image

image
  
image

image
  
image

 

نمونه عکس‌های دوربین اصلی با رزولوشن 12 مگاپیکسل - تک رنگ - نور روز

image

 

image
  
image

image
  
image

image
  
image

 

 

 

نمونه عکس‌های دوربین اصلی با رزولوشن 20 مگاپیکسل - رنگی - نور روز

image

image
  
image

image
  
image

image
  
image


  
 

نمونه عکس‌های دوربین اصلی با رزولوشن 20 مگاپیکسل - تک رنگ - نور روز

image

image
  
image

image
  
image

image
  
image


 

نمونه عکس‌های دوربین اصلی با رزولوشن 12 مگاپیکسل - رنگی - نور شب

image

image
  
image

image
  
image

image

image
  
image

image
  
image

image

image
  
image

image
  
image

 

 

نمونه عکس‌های دوربین اصلی با رزولوشن 12 مگاپیکسل - تک رنگ - نور شب

 

image
  
image

image
  
image

image

image
  
image

image
  
image

image

image
  
image

image
 
image

 

 

نمونه عکس‌های دوربین اصلی با رزولوشن 20 مگاپیکسل - رنگی - نور شب

image

image
  
image

image
  
image

image

image
  
image

image
 
image

image

image
  
image

image
  
image

 

 

نمونه عکس‌های دوربین اصلی با رزولوشن 20 مگاپیکسل - تک رنگ - نور روز

image

image
  
image

image
  
image

image

image
  
image

image
  
image

image

image
  
image

image
  
image

 

نمونه عکس دوربین دوم در نور روز حالت عادی و حالت پرتره با پس زمینه مات

image
  
image

 

 

نمونه عکس دوربین دوم در نور شب حالت عادی و حالت پرتره با پس زمینه مات بدون فلاش

image
  
image

 

 

نمونه عکس دوربین دوم در نور شب حالت عادی و حالت پرتره با پس زمینه مات با فلاش

image
  
image

 

نمونه عکس دوربین اصلی در حالت عادی، زوم 2 برابری و زوم 100 درصد نور روز و نور شب

image

image
  
image

image
  
image

 

نمونه عکس دوربین اصلی در حالت پرتره - حالت عادی - زوم 2 برابری - رنگی

image
  
image

 

نمونه عکس دوربین اصلی در حالت پرتره - حالت عادی - زوم 2 برابری - تک رنگ

image
  
image

 

نمونه عکس‌ دوربین اصلی در حالت پرتره از چند نفر رنگی - تک رنگ

image
  
image

 

باتری

گوشی‌های میت همیشه به لطف اندازه بزرگ شاسی باتری‌های غول‌پیکری داشتند. در این نسل هم از یک باتری 4000 میلی‌آمپر ساعتی استفاده شده است تا باعث شود میت 10 در این زمینه حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. در مدت استفاده ما از گوشی باتری به‌خوبی هر چه تمام‌تر پاسخگو بود. در یک استفاده معمولی به‌راحتی تا 2 روز بدون شارژ می‌توانید با گوشی کار کنید. مشکل اصلی باتری‌های با ظرفیت بالا زمان شارژ شدنشان است اما هوآوی به لطف پردازنده جدیدش به‌خوبی بر این مشکل غلبه کرده است. باتری پرظرفیت این گوشی در مدت‌زمان تنها 24 دقیقه از صفر تا 50 درصد شارژ می‌شود و برای رسیدن از صفر به شارژ 100 درصد هم تنها به 1 ساعت و 20 دقیقه یا همان 80 دقیقه زمان نیاز است.

image

 

اگر فکر می‌کنید این مدت‌زمان شارژدهی برایتان کافی نیست می‌توانید از گزینه‌های پاور سیوینگ یا اولترا پاور سیوینگ هم استفاده کنید.

با فعال کردن گزینه Power Saving فعالیت برنامه‌ها در پس زمینه قطع می‌شود، سینک خودکار ایمیل از کار می‌افتد و در ضمن غیر فعال شدن صدای سیستم موشن‌ها و افکت‌ها هم غیرفعال می‌شوند.

با فعال کردن حالت Ultra Power Saving تنها امکان دسترسی به 6 برنامه دلخواه کاربر وجود دارد و مابقی برنامه‌ها غیر فعال می‌شوند.

نتایج تست‌های تکی هم به شرح زیر است:

کاهش درصد باتری با 1 ساعت فیلم‌برداری 4K: 30 درصد

کاهش درصد باتری با 30 دقیقه بازی آسفالت 8: 12 درصد

مدت‌زمان طول کشیده تا خاموش شدن گوشی با شارژ 100 درصد و پخش فیلم با کیفیت فول اچ‌دی: 14 ساعت

image

 

بخریم؟

خانواده Mate هرسال پیشرفت‌های قابل‌توجهی داشته‌اند و در این نسل پیشرفت این خانواده بسیار بیشتر از پیش به چشم می‌آید. جنس بدنه متفاوت با نسل‌های قبل، طراحی شیک‌تر از نسل قبل و برخی پرچم‌داران کنونی بازار، صفحه‌نمایش کاملا بدون حاشیه و البته بزرگ، دوربین دوتایی با طراحی شیک و کیفیت خوب و باتری پرظرفیت با قابلیت شارژ سریع بسیار خوب از ویژگی‌های قابل‌ذکر این گوشی هستند. تمام این نکات مثبت که گفتیم شاید در بسیاری پرچم‌داران دیگر بازار هم دیده شوند اما چیزی که در میت 10 هست و در بقیه نیست واحد مجزایی در داخل چیپ گوشی به نام NPU است. این واحد جدید تقریبا شبیه به هوش مصنوعی عمل می‌کند و سبب می‌شود گوشی هوشمند میت 10 هوشمندتر از رقبایش باشد. تنها نکته منفی در مورد گوشی اندازه بزرگش است که هوآوی تمام سعیش را کرده با وجود صفحه‌نمایش بسیار بزرگ این گوشی را خوش‌دست بسازد اما به‌هرحال اندازه گوشی بزرگ است زیرا صفحه‌نمایشش 5.9 اینچ است.

خرید Mate 10 را می‌توان به تمام گروه‌ها که دنبال گوشی هوشمند هستند پیشنهاد داد و به‌راحتی هر انتظاری که کاربر از یک گوشی هوشمند دارد را برآورده می‌کند به‌خصوص اینکه قیمت رقابتی‌ای هم برای این گوشی در نظر گرفته شده است که از بسیاری پرچم‌داران هم‌ترازش ارزان‌تر است. 

image

 

عکس: مرتضی احمدیه

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (115 نظر)

شیروانی

۱۳۹۹/۳/۳۰
میخوام با گوشی میت 10 پرو روی فایل های pdf بنویسم یا متن اضافه کنم کسی تجربه داره که از چه قلمی استفاده کنم اصلا میتونم روی فایل pdf و عکس مستقیما متن اضافه کنم با قلم؟؟

نادر

۱۳۹۸/۴/۵
اصلا و دیگه هیچ وقت هووای اونم سری میت رو با سامسونگ مقایسه نفرمایید. سامسونگ گوشی 1 ساله! میفرمایید هنگی از آندرویده اگه اینجره چرا میت 9 که دوسال دست خانومم هست تا الان یکبار هم هنگ نکرده ولی نوت 5 هم سن و رقیب همین گوشی دست پدرم هفته ای یک تا دوبار هنگه؟؟ توی آپدیت و پشتیبانی نرم افزایم که هووای میت رو غنی غنی کرده!

Mehdi

۱۳۹۷/۱۲/۱۹
میت 10 از همه اینایی که گفتی بهتره

Mehdi

۱۳۹۷/۱۲/۱۹
قطعا میت 10 هم از nova 3e هم از nova 3i بهتره

j

۱۳۹۷/۱۱/۱۲
سلام ...اقا ایمان شما با گوشی های زیادی کار کردی....خداییش میت 10ارزش خریدداره .هنگ نمیکنه...مقابل نوت 8 چی...خودتون باشی کدوم رو میخرید ؟؟؟؟