خانهبررسی‌ها
بررسی اولیه Huawei Mate 10 و Huawei Mate 10 Pro

بررسی اولیه Huawei Mate 10 و Huawei Mate 10 Pro

هوآوی خانواده جدید میت را معرفی کرد. دو عضو جدید این خانواده میت 10 و میت 10 پرو نام دارند که در این مقاله به بررسی اجمالی این دو گوشی می‌پردازیم.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۶/۷/۲۴

خانواده میت هوآوی از آن دست خانواده‌هایی است که مانند شاخه‌ای تنومند از بدنه هوآوی جوانه زد و خیلی زود به شاخه‌ای قدرتمند با زیرشاخه هایی مختلف تبدیل شد. خانواده Mate را می‌توان با خانواده Galaxy Note در کمپانی سامسونگ و سری V در ال‌جی مقایسه کرد. امروز در مراسمی در مونیخ جدیدترین عضو این خانواده معرفی شد؛ در این مراسم شاهد معرفی دو نسخه از میت بودیم که یکی از آن‌ها Mate 10 و دیگری Mate 10 Pro نام دارد. در این بررسی اجمالا به بررسی مشخصات این دو گوشی می‌پردازیم و بررسی کامل آن‌ها را به زمانی که گوشی به دستمان رسید موکول می‌کنیم.

image

 

طراحی

از نظر ظاهری هر دو گوشی معرفی شده در این مراسم کاملا شبیه به هم هستند. جنس بدنه هر دو گوشی از شیشه و فلز است. بدین‌صورت فریم اطراف از فلز ساخته شده است و قاب پشتی از شیشه منحنی سه‌بعدی.

image

 

در قاب پشتی هر دو گوشی نواری در بخش بالایی قاب پشتی دیده می‌شود که محل قرارگیری دوربین دوگانه، فلاش و فوکوس لیزری است. رنگ این نوار هماهنگ با رنگ بدنه گوشی و جنسش از فلز است. اگرچه این دو گوشی شباهت زیادی به هم دارند اما تفاوت‌هایی جزئی در آن‌ها دیده می‌شود که می‌توان با کمک آن‌ها این دو گوشی را از هم تشخیص داد. در Mate 10 کلید لمسی Home در قاب جلویی دستگاه قرار دارد که نقش سنسور اثرانگشت را نیز بازی می‌کند اما Mate 10 Pro این کلید حضور ندارد و در عوض از یک سنسور اثرانگشت در قاب پشتی برایش بهره برده شده است.

image

 

علاوه بر شکل ظاهری تفاوت این دو گوشی در اندازه آن‌هاست. Mate 10 اندازه 150.5 x 77.8 x 8.2 میلی‌متر و Mate 10 Pro اندازه 154.2 x 74.5 x 7.9 میلی‌متری دارد. همان‌طور که مشاهده می‌کنید میت 10 پرو هم‌ عرض کمتری از برادرش دارد هم اینکه ضخامتش کمتر است.

image

باوجود اینکه میت 10 عریض‌تر از میت 10 پرو است اما حاشیه‌های صفحه‌نمایشش کمتر هستند. در Mate 10 حاشیه‌های صفحه‌نمایش یا همان بزل حدود 2.2 میلی‌متر است و در Mate 10 Pro بزل صفحه‌نمایش 3 میلی‌متر است. نسبت ابعاد صفحه‌نمایش در هر دو گوشی تقریبا یکسان است در میت 10 حدود 81.7 درصد از قاب جلو به صفحه‌نمایش اختصاص پیدا کرده است درحالی‌که در میت 10 پرو حدود 81.6 درصد از فضای قاب جلو با صفحه‌نمایش اشغال شده است. این در حای است که در iPhone X صفحه نمایش بدون حاشیه‌اش حدود 81.36 درصد از قاب جلو را اشغال کرده است.

image

 

علاوه بر اینکه تفاوت‌هایی در ظاهر و طراحی دو گوشی دیده می‌شود هوآوی از رنگ‌های متفاوتی برای آن‌ها هم استفاده کرده است. میت 10 در رنگ‌های طلایی، مشکی، قهوه‌ای موکا و صورتی طلایی عرضه می‌شود درحالی‌که برای میت 10 پرو رنگ‌های قهوه‌ای موکا، آبی، صورتی طلایی و خاکستری تیتانیومی استفاده شده است.

image

 

طراحی هر دو گوشی سیمتریک است و برای اینکه اندازه بزرگ دستگاه سبب بد دستی آن نشود انحنایی در قاب پشتی در نظر گرفته شده است تا هر دو گوشی به‌خوبی در کف دست جای بگیرند.

هر دو گوشی ضد آب هستند اما میت 10 به IP 53 مجهز است که آن را در برابر پاشیده شدن آب مقاوم می‌کند اما میت 10 پرو به IP 67 مجهز است که نشان می‌دهد گوشی مقاومت بیشتری نسبت به برادرش دارد.

image

 

صفحه‌نمایش

هر دو گوشی صفحه‌نمایش بزرگی دارند که آن‌ها را در دسته گوشی‌های غول‌پیکر قرار می‌دهد. میت 10 به صفحه‌نمایش 5.9 اینچی با کیفیت 2K یا 1440 x 2560 پیکسل مجهز است. نسبت ابعاد این صفحه‌نمایش 16:9 است و این عدد نشان می‌دهد با صفحه‌نمایشی با ابعاد معمولی و روتین روبرو هستیم. این نسبت ابعاد دلیل اصلی عریض‌تر بودن میت 10 از برادرش است. جنس این صفحه‌نمایش از IPS است و روشنایی برابر 730 نیتس دارد که از روشنایی iPhone 8 Plus با عدد 625 نیتس بسیار بیشتر است.

در طرف دیگر میت 10 پرو با صفحه‌نمایشی 6 اینچی قرار دارد. این صفحه‌نمایش نمایش نسبت ابعاد 18:9 دارد. همین نسبت ابعاد سبب شده تا صفحه‌نمایش این گوشی کشیده‌تر از میت 10 باشد و در ضمن عرض گوشی هم کمتر شود. کیفیت صفحه در نظر گرفته شده برای این گوشی فول اچ‌دی پلاس یا همان 1080 x 2160 پیکسل است. جنس صفحه‌نمایش برای این گوشی آمولد است که باید منتظر مشاهده کیفیت بالایی از آن باشیم.

صفحه‌نمایش هر دو گوشی به تکنولوژی HDR 10  مجهزند. با کمک این تکنولوژی تصاویری که با این تکنولوژی تولید شده باشند در این صفحه‌نمایش بسیار شفاف‌تر و با جزئیات بیشتر نمایش داده می‌شوند. علاوه بر این تکنولوژی RGBW در این صفحه‌نمایش‌ها دیده می‌شود. این تکنولوژی نسبت به RGB، که در صفحه‌نمایش‌های دیگر گوشی‌ها می‌بینیم، نور بیشتر و در مقابل مصرف انرژی کمتری دارد.

image

 

رابط کاربری

اندروید 8 به‌صورت پیش‌فرض روی هر دو گوشی نصب است در ضمن اینکه هر دو گوشی با رابط کاربری اموشن یو آی 8.0 عرضه می‌شوند. با اینکه اموشن یو آی یکی از رابط کاربری‌های خوب دنیای موبایل محسوب می‌شود اما هوآوی در این مراسم تمرکز زیادی روی موتور یادگیری این گوشی‌ها داشت. با کمک این موتور که هوش مصنوعی دستگاه محسوب می‌شود گوشی تمایل زیادی به یادگیری و کمک کردن در جنبه‌های مختلف به کاربر دارد. به‌طور مثال اگر کاربر مشغول خواندن محتوایی روی صفحه‌نمایش در نور کم باشد گوشی پیشنهاد می‌دهد که کاربر نور صفحه‌نمایش را کم کند و به حالت شب سوییچ کند تا با کم‌نور شدن پیکسل‌های آبی چشم در معرض نور کمتری قرار بگیرد.

علاوه بر این امکان استفاده از این دو گوشی به‌عنوان یک رایانه رومیزی هم وجود دارد؛ بدین‌صورت که با اتصال یک کابل که در یک سرش USB Type-C دارد و در سر دیگرش HDMI می‌توان گوشی را به یک مانیتور بزرگ متصل کرد و مانند یک رایانه با آن رفتار کرد. به‌طور حتم در این شرایط نمی‌توانید گوشی را شارژ کنید اما امکان دریافت تماس یا پیام وجود دارد اگرچه برای اینکه امنیت حفظ شود محتوای پیام یا تماس دریافتی در صفحه بزرگ‌تر نمایش داده نمی‌شود و تنها روی گوشی به نمایش در می‌آید.

image

 

سخت‌افزار

همان‌طور که اشاره کردیم سنسور اثرانگشت میت 10 در قاب جلویی آن قرار دارد درحالی‌که سنسور اثرانگشت میت 10 پرو در قاب پشتی و زیر دو دوربین دیده می‌شود. هر دو سنسور برای فعال شدن نیاز به فشار هیچ کلیدی ندارند و با لمس کردنشان می‌توان قفل صفحه را بازار کرد. هوآوی ادعا می‌کند که در زمانی حدود 0.33 ثانیه اثرانگشت کاربر شناسایی و قفل صفحه‌نمایش باز می‌شود.

چیپست هر دو گوشی کایرین 970 نام دارد. پردازنده به کار رفته روی این چیپست 8 هسته دارد که 4 هسته آن فرکانس 2.4 گیگاهرتزی و 4 هسته دیگرش فرکانس 1.8 گیگاهرتزی دارند. به گفته هوآوی این پردازنده 25 درصد سریع‌تر از نسل قبلی است و پردازنده گرافیکی‌اش هم 12 هسته دارد که 4 برابر از دیگر پردازنده‌های گرافیکی سریع‌تر است؛ علاوه بر این روی این پردازنده 5.5 میلیارد ترانزیستور نصب شده است. اما نکته اصلی در مورد این چیپست این جزئیات نیست؛ نکته اصلی اینجاست که یک واحد پردازش عصبی در این چیپ قرار دارد که به گوشی کمک می‌کند تا در یادگیری بسیار فعال باشد و محاسبات را بسیار سریع انجام دهد.

هر چند این چیپست مانند آنچه در فیلم‌های علمی – تخیلی دیده‌ایم نیست اما به‌طور حتم یک قدم بزرگ از پردازنده A11 اپل جلوتر است که تنها برای تشخیص 3 بعدی چهره استفاده می‌شود.

Mate 10 تنها یک نسخه دارد و آن هم حافظه داخلی 64 گیگابایتی و حافظه رم 4 گیگابایتی است درحالی‌که Mate 10 Pro در دو نسخه عرضه می‌شود. یکی از نسخه‌ها حافظه داخلی 64 گیگابایت و حافظه رم 4 گیگابایتی و نسخه دیگر حافظه داخلی 128 و حافظه رم 6 گیگابایتی دارد.

image

 

دوربین

برای هر دو گوشی از دوربین دوتایی استفاده شده است. دوربین این گوشی‌ها با همکاری لایکا ساخته شده و استفاده از لایکا به یک امضا برای دوربین‌های هوآوی تبدیل شده است. یکی از لنزها سنسور رنگی و 12 مگاپیکسلی و لنز دیگر سنسور 20 مگاپیکسلی و سیاه و سفید دارد. تنها سنسور رنگی مجهز به OIS است. اندازه دهانه دیافراگم دو لنز f/1.6 است و به لطف پردازنده کایرین 970 و پردازشگر جدید و کاهنده نویز منتظر تهیه عکس‌های با کیفیت‌تری از آن هستیم.

image

 

پیشرفت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در این دوربین‌ها سبب شده تا با 4 روش فوکوس خودکار مواجه باشیم. فوکوس خودکار لیزری، فوکوس خودکار تشخیص کنتراست، فوکوس خودکار تشخیص فاز و فوکوس خودکار تشخیص عمق از جمله فوکوس‌های خودکار این گوشی هستند.

حضور موتور عصبی در چیپست این گوشی سبب شده تا در زمینه دوربین هم پیشرفت‌های خوبی را ببینیم. به کمک این موتور عصبی 14 مود متفاوت برای عکاسی امکان‌پذیر شده است. همچنین امکان زوم دیجیتال، حالت پرتره و حالت‌های متفاوت برای اندازه دهانه دیافراگم توسط این موتور هوشمند وجود دارد. در نهایت نتیجه عکاسی با دو دوربین و ادغام عکس‌های گرفته شده بهتر از نتیجه گرفتن عکس با یک دوربین است.

دوربین دوم گوشی با سنسور 8 مگاپیکسلی امکان گرفتن عکس‌های بوکه توسط آن به‌صورت نرم‌افزاری را بوجود آورده است. در اینجا به کمک AI یا همان هوش مصنوعی گوشی، تمام چهره‌های موجود در عکس تشخیص داده می‌شود و در نتیجه فوکوس روی تمام چهره‌ها می‌ماند و هیچ چهره ای مات نخواهد شد.

image

 

باتری

خانواده میت همیشه به داشتن باتری‌های پرقدرت معروف بوده‌اند. این نسل هم از نسل‌های قبلی مستثنی نیست. هوآوی برای هر دو گوشی از باتری با ظرفیت 4000 میلی‌آمپر ساعتی استفاده کرده است. نمی‌توانیم در مورد بازده باتری نظر قطعی بدهیم اما انتظار عملکرد بسیار خوبی از باتری هر دو گوشی را داریم زیرا بین پرچم‌داران این ظرفیت باتری یک ویژگی خاص و تک محسوب می‌شود. نگرانی در مورد باتری‌های ظرفیت بالا مدت‌زمان شارژ شدنشان است؛ اما هوآوی ادعا می‌کند به لطف پشتیبانی پردازنده از شارژ سریع می‌توانید این باتری را در مدت‌زمان 30 دقیقه تا 58 درصد شارژ کنید.

image

 

نظر اولیه

ما همیشه خانواده میت را دوست داشتیم و دلایل خوبی برای دوست داشتن این خانواده داریم. به نظر می‌رسد دو عضو جدید این خانواده حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند و کار رقبایشان را بسیار سخت کنند. صفحه‌نمایش‌های باکیفیت و بدون حاشیه، پردازنده پرقدرت و هوشمند با قابلیت یادگیری زیاد، طراحی زیبا، جنس بسیار خوب بدنه، دوربین‌های باکیفیت و با عملکرد خاص و در نهایت باتری‌ پرقدرت از ویژگی‌های اصلی این دو گوشی محسوب می‌شوند. نظر اولیه ما به این دو گوشی مثبت است و با چیزهایی که دیدیم و شنیدیم باید هم نظرمان مثبت باشد اما برای اینکه بتوانیم بگوییم این دو گوشی در برابر رقبایشان تا چه حد می‌توانند عرض اندام کنند باید تا زمان عرضه آن‌ها صبر کنیم.

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (73 نظر)

بهزاد

۱۳۹۷/۲/۱۹
سلام من یه هفته س این گوشی رو خریدم از گارانتی مدیاپردازش واقعا از همه نظر گوشیه خوبیه اصلا فکرشو نمیکردم در این حد بهش علاقه مند بشم ، بسیار بسیار گوشیه خوش دست و خوشگلیه رابط کاربری روون و مناسبی داره سوپرشارژرش عالیه کیفیت صدا عالیه دوربین محشرره،باتریش هم واقعا قویه و شب تا صبح یه درصد هم کم نمیکنه کسایی که توی خریدش تردید دارن اصلا نگران نباشن و بخرن چون واقعا گوشیه خوبیه و منم بعد از یه ماه تحقیق خریدمش و الان هم کاملا راضیم
گوشی mimix2جنسش سرامیکه خیلی خوشگله واقعا کیفیتش عالیه، من گوشی شایومی هم دارم واقعا رامشو دوس دارم مخصوصا می میکس که یه شاهکاره، ولی اصلا قابل قیاس با میت10نیست از هر لحاظ که بگی، دوربین، باطری، و..... اگه می میکس 1500بود می ارزید، ولی با این پول نه، کلا شایومی برند خیلی خوبیه من ردمی نوت3پروشو داشتم واقعا گوشی عالیه،تا برسه به می مکس، ولی الان فقط میت 10،من خودم گوشی بازم امکان نداره گوشی 2ماه دستم باشه از هر برندی داشتم ولی میت 10رو دارم تا میت11بیاد، هنوزم تو شوک میت10م که چرا اینقدر خوبه
با تشکر

محمدعلی صادقی

۱۳۹۶/۱۲/۲۸
مواظب باشید** فروش mate 10 نمایشگاهی و Invalid به اسم گوشی اصلی در فروشگاه مرکزی هوآوی بازار موبایل
من در دیماه گوشی mate 10 با گارانتی vip شرکت حامی از فروشگاه مرکزی هوآوی در طبقه همکف بازار موبایل خریدم. در اسفند ماه گوشی از ارتفاع خیلی کم (حدود 50 سانتی متر) به زمین افتاد و با وجود اینکه گلس داشت تمام صفحه نمایشش بطور کامل شکست.بعد از اینکه گوشی رو به شرکت گارانتی (حامی) دادم اونا برای تعویض شیشه از چین استعلام گرفتن و در کمال ناباوری چین جواب داد که گوشی با این سریال Invalid و نمایشگاهیه.یعنی گوشی برای نمایش داخل مغازه بوده و اونا تو جعبه به من فروختن. الانم که ازشون خواستم گوشی رو عوض کنید و یه گوشی valid به من بدید هیچکس جوابگوی من نیست.
با احتیاط خرید کنید تا مثل من دچار مشکل نشید. گویا چندین تا گوشی دیگه هم اینجوری بوده

محمد

۱۳۹۶/۹/۲۰
دوست عزیز تفاوت سوپر امولد با IPS تو عمق رنگ مشکی هست ولی در مقابل زاویه دید سوپر امولد به مراتب کم تر IPS میت ۱۰ هست

محمد

۱۳۹۶/۹/۲۰
به نظر من خدمات پس از فروش هواوی تو ایران بهتر . میت ۱۰ هم چیزی از u 11 کم نداره

محمد

۱۳۹۶/۹/۲۰
سلام دوست عزیز با پول نوت ۸ میشه۱.۵ از این گوشی گرفت با توجه به قیمت و هوش مصنوعی هواوی من میت۱۰ رو پیشنهاد میکنم