خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی Apple iPhone 8

بررسی تخصصی Apple iPhone 8

آیفون 8 جدیدترین و کوچک‌ترین عضو خانواده بزرگ آیفون است که در دهمین سالگرد مراسم معرفی آیفون معرفی شد. در این بررسی با این گوشی کوچک و زیبا آشنا شوید.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۶/۷/۱۹

طبق روال هر سال فصل سرد پاییز با ورود آیفون‌های جدید برای طرفداران اپل و به‌خصوص آیفون بازان گرم می‌شود و همه آن‌ها در تکاپوی خرید آیفون‌های جدید می‌افتند. امسال دهمین سالگرد تولید آیفون بود و همان‌طور که انتظار داشتیم اپل با معرفی آیفونی متفاوت این سالگرد را جشن گرفت. اما تنها عضو جدید خانواده بزرگ اپل آیفون 10 نبود و دو گوشی دیگر به نام‌های آیفون 8 و آیفون 8 پلاس هم در مراسمی معرفی شدند که در سالن استیو جابز برگزار شد. در این بررسی آیفون 8 را زیر ذره‌بین می‌بریم و به‌زودی با بررسی آیفون 8 پلاس و در آینده نزدیک با ورود آیفون 10 به بازار با متفاوت‌ترین گوشی‌ایفون تا امروز همراه شما هستیم.

image

 

برای خرید آیفون 8 به فروشگاه اپل اِن‌آی‌سی مراجعه کنید.

طراحی

از روبرو که به آیفون 8 نگاه کنید دقیقا سه نسل آیفون پیش روی شما قرار می‌گیرد. در قاب جلو این آیفون کاملا شبیه به آیفون نسل قبلی است. اما قاب پشتی بخش متفاوت این نسل است. بعد از 5 نسل اپل قاب فلزی را کنار گذاشت و بار دیگر از قاب شیشه‌ای برای بخش پشتی گوشی استفاده کرد. اولین بار اپل در آیفون 4 از قاب شیشه‌ای استفاده کرد و بعد از 4S روی به فلز برای قاب پشتی آورد. در این نسل جدید برای استفاده از شارژ بی‌سیم اپل مجبور شد بار دیگر روی به شیشه بیاورد.

image

 

آیفون 8 از نسل قبلی حدود 0.2 میلی‌متر ضخیم‌تر و حدود 10 گرم سنگین‌تر است. استفاده از شیشه در قاب پشتی سبب شده تا گوشی از نسل‌های قبلی لیزتر شود و ریسک افتادنش افزایش پیدا کند علاوه بر این بعد از کمی استفاده اثرانگشت روی قاب می‌ماند اما در نسخه‌ای که ما در اختیار داشتیم و رنگ طلایی داشت این لک‌ها دیده نمی‌شدند.

image

 

گوشی مانند نسل قبل به آب و گردوخاک مقاوم است و با خیال راحت می‌توانید زیر باران با گوشی کار کنید یا اگر آب رویش ریخت نگران نباشید؛ اما توجه کنید که هنگام خیس بودن نباید گوشی را شارژ کنید.

کلید پاور سمت راست گوشی در کنار درگاه سیم‌کارت قرار دارد و کلیدهای ولوم و سایلنت کردن هم سمت چپ. پایین گوشی درگاه ارتباطی لایتنینگ و دو طرفش سوراخ‌هایی که یکی میکروفون و دیگری اسپیکر را در زیرش جای داده قرار دارند. بالای گوشی هیچ گزینه‌ای نیست و همان‌طور که انتظار داشتیم خبری از هدفون جک 3.5 میلی‌متری صدا نیست.

image

image
  
image

image
  
image

image
  
image


 

قاب جلویی کاملا شبیه به نسل قبلی است. صفحه‌نمایش حدود 65.4 درصد از قاب جلو را اشغال کرده است. پایین صفحه‌نمایش کلید Home قرار دارد که نقش سنسور اثرانگشت را هم به دوش می‌کشد. این کلید به صورت فیزیکی کار نمی‌کند و لمسی است اما به ویژگی 3D Touch مجهز است بدین‌صورت با کمی فشار دادن آن لرزشی زیر دست انجام می‌گیرد که حس کلیک کردن را به کاربر می‌دهد.

image

 

قاب پشتی همان‌طور که گفتیم از شیشه ساخته شده اگرچه جنس قاب با نسل قبلی تفاوت دارد اما از نظر طراحی، البته به جز خط‌های آنتن، با نسل قبلی یکسان است. دوربین با لنز بیرون زده در کنار میکروفون دوم و فلاش دوتایی سمت چپ و بالا قرار دارند. لوگوی اپل و نام آیفون هم کمی پایین‌تر در این قاب دیده می‌شوند. خبری از خط‌های آنتن در این قاب نیست و همین امر سبب شده تا طراحی بسیار زیباتر از نسل‌های قبلی باشد.

image

 

فریم اطراف گوشی هم از فلز ساخته شده و خط‌های آنتن در 4 طرف دیده می‌شوند. جنس فریم اطراف هنوز هم بسیار خوب است و حس خوبی را هنگام لمس منتقل می‌کند.

image

 

در مجموع آیفون 8 با صفحه‌نمایش 4.7 اینچی‌اش بسیار خوش‌دست است و به راحتی می‌توانید تنها با یک دست با آن کار کنید و به تمام صفحه‌نمایش دسترسی داشته باشید. بعد از کلی کار کردن با گوشی‌های صفحه‌نمایش بزرگ اکنون که گوشی‌ای با این ابعاد پیش رویمان قرار گرفته کار کردن با آن بسیار لذت‌بخش است به‌خصوص اینکه با گوشی به نام آیفون روبرو هستیم که کیفیت ساخت بسیار بالایی هم دارد.

image

 

صفحه‌نمایش

روی کاغذ صفحه‌نمایش تفاوتی با نسل قبلی ندارد. یک صفحه‌نمایش 4.7 اینچی از نوع IPS با کیفیتی مشابه کیفیت HD و تراکم پیکسلی 326 پیکسل در اینچ. همانند نسل‌های قبلی اپل از بهترین صفحه‌نمایش ممکن برای جدیدترین گوشی‌اش استفاده کرده است. با وجود اینکه همه‌چیز شبیه نسل قبلی است اما در آیفون 8 شاهد استفاده از ویژگی‌ای جدید به نام True-Tone  هستیم که تا قبل از این برای آی پد استفاده می‌شد. با کمک سنسور نور در محیط‌های با نور مختلف رنگ‌های نمایش داده شده روی صفحه‌نمایش به سمت گرم شدن یا سرد شدن می‌روند. تجربه ما نشان داد که کارکرد این ویژگی در نور کم بسیار موثر است. کارکرد این ویژگی دقیقا همانند فیلتر نور آبی است با این تفاوت که در اینجا گرم و سرد شدن رنگ‌ها با کمک سنسور کنترل می‌شود. صفحه‌نمایش این گوشی را نمی‌توان یک تحول دانست اما هنوز هم یکی از بهترین‌ها است. به لطف نور زیاد، که حدود 600 نیتس است، خوانایی صفحه زیر نور خورشید و در محیط باز بسیار خوب است. علاوه بر این به لطف IPS بودن زاویه دید صفحه هم بسیار زیاد است و از هر زاویه‌ای به آن نگاه کنید هیچ افتی در رنگ و نور مشاهده نمی‌شود.

image

 

هیچ ایرادی نمی‌توان به این صفحه‌نمایش وارد کرد؛ شاید بهترین صفحه‌نمایش موبایلی نباشد که روی یک گوشی هوشمند استفاده شده اما قطعا یکی از بهترین صفحه‌نمایش‌های موبایلی است که می‌توانید روی یک گوشی هوشمند ببینید.

image

 

سیستم‌عامل و رابط کاربری

سیستم‌عامل دستگاه iOS است. نسخه 11 یعنی آخرین نسخه از این سیستم‌عامل روی آیفون 8 نصب شده است. آی او اس رابط کاربری مخصوص خودش را دارد که مانندش را هیچ کجا ندیده‌اید. مانند همیشه این سیستم‌عامل بسیار روان و دوست‌داشتنی کار می‌کند و موشن های جذابی دارد.

image

 

در صفحه قفل دسترسی‌های خوبی از جمله دسترسی به نوتیفیکیشن ها و دسترسی به کنترل سنتر وجود دارد. کنترل سنتر اکنون طراحی متفاوتی با گذشته دارد. آیکون‌ها در آن بزرگ شده‌اند و کم و زیاد کردن صدا و نور با موشنی جذاب انجام می‌شود. میانبرهای جذابی از جمله فلاش، ماشین‌حساب، دوربین و تایمر در این صفحه به چشم می‌خورند که علاوه بر آن‌ها سوییچ چند تنظیم دیگر از جمله بلوتوث، وای فای و مهم‌تر از همه خاموش و روشن کردن دیتای سیم‌کارت به چشم می‌خورد. قابلیت اضافه و کم کردن میانبر به این بخش وجود دارد که از بخش تنظیمات کاربر می‌تواند چند میانبر دلخواه را به این بخش اضافه یا کم کند. دسترسی به این بخش تنها در صفحه قفل نیست و در صفحات مختلف از جمله صفحه اپلیکیشن ها هم می‌توان به آن دسترسی داشت. پشتیبانی از لمس سه‌بعدی در صفحه‌نمایش آیفون 8 به طراحان این امکان را داده تا کاربر بتواند با فشار روی یک میانبر خاص به امکانات بیشتری از آن میانبر دسترسی داشته باشد.

image
  
image

  

با گذشتن از صفحه قفل به صفحه اصلی می‌رسیم که تغییری ندارد. در این صفحه تمام برنامه‌های نصب شده روی گوشی نمایش داده می‌شوند.

image

 

فونت‌ها در این نسخه از آی او اس تغییر زیادی پیدا کرده‌اند؛ برخی از نوشته‌ها بزرگ‌تر نمایش داده می‌شوند تا تفاوت تیترها و دیگر بخش‌ها حس شود. با اینکه این بزرگ شدن فونت‌ها سبب کمتر شدن فضا می‌شود اما خوانایی به طرز محسوسی نسبت به نسل قبل بیشتر است.

image

 

اپ استور به طور کلی تغییر کرده است. دیگر خبری از آن ظاهر شلوغ نیست و سرعتش هم بسیار بیشتر شده است. آیکون برنامه‌ها بسیار بزرگ‌تر شده است و به صورت کارتی نمایش داده می‌شوند. با انتخاب یک برنامه خاص برای دانلود یک نوتیفیکیشن باز می‌شود که از کاربر می‌خواهد با اثرانگشتش خرید این برنامه را تایید کند.

در کل iOS 11 بسیار بهتر از گذشته شده و بسیار روان‌تر کار می‌کند. درست است که هنوز کاستی‌هایی در آن وجود دارد اما به نظر ما هنوز هم یکی از بهترین سیستم‌عامل‌های موبایلی دنیا محسوب می‌شود. به سبب تنوع تغییرات انجام شده در این نسخه امکان توضیح تمام آن‌ها در این بررسی وجود ندارد و توصیه می‌کنیم اگر می‌خواهید بیشتر با آی او اس 11 آشنا شوید به "بررسی تخصصی نسخه آزمایشی tvOS 11, macOS High Sierra, iOS 11 و watchOS 4" مراجعه کنید.

 

سخت‌افزار

سنسور اثرانگشت داخل کلید Home قرار دارد. این سنسور همانند نسل‌های گذشته عمل می‌کند و علاوه بر اینکه سرعت خوبی دارد دقتش هم بسیار زیاد است. متاسفانه هنوز خبری از فعال شدن سنسور بدون فشار دادن نیست و برای اینکه سنسور فعال شود باید انگشت خودتان را روی آن فشار دهید.

image

 

آیفون 8 به آخرین پردازنده ساخت اپل یعنی A11 Bionic مجهز است. این پردازنده جدید به ادعای اپل 25 درصد از نظر کارایی بهتر از نسل قبلی است. این پردازنده 6 هسته‌ای است که 4 هسته پرقدرت آن 70 درصد از نسل قبل سریع‌تر شده‌اند و 2 هسته دیگر کم‌مصرف هستند. اپل روی این پردازنده در حدود 4.3 میلیون ترانزیستور به کار برده است.

پردازنده گرافیکی جدید اپل به ادعای این کمپانی 30 درصد سریع‌تر شده و از همه مهم‌تر 50 درصد هم مصرف انرژی‌اش کمتر است. کنار پردازنده این گوشی از حافظه رم 2 گیگابایتی بهره برده شده است که از بسیاری پرچم‌داران اندرویدی کمتر است؛ اما این نکته نباید شما را نا امید کند زیرا به لطف هماهنگی زیاد سیستم‌عامل با سخت‌افزار دستگاه، آیفون 8 عملکرد بسیار بهتری از بسیاری اندرویدی های بازار دارد.

آیفون 8 نه تنها در انجام بازی‌های  و برنامه‌های سنگین عملکرد بسیار خوبی دارد در اجرای بازی‌های AR (واقعیت افزوده) هم بسیار تواناست. اگرچه تعداد بازی‌ها و برنامه‌های از این دست هنوز خیلی کم هستند اما همان چند برنامه‌ای که تا امروز راه خودشان را به اپ استور باز کرده‌اند به خوبی هر چه تمام روی آیفون 8 اجرا می‌شوند.

image

 

نمی‌توانیم بگوییم آیفون 8 به هیچ وجه داغ نمی‌شود؛ کمی داغ شدن در گوشی‌های امروزی امری کاملا طبیعی است. آیفون 8 در هنگام استفاده بسیار سنگین کمی داغ می‌شود و این داغ شدن کاملا محسوس است. داغ شدن بیشتر در بخش بالایی دستگاه یعنی جایی که پردازنده قرار دارد دیده می‌شود.

image

 

در بخش اسپیکر گوشی هیچ تغییری مشاهده نمی‌شود. مانند گذشته دو اسپیکر برای آیفون 8 در نظر گرفته شده است. یکی از این اسپیکرها پایین گوشی و اسپیکر دیگر در داخل خروجی صدای مخاطب قرار گرفته است. از نظر کیفیت شاید بتوان گفت کیفیت صدای اسپیکرها کمی بهتر شده اما بلندی صدا همانند سابق است. اگرچه تغییری در این بخش دیده نمی‌شود اما هنوز هم کیفیت و بلندی صدا بسیار خوب هستند. مانند نسل قبلی خبری از جک 3.5 میلی‌متری هدفون در این گوشی نیست اما اگر بخواهید از هدفون‌های با سیم به جز هدفون‌های اصلی گوشی استفاده کنید با تهیه یک تبدیل لایتینگ به جک 3.5 میلی‌متری که اپل عرضه کرده امکان استفاده از هدفون‌هایتان وجود دارد.

image

 

دوربین

دوربین دوم گوشی از سنسور 7 مگاپیکسلی با اندازه دهانه دیافراگم f/2.2، HDR خودکار و EIS بهره می‌برد. روی کاغذ همه‌چیز شبیه به نسل قبلی است اما اپل ادعا می‌کند با دستکاری نرم‌افزاری که انجام داده توانسته این کیفیت عکس‌ها را بهبود دهد.

image

 

دوربین اصلی سنسور 12 مگاپیکسلی دارد که اندازه دهانه دیافراگمش f/1.8 است تا اینجا همه‌چیز شبیه به نسل قبل است اما اپل با استفاده از پردازشگر تصویری جدیدش به بهبود کیفیت عکس‌ها کمک بسیاری کرده است.

image

 

عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی این گوشی رنگ‌ها را بسیار طبیعی ذخیره می‌کنند و رنج دینامیکی در این عکس‌ها بسیار بالاست. به لطف رنج دینامیکی بالا، همان‌طور که در نمونه عکس‌ها مشاهده می‌کنید، جزئیات در مناطق تاریک و روشن عکس به یک نسبت و خوب ثبت می‌شوند. در نور روز به‌سختی می‌توان ایرادی از گوشی گرفت و آیفون 8 از بسیاری رقبا عملکرد بهتری دارد. در نور شب طبق انتظار ثبت جزئیات کمتر می‌شود اما باز وجود این هنوز هم رنگ‌ها بسیار خوب و طبیعی ثبت می‌شوند و باز هم از بسیاری رقبای اندرویدی جلوتر است.

image

 

منوی دوربین تغییری نسبت به نسل قبل ندارد. سوییچ کردن بین حالت‌های مختلف دوربین از همان منوی پایینی انجام می‌شود و گزینه‌های بالای منو با سوییچ کردن بین حالت‌های مختلف تغییر پیدا می‌کنند. تنها حالت عکاسی که امکان استفاده از دوربین جلو را به کاربر نمی‌دهد حالت آهسته است وگرنه در باقی حالت‌ها امکان استفاده از دوربین دوم هم وجود دارد.

image

 

نمونه عکس‌های دوربین اصلی در روز

image

image
  
image

image
  
image

image
  
image

image

image
  
image

image
  
image

 

نمونه عکس دوربین در حالت عادی و زوم 100 درصد

image
  
image

 

نمونه عکس دوربین در حال حرکت

image

 

نمونه عکس دوربین اصلی در حالت ماکرو

image
  
image

 

نمونه عکس دوربین اصلی در شب

image

image
  
image

image
  
image

image
  
image

 

نمونه عکس دوربین اصلی در شب با فلاش و بدون فلاش

image
  
image

 

نمونه عکس دوربین دوم در روز

image

 

نمونه عکس دوربین در شب بدون فلاش و با فلاش

image
  
image


 

باتری

سال گذشته مهندسان اپل به لطف حذف جک 3.5 میلی‌متری صدا امکان استفاده از باتری بزرگ‌تری را در آیفون 7 داشتند. امسال اما به سبب تکنولوژی‌های جدید در آیفون 8 باتری ظرفیت کمتری پیدا کرده است. ظرفیت باتری آیفون 8 به 1821 میلی‌آمپر ساعت رسیده است اما اپل ادعا می‌کند به سبب کم‌مصرف‌تر شدن پردازنده همان میزان بازدهی که آیفون 7 داشت برای آیفون 8 هم صدق می‌کند. برای یک روز کاری می‌توان با استفاده معمولی به آیفون 8 اتکا کرد اما اگر بخواهید کار بیشتری از گوشی بکشید حتما در طول روی به شارژ نیاز پیدا می‌کنید. برای شارژ کردن آیفون 8 از صفر تا 100 درصد به زمانی حدود  2 ساعت و 15 دقیقه نیاز است. نتایج تست‌های تکی هم به شرح زیر است:

کاهش درصد باتری در مدت 30 دقیقه بازی آسفالت 8: 15 درصد

کاهش درصد باتری در 1 ساعت فیلم‌برداری: 49 درصد

مدت‌زمان خاموش شدن با پخش مدام ویدئوی فول اچ‌دی با شارژ 100 درصد: 10 ساعت و 40 دقیقه

image

 

بخریم؟

آیفون 8 احتمالا آخرین مدل از این نوع گوشی‌هاست که اپل تولید می‌کند. اگر قرار باشد آیفون 8 آخرین نوع باشد که کلید Home را در قاب جلویش دارد حداقل اپل این فرصت را به دوستدارانش داده تا از آخرین قسمت این سریال جذاب به حد کافی لذت ببرند. استفاده از شیشه سبب شده تا آیفون 8 از نسل قبلی لیزتر باشد. آیفون 8 از بسیاری جهات شبیه به نسل قبلش است اما به لطف پردازنده A11 در زمینه کارایی عملکرد بسیار بهتری دارد و سریع‌تر است. دوربین بسیار با کیفیت، پردازنده سریع و البته کم‌مصرف، کیفیت ساخت بسیار بالا و طراحی شیک از جمله ویژگی‌های مثبت آیفون 8 محسوب می‌شوند. در مقابل اندازه کوچک صفحه‌نمایش و مشاهده محتوای کمتر، باتری با عملکرد تقریبا متوسط و در نهایت طراحی تکراری از ویژگی‌های منفی‌اش محسوب می‌شوند.

اگر تا به حال آیفون نداشته‌اید و می‌خواهید برای اولین بار وارد دنیای آیفون شوید و البته اندازه کوچک گوشی برایتان مهم‌ترین دلیل انتخاب یک گوشی هوشمند است آیفون 8 بهترین انتخاب است اما اگر می‌خواهید درک بهتری از دنیای آیفون داشته باشید به شما توصیه می‌کنیم یا آیفون 8 پلاس را انتخاب کنید یا اگر هزینه برایتان مهم نیست تا عرضه آیفون 10 صبر کنید.

image

 

عکس: مرتضی احمدیه

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (98 نظر)

سردار

۱۴۰۰/۶/۲۳
باسلام دوستانی که گفتن خیلی ازقطعات اپل رو کره یا ژاپن میزنه دلیل نمیشه که کره یا ژاپن تو ساخت گوشی سر باشن شرکتهای کره ایی وژاپنی زیر نظر شرکتهای امریکایی کار میکنن مثل خودروسازی که تویوتا محصول مشترک امریکا وژاپن هست اگه غیره این باشه تحریم های شدید امریکا شرکتهای ژاپن وکره رو نابود میکنه واین یعنی قدرت در همه ی زمینه ها.با دوتا قطعه ساختن به سفارش امریکا برای اپل نشان از برتری ژاپن یا کره درساخت گوشی نیست در شهر تبریز.برای شرکت خودرو سازی ژاپن بلبرینگ میزنند وفقط برای سفارش ژاپن هست وفروش درخود ایران ممنوع هست .حال باید بگوییم ایران درصنعت خودرو ازژاپن برترهست.ودرمورد گوشی اگر گوشیهای امریکایی در بازار ایران جایی برای خود مانند سامسونگ وغیره داشتن الان همه اپل.موتورولا.بلکبری.اج تی سی استفاده میکردن ونشانی از سام وشیامی وغیره نبود.والسلام

سپیده

۱۳۹۹/۱۱/۱۴
سلام دوستان.من ایفون 8 پلاس دارم.تو اپدیت جدید اینطور شده که وقتی تو کیف میذارم رنگش تا اخرین درجه بلند میشه و بعد هم بطور خودکار پایین نمیاد.حتما خودم باید کم کنم.تو ستینگ هم هرچی میگردم چیزی برای اف کردن این حالت نیست.کسی میدونه چطور باید درستش کنم؟

مهگل

۱۳۹۹/۶/۴
دقیقا منم۶اس پلاس داشتم دادم آ۷۰ گرفتم ولی وحشتناک پشیمونم الانم قیمتا وحشتناک شده دارم میمیرم ایفون بگیرم

Mahan

۱۳۹۹/۳/۹
گوشی که هر چند ماه نیاز به رسیت کردن داشته باشه چون اخرین مدلشم هنگ میکنه بدرد نمیخوره
گوشی که براحتی ویروسی میشه بدرد نمیخوره
ایفون نه مال بابامه نه اندروید دشمن من! هر دو رو داشتم اما ایفون هیچوقت خسته ت نمیکنه من ۶ اس دارم براحتی از خیلی از گوشی های مدل بالاتر و جدیدتر سرتره از هر نظر!!! ایفون بی نظیره...
اونایی که در مورد مدل حرف میزنن نمیدونن که همین حاشیه و اثر انگشت جلوی قاب ایفون یه دنیاست اصلا قشنگیش به اینه! در ضمن یادتون نره پلاستیک تحویلتون نمیده
جنس بدنه ایفونی که لااقل دست خودمه و مال ۵ سال پیشه جنس الومینیوم ۷۰۰۰
یعنی جنس بدنه هواپیما!
البته هرکسی یه جوری حال میکنه
موفق باشید

ناصر

۱۳۹۸/۱۱/۱۱
سلام هفت پلاس بهتره یا هشت