خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی OnePlus 5

بررسی تخصصی OnePlus 5

کمپانی چینی وان پلاس با تولید محصولاتی ارزان و با کیفیت توانست خودی در بازار جهانی نشان دهد و مطرح شود. امسال نوبت پرچم‌داری از وان پلاس به نام وان پلاس 5 است که سردمدار این کمپانی باشد. در این بررسی با این محصول دوست داشتنی بیشتر آشنا می‌شویم.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۶/۶/۷

سال‌های زیادی از عمر کمپانی وان پلاس نمی‌گذرد. در طول همین تاریخ کوتاه این کمپانی توانست خودش را در رده میانی بازار مطرح و گوشی‌هایی ارزان‌قیمت با امکانات سخت‌افزاری خوب عرضه کند. زمان زیادی از معرفی و عرضه OnePlus 3T نمی‌گذرد آیا بازار برای عرضه یک گوشی پرچم‌دار از وان پلاس آماده است؟

وان پلاس به تازگی پرچم‌دار جدید خودش را با نام وان پلاس 5 معرفی و عرضه کرده است.طراحی متفاوت و امکانات سخت‌افزاری بسیار خوبی در این نسخه گنجانده شده که آن را قابل رقابت با پرچم‌داران کنونی بازار می‌کند؛ در نتیجه این پیشرفت‌ها و به روز شدن‌ها قیمت قربانی شده است. وان پلاس 5 گران‌ترین گوشی تاریخ کمپانی وان پلاس است. اولین گوشی‌این شرکت با قیمت 299 دلار عرضه شد درحالی‌که قیمت پایه در نظر گرفته شده برای این نسل جدید 479 دلار است. البته با همین قیمت گران وان پلاس 5 از بسیاری گوشی‌های پرچم‌دار بازار ارزان‌تر است. هر چند قیمت وان پلاس 5 گران‌تر از نسل‌های قبلی‌اش است اما این گران شدن قیمت را می‌توانستیم پیش‌بینی کنیم زیرا در این سال‌ها به‌تدریج وان پلاس گوشی‌هایش را گران کرده و افزایش قیمت این نسل چندان غافلگیر کننده نبود.

اما اکنون سوال اساسی اینجاست که OnePlus 5 ارزش این میزان گران شدن را داشته است یا خیر. در این بررسی به این سوال پاسخ می‌دهیم.

image

 

طراحی

مانند نسل قبلی بدنه این گوشی هم از فلز ساخته شده است با این تفاوت ضخامت خیلی کمتری دارد. ضخامت وان پلاس 5 فقط 7.3 میلی‌متر است. همین ضخامت کم سبب شده تا لنز دوربین دوتایی که در قاب پشتی قرار گرفته به طرز محسوسی بیرون زده باشد. قاب پشتی با فریم دستگاه یکپارچه و هر دو فلزی هستند. در محلی که قاب پشتی به لبه‌های گوشی می‌رسد خمیدگی‌ای دیده می‌شود که دارند که موجب آزار دست در مدت‌زمان استفاده طولانی است. باوجود این لبه‌های تیز گوشی بسیار خوش‌دست است و از دست گرفتنش حس خوبی پیدا می‌کنید.

image

 

طراحی خط‌های آنتن در این نسل تغییر پیدا کرده تا دیگر شاهد تقسیم شدن قاب پشتی به دو بخش نباشیم. این خط‌ها در بالاترین و پایین‌ترین بخش قرار گرفته‌اند و به لطف هم رنگ بودن با بدنه به چشم نمی‌آیند.

در قاب پشتی همان‌طور که گفتیم دوربین دو تایی کنار یک فلش دوتایی قرار گرفته است. لوگوی وان پلاس هم در بخش میانی این قاب حک شده  و به لطف طراحی جدید خط‌های آنتن قاب پشتی بسیار زیباست. قاب پشتی نه‌تنها در طراحی چشمگیر است اثرانگشت و چربی هم خیلی روی آن باقی نمی‌ماند.

image

 

در لبه سمت چپ کلید ولوم به صورت یکپارچه و بالاتر از آن کلیدی سه مرحله‌ای برای تنظیم زنگ دستگاه قرار گرفته است. سمت راست هم کلید پاور، که اندازه بزرگی دارد، کنار درگاه سیم‌کارت دیده می‌شوند.

image

image
 
image
 
image


image
 
image

پایین گوشی اسپیکر کنار درگاه ارتباطی تایپ سی، سوکت جک 3.5 میلی‌متری صدا و میکروفون اصلی هستند و بالای گوشی هم هیچ گزینه‌ای دیده نمی‌شود.

image
 
image

 

قاب جلویی میزبان صفحه‌نمایشی 5.5 اینچی است که پایینش کلید Home در کنار دو کلید بازگشت به عقب و برنامه‌های اخیر و بالایش دوربین دوم و خروجی صدای مخاطب قرار دارند. حاشیه‌های صفحه‌نمایش اصلا کم نیستند و برای گوشی‌ای که قرار است نقش پرچم‌دار را بازی کند بسیار زیاد است.

image

 

جمع‌بندی بخش طراحی

درمجموع OnePlus 5 گوشی زیبا و خوش‌دستی است که از نسل‌های قبلی‌اش فاصله زیادی در زمینه طراحی پیدا کرده. با نگاه اول به این گوشی به‌طور حتم دل شما برایش می‌رود اما هنوز برای تصمیم‌گیری زود است و برای اخذ تصمیم نهایی بهتر است تا آخر بررسی همراه ما باشید.

 

صفحه‌نمایش

وان پلاس از صفحه‌نمایش آمولد برای پرچم‌دار جدیدش بهره برده است. این صفحه‌نمایش آمولد است اما سوپر آمولد نیست و گونه‌ای از این صفحه‌نمایش با نام اپتیک آمولد نام دارد که کمپانی وان پلاس با دستکاری نرم‌افزاری سعی کرده تا رنگ‌های این نوع صفحه را به صفحات سوپرآمولد نزدیک کند. این صفحه‌نمایش اندازه‌ای 5.5 اینچی دارد و کیفیت Full HD برایش در نظر گرفته شده است. تراکم پیکسلی هم 401 پیکسل در اینچ است که برای مخفی ماندن پیکسل‌ها از چشم غیرمسلح کافی است.
در این زمانه که تقریبا تمام کمپانی‌ها برای پرچم‌دارانشان از صفحات با کیفیت QHD یا حتی 4K استفاده می‌کنند استفاده از صفحه‌نمایش با کیفیت Full HD برای این گوشی کمی عجیب است اما به‌هیچ‌وجه بد نیست.

image

 

کیفیت صفحه‌نمایش بسیار خوب و بهتر از آن چیزی است که انتظارش را دارید. رنگ‌ها بسیار اشباع هستند و روشنایی زیاد است. روشنایی خوب این صفحه کمک کرده تا زیر نور خورشید هیچ مشکلی بابت مشاهده محتوا برای کاربر وجود نداشته باشد.

image

 

در تنظیمات صفحه‌نمایش گزینه‌های زیادی در نظر گرفته شده است. اولین گزینه نایت مود است. با فعال کردن این تنظیم صفحه گوشی کاملا زرد و پیکسل‌های آبی خاموش می‌شود. امکان تنظیم شدت رنگ زرد به صورت دستی برای کاربر وجود دارد.

تنظیم بعدی حالت مطالعه است. این تنظیم هم تقریبا کاری شبیه نایت مود انجام می‌دهد اما همه‌چیز در این بخش خودکار است. با فعال کردن این تنظیم گوشی با هماهنگی سنسور نور و آنالیز نور محیط میزان گرمای نور صفحه را کم‌وزیاد می‌کند تا چشمان کاربر در محیط‌های مختلف برای خواندن محتوای صفحه‌نمایش خسته نشود. در این بخش امکان اضافه کردن اپلیکیشن‌های مورد نظر کاربر برای فعال شدن به صورت خودکار وجود دارد.

تنظیمات رنگ برای صفحه‌نمایش به همین‌جا ختم نمی‌شود و تنظیمی دیگر به نام کالیبراسیون صفحه در این تنظیمات دیده می‌شود که با انتخابش 4 گزینه خودکار، sRGB، DCI-P3 و تنظیم اختیاری در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. با انتخاب هرکدام از این گزینه‌ها رنگ صفحه‌نمایش تغییراتی می‌کند که کاربر می‌تواند با توجه به سلیقه و نوع بینایی‌اش بهترین تنظیم را انتخاب کند.

image

 

سیستم‌عامل و رابط کاربری

اندروید نسخه 7 پیش‌فرض روی این گوشی نصب است. روی این اندروید رابط کاربری اکسیژن او اس قرار دارد. هر چند اندروید دستگاه خام نیست اما خیلی به اندروید خام شباهت دارد. در صفحه قفل دستگاه دو میانبر دوربین و دستیار گوگل قرار دارند و نوتیفیکیشن ها به صورت کارتی در اینجا نمایش داده می‌شوند.

image

 

صفحه اصلی طراحی ساده‌ای دارد و برای قرارگیری ویجت ها و برنامه‌های پرکاربرد در نظر گرفته شده است. لیست برنامه‌های نصب شده روی گوشی با بالا کشیدن انگشت روی این صفحه نمایان و با پایین کشیدن انگشت روی صفحه اصلی نوتیفیکیشن بار ظاهر می‌شود.

صفحه اصلی به‌طور طبیعی با کشیدن انگشت به چپ و راست جا به جا می‌شود. زمانی که به صفحه اول برسید با کشیدن انگشت به سمت چپ صفحه‌ای در نظر گرفته شده است که Shelf نام دارد. در این بخش وضعیت آب‌وهوا، یادداشت‌ها، آخرین تماس‌ها، آخرین برنامه‌های استفاده شده و خلاصه‌ای از وضعیت گوشی نمایش داده می‌شود. با علامت مثبتی که انتهای این بخش وجود دارد می‌شود از ویجت های بیشتری استفاده و صفحه را پربارتر کرد.

ویژگی‌های شخصی‌سازی خوبی برای صفحه اصلی در نظر گرفته شده؛ به‌طور مثال می‌شود از بین چند نوع پکی که برای آیکون در نظر گرفته شده ‌آیکون‌های دلخواه را انتخاب کرد یا اینکه می‌توان اندازه آیکون‌ها و فاصله آن‌ها را نسبت به هم تغییر داد.

image
  
image
  
image

 

دو کلید لمسی خازنی در دو طرف کلید Home قرار دارند که امکان شخصی‌سازی آن‌ها هم وجود دارد. در بخش تنظیمات گوشی گزینه‌ای به نام Buttons قرار دارد که تمام تنظیمات این دو کلید و کلید Home را در خود جای داده است. در اینجا می‌توان نور کلیدهای لمسی را روشن یا خاموش کرد، کاربری آن دو را با هم عوض کرد، فرمانی جدید برای فشار طولانی‌مدت یا دو بار ضربه زدن روی آن‌ها تعریف کرد یا اینکه آن‌ها غیرفعال کرد و از کلیدهای ناوبری داخل صفحه‌نمایش استفاده کرد.

تنظیم بعدی برای اعمال فرمان روی گوشی با حرکات متفاوت انگشتان و دست است. به‌طور مثال با سه بار ضربه زدن روی گوشی از صفحه‌نمایش اسکرین شات گرفته شود، با برگرداندن گوشی صدای زنگ سایلنت شود. در زمان خاموش بودن صفحه‌نمایش می‌توان با چند حرکت ساده فرمان‌های از پیش تعیین شده‌ای را در گوشی اعمال کرد. به‌طور مثال با دو بار ضربه زدن روی صفحه‌نمایش صفحه روشن شود، با کشیدن دو انگشت به سمت پایین روی صفحه خاموش موزیک فعال شود یا با کشیدن حروف مشخصی به زبان انگلیسی فرامینی اعمال شود که از قبل تعیین شده‌اند.

در تنظیم نوار ابزار امکان تعیین نوع نمایش میزان باتری، نمایش سرعت شبکه، نوع نمایش ساعت و نمایش یا مخفی کردن آیکون‌های پیش‌فرض مانند وای فای یا حالت پرواز و.... وجود دارد.

image
  
image

 

سخت‌افزار

آخرین نسخه از پردازنده‌های موبایلی کوآلکام یعنی اسنپدراگون 835 در بدنه این گوشی جای گرفته است. این پردازنده 8 هسته دارد که 4 هسته آن فرکانس 2.45 و 4 هسته دیگر فرکانس 1.9 گیگاهرتزی دارند.

دو نسخه از این گوشی عرضه شده که یکی از آن‌ها حافظه رم 6 گیگابایتی و نسخه دیگر حافظه رم 8 گیگابایتی دارد. ما نسخه 8 گیگابایتی را در اختیار داشتیم که حافظه داخلی‌اش هم 128 گیگابایت بود. زمانی که همه برنامه‌ها روی گوشی بسته باشند حدود 3.8 گیگابایت از حافظه رم آزاد است که با باز شدن برنامه‌های به‌تدریج حافظه رم در دسترس کمتر می‌شود تا جایی که با باز شدن 15 برنامه روی گوشی 2.8 گیگابایت از حافظه آزاد می‌ماند.

حافظه رم بالا و پردازنده قدرتمند سبب شده‌اند نه‌تنها گوشی در اجرای هیچ بازی و نرم‌افزاری کم نیاورد بلکه برنامه‌ها را با سرعت زیادی باز و بسته کند و هیچ کندی و لگی در اجرای نرم‌افزارها شاهد نباشیم.

image

 

سنسور اثرانگشت پایین گوشی و زیر صفحه‌نمایش قرار دارد. این سنسور نقش کلید Home را هم بازی می‌کند. سرعت و دقت این سنسور در نوع خود مثال‌زدنی است. با کوچک‌ترین اشاره این سنسور اثرانگشت را شناسایی می‌کند و برایش اهمیتی ندارد انگشت از کدام طرف رویش قرار بگیرد.

درگاه سیم‌کارت سمت راست گوشی قرار گرفته است. این درگاه از دو سیم‌کارت همزمان پشتیبانی می‌کند و خبری از درگاه کارت حافظه خارجی نیست. جنس درگاه سیم‌کارت از فلز است و علاوه بر اینکه جنس بسیار خوبی دارد برای راهنمایی کاربر در قرار دادن سیم‌کارت در یک سمت آن نوشته شده که کدام قسمت باید بالا قرار بگیرد.

image
 
image

 

اسپیکر بخشی است که وان پلاس توجه زیادی به آن نداشته است. اسپیکر پایین گوشی قرار گرفته و هر چند صدایش بلند است اما کیفیت چندان خوبی، به‌خصوص زمان بلند بودن صدایش، ندارد.

image

 

باتری

ظرفیت باتری عدد عجیب‌وغریبی نیست و شاهد استفاده از باتری 3300 میلی‌آمپر ساعتی برای این گوشی هستیم. این باتری قرار است صفحه‌نمایش فول اچ‌دی را روشن نگه دارد و برای اینکار کافی به نظر می‌رسد. روی کاغذ باتری قدرتمند به نظر نمی‌رسد اما در عمل با باتری بسیار قوی روبروییم. در استفاده سنگین باتری 1 روز و نیم دوام می‌آورد که اگر این استفاده را سبک کنید می توان تا 3 روز بدون نیاز به شارژ با گوشی کار کرد. برای شارژ این باتری از صفر تا 100 درصد به زمانی در حدود 1 ساعت و 20 دقیقه نیاز است که در این زمینه وان پلاس 5 به شدت مدیون پردازنده دستگاه و پشتیبانی‌اش از شارژ سریع است.

نتایج تست‌های تکی هم به شرح زیر است:

کاهش درصد باتری در 30 دقیقه بازی آسفالت 8: 6 درصد

کاهش درصد باتری در 1 ساعت فیلم‌برداری 4K: 24 درصد

مدت‌زمان پخش مداوم ویدئوی فول اچ‌دی با شروع از شارژ 100 درصد: 16 ساعت

image

 

دوربین

وان پلاس سعی کرده است در این بخش هر چه در توان داشته ارائه کند. از دو لنز در قاب پشتی دستگاه بهره برده شده است. یکی از لنزها سنسور 16 مگاپیکسلی و زاویه دید معمولی مانند آنچه در گوشی‌های موجود در بازار می‌بینیم دارد و لنز دیگر سنسور 20 مگاپیکسلی با زاویه دید کمتر برای گرفتن عکس‌های پرتره. لنز 16 مگاپیکسلی از سنسور ساخت سونی مدل IMX398 و لنز دیگر هم از سنسور سونی مدل IMX350 استفاده می‌کند. به لطف لنز تلفوتو امکان زوم 2 برابر اپتیکال فراهم آمده است.

image

image
 
image

 

از سخت‌افزار دوربین که بگذریم به کیفیت عکس‌ها می‌رسیم که مهم‌تر از سخت‌افزار است و نتیجه کار را نشان می‌دهد. رنگ‌ها در عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی 16 مگاپیکسلی کمی از واقعیت فاصله دارند و پویاتر از آن چیزی هستند که باید باشند. ثبت جزئیات خوب است اما از گوشی‌هایی مانند گلکسی اس 8 پلاس فاصله دارد. رنج دینامیکی قابل قبول است اما توانایی ثبت جزئیات توسط دوربین در نقاط تاریک عکس به‌مراتب کمتر از نقاط روشنش است. درمجموع عکس‌های تهیه شده با دوربین اصلی کیفیت خوبی دارند و برای استفاده روزمره مناسب‌اند اما از سایر پرچم‌داران فاصله دارند.

عملکرد دوربین دوم برای گرفتن عکس‌های بوکه خوب و در حد رقبایش است. همانطور که در نمونه عکس‌ها مشاهده می‌کنید در مرز بین سوژه و محسط پس زمینه به هم ریختگی دیده نمی شود و مرزی مشخص در این قسمت دیده می‌شود. در ادامه نمونه عکس بوکه این گوشی را مشاهده کنید.

منوی دوربین در این گوشی یکی از بهترین منوهایی است که تا کنون روی گوشی‌های موبایلی دیده‌ایم. آیکون‌های تایمر، HDR، تغییر اندازه تصویر و روشن و خاموش کردن فلاش به همراه کلید مخصوصی برای بزرگنمایی اپتیکال دو برابر روی منوی دوربین مشاهده می‌شوند. کلیدی سمت چپ و بالای منو دیده می‌شود که منوی مودها را باز می‌کند. با انتخاب این کلید می‌توان نوع عکاسی را تعیین کرد و ضمنا به منوی تنظیمات دسترسی داشت. منوی دوربین از 3 تب تشکیل شده که با کشیدن انگشت به چپ و راست به آن‌ها دسترسی پیدا می‌کنید. با کشیدن منو به سمت راست فیلم‌برداری فعال می‌شود و با کشیدن انگشت به چپ حالت پرتره.

image

 

دوربین دوم عملکرد بهتری از دوربین اصلی دارد. رنگ‌ها در عکس‌های گرفته شده با دوربین این گوشی بسیار به واقعیت نزدیک‌اند اما نویز تصاویر زیاد است. زاویه دید این دوربین هم خوب است اما به‌اندازه‌ای نیست که آن را یکی از بهترین گوشی‌ها در این زمینه بدانیم.

نمونه عکس‌های دوربین اصلی در نور روز

image

image
 
image

image
 
image

image
 
image

image

image
 
image


نمونه عکس دوربین اصلی در حالت عادی، زوم 2 برابر اپتیکال و زوم 100 درصد

image

image
 
image

 

نمونه عکس پانوراما

image

 

نمونه عکس دوربین اصلی در شب

image

image
 
image

image
 
image

 

نمونه عکس دوربین در حالت Depth effect در نور شب

image
 
image

 

نمونه عکس دوربین بدون فلاش و با فلاش

image
 
image

image
  
image

 

نمونه عکس دوربین دوم در روز و شب

image


 

image
 
image

 

نمونه عکس بوکه با فعال کردن ویژگی Depth effect

image

 

نمونه فیلم تهیه شده با دوربین اصلی و کیفیت 4K

 

  
 

بخریم؟

حقیقت این است که وان پلاس 5 تغییرات و بهبودهای بسیار خوبی نسبت به نسل‌های قبلی‌اش دارد. در زمینه طراحی این بهبودها به‌خوبی مشاهده می‌شوند و شاهد عرضه گوشی‌ای بسیار شیک‌تر و خوش‌دست‌تر از نسل‌های قبلی‌اش هستیم. در بخش دوربین هر چند وان پلاس تلاش زیادی کرده تا از رقبا عقب نماند اما از آن‌ها فاصله دارد. اگر طراحی شیک، جنس بسیار خوب بدنه، سیستم‌عامل بسیار روان و سخت‌افزار قدرتمند از معیارهای شما برای انتخاب گوشی هوشمند محسوب می‌شوند وان پلاس همان چیزی است که برای شما ساخته شده است؛ اما اگر دوربین، صفحه‌نمایش و باتری تنها معیارهای انتخابی شما هستند بهتر است بعد از اینکه نگاهی به وان پلاس 5 انداختید نیم‌نگاهی هم به رقبای قدرتمندش در بازار داشته باشید. نمی‌توان در مورد قیمت گوشی نظر قطعی داد زیرا این سخت‌افزار قوی و جنس بسیار خوب بدنه می‌طلبد قیمت گوشی گران‌تر از نسل‌های قبلی باشد اما این گران بودن باعث نشده وان پلاس در بخش دوربین و باتری و حتی صفحه‌نمایش پیشرفت بیشتری نسبت به نسل‌های قبلی داشته باشد.

image

 

عکس: مرتضی احمدیه

برای خرید OnePlus 5 به فروشگاه آی سی موبایل مراجعه کنید.

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (47 نظر)

Big

۱۳۹۶/۱۲/۹
تو تهران کجا میفروشن میخوام بگیرم ؟؟

Paradox

۱۳۹۶/۱۲/۱
از ۸ گیگ رم ۵ گیگش توسط خود سیستم اشغاله فقط ۳ گیگش ازاده :!
اس ۸ اینقد رم مصرف نمیکنه اونم درمقابل این که رابط کاربری سامسونگ کمی سنگینتر از وان پلاس هستش اینقد رام مصرف نداره این ۵ گیگ را اشغال کرده از اینجا میشه فهمید این گوشی فعلا کار داره و خریدش اشتباهه :)

Soroosh

۱۳۹۶/۱۱/۲۴
ورژن 8 گیگ چه قیمته دوست عزیز؟

Soroosh

۱۳۹۶/۱۱/۲۴
شیائومی مدل ردمی نوت 3 بگیر.یکی از اقوام ما داشت ازش دزدیدن.خیلی گوشی قدرتمندی بود.

امیر اریا

۱۳۹۶/۱۰/۶
شیائومی بگیر چون ارزش خرید بالایی داره و مشکل هم ایجاد نمیکنه اگه رام گلوبال باشه امکانات بیشتری هم نسبت به هزینه ای که دارید میکنید میده تا حالا من ندیدم کسی داشته باشه و پشیمون باشه بقیه دوستان رو خبر ندارم که مشکلی داشتن با سری ۲۰۱۷ گوشی های شیائومی یا نه چون واقعا عالیه گوشی هاش