خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی Galaxy J5 2017

بررسی تخصصی Galaxy J5 2017

خانواده گلکسی جی از آن دست خانواده‌هایی است که دیر به بازار آمدند اما با ورود خودشان خیلی زود در دل کاربران جا باز کردند. این خانواده در هر نسل پیشرفتی داشته و امروز به نسخه 2017 رسیده است. در این بررسی عضو میانی یعنی گلکسی جی 5 2017 را زیر ذره بین می‌بریم.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۶/۵/۲۴

برای اولین بار که خانواده گلکسی جی معرفی شد هدف رده پایین بازار و افرادی بودند که هزینه کمی برای خرید گوشی هوشمند در نظر می گرفتند. همان سال اول خانواده جی به لطف قیمت ارزان و امکانات نسبتا خوب سخت‌افزاری محبوب شد و افراد زیادی به فکر خریدش افتادند. سال‌به‌سال این خانواده روبه‌جلو قدم برداشت و با پیشرفت در سخت‌افزار و نرم‌افزار و البته قیمت به گوشی‌های میان رده سامسونگ نزدیک شد. در این بررسی یکی از اعضای میانی این خانواده را بررسی می‌کنیم تا ببینیم با توجه به قیمتی که برایش پرداخت می‌شود تا چه اندازه می‌تواند حس رضایت کاربر را فراهم کند.

image

 

طراحی

با همان نگاه اول پی می‌برید که این گوشی ساخت سامسونگ است. شباهت زیادی بین طراحی‌ J5 2017 و خانواده Galaxy A به وجود آمده است و به طور حتم جنس فلزی بدنه در این شباهت بی تاثیر نیست. با نگاه به گوشی از جلو صفحه‌نمایشی 5.2 اینچی را می‌بینید که حدود 71 درصد از فضای قاب جلو را اشغال کرده است. بالا و پایین صفحه‌نمایش حاشیه‌ها زیادند اما در کناره‌ها شاهد حاشیه‌های بسیار کمی هستیم. پایین صفحه‌نمایش کلید فیزیکی Home کنار کلیدهای لمسی بازگشت به عقب و برنامه‌های اخیر دیده می‌شود. متاسفانه هیچ نوری برای این دو کلید خازنی در نظر گرفته نشده و در شب پیدا کردن آن‌ها مشکل است.

image

 

بالای صفحه‌نمایش دوربین دوم کنار خروجی صدای مخاطب، سنسورهای نور و مجاورت و البته فلاش قرار دارند. هیچ خبری از LED هشدار دهنده نیست و برای اینکه متوجه شوید نوتیفیکیشنی دارید باید حتما صفحه‌نمایش را روشن کنید.

image

 

لبه‌های دستگاه پر است از جزئیات مختلف؛ سمت چپ کلیدهای ولوم به‌صورت جدا از هم طراحی شده‌اند و کمی پایین‌تر از آن‌ها دو درگاه قرار گرفته است. درگاه اولی برای سیم‌کارت اول و درگاه دومی برای سیم‌کارت دوم و کارت حافظه خارجی در نظر گرفته شده‌اند. سمت چپ کلید پاور و کمی بالاتر از آن اسپیکر دیده می‌شود. قرار گرفتن اسپیکر در این مکان بهتر از قرارگیری آن در پایین گوشی است زیرا زمان بازی کردن یا فیلم دیدن این بخش از گوشی با دست کاربر پوشیده نمی‌شود.

image

image
 
image

image

 

پایین دستگاه سوکت جک 3.5 میلی‌متری صدا و درگاه ارتباطی میکرو یو اس بی و میکروفون اصلی قرار دارند و بالای گوشی هیچ گزینه‌ای دیده نمی‌شود.

image

image
 
image
 
image


 

فریم اطراف با قاب پشتی به هم پیوسته‌اند و هیچ فاصله‌ای بین آن‌ها نیست. جنس قاب پشتی و بالطبع فریم از فلز است. قاب پشتی طراحی عجیب و غریبی ندارد و همه چیز در عین سادگی در کنار هم چیده شده است. دوربین اصلی و فلاش در قابی قرار گرفته‌اند که اطرافش تراش زیبایی خورده است. لوگوی سامسونگ با جنسی از فلز در وسط این قاب دیده می‌شود و درنهایت خط‌های پلاستیکی آنتن در بالا و پایین قاب پشتی قرار دارند البته با طراحی‌ای متفاوت از آنچه تا کنون در گوشی‌های سامسونگ دیده بودیم.

image

 

 Galaxy J5 2017گوشی خوش‌ساخت و بسیار خوش‌دستی است. به لطف اندازه کوچک صفحه‌نمایش و در نتیجه اندازه کوچک شاسی به‌خوبی حتی در دست‌های کوچک جای می‌گیرد و با توجه به جنس فلزی بدنه‌اش لیز نمی‌خورد. سامسونگ رنگ‌های آبی، طلایی، صورتی و مشکی را برای این گوشی در نظر گرفته است. ما رنگ مشکی را در اختیار داشتیم و با وجود فلزی بودن بدنه مشکل به جا ماندن اثرانگشت و چربی روی آن مشهود است.

 

صفحه‌نمایش

سامسونگ مانند همیشه از صفحه‌نمایش سوپرآمولد برای گوشی هوشمندش استفاده کرده است. این صفحه‌نمایش اندازه 5.2 اینچی با رزولوشن HD دارد. تراکم پیکسلی این صفحه‌نمایش هم 282 پیکسل در اینچ است. نور صفحه‌نمایش بسیار زیاد است و در محیط باز مشکلی بابت خواندن و مشاهده محتوا در این صفحه وجود ندارد. رنگ‌ها طبق انتظار اشباع تر از حالت عادی نمایش داده می‌شوند و به همین سبب مشاهده عکس روی این صفحه بسیار جذاب است. به سبب تراکم پیکسلی پایین پیکسل‌ها با نگاه از فاصله نزدیک قابل تشخیص‌اند و این یکی از ایرادات صفحه‌نمایش محسوب می‌شود. هرچند صفحه این گوشی در نمایش رنگ سفید از صفحات IPS فاصله دارد اما در نمایش رنگ مشکی بسیار قدرتمند ظاهر می‌شود و این امر را مدیون خاموش شدن پیکسل‌ها در نقاط تاریک است. زاویه دید هم خوب است اما با بیشتر شدن زاویه افت کیفیت به‌خصوص در مناطقی با میزان بالای رنگ سفید به‌خوبی مشهود است.

image

 

همان‌طور که گفتیم رنگ‌ها در این صفحه اشباعند اما سامسونگ با قرار دادن تنظیمی به نام Screen Mode این امکان را برای کاربر فراهم کرده تا به دلخواه رنگ صفحه‌نمایش را تنظیم کند.

در تنظیمات صفحه‌نمایش گزینه‌های زیادی در نظر گرفته شده است که بیشتر مربوط به نرم‌افزارند؛ اما با این حال تنظیمات جالبی از جمله جلوگیری از روشن شدن صفحه‌نمایش در جیب به‌صورت اتفاقی یا تنظیم فیلتر نور آبی دیده می‌شوند. با فعال کردن تنظیم فیلتر نور آبی، پیکسل‌های آبی خاموش و نور زرد روی صفحه‌نمایش غالب می‌شود؛ در این بخش امکان کم‌وزیاد کردن شدت نور زرد و قرار دادن زمان‌بندی برای فعال شدنش وجود دارد. نور زردی که روی صفحه‌نمایش این گوشی غالب می‌شود بسیار پر رنگ است و تا کنون در هیچ گوشی هوشمندی چنین شدت رنگی برای نور زرد این تنظیم را ندیده بودیم.

 

سیستم‌عامل و رابط کاربری

سیستم‌عامل اندروید نسخه 7 با لباسی از جنس سامسونگ اکسپرینس نسخه 8.1 روی این گوشی نصب است. رابط کاربری جدید سامسونگ از تاچ ویز فاصله زیادی گرفته و علاوه بر سبک‌تر شدن و روان‌تر کار کردن حس بهتری را القا می‌کند.

image

 

صفحه قفل دستگاه دو میانبر دارد که قابلیت شخصی‌سازی با توجه به سلیقه کاربر دارند. پیش‌فرض دو برنامه تلفن و دوربین به این میانبرها متصل‌اند اما در تنظیمات صفحه قفل امکان جایگزینی آن‌ها با برنامه دلخواه وجود دارد.نوتیفکیشن ها، ساعت و تاریخ هم در صفحه قفل دیده می‌شوند. نکته مثبت در مورد تاریخ این است که علاوه بر نمایش تاریخ میلادی تاریخ هجری شمسی هم نمایش داده می‌شود.

image

 

با باز کردن صفحه قفل صفحه اصلی نمایش داده می‌شود. این صفحه در نسخه جدید رابط کاربری سامسونگ امکان چندین نوع حالت نمایش دارد. می‌توان تنظیمات را به گونه‌ای در نظر گرفت که تمام برنامه‌ها روی صفحه اصلی نمایش داده شوند و صفحه اپلیکیشن ها حذف شود؛ یا اینکه می‌توان کلید App Drawer را روی صفحه اصلی قرار داد و یا اینکه با بالا کشیدن و پایین کشیدن انگشت روی صفحه اصلی منوی اپلکیشن ها را باز کرد.

image

 

نوتیفکیشن بار طراحی زیبایی دارد. سوییچ‌ها با رنگ خاکستری در این بخش قرار دارند که با روشن کردنشان به آبی تغییر رنگ می‌دهند.

image

 

منوی تنظیمات طراحی جذاب و البته کاربردی‌ای دارد. در این بخش تنظیمات بسیار متنوعی دیده می‌شود که برخی از آن‌ها را توضیح می‌دهیم. اولین تنظیم که در اولین نگاه چشم را می‌گیرد تم است. با انتخاب این تنظیم بازار سامسونگ اپس برای عکس‌های پس زمینه، تم و آیکون باز می‌شود. برای دانلود و استفاده از این بخش باید یک اکانت در سامسونگ بسازید یا اینکه توسط حساب کاربری قبلی لاگین کنید. دنیایی بی‌نهایت از تم و والپیپر در این بازار وجود دارد که می‌توانید از دانلود و استفاده آن‌ها لذت ببرید.

image

 

بخش تنظیمات پیشرفته برای تعاملات غیر لمسی با گوشی در نظر گرفته شده است. اولین تنظیم در این بخش حالت استفاده از گوشی با یکدست است که به کاربر امکان می‌دهد با استفاده از 3 بار فشردن کلید Home یا کشیدن انگشت از گوشه بالای صفحه به داخل صفحه‌نمایش محتوا را کوچک‌تر و قابل دسترس تر برای کار کردن با یک دست کرد.

فعال کردن دوربین با دو بار فشردن کلید Home، حتی زمانی که صفحه گوشی قفل است، تنظیم دیگری است که در این بخش دیده می‌شود. دایرکت کال به کاربر امکان می‌دهد تا وقتی داخل پیامک‌ها یا دفترچه تلفن روی شخصی خاص قرار گرفته با نزدیک کردن گوشی به گوش بدون فشردن کلید اضافه‌ای تماس برقرار شود. تنظیم سایلنت کردن گوشی با برگرداندنش تنظیم دیگری در این بخش است که می‌توان آن را فعال یا غیرفعال کرد.

اما تنظیمی جدید در این قسمت دیده می‌شود که Dual Messenger نام‌گذاری شده است. در این تنظیم لیستی از تمام برنامه‌های پیام‌رسان اعم از تلگرام، واتس اپ یا اسکایپ که روی گوشی نصب شده‌اند مشاهده می‌شود و امکان را برای کاربر فراهم می‌کند تا دو نسخه از هر کدام از این پیام‌رسان‌ها را با دو حساب کاربری مختلف روی گوشی داشته باشد.

بخش مراقبت از گوشی در تنظیمات در نظر گرفته شده است. این قسمت از 4 بخش مجزا تشکیل شده که شامل باتری، حافظه داخلی، حافظه رم و امنیت است. با وارد شدن به این بخش گوشی هر 4 بخش را بررسی می‌کند و درنهایت با تجمیع باگ‌ها و ارورها به کاربر می‌گوید که وضعیت سلامتی دستگاه در چه سطحی است و با نمایش کلید Fix Now امکان را به کاربر می‌دهد تا وضعیت سلامتی گوشی را بهبود دهد.

image

 

نرم‌افزار در گوشی گلکسی جی 5 2017 به روز و مدرن و بسیار نزدیک به گوشی‌های پرچم‌دار است. با این رابط کاربری حس گران‌قیمت بودن در زمان کار کردن با گوشی برای کاربر القاء می‌شود.

 

سخت‌افزار

سامسونگ از پردازنده ساخت خودش یعنی اگزینوس برای این گوشی استفاده کرده است. این پردازنده با نام 7870 متشکل از 8 هسته با فرکانس 1.6 گیگاهرتز است. کنار پردازنده حافظه رم 2 گیگابایتی و حافظه داخلی 16 گیگابایتی در نظر گرفته شده است.  زمان بسته بودن تمام برنامه‌ها حدود 700 مگابایت از این حافظه آزاد است و مابقی توسط سیستم اشغال شده است. از 16 گیگابایت حافظه داخلی هم 10.9 گیگابایت آزاد و مابقی در اختیار فایل‌های سیستمی است.

پردازنده در اجرای کارهای روزمره مشکلی ندارد و حتی بعد از مدتی استفاده هم شاهد افت عملکرد آن با توجه به سنگین تر شدن سیستم‌عامل نیستیم. بازی آسفالت 8 درنهایت کیفیت بدون هیچ مشکلی روی گوشی اجرا می‌شود و هیچ لگ زدن یا افت فریمی در آن نمی‌بینیم.

image

 

سنسور اثرانگشت بخشی اصلی در تمام گوشی‌های هوشمند شده است و کمپانی‌ها این ویژگی را فدای قیمت ارزان گوشی نمی‌کنند. کلید Home در جی 5 2017 پایین صفحه‌نمایش نقش سنسور اثرانگشت را هم ایفا می‌کند. برای تعریف اثرانگشت روی این سنسور به تلاشی 20 باره نیاز است. بعدازاینکه اثرانگشت شناسایی شد در مدت‌زمان بسیار کمی و بدون اهمیت اینکه انگشت تعریف‌شده از کدام سمت روی سنسور گذاشته می‌شود اثرانگشت شناسایی‌شده و قفل صفحه باز می‌شود.

image

 

پشتیبانی از OTG برای Galaxy J5 2017 در نظر گرفته شده است که با کمک آن می‌توانید دستگاه‌های ذخیره‌سازی را مستقیما یا با تبدیل به گوشی متصل کنید. اگر حافظه ذخیره‌سازی‌ای که استفاده می‌کنید از Micro USB پشتیبانی می‌کند امکان اتصال مستقیم آن به گوشی امکان‌پذیر است اما اگر قصد اتصال حافظه USB یا Type-C را به دستگاه دارید با استفاده از یک تبدیل ماکرو یو اس بی این امکان فراهم می‌شود.

 

دوربین

برای دوربین گوشی از سنسور 13 مگاپیکسلی استفاده شده است. دوربین دوم هم سنسور 13 مگاپیکسلی دارد اما اندازه دهانه دیافراگم دوربین اصلی f/1.7 و برای دوربین دوم f/1.9 است و این معنی را می‌دهد که نور بیشتری وارد لنز دوربین اصلی می‌شود.

image

image
 
image

 

منوی دوربین نسبت به گوشی‌ای مانند گلکسی اس 8 بسیار ساده‌تر است. در بالای منو سه کلید تنظیمات، فلاش و سوییچ به دوربین دوم قرار دارند در حالیکه پایین تنها گزینه روتوش در نظر گرفته شده است. با کشیدن انگشت از راست به چپ روی این منو مودها و با کشیدن انگشت از چپ به راست فیلترها نمایش داده می‌شوند. منوی دوربین دوم هم دقیقا همانند منوی دوربین اصلی است. با کشیدن انگشت روی منوی اصلی از بالا به پایین یا بالعکس سوییچ بین دوربین دوم و دوربین اصلی انجام می‌شود.

image

 

در زمینه کیفیت در عکاسی گوشی شباهتی به دیگر محصولات ساخت سامسونگ ندارد. رنگ ها در عکس های گرفته شده با دوربین این گوشی رنگ پریده اند و بر خلاف انتظاری که از سامسونگ داریم اشباع بودن در آن ها دیده نمی شود. ثبت جزئیات در حد متوسط است و با زوم کردن روی عکس ها به ثبت کم جزئیات می توان پی برد. نکته مهم در عکس های گرفته شده با این گوشی رنج خوب دینامیکی است. همانطور که در نمونه عکس ها مشاهده می کنید جزئیات در نقاط تاریک و روشن به یک اندازه قابل مشاهده اند و دوربین توانایی خوبی در تشخیص مناطق تاریک به همان نسبت مناطق روشن دارد.

فیلم‌برداری در این دوربین با کیفیت Full HD انجام می‌شود. فیلم‌های گرفته شده با این گوشی شفاف و پر جزئیات هستند و میکروفون در ضبط صدا بسیار خوب عمل می‌کند اما به علت نبود تثبیت‌کننده اپتیکال تصویر یا همان OIS در حرکت فیلم‌ها لرزش زیادی دارند.

 

نمونه عکس‌های دوربین اصلی نور روز

image

image
 
image

image
 
image

image

image
 
image

image
 
image

image

 

نمونه عکس‌های ماکرو

image

image
 
image

 

نمونه عکس‌ دوربین در حالت عادی و زوم 100 درصد

image
 
image

 

نمونه عکس دوربین اصلی - پانورما

image

 

نمونه عکس دوربین دوم در روز

محمد شکوری

 



نمونه عکس‌های دوربین اصلی در نور شب

image

image
 
image

image
 
image

 

نمونه عکس دوربین اصلی در نور شب بدون فلاش و با فلاش

image
 
image

 

 

نمونه عکس دوربین دوم بدون فلاش و با فلاش

محمد شکوری
 
محمد شکوری

 

نمونه فیلم گرفته شده با گوشی

 

 

باتری

باتری ظرفیت 3000 میلی‌آمپر ساعتی دارد. این باتری به لطف صفحه‌نمایش با کیفیت HD و پردازنده کم‌مصرف قرار نیست کار سخت و عجیبی انجام دهد. در استفاده روزمره و البته نه‌چندان سنگین باتری حدود 1 روز و نیم دوام می‌آورد. برای شارژ این باتری از صفر تا 100 درصد هم به زمانی در حدود 2 ساعت 20 دقیقه نیاز است که برای باتری‌ای 3000 میلی‌آمپرساعتی خوب به نظر می‌رسد. نتایج تست‌های تکی هم به شرح زیر است:

کاهش درصد باتری در 30 دقیقه بازی آسفالت 8: 8 درصد

کاهش درصد باتری در 1 ساعت فیلم‌برداری: 20 درصد

مدت‌زمان خاموش شدن با پخش مدام ویدئوی فول اچ‌دی با شارژ 100 درصد: 12 ساعت

image

 

بخریم؟

همان‌طور که گفتیم خانواده گلکسی جی جزو خانواده‌های محبوب و پرفروش هستند. با تبدیل جنس پلاستیکی بدنه به فلزی به‌طور حتم محبوبیت این خانواده بیشتر از پیش خواهد شد اما نکته‌ای که احتمالا اثر منفی در این بخش می‌گذارد بالارفتن قیمت است. از ویژگی‌های خوب این گوشی می‌توان به جنس فلزی بدنه، دوربین 13 مگاپیکسلی، باتری 3000 میلی‌آمپر ساعتی و طراحی جذاب و خوش‌دست اشاره کرد. بالاتر بودن قیمت این گوشی نسبت به رقبای هم‌رده‌اش تنها نکته منفی در مورد این گوشی محسوب می‌شود که احتمال منصرف کردن برخی خریداران را در پی دارد. به‌هرحال اگر به دنبال گوشی تقریبا ارزان با امکانات سخت‌افزاری در حد یک میان رده باشید Galaxy J5 2017 با ظاهری معقول انتخابی خوبی در بازار است.

image

 

عکس: مرتضی احمدیه

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (153 نظر)

امیر

۱۴۰۱/۱۱/۱۵
سلام میگم ساعت صفحه قفل نداره

ARSHAM

۱۴۰۱/۱/۲۲
سلام منم همین گوشی سامسونگ گلکسی j5 پرو رو دارم اندروید ۹ و باتری ۳۰۰۰ رم ۲ و ۱۶ گیگ هست ساخت ویتنام و گوشی خیلی خوبیه.

ARSHAM

۱۴۰۱/۱/۲۱
سلام من همین گوشی سامسونگ گلکسی J5 پرو ۱۶ گیگ دارم رم ۲ اندروید ۹ باتری ۳۰۰۰ گوشی خیلی خوبیه و ازش راضی هستم.

امر

۱۳۹۹/۱۲/۱
گوشی خوبیه

Mohammad

۱۳۹۹/۲/۲۳
اون برادرانی که میگن این گوشی مشکل داره یا هنگ میکنه گوشیشون ساخت چینه گوشی هایی که ساخت ویتنام خیلی بهتر از ساخت چینه