خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی Sony Xperia L1

بررسی تخصصی Sony Xperia L1

سونی به دنیای رقابت در گوشی‌های میان‌رده بازگشته است. اکسپریا ال 1 جدیدترین گوشی میان‌رده سونی است که با قیمتی رقابتی در بازار عرضه شده است. با هم به بررسی مزایا و معایب این گوشی ارزان قیمت می‌پردازیم.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۶/۳/۳۱

سونی درنهایت گوشی‌ای ارزان‌قیمت را از خانواده جدید اکسپریاهایش معرفی کرد. این گوشی جانشینی برای خانواده قدیمی L است و اکسپریا ال 1 نام دارد. این گوشی در نگاه اول نشان نمی‌دهد گوشی ارزان‌قیمتی باشد اما بعد از مدتی کار کردن با آن به‌خوبی متوجه ارزان‌قیمت بودنش می‌شوید. در ادامه شما را بیشتر با این محصول آشنا و از مزایا و معایبش صحبت می‌کنیم.

 

طراحی

همان‌طور که گفتیم در نگاه اول به‌هیچ‌عنوان متوجه ارزان‌قیمت بودن گوشی نمی‌شوید. شکل ظاهری L1 شباهت زیادی به گوشی‌های دیگر خانواده سونی دارد. در قاب جلو صفحه‌نمایش 5.5 اینچی حدود 75 درصد فضا را به خودش اختصاص داده است. حاشیه‌های صفحه‌نمایش در کناره بسیار کم و در عوض در بالا و پایین بسیار زیاد است. بالای صفحه‌نمایش لوگوی سونی به همراه دوربین دوم، سنسورها و خروجی صدای مخاطب قرار دارند درحالی‌که پایین صفحه‌نمایش هیچ گزینه‌ای دیده نمی‌شود.

image

image
  
image

 

جنس فریم اطراف با قاب پشتی یکسان است اما طراحی آن‌ها از هم جداست. پلاستیکی که برای قاب پشتی و فریم گوشی در نظر گرفته‌شده جنس بسیار بدی دارد. این پلاستیک جنس بسیار زبری دارد و دست را آزار می‌دهد؛ البته بعد از مدتی استفاده به این جنس عادت می‌کنید اما دوباره که گوشی را زمین می‌گذارید و می‌خواهید برداریدش بازهم این جنس آزاردهنده است. مزیت استفاده از این نوع پلاستیک این است که هیچ اثرانگشت یا لک چربی روی آن نمی‌ماند و در ضمن به‌هیچ‌وجه لیز نمی‌خورد.

در لبه سمت راست کلیدهای ولوم و پاور و در لبه سمت چپ درگاه سیم‌کارت‌ها و کارت حافظه خارجی قرار دارند. میکروفون اصلی به همراه درگاه ارتباطی Type-C و اسپیکر در پایین و میکروفون دوم به همراه سوکت جک 3.5 میلی‌متری صدا در بالا قرار دارند. قاب پشتی بااینکه جنس آزاردهنده‌ای دارد زیبا طراحی‌شده. دوربین به همراه فلاش LED بالای قاب پشتی و سمت چپ قرار دارند. لوگوی NFC  برای نشان دادن مکان قرارگیری کیت NFC در قاب پشتی حک‌شده و لوگوی XPERIA هم زیر آن دیده می‌شود.

image
  
image

image
  
image

image

image
  
image
  
image

image

 

Xperia L1 گوشی خیلی خوش‌دستی نیست و با یکدست به‌سختی می‌توان با آن کار کرد. ضخامت زیاد دستگاه در کنار بالانس نامناسب وزنی از دلایل خوش‌دست نبودن این گوشی ارزان‌قیمت محسوب می‌شوند.

image

 

صفحه‌نمایش

سونی از صفحه‌نمایش IPS برای این گوشی استفاده کرده است. این صفحه‌نمایش کیفیت HD و تراکم پیکسلی 267 پیکسل در اینچ دارد. با این تراکم پیکسلی نباید انتظار زیادی از این صفحه‌نمایش داشته باشید. پیکسل‌ها به‌راحتی در این صفحه‌نمایش با چشم غیرمسلح قابل‌تشخیص هستند. رنگ‌ها در این صفحه‌نمایش زنده و پویا نمایش داده می‌شوند و نور زیاد صفحه هم یکی از ویژگی‌های خوبش است. نور خوب کمک می‌کند تا در نور خورشید به‌راحتی بتوانید محتوای صفحه‌نمایش را مشاهده کنید و مشکلی از این بابت با گوشی نداشته باشید. زاویه دید زیاد یکی دیگر از ویژگی‌های خوب این صفحه‌نمایش است که به لطف جنس IPS نصیبش شده است.

در تنظیمات صفحه‌نمایش گزینه‌ای به نام کنترل هوشمند نور وجود دارد که با فعال کردنش تا زمانی که گوشی در دستان کاربر باشد و در حال مشاهده صفحه‌نمایش، نور صفحه کم نخواهد شد و صفحه خاموش نمی‌شود.

image

 

سخت‌افزار

درحالی‌که بیشتر گوشی‌های هوشمند گران‌قیمت و ارزان‌قیمت به سنسور اثرانگشت مجهزند خبری از سنسور اثرانگشت در این گوشی نیست و این موضوع تعجب‌آور است.

درگاه سیم‌کارت از دو سیم‌کارت همزمان پشتیبانی می‌کند و درگاه کارت حافظه خارجی هم در بخشی جدا در کنارش قرار دارد.

image
  
image

 

اسپیکر در پایین گوشی قرارگرفته و کیفیت نامناسبی دارد. بلندی صدای اسپیکر بسیار کم است و در بیشترین حالت صدای ساطع‌شده از آن را، به‌خصوص در محیط‌های شلوغ، به‌سختی می‌توان شنید. علاوه بر بلندی کم‌صدا کیفیت هم خوب نیست و وقتی صدا را تا آخر زیاد کنید صدا تیز می‌شود.

از پردازنده 4 هسته‌ای مدیاتک MT6737T برای ساخت این گوشی استفاده شده است. هر کدام از هسته‌های این پردازنده فرکانس 1.45 گیگاهرتزی دارند. این پردازنده 64 بیتی برای گوشی میان رده بسیار خوب به نظر می‌رسد و قابلیت پشتیبانی از شبکه پرسرعت 4G را هم دارد. باوجوداینکه پردازنده از حافظه رم 3 گیگابایتی پشتیبانی می‌کند سونی تصمیم گرفته تا از حافظه رم 2 گیگابایتی برای این دستگاه استفاده کند. در هنگام باز بودن برنامه‌های زیاد روی گوشی تنها 500 مگابایت از این حافظه آزاد و در اختیار کاربر است. گوشی این 500 مگابایت حافظه را هم مدیون رابط کاربری فوق‌العاده سبک سونی است.

image
  
image

 

برخلاف انتظار در اجرای بازی‌ها و برنامه‌های سنگین پردازنده مشکلی ندارد و حتی بازی آسفالت 8 با نهایت کیفیت به‌راحتی و روانی روی دستگاه اجرا می‌شود. تنها مشکل در باز و بسته کردن برنامه و سوییچ کردن بین برنامه‌هاست که پردازنده در این بخش ضعیف عمل می‌کند.

 

نرم‌افزار

نسخه 7 اندروید پیش‌فرض روی این گوشی نصب شده است. این اندروید با رابط کاربری مخصوص سونی که شباهت بسیار زیادی به اندروید خام دارد پوشانده شده. خوشبختانه رابط کاربری سونی بهبودهای بسیار خوبی داشته و قدم‌های بلندی به سمت بهتر کارکردن برداشته است. بسیاری از عملکردهای نرم‌افزاری دستگاه شبیه به اندروید خام است و تنها در بخش‌هایی مانند ظاهر تنظیمات، صفحه قفل یا تم‌ها تفاوت دیده می‌شود. به نظر ما در حال حاضر رابط کاربری سونی یکی از بهترین رابط کاربری‌هاست که در کنار حفظ روانی کارکرد اندروید خام توانسته امکانات مفیدی را هم در خود داشته باشد.

image
  
image
  
image

image
  
image

image
  
image

 

دوربین

دوربین با سنسور 13 مگاپیکسلی به عنوان دوربین اصلی این گوشی استفاده شده است. سونی از نهایت قدرت پردازنده برای دوربین بهره برده و بالاتر از این سنسور برای دوربین نمی‌شد استفاده کرد. این دوربین امکانات زیادی در خودش ندارد و می‌تواند با کیفیت فول اچ‌دی فیلم‌برداری کند. دوربین دوم هم سنسور 5 مگاپیکسلی دارد و با کیفیت فول اچ‌دی فیلم‌برداری می‌کند.

image

image
  
image

 

منوی دوربین ساده است و جزئیات زیادی در آن تعریف نشده است. در این منو پایین کلید شاتر، تنظیمات و آخرین عکس گرفته‌شده قرار دارند درحالی‌که بالای منو سه تب فیلم‌برداری، عکاسی خودکار و عکاسی دستی وجود دارد. سوییچ بین دو دوربین و تنظیم فلاش هم در بخش بالای منو قرار دارند. یکی از ویژگی‌های خوب منوی این دوربین راهنمایی‌هایی است که انجام می‌دهد. به‌طور مثال اگر می‌خواهید از سوژه‌ای نزدیک عکس بگیرید دوربین به حالت ماکرو تغییر حالت می‌دهد و کنار آیکون ماکرو با نمایش دوربینی روی سه‌پایه به کاربر هشدار می‌دهد که باید لرزش دست در کمتری حالت باشد.

image

 

دوربین در حد و اندازه یک دوربین 13 مگاپیکسلی نیست و خیلی کمتر از آن ظاهر می‌شود. باوجوداینکه رنگ‌ها خوب در عکس‌ها ثبت می‌شوند ثبت جزئیات در پایین‌ترین حالت ممکن قرار دارد. به همین نسبت رنج دینامیکی هم بسیار بد است و ثبت جزئیات در مناطق تاریک و روشن عکس هیچ همخوانی باهم ندارند.

 

نمونه عکس‌های دوربین اصلی در روز

image

image
  
image

image
  
image

image

image
  
image

image

نمونه عکس‌های دوربین اصلی در شب

image
  
image

image
  
image

 

نمونه عکس دوربین اصلی با فلاش و بدون فلاش

image
  
image

 

باتری

باتری با ظرفیت 2620 میلی‌آمپر ساعت در قاب پشتی این گوشی جای گرفته است. ظرفیت باتری بالا نیست اما از آن‌طرف کار سختی هم قرار نیست انجام دهد. در استفاده روزمره و انجام کارهای معمولی (مانند چند ساعت کار کردن با شبکه‌های اجتماعی، چند دقیقه مکالمه، گرفتن چند عکس و چند دقیقه فیلم‌برداری و درنهایت کمی بازی کردن) باتری 1 روز کامل دوام می‌آورد و در انتهای شب هم 20 تا 25 درصد شارژ برایش باقی می‌ماند.  خبری از تکنولوژی شارژ سریع در این گوشی نیست و به همین سبب مدت زمانی حدود 3 ساعت برای شارژ صفر تا 100 این باتری نیاز است.

image

 

باید بخریم؟

سونی همیشه در تولید گوشی‌های میان رده خوب عمل کرده و میان رده‌هایش قابل‌رقابت با گوشی‌های ساخت کمپانی‌های دیگر بوده‌اند. Xperia L1 هم میان رده‌ای زیبا اما نه‌چندان خوش‌دست است که قیمت خوبی برایش در نظر گرفته‌شده. خرید این گوشی را می‌توان به‌راحتی به کسانی پیشنهاد داد که عاشق سونی هستند اما قصد پرداخت هزینه زیادی برای گوشی‌های موبایل ندارند. در ضمن نمی‌توان از حضور رقبایی مانند P10 lite یا Galaxy A3 2017 هم غافل بود که در کنار قیمت بسیار مناسب امکانات سخت‌افزاری بعضا بهتری ارائه می‌دهند.

image

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (38 نظر)

ALI

۱۳۹۷/۲/۹
سلام به همه من میخوام اینو واس بابام بگیرم گوشی قبلیش گرند پرایم پلاس بود دزدیدن به نظرتون این بهتره یا برم همونو بگیرم؟

کرامت

۱۳۹۶/۷/۲۲
بله otg ساپورت نمیکنه عزیز ahmad جان میکرو یو اس بی که نزدن (اصلا داخلش نمیره) که شما میگی کابل مخصوص به خودشو داره همون کابلو استفاده کردن و منم استفاده کردم حتی توی یوتیوب فیلمشم هست باانواع کابل ها تست میکنه otgساپورت نمیکنه این گوشی

ahmad

۱۳۹۶/۷/۱۷
قدمعلی جان پورت این گوشی usb type c و باید کابل مخصوص خودشو بگیری که تو بازار فراوونه قیمتشم فقط یکم گرون تره من از اینتر نت بدون پست 11 هزار تومن خریدمش

zizo

۱۳۹۶/۷/۷
موافقم باهاتون منم همکار هستم در زمینه موبایل ایا شما از این گوشی استفاده کردین؟نظرتون راجبش چیه ایا در حد سری J5 سامسونگ هست؟ و این که OTG ساپرت میکنه؟

محمد

۱۳۹۶/۵/۱۸
دوستان من otg زدم ساپورت نکرد
متاسفانه ی سری برنامه ها هم روش نصب نمیشه و خطای بستن میده. گوشی خوبیه در کل باتریشم متوسطه.