خانهبررسی‌ها
بررسی اولیه Android O

بررسی اولیه Android O

جدیدترین نسخه از اندروید معرفی شد و در این نسخه شاهد تغییراتی هم در کارکرد هم در هسته سیستم عامل بودیم.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۶/۲/۲۷

همان‌طور که حتما در خبرها مشاهده کردید امشب گوگل آخرین نسخه از اندروید را معرفی کرد. این اندروید با نام اختصاری O شناخته می‌شود. در این مراسم مدیران گوگل ادعا کردند که تا این لحظه 2 میلیارد گوشی فعال و مجهز به اندروید روی کره زمین وجود دارد. این عدد می‌تواند به روشنی نشانگر اهمیت اندروید به سبب ضریب نفوذ بالایش میان کاربران باشد. در این مقاله به بررسی اجمالی جدیدترین نسخه اندروید یعنی گوگل O می‌پردازیم و بعد از عرضه نهایی بیشتر در موردش صحبت می‌کنیم.

پیش از اینکه به معرفی این اندروید بپردازیم آماری مختصر اعلام می‌کنیم از تمام بخش‌هایی که اندروید در آن ها به کار می‌رود. 24 برند مختلف از اندروید ور روی ساعت های هوشمندشان استفاده می‌کنند و استفاده کنندگان از اندروید اوتو 10 برابر شده است. ولو و آئودی هم به دنیای اندروید پیوسته‌اند و در نهایت هر 2 ماه 1 میلیون تلویزیون اندرویدی فعال می‌شود.

 

Android O

اندروید O تابستان امسال عرضه می‌شود. امکانات جدیدی در این نسخه از اندروید به چشم می‌خورد که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم.

image

 

تصویر در تصویر

این ویژگی به کاربر امکان می‌دهد دو فرمان را همزمان انجام دهد. بنابراین زمانی که در حال مکالمه ویدیویی با دوست خودتان هستید می‌توانید تقویم را چک کنید، ویدیو تماشا کنید و هر کار دیگری که فکرش بکنید. گوگل ادعا کرده که ویژگی تصویر در تصویر را توسعه داده تا کاربران بتوانند روی هر اندازه‌ای از صفحه نمایش دو فرمان را کنار هم داشته باشند.

 

نوتیفیکیشن دات

این ویژگی تحولی در بخش نوتیفیکیشن‌های اندروید به وجود می آورد. با استفاده از این ویژگی جدید راه رسیدن به نوتیفیکیشن گسترده شده است. در این ویژگی یک دایره کوچک روی آیکون اپلیکیشن ظاهر می‌شود. این آیکون زمانی روی اپلیکیشن ظاهر می‌شود که نوتیفیکیشن خوانده نشده در آن اپ وجود داشته باشد. با فشار طولانی روی این آیکون پیش‌نمایشی از آن روی صفحه نمایان می‌شود.

image

 

قابلیت پر کردن خودکار

با کمک این ویژگی نیاز به تایپ نام کاربری، پسورد و آدرس به طور مکرر از بین می‌رود. این روش به خصوص برای زمانی بسیار کاربردی است که کاربر یک محصول جدید خریداری می‌کند. با کمک Auto Fill دیگر نیازی نیست تا کاربر همه پسوردهایش را روی این محصول جدید وارد کند. این قابلیت از کروم وارد اندروید شده است.

قابلیت انتخاب هوشمند متن

این قابلیت برای کپی/پیست کردن در اندروید به کار گرفته می‌شود. با استفاده از این ویژگی جدید اندروید سرفصل‌هایی مانند لینک‌ها، آدرس‌ها، شماره تلفن‌ها و آدرس ایمیل‌ها را تشخیص می‌دهد. بنابراین زمانی که به طور مثال روی بخشی از آدرس یا لینک کلیک کنید گوشی تمام آن آدرس یا لینک را به طور خودکار انتخاب می‌کند و تجربه‌ای دوست‌داشتنی در کپی/پیست کردن را برای کاربر به ارمغان می‌آورد.

بهینه‌سازی سیستم

در اندروید نسخه O کار زیادی انجام شده تا برنامه‌ها با سرعت زیادتر و روان‌تر باز شوند. به طور مثال تغییر جدی‌ای در زمان باز شدن برنامه‌ها انجام شده است.

محدود کردن برنامه‌ها در پس زمینه

تا پیش از این برنامه‌ها می‌توانستند در پس زمینه به راحتی از منابع خودشان دیتا دریافت کنند و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود نداشت. این امر باعث می‌شود تا در کارکرد گوشی و به خصوص کارکرد باتری اثری نامطلوب ایجاد شود. در اندروید نسخه O پس از این محدودیت‌هایی در سرچ شبکه وای فای، مکان یاب و باز بودن برنامهها در پس زمینه ایجاد شده است. این محدودیت از مصرف زیاد دیتا و پیرو آن از مصرف زیاد باتری و اثرنامطلوب در کارکرد گوشی جلوگیری می‌کند.

عمر باتری

برنامه های زیادی در پس زمینه عمر باتری را هدر می دهند اما گوگل O با محدود کردن هوشمند فعالیت برنامه‌ها در پس زمینه عمر باتری را افزایش می‌دهد.

زمان شروع به کار

زمان شروع به کار در این اندروید بسیار سریع است و به ادعای گوگل این نسخه از اندروید 2 برابر سریعتر از گوگل پیکسل شروع به کار می‌کند.

تغییرات ظاهری

از نظر ظاهری این نسخه از اندروید تفاوت خیلی زیادی با اندروید نوقا ندارد. بخش تنظیمات کاملا تغییر پیدا کرده و علاوه بر اینکه رنگ‌ها در این بخش متفاوت از نسل قبلی است جایگیری این تنظیمات هم متفاوت است. صفحه تنظیمات سریع که با پایین کشیدن نوتیفیکیشن بار ظاهر می‌شود محتوای بیشتری در اختیار کاربر قرار می‌دهد. نوتفیکیشن‌ها هم تغییرات مفیدی در خودشان می بینند. با کشیدن کارت یک نوتیفیکیشن به سمت راست تنظیمی جدید نمایش داده می‌شود که "به تاخیر انداختن" نامیده می‌شود. با انتخاب این ویژگی می‌توان به طور انتخابی 15 دقیقه، 30 دقیقه یا 1 ساعت آن نوتیفیکیشن را به تاخیر انداخت و از گوشی خواست تا این نوتیفیکیشن در آن زمان دوباره نمایش داده شود.

تغییر دوست داشتنی دیگر این است که می توان از این پس میانبرهایی که در صفحه قفل قرار دارند را تغییر داد. به عنوان مثال می‌توان در عوض میانبر دوربین از میانبر توییتر استفاده کرد. نسخه بتا از اندروید O از امروز در دسترس قرار خواهد گرفت.

image

 

اندروید Go

گوگل این نسخه از اندروید را برای کمک به کمپانی‌ها در تولید گوشی‌های ارزان قیمت به کار گرفته است و با عرضه این اندروید می‌خواهد کاربران زیادتری از جمله کسانی که به دنبال گوشی‌های ارزان هستند را به دنیای اندروید جذب کند.

اندروید Go نسخه‌ای ضعیف از اندروید O است که برای گوشی‌های ضعیف طراحی شده است. این اندروید برای دیوایس‌هایی استفاده خواهد شد که حافظه رم 1 گیگابایت و کمتر دارند.

برنامه‌های گوگل در این نسخه از اندروید برای استفاده کمتر از حافظه، فضای ذخیره سازی و دیتاهای موبایل بهینه شده‌اند. در بازار گوگل پلی این دستگاه‌ها برنامه‌هایی پیشنهاد داده می‌شوند که منحصرا برای این نوع گوشی‌های موبایل طراحی و توسعه داده شده‌اند. با وجود این امکان استفاده از تمام برنامه‌های گوگل پلی برای کاربران این گوشی‌ها و این نسخه از اندروید وجود دارد.

در کنار این نسخه از اندروید یوتوب Go هم معرفی شد که برای کاربران گوشی‌های ارزان درست شده تا مصرف دیتا را کاهش دهد.

 

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (14 نظر)

مهران

۱۳۹۷/۹/۲۷
سلام گوشی من موتورالا جی۵ اس هستش هرکار میکنم از نسخه ۷ به نسخه بالاتر اپدیت نمیشه موردش چیه ایا کسی میتونه کمکم کنه

Alireza

۱۳۹۶/۱۱/۹
سلام کسی میدونه برای گوشی Huawei Y7prime اندروید 8کی عرضه میشه. ??????
میدونم تو لیست گوشی هایی که اندروید دریافت میکنن هست ولی زمانش نمیدونم. ???

آدینا

۱۳۹۶/۸/۱۴
با سلام خدمت شما:ببخشید من دارنده یک دستگاه گوشی گلکسی اس 6 سامسونگ هستم که اندروید ارجینالم 5 بود و به تناوب به 7 ارتقا دادمش.میخواستم بپرسم آیا اندروید 8 برای گوشیهای ما عرضه میشه یا نه؟و اینکه آیا میان افزاری بین اندروید هفت و هشت برای این گوشی عرضه میشه؟با تشکر از شما

پارسیا

۱۳۹۶/۵/۵
اقایون داداشا برید تو گوگل سرچ کنید کدام گوشی ها به اندروید ۸ ارتقا میایند گوشیتونو پیدا کنید اگه دیدید پیدا نشد ینی براش نمیاد خوشبختانه که برا من میاد گوشیم a5 2017

Mohammad

۱۳۹۶/۳/۲۱
با سلام و خسته نباشید اقایه شکوری میخواستم بدونم برایه گوشی هایه +Note5 s6 edge اندروید ۸ میاد