خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی OnePlus 3T

بررسی تخصصی OnePlus 3T

وان‌پلاس در بین گوشی‌های چینی بازار یکی از بهترین‌ها و در عین حال یکی از ناشناخته‌ترین‌هاست. در این بررسی نگاهی عمیق به جدیدترین پرچمدار این شرکت یعنی وان‌پلاس 3T انداخته‌ایم تا ببینیم چرا لقب این گوشی قاتل پرچمداران بازار است.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۶/۱/۲۳

گوشی‌های هوشمند چینی با اینکه در سال‌های اخیر به پیشرفت‌های زیادی دست یافته‌اند اما هنوز نتوانسته‌اند چنان که باید و شاید اعتماد خریداران را جلب کنند.

اما ماجرای وان‌پلاس کمی متفاوت است. وان‌پلاس از همان اولین گوشی هوشمندی که وارد بازار کرد رویه متفاوتی را در بازاریابی و فروش محصول درپیش گرفت. آنها گوشی خود را با روش ثبت‌نام و دریافت دعوتنامه به دست خریدار رساندند و به‌دنبال آمار بالای فروش نبودند. تنها چیزی که در سر مدیران وان‌پلاس وجود داشت القای حس متفاوت بودن و خاص بودن به مشتریان گوشی‌های وان‌پلاس بود.

وان‌پلاس کیفیت ساخت گوشی‌هایش را در اولویت قرار داد و از همان ابتدای کار سراغ سخت‌افزارهایی رفت که اغلب در گوشی‌های پرچمدار و گران‌قیمت دیده می‌شدند. مانند پردازنده کوالکام که امروز به ندرت در گوشی‌های چینی دیده می‌شود.

از شما دعوت می‌کنیم تا در این بررسی، تجربه کاربری ما را از جدیدترین گوشی هوشمند وان‌پلاس یعنی OnePlus 3T مطالعه کنید.

image

طراحی

کمتر کسی می‌تواند به وان‌پلاس 3T نگاه کند یا آن را در دست گیرد و در طراحی آن ایرادی پیدا کند. این گوشی در بدنه یکپارچه فلزی ساخته شده و اندازه مناسبش با توجه به صفحه نمایش ۵.۵ اینچی آن را گوشی زیبا و خوش‌دستی کرده است. در لبه راستی دکمه پاور و درگاه سیم‌کارت قرار گرفته و در لبه سمت چپ آن دکمه کم و زیاد کردن صدا و دکمه سه حالته سایلنت قرار دارد.

image
 
image

دکمه سه حالته برای سایلنت کردن بیش از هر چیزی ما را یاد آیفون می‌اندازد که برای سایلنت کردن آن یک دکمه فیزیکی در سمت چپ تمام مدل‌های آن قرار دارد. اما در وان پلاس این دکمه سه حالت دارد؛ حالت سوم گوشی را به وضعیت Do Not Disturb می‌برد که واقعا کاربردی است و پس از مدتی کار با گوشی لزوم وجود آن را درک خواهید کرد. در لبه بالایی گوشی چیزی قرار ندارد اما روی لبه پایینی آن بلندگو، درگاه USB-C، میکروفن مکالمه و درگاه ۳.۵ میلیمتری هدفون به چشم می‌خورد.

image

خطوط پلاستیکی در بالا و پایین قاب پشتی وان‌پلاس 3T دیده می‌شود که مربوط به آنتن‌های ارتباطی گوشی است. دوربین ۱۶ مگاپیکسلی آن متأسفانه از بدنه بیرون زده و در پایین آن فلش LED تعبیه شده است. بالای دوربین نیز میکروفن دوم گوشی برای ضبط بهتر صدا هنگام فیلم‌برداری و همچنین از بین بردن نویز مکالمه قرار گرفته است.

image

وان‌پلاس 3T حدود ۱۵۸ گرم وزن دارد و در سه رنگ طلایی، مشکی مات و خاکستری تیره عرضه شده است.

بطور کلی طراحی وان‌پلاس 3T چشم‌نواز و بدون نقص است. قرارگیری دکمه‌ها در اطراف گوشی نیز با دقت بالایی انجام شده و هنگامی که گوشی را در دست دارید ضعفی از این بابت احساس نمی‌کنید.

صفحه نمایش

وان‌پلاس 3T به صفحه نمایش ۵.۵ اینچی با رزولوشن فول اچ‌دی و پنل Optic Amoled مجهز است. احتمالا این سوال برایتان پیش می‌آید که اپتیک امولد چیست ؟ اپتیک امولد در واقع همان پنل سوپر امولد است که وان‌پلاس تغییراتی در آن داده و نام اپتیک امولد را روی آن گذاشته است. وان‌پلاس در کانتراست و حرارت رنگ‌ها در این صفحه نمایش دست برده تا به قول خودش به تصویر بهتری نسبت به پنل سوپر امولد دست پیدا کند. آنها عقیده دارند که رنگ‌های نمایش داده شده در پنل اپتیک امولد و همچنین کیفیت تصویر آن در شرایط نوری شدید مانند نور آفتاب بسیار بهتر از پنل سوپر امولد است.

image

در تنظیمات نمایشگر گزینه‌ای قرار داده شده که امکان می‌دهد رنگ‌ها را به حالت sRGB تغییر دهید. با این تغییر رنگ‌ها به حالت طبیعی و واقعی نزدیک‌تر می‌شوند و از وضعیت اغراق شده یا Saturated خارج می‌شوند. 

نسبت پنل صفحه نمایش به قاب جلویی گوشی ۷۳.۱ درصد است و شاهد حاشیه‌های نسبتا زیادی در بالا و پایین پنل نمایشگر هستیم اما حاشیه‌ها در سمت راست و چپ ناچیز است. برای محافظت از نمایشگر و قاب جلویی گوشی از شیشه گوریلا گلس ۴ استفاده شده که عملکرد قابل قبولی در برابر خط و خش دارد.

image

جدا از ادعای وان‌پلاس در کیفیت پنل اپتیک امولد، تجربه ما نیز از کار با آن جذاب و رضایت‌بخش بود. کیفیت تصویری که در این پنل می‌بینید بسیار بالاست و در زیر نور آفتاب نیز تصویر آن واضح و شفاف است.

سخت‌افزار

سخت‌افزار بعد از طراحی زیبا دومین نقطه قوت وان‌پلاس 3T است. وان‌پلاس مدت کوتاهی پس از عرضه وان‌پلاس 3، پرچمدار خود را به پردازنده جدیدتری به‌روز و با نام وان‌پلاس 3T روانه بازار کرد.

این گوشی به اسنپدراگون ۸۲۱ مجهز است که شامل دو هسته ۲.۳۵ گیگاهرتزی و ۲ هسته ۱.۶ گیگاهرتزی شده و ۶ گیگابایت رم دارد. وظیفه پردازش گرافیکی نیز برعهده تراشه آدرنو ۵۳۰ گذاشته شده است.

اگر با پرچمدارانی که ۴ گیگابایت رم دارند کار کرده باشید متوجه شده‌اید که حافظه رم آنها به ندرت پر می‌شود. حالا اگر این حافظه به ۶ گیگابایت ارتقا یافته باشد تقریبا می‌توان گفت به هیچ‌وجه همه آن توسط سیستم عامل پر نخواهد شد.

image

برای خریداران وان‌پلاس 3T دو ظرفیت متفاوت از حافظه داخلی در دسترس است. این گوشی در دو مدل ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی عرضه شده که هیچ‌کدام متأسفانه از کارت حافظه جانبی پشتیبانی نمی‌کنند. با توجه به این محدودیت باید در انتخاب به این نکته توجه زیادی داشته باشید.

وان‌پلاس 3T دوسیم ‌کارته است و دو درگاه سیم کارت نانو برای آن در نظر گرفته شده. این گوشی از LTE Cat 6 یا همان اینترنت 4.5G که به تازگی تبلیغات آن را توسط اپراتورهای داخلی می‌بینیم پشتیبانی می‌کند.

image

خوشبختانه وان‌پلاس 3T به درگاه ۳.۵ میلیمتری هدفون مجهز است و می‌توانید هر هدفونی را با این درگاه به گوشی وصل کنید. البته اینجا جا دارد بگوییم که یکی از نقاط ضعف این گوشی عدم وجود هدفون در جعبه آن است.

سنسور اثر انگشت وان‌پلاس 3T روی قاب جلویی و زیر صفحه نمایش قرار گرفته است. این دکمه لمسی است و امکان فشار دادن آن به داخل وجود ندارد. ثبت اثر انگشت در چند مرحله کوتاه انجام می‌شود و سرعت عملکرد سنسور بسیار خوب و راضی‌کننده است. در واقع اگر صفحه نمایش خاموش باشد و انگشت‌تان را روی سنسور قرار دهید بدون اینکه لاک اسکرین را ببینید قفل گوشی باز شده و وارد صفحه خانه می‌شوید.

image

بطور کلی وان‌پلاس 3T از نظر سخت‌افزاری حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. اگرچه به جدیدترین مدل اسنپدراگون یعنی ۸۳۵ مجهز نیست اما با این وجود از پس اجرای بازی‌های سنگین برمی‌آید و در عملکرد گوشی هیچ لگ یا کندی مشاهده نمی‌شود.

نرم‌افزار

اگرچه وان‌پلاس 3T از اندروید خالص استفاده نمی‌کند اما رابط کاربری آن چندان بی شباهت به اندروید خالص نیست. این گوشی به نسخه چهارم و جهانی رام Oxygen OS مجهز شده که دقیقا همان اندروید خالص است با این تفاوت که گزینه‌های بیشتری در قسمت تنظیمات یا Settings به آن اضافه شده. درست همانند رام سیانوژن که در مدل‌های اولیه گوشی‌های وان‌پلاس بکار گرفته شده بود. اکسیژن اواس روی این گوشی برپایه اندروید مارشمالو توسعه یافته اما در زمان نگارش این بررسی آپدیت اندروید نوقا نیز برای آن منتشر شده است.

image

اما تنظیماتی که اکسیژن اواس نسبت به اندروید خالص دارد مربوط به دکمه سه حالته سایلنت، تغییر جهت دکمه‌های ناوبری و چند آپشن دیگر است. آپشن‌هایی مانند اضافه کردن فرامین حرکتی از قبیل Double tap to wake یا باز کردن دوربین و روشن کردن فلش با کشیدن حروف O و V روی صفحه نمایش خاموش گوشی.

قسمتی نیز برای انتخاب آیکن‌های قابل نمایش در نوار وضعیت یا Status bar وجود دارد. در این بخش تعیین می‌کنید که کدام آیکن از وضعیت قسمت‌های مختلف گوشی مانند وای‌فای، بلوتوث و ... در نوار وضعیت نمایش داده شود.

image
 
image

اپلیکیشن‌هایی که به‌صورت پیش‌فرض روی آن نصب هستند تفاوتی با گوشی‌های نکسوس یا پیکسل ندارد. همه سرویس‌های گوگل که در اندروید خالص شاهد آن هستیم در نسخه جهانی اکسیژن اواس نیز حضور دارند.

در رابط کاربری اکسیژن اواس بخشی نیز به نام Never Settle وجود دارد که محل نمایش ویجت‌های متنوع است. برای رفتن به صفحه Never Settle کافیست صفحه هوم را به سمت راست سوایپ کنید. به‌صورت پیش‌فرض چند ویجت در این بخش وجود دارد اما با کمک دکمه + که در پایین صفحه سمت راست قرار دارد می‌توانید ویجت‌های بیشتری را به آن اضافه کنید. با نگه داشتن انگشت روی ویجت‌ها نیز امکان حذف یا جابه‌جا کردنشان در صفحه فراهم می‌شود.

image

دوربین

دوربین اصلی وان‌پلاس 3T سنسوری ۱۶ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.0 دارد. سیستم فوکوس خودکار برپایه فناوری تشخیص فاز، عکاسی HDR، فیلم‌برداری 4k با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه و اسلوموشن با نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه روی رزولوشن 720p از جمله ویژگی‌های آن است. همچنین از فناوری OIS یا لرزشگیر اپتیکی تصاویر نیز در این دوربین استفاده شده تا از تار شدن عکس‌ها و ویدیوها در اثر لرزش دست تا حد امکان جلوگیری شود.

image

اگرچه در آزمایشی که روی توانایی OIS در وان‌پلاس 3T انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که عملکرد آن به خوبی گوشی‌های پرچمداری مثل آیفون ۷ یا گلکسی S7 نیست اما در هر صورت وجود این قابلیت یک نکته مثبت به‌شمار می‌رود.

image

شیشه روی لنز دوربین اصلی وان‌پلاس 3T از جنس سفایر است که باعث مقاومت بی‌نظیر آن در برابر خط و خش می‌شود. یک فلش LED نیز در پایین آن قرار گرفته که توانایی تولید دو طیف نوری سفید و زرد را دارد. ترکیب این دو طیف نوری باعث طبیعی‌تر شدن رنگ عکس‌ها در هنگام عکاسی با فلش می‌شود.

image

رابط کاربری دوربین به شکل ساده‌ای طراحی شده و کار با آن راحت است. نسبت به اپلیکیشن دوربین در اندروید خالص، قابلیت عکاسی دستی یا Manual به آن اضافه شده و محل آپشن‌ها برای دسترسی راحت‌تر تغییراتی دارد. هنگامی که دوربین را باز می‌کنید با سوایپ کردن به سمت راست می‌توانید بین حالت‌هایی مانند Time-lapse, Slow motion, Manual و Panorama جابه‌جا شوید. تغییر بین وضعیت عکس و ویدیو نیز از این منو قابل انجام است اما در حالت عادی نیز با سوایپ کردن به سمت بالا می‌توانید بین عکاسی و فیلم‌برداری جابه‌جا شوید. سوایپ کردن به سمت چپ نیز آخرین عکس‌های گرفته شده را باز می‌کند.

image
 
image

در حالت عکاسی دستی امکان تغییر پارامترهایی مانند سرعت شاتر، وایت بالانس، ISO و فوکوس فراهم شده است. همچنین در سمت چپ دکمه شاتر نیز آیکنی قرار گرفته که با انتخاب آن می‌توانید سایز تصویر را بین حالت‌های 4:3، 16:9 و 1:1 تغییر دهید. امکان استفاده از تایمر در زمان‌های ۳، ۵ و ۱۰ ثانیه نیز برای عکاسی وجود دارد.

وان‌پلاس در این گوشی برای دوربین سلفی نیز اهمیت زیادی قائل شده است. سنسوری ۱۶ مگاپیکسلی در دوربین سلفی وان‌پلاس 3T استفاده شده که دیافراگم آن همانند دوربین اصلی برابر با f/2.0 است. اما با دوربین سلفی نهایتا می‌توانید ویدئوهایی با رزولوشن فول اچ‌دی ضبط کنید.

image

رابط کاربری دوربین در حالت سلفی گزینه‌ای دارد که با فعال کردن آن گرفتن عکس با لبخند ممکن می‌شود. همچنین قابلیت روتوش زنده تصویر نیز در حالت سلفی وجود دارد.

بطور کلی عملکرد دوربین وان‌پلاس 3T شاید مانند پرچمداران اپل و سامسونگ عالی نباشد اما در حد و اندازه‌های یک گوشی ۴۴۰ دلاری خوب و قابل قبول است. نمونه عکس‌های آن را در زیر مشاهده می‌کنید. برای دیدن عکس‌ها در اندازه واقعی روی آنها کلیک کنید.

image
 
image

image
 
image

image
 
image

image
 
image

image
 
image

image
 
image

image

باتری

وان‌پلاس 3T از یک باتری ۳۴۰۰ میلی‌آمپری بهره می‌برد که به‌دلیل وجود بدنه یکپارچه فلزی امکان جدا کردن آن وجود ندارد. وان‌پلاس این گوشی را به فناوری شارژ سریع اختصاصی خود مجهز کرده و شارژر آن را که از درگاه USB-C کمک گرفته Dash Charge نامیده است. البته Dash Charge وان‌پلاس 3T برپایه فناوری کوییک شارژ کوالکام توسعه داده شده و وان‌پلاس به‌علت تغییرات جزئی که در آن ایجاد کرده نامش را تغییر داده است. به کمک این قابلیت و در آزمایشی که ما انجام دادیم، وان‌پلاس 3T بعد از نیم ساعت حدود ۵۰ درصد شارژ می‌شود و پس از گذشت یک ساعت و بیست دقیقه به شارژ کامل می‌رسد. البته لازم به ذکر است که برای رسیدن به حداکثر قدرت Dash Charge باید حتما گوشی را با شارژی که در جعبه آن قرار دارد شارژ کنید. در صورتی که از آداپتورهای متفرقه کوییک شارژ استفاده کنید، مدت زمان شارژ آن افزایش می‌یابد.

image

یکی از عللی که به کاهش مصرف باتری در این گوشی می‌انجامد رزولوشن فول اچ‌دی صفحه نمایش است. بطور کلی در حالت استفاده روزمره، اگر با شارژ ۱۰۰ درصد روز خود را آغاز کنید، گوشی تا پایان روز شما را همراهی می‌کند و نیاز به شارژ مجدد آن نخواهید داشت. اما اگر اهل بازی کردن با گوشی و استفاده زیاد از شبکه‌های اجتماعی و اینترنت موبایل هستید احتمال دارد نیاز به شارژ مجدد باتری داشته باشید.

image

در آزمایشی که ما انجام دادیم سرویس‌های وای‌فای، بلوتوث، LTE و جی‌پی‌اس روشن بودند، دو سیم کارت فعال در گوشی قرار داشت و نور صفحه نمایش نیز در حالت اتوماتیک بود. در این وضعیت قبل از تمام شدن باتری، مجموع زمان روشن بودن صفحه نمایش به بیش از ۵ ساعت رسید.

با توجه به این تفاسیر، ارزیابی ما از عملکرد باتری در وان‌پلاس 3T خوب و راضی‌کننده است. این گوشی به هیچ‌وجه دستگاهی نیست که کاربر از نظر مصرف باتری آزار دهد.

image

سخن نهایی

در پایان این سوال مطرح می‌شود که آیا وان‌پلاس 3T ارزش خرید دارد یا خیر؟

image

از دو جهت می‌توان به این سوال پاسخ داد. اگر داشتن یک گوشی زیبا با قدرت سخت‌افزاری بالا و عملکرد بدون نقص در کنار قیمت مقرون به‌صرفه برای شما اولویت دارد، بدون شک وان‌پلاس 3T انتخاب مناسبی است. مطمئنا از داشتنش پشیمان نمی‌شوید و از کار با آن لذت خواهید برد.

اما اگر در کنار موارد ذکر شده، خدمات پس از فروش و گارانتی برای شما اهمیت دارد بهتر است در انتخاب وان‌پلاس 3T تأمل کنید. چراکه وان‌پلاس فعلا نمایندگی رسمی در ایران ندارد و ممکن است در صورتی که نیاز به قطعات آن پیدا کنید کمی با مشکل مواجه شوید.

در آخر به جرأت می‌توانیم بگوییم که برچسب Flagship killer برازنده این گوشی است. وان‌پلاس 3T با مشخصاتی در حد بهترین پرچمداران بازار و با قیمتی به مراتب ارزان‌تر یک رقیب جدی برای غول‌های این صنعت به‌شمار می‌رود. 

برای خرید OnePlus 3T به فروشگاه آی سی موبایل مراجعه کنید.

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (44 نظر)

مهران

۱۳۹۸/۶/۶
خداییش برو مشخصات پردازنده رو ببین بعد بگو کپی برابر اصل هواوی!!!!
اصلا قابل قیاس نیست!
هواوی اس در حد گوشی 500 تومنیه نه این!!! (تازه تو این گرونی!!!)

امیر اریا

۱۳۹۶/۱۰/۵
۱۲۸ گیک گوشیه با پشتیبانی Usb type c گوشی پربشه اگه که نمیشه مشکلی پیش نمیاد زمانی مشکل برای ادم پیش بیاد که قابلیت پورتusbنداشته باشه عین اکثر گوشی های هواوی که بعد p7 تازه فکر Usbزدن افتاد توسرشون ولی درکل یه نگاهی به بررسی ها کنی میبینی که ارزش خرید بالایی داره تو تست سرعت و کارایی گوشی در برابر S7 edge امتیاز ۱۷ رو گرفت درحالی که
۶s7امتیاز بیشتر دریافت نکرد در برابرش از نظر مقاومت دربرابر اب هم با Iphone 7مقایسه شد و هیچ مشکلی برنخورده از نظر حافظه هم مشکلی بر نمیخوره چون Rom 6 داره امیدوارم نظرم تونسته باشه کمکی کنه

ارش

۱۳۹۶/۶/۶
من خودم اس ۶ اج دارم. دو گوشی رو کنار هم با هم مقایسه کردم. باید بگم خیلی سرتر از وان پلاس بود. از نظر کیفیت صفحه تا دوربین.. فقط حسگر اثر انگشت دیرتر از وان پلاس عمل کرد. بنظر من وان پلاس گوشی در حد ۸۰۰ تومن و اصلا امکاناتش قابل مقایشه با پرچمدارای سامسونگ نیس. لطفا کسیایی که واقعا از نزدیک دو گوشی رو مقایسه کردن کامنت بزارن نه کساییی که ندیده نظر میدن

ممد

۱۳۹۶/۶/۴
در جواب پیمان بگم سرعت بیشتر.باطری بهتر.سلفی بهتر.رام بیشتر.سرعت شارژ بیشتر .

فراز

۱۳۹۶/۴/۲۹
سلام می خواستم بدونم که icmobile قابل اعتماد هستش برای خرید؟