خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی Xiaomi Redmi 4 Prime

بررسی تخصصی Xiaomi Redmi 4 Prime

شیائومی با تولید گوشی‌های ارزان‌قیمت و باکیفیت می‌خواهد در بازار پرسود میان‌رده‌ها سهمی داشته باشد. ردمی 4 پرایم یکی از گوشی‌های ارزان این کمپانی است که در کنار ظاهری معقول امکانات سخت‌افزاری خوبی ارائه می‌کند.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۵/۱۲/۳

شیائومی سال گذشته فعالیت خوبی داشت. گوشی‌های مختلف باب طبع سلیقه‌های مختلف روانه بازار کرد و تقریبا در بیشتر محدوده‌های قیمتی حضور پیدا کرد. امروز گوشی‌ای را بررسی می‌کنیم که در رده گوشی‌های ارزان‌قیمت این کمپانی قرار می‌گیرد و با ویژگی‌های خوبی که دارد محصولی باارزش خرید بالا محسوب می‌شود.

image

 

طراحی

اگرچه برای کسانی که دنبال خرید گوشی‌های ارزان‌قیمت هستند این بخش اولویت چندانی ندارد، شیائومی در این زمینه کم‌کاری نکرده است. بار اول که گوشی را از روبرو نگاه کنید به یاد Huawei P9 می‌افتید. طراحی قاب جلو شباهت بسیار زیادی به P9 دارد. صفحه‌نمایش 5 اینچی با حاشیه‌های کناری بسیار کم بیشترین فضای قاب جلو را به خودش اختصاص داده است. بالا و پایین صفحه‌نمایش به یک اندازه حاشیه دارد و همین امر سبب زیبا به نظر رسیدن این گوشی از نمای جلو شده است. بالای صفحه‌نمایشش خروجی صدای مخاطب، دوربین دوم، سنسور نور و مجاورت را در کنار LED هشداردهنده می‌بینیم. پایین صفحه‌نمایش کلیدهای لمسی بازگشت به عقب، Home و برنامه‌های اخیر قرار دارند. شیشه قاب جلو، درست مانند P9، در محل اتصال به قاب خمیدگی جزئی‌ای دارد.

پایین گوشی دو ردیف سوراخ می‌بینید که یک ردیف سمت چپ و ردیف دیگر سمت راست درگاه ارتباطی قرار گرفته‌اند. زیر یکی از این سوراخ‌ها اسپیکر و زیر دیگری میکروفون اصلی جای گرفته است. بالای گوشی درگاه اینفرارد، میکروفون دوم و جک 3.5 میلی‌متری را مشاهده می‌کنید. لبه سمت راست میزبان کلید پاور و ولوم و لبه سمت چپ میزبان درگاه سیم‌کارت‌هاست.

image

image
  
image

image

 

قاب پشتی جایی است که شبیه گوشی‌های دیگر برندها نیست و در همان نگاه اول به شما می‌گوید که گوشی ساخت شیائومی است. خط‌های پلاستیکی مخصوص برای جلوگیری از اختلال در آنتن در بالا و پایین قاب پشتی خودنمایی می‌کنند، منتها خط پلاستیکی بالا ضخامت زیادی دارد و رنگش با رنگ بدنه متفاوت است. دوربین در کنار فلاش دوتایی و سنسور اثرانگشت در قاب پشتی دیده می‌شوند.

جنس بدنه، به‌جز در بخش‌های پلاستیکی که گفتیم، تماما از فلز ساخته شده است و با استفاده چندروزه از گوشی به این نتیجه رسیدیم که باکیفیت است و به همین سادگی‌ها شما را به دردسر نمی‌اندازد.

image

 

به لطف صفحه‌نمایش نه‌چندان بزرگ دستگاه، با گوشی‌ای با ابعاد خیلی بزرگ روبرو نیستید اما ضخامت و وزن هیچ شباهتی به ابعاد ندارند. با ضخامتی حدود 8.9 میلی‌متر با گوشی‌ای مواجهید که تقریبا ضخیم‌تر از گوشی‌هایی است که تاکنون در بازار دیده‌اید. وزن نیز یکی از نقاط ضعف محسوب می‌شود و، با وزن 156 گرم، با گوشی‌ای سنگین روبرویید که البته یکی از علت‌های این سنگینی جنس بدنه است.

درمجموع باوجود ضخامت و وزن زیاد Redmi 4 گوشی خوش‌دستی است و این را به‌طور حتم مدیون اندازه مناسب صفحه‌نمایشش است.

image
  
image

 

صفحه‌نمایش

صفحه‌نمایش گوشی از نوع IPS است و اندازه 5 اینچی دارد. کیفیت فول اچ‌دی برای آن در نظر گرفته شده است و تراکم پیکسلی 442 پیکسل در اینچ دارد. از روی قیمت نباید در مورد صفحه‌نمایش قضاوت کرد و نباید آن را دست‌کم گرفت. هیچ پیکسلی را، چه در متن‌ها و چه در تصاویر، از نزدیک‌ترین فاصله نمی‌توان در این صفحه‌نمایش تشخیص داد. برای تماشای ویدئو هیچ مشکلی با این صفحه‌نمایش نخواهید داشت و باکیفیت‌ترین ویدئوها هم با تمام جزئیات روی این صفحه به‌خوبی نمایش داده می‌شود. علاوه بر کیفیت، نور خوبی برای آن در نظر گرفته شده است و به لطف همین نور خوب می‌توانید زیر نور خورشید به‌راحتی و بدون مشکل محتوای نمایش‌داده‌شده در آن را مشاهده کنید. انتظار داشتیم قربانی قیمت کم گوشی صفحه‌نمایش باشد که بعد از استفاده فهمیدیم این‌طور نیست.

image

image
  
image

 

سخت‌افزار

سنسور اثرانگشت یکی از بخش‌های ثابت درگوشی‌های موبایل شده و قیمت هیچ تاثیری در بودونبود آن ندارد. با وجود قیمت کم دستگاه، سنسور اثرانگشت در قاب پشتی در نظر گرفته شده است و اتفاقا بسیار هم خوب عمل می‌کند. برای تعریف اثرانگشت باید 14 بار انگشت خودتان را روی آن بگذارید. بعدازآن از هر جهتی که انگشت تعریف‌شده را روی این سنسور قرار دهید اثرانگشت شما را شناسایی و با سرعت قفل صفحه را باز می‌کند. در این زمینه گوشی چیزی از گوشی‌های گران‌قیمت بازار کم ندارد و به همان سرعت و دقت تجهیز شده است.

image

 

درگاه سیم‌کارت سمت چپ گوشی قرار گرفته است. این درگاه از دو سیم‌کارت همزمان پشتیبانی می‌کند و درگاه سیم‌کارت دوم قابلیت قرار گرفتن کارت حافظه خارجی را هم دارد و بنابراین اگر بخواهید از کارت حافظه خارجی استفاده کنید، سیم‌کارت دوم را باید فراموش کنید.

image

 

اسپیکر پایین گوشی قرار گرفته است و خبری از اسپیکرهای دوتایی نیست. همین یک اسپیکر صدای بسیار بلندی دارد، طوری که تصورش را هم نمی‌کردیم صدایش تا این اندازه بلند باشد. برخلاف بلندی صدا، کیفیت دندان‌گیر نیست و اگر تا انتها صدا را زیاد کنید نویزی که در آن ایجاد می‌شود گوشتان را آزار می‌دهد.

پردازنده گوشی اسنپدراگون 625 است. این پردازنده 8 هسته‌ای فرکانسی برابر 2 گیگاهرتز دارد که برای محصولی با این قیمت نه‌تنها کافی بلکه زیاد هم هست. بازی آسفالت 8 در نهایت کیفیت بدون هیچ مشکلی روی گوشی اجرا شد و نه لگ در آن مشاهده شد و نه کندی. حافظه رم دستگاه 3 گیگابایتی است. با بستن تمام برنامه‌ها 1.3 گیگابایت از این 3 گیگابایت آزاد می‌شود و اگر چند برنامه را باز کنید باز هم 1 گیگابایت از حافظه رم آزاد می‌ماند. حافظه داخلی 32 گیگابایت است که 24 گیگابایت آن آزاد و مابقی در اختیار فایل‌های سیستمی است.

image

 

سیستم‌عامل و نرم‌افزار

سیستم‌عامل دستگاه، طبق انتظاری که دارید، اندروید است. روی اندروید این گوشی رابط کاربری Mi UI نصب است که سبب متفاوت بودنش از دیگر اندرویدی‌های بازار می‌شود. صفحه قفل دستگاه طراحی ساده‌ای دارد و تنها میانبری که در آن دیده می‌شود برای دوربین است. با بالا کشیدن انگشت روی صفحه، قفل آن باز می‌شود و به صفحه اصلی می‌روید. از اپ دراور یا همان صفحه اپلیکیشن‌ها خبری نیست و همه چیز در صفحه اصلی قرار دارد. با پایین کشیدن انگشت روی صفحه اصلی نوتیفیکیشن‌بار باز می‌شود. یکی از اصلی‌ترین مشکلات نوتیفیکیشن‌بار این است که در یک ردیف باز می‌شود و برای دسترسی به سوییچ‌های تنظیمات بیشتر مجبورید به چپ یا راست حرکت کنید.

بالای گوشی درگاه اینفرارد قرار دارد و با کمک این درگاه می‌توان از برنامه‌ای به نام Mi Remote، که روی گوشی نصب است، استفاده کرد. این برنامه از طریق درگاه اینفرارد به کاربر امکان کنترل وسایل دیجیتالی مختلف را می‌دهد.

ویژگی جالبی در رابط کاربری شیائومی در نظر گرفته شده است که فضای دوم نام دارد. اگر این ویژگی را فعال کنید، با استفاده از رمزی که برایش در نظر می‌گیرد، می‌توانید دو گوشی متفاوت ازنظر نرم‌افزاری داشته باشید. اگر دوست ندارید برنامه‌ای در معرض دید دیگران قرار بگیرد، در صفحه‌ای متفاوت از صفحه اصلی گوشی نصب می‌شود.

خبری از تم روی گوشی نیست و باید با تغییر والپیپر یا با استفاده از لانچرها هر تغییری که می‌خواهید، روی ظاهر گوشی ایجاد کنید.

رابط کاربری می بسیار نرم و روان کار می‌کند و رنگارنگ و جذاب است. ما با آن راحت بودیم و همه چیز را بسیار آسان و بدون دردسر پیدا می‌کردیم.

image

 

دوربین

سرعت بالا آمدن دوربین خوب است و تقریبا ظرف 1 ثانیه آماده عکس گرفتن می‌شود. منوی دوربین ساده اما کاربردی است. تنها گزینه‌هایی که روی منوی اصلی دوربین دیده می‌شوند تنظیم HDR، فلاش، Mode و فیلترها هستند. دوربین سنسور 13 مگاپیکسلی دارد که اندازه دهانه دیافراگمش f/2.2 است. عکس‌هایی که با این دوربین در نور روز گرفته می‌شوند راضی‌کننده‌اند. جزئیات در مرکز عکس‌ها بسیار زیادند و هرچه به لبه‌های عکس می‌روید این جزئیات کمتر می‌شوند. رنگ‌های عکس به واقعیت نزدیک‌اند، اما اگر پررنگ‌تر بودند تاثیر بهتری در کیفیت نهایی می‌گذاشتند. رنج دینامیکی عکس‌های گرفته‌شده خوب است، اما دوربین قادر نیست هم در مناطق روشن و هم در مناطق تاریک عکس جزئیات را به یک اندازه ثبت کند و در این مورد ناتوان است. حالت HDR هم عکس‌ها را واضح‌تر می‌کند، اما احتمالش زیاد است جزئیاتی را، در نواحی‌ای که سایه زیادی دارند، از دست بدهید.

 

نمونه عکس دوربین اصلی روز

image
  
image

 

دوربین دوم هم عکس‌هایی با جزئیات خوب می‌گیرد، اما در تصویر نهایی رنگ‌ها از آنچه در واقعیت می‌بینیم خیلی کم‌رنگ‌ترند و فاصله زیادی با آن دارند.

image

image
  
image

image
  
image

 

نمونه عکس دوربین اصلی در شب

image

image
  
image

image
  
image

image

 

نمونه عکس دوربین دوم

image



 

باتری

شاید باورتان نشود، اما شیائومی از باتری‌ای با ظرفیت 4100 میلی‌آمپرساعت روی این گوشی 5 اینچی استفاده کرده است. در یک کلام باید بگوییم باتری تمام نمی‌شود! در تست‌های ترکیبی و استفاده سنگین، باتری تا 3 روز بدون نیاز به شارژ کار کرد و از این بابت حیرت‌زده شدیم. در تست‌های تکی نیز نتایج زیر به دست آمد.

در 30 دقیقه بازی آسفالت 8 میزان کاهش درصد باتری تنها 5 درصد و در 1 ساعت فیلم‌برداری میزان کاهش درصد باتری 12 درصد بود. برای پخش مداوم ویدئو هم عدد 18 ساعت به دست آمد که عدد شگفت‌آوری است.

تنها مشکل این باتری بزرگ مدت‌زمان شارژ شدنش است. برای شارژ این باتری پرظرفیت به 2 ساعت و 30 دقیقه زمان نیاز دارید.

اگر فقط بخواهید گوشی‌ای بخرید که ازنظر باتری قوی باشد می‌توانیم بگوییم در کنار گوشی‌هایی مانند میت هوآوی این گوشی یکی از قوی‌ترین‌هاست.

image

 

نظر جی‌اس‌ام

Redmi 4 گوشی زیبایی است. کیفیت خوب صفحه‌نمایش، فلزی بودن بدنه، صدای بلند اسپیکر و اندازه جمع‌وجور صفحه‌نمایش از ویژگی‌هایی هستند که آن‌ها را دوست داریم. در کنار این ویژگی‌های خوب از معایب آن می‌توان به وزن و ضخامت زیادش اشاره کرد. دوربین، که یکی از قربانیان قیمت ارزان گوشی است، کیفیت چندان خوبی ندارد و شاید خیلی آن را دوست نداشته باشید. اما به نظر ما چیزی که Redmi 4 Prime را از دیگران و به‌خصوص رقبایش متمایز می‌کند باتری فوق‌العاده‌اش است. اگر حوصله ندارید گوشی خودتان را زیاد به برق وصل کنید، خرید این گوشی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

اگر قصد خرید این گوشی را دارید می‌توانید از طریق سایت Technokade.com آن‌ را تهیه کنید.

عکاس: ساناز شریفی

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (44 نظر)

امیر

۱۳۹۷/۱۱/۱۵
گلوبال

م میلاد

۱۳۹۶/۴/۲۴
با سلام
حدود یکسال نیم هست که دو تا Redmi Note3pro دارم و در حال استفاده هستیم بسیار با کیفیت و قیمت مناسب
اما فقط یک مشکل در مورد شیائومی هست که شاید برای همه مهم نباشه برای من مهم هست و بعید می دونم از این به بعد دیگه از گوشی های این برند بخرم
این هم آپدیت نشدن گوشی ها به اندروید 7 بعد از یکسال که تمام شرکت ها گوشی های میان رده 2016 رو آپدیت کردن،بنده قبلاً گوشی سونی داشتم و واقعاً تا دوسال خوب پشتیبانی نرم افزاری شد اما متسفانه شیائومی فقط به گرافیک اینترفیس اهمیت می ده و از لحاظ بروزرسانی پایه اندروید بسیار ضعیف عمل کرده. حتی این گوشی بعد از مدت چندین ماه از زمان انتشار هنوز از MirrorLink پشتیبانی نمی کنه و این برای من خیلی مهم بود همچنین MHL هم که دیگ بماند
دوستان خواهشمندام نخرید هرچی میخرید برند بخرید سامسونگ،سونی،ال جی ، اچ تی سی ، اپل

مسعود

۱۳۹۶/۴/۸
کدوم رام رو برای خرید توصیه میکنید؟ چین یا گلوبال؟

مسعود

۱۳۹۶/۴/۸
کدوم رام رو برای خرید توصیه میکنید؟ چین یا گلوبال؟

۱۳۹۶/۱/۲۹
تقریبا مثل هم هستند. توی تست سه گانه gsmarena ، فقط کیفیت عکسهاشون متفاوته...