خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی Meizu M3s

بررسی تخصصی Meizu M3s

در گروه گوشی‌های خیلی ارزان‌قیمت انتخاب‌های متنوعی وجود ندارد، اما چند گوشی هستند که در این بازه قیمتی، علاوه بر کیفیت ساخت خوب، امکاناتی در حد و اندازه گوشی‌های میان‌رده ارائه می‌کنند. میزو ام 3 اس یکی از آن‌هاست که در بررسی امروز در موردش صحبت می‌کنیم.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۵/۱۱/۹

کمپانی‌های چینی معمولا رده میانی بازار را هدف قرار می‌دهند که به سبب تعداد زیاد کاربرانش یکی از پرسودترین رده‌های بازار است. میزو در رده میانی و ارزان‌قیمت فعالیت زیادی دارد و گوشی‌هایی تولید می کند که نسبت به قیمتشان ارزش خرید بسیار بالایی دارند. امروز یکی از بهترین و جدیدترین محصولات این کمپانی یعنی میزو ام 3 اس را بررسی می‌کنیم تا اگر قصد خرید گوشی‌ای ارزان‌قیمت دارید با آگاهی از مزایا و معایبش تصمیم بگیرید که آن را در لیست خریدتان قرار دهید یا خیر.

طراحی

گوشی جمع‌وجور و خوش‌دست است. اندازه 5 اینچی صفحه نمایش سبب شده شاسی گوشی بزرگ نباشد و به راحتی با یک دست بتوانید با آن کار کنید. جنس بدنه فلزی است و برای دستگاهی با این قیمت بسیار کم مزیتی بزرگ محسوب می‌شود. البته در مورد جنس بدنه باید نکته‌ای بگوییم: نباید از بدنه این گوشی همان انتظاری را داشته باشید که از بدنه فلزی آیفون دارید و این موضوع نیز مستقیما به قیمت گوشی مربوط است. به هر حال بدنه کاملا از فلز ساخته شده است و حس بسیار خوب و البته لوکسی به کاربر منتقل می کند. بالانس وزنی خوبی برای دستگاه در نظر گرفته شده است و از دست گرفتن آن خسته نخواهید شد.

image

جلو دستگاه صفحه نمایش 5 اینچی بیشترین فضا را به خودش اختصاص داده است. بالای صفحه نمایش خروجی صدای مخاطب در کنار دوربین دوم و سنسور نور و مجاورت و البته چراغ LED هشداردهنده دیده می‌شوند. پایین صفحه نمایش بخشی است که بسیار با آن سروکار دارید. کلیدی در این نقطه در نظر گرفته شده که شبیه کلید Home گوشی‌های سامسونگ است. این کلید، که هم لمسی است هم فیزیکی، چندین وظیفه مهم دارد. اولین وظیفه کلید ایفای نقش سنسور اثرانگشت است که برای باز کردن قفل گوشی می‌توانید از آن استفاده کنید. دومین وظیفه رفتن به صفحه اصلی است که با فشار دادن کلید انجام می‌شود. سومین وظیفه نیز بازگشت به عقب است؛ با لمس این کلید در هر جایی از نرم‌افزار گوشی باشید یک قدم به عقب بازمی‌گردید. کارکرد این کلید را بسیار دوست داشتیم و وابستگی ما را به صفحه نمایش در طول استفاده بسیار کاهش می‌داد.

لبه سمت راست میزبان کلید ولوم و پاور است. کلیدهای ولوم به هم چسبیده‌اند. بالای گوشی هم سوکت جک 3.5 میلی‌متری صدا دیده می‌شود. پایین گوشی اسپیکر در کنار میکروفون اصلی و درگاه ارتباطی، از نوع میکرو یواس‌بی، در نظر گرفته شده است. لبه سمت چپ هم درگاه سیم‌کارت را مشاهده می‌کنید.

image

image
 
image

image

 

در قاب پشتی گوشی، که حسی فراتر از قیمت گوشی به شما می‌دهد، لنز دوربین در کنار فلاش دوتایی قرار گرفته است. ما رنگ نقره‌ای را در اختیار داشتیم، اما رنگ‌های طلایی و خاکستری هم برای این محصول عرضه شده است و در بازار موجودند تا سلایق مختلف را پوشش دهند.

image

 

صفحه نمایش

میزو تا جایی که توانسته هیچ بخشی را فدای قیمت گوشی نکرده است. صفحه نمایش از نوع IPS است و کیفیت اچ‌دی دارد. رنگ‌ها در این صفحه نمایش بسیار نزدیک به واقعیت نشان داده می‌شوند و، برخلاف رنگ‌های صفحه نمایش آمولد، اشباع نیستند. به لطف جنس صفحه نمایش زاویه دید بسیار خوب است و با نگاه به صفحه از بیشترین زاویه هیچ افت رنگی مشاهده نمی‌کنید. مشکل صفحات IPS عمق کم رنگ مشکی است که از این نظر با صفحه نمایش آمولد فاصله زیادی دارند. نور صفحه نمایش هم خوب است و مشکلی با آن ندارید. در مقایسه با گوشی‌ای مانند Xiaomi Redmi 4 Prime نور صفحه نمایش بسیار خوب است و چشم را آزار نمی‌دهد. زیر نور خورشید هم مشکل خاصی با صفحه نمایش پیدا نخواهید کرد و تقریبا تمام محتوا را روی صفحه می‌توانید مشاهده کنید.

درمجموع از کارکرد صفحه نمایش راضی بودیم، اما نمی توانیم علاقه خودمان را به صفحه نمایش آمولد بیان نکنیم.

image
 
image

 

سخت‌افزار

پایین صفحه نمایش، همانطور که گفتیم، کلید Home قرار دارد. این کلید، در کنار نقش‌های بسیارش، سنسور اثرانگشت هم هست. شاید اگر به قیمت گوشی نگاه کنید، حدس بزنید این سنسور خیلی خوب کار نمی‌کند اما اگر چنین حدسی می‌زنید، ما به شما می‌گوییم که اشتباه می‌کنید! سنسور اثرانگشت این گوشی از گوشی‌های گران‌قیمت چیزی کم ندارد و مانند همان‌ها عمل می‌کند. برای تعریف اثر انگشت 14 بار باید تلاش کنید و بعد از با خیال راحت از هر جهت انگشت شما شناسایی می‌شود.

image

گوشی از دو سیم کارت همزمان پشتیبانی می‌کند که درگاه هر دو سمت چپ دستگاه قرار دارد. هر دو درگاه از سیم کارت نانو پشتیبانی می‌کنند، اما درگاه سیم کارت دوم با کارت حافظه خارجی مشترک است. بدین ترتیب اگر بخواهید از کارت حافظه روی این گوشی استفاده کنید، امکان استفاده از سیم کارت دوم را ندارید.

پردازنده ساخت کمپانی مدیاتک است و مدلش MT6750 است. هر 8 هسته این پردازنده فرکانس 1.5 گیگاهرتزی دارند و مصرفشان یکسان است. کنار این پردازنده رم 2 گیگابایتی قرار دارد که در زمان بسته بودن تمام برنامه‌ها 700 مگابایت آن خالی است، ولی با باز کردن چند برنامه 400 مگابایت آزاد می‌ماند. حافظه داخلی 16 گیگابایت در نظر گرفته شده و تنها 10 گیگابایت از آن خالی و در دسترس کاربر است. روی کاغذ سخت‌افزار قوی‌ای برای گوشی نمی‌بینیم، اما دستگاه در عمل از پس کارهای روزانه برمی‌آید و شما را تنها نمی‌گذارد. طبق انتظار، گوشی بازی سنگینی مانند آسفالت 8 را در بالاترین کیفیت اجرا نکرد، اما زمانی که کیفیت را در حالت متوسط قرار دادیم بدون لگ زدن بازی اجرا شد.

image

 

سیستم عامل و نرم‌افزار

اندروید نصب‌شده روی گوشی نسخه 5.1 است. این اندروید خیلی قدیمی نیست، اما جدید هم نیست و به نظر نمی‌رسد نسخه جدیدتر برای این دستگاه عرضه شود. روی این اندروید رابط کاربری مخصوص گوشی‌های میزو یعنی Flyme نصب شده است. این رابط کاربری ظاهری متفاوت با آنچه از گوشی‌های اندرویدی انتظار دارید ایجاد می‌کند. تمام برنامه‌هایی که نصب می‌کنید روی صفحه اصلی قرار می‌گیرند و خبری از اپ دراور نیست.
صفحه قبل طراحی ساده‌ای دارد و به جز میانبر دوربین، ساعت و نوتیفیکیشن‌ها هیچ چیز دیگری روی آن مشاهده نمی‌کنید. بعد از باز کردن قفل، صفحه اصلی نمایان می‌شود. همانطور که گفتیم، تمام برنامه‌هایی که روی گوشی نصب می‌کنید در این صفحه نمایش داده می‌شود.

پایین گوشی 4 آیکون قرار دارد که در تمام صفحات ثابت‌اند و می توانید آنها را با پرکاربردترین آیکون‌های دلخواهتان عوض کنید. نوتیفیکیشن بار مانند تمام گوشی‌های اندرویدی از بالای صفحه نمایش به پایین می‌آید، اما در این رابط کاربری لازم نیست برای این کار انگشت خود را به بالای صفحه نمایش برسانید، بلکه هر جایی از صفحه اصلی که انگشت را به پایین بکشید نوتیفیکیشن بار ظاهر می‌شود. این قسمت نه تنها راحت پایین می‌آید، ظاهری زیبا و کاربردی هم دارد. طراحی این بخش ما را به یاد طراحی نوتیفیکیشن بار در گوشی‌های آیفون می‌اندازد. برای دسترسی به تمام سوییچ‌های کنترلی در این بخش باید انگشت را دو بار به سمت پایین بکشید.

image

 

بخشی که ما آن را دوست داریم نمایش سرعت شبکه‌ای است که در حال استفاده از آن هستید. این عدد که هر لحظه تغییر می‌کند در کنار آیکون شبکه وای‌فای بالای صفحه نمایش نشان داده می‌شود، اما برای فعال کردنش باید به تنظیمات گوشی بروید.

برای کسانی که شاید مشکلی بابت خواندن منوها داشته باشند گزینه‌ای در نظر گرفته شده به نامExtra Large . با فعال کردن این گزینه در تنظیمات تمام آیکون‌ها بزرگ‌تر می‌شود و نام آنها با فونت درشت زیرشان نوشته می‌شود و چیزی شبیه عکس زیر را روی گوشی مشاهده می کنید.

image
 
image

 

در تنظیمات باتری گزینه‌های خوبی در نظر گرفته شده است تا از نهایت قدرت آن استفاده شود. اگر باتری گوشی رو به اتمام باشد، کاربر با استفاده از گزینه‌های این بخش می‌تواند عمر باتری را در لحظات آخر افزایش دهد. به طور مثال، با فعال کردن Super Mode تمام فعالیت‌های گوشی متوقف می‌شود و فقط تماس و فرستادن پیام فعال می‌ماند که می توانید در عکس زیر ظاهر آن را مشاهده کنید.

image

 

Theme بخشی پرکاربرد و دوست‌داشتنی در این گوشی برای ما بود. با ورود به این بازار تم‌هایی می‌بینید که تعدادشان بسیار زیاد است و هر چند وقت یک بار می‌توانید با ایجاد ظاهری متفاوت برای گوشی تنوعی برای آن ایجاد کنید.

در کل رابط کاربری Flyme یکی از متفاوت‌ترین و البته کاربردی‌ترین رابط‌کاربری‌هایی است که تا امروز با آنها کار کرده‌ایم. تنوع رنگ و تم‌ها، کارکرد روان و بدون لگ و درنهایت پیدا کردن بدون دردسر تنظیمات از ویژگی‌های این رابط کاربری است.

 

دوربین

میزو از سنسور 13 مگاپیکسلی برای دوربین این گوشی استفاده کرده است. سرعت بالا آمدن و آماده به کار شدن این دوربین خیلی خوب نیست و حدود 2 ثانیه طول می‌کشد تا دوربین آماده به کار شود. منوی دوربین بسیار ساده طراحی شده است. بالای منو پنج آیکون دیده می‌شود. اولین آنها برای روشن و خاموش کردن فلاش به کار می‌رود. آیکون بعدی تایمر است و آیکون بعدی فیلترها را نشان می‌دهد. با آیکون چهارم بین دوربین اول و دوم جابجا می‌شوید و درنهایت آیکون آخر برای رفتن به تنظیمات است. پایین این منو سه گزینه دیگر می‌بینید: آیکون اول آخرین عکس را نشان می‌دهد، آیکون دوم شاتر است و آیکون آخر میانبری سریع برای سوییچ کردن به چند حالت مختلف است.

همانطور که گفتیم، منو ساده طراحی شده است اما خیلی کاربردی نیست. به طور مثال برای رفتن به حالت فیلم‌برداری مجبورید ابتدا گزینه Mode را انتخاب کنید و از بین حالت‌های مختلف موجود گزینه فیلم‌برداری را بزنید.

ویژگی HDR هم برای دوربین در نظر گرفته شده است که برای فعال یا غیرفعال کردن آن باید به منوی تنظیمات بروید و هیچ میانبری در صفحه اصلی ندارد.

image

image
 
image

 

امکانات خاصی برای دوربین در نظر گرفته نشده است و البته از دستگاهی با قیمت ارزان بیشتر از این هم انتظار نداشتیم. با وجود اینکه امکانات ویژه‌ای در دوربین نمی‌بینیم، عکس‌هایش قابل قبول است. عکس‌های گرفته‌شده در نور روز نویز کمی دارند و ثبت جزئیات متوسط است. رنج دینامیکی به هیچ وجه خوب نیست و سوژه‌ها حالت رنگ‌پریدگی دارند. قدرت زوم هم در حد کاملا متوسط است که می‌توانید نمونه آن را در ادامه مشاهده کنید.

نمونه عکس دوربین اصلی

image

image
 
image

image

 

نمونه عکس دوربین اصلی در حالت عادی و زوم 100 درصد

image
 
image

 

نمونه عکس دوربین اصلی در محیط بسته

image
 
image

 

نمونه عکس دوربین در شب

image

image
 
image

نمونه عکس دوربین دوم

image

 

باتری

باتری به‌کاررفته در این گوشی ظرفیت 3020 میلی‌آمپرساعتی دارد. برای گوشی‌ای با صفحه نمایش HD و پردازنده کم‌مصرف این باتری بسیار خوب است و در عمل هم این خوب بودن اثبات می‌شود. در تست ترکیبی شامل استفاده از شبکه‌های اجتماعی به مدت 3 ساعت در روز، گوش کردن به موزیک از طریق اسپاتیفای به مدت 3 ساعت در روز، 15 دقیقه تماس تلفنی و  30 دقیقه بازی در روز گوشی به راحتی تا 3 روز کامل بدون نیاز به شارژ دوام آورد. در تست‌های اختصاصی هم باتری نتایج شگفت‌آوری ثبت کرد که نشان داد به همین سادگی‌ها تسلیم نمی‌شود.

 

باید بخریم؟

قیمت این محصول در بازار 499,000 تومان است که در رده گوشی‌های ارزان‌قیمت جای می‌گیرد. ویژگی‌هایی از جمله بدنه تمام‌فلزی، باتری پرقدرت و رابط کاربری روان و سریع این محصول را از رقبایش متمایز می‌کند. با وجود اینکه رقبایی سرسخت مانند Huawei Y6 Pro یا Huawei Enjoy 5s و LG K10 در این رده قیمتی حضور دارند، اگر کسی بخواهد این میزان هزینه برای گوشی بپردازد به طور حتم ما M3s را به او پیشنهاد می‌کنیم، زیرا بدنه فلزی چیزی نیست که در رقبای این گوشی به جز Enjoy 5s پیدا شود.

image

 

عکاس: ساناز شریفی

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (106 نظر)

M

۱۳۹۸/۴/۱۰
چرا هرچی فیلترشکن نصب میکنم کار نمیکنه.؟؟دو دقیقه فعاله ولی بعدش خود ب خود قطع میشه

M

۱۳۹۸/۴/۱۰
چرا هیچ وی پی ان رو این گوشی نصب نمیشه؟؟؟هرچی نصب میکنم دو دقیقه فعاله خود ب خود قطع میشه اه

محمد

۱۳۹۶/۱۲/۲۶
با سلام
گوشی میزو Meizu M3s بنده دو روزه که خود به خود صفحه نمایشش خاموش میشه و دکمه پاور و هوم گوشی کار نمیکنه و همینجوری خاموش میمونه بعد چند دقیقه باز خود به خود روشن میشه!!!! راستی امروزم بردم فلش زدن اما باز درست نشده!!
مشکلش چیه؟؟؟
راه حلش چیه؟؟؟

Shervin

۱۳۹۶/۱۱/۲۹
برو تو تنظیمات قسمت برنامه ها opera max رو پیدا کن روی گزینه پاک کردن داده ها و توقف برنامه کلیک کن بعد بیا بیرون VPN رو روشن کن درست میشه

سجاد

۱۳۹۶/۱۰/۲۱
واسه باز کردن vpn تو قسمت جست وجو opera max رو پیدا کنید برید توش قسمت مدیریت برنامه هارو بزنید مطلبی بالای نوشته میاد که گزینه (بسیار خب)نوشته شده رو اون بزنید بعد اتصال رو بزنید و بعد برید vpn رو فعال کنید کار میکنه اینجوری