خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی Xiaomi Mi Air 13

بررسی تخصصی Xiaomi Mi Air 13

شیائومی Mi Air 13 یکی از سبک ترین و زیباترین لپ تاپ های موجود بازار است و با توجه به امکانات سخت افزاری بالا و قیمت پایین، می‌تواند رقیبی سر سخت برای مشهور ترین برند های بازار باشد.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۵/۱۰/۱

تا چند سال پیش نام چین به‌عنوان سازنده هر برندی مطرح می‌شد خبر از بی‌کیفیت بودن آن محصول می‌داد اما کشور چین همه محصولاتش بی‌کیفیت نیستند و در طی این چند سال آن‌قدر خوب عمل کرد که تقریبا در حال حاضر کمتر برندی در بازار دیده می‌شود که در چین تولید نشده باشد. از سونی گرفته تا اپل همه و همه تصمیم گرفتند خط تولید محصولات خود را به چینی‌ها بسپارند؛ اما چین سازندگان بومی هم دارد و اتفاقا برخی از این سازندگان رقیبان جدی برای برندهای مطرح هستند و محصولاتی باقیمت پایین و کیفیت بالا تولید می‌کنند. شیائومی یکی از این سازندگان چینی الاصل است که دو سه سالی می‌شود که محصولاتش را در بازار ایران نیز می‌بینیم. این شرکت در زمینه محصولات الکترونیک یک شرکت همه فن حریف است و از پهپاد گرفته تا تلویزیون و نوت بوک و گوشی موبایل را تولید می‌کند. در این مطلب می‌خواهیم جدیدترین نوت بوک شیائومی یعنی Mi Air 13 را بررسی کنیم.

 

image

 

نخست نگاهی به مشخصات سخت افزاری این دستگاه می‌اندازیم:

  • پردازنده 2.3 گیگاهرتزی Intel Core i5-6200U
  • 8 گیگابایت حافظه رم DDR4 با فرکانس 2133 مگاهرتز
  • پردازنده گرافیکی NVIDIA GeForce 940MX
  • صفحه نمایش 13.3 اینچی با نسبت تصویر 16:9 و کیفیت فول اچ دی
  • هارد دیسک SSD ساخت سامسونگ با ظرفیت 256 گیگابایت
  • وزن 1.28 کیلوگرم

لپ تاپ 13.3 اینچ شیائومی را می توانید از فروشگاه ای سی موبایل به قیمت 3/200/000 تومان خریداری کنید.

طراحی

در نگاه اول فکر می‌کنید یک MacBook اپل را در دست گرفته‌اید و تا درب لپ تاپ باز نشود و لوگوی mi در زیر صفحه نمایش را نبینید متوجه سازنده دستگاه نخواهید شد. در روی درب هیچ‌گونه لوگویی وجود ندارد و شاهد یک درب یک پارچه آلومینیومی هستیم. ضخامت دستگاه تنها 14.8 میلی‌متر است و با وزن کمی که دارد جزو سبک‌ترین و نازک‌ترین لپ‌تاپ‌های حال حاضر بازار به‌حساب می‌آید. با باز کردن درب دستگاه صفحه کلید زیبای آن خودنمایی می‌کند. این صفحه کلید 6 ردیف دارد و از رنگ نقره‌ای برای آن استفاده شده است ضمن اینکه حروف بارنگ مشکی روی آن درج شده است. اندازه کلیدها کاملا مناسب است و سطح آن‌ها کاملا صاف است و تایپ کردن با آن‌ها بسیار لذت بخش و بی‌سر و صدا است. تنها ایراد این صفحه کلید به کلیدهای بالا و پایین مربوط است که به دلیل سایز کوچک باهم فشرده می‌شوند. خبر بد این است که تنها حروف انگلیسی روی کلیدها درج شده است و مانند برخی از نوت بوک های دیگر بازار برای افزودن حروف فارسی باید برچسب فارسی تهیه کنید. کلیدها به نور پس زمینه مجهز هستند و این نور قابل تنظیم نیست. هنگامی‌که با دستگاه کار نکنید نور پس زمینه کلیدها به‌صورت خودکار خاموشی می‌شود و به‌محض فشردن یک کلید دوباره روشن می‌شوند. صفحه نمایش 13.3 اینچی قابی کاملا مشکی دارد و میزان حاشیه آن بسیار کم است. در بالای این صفحه نمایش دوربین قرار گرفته است و در پایین آن تنها لوگوی Mi دیده می‌شود. در زیر دستگاه 5 عدد پایه پلاستیک قرار داده شده است که به سر نخوردن نوت بوک از روی میز و سطوح کمک می‌کند. دو اسپیکر که AKG آن‌ها را برای شیائومی کاستوم کرده است و دریچه خنک کننده از دیگر اجزای پشت دستگاه هستند.

 

image
image

image
  
image

image
  
image

 

ناحیه تاچ پد

در این قسمت هم شیائومی به‌خوبی راه اپل را در پیش گرفته است. کلیدهای ماوس با ناحیه تاچ پد ادغام شده است. جنس این قسمت هم از شیشه باکیفیت است. قابلیت لمس دو انگشتی و سه انگشتی در این ناحیه وجود دارد دقیقا مانند آنچه در نوت بوک های اپل شاهد آن هستیم. با کشیدن دو انگشت روی صفحه می‌توانید اسکرول کنید و حرکت سه انگشتی باعث سوییچ بین صفحات دسک تاپ می‌شود.

 

image

 

 

ارتباطات

Mi Notebook Air 13 نه تنها طراحی ساده‌ای دارد بلکه مانند اولترا بوک های دیگر سعی شده است تنها قابلیت‌های ارتباطی که نیاز کاربر را برآورده می‌کند را پشتیبانی کند؛ مثلا درگاه کارت حافظه در آن موجود نیست و پورت اترنت هم وجود ندارد. در سمت راست یک پورت USB نسخه سه به همراه پورت USB Type C و یک چراغ ال ای دی پاور قرار دارد و در سمت چپ یک پورت HDMI به همراه جک 3.5 میلی متری و یک پورت USB نسخه 3 دیگر دیده می‌شود. نکته منفی در این قسمت سخت جا رفتن فلش مموری ها در این پورت‌ها است. برای ارتباط بیسیم نیز از تراشه   8260 AC ساخت اینتل استفاده شده است این تراشه معمولا در نوت بوک های گران قیمت و رده بالا استفاده می‌شود.

 

image


image

 

صفحه نمایش

Mi Notebook Air 13 تنها با یک نوع صفحه نمایش عرضه شده است. این صفحه نمایش ساخت سامسونگ و از نوع IPS است و متاسفانه لمسی نیست. صفحه نمایش رنگ‌ها را درخشان نمایش می‌دهد، میزان رنگ مشکی نیز بسیار طبیعی است و تقریبا از هر زاویه‌ای خوانده می‌شود. نور صفحه نمایش در بالاترین میزان خود 300 نیتس است و می‌توانید با کلیدهای F5 و F4 میزان روشنایی را تنظیم کنید؛ اما مشکلی در این قسمت وجود دارد و آن چیزی نیست جز انعکاس بالای نور محیط در صفحه نمایش. بازتاب نور به حدی است که زیر نور مستقیم خورشید کار با آن بسیار دشوار است و تقریبا محتویات صفحه نمایش دیده نمی‌شوند؛ اما در مجموع کیفیت صفحه نمایش قابل قبول است و می‌تواند یک صفحه نمایش خوب هم برای پخش فیلم و بازی و هم برای ادیت کردن عکس‌ها باشد. اگر با دستگاه کار نکنید بعد از 15 ثانیه خود به خود صفحه نمایش خاموش می‌شود.

 

image

 

پردازنده و سیستم عامل

پردازنده این دستگاه از نوع i5-6200U و 3 مگابایت کش دارد و از نسل Skylake است و اگر شیائومی یک یا دو ماه معرفی این محصول را به تعویق می‌انداخت شاهد نسل Kaby Lake در این لپ تاپ بودیم. به هر حال این پردازنده به ویژگی‌های Hyper-Threading و Turbo boost   مجهز است. به زبان ساده این تکنولوژی باعث میشود تا هر هسته پردازنده شما دو هسته در نظر گرفته شود. بنابراین یک پردازنده 4 هسته ای با این تکنولوژی از نظر سیستم عامل یک پردازنده 8 هسته ای در نظر گرفته می‌شود.

 این پردازنده به مادر بورد لحیم شده است بنابراین نمی‌توانید آن‌ها ارتقا دهید. در تست بنچ مارک Mi Notebook توانست نتایج خوبی کسب کند. این لپ تاپ با پردازنده گرافیکی Nvidia GeForce 940MX کاملا برای اجرای بازی‌های روز و نرم افزارهای تدوین مناسب است و می‌تواند تمام انتظارهای شما را برآورده کند. سرعت بوت شدن دستگاه هم بسیار بالاست و با فشردن کلید پاور، در چشم به هم زدنی شاهد نمایان شدن دسک تاپ ویندوز هستیم. حدودا 10 ثانیه بیشتر طول نمی‌کشد که ویندوز کاملا لود شود. بااینکه از دو فن برای خنک کردم دستگاه استفاده شده است اما صدای دستگاه کم است و نویز زیادی شنیده نمی‌شود. در طول بررسی گرمای زیادی احساس نشد و تقریبا در بیشتر اوقات سیستم خنک کننده کار خود را به‌خوبی انجام می‌داد.

این نوت بوک با سیستم عامل ویندوز 10 تک زبانه چینی عرضه شده است که کار با آن بسیار سخت است ما قید ویندوز چینی را زدیم و تصمیم به نصب ویندوز 10 انگلیسی زبان گرفتیم. برای این منظور یک فلش بوتیبل حاوی ویندوز را به پورت یو اس بی متصل کردیم و کلید F2 را برای تنظیمات بوت می‌فشاریم. باده دقیقه زمان نصب، یکی از سریع‌ترین نصب ویندوزها را در این لپ تاپ تجربه کردیم. خوشبختانه هارد SSD سامسونگ سرعت بالایی دارد.

سایر امکانات

این لپ تاپ به وب کم 1 مگاپیکسلی مجهز است کیفیت این دوربین چندان بالا نیست. کیفیت آن در نور روز تقریبا خوب و در نور کم و محیط بسته رضایت بخش نیست علاوه بر این کیفیت میکروفن دستگاه هم متوسط است. اسپیکرهای ساخت کمپانی AKG هستند و صدای آن‌ها در حد مطلوبی است در یک اتاق ساکت صدای اسپیکرها به‌خوبی واضح و بلند است.

باتری

این دستگاه به باتری 40 واتی مجهز است و برای تعویض آن خودتان نمی‌توانید اقدام کنید و باید حتما به تعمیرگاه مراجعه کنید. برای لپ تاپی در این رده کمی این ظرفیت باتری کم است به‌عنوان نمونه دل باتری 60 واتی برای XPS 13 خود قرار داده است که 50 درصد توان بیشتری دارد. این باتری قادر است 4 – 5 ساعت نوت بوک را روشن نگه دارد. حدودا با شارژ کامل و استفاده غیر مداوم از دستگاه حدود 2 روز می‌توانید روی آن حساب کنید. برای بالاتری رفت سرعت شارژ قابلیت شارژ سریع برای نوت بوک در نظر گرفته شده است و حدود 70 درصد ظرفیت باتری در تنها 45 دقیقه شارژ می‌شود. در هنگام شارژ دستگاه گرم نمی‌شود و دمای آن کاملا مناسب است.

 

image

سخن نهایی

در اینکه Mi Notebook Air یکی از بهترین محصولات شیائومی است شکی نیست اما ما باید آن‌ها با لپ‌تاپ‌های هم رده از برندهای معروف مقایسه کنیم. این لپ تاپ صفحه نمایش خوب، سخت افزار قوی، سیستم خنک کننده مناسب و البته طراحی و بدنه شیکی دارد. نداشتن برخی امکانات ارتباطی مانند درگاه کارت حافظه و انعکاس نور در صفحه نمایش نکات منفی در این لپ تاپ است. با توجه به قیمت شما باید بدانید که لپ تاپ ارزان قیمتی نمی‌خرید و باید نهایت دقت را در انتخابتان داشته باشید. نزدیک‌ترین لپ تاپ اپل با چنین سخت افزاری در بازار حدود 4 میلیون و هشتصد هزار تومان است و ایسوس هم لپ تاپی با تقریباهمین مشخصات را باقیمت 3 میلیون 799 هزار تومان در بازار می‌فروشد؛ بنابراین ارزان‌ترین لپ تاپ همین Mi Notebook Air است که قیمت آن با توجه به امکاناتش عالی به نظر می‌رسد.

 

image


image

 

عکاس: ساناز شریفی

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (24 نظر)

مهدی

۱۴۰۰/۸/۱۰
من این لپ تاپ رو دو سال پیش گرفتم. cor i 7 هست البته
متاسفانه فن لپ تاپ ایراد پیدا کرد. بعد از مدتی هم cpu خراب شد. حدود 5 میلیون تا الان خرج کردم تا cpu تعویض شه مادربورد تعمیر شه. فن دستگاه هم پیدا نمیشه. دادم از چین بیارن.
به نظرم لپ تاب های شیاومی باید صبر کنیم تا قطعاتش وارد شه بعد خرید کنیم.

علی

۱۳۹۶/۸/۳۰
برادر عزیز تقلید به منو تو چه تقلیدی که باعث بهبود محصولی می شه که منو تو با قیمت پایین تر می تونیم بخریمش تشکر داره نه ناسزا من و تو مصر ف کننده ایم .فکر می کنی اپل همه ی ایده هاش مال خودشه هر سال یک عالمه مخترع شکایت می کنن که اپل ایده هاشون تقلید کرده برادر کدون فقر برند و می گی شیامی برند یکه چینه تو هند بعد اپل برند دومه تا چند سال دیگه اسم این برندو زیاد می شنوین .

امید

۱۳۹۶/۷/۲۷
برا کارای مهندسی چجوریه این لپ تاب؟

مرتضی

۱۳۹۶/۴/۲۶
باریکلا نکته خوبی بود

سقازاده

۱۳۹۶/۳/۴
سلام دوست عزیز، همونجور که در بررسی اصلی هم گفته شده قیمت این لپ تاپ از نظر سخت افزار (بدون احتساب ssd و صفحه نمایش) شاید یکم بالاتر باشه و این پول رو دارید شما به طراحی یعنی وزن و ضخامت و همچنین هارد و صفحه نمایش میدید که در نتیجه اگر کارایی رندرینگ یا بازی از لپ تاپ میخواید فکر میکنم گزینه های بهتری هم موجوده اما اگر برای کارای روزمره یا اداری سبک یا خبرنگاری و وبگردی بخواید در این زمینه ها سرعتی بالاتر از لپ تاپ های رقیب میده که به خاطر اس اس دی سریعش هست اما در کارایی سنگین (یعنی {همیشه} بخواید باهاش برنامه های رندرینگ سنگین و بازی اجرا کنید نه اینکه حالا بین کاراتون یکم بازی کنید با رندر داشته باشید!)، توصیه نمیکنم چون طبیعتا اونجا بحث سخت افزاره (سی پی یو و جی پی یو) نه وزن و اس اس دی. من برنامه نویسی سبک و مولتی مدیا و خوندن و نوشتن انجام میدم و تو این زمینه ها منو کاملا راضی نگه داشته.