خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی Motorola Moto Z؛ کارآگاه گجت

بررسی تخصصی Motorola Moto Z؛ کارآگاه گجت

سال 2016 نه تنها سال صفحه نمایش‌های همیشه روشن بود گوشی‌های ماژولاری هم در این سال معرفی شدند که راه را برای نسل‌های بعدی هموار کردند. موتورولا با تولید موتو زد نشان داد که در دنیای ماژولارها حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. برای آشنایی بیشتر با این محصول خاص بررسی آن را بخوانید.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۵/۸/۲۴

گوشی ماژولار مفهومی است که به‌تازگی راه خود را دنیای موبایل باز کرده است. این نوع گوشی‌ها به طرق مختلف امکان اتصال به لوازم جانبی خاصی مانند باتری‌های پرظرفیت، شاسی‌های دوربین یا اسپیکرهایی را دارند که قدرت صدایی آن‌ها را چند برابر می‌کند. G5 را می‌توانیم اولین گوشی هوشمند ازاین‌دست بدانیم که تولیدش به‌صورت انبوه انجام گرفت. در بررسی امروز گوشی دیگری از کمپانی دیگری را بررسی می‌کنیم که کاملا متفاوت از G5 ماژولار است. Moto Z گوشی ساخت موتورولاست که به کاربر امکان اتصال لوازم جانبی مختلفی را می‌دهد.

 

image

 

طراحی

موتو زد نه‌تنها ازنظر ماژولار بودن گوشی‌ای متفاوت با گوشی‌های موجود در بازار است، بلکه شکل ظاهری کاملا متفاوتی هم دارد که به‌راحتی می‌توانید آن را از دیگران تشخیص دهید.

ضخامت موتو زد 5.1 میلی‌متر است و با این ضخامت بدون شک یکی از نازک‌ترین گوشی‌های حال حاضر دنیاست. زمانی که آن  را از جعبه خارج می‌کنید دو چیز در همان ابتدای کار نظر شما را جلب خواهد کرد: اول ضخامت بسیار کم و دوم لنز بیرون‌زده و بزرگ دوربین.

 

image

 

همان‌طور که گفتیم ضخامت گوشی 5.1 میلی‌متر است و این اولین گوشی بزرگی است که بدون مشکل در جیبمان جا شد. اما این ضخامت کم چندان هم خوب نیست، زیرا باعث شده موتورولا نتواند لنز دوربین را در شاسی گوشی جای دهد و بنابراین لنز بیرون‌زده دوربین به‌شدت خود را نشان می‌دهد.

طراحی گوشی جذابیت زیادی ندارد و دو بخش شیشه‌ای در بالا و پایین قاب پشتی در کنار یک بخش پلاستیکی و براق قرارگرفته‌اند. بخش پلاستیکی گوشی در قاب پشتی جاذب اثرانگشت است، اما این جذب اثرانگشت در حدی نیست که شما را آزار دهد.

قاب جلو گوشی پر است از جزئیات مختلف. صفحه‌نمایش بزرگ بیشترین فضای قاب جلو را به خود اختصاص داده و بالای صفحه‌نمایش دوربین دوم در کنار خروجی صدای مخاطب و فلاش دوربین دوم قرار گرفته است. در پایین صفحه‌نمایش نیز سنسور اثرانگشت زیر لوگوی moto را می‌بینید در کنار دو سوراخ که میکروفون‌های اصلی هستند.

قاب اطراف گوشی فلزی است و رنگ طلایی دارد. در سمت راست این قاب کلید پاور در کنار کلیدهای کم‌وزیاد کردن صدا دیده می‌شود. پایین گوشی درگاه ارتباطی، البته از نوع USB Type-C، قرار دارد و در بخش بالایی میکروفون دوم در کنار درگاه سیم‌کارت‌ها دیده می‌شود. لبه سمت چپ هیچ گزینه‌ای قرار ندارد. همان‌طور که مشاهده می‌کنید خبری از جک 3.5 میلی‌متری صدا نیست و از این لحاظ شباهت زیادی بین Moto Z و iPhone 7 وجود دارد. در جعبه گوشی تبدیلی قرار دارد که با آن می‌توانید هدفون‌هایی ازجمله هدفون اصلی را به گوشی متصل کنید.

image
 
image

image

 

قاب پشتی گوشی بخش متفاوت آن با دیگر گوشی‌های موجود در بازار است. در بالای این قاب دوربینی را مشاهده می‌کنید که لنزش از بدنه بیرون زده و در پایینش فلاش دوتایی دیده می‌شود. در پایین قاب پشتی دو ردیف پین فلزی دیده می‌شود که برای اتصال ماژول‌های مختلف به گوشی از آن استفاده می‌شود. موتورولا این ماژول‌ها را Mods (ماد) می‌نامد.

در کل Moto Z گوشی خوش‌دستی است و باوجود جنس لیز بدنه خیلی راحت از دستان شما سر نمی‌خورد. ضخامتش بسیار کم است و تاکنون گوشی هوشمندی با این ابعاد و ضخامت کم در دست نگرفته بودیم. طراحی موتو زد بسیار غیرخلاقانه است و جزو زشت‌ترین و البته متفاوت‌ترین گوشی‌های بازار است. طراحی قاب پشتی به‌گونه‌ای است که اگر ماد به آن متصل نباشد گویی گوشی همیشه چیزی کم دارد.

 

image

 

صفحه‌نمایش

صفحه‌نمایش بزرگ 5.5 اینچی این گوشی یکی از نقاط قوتش است. این صفحه‌نمایش کیفیت QHD دارد و تراکم پیکسلی آن برابر 535 پیکسل در اینچ است. نه‌تنها زاویه دید این صفحه‌نمایش بسیار خوب است عکس‌ها و ویدئوها بسیار خوب و بدون مشکل در آن به نمایش درمی‌آیند.

هیچ مشکلی با صفحه‌نمایش نداشتیم و به نظر ما یکی از بهترین صفحه‌نمایش‌هایی که در گوشی‌های موبایل می‌بینیم در این گوشی به کار گرفته‌شده است. زیر نور خورشید نیز صفحه‌نمایش بسیار خوب کار می‌کند و هیچ مشکلی بابت مشاهده محتوا روی آن ندارید.

image
 
image

 

سخت‌افزار

پردازنده گوشی اسنپدراگون 820 است. این پردازنده 4 هسته‌ای در بسیاری از گوشی‌های پرچم‌دار سال 2016 استفاده شده است. در کنار این پردازنده موتورولا از رم 4 گیگابایتی برای گوشی استفاده کرده که در صورت بسته بودن تمام برنامه‌ها حدود 2 گیگابایت از این حافظه آزاد و در اختیار کاربر است. گوشی در اجرای بازی‌ها و برنامه‌های سنگین هیچ مشکلی ندارد. بازی آسفالت 8 را روی آن اجرا کردیم و بدون هیچ مشکلی توانست آن را در نهایت کیفیتش اجرا کند.

 

image

 

سنسور اثرانگشت در پایین صفحه‌نمایش قرار دارد. مکان قرارگیری سنسور مناسب است، اما به‌طور حتم آن را به جای کلید Home اشتباه خواهید گرفت درحالی‌که کلید هیچ حرکتی فیزیکی‌ای ندارد و صرفا سنسور اثرانگشت است. دقت و سرعت این سنسور بسیار خوب است و بدون فشردن هیچ کلیدی فعال می‌شود و اثرانگشت را می‌شناسد و قفل صفحه را باز می‌کند. این سنسور تنها وظیفه‌اش باز کردن قفل صفحه است و هیچ اثر دیگری روی کارکرد گوشی ندارد؛ تنها کار اضافه‌ای که این سنسور انجام می‌دهد قفل‌کردن صفحه‌نمایش با نگه‌داشتن انگشت روی آن است.

 

image

 

گوشی از دو سیم‌کارت همزمان پشتیبانی می‌کند و هر دو سیم‌کارت نانو هستند. درگاه سیم‌کارت دوم با کارت حافظه خارجی مشترک است و اگر بخواهید از سیم‌کارت دوم استفاده کنید باید قید کارت حافظه خارجی را بزنید.

image
 
image

 

اسپیکر گوشی در کنار خروجی صدای مخاطب بالای صفحه‌نمایش قرار دارد و خبری از اسپیکرهای استریو نیست. باوجود قابلیت اتصال مادهایی مانند اسپیکر خارجی نیازی هم به اسپیکر استریو نیست. صدای اسپیکر به‌اندازه کافی بلند است، اما کیفیتش چندان خوب نیست و اگر می‌خواهید صدایی متفاوت روی گوشی بشنوید باید ماد اسپیکر را بخرید.

حافظه داخلی دستگاه 64 گیگابایت است که از این میزان حافظه 53 گیگابایت در اختیار کاربر قرار دارد. 10.5 گیگابایت از حافظه داخلی در اختیار فایل‌های سیستمی است که امکان پاک کردن آن‌ها را ندارید.

 

image

 

طریقه اتصال مادها و انواع آن‌ها

پشت تمام مادهای موتو زد پین‌های فلزی‌ای تعبیه شده که به پین‌های فلزی قاب پشتی گوشی متصل می‌شوند. زمانی که یک ماد یا همان ماژول را به گوشی نزدیک کنید با استفاده از آهنربا ماد به گوشی متصل می‌شود و می‌توانید به‌راحتی از آن استفاده کنید. اتصال مادها به گوشی بسیار محکم است و نیازی نیست که نگران کنده شدن ناگهانی آن‌ها باشید. تمام مادهایی که برای این گوشی عرضه‌شده‌اند برای شما در ادامه معرفی می‌کنیم.

 

image

image
 
image

 

ماد دوربین: این ماد ساخت هاسل بلد است. ازنظر اندازه با وسیله‌ای کوچک روبرو نیستید و زمانی که آن را روی گوشی سوار کنید به‌خوبی تفاوت ضخامت حس می‌شود. ضخامت این ماد 9 تا 15 میلی‌متر است و با اتصالش به دستگاه 145 گرم به وزن آن شما اضافه می‌شود. سنسور این دوربین 12 مگاپیکسلی است و روی آن 2 میکروفون سوار شده. از بخش‌های دوست‌داشتنی این ماد می‌توانیم به زوم 10 برابر اپتیکال، زوم 4 برابر دیجیتال، فلاش زنون و درنهایت OIS برای عکاسی اشاره کنیم. قیمت این ماد حدود 300 دلار است که چندان ارزان نیست. کیفیت عکس‌های گرفته‌شده با این ماد و قدرت زوم آن را در نمونه عکس‌ها مشاهده کنید.

 

image

 

نمونه عکس‌های ماد دوربین (به قدرت زوم دقت کنید)

 

image
 
image

image
 
image

 

image
 
image


image
 
image

image
 
image

 

image
 
image

image
 
image

 


 

ماد اسپیکر: این ماد حاصل همکاری موتورولا با JBL است. اگر اهل گوش کردن به موزیک باشید به‌طور حتم اسم این کمپانی خوش‌نام را شنیده‌اید. این ماد نیز اندازه بزرگی دارد و همانند ماد دوربین 145 گرم به وزن گوشی شما اضافه می‌کند. این ماد به دو اسپیکر مجهز است که قدرتی برابر 6 وات تولید می‌کنند. یکی از ویژگی‌های جالب این ماد تجهیز آن به باتری داخلی است. 1000 میلی‌آمپرساعت ظرفیت باتری داخلی این اسپیکر است که مجزا از باتری گوشی می‌تواند تا 10 ساعت موزیک پخش کند. این اسپیکر مجزا از گوشی و با استفاده از USB Type-C شارژ می‌شود.

 

image

 

ماد پروژکتور: موتورولا این اسپیکر را Insta-Share Projector نامیده است. این ماد از دو ماد قبلی کوچک‌تر است و با اتصال آن به گوشی 125 گرم وزن به گوشی شما اضافه می‌شود. موتورولا می‌گوید که این ماد می‌تواند امکان استفاده از اندازه تصویری 70 اینچی را برای شما به ارمغان بیاورد. کیفیت تصویری پخش شده توسط این ماد 480p است. عمر لامپ این پروژکتور نیز 10000 ساعت است و باتری‌ای 1100 میلی‌آمپرساعتی داخل آن قرار گرفته. با این ظرفیت تا 60 دقیقه بدون نیاز به باتری گوشی می‌توانید ویدئو پخش‌کنید. این ماد زیر خودش پایه‌ای دارد که برای تنظیم ارتفاع ویدئوی پخش‌شده استفاده می‌شود. با استفاده از این ماد می‌توانید محتوایی که روی گوشی در حال پخش است روی هر سطحی پخش کنید.

 

image

 

ماد باتری: این ماد، همان‌طور که از نامش پیداست، یک پاور بانک همراه است. ظرفیت این ماد 2200 میلی‌آمپرساعت است و در ضمن اینکه ظاهر زیبایی دارد نیاز شما را به حمل پاور بانک مرتفع می‌کند. وزن این ماد 79 گرم و ضخامتش 6.2 میلی‌متر است. قیمتی که برای این ماد در نظر گرفته شده نیز 60 دلار است.

 

image

 

سیستم‌عامل و نرم‌افزار

اندروید نسخه 6 به‌صورت پیش‌فرض روی گوشی نصب است. با سابقه‌ای که از موتورولا سراغ داریم، برای این گوشی انتظار انتشار اندروید 7 را به‌زودی داریم. رابط کاربری گوشی شباهت بسیار زیادی به اندروید خام دارد و اگر با آن کار نکنید تصور می‌کنید که اندروید خام است، اما در اصل این گونه نیست و موتورولا در برخی بخش‌ها تغییراتی ایجاد کرده که باعث تفاوت این رابط کاربری با اندروید خام می‌شود.

 

image

 

در بخش تنظیمات دستگاه گزینه‌ای به نام سیم‌کارت قرار دارد که برای مدیریت دو سیم‌کارت گوشی به کار می‌رود. طراحی این بخش بسیار خوب و کارآمد است و به‌راحتی از طریق آن می‌توانید سیم‌کارت‌های خودتان را مدیریت کنید.

موتورولا میانبرهای خوبی برای گوشی تعریف کرده که با کمک آن‌ها می‌توانید فرمان‌های مختلفی با کوتاه‌ترین حرکت روی گوشی اجرا کنید. به برخی از این میانبرها اشاره می‌کنیم و بهتر است بدانید که تمام این تنظیمات قابلیت غیرفعال شدن نیز دارند.

1 – زمانی که گوشی روی میز باشد و دست خود را به گوشی نزدیک کنید، با کمک سنسورهایی که روی قاب جلویی تعبیه شده‌اند، گوشی نزدیک شدن دست شما را تشخیص می‌دهد و ساعت و نوتیفیکیشن‌ها را به شما نشان می‌دهد.

2 – تا زمانی که به گوشی نگاه می‌کنید صفحه‌اش خاموش نمی‌شود (مانند این ویژگی را در خانواده گلگسی اس سامسونگ دیده بودیم).

3 – زمانی که گوشی در دستان شماست با دو بار تکان دادن آن می‌توانید فلاش را خاموش و روشن کنید و از آن به‌عنوان چراغ‌قوه استفاده کنید.

4 – زمانی که گوشی زنگ می‌خورد با برداشتن آن از روی میز گوشی به حالت ویبره می‌رود.

5 – با کشیدن انگشت شست از پایین گوشی به داخل صفحه‌نمایش محتوای موجود در صفحه‌نمایش در قابی کوچک‌تر نمایش داده می‌شود. این ویژگی برای راست‌دستان یا چپ‌دستان قابل شخصی‌سازی است.

6 – ویژگی آخر جذاب‌ترین و دوست‌داشتنی‌ترین ویژگی این بخش است: زمانی که گوشی را در دست دارید با چند بار حرکت دادن مچ دستتان دوربین فعال و آماده عکس گرفتن می‌شود.

 

image

 

دوربین

دوربین اصلی گوشی 13 مگاپیکسلی است. اندازه دهانه دیافراگم آن f/1.8 است و با کیفیت 4K می‌تواند فیلم‌برداری کند. دوربین به امکانات خوبی ازجمله OIS مجهز است و در کنارش فلاش دوتایی LED قرار گرفته. دوربین دوم گوشی نیز کیفیت 5 مگاپیکسلی دارد و با اندازه دهانه دیافراگم f/2.2 و فلاشی که در کنارش قرار گرفته می‌توان در تاریکی برای عکاسی سلفی روی آن حساب باز کرد.

 

image

image
 
image

image

 

در نور روز و محیط باز عملکرد دوربین بسیار خوب است و عکس‌هایی که می‌گیرد جزئیات کافی و رنگ واقعی دارند. سرعت فوکوس کردن نیز بسیار خوب است و هیچ کندی‌ای در عملکرد شاتر دیده نمی‌شود. در نور شب عملکرد دوربین کاملا متفاوت از عملکرد دوربین در نور روز است. عکس‌هایی که در نور شب گرفته می‌شوند نویز زیادی دارند و کمی تار هستند. درمجموع عملکرد دوربین در حد قابل قبولی است، هرچند باوجود ماد دوربین نیازی به کیفیت بالای دوربین اصلی ندارید.

 

نمونه عکس‌های دوربین در نور روز و محیط باز

 

image
 
image

image
 
image

image

image
 
image

image
 
image

image

 

نمونه عکس دوربین در حالت عادی و زوم 100 درصد

 

image
 
image

 

نمونه عکس دوربین دوم در روز

 

image

 

نمونه عکس دوربین در شب

 

image


image

 

نمونه عکس دوربین در شب حالت عادی و زوم 100 درصد

 

image
 
image

 

نمونه عکس دوربین دوم در شب (بدون فلاش، با فلاش)

image
 
image

 

 

باتری

از باتری‌ای با ظرفیت 2600 میلی‌آمپرساعت در این گوشی استفاده شده است. برای دستگاهی با این ضخامت کم این ظرفیت باتری بسیار خوب است. باتری به‌خوبی پاسخگوی نیاز کاربر است. در استفاده ما بعد از 1 روز استفاده از گوشی با دو سیم‌کارت روشن در انتهای روز 10 درصد از شارژ باتری هنوز باقی مانده بود. در تست‌هایی که انجام دادیم نیز به کارکرد خوب باتری پی بردیم.

در طول مدت 30 دقیقه فیلم‌برداری فول اچ‌دی شاهد کاهش 20 درصدی باتری بودیم، درحالی‌که 30 دقیقه فیلم‌برداری 4K حدود 30 درصد از میزان باتری کم کرد. در مدت 30 دقیقه بازی آسفالت 8 نیز میزان کاهش باتری 8 درصد بود.

همان‌طور که گفتیم در زمینه شارژدهی باتری در حد قابل قبولی عمل می‌کند، باوجوداین در زمینه شارژ شدن عملکرد باتری بسیار بهتر است. در مدت 1 ساعت و 15 دقیقه، به لطف شارژ سریع، میزان درصد باتری از 0 به 100 رسید که با این زمان ثبت‌شده بعد از G5 این گوشی سریع‌ترین گوشی بازار ازنظر شارژ شدن است.

 

image

 

نظر جی‌اس‌ام

Moto Z ازنظر ما متفاوت‌ترین گوشی‌ای است که در سال 2016 معرفی و به بازار عرضه شده است. اگرچه ظاهر این گوشی چنگی به دل نمی‌زند، برای این متفاوت به نظر رسیدن واجب و ضروری است. مادهایی که موتورولا برای گوشی در نظر گرفته، برخلاف ماژول‌هایی که ال‌جی در G5 استفاده کرده بود، بسیار کاربردی و دوست‌داشتنی هستند. نحوه اتصال این مادها بسیار هوشمندانه است و هیچ نیازی به خاموش و روشن کردن گوشی نیست. اگر دوست دارید گوشی‌ای که می‌خرید علاوه بر اینکه شما را به دنیای بی‌نهایت مجازی وارد می‌کند در بخش موسیقی و فیلم‌برداری هم همه‌فن‌حریف باشد، موتو زد تنها انتخاب این روزهای بازار است.

 

image

 

عکاس: ساناز شریفی

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (88 نظر)

بابک

۱۴۰۰/۲/۷
اگه بگوییم اشغال الا بهتره چینی بی کیفیت لنوو رو نتونست خوب بفروشه با موتورولا یکیش کرده همون لنوو اون موتورولا امریکایی اصلا نیست اشتباه نکنید

بابک

۱۴۰۰/۲/۷
اشغال اشغال اشغال اونی که میگه این گوشی خوبه اصلا تو عمرش گوشی ندیده باتری فوق ضعیف وهر ۳ ماه باد میکنه وباید عوض کنی ۶۰۰هزارشارژنهایت۲ساعت تمومه قیمت تاچ والسی دی ۲میلیون قیمت نو گوشی ۲/۵میلیون قاب محافظ پیدا نمیشه گلس پیدا نمیشه حالا نه میشه درستش کنم نه کسی میخره اینجوری انداختم تو کمد رفتم گوشی a20سامسونگ گرفتم تازه فهمیدم گوشی یعنی چی لامصب مگه شارژ تموم میشه همه وسایل داره دوربین عالی قطعه ها ارزون سوپری سر کوچمونم تاچ ال سی دی داره گلس و قابشو اصلا نخرید موتورولا هیچ مدلی رو سرتون کلاه میره بعد اهان نمایندگی رو بگم چنان بلایی سرتون میاره میچاپه میچاپه ادمو کاری هم نمیشه کرد

بهنامی

۱۳۹۹/۷/۲۹
سلام.ببخشید من گوشیmotozرو یه سال پیش خریدم 3تومان حالا چرا اینقدر قیمت رو کم زدین یعنی قیمتش اومده پایین تر

بهنامی

۱۳۹۹/۷/۲۹
سلام ببخشید من این گوشی motoz رو یه سال پیش خریدم 3میلیون حالا چرا اینقد قیمت رو کم زدین یعنی قیمتش اومده پایین تر

علی

۱۳۹۷/۸/۲۶
با سلام و احترام خدمت دوستان گرامی
من از جمله کسانی هستم که از وقتی تلفن همراه متولد شد دارم ازش استفاده می کنم و تقریبا سالی یک مدل و برند گوشی می خرم.
من این گوشی رو یک سال پیش خریدم و امروز دور انداختم
متاسفانه با تمام احترامی که واسه موتورولا قائل بودم ( چون یه شرکت معتبر آمریکائی بود) و کیفیت فوق العاده ای داشت ( moto G شش ساله دارم هنوزم مثل روز اول سرپاست )
شرکت چینی لنوو این برند رو خریده و داره تولید می کنه و کیفیت ساخت پایینه.
گوشی خوبیه همه تعاریفی که دوستان گفتن درسته اما .....
دوستان اگه میخواین موتورولا بخرید پیشنهاد من اینه که لنوو بخرید.