خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی Xperia XZ؛ زیبای با اصالت

بررسی تخصصی Xperia XZ؛ زیبای با اصالت

سونی در زمینه تولید گوشی‌های هوشمند حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و یکی از کمپانی‌های فعال در این حوزه است. امروز محصولی از این کمپانی را بررسی می‌کنیم که در کنار جدید بودن بسیار زیباست و به عقیده ما یکی از زیباترین گوشی‌های هوشمند بازار است. در ادامه با جی اس ام همراه باشید تا در مورد این محصول زیبا بیشتر صحبت کنیم.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۵/۷/۲۰

سونی با معرفی سری XA در معرفی گوشی‌های هوشمند جدیدش کمی عجولانه تصمیم گرفت و با آن استقبالی مواجه نشد که از معرفی این خانواده انتظار داشت. حال این کمپانی بزرگ فناوری می‌خواهد با گوشی XZ حال کمپانی‌اش را بهتر کند و خودی به رقیبان نشان دهد. امروز می‌خواهیم در مورد این گوشی زیبا و تقریبا متفاوت صحبت کنیم تا ببینیم در چه سطحی از بازار قرار می‌گیرد.

 

image

 

طراحی

اگر از کاربران محصولات سونی بوده و از واکمن‌های سری W این کمپانی استفاده کرده باشید، حتما با دیدن این گوشی به یاد آن روزها و آن واکمن‌ها می‌افتید. جنس بدنه از فلزی ساخته شده که سونی آن را ALKALEIDO می‌نامد. اگرچه نام این فلز با آنچه در گوشی‌های هوشمند دیگر شنیده‌ایم متفاوت است، هنگام استفاده از آن همان حسی را خواهید داشت که از دیگر گوشی‌های فلزی دارید. جنس بدنه به‌گونه‌ای است که به‌راحتی اثرانگشت کاربر را جذب می‌کند و بعد از مدتی استفاده این بدنه پر می‌شود از اثرانگشت!

 

image

image

 

یکی از بخش‌هایی که در طراحی گوشی بسیار خودنمایی می‌کند لبه‌های گرد آن است. این لبه‌های گرد، که از قاب جلو شروع و به قاب عقب ختم می‌شود، به خوش‌دست شدن و زیبا به نظر آمدن گوشی کمک بسیار کرده‌اند. بخش بالا و پایین گوشی، برخلاف لبه‌هایش، کاملا تخت است، به‌گونه‌ای که کاربر می‌تواند گوشی را بدون هیچ نگهدارنده‌ای روی سطح صاف ایستاده نگه دارد.

کلید پاور در کنار کلید ولوم و کلید شاتر دوربین در کناره سمت راست گوشی قرار دارند، درحالی‌که درگاه‌های سیم‌کارت و کارت حافظه خارجی در سمت چپ دیده می‌شوند. بخش بالایی گوشی سوکت جک 3.5 میلی‌متری صدا در کنار میکروفون دوم و در پایین گوشی میکروفون اصلی در کنار درگاه ارتباطی گوشی از نوع Type-C قرار گرفته‌اند.

image
 
image

image
 
image

 


قاب پشتی میزبان دوربین اصلی و فلاش و فوکوس لیزری است. برخلاف آنچه در گوشی‌های هوشمند دیده‌ایم، فلاش در کنار دوربین قرار ندارد و سونی تصمیم گرفته فلاش را زیر دوربین تعبیه کند. یکی از نکات جالب در طراحی این گوشی قرار گرفتن NFC در قاب جلویی است: سونی در طراحی Xperia XZ تصمیم گرفته NFC را به بخش جلویی گوشی و کنار دوربین دوم منتقل کند.

Xperia XZ چندان سنگین نیست، اما ضخامتش قابل‌مقایسه با گوشی‌ای مانند آیفون 7 یا گلکسی اس7 اج نیست و حدود 1 میلی‌متر از هر دو گوشی ذکرشده ضخیم‌تر است. ویژگی ضد آب بودن، طبق سنت سونی، در XZ نیز قرار گرفته است. البته سونی در دستورالعملش پیشنهاد می‌دهد که گوشی را در آب غوطه ور نکنید اما برای استفاده زیر باران یا در هنگام شستن گوشی ، در صورت بسته بودن پوشش درگاه سیم کارت، هیچ مشکلی برای گوشی به وجود نمی‌آید.

 

image
 
image

 

 

جمع‌بندی بخش طراحی

Xperia XZ گوشی بسیار زیبایی است که نظر همه را به خودش جلب می‌کند. سال‌ها بود دوست داشتیم سونی‌ این طراحی را بار دیگر زنده کند و در گوشی هوشمندش از آن بهره ببرد. علاوه بر زیبایی، خوش‌دست بودن یکی از ویژگی‌های اصلی این گوشی محسوب می‌شود که آن را مدیون لبه‌های گرد است. جنس بدنه نیز بسیار لوکس است و باوجود جذب زیاد اثرانگشت، حس خوبی منتقل می‌کند. ما طراحی این گوشی را دوست داشتیم و هنگام کار کردن با آن بسیار راحت بودیم.

 

صفحه‌نمایش

سونی از صفحه‌نمایش IPS در این گوشی استفاده کرده است. باز هم خبری از صفحه‌نمایش QHD نیست و هنوز سونی در برابر استفاده از این کیفیت صفحه‌نمایش در گوشی‌هایش مقاومت می‌کند. کیفیت Full HD برای این صفحه 5.2 اینچی در نظر گرفته شده که سونی با کمک فناوری‌هایی مانند X-Reality و Triluminos سعی کرده تا جای ممکن این صفحه‌نمایش را باکیفیت و قابل‌رقابت با صفحه‌نمایش‌هایی مانند صفحات آمولد کند.

 

image

 

نور صفحه‌نمایش XZ بسیار خوب است و از رقیبی مانند G5 بسیار بهتر عمل می‌کند، اما هنوز در برابر نور S7 edge کم است. رنگ‌ها در این صفحه‌نمایش بسیار زنده‌اند و با نگاه کردن از بیشترین زاویه به صفحه‌نمایش هیچ افت رنگ و کاهش کیفیتی در آن‌ها دیده نمی‌شود. به لطف نور مناسب، خوانایی این صفحه زیر نور مستقیم خورشید بسیار خوب است و چیزی شبیه خوانایی XA Ultra و P9 است.

 

image
 
image

 

 

جمع‌بندی بخش صفحه‌نمایش

از کارکرد صفحه‌نمایش راضی هستیم. به‌خوبی و با سرعت به تمام فرمان‌ها پاسخ داده می‌شود و کیفیتش در حد قابل‌قبولی است. هیچ پیکسلی در این صفحه‌نمایش دیده نمی‌شود و خوانایی‌اش زیر نور خورشید بسیار خوب است.

 

سخت‌افزار

سنسور اثرانگشت سمت راست گوشی قرار گرفته و در اصل همان کلید پاور دستگاه است. هرچند سرعت و دقت این سنسور بسیار خوب است و قابلیت رقابت با سنسور گوشی‌هایی مانند آیفون 7 و نکسوس 6 پی را دارد، به علت مکان نامناسبی که برایش در نظر گرفته شده و همچنین به علت کوچک بودنش، چندان نمی‌توان از آن استفاده کاربردی کرد.

 

image

 

گوشی از دو سیم‌کارت همزمان پشتیبانی می‌کند که درگاه سیم‌کارت دوم با درگاه کارت حافظه خارجی یکسان است و اگر بخواهید از کارت حافظه خارجی استفاده کنید، استفاده از سیم‌کارت دوم غیرممکن می‌شود. بهبود خوبی در این بخش نسبت به دیگر گوشی‌های سونی صورت گرفته: درگاه کارت حافظه و سیم‌کارت با همان درپوشی که برای باز کردن در استفاده می‌شود از جایشان خارج می‌شوند و در دسترس قرار می‌گیرند. بنابراین نباید نگران پاره شدن رابط اتصال‌دهنده درپوش درگاه به بدنه گوشی باشید.

 

image

 

XZ به دو اسپیکر مجهز است که یکی از آن‌ها پایین و دیگری بالای صفحه‌نمایش و در همان درگاه خروجی صدای مخاطب قرار گرفته است. به‌لطف وجود دو اسپیکر صدای گوشی بسیار بلند است، اما کیفیت آن مانند آیفون 7 نیست و ما در صدای بلند عملکرد آیفون 7 را بیشتر می‌پسندیم.

 

image
 
image

 

پردازنده دستگاه اسنپدراگون 820 است. این پردازنده 4 هسته دارد که 2 هسته آن فرکانس 2.15 و 2 هسته دیگر فرکانس 1.59 گیگاهرتزی دارد. سونی از رم 3 گیگابایتی در کنار این پردازنده استفاده کرده؛ اگرچه در حال حاضر بسیاری از پرچم‌داران بازار از 4 گیگابایت رم بهره می‌برند، با بهبودهایی که سونی در رابط کاربری‌اش به کار گرفته این میزان رم برایش کافی به‌نظر می‌رسد.

 

image

 

داغ کردن یکی از ویژگی‌های گوشی‌های سونی در نسل‌های قبلی بود، اما با بهبودهایی که در این نسل جدید صورت گرفته دیگر خبری از آن داغ کردن نیست. XZ حین انجام دادن کارهای سنگین مانند بازی یا فیلم‌برداری داغ می‌شود، اما این داغ شدن در حد معمول دیگر گوشی‌های هوشمند است و مشکلی برای گوشی ایجاد نمی‌کند. داغ شدن بیشتر روی صفحه‌نمایش اصلی و در کنار لنز دوربین صورت می‌گیرد.

گوشی به‌خوبی پاسخگوی سنگین‌ترین کارهاست. ما بازی آسفالت 8 را به‌عنوان کاری سنگین روی گوشی اجرا کردیم و به مدت نیم ساعت با آن بازی کردیم. بازی با بالاترین کیفیتش اجرا شد و در این مدت هیچ مشکلی با آن پیدا نکردیم. چه در ابتدا و چه در طول مدت بازی هیچ لگ یا افت فریمی مشاهده نکردیم.

Xperia XZ در دو نسخه 32 و 64 گیگابایتی عرضه می‌شود. ما نسخه 64 گیگابایتی را در اختیار داشتیم. در این نسخه 50.41 گیگابایت از حافظه در اختیار کاربر است. فایل‌های سیستمی مابقی فضا را اشغال کرده‌اند که امکان پاک کردن آن‌ها وجود ندارد.

 

image

 

نرم‌افزار

به‌صورت پیش‌فرض اندروید نسخه 6 روی گوشی نصب است. به‌احتمال‌زیاد به‌روزرسانی به اندروید نسخه 7 نیز در برنامه‌های سونی برای این گوشی قرار خواهد گرفت. همان‌طور که گفتیم، سونی بهبودهای خوبی در رابط کاربری‌اش به کار گرفته و در عین حفظ اصالت اندروید خام، بخش‌هایی به نرم‌افزار گوشی اضافه کرده که کار کردن با آن را جذاب‌تر می‌کند.

 

image

 

صفحه قفل اولین جایی است که با آن روبرو می‌شوید و طراحی بسیار چشم‌نوازی دارد. در این صفحه، که برایش قابلیت شخصی‌سازی در منوی گوشی نیز در نظر گرفته شده، ساعتی بزرگ در وسط صفحه دیده می‌شود. این صفحه با کشیدن انگشت از راست به چپ کنار می‌رود و قفل صفحه باز می‌شود. بعد از باز شدن قفل دستگاه، صفحه اصلی نمایش داده می‌شود که در پایین آن 4 آیکون مشاهده می‌شود. می‌توانید هر آیکونی که دوست دارید و پرمصرف‌تر است در این بخش قرار دهید.

با کشیدن انگشت از بخش بالای صفحه‌نمایش می‌توانید به نوتیفیکیشن‌بار دسترسی داشته باشید. این بخش کاملا شبیه اندروید خام است و سونی صلاح دیده این بخش را دستکاری نکند. بخش برنامه‌ها یا همان App Drawer جایی است که هر برنامه‌ای را روی گوشی نصب کرده باشید در آن مشاهده می‌کنید. در قسمت بالای این بخش گزینه جستجو دیده می‌شود، ضمن اینکه با کشیدن برنامه‌ها به سمت راست صفحه‌ای ظاهر می‌شود که برنامه‌هایی را به کاربر پیشنهاد می‌دهد. برنامه‌های پیشنهادی دو دسته هستند: برنامه‌هایی که روی گوشی نصب‌اند و بیشتر استفاده‌ شده‌اند، برنامه‌هایی که روی گوشی نصب نیستند و گوشی پیشنهاد نصبشان را به کاربر می‌دهد.

بازهم خبری از فایل منیجر روی دستگاه نیست و به نظر می‌رسد سونی می‌خواهد مانند اندروید خام عمل کند و قصد ندارد از فایل منیجر روی گوشی‌هایش استفاده کند.

تم بخش بسیار دوست‌داشتنی این رابط کاربری است. با رفتن به بخش تم‌ها می‌توانید علاوه بر مشاهده تم‌هایی که در پلی استور قرار دارند، بازی‌ها، برنامه‌ها، کتاب‌ها، موزیک‌ها و فیلم‌های پیشنهادی این بخش را در پلی استور مشاهده کنید.

image
 
image
 
image

image
 
image
 
image

 

جمع‌بندی بخش نرم‌افزار

اگر کاربر گوشی‌های قدیمی سونی باشید هنگام کار کردن با این گوشی به‌طور حتم تفاوت را در بخش نرم‌افزاری مشاهده می‌کنید. سونی به‌خوبی روی رابط کاربری‌اش کار کرده و علاوه بر سبک و روان کردن این بخش امکاناتی را نگه داشته که حقیقتا کاربردی‌اند. به‌نظر ما رابط کاربری‌ای که سونی استفاده می‌کند یکی از بهترین و زیباترین رابط کاربری‌های حال حاضر در دنیای گوشی‌های اندرویدی است.

 

ارتباط

همان‌طور که اشاره کردیم، Xperia XZ از دو سیم‌کارت هم‌زمان پشتیبانی می‌کند. درگاه سیم‌کارت دوم با درگاه کارت حافظه خارجی مشترک است و فقط از یکی از آن‌ها می‌توانید استفاده کنید. بخش تنظیمات سیم‌کارت‌ها به‌خوبی طراحی‌ شده و در سریع‌ترین زمان با صرف کمترین انرژی می‌توانید هر تنظیمی را که دوست دارید روی کارکرد دو سیم‌کارت اعمال کنید.

Screen Mirroring در کنار Cast و Media Server ویژگی‌هایی هستند که به شما اجازه ارتباط بدون سیم با دستگاه‌های دیگر ازجمله تلویزیون‌های هوشمند را می‌دهند.و به این علت نمی‌توانید حافظه‌های خارجی مانند فلش مموری خودتان کنید.

 

دوربین

سونی به استفاده از دوربین‌هایی با سنسورهای عدد مگاپیکسل بالا شهرت دارد. در این گوشی نیز از دوربینی 23 مگاپیکسلی استفاده‌ شده که اندازه دهانه دیافراگمش f/2.0 است. این دوربین می‌تواند با کیفیت 4K فیلم‌برداری کند. دوربین از ویژگی‌هایی مانند OIS بی‌بهره است، اما سونی ویژگی‌ای به نام Object Tracking به کار گرفته که می‌تواند روی سوژه قفل کند و آن را دنبال کند.

 

image

 

دوربین روی کاغذ حرف زیادی برای گفتن ندارد و امکانات سخت‌افزاری‌اش از دوربین گوشی‌هایی مانند S7 edge یا G5 بسیار کمتر است، اما خوشبختانه در عمل این دوربین کارایی خوبی از خود نشان می‌دهد. در نور روز و محیط بیرون جزئیات بسیار خوب و شاید بهتر از خیلی رقبا ثبت می‌شود، درعین‌حال نویز تصاویر زیاد نیست و از همه مهم‌تر با زوم کردن روی دورترین سوژه افت کیفیت بسیار کم است، طوری‌که اگر در خیابان با گوشی عکس بگیرید، با زوم کردن روی عکس می‌توانید پلاک ماشین‌هایی را بخوانید که در فاصله زیادی از شما قرار دارند.

 

image

 

دوربین دوم کیفیت 13 مگاپیکسلی دارد. اندازه دهانه دیافراگم این دوربین نیز f/2.0 است. این دوربین در نور روز در نوع خود یکی از بهترین‌هاست. زمانی که در نور روز و محیط باز با دوربین دوم عکس بگیرید، جزئیات به‌خوبی ثبت می‌شود و تقریبا هیچ نویزی روی تصاویر دیده نمی‌شود. عکس گرفته‌شده در این حالت قابلیت زوم بالایی هم دارد؛ اما در نور شب عملکرد دوربین دوم کاملا متفاوت است و عکس‌های گرفته‌شده بسیار تار می‌شود و سوژه چندان قابل تشخیص نیست.

 

image

 

در تاریکی مطلق زمانی که با فلاش دوربین عکس گرفته شود، نتیجه کار چندان جذاب نیست. فلاش نور زیادی تولید می‌کند و به علت تک فلاشی بودن، این نور زیاد باعث روشن شدن بیش‌ از اندازه عکس می‌شود و جزئیات در عکس از بین می‌رود.

جمع‌بندی بخش دوربین

دوربین در نور روز عکس‌های بسیار خوبی تهیه می‌کند و یکی از بهترین‌های بازار است. به‌خصوص با قابلیت زوم بالای عکس‌های گرفته‌شده می‌توانید برای عکس‌برداری از مناظر از این دوربین به‌خوبی استفاده کنید. در نور شب، به علت فقدان ویژگی‌هایی ازجمله OIS، دوربین عملکرد مناسبی ندارد و از رقبایش ضعیف‌تر عمل می‌کند. این روند برای دوربین دوم نیز وجود دارد و هر چه در نور روز خوب عمل می‌کند، در نور شب عملکردش ضعیف است.

 

نمونه عکس‌های دوربین اصلی و دوربین دوم را در ادامه مشاهده کنید. برای مشاهده عکس‌ها در اندازه واقعی روی آن‌ها کلیک کنید.

 

نمونه عکس دوربین اصلی در روز

image

 

نمونه عکس دوربین اصلی در حالت عادی و زوم 100 درصد

image
 
image

 

نمونه عکس دوربین اصلی در روز و محیط بسته

image

 

نمونه عکس دوربین اصلی در شب

image
 
image

image

 

نمونه عکس دوربین دوم

image


 

 

باتری

سونی از باتری 2900 میلی‌آمپرساعتی برای این گوشی استفاده کرده است. با این باتری، مانند تمام پرچم‌داران بازار، یک روز بدون نیاز به شارژ می‌توانید از گوشی استفاده کنید و در انتهای روز با شارژی 10 تا 30 درصدی گوشی را به برق متصل کنید.

اگر به برق دسترسی نداشته باشید، سونی راه‌حل Stamina را به شما پیشنهاد می‌دهد. با فعال کردن حالت Stamina اتصال به دیتا و GPS زمانی که صفحه‌نمایش خاموش باشد غیرفعال می‌شود و مصرف باتری کاهش می‌یابد. اگر دوست دارید باتری کمتری مصرف شود، می‌توانید حالت Ultra Stamina را فعال کنید. با فعال شدن این حالت تمام ویژگی‌های گوشی به جز تماس، پیامک و دوربین غیرفعال می‌شود.

Xperia XZ می‌تواند رفتار کاربر برای شارژ گوشی را دنبال کند و آن را یاد بگیرد. بدین‌صورت هر زمان که تصور کند شما نیاز به شارژ دارید، شارژ می‌شود و در باقی موارد شارژ نمی‌شود. به‌طور مثال، اگر هر شب گوشی خود را به شارژ متصل می‌کنید و ساعت 7 صبح از خواب بیدار می‌شوید و آن را از برق می‌کشید، گوشی‌ این رفتار را یاد می‌گیرد و در طول شب باتری را تا 90 درصد شارژ می‌کند، سپس در ساعت 6:45 و درواقع 15 دقیقه قبل از بیدار شدن شما دوباره شارژ کردن باتری را برای رسیدن به 100 درصد شروع می‌کند.

 

image

 

نظر جی‌اس‌ام

Xperia XZ درزمینه طراحی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد: با یکی از زیباترین گوشی‌های بازار روبرویید که در کنار ظاهر لوکسش بسیار خوش‌دست است. جنس بدنه مانند طراحی‌اش دوست‌داشتنی است و حس خوبی منتقل می‌کند. XZ درزمینه دوربین نیز به‌خوبی طراحی‌اش عمل می‌کند و یکی از بهترین‌های بازار است. متاسفانه در بخش صفحه‌نمایش انتظار ما در مقایسه با رقبا برآورده نشد و دوست داشتیم کیفیت QHD را روی این گوشی ببینیم.

 

image

 

باید بخریم؟

  • اگر قصد خرید گوشی هوشمند اندرویدی دارید و تنها چیزی که برایتان اهمیت دارد طراحی است، این گوشی یکی از بهترین انتخاب‌های بازار به‌حساب می‌آید.
  • اگر دوستدار وفادار سونی و گوشی‌هایش هستید و هر سونی‌ای به جز خانواده XA دارید، به شما توصیه می‌کنیم این گوشی را جایگزین گوشی خودتان بکنید.
  • اگر اولین بار است که می‌خواهید از اندروید استفاده کنید، باوجوداینکه رابط کاربری گوشی شباهت زیادی به اندروید خام دارد، پیشنهاد ما گوشی‌های نکسوس یا پیکسل است.

در حال حاضر این گوشی بدون گارانتی و با قیمت بالایی وارد بازار شده است؛ اگر از Xperia XZ خوشتان آمده و دوست دارید آن  را بخرید، توصیه می‌کنیم مدتی کوتاه صبر کنید تا گوشی با تضمین و قیمتی مناسب‌تر وارد بازار شود.

 

image

 

عکاس: ساناز شریفی

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (199 نظر)

arman

۱۴۰۰/۸/۱۳
خرید این گوشی الان هم منطقیه؟

بهروز

۱۳۹۸/۲/۲۰
داداش مطمئنی xz خریدی؟
منم دارم ولی هیچکدوم این چیز ها که گفتی دزست نیست.
فقط میخواستی سونی رو خراب کنی و برای سامسونگ تبلیغ کنی

علی

۱۳۹۷/۳/۳۰
من 1 ساله این گوشی رو دارم و هیچ مشکلی ندیدم ازش، حسگر اثر انگشتش فوق العادس و اینجور ک میگه نیست گوشی در اثر کار سنگین داغ میکنه ولی داف کردنش جوری نیست که ادمو اذیت کنه و خیلی کمه

علی

۱۳۹۷/۳/۳۰
دقت کنید میبینید که جی اسم ام از تمام گوشی های سونی بد میگه من 1 ساله این گوشی رو دارم و هیچ مشکلی ندیدم ازش، حسگر اثر انگشتش فوق العادس و اینجور ک میگه نیست گوشی در اثر کار سنگین داغ میکنه ولی داف کردنش جوری نیست که ادمو اذیت کنه و خیلی کمه

Amir

۱۳۹۷/۳/۱
سلام دوستان من میخوام این گوشی رو بخرم آیا این گوشی باطری قویی داره دوربینش خوبه معایب این گوشی چیه.