خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی آیفون 7؛ عروسک جدید ویترین اپل

بررسی تخصصی آیفون 7؛ عروسک جدید ویترین اپل

آیفون 7 با اینکه تفاوتی از نظر ظاهری با آیفون نسل قبلی ندارد در عمل ویژگی‌هایی به آن اضافه شده که باعث تفاوت آن با آیفون 6s می‌شود. در بررسی امروز آیفون 7 را زیر ذره بین می‌بریم و در مورد مزایا و معایبش صحبت می‌کنیم.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۵/۷/۱۴

تا امروز رسم بر این بود هر دو سال که آیفون جدید معرفی می‌شد شاهد تغییری اساسی در ظاهرش باشیم؛ اما امسال با معرفی آیفون 7، برخلاف انتظار، هیچ تفاوت اساسی‌ای در ظاهر دستگاه‌های جدید ایجاد نشد و تنها برای اینکه پتانسیلی برای برخی خریداران ایجاد شود دورنگ جدید به آن اضافه شد. شاید در ساده‌بینانه‌ترین حالت این نتیجه به ذهن برسد که اپل در طراحی به پایان رسیده و نتوانسته ظاهری جذاب‌تر از این آیفون طراحی کند، اما اگر کمی تحلیلگرانه به موضوع بنگریم، این تصور دور از ذهن نیست که اپل برای سال آینده، که دهمین سال معرفی آیفون است، برنامه‌های متعدد و متنوعی دارد و قصد دارد در آیفون، چه در زمینه طراحی و چه در زمینه کارایی، تحولی بزرگ ایجاد کند. به‌هرحال تا یک سال آینده این دو آیفون پرچم‌دار گوشی‌های اپل هستند و تمام چشم‌ها به این دو دوخته شده است. در بررسی امروز آیفون 7 رنگ رزگلد را به چالش می‌کشیم و تجربه کاربری خودمان را از این گوشی در مدت چند روزی که دستمان بود برای شما بیان می‌کنیم.

 

image
 
image

image


 

برای خرید آنلاین آیفون 7 به فروشگاه اپل ان آی سی مراجعه کنید.

طراحی

همان‌طور که گفتیم، این نسل با نسل‌های قبلی تفاوت چندانی از نظر ظاهری ندارد. از جلو که به گوشی نگاه کنید، هیچ تفاوتی در دو نسل مشاهده نمی‌کنید و تنها با نگاهی ریزبینانه و توجه به کلید Home شاید بتوانید تفاوت دو نسل را تشخیص دهید. کلید Home، که دیگر فیزیکی نیست، در همان جای قبلی خودش یعنی زیر صفحه‌نمایش قرار گرفته است. بالای صفحه‌نمایش نیز سنسور نور و دوربین دوم در کنار خروجی صدای مخاطب قرار دارند. کناره‌های گوشی دقیقا همانند دو نسل قبلی است و اینجا هیچ تفاوتی نمی‌توانید مشاهده کنید. در لبه سمت راست کلید پاور به همراه درگاه سیم‌کارت و در لبه سمت چپ کلید سایلنت و دو کلید کم و زیاد کردن صدا قرار دارند. بالا و پایین گوشی بخش‌هایی هستند که بیشترین تغییرات را به خود می‌بینند. بالای گوشی هیچ گزینه‌ای نمی‌بینیم و پایین گوشی هم دیگر خبری از سوکت جک 3.5 میلی‌متری صدا نیست. به جای جک 3.5 میلی‌متری صدا شاهد سوراخ‌های ریزی هستیم که برای هماهنگی طراحی با اسپیکر گوشی در پایین قرارگرفته‌اند. درگاه ارتباطی نیز همان لایتنینگ است و دو پیچ مخصوص که همیشه حضور داشت نیز اینجا دیده می‌شود. اپل، که پیشینه خوبی در حذف برخی بخش‌های سخت‌افزاری در محصولات مختلف دارد، امسال با حذف سوکت جک 3.5 میلی‌متری صدا در این امر پیش‌قدم بوده و باید منتظر بمانیم و ببینیم مانند آن سال‌ها که استیو جابز زنده بود، کاربران به اپل اعتماد 100 درصدی دارند و این حذف جک 3.5 میلی‌متری صدا را می‌پذیرند یا خیر.

image
 
image

image
 
image


 

قاب پشتی تقریبا شبیه به دو نسل قبل است اما تفاوت‌هایی جزئی وجود دارد که می‌توانید با کمکشان این آیفون را از آیفون‌های قبلی متمایز کنید. خط‌های سفید پلاستیکی که  از آیفون 6 به بعد در پشت آیفون‌ها استفاده می‌شد در اینجا به لبه بالا و پایین قاب پشتی منتقل شده‌اند و به یکدست‌تر شدن قاب پشتی کمک کرده‌اند. دوربین نیز در سر جایش قرار گرفته و تغییر مکانی نسبت به نسل قبل ندارد، با این تفاوت که با وجود بیرون‌زدگی لنز اکنون آلومینیوم قاب پشتی اطراف لنز را پرکرده و به همین دلیل بیرون‌زدگی آن چندان آزاردهنده نیست.

 

image
 
image

 

به‌هرحال آیفون 7 مانند نسل‌های قبلی خوش‌دست و خوش‌ساخت است و به‌خوبی حس گوشی لوکس را به کاربر القا می‌کند. با وجود اندازه 4.7 اینچی صفحه‌نمایش به‌راحتی می‌توانید با یک دست با آن کار کنید و هیچ مشکلی بابت حمل‌ونقل آن نخواهید داشت.

کلید Home

اگر از کاربران آیفون بوده باشید حتما یک‌بار هم که شده از این طرف و آن طرف شنیده‌اید که در استفاده از کلید Home باید دقت کنید و احتمال خرابی این کلید وجود دارد. اما به نظر می‌رسد که دیگر این داستان تمام شده و کاربران با خیال راحت می‌توانند از کلیدHome  استفاده کنند. این کلید دیگر فیزیکی نیست و کاملا لمسی شده و به Force Touch مجهز شده است. با فشار دادن آن کلید تکان نمی‌خورد، اما برای اینکه کاربر متوجه صدور فرمان شود، اپل راهکار خوبی به کار گرفته است. زیر این کلید موتوری ویبره‌ای به نام Taptic قرار گرفته که با هر بار فشار دادن این کلید فعال می‌شود و با ویبره ظریفی که می‌زند شما را از انجام فرمان آگاه می‌کند. سه شدت مختلف برای این ویبره در نظر گرفته شده که در بخش تنظیمات می‌توانید هرکدام از این سه شدت را که تمایل دارید انتخاب کنید.

image
 
image

 

ضدآب

برای اولین بار در تاریخ معرفی آیفون شاهد مجهز شدن این گوشی به لایسنس IP67 هستیم. اما این عدد چه چیزی را نشان می‌دهد؟ عدد 6 نشان می‌دهد که آیفون به‌کلی در برابر گردوغبار مقاوم است و عدد 7 می‌گوید که تا عمق 1 متری آب برای گوشی اتفاقی نمی‌افتد. اما یک نکته را نباید از یاد ببرید: این اعداد در شرایط کنترل‌شده ثبت شده‌اند و بهتر است با آیفون خودتان هیچ‌کدام از این‌ها را آزمایش نکنید. باوجوداین با خیال راحت زیر باران با آیفون 7 صحبت کنید و همچنین اگر ناگهان گوشی‌تان در آب افتاد استرس نگیرید و با آرامش آن را از آب خارج کنید.

 

image

 

صفحه‌نمایش

چیزی در این بخش تغییر نکرده و اندازه صفحه‌نمایش مانند دو نسل قبل 4.7 اینچی است و کیفیتی برابر 1134×750 پیکسل دارد. اما این بدان معنی نیست که هیچ بهبودی در صفحه‌نمایش این گوشی نسبت به نسل‌های قبلی وجود ندارد. اپل ادعا کرده که صفحه‌نمایش این آیفون 25 درصد از نسل قبلی روشنایی بیشتری دارد که ما نیز این موضوع را تایید می‌کنیم. زمانی که آیفون 6s را در کنار آیفون 7 قرار می‌دهید به‌خوبی می‌توانید روشن‌تر بودن صفحه‌نمایش دستگاه جدید را مشاهده کنید.

علاوه بر این اپل می‌گوید که صفحه‌نمایش نسل جدید آیفون وسعت رنگی بیشتری دارد و همین امر باعث شده شما چیزی نزدیک به استانداردهای سینمایی را در این صفحه‌نمایش مشاهده کنید.

به‌هرحال آنچه مهم است عملکرد صفحه‌نمایش است و اعداد اهمیتی ندارد. مانند همیشه، صفحه‌نمایش آیفون یکی از بهترین‌های بازار است. رنگ‌ها در آن بسیار زنده‌اند و هیچ پیکسلی را با چشم نمی‌توانید در آن مشاهده کنید. ما از روشنایی صفحه‌نمایش رضایت بسیار داریم و به‌خوبی می‌توانیم روشن‌تر شدن صفحه‌نمایش نسبت به نسل قبل را مشاهده کنیم. زاویه دید صفحه‌نمایش بسیار خوب است و زمانی که از کناری‌ترین بخش به آن نگاه کنید هیچ افتی در رنگ‌ها مشاهده نمی‌کنید. زیر نور خورشید نیز، مانند نسل‌های قبل و به دلیل بازتاب پایین، هیچ مشکلی با این صفحه پیدا نمی‌کنید و هیچ محتوایی از دست نمی‌رود.

ویژگی 3D Touch نیز مانند نسل قبلی در این آیفون وجود دارد که البته هیچ تفاوتی ازنظر کارایی و عملکرد با آن نسل ندارد.

 

image

 

سخت‌افزار

مانند هر سال، بزرگ‌ترین تغییر در پردازنده آیفون دیده می‌شود. اپل از پردازنده A10 فیوژن استفاده کرده که به ادعای خودش از پردازنده آیفون 6 دو برابر سریع‌تر است. این پردازنده 4 هسته‌ای است و با تکنولوژی جدیدی که در آن به کار رفته مصرف باتری قرار است به طرز چشمگیری پایین بیاید. دو هسته پردازنده که پرمصرف‌ترند برای انجام دادن کارهای سنگین و دو هسته کم‌مصرف‌تر برای انجام دادن کارهای سبک استفاده می‌شوند. آیفون 7 در انجام دادن فرمان‌ها هیچ مشکلی ندارد و با سرعت زیاد هر کاری که بخواهید، برایتان انجام می‌دهد؛ از اجرای بازی‌های سنگین گرفته تا اعمال مولتی تسکینگ، هیچ کاری نیست که این آیفون در آن لگ بزند یا شما را معطل نگه دارد.

اپل دو سال قبل حافظه 32 گیگابایتی را از گوشی‌های آیفون حذف کرد، اما امسال با معرفی آیفون 7 بار دیگر شاهد استفاده از حافظه 32 گیگابایتی در آیفون هستیم. تفاوت اینجاست که دیگر خبری از حافظه 16 گیگابایتی نیست و در عوض حافظه 256 گیگابایتی به خانواده آیفون افزوده شده.

اسپیکر در این آیفون دچار تحول شده است. برای اولین بار شاهد استفاده از اسپیکرهای دوتایی در گوشی‌های آیفون هستیم. پایین گوشی دو ردیف سوراخ در دو طرف درگاه ارتباطی تعبیه شده که زیر سوراخ‌های سمت چپ اسپیکر قرار دارد و زیر سوراخ‌های سمت راست میکروفون دستگاه. از این خروجی صدای مخاطب نیز مثل اسپیکر عمل می‌کند و به کمک اسپیکر اصلی در پایین گوشی می‌آید. بلندی صدای اسپیکر بسیار بهتر از نسل قبل شده و در بلندترین حالت نیز صدا تیز نمی‌شود.

داغ کردن مبحثی است که در حال حاضر تمام گوشی‌های هوشمند و به‌خصوص پرچم‌داران را درگیر کرده. تنها تفاوت در اینجاست که بعضی گوشی‌ها بسیار داغ می‌شوند و بعضی دیگر به‌اندازه‌ای داغ می‌شوند که مشکل زیادی برای کاربر ایجاد نمی‌کنند. اما آیفون 7 چگونه داغ می‌شود؟ آیفون 7 به‌شدت نسل قبلی داغ نمی‌شود و آزاری به همراه ندارد. بیشترین داغ شدن، چه زمان شارژ شدن و چه هنگام استفاده سنگین، در نزدیکی لنز دوربین و در کنار کلید پاور مشاهده می‌شود؛ درست مکانی که پردازنده زیر قاب آلومینیومی جای گرفته است.

 

image

 

سیستم‌عامل و نرم‌افزار

سیستم‌عامل دستگاه، مطابق انتظار، iOS است. این سیستم‌عامل با سخت‌افزار دستگاه بیشترین همخوانی را دارد و در هیچ اکوسیستمی تا امروز نمی‌توانید چنین هماهنگی‌ای بین سخت‌افزار و نرم‌افزار مشاهده کنید. iOS 10 آخرین نسخه این سیستم‌عامل است که به‌صورت پیش‌فرض روی آیفون 7 نصب شده. معرفی این سیستم‌عامل بسیار مفصل است و چنانچه تمایل دارید بیشتر در موردش بدانید پیشنهاد می‌کنیم نسخه نهایی iOS 10 منتشر شد (بررسی+ویدئو قابلیت‌های جدید) را بخوانید.

 

دوربین

پیش از اینکه سراغ کارایی و تجربه خودمان از دوربین برویم، در مورد مشخصات سخت‌افزاری‌اش صبحت می‌کنیم. دوربین این گوشی سنسور 12 مگاپیکسلی دارد که اندازه دهانه دیافراگم آن f/1.8 است. در این نسل نور بیشتری وارد لنز گوشی می‌شود و چیپ پردازش تصویر مجزایی برای افزایش سرعت دوربین در نظر گرفته شده است. دوربین جلو نیز ارتقا پیدا کرده و اکنون از سنسور 7 مگاپیکسلی در آن استفاده شده است. البته عجیب است که اپل از دوربین دوتایی، که در نسخه پلاس استفاده شده، در این گوشی استفاده نکرده است.

به‌هرحال دوربین آیفون 7 دوربینی تکی با سنسور 12 مگاپیکسلی است و می‌خواهیم ببینیم در دنیای واقعی و فارغ از اعداد و ارقام کارکرد این دوربین در روز و شب چگونه است.

 

image
 
image

image

 

دوربین‌های آیفون همیشه عکس‌های نزدیک به واقعیت می‌گیرند؛ اگرچه اشباع رنگ‌ها در عکس‌های گرفته‌شده با دوربین آیفون زیاد نیست، به آنچه چشم می‌بیند بسیار نزدیک است. دوربین آیفون 7 نیز از این امر مستثنی نیست. در نور روز و محیط باز عکس‌ها باکیفیت‌اند و می‌توان گفت هیچ نویزی در آن‌ها دیده نمی‌شود. در نور روز و محیط بسته تصاویر کمی نویز پیدا می‌کنند، اما این نویز با زوم کردن روی عکس به چشم می‌آید و در حالت عادی دیده نمی‌شود.

زیر نور شب جایی است که آیفون 7 بهبود نسبت به نسل قبل را نشان می‌دهد. به لطف بهبودهایی که در دوربین صورت گرفته و به‌ویژه حضور OIS، در نور شب دوربین عکس‌های بسیار باکیفیتی تهیه می‌کند. در نور شب و محیط باز زمانی که از سوژه‌ای عکس می‌گیرید که نور کافی دارد یا نور کافی به آن تابیده‌ شده عکس‌ها نویز بسیار کمی دارند، اما اگر کمبود نور وجود داشته باشد و تاریکی زیاد باشد نویز تصاویر بسیار بیشتر می‌شود و به چشم می‌آید.

درمجموع دوربین آیفون 7 بسیار خوب عمل می‌کند و به‌راحتی می‌تواند با دوربین گوشی‌هایی مانند Galaxy S7 و G5 رقابت کند و در برخی موارد آن‌ها را شکست دهد.

 

نمونه عکس‌های دوربین اصلی را در ادامه مشاهده کنید؛ برای دیدن تصاویر در اندازه واقعی روی آن‌ها کلیک کنید.

 

نمونه عکس دوربین در روز

 

image
 
image

 

نمونه عکس دوربین در حالت عادی و زوم 100 درصد

 

image
 
image

 

نمونه عکس دوربین در شب

 

image
 
image

 

نمونه عکس دوربین دوم در روز و شب (با رتینا فلش)

 

image
 
image

 

 

باتری

کاربران آیفون، به‌خصوص کسانی که نسخه 4.7 اینچی دارند، همیشه از عمر نه‌چندان خوب باتری شکایت می‌کنند. امسال نیز بهبود مثبتی در ماندگاری باتری نمی‌بینیم و اگر از گوشی کار سنگین بکشید، در روز به 2 بار شارژ کردن آن نیاز پیدا خواهید کرد. سرعت شارژ شدن این آیفون هم هیچ بهبودی نداشته و برای شارژ آن از صفر تا 100 درصد به زمانی حدود 2 ساعت نیاز دارید که برای باتری‌ای با ظرفیت 1960میلی‌آمپرساعت غیرمنطقی به نظر می‌رسد. به‌هرحال باتری در حد کاملا معمولی ظاهر شده و امیدواریم سال آینده اپل فکری به حال باتری‌ آیفون‌های 4.7 اینچی خودش بکند.

 

image

 

نظر جی‌اس‌ام

آیفون 7 مانند نسل‌های قبلی‌اش دوست‌داشتنی است. هنگام دست گرفت آن حس بسیار خوبی به شما منتقل می‌شود و به‌خوبی لوکس بودنش را حس می‌کنید. اندازه گوشی مناسب است و به‌خوبی در دستان کاربر، حتی کسانی که دستان کوچکی دارند، جای می‌گیرد. به لطف هماهنگی سیستم‌عامل با سخت‌افزار، گوشی از سرعت قابل قبولی برخوردار است و به‌خوبی به تمام فرمان‌ها پاسخ می‌دهد. ما در مدتی که از گوشی استفاده‌ کردیم همان چیزی را مشاهده کردیم که از یک آیفون انتظار داشتیم: یک گوشی سریع، زیبا، خوش‌دست با اپ استوری پر از برنامه‌های متنوع.

 

image

 

بخریم یا نخریم؟

به‌سختی می‌توان ایراد بزرگی به آیفون 7 گرفت، اما این باعث نمی‌شود این دستگاه برای همه مناسب باشد. اگر زیاد با اندروید کار کرده‌اید و به‌خصوص از اندروید خالص زیاد استفاده کرده باشید، شاید استفاده از سیستم‌عاملی مانند iOS کمی برایتان سخت باشد. در حال حاضر گوشی‌های اندرویدی زیادی در بازارند که هیچ‌چیز از آیفون 7 کم ندارند و در برخی موارد حتی برتری چشمگیری نسبت به آن دارند. پس اگر اندروید را دوست دارید، به شما پیشنهاد خرید آن‌ها را می‌دهیم.

اگر آیفون 6s دارید، به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌کنیم به خرید این گوشی فکر کنید، زیرا آیفون 7 آن قدرها بهبود ندارد که شما را در خرجی بزرگ برای خرید گوشی جدید بیندازد و بهتر است با همان آیفون 6s خودتان کنار بیایید تا آیفون نسل بعدی معرفی شود.

 

image

 

تا اینجا گفتیم چه کسانی آیفون 7 را نخرند؛ اما چه کسانی باید این گوشی را بخرند؟

اگر برای اولین بار می‌خواهید iOS را تجربه کنید و از گوشی‌هایی با اندازه بزرگ خوشتان نمی‌آید، آیفون 7 تنها گوشی‌ای است که به شما نشان می‌دهد iOS چیست و باعث می‌شود از آن لذت ببرید.

اگر آیفون 6s دارید و تنها چیزی که برایتان اهمیت دارد دوربین است، به شما می‌گوییم که دوربین به‌قدری بهبود دارد که باید از آیفون 6s بگذرید و این گوشی را بخرید.

درنهایت باید بگوییم که با برداشتن بسیاری از محدودیت‌ها در iOS و همچنین حرکت موبایل‌ها به سمت حافظه‌های ابری دیگر نمی‌توانیم بسته بودن سیستم‌عامل را نقطه‌ضعف این گوشی در نظر بگیریم و به‌راحتی می‌توانیم خرید آیفون را به تمام کسانی پیشنهاد بدهیم که وابستگی چندانی به ارتباط کامپیوتر و گوشی ندارند.

عکاس: ساناز شریفی

 

برای خرید آنلاین آیفون 7 به فروشگاه اپل ان آی سی مراجعه کنید.

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (149 نظر)

کیمیا

۱۳۹۹/۳/۳۰
سلام ببخشید اطلاع دارید ک ایفون ۷ پوشه ی recently deleted رو تو البومش داره یا نه؟

علی صادقی

۱۳۹۹/۳/۱۵
دوستان عزیز اصلا به بررسی ها و پیشنهادات اعتنایی نکنید و با خیال راحت خرید کنید چون چیز مهمی دستگیرتون نمیشه و بدتر سردرگم میشید

mdyh

۱۳۹۹/۲/۱۰
والا بخدا یارو تمام عمرش میانرده سامسونگ دستش بوده میاد میگه آیفون خوب نی

حميدرضا

۱۳۹۷/۱۰/۷
سلام من يك ساله اين گوشيو دارمو ميخوام تجربه هامو بدون تعصب بهتون بگم:اول از همه باتري كه به نظر من كمي ضعيفه اما اگه استفاده ي زيادي نداريد براتون خوبه دوم درباره ي هنگ كردن بازي من خودم بازي هايي مثل پابجيو نصب كردم و با كوچيكترين كندي و هنگ كردني مواجه نشدم دوم دوربين كه بنظر من هردوتاش عالي اما هنگام زوم دوربين جلو انتظار چنداني نبايد داشته باش البته طبيعي و فلش دوربين هم عالي سوم كيفيت صفحه كه اگه دستتون چرب باشه و لك مدت خيلي زيادي روي صفحه بمونه ممكنه مقدار خيلي خيلي كمي هميشه روي صفحه بمونه اما در كل كيفيت صفحه و نور صفحه كاملا رضايت بخشه همينطور من خودم نسخه ي 32گيگشو دارم و بايد بگم عكس ها حجم خيلي بيشتري نسبت به موبايل هاي اندرويد دارم اما در كل براي مني كه دباد عكس و فيلم ميگيرم و خيلي بازي هاي سنگين انجام ميدم اگه مسئله ي باتري زياد مهم نيست اين گوشي عاليه و يه عيبه اين هست كه اصلا توي شارژ بازي نكنيد من اينكارو كردم و ممكنه گوشيم توي شارژ 20 درسد تموم شه اگه توي شارژ بازي نكنيد اين گوشي همه چيزش عاليه بخصوص كيفيت صدا

سجاد

۱۳۹۷/۹/۷
آقا دلیل درست و حسابی نداری بیخود اپل و آیفون رو نکوب والا هیچ کدوم از حرفات درست نیس خودتم میدونی سامسونگ که مشخصه سیستم عامل خام اندروید رو گرفته کلی تاچ ویز و هزارتا چیز دیگه بهش چسبونده که بعد ۲ سال مشخص میشه که چقد وضعش خرابه همین کنترلی که شما میگی چرا توی اس ۷ حذف شده؟ دیگه خود سامسونگ هم فهمیده چقدر این قابلیت چرته قضیه آیفون ۵ هم که دوستمون گفت نیازی به صحبت دربارش نیست الکی درمورد چیزی که نمیدونید نظر ندین خواهشا