خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی ASUS GX700؛ غول 15 میلیون تومانی ایسوس

بررسی تخصصی ASUS GX700؛ غول 15 میلیون تومانی ایسوس

لپ‌تاپ GX700 ساخت شرکت ایسوس، که در IFA سال 2015 رونمایی شد، اولین لپ‌تاپ با سیستم خنک‌کننده آبی جداگانه است.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۵/۶/۲۳

مقدمه

ایسوس اولین لپتاپ مجهز به سیستم خنک‌کننده آبی را با اسم کامل ASUS GX700 ROG روانه بازار کرد. این دستگاه همانند ماشین سوپراسپرت طراحی خاص و قیمت بالایی دارد. شرکت ایسوس از این دستگاه تعداد محدودی تولید کرده است. می‌توان گفت این لپ‌تاپ تمام نیازهای کاربر را پوشش می‌دهد.

image

 

طراحی و ساخت

GX700 تنها لپ‌تاپ مجهز به سیستم خنک‌کننده آبی در جهان است که شرکت ایسوس رونمایی کرده است و در نمایشگاه IFA 2015 سروصدای زیادی کرد. طراحی شیک و منحصربه‌فرد این محصول برنده شدن جایزه طراحی Reddot Award سال 2016 را به همراه داشته است. ایسوس از لحاظ پویایی تکنولوژی و استفاده از خنک‌کننده آبی توانسته بین رقبا رتبه اول را کسب کند. با اینکه سیستم خنک‌کننده آبی توانسته 20 درصد راندمان لپ‌تاپ را افزایش دهد،GX700  همچنان رقبای سرسختی چون GT80 شرکت MSI و محصول جدید شرکت Razer را دارد. سطح این لپ‌تاپ با روکش آلومینیومی صیقل داده شده که جلوه‌ای خاص به این دستگاه داده است. ایسوس با حذف درایو نوری تا حدود زیادی توانسته ضخامت را کاهش دهد و مزیت طراحی محصول محسوب می‌شود، اما این شرکت می‌توانست درایو Blu-ray را جداگانه در پک محصول قرار دهد تا گیمرها کوچک‌ترین دغدغه‌ای برای اجرای بازی‌ها نداشته باشند.

image
  
image

 

 به‌دلیل توان بالای این ابَرلپ‌تاپ مصرف انرژی بالا رفته است که بالطبع اثر مستقیم بر حرارت تولیدی دارد. دو عدد فن بادی تعبیه‌شده کفاف خنک نگاه داشتن چیپ‌ها را نمی‌دهد. ایسوس برای عملکرد بهتر لپ‌تاپ از ماژول خنک‌کننده آبی استفاده کرده است. این ماژول سیستم خنک‌کننده آبی جداگانه به قسمت پشتی لپ‌تاپ متصل شده و مایع خنک‎کننده در این سیستم با لوله‌های مسی به اجزای کلیدی می‌رسد. دو لوله حرارتی مسی دارای ورودی و خروجی مجزاست که گردش مایع خنک‌کننده را آسان کرده است. نحوه قرارگیری این خنک‌کننده بسیار راحت است، طوری که  دستگاه روی پین‌های ماژول قرار می‌گیرد و با فشار دادن اهرم بالایی ماژول به راحتی لپ‌تاپ و ماژول به همدیگر متصل می شوند. برای جدا کردن این خنک‌کننده تنها لازم است دکمه مربوطه روی ماژول را فشار دهید و بدون نشت یک قطره آب دستگاه را از خنک‌کننده جدا کنید.

image
  
image

 

برای اولین بار در تکنولوژی خنک‌کننده لپ‌تاپ نبرد بین سیستم آبی و بادی مشاهده می‌شود. درست است این نبرد قدرت بالای GX700 را در دمای بالا تضمین می‌کند، اما عملکرد مایوس‌کننده‌ای از نظر عمر باتری دارد و همچنین وزن بالای 3.9 کیلوگرمی، که همراه با داک خنک‌کننده آبی به 4.6 کیلوگرم می‌رسد، درواقع قابلیت حمل را به‌شدت کاهش داده و فقط استفاده دسکتاپی را میسر کرده است. شرکت ایسوس به دلیل وزن سنگین این لپ‌تاپ دست به طراحی جالبی زده و آن را داخل چمدان تحویل مشتریان خود می‌دهد تا جلو انتقادات قابلیت حمل پایین را گرفته باشد.

image

 

این لپ‌تاپ از تنوع پورت عالی برخوردار است. همچنین چینش پورت‌ها و سهولت برقراری ارتباط آن با وسیله‌های دیجیتالی دیگر ستودنی است. علاوه بر سه عدد پورت USB 3 و دو عددUSB 3.1  از نوع C ، دارایHDMI ، Thunderbolt 3 و DisplayPort است. در پشت دستگاه ورودی‌ها و خروجی‌های ماژول آبی و درگاه شارژ قرار دارد.

image

 

پردازشگر و حافظه

ایسوس نسل ششم پردازشگر اینتل (SkyLake) با فرکانس 2.7 گیگاهرتز را در این لپ‌تاپ تعبیه کرده است. پردازشگر چهارهسته‌ای i7 6820HK با حافظه کش 8 مگابایتی می‌تواند تا فرکانس 3.6 گیگاهرتز اورکلاک شود و به‌لطف وجود سیستم خنک‌کننده آبی نیز خیالش بابت تنظیم دمای پردازشگر راحت است. وجود 4 عدد جایگاه مموری در این لپ‌تاپ ستودنی است و هر کدام از این جایگاه‌ها 16 گیگابایت مموری را پشتیبانی می کند؛ یعنی درمجموع 64 گیگابایت مموری. مدل موجود در ایران دارای مموری 32 گیگابایتی و از نوع DDR4 است که دو جایگاه آن خالی مانده و بعدها خریداران این محصول می‌توانند مموری دستگاه خود را ارتقا دهند. تعداد جایگاه‌های بالای GX700 ما را یاد سری Presision  شرکت دل می‌اندازد که بهترین سری این شرکت بود، اما به‌دلیل بازارپسندی ضعیف، تولیدش تا مرز توقف کاهش یافته است. حافظه اصلی 512 گیگابایتی SSD خون تازه‌ای در رگ‌های این سیستم به جریان انداخته است. این حافظه از طریق اتصال PCIE x 4 انتقال داده را انجام می‌دهد که از دو حافظه اصلی با ظرفیت‌های 256 گیگابایتی تشکیل شده است. 

image
   

نمایشگر

نمایشگر تمام اچ‌دی GX700 با کنتراست 976:1 و توزیع روشنایی 93 درصدی به‌دلیل مات بودن و عملکرد مناسب زیر نور طبیعی، نمره قبولی می‌گیرد. متاسفانه مدل موجود در ایران از کیفیت 4K محروم است، اما ایسوس هر دو مدل نمایشگر را روانه بازارهای جهانی کرده است. اندازه بزرگ 17.3 اینچی این دستگاه تاثیر مستقیمی بر تماشای فیلم و لذت بردن از صحنه‌های بازی‌ها دارد، اما از طرفی قابلیت حمل را کاهش داده است. 

image

 

کارت گرافیک 

GTX980 با معماریMaxwell  طراحی شده است که این معماری نسبت به تکنولوژی قبلی خود، که Kepler نام داشت، 135 درصد در سرعت پردازش هسته‌ها بهبود یافته و از طرفی مصرف انرژی دو برابر بهینه شده است. سرعت هسته پردازشی 1126 مگاهرتز است که با تکنولوژی Turbo Boost می‌تواند تا 1228 مگاهرتز ارتقا یابد. این پردازنده گرافیکی، با موفقیت، DirectX 12 (FL 12_1) را پشتیبانی می‌کند.

شرکت Nvidia در Gx700 از حافظه اصلی 8 گیگابایتی به همراه پهنای باند 256 مگابایتی استفاده کرده است. این پردازنده گرافیکی به‌راحتی از پس بازی‌های سنگین حتی با رزولوشن‌های بالای  نمایشگر برمی‌آید و به قول معروف خم به ابرو نمی‌آورد. در تست‌های گروه جی‌اس‌ام تنها در بازی Assassin’s Creed Syndicate و در رزولوشن 4K پردازش تصویر 28.6 فریم بر ثانیه (یعنی متوسط) گزارش شده است. پردازش تصویر در سایر بازی‌ها و با رزولوشن‌های مختلف عالی و بسیار خوب گزارش شده که نشان از سربلندی GTX980 در اجرای بازی‌ها دارد. این گرافیک راندمان دسکتاپی دارد. در دنیای لپ‌تاپ تنها یک مدل بالای این مدل روانه بازار شده که GTX980 SLI نام دارد و رروی لپ‌تاپ GT80 شرکت MSI سوار شده است که هسته‌ای دوگانه دارد و از دو حافظه اصلی 8 گیگابایتی بهره می‌برد. در ذیل جدول پردازش تصویر (واحد فریم بر ثانیه) بازی‌های مختلف در تمام رزولوشن‌ها در GX700 تست و بررسی شده است.

image

 

اسپیکر و سیستم صدا

4 عدد اسپیکر در GX700 تعبیه شده که دو عدد در جلو لپ‌تاپ و 2 عدد در زیر صفحه کلید قرار دارد. فقدان Subwoofer در این غول 17 میلیون تومانی کاملا حس می‌شود. آخرین حد صدای لپ‌تاپ در اتاق بزرگ صدای خروجی متوسطی را به گوش مخاطب می‌رساند، اما در مقایسه با اکثر لپ‌تاپ‌ها، به‌دلیل وجود 4 اسپیکر، قدرت خروجی 73 دسی‌بل و پایین بودن صدای اضافی، نمره قبولی می‌گیرد. در کل سیستم

صدای Sonic Studio این لپ‌تاپ در مقایسه با لپ‌تاپ‌هایی که به سیستم صدای Dynaudio مجهزند حرفی برای گفتن ندارد.

image

 

صفحه کلید و تاچ‌پد

 صفحه کلید جزیره‌ای GX700 به همراه کلیدهای فرمان‌پذیر در بالای صفحه کلید جلوه‌ای خاص به این محصول در زمان باز کردن لپ‌تاپ داده است. علاوه بر 5 کلید مایکرو در بالای صفحه کلید، کلیدی با برچسب دوربین تعبیه شده که مناسب تهیه فیلم کوتاه یا Demo است. همچنین این دستگاه به سفارش ایران از صفحه کلید فارسی برخوردار است. تاچ‌پد این دستگاه یکی از بهترین تاچ‌پدهای موجود در بازار لپ‌تاپ است. این تاچ‌پد از قابلیت مالتی تاچ پشتیبانی می‌کند و بسیار نرم و بدون هیچ مشکلی می‌توانید با آن کار کنید. کلیدهای تعبیه‌شده زیر تاچ‌پد بسیار نرم‌اند و بدون صدا کار می‌کنند.

image
  
image

 

نرم‌افزار

شرکت ایسوس به صورت پیش‌فرض روی GX700 ویندوز 10 نصب کرده است که نرم‌افزارهایی با آن ارائه کرده. از جمله این نرم‌افزارها می‌توان به Gaming Center برای کنترل کل دستگاه، Game First برای کنترل پهنای باند شبکه، Macro Key برای تنظیم کلیدهای ماکرو، Sonic Studio برای تنظیم صدای هدفون و اسپیکر و Splendid برای تنظیمات صفحه نمایش اشاره کرد.

عمرباتری

دوستداران بازی نمی‌توانند روی عمر باتری GX700 زیاد حساب کنند. لپ‌تاپ‌های پرقدرت همواره مشکل عمرباتری دارند و هرچقدر هم نسل‌ها تغییر کردند و مصرف انرژی را پایین آوردند، نتوانستند بر افزایش میزان استفاده از باتری تاثیر چشمگیری بگذارند. متاسفانه نسل باتری‌ها، برخلاف نسل پردازشگر و کارت گرافیک که همواره پویا و در حال تغییر است، جهش مناسبی در لپ‌تاپ‌ها نداشته و در آخرین نسل، که لیتیوم پلیمری نام دارد، درجا زده است. این باتری با ظرفیت 93 وات و   8040میلی‌آمپر در ظاهر عمر باتری مناسبی دارد، اما در تست‌های گروه جی‌اس‌ام و در حالت استفاده مداوم با حداکثر توان و روشنایی نمایشگر، فقط 1 ساعت و 28 دقیقه باتری دوام آورد که برچسب استفاده لزوما دسکتاپی را روی این دستگاه زد. در حالت تماشای فیلم با رزولوشن تمام اچ‌دی (1080p) و با کُدِک ویدئویی پیشرفته H.264، میزان عمر باتری به 2 ساعت و 16 دقیقه افزایش یافت. در حالت استفاده در حالت بیکاری با کمترین حد روشنایی و بدون استفاده از شبکه بی‌سیم عمر باتری 3 ساعت و 21 دقیقه گزارش شد. 

اقلام درون جعبه 

درون چمدان GX700 یک ماژول آبی، خود لپ‌تاپ و دو آداپتور جداگانه، یکی برای ماژول آبی و یکی برای لپ‌تاپ، قرار دارد. بالای چمدان موس گیمینگ قرار گرفته است.

image

 

جمع‌بندی

درواقع هدف از تولید این دستگاه یک لپ‌تاپ قابل حمل نبوده، اگرچه به همراه این دستگاه یک چمدان مخصوص به خریدار ارائه می‌شود. این دستگاه بیشتر برای استفاده به جای کامپیوتر رومیزی است. بعید است این لپ‌تاپ را دست هرکسی بتوان مشاهده کرد. درواقع با خرید این دستگاه انگار یک ماشین سوپراسپورت خریداری کرده‌اید که قیمت بالایی نسبت به ماشین‌های معمولی دارد.

image

 

عكاس: ساناز شريفي

مشخصات فنی

image

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (20 نظر)

vito

۱۳۹۵/۷/۱۸
رو این مدل از کارت گرافیک نسخه دسکتاپ استفاده شده.

فربد

۱۳۹۵/۷/۵
دوست عزیز هارد 256گیگ SSD خیلی فرق میکنه با هارد 256 گیگ معمولی
درضمن درایو بلوری رو بخاطر کاهش وزن برداشته
دلیل قیمت بالاش چیزای زیادیه که باید تخصصی نگاه کنی نه عمومی

sina

۱۳۹۵/۷/۱
آقا تو فرودگاه این چمدون رو ازمون بگیریند یه راست میریم زندان هرکی درشو باز کنه فکر میکنه چمدون انفجاریه :))

amirhossein_27

۱۳۹۵/۶/۲۹
داداش لپ تاپ گیمینگ سه تومنی میخوایی asus k550 jx aبا قیمت 3.150.000 من خودم دارمش واقعا عالیه
cpu:core i7 4720 hq با فرکانس 2.6 به 3.6 هم اپ میشه
رم 8 ddr4 گرافیک 950m 4g
http://uupload.ir/files/1py_screenshot_(3).png
http://uupload.ir/files/x2oe_screenshot_(4).png
http://uupload.ir/files/wlwd_screenshot_(5).png
اینم عکس از مشخصاتش
عالیه
پ.ن:عکس گرفتم ی سری نیان بگن خالی میبندی :) :)

amirhossein_27

۱۳۹۵/۶/۲۹
سیاوش خداوکیلی داریش؟؟؟؟؟؟ :) :) :) :)
کنتور که نمییندازه لامصب
مالیاتم که نمیخواد :) :) :)