خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی ایسوس GL502؛ لذت بازی

بررسی تخصصی ایسوس GL502؛ لذت بازی

شرکت ایسوس چندین سال است که مشغول تولید لپ‌تاپ‌هایی با کاربری گیمینگ است. این بار ایسوس دست به تولید سری GL زده که از جدیدترین گیمینگ‌هاست. در این مطلب به تجربه کاربری و بررسی تخصصی طراحی و ساخت، نمایشگر، پردازشگر، حافظه ،کارت گرافیک، نرم‌افزار، اسپیکر، ورودی‌ها و خروجی‌ها، کیبورد، تاچ‌پد و عمر باتری این محصول می‌پردازیم.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۵/۵/۳۱
شرکت ایسوس عضو دیگری از خانواده لپ‌تاپ‌های گیمینگ یا مخصوص بازی خود را معرفی کرد. Strix GL502 از طراحی منحصربه‌فرد و سخت‌افزار بسیار قدرتمندی بهره می‌‍برد که نیاز تمام کاربران را پوشش می‌دهد.

چرا Asus GL502؟

درواقع این دستگاه تنها برای بازی ساخته نشده است، بلکه تمام نیازهای کاربران را برطرف می‌کند.

Asus در سال 2006 دست به تولید دستگاه‌های Gamming با نام ROG مخفف Republic of Gamers زد. درواقع ایسوس با این ایده که هر لپ‌تاپ برای کاربری خاصی تولید شده است، به جدا کردن کاربری سری‌های خود مشغول شد و سری پرطرفدار G را روانه بازار کرد.

image

 

طراحی و ساخت

نارنجی جذاب

سری ROG را به راحتی می‌توان از روی لوگوی مخصوص قرمز رنگ آن شناخت؛ این روند همچنان درGL502  ادامه دارد، با این تفاوت که تم و لوگوی آن نارنجی است. این تم نارنجی-مشکی، همراه با دکمه WASD نارنجی، از نظر برخی کاربران و کارشناسان رنگ کارتونی است و با رنگ مشکی هم‌خوانی ندارد. گذشته از تغییرات زیبایی، استحکام و کیفیت بدنه بالاتر از حد تصور ما بود. درب بیرونی دستگاه از آلومینیوم هاشورخورده ساخته شده است که به علت داشتن رنگ مشکی توان بالایی در جذب اثرانگشت دارد. اطراف صفحه کلید و تاچ‌پد دستگاه از جنس پلاستیک است و برای همخوانی با دستگاه همان طرح هاشورخورده روی درب را می‌بینیم. استراحتگاه دست روی این دستگاه بسیار راحت است، طوری که وقتی با کلیدهای WASD کار می‌کنید مچ دستتان به تاچ‌پد گیر نمی‌کند. تاچ‌پد و صفحه کلید مشکی-نارنجی حس خوبی به کاربر القا می‌‎کند. بالای صفحه نمایش وبکم و کنار آن میکروفون‌های دستگاه قرار دارند. وزن دستگاه 2.491 کیلوگرم و ابعاد این محصول 266×390×23.5 میلی‌متر است که درمجموع درمقایسه با لپ‌تاپ‌های هم‌رده خود سبک‌تر است.

این لپ‌تاپ از سیستم خنک‌کننده دو گانه بهره می‌برد؛ به این ترتیب که با دو فن جداگانه به وسیله لوله‌های مسی پردازنده اصلی و پردازنده گرافیکی را خنک می‌کند.

در سمت پایین درب دستگاه عبارتRepublic of Gamers  به چشم می‌خورد که از یک دستگاه گیمینگ خبر می‌دهد.

پشت دستگاه از یک شاسی یکپارچه تشکیل شده، طوری که برای دسترسی به باتری و قطعات باید تمام پیچ‌های دستگاه باز شود.

image
  
image

image
  
image

 

نمایشگر

مات

شرکت ایسوس نمایشگر این دستگاه را در دو مدل FullHD و 4K عرضه کرده است. مدلی که جی‌اس‌ام به بررسی‌اش پرداخته صفحه نمایشFullHD  با رزولوشن 1920×1080 و پنل IPS دارد. Strix با این صفحه نمایش مات از لحاظ کنتراست (900:1)، جزئیات رنگ‌ها و استفاده از پنل گران‌قیمت IPS کیفیت خوبی به کاربر ارائه می‌دهد و طیف رنگی بالایی که دارد این نمایشگر را برای کار گرافیکی مناسب می‌کند. پیکسل‌های صفحه نمایش به خوبی در کنار هم قرار گرفته‌اند (141 پیکسل در هر اینچ)، طوری که از نزدیک پیکسل‌ها را نمی‌توان دید. یکی از مشکلاتی که گیمرها با نمایشگر دارند این است که نرخ خروجی فریم‌ها از کارت گرافیک با نرخ نوسازی تصویر در نمایشگر برابر نیست و لذا این دو مقوله هم‌زمان پیش نمی‌روند. پنل نمایشگر GL502 را، که شرکت سامسونگ تولید می‌کند، از تکنولوژی G-SYNC پشتیبانی می‌کند که در بخش گرافیک بیشتر به آن می‌پردازیم.

در ادامه می‌توانید عکس‌ها‌ی صفحه نمایش را زیر نور خارجی و داخلی اتاق ببینید.

image
  
image

 

پردازشگر و حافظه

سرعت در کنار قدرت

در قلب GL502 جدیدترین نسل پردازنده‌های اینتل با مدل Intel Core i7 6700HQ قرار دارد. به کمک معماری SkyLake، مصرف CPU به 45 وات رسیده و بین 5 تا 10 درصد نسبت به نسل‌های قبلی بهبود پیدا کرده است. سرعت پایه این پردازنده 2.6 گیگاهرتز است که با تکنولوژی توربو بوست (Turbo Boost) تا 3.5 گیگاهرتز نیز می‌رسد. 6700HQ پهنای باند 64 بیتی دارد و حافظه Cache آن 6 مگابایت است. پردازنده گرافیکی روی این پردازشگر مدل HD Graphics 530 است که کلاکی بین 350 تا 1050 دارد.

حافظه رم دستگاه در دو مدل 16 و 32 گیگابایتی با برند Samsung عرضه می‌شود که رم 16 گیگابایتی، که از 2 اسلات 8 گیگابایتی DDR4 با باس 2133 تشکیل شده، برای بررسی در اختیار ما قرار دارد.

هارد دسیک موجود در این دستگاه از دو بخش هارد دسیک معمولی (HDD) با حافظه 1 ترابایتی و اسلات M2 با حافظه 128 گیگابایتی  SSD تشکیل شده است. اسلات M2 کمک بزرگی به سرعت دستگاه، نرم‌افزارها و بوت دستگاه می‌کند؛ به طوری که سرعت خواندن اطلاعات آن 540 مگابایت بر ثانیه و سرعت نوشتن اطلاعات روی آن 134 مگابایت بر ثانیه است.

image
  
image
  

کارت گرافیک

دیگر چه می‌خواهید؟!

همان طور که می‌دانید، این دستگاه برای کاربری حرفه‌ای و عاشقان بازی طراحی شده است. پردازنده گرافیکی GL502 از نوع NVIDIA GeForce GTX 980M است که با معماری Maxwell  طراحی شده. این معماری نسبت به مدل قبلی خود (Kepler) از نظر سرعت 135% و مصرف باتری 2 برابر بهینه شده است. این کارت 8 گیگابایتی با سرعت هسته بین 1038 تا 1127 مگاهرتز، پهنای باند 256bit ونوع GDDR5، یکی از بهترین کارت گرافیک‌های موجود در لپ‌تاپ‌هاست. از ویژگی‌های این کارت می‌توان به Battery Boost، GameStream، ShadowPlay، GPU Boost 2.0، Optimus، PhysX، CUDA، SLI، GeForce Experience و  VXGI اشاره کرد. همچنین GTX980M می‌تواند از DirectX 12 و Shader 5.0 پشتیبانی کند. به کمک تکنولوژی Optimus، استریکس برای پردازش گرافیک در مواقع لزوم به راحتی می‌تواند از روی کارت گرافیک به روی پردازنده گرافیکی انتقال پیدا کند که این عمل باعث کاهش مصرف باتری و کاهش دما می‌شود.

ایسوس به کمک تکنولوژی G-SYNC توانسته انقلابی در اجرای بازی‌ها به پا کند. این تکنولوژی مربوط به تبدیل فریم ریت است که خیالتان را از بابت بازی کردن راحت می‌کند. با کمک این تکنولوژی گیمر‌ها می‌توانند بازی‌ها را با هماهنگ‌سازی مستقیم پردازنده گرافیکی با سیستم‌های زمان‌بندی استاندارد مانیتور تجربه کنند.

جدول پردازش تصویر بازی‌های این گرافیک (فریم بر ثانیه) نسبت به همین سخت‌افزار در تست‌های گروه جی‌اس‌ام در تصویر زیر آمده است.

image

 

ورودی‌ها و خروجی‌ها

همان طور که از یک لپ‌تاپ گیمینگ انتظار می‌رود، GL502 به پورت‌های متنوعی مجهز است. در سمت راست دستگاه دو پورت USB3.0، کارت‌خوان، جک 3.5 میلی‌متری هدفون و Kensington Lock قرار دارد و در سمت چپ شاهد پورت USB3.0، پورت HDMI، پورت USB Type-C، Mini displyport و پورت LAN هستیم. پورت USB Type-C این دستگاه از تاندربولت پشتیبانی نمی‌کند.

image

 

کیبورد و تاچ‌پد

کیبورد جزیره‌ای زیبا و مقاوم Strix، به لطف انعطاف زیر دکمه‌ها، برای تایپ کردن و بازی بسیار مناسب است. این کیبورد، که فاقد کلیدهای ماکرو است، به صفحه اعداد (Numpad) مجهز است. کلید پاور دستگاه مانند بقیه کلیدها در کنار کلید اعداد قرار دارد که دکمه‌های Gl502 را یکپارچه می‌کند. نور پس‌زمینه این صفحه کلید قرمز است و در 3 حالت تنظیم می‌شود.

تاچ‌پد بزرگ و یکپارچه Strix حس خوبی به کاربر می‌دهد. اندازه تاچ‌پد 10.5×7.5 سانتی‌متر است. حرکات مولتی تاچ مانند اسکرول دو انگشتی و زوم با این تاچ‌پد سریع و مناسب صورت می‌گیرد. 

image
  
image

image
  
image

 

اسپیکر

بیس کجاست؟

یکی از مسائلی که عاشقان بازی به آن توجه می‌کنند صداست. اسپیکرهای به‌کاررفته در GL502 رو به بالا و به سمت کاربر در کنار استراحتگاه دست قرار دارد؛ طوری که هنگام تایپ کردن، دست‌ها مزاحم صدای اسپیکر نمی‌شوند. اسپیکرهای استریو این دستگاه ساخت شرکت Bang & Olufsen است و از کیفیت خوبی برخوردار است، ولی این سیستم صوتی بیس ندارد و از بلندی زیادی برخوردار نیست. شاید این مسئله به علت کوچک بودن تیوترهای به‌کاررفته در آنها باشد.

image

 

نرم‌افزار

Strix به طور پیش‌فرض سیستم عمل ویندوز 10 دارد و تعدادی نرم‌افزار به طور پیش‌فرض روی آن نصب است. یکی از کاربردی‌ترین این نرم‌افزارها Game Center است. درواقع این نرم‌افزار یک کنترل کلی برای Strix است که کاربر با ذخیره کردنProfile های مورد نظرش می‌تواند میزان سرعت و فرکانس CPU و Memory و دمایCPU  و کارت گرافیک را مشاهده کند، به کمک ROG Audio Wizard نوع خروجی صدا را تنظیم کند و درنهایت به کمک ROG GameFirst پهنای باند شبکه را کنترل کند.

image
  
image

image
  
image

 

عمر باتری

یکی دیگر از مسائلی که دوستداران بازی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند عمر باتری لپ‌تاپشان است که معمولا پاسخگوی نیازشان نیست. متاسفانه نسل باتری‌ها، برخلاف نسل پردازشگر و کارت گرافیک که همواره پویا و در حال تغییر است، جهش مناسبی در لپ‌تاپ‌ها نداشته و در آخرین نسل، که لیتیوم پلیمری نام دارد، درجا زده است. باتری جدانشدنی GL502 از نوع لیتیوم پلیمری، 4 سلولی و با ظرفیت 62 وات‌ساعت است. این باتری در تست‌های گروه جی‌اس‌ام با استفاده مداوم و حداکثر کارایی 56 دقیقه، هنگام استفاده از Wi-Fi و اینترنت 5 ساعت و 56 دقیقه و در حالت استفاده و نور حداقلی 9 ساعت و 44 دقیقه دوام آورد.

اقلام درون جعبه

Strix به دلیل اینکه دستگاه گیمینگ است، برای افزایش جذابیت، از اقلام مختلفی درون جعبه استفاده کرده است. این اقلام عبارت‌اند از کیف و ماوس اوریجینال ایسوس، هدست اوریجینال ایسوس، شارژر، کابل برق و دفترچه راهنما.

image

 

جمع‌بندی

لپ‌تاپ Strix از میان هم‌رده‌های مخصوص بازی خود یک سر و گردن بالاتر است. این دستگاه از پورت‌های کاملی تشکیل شده و از صفحه نمایش باکیفیتی برخوردار است. به دلیل وزن سبک و سخت‌افزار قدرتمندی که GL502 دارد قطعا در میان لپ‌تاپ‌های حرفه‌ای بازی حرفی برای گفتن دارد. البته این ویژگی‌ها باعث افزایش قیمت دستگاه نیز شده است. از ایراداتی که به این دستگاه وارد است می‌توان به گرم شدن آن هنگام بازی، نداشتن کلیدهای ماکرو و ضعیف بودن اسپیکرها اشاره کرد.

عکاس: ساناز شریفی

 

مشخصات فنی

image

 

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (13 نظر)

SAM

۱۳۹۷/۵/۲۱
این لپتاپ الان 18 میلیونه ! حتی تو خواب هم نمیدیدیم روزی انقد گرون میشه همه چیز

......

۱۳۹۶/۶/۱۵
نه داداش بهتر نیس من خریدم کیفیتش خیلیییی کمتر از pc هستش بازیاش کلی دنگ و فنگ داره یه بازی بخوای بریزی ترکیبی باید به نت وصل کنی ممکنه بازی قفل شه کنسول بنگ شه بعد از اینکه ریختی باید بری دیتا بریزی خیلییییی دینگ و فنگ داره من سه تا بتزی ریخته بودم وصل کردم نت همش قفل شد خخخخ

ALI

۱۳۹۵/۶/۲۰
سلام می دونم ربط نداره اما یه سیستم گیمینگ میخام بخرم تا 4/5 سال الترا بازی کنم این سیستم خوبه core i5 intel gtx 970 gigabayte ram 8 matherbord asus gameig pro b150

ابراهیم هوشیاری

۱۳۹۵/۶/۱۶
یه دونه ps4 بگیری با یه ال ای دی 4k حدود 4 میلیون تموم میشه سه میلیون هم سی تا بازی میخری
بهتر نیست؟؟؟؟

saeed

۱۳۹۵/۶/۷
قیمتو اوه اوه . یه کنسول بگیری واسه بازی ارزون تر درمیاد :l