خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی دستبند سلامتی سامسونگ؛ Gear Fit2

بررسی تخصصی دستبند سلامتی سامسونگ؛ Gear Fit2

اگر دوست دارید یک همراه داشته باشید که در تمام طول روز مراقب اعمال و رفتار شما باشد و سلامتی شما برایش مهم باشد این دستبند یکی از بهترین همراهان بازار است که همیشه چشمش به شماست و تمام رفتار شما را کنترل می‌کند.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۵/۵/۲۴

سامسونگ با معرفی یک دستبند سلامتی جدید به دنیای ورزش دوستان بازگشته است. نسل اول در سال 2014 با قیمتی حدود 200 دلار عرضه شد که تنها با برخی گوشی‌های گلکسی سامسونگ سازگار بود و چند حرکت مختصر کاربر را دنبال می‌کرد. نسل جدید این دستبند با قیمت 180 دلار و پشتیبانی از گوشی‌های مختلف اندرویدی به همراه امکانات جالبی ازجمله GPS داخلی و دنبال کردن فعالیت‌های بیشتری عرضه شده است. در این مقاله امکانات و کارکرد این دستبند زیبا را بررسی می‌کنیم.

 

image

 

طراحی

ازنظر ظاهری شباهت بسیاری بین این دستبند و نسل قبلی وجود دارد. صفحه‌نمایش تقریبا بزرگ بیشتر فضای مچ کاربر را می‌پوشاند و در اطرافش آلومینیوم به کار رفته است. این صفحه‌نمایش مستطیلی با بندی روی مچ کاربر قرار می‌گیرد که جنسش از پلیمر منعطف است و روی آن حالت برجسته دارد. جنس بند بسیار خوب است و هنگام لمس آن حس دستگاه لوکس به کاربر القا می‌شود. امکان جدا کردن بندها (البته به‌سختی) وجود دارد و رنگ‌های متنوعی ازجمله مشکی، آبی و صورتی برای آن‌ها در نظر گرفته‌شده است.

image
  
image

image

 

روی بدنه دستبند دو کلید فیزیکی وجود دارد: یکی از این کلیدها پاور/هوم و کلید دیگر بازگشت به عقب است. در پشت دستبند سنسور ضربان قلب وجود دارد که، مانند اپل واچ و مایکروسافت بند، سامسونگ از دو نور اینفرارد و LED سبز رنگ برای نمایش میزان خون در حال عبور استفاده کرده است. علاوه بر سنسور ضربان قلب پشت دستبند میزبان دو پین است که برای اتصالش به داک شارژ استفاده می‌شود.

کلید پاور علاوه بر خاموش و روشن کردن دستگاه قابلیت اجرای دو فرمان دیگر را نیز دارد: یکی اینکه منوی برنامه‌های نصب‌شده روی دستبند را بالا می‌آورد و دیگر این‌که با دو بار فشار دادنش هر کاری را که برایش تعیین کرده باشید انجام می‌دهد؛ به‌طور مثال، برنامه موزیک پلیر را باز می‌کند.

 

image
  
image

 

به علت بزرگ بودن اندازه صفحه‌نمایش، اندازه دستبند تقریبا بزرگ است. اما این بزرگ بودن هیچ نقطه‌ضعفی برای آن به‌حساب نمی‌آید.Gear Fit2  دستبند بسیار راحتی است که حتی هنگام خواب نیز هیچ زحمتی برای شما ایجاد نمی‌کند.

متاسفانه یک اشکال در این دستبند دیده می‌شود و آن هم ضدآب نبودن کاملش است؛ بدین معنی که کاربر نمی‌تواند در استخر از این دستبند استفاده کند.

سامسونگ گیر فیت2 را در دو اندازه عرضه کرده است: یکی اندازه کوچک و دیگری اندازه بزرگ. اندازه کوچک برای مچ‌هایی با محیط 125 تا 170 میلی‌متر و اندازه بزرگ برای مچ‌هایی با محیط 155 تا 210 میلی‌متر مناسب است. هیچ تفاوتی ازنظر قیمت بین اندازه کوچک و بزرگ این دستبند وجود ندارد. وزن نسخه کوچک 28 گرم و وزن نسخه بزرگ 30 گرم است.

درمجموع این دستبند زیبا به‌خوبی روی مچ قرار می‌گیرد و هیچ زحمتی برای کاربرش ایجاد نمی‌کند و با تعداد سوراخ‌های کافی‌ای که روی بند آن وجود دارد می‌توانید کاملا آن را برای دست خودتان اندازه کنید.

 

image

 

صفحه‌نمایش

صفحه‌نمایش در اینجا پراهمیت است و کاربر از این طریق تعامل زیادی با دستبند دارد. سامسونگ از صفحه‌نمایش 1.5 اینچی از نوع سوپرآمولد استفاده کرده که رنگ مشکی خوبی در پشت خود دارد و بسیار شفاف است. رنگ‌ها در این صفحه‌نمایش، به لطف جنس آن، بسیار اشباع‌اند و از دیدن آن‌ها لذت خواهید برد. حالت صفحه‌نمایش، مانند نسل قبلی، کمی خمیده است و فاصله‌اش با لبه‌های دستبند در مقایسه با نسل قبل کمتر شده. خوانایی این صفحه به علت بهینه‌سازی نرم‌افزاری که سامسونگ انجام داده بسیار بیشتر از قبل است، باوجوداین اندازه صفحه نسبت به اندازه 1.84 اینچی نسل قبلی کمتر شده است و در عوض تراکم پیکسلی بهتری برایش در نظر گرفته شده. تراکم پیکسلی این صفحه 332 پیکسل در اینچ و از تراکم پیکسلی نسل قبلی (245 پیکسل در اینچ) بیشتر است.

صفحه‌نمایش برخلاف دیگر محصولات سلامتی که می‌شناسید نسبت تصویری غیرمعمولی دارد. سامسونگ تمام برنامه‌ها را برای نمایش روی این صفحه‌نمایش مستطیلی بهینه کرده است. ایرادی که می‌توان به این صفحه‌نمایش گرفت کارکرد نه‌چندان خوبش زیر نور خورشید است. شاید برای بسیاری از افراد این مشکل اساسی نباشد، اما اگر بخواهید بیرون از خانه ورزش کنید خوانا بودن این صفحه زیر نور خورشید مسئله‌ای جدی خواهد شد. در این زمینه موتورولا با موتو 360 هایش بهتر عمل کرده است.

 

image

 

سخت‌افزار

پردازنده دستبند 2 هسته‌ای و ساخت سامسونگ است. این پردازنده 1 گیگاهرتزی Exynos 3250 نام دارد. در کنار این پردازنده رم 512 مگابایتی به همراه 4 گیگابایت حافظه داخلی برای نصب برنامه‌های آینده سامسونگ و ذخیره موزیک در نظر گرفته شده است.

سخت‌افزار دستبند چندان قوی نیست و از یک دستبند هوشمند نیز توقع استفاده از سخت‌افزار قوی‌تر از این را نداریم، زیرا با همین میزان سخت‌افزار این دستبند به‌خوبی از پس تمام کارهای محوله برمی‌آید.

 

image

 

کارایی و نرم‌افزار

سامسونگ برای این دستبند از نرم‌افزار تایزن استفاده کرده که به نظر ما برای ساعت‌ها و دستبندهای هوشمند بسیار بهینه‌تر از اندروید ور است.

یکی از کارهایی که این محصول انجام می‌دهد، طبق انتظاری که داریم، نمایش نوتیفیکیشن‌های گوشی هوشمند شماست. برای هر برنامه‌ای، که به آن اجازه ارسال نوتیفیکیشن روی دستگاه را داده باشید، هر نوتیفیکیشنی که روی گوشی شما ظاهر شود همزمان دستبند آن را به شما نشان می‌دهد. روی هر نوتیفیکیشنی که کلیک کنید روی دستبند باز می‌شود و با اسکرول کردن می‌توانید تمام متن آن را مشاهده کنید. علاوه بر این امکان ارسال چند پاسخ پیش‌فرض نیز وجود دارد. اگرچه طریقه نمایش نوتیفیکیشن‌ها در این دستبند از ساعت‌های هوشمند اندرویدی بهتر است، ایراداتی هم دارد. به‌طور مثال نمی‌توانید یک نوتیفیکیشن خاص را پاک کنید و باید همه را با هم پاک کنید یا اینکه زمانی که وارد یک نوتیفیکیشن می‌شوید برای برگشت به عقب حتما باید از کلید کنار دستگاه استفاده کنید و با حرکت لمسی امکان انجام آن را ندارید.

در کنار نمایش نوتیفیکیشن‌ها، که کوچک‌ترین کارکرد دستبند است، امکان دنبال کردن حرکات کاربر وجود دارد. حتی بدون گوشی هوشمند نیز می‌توانید به‌عنوان دستبند سلامتی روی این دستگاه به‌تنهایی حساب کنید.

Gear Fit2 تمام فعالیت‌های شما ازجمله راه رفتن، خوابیدن، نشستن و حتی آب خوردن را دنبال می‌کند. قبل از اینکه به کارهایی که این دستبند انجام می‌دهد بپردازیم اجازه دهید طریقه فرمان‌پذیری دستگاه را توضیح دهیم.

صفحه دستبند به دو صورت روشن می‌شود: یکی با فشار یکی از کلیدهای کنار دستگاه و دیگری با چرخاندن آن به سمت صورتتان. در صفحه اصلی که ساعت نشان داده می‌شود، با استفاده از واچ فیس‌های مختلفی که از پیش نصب شده یا در آینده دانلود می‌کنید امکان شخصی‌سازی طریقه نمایش ساعت و جزئیات مختلف روی آن وجود دارد. حتی در یک واچ فیس مشخص نیز امکان شخصی‌سازی و تعیین فونت و رنگ فراهم است.

با کشیدن انگشت به سمت راست روی صفحه به بخش نوتیفیکیشن‌ها خواهید رفت که تمام نوتیفیکیشن‌های گوشی را به شما نشان می‌دهد.

با فشار دادن هر کدام از کلیدها به صفحه اصلی می‌روید. در این صفحه با کشیدن انگشت به سمت چپ به برنامه‌های سلامتی دسترسی پیدا خواهید کرد.

 

image

 

برنامه نمایش میزان کالری سوزانده‌شده: در این برنامه آمار کاملی از تمام کارهایی که انجام داده‌اید و میزان کالری‌ای که در هنگام انجام دادن آن کارها سوزانده‌اید نمایش داده می‌شود. به‌طور مثال، می‌توانید ببینید چند ساعت خوابیده‌اید، چند ساعت دستبند روی دست شما نبوده و یا چند ساعت دویده‌اید.

برنامه بعدی تعریف انجام دادن یک فعالیت مشخص است که پر است از برنامه‌های مختلف؛ می‌توانید برنامه دویدن، پیاده‌روی، کوه‌نوردی، دوچرخه‌سواری، استفاده از وسایل بدن‌سازی، دراز و نشست، یوگا و چندین برنامه دیگر را پیش از انجام تعریف کنید و به دستبند بگویید که عملکرد شما را دنبال کند و درنهایت آماری دقیق به شما نمایش دهد.

برنامه بعدی نمایش میزان قدم‌هایی است که برداشته‌اید که برای این بخش هم می‌توانید هدفی تعیین کنید و به دستبند بگویید که شما را مجبور کند تا به این هدف برسید.

برنامه بالا رفتن از پله یکی دیگر از قسمت‌هایی است که برای تندرستی استفاده می‌شود. می‌توانید تعداد طبقاتی که می‌خواهید بالا بروید را برای دستبند تعریف کنید تا حرکات شما را در هنگام بالا رفتن از پله‌ها دنبال کند.

 

image
  
image

 

 

ضربان قلب برنامه بعدی است که هم به‌صورت دستی ضربان شما را در هر زمان که بخواهید اندازه می‌گیرد و هم این امکان را دارد که در پس‌زمینه هر چند دقیقه یکبار به‌صورت خودکار ضربان شما را اندازه بگیرد و درنهایت در انتهای روز نموداری از وضعیت ضربان قلب به شما نشان دهد.

 

image

image

 

یکی از برنامه‌هایی که برای من کاربرد زیادی داشت ثبت تعداد لیوان‌های آبی است که در طول روز می‌نوشیم. با تعیین تعداد لیوان آبی که در روز دوست دارید بنوشید و با تعیین میزان حجم آن لیوان در انتهای روز می‌توانید آماری از میزان آبی که نوشیده‌اید به دست بیاورید. تنها نکته منفی در این بخش این است که باید به‌صورت دستی هر تعداد لیوان آبی را که نوشیده‌اید در همان زمان در دستبند وارد کنید.

 

image

 

تعدادی برنامه دیگر نیز وجود دارد که همگی برای دنبال کردن فعالیت‌های کاربر استفاده می‌شوند. به‌طور مثال می‌توانید از طریق برنامه S Health که روی گوشی هوشمند خود نصب کرده‌اید دوستان خود را در انجام دادن حرکات ورزشی به چالش بکشید و آن‌ها را به مسابقه دعوت کنید.

 

image

 

برای کسی مانند من که فعالیت ورزشی زیادی ندارد این دستبند می‌تواند مانند هشداردهنده برای فعالیت بیشتر عمل کند. یکی از کارهای خوبی که Gear Fit2 انجام می‌دهد هشدار نشستن زیاد است. اگر بیشتر از 50 دقیقه در یک جا ثابت بنشینید دستگاه به شما می‌گوید که وقت حرکت کردن رسیده و بهتر است تکانی به خودتان بدهید.

یکی از ویژگی‌های خوبی که به این دستبند اضافه شده قابلیت توقف موقت یک فعالیت است؛ به‌طور مثال شما در حال راه رفتن هستید و ناگهان مجبور به ایستادن می‌شوید، در این زمان می‌توانید با استفاده از کلید بازگشت به عقب فعالیت دستبند را متوقف کنید و بعد از حرکت دوباره آن را فعال کنید.

اگر از این دستبند استفاده می‌کنید برای راحتی در استفاده حتما باید برنامه S Health سامسونگ را نیز نصب کنید. با نصب این برنامه راحت‌تر و شسته‌رفته‌تر می‌توانید به آماری دسترسی داشته باشید که دستبند جمع‌آوری می‌کند.

درمجموع چه ورزشکار باشید و چه ورزشکار نباشید، این دستبند می‌تواند علاوه بر دنبال کردن فعالیت‌های شما به‌عنوان یک محرک در انجام دادن فعالیت‌های روزانه به کار شما بیاید و شما را وادار به فعالیت کند.

 

سازگاری و راه‌اندازی

برخلاف نسخه قبلی، که محدودیت‌هایی در ارتباط با گوشی‌های غیر سامسونگی داشت، این دستبند با تمام گوشی‌های اندرویدی که نسخه کیت کت به بالا دارند سازگار است. زمانی که اولین بار دستبند را روشن می‌کنید نصب و دانلود برنامه Samsung Gear به شما پیشنهاد داده می‌شود. با نصب این برنامه باید دو برنامه دیگر به نام‌های Gear Fit2 Plugin و Samsung Accessory Service را هم نصب کنید تا دستبند با گوشی شما مرتبط شود. مراحل راه‌اندازی و هماهنگ‌سازی این دستبند با گوشی حدود 10 دقیقه زمان می‌برد.

نرم‌افزار Samsung Gear کار چندان پیچیده‌ای برای شما انجام نمی‌دهد و با آن به برخی تنظیمات دستبند دسترسی پیدا خواهید کرد. به‌طور مثال می‌توانید نوتیفیکیشن‌ها را مدیریت کنید یا اینکه از طریق آن دستبند خود را پیدا کنید. برخی کارهای پایه دیگر هم توسط نرم‌افزار انجام می‌شود که اعمال جدیدی نیستند.

 

image

 

عمر باتری

زمانی که ساعت هوشمند یا دستبند سلامتی می‌خرید به‌طور حتم باتری یکی از قسمت‌های مهم به‌حساب می‌آید، زیرا قرار است این محصول وضعیت شما را با قرار گرفتن روی مچ دستتان پیگیری کند و اگر قرار باشد هر چند ساعت به کابل شارژ متصل شود کارایی خود را از دست می‌دهد. سامسونگ از باتری 200 میلی‌آمپرساعتی در گیر فیت2 بهره گرفته که می‌تواند حدود 2 تا 3 روز بدون نیاز به شارژ روی مچ دست شما قرار بگیرد. این مدت‌زمان در حالی است که دستبند به‌صورت مداوم به گوشی متصل باشد و تعداد زیادی نوتیفیکیشن روی آن بیاید. اگر دستبند را به گوشی متصل نکنید یا اینکه GPS را غیرفعال کنید قطعا زمان بیشتری می‌توانید بدون نیاز به شارژ از دستبند استفاده کنید.

مدت‌زمان شارژ شدن این دستبند نیز بسیار خوب است. در مدت 1 ساعت و 30 دقیقه (90 دقیقه)  شارژ ساعت از صفر به 100 درصد می‌رسد. این زمان بسیار خوب است و زمانی که به منزل می‌رسید تا کمی استراحت کنید و خستگی یک روز کامل را از تن خارج کنید Gear Fit2 شارژ می‌شود و آماده خدمت به شماست.

اگر درصد باتری دستبند کم شد و به شارژر نیز دسترسی نداشتید گزینه‌ای به نام Power Saving در نظر گرفته شده که با سیاه‌وسفید کردن صفحه‌نمایش و کاهش فعالیت‌های دستبند ازجمله خاموش کردن Wi-Fi مصرف باتری را کاهش می‌دهد.

 

image

 

باید این محصول را بخریم؟

مشخص است که خرید ساعت و دستبند هوشمند برای هرکسی مناسب نیست. اگر تکیه زیادی بر گوشی موبایل دارید و باید از تمام نوتیفیکیشن‌های خودتان مطلع شوید این محصولات برای شما بسیار کارآمدند، حتی اگر از جنبه‌های سلامتی آن‌ها استفاده نکنید.

اگر ورزشکار هستید که به‌طور حتم باید یکی از این دستبندها را بخرید، زیرا تمام فعالیت‌های شما را دنبال می‌کند و به انجام ورزشی مفیدتر و کارآمدتر به شما کمک می‌کند.

کسانی هستند که شیک بودن ساعت‌های غیرهوشمند را به‌هیچ‌وجه فدای هیچ‌چیز نمی‌کنند. تصور ما این است کسانی که این طرز فکر را دارند نیز می‌توانند این دستبند را بخرند. به نظر نمی‌رسد استفاده از دستبند در کنار ساعت کلاسیک مانعی داشته باشد؛ کاربر می‌تواند این دستبند را روی یک دست و ساعت کلاسیک خود را روی دست دیگرش ببندد و از ساعت کلاسیک برای مشاهده زمان و از این دستبند برای اهداف سلامتی استفاده کند.

به‌هرحال اگر به دنبال محصولی هستید که فعالیت‌های روزانه و حتی خواب شما را کنترل کند این دستبند در حال حاضر با قیمت مناسبی که دارد یکی از بهترین انتخاب‌های شما در بازار است.

 

image

 

عکاس: ساناز شریفی
 

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (23 نظر)

h4m1d

۱۳۹۵/۹/۲۹
یکم شبیه این ساعت led هایی که 5 هزار تومنه هست

محمد

۱۳۹۵/۸/۲۰
Gear fit2 vs microsoft band2
اینو تو گوگل سرچ کنین یعد بررسی ها رو بخونین
بعد ببینین در نهایت کی رو برنده اعلام میکنن

افشین

۱۳۹۵/۷/۷
دوستان عزیز هر کسی یه سلیقه ای داره به عقاید هم احترام بزارید با هم مهربون باشید به نظر من فقط دیمو اسمارت بند (طنز)

amirb

۱۳۹۵/۶/۱۶
سلام این دستبند الان تو ایران هست یا نه ؟ اگه هست قیمتش چقده؟؟

senator8095

۱۳۹۵/۶/۱۴
هیچ کدومشون apple watch نمیشن!!!!!