خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی Galaxy A9؛ غول سربه زیر سامسونگ

بررسی تخصصی Galaxy A9؛ غول سربه زیر سامسونگ

معرفی خانواده‌های جدید همیشه ریسک زیادی دارند؛ خانواده نوت زمان معرفی مورد استقبال قرار نگرفت اما اکنون به یکی از قطب‌های قدرتمند بازار تبدیل شده است. خانواده A از همان ابتدا با استقبال خوبی روبرو شد و اکنون سامسونگ برای تداوم موفقیتش گوشی‌هایی قدرتمندتر را به این خانواده اضافه کرده که قدرتمندترین آن‌ها Galaxy A9 2016 است. در این بررسی با این گوشی بزرگ و زیبا بیشتر آشنا می‌شوید.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۵/۴/۲۱

سامسونگ سال 2015 خانواده A را با جنسی از فلز معرفی و روانه بازار کرد. سال 2016 نظر این کمپانی در مورد جنس بدنه این خانواده عوض شد و شاهد معرفی گوشی‌های متفاوت سری A با جنسی از شیشه و فلز بودیم. Galaxy A9 بزرگ‌ترین عضو این خانواده است که امروز در این بررسی موشکافانه به تمام جزئیات آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید تا با این گوشی غول‌پیکر بیشتر آشنا شوید.

 

image

 

طراحی

بزرگ اما دوست داشتنی

با دقت که به گوشی نگاه کنید، گویا گلکسی اس6 بسیار بزرگی را مشاهده می‌کنید که صفحه‌نمایش 6 اینچی بیشترین فضای قاب جلویی را به خودش اختصاص داده و فاصله آن با لبه‌های گوشی بسیار کم است. کم بودن بزل باعث شده که A9 باوجود صفحه‌نمایش بزرگ‌تر از آیفون 6اس پلاس شاسی‌ای اندازه آن داشته باشد. بالای صفحه‌نمایش خروجی صدای مخاطب، دوربین دوم و سنسورها و پایین صفحه کلید Home در کنار دو کلید لمسی خارنی بازگشت به عقب و برنامه‌های اخیر مشاهده می‌شوند.

 

image

image

 

کناره‌های گوشی از فلز ساخته شده که برش خورده است. طراحی فریم گوشی دقیقا همانند گلکسی اس6 است و هنگام دست گرفتن کاربر احساس راحتی می‌کند. سمت راست کلید پاور به همراه درگاه سیم‌کارت اصلی و کارت حافظه خارجی، سمت چپ کلیدهای ولوم، پایین گوشی درگاه ارتباطی، میکروفون اصلی، اسپیکر و سوکت جک 3.5 میلی‌متری صدا و بالای گوشی میکروفون دوم و درگاه سیم‌کارت دوم قرار دارند.

 

image
  
image

image
  
image

image
  
image


 

قاب پشتی میزبان دوربین اصلی و فلاش LED است. قاب پشتی کاملا صاف و تخت طراحی شده است و بیرون‌زدگی لنز دوربین باعث می‌شود زمانی که گوشی را روی میز قرار می‌دهید کاملا روی میز قرار نگیرد.

 

image

 

A9 گوشی بسیار بزرگی است. وقتی می‌گوییم بزرگ است، هیچ اغراقی در کار نیست و با گوشی‌ای با اندازه‌های بسیار بزرگ سروکار دارید. بااینکه A9 بزرگ است، به دلیل کم بودن حاشیه‌های صفحه‌نمایش، از بسیاری گوشی‌های دارای صفحه‌نمایش کوچک‌تر بلندقدتر نیست. اگرچه دست گرفتنش چندان سخت نیست، کار کردن با آن توسط یک دست غیرممکن است و به‌هیچ‌عنوان دست شما به گوشه‌های بالایی صفحه‌نمایش نمی‌رسد.

 

image
  
image

 

ما رنگ سفید این گوشی را داشتیم، در حالی که رنگ‌های مشکی و طلایی نیز در بازار وجود دارند. به دلیل سفید بودن رنگ دستگاه، اثرانگشت روی آن دیده نمی‌شود، اما روی رنگ مشکی گوشی اثرانگشت زیادی به جا می‌ماند. ضخامت دستگاه 7.4 میلی‌متر است که از گلکسی نوت 5 به اندازه 0.2 میلی‌متر نازک‌تر است. اما تفاوت اصلی این گوشی با گوشی‌های رقیبش به‌طور حتم وزن آن است. A9 وزنی برابر 200 گرم دارد که 30 گرم از نوت 5 و 10 گرم از آیفون 6اس پلاس سنگین‌تر است. وزن زیاد دستگاه باعث می‌شود زمانی که آن را در جیب خودتان می‌گذارید وجودش را به‌خوبی حس کنید. اگرچه وزن دستگاه زیاد است، به دلیل بالانس خوبی که در تمام بخش‌های آن صورت گرفته، هیچ مشکلی با دست گرفتنش پیدا نخواهید کرد.

 

صفحه‌نمایش

بسیار بزرگ و باکیفیت

سامسونگ به تولید صفحه‌نمایش‌های باکیفیت مشهور است. در بسیاری جهات Galaxy A9 مشمول این خوب بودن شده است، اما در برخی موارد شاهد کم و کاستی‌هایی هستیم.

صفحه‌نمایش بزرگ دستگاه، که اندازه 6 اینچی و کیفیت فول اچ‌دی دارد، برای مشاهده فیلم و مرور وب گزینه بسیار خوبی است. در نمایش عکس‌ها نیز صفحه‌نمایش عملکرد خوبی دارد و به لطف سوپرآمولد بودنش رنگ تصاویر اشباع است و چشمان کاربر را به سمت خودش جذب می‌کند.

 

image

به علت اندازه بزرگ صفحه‌نمایش و کیفیت فول اچ‌دی آن، تراکم پیکسلی پایین است. تراکم پیکسلی این صفحه‌نمایش 367 پیکسل در اینچ است که باعث شده هنگام مشاهده صفحات وب و فایل‌های حاوی متن کمی حالت تیرگی در صفحه دیده شود. به‌علاوه عکس‌ها نیز آن کیفیتی را به نمایش نمی‌گذارد که از سوپرآمولدی مانند S6 سراغ داریم.

باوجوداین صفحه‌نمایش A9 یکی از بهترین صفحه‌نمایش‌هایی است که در گوشی هوشمند مشاهده می‌کنید. رنگ‌ها به‌اندازه کافی اشباع‌اند و خوانایی آن زیر نور خورشید بسیار خوب است. ما این صفحه‌نمایش را مانند تمام صفحه‌نمایش‌های سامسونگ بسیار دوست داریم و هنگام استفاده از آن هیچ مشکلی نداشتیم.

 

image

 

سخت‌افزار

روی کاغذ معمولی اما در عمل قدرتمند

سنسور اثرانگشت در کلید فیزیکی Home جای گرفته و برای فعال کردنش باید یک بار این کلید را فشار دهید. سنسور استفاده‌شده در این نسل سرعت و دقت بسیار زیادی دارد و در کمترین زمان ممکن اثرانگشت کاربر را می‌شناسد و قفل گوشی را بازی می‌کند. برای تعریف کردن اثرانگشتتان اولین بار باید 14 بار انگشت خود را روی حسگر بگذارید و بردارید.

 

image
  
image

 

گوشی از دو سیم‌کارت همزمان پشتیبانی می‌کند؛ یکی از سیم‌کارت‌ها در درگاه سمت راست و سیم‌کارت دوم در درگاهی جای می‌گیرد که بالای گوشی قرار گرفته. درگاه سیم‌کارت اول و کارت حافظه خارجی در یک اسلات قرار دارند، اما امکان استفاده همزمان از دو سیم‌کارت و کارت حافظه خارجی وجود دارد.

 

image

 

اسپیکر در بخش پایینی گوشی قرار دارد. از نظر کیفیت، صدایی شبیه گلکسی اس6 را از گوشی می‌شنویم. صدا درنهایت بلندی چندان تیز نیست و گوش را آزار نمی‌دهد، اما بلندی آن در حد و اندازه بلندی صدای گوشی‌ای مانند Nexus 6P نیست که دو اسپیکر در جلو خود دارد.

پردازنده دستگاه اسنپدراگون 652 است. این پردازنده 8 هسته دارد که 4 هسته قدرتمند و البته پرمصرف فرکانس 1.8 گیگاهرتز و 4 هسته کم قدرت و کم‌مصرف‌تر فرکانس 1.2 گیگاهرتزی دارند. در کنار این پردازنده نیز رم 3 گیگابایتی قرار دارد تا در مولتی تسکینگ به کمک گوشی بیاید.

در اجرای فرمان‌ها A9 یک گوشی همه‌فن‌حریف است و هیچ‌یک از فرمان‌های شمارا اجرانشده باقی نمی‌گذارد. اجرای بازی روی آن بسیار روان انجام می‌شود و هیچ فریمی از دست نمی‌رود. ما بازی آسفالت 8 را در نهایت کیفیتش روی گوشی اجرا کردیم و بدون هیچ مشکلی گوشی از پس اجرای آن برآمد.

 

image

 

داغ کردن گوشی آزاردهنده نیست. با کار کشیدن زیاد از گوشی تنها بخش بالایی صفحه نمایش کمی گرم می‌شود که در عملکرد گوشی تاثیری ندارد و دست شما نیز به آن نقطه برخورد نمی‌کند.

 

سیستم‌عامل و نرم‌افزار

کاملا معمولی

بااینکه گوشی در سال 2016 معرفی شد، به اندروید مارشمالو مجهز نیست و به‌صورت پیش‌فرض اندروید آب‌نبات‌چوبی روی آن نصب شده است. روی این اندروید، مانند همه گوشی‌های سامسونگی، رابط کاربری سامسونگ، تاچ ویز، مشاهده می‌شود. کار کردن با تاچ ویز راحت است و حتی کاربران مبتدی نیز به‌سرعت به آن عادت می‌کنند.

 

image

 

با کشیدن انگشت به سمت پایین نوتیفیکیشن بار نمایش داده می‌شود که مانند قبل شسته‌رفته است و دسترسی به همه‌چیز در آن راحت است. در بخش تنظیمات در ابتدای لیست 6 میانبر به تنظیمات پرکاربرد را مشاهده می‌کنید که نیاز شما را از جستجو در تنظیمات از بین می‌برد.

قابلیت استفاده از دو پنجره در کنار یکدیگر نیز وجود دارد که با رفتن به بخش برنامه‌های اخیر و انتخاب برنامه‌هایی که از این ویژگی پشتیبانی می‌کنند امکان استفاده همزمان از دو برنامه باز در کنار یکدیگر وجود دارد. ویژگی Multi Window برای این گوشی با صفحه‌نمایش 6 اینچی بسیار کاربردی است.

در مجموع رابط کاربری تاچ ویز جدید با طراحی رنگارنگ و البته سبکی که دارد به خوبی کاربران را به سمت خودش جذب می‌کند و از کار کردن با آن راضی خواهید بود.

 

دوربین

خوب، سریع، پرامکانات

سامسونگ از سنسور 13 مگاپیکسلی برای دوربین اصلی استفاده کرده که اندازه دهانه دیافراگم آن f/1.9 است. بااینکه نسبت به دوربین S6 افت کرده، خوشبختانه ویژگیOIS  در این دوربین وجود دارد که به گرفتن عکس‌های باکیفیت کمک می‌کند.

 

image
  
image

 

در نور کافی دوربین گوشی جزئیات خوبی از محیط ثبت می‌کند و نویز تصاویر کم است، اما ثبت رنگ‌ها توسط دوربین حالت بسیار اشباع دارد که در نور کم این اشباع کمتر می‌شود و تقریبا عکس‌ها به حالت واقعی نزدیک‌ترند، اما نویز تصاویر کمی افزایش می‌یابد.

دوربین دوم نیز کیفیت 8 مگاپیکسلی دارد که به‌عنوان دوربین دوم به‌خوبی عمل می‌کند و تصاویری که با آن تهیه می‌شود، علاوه بر داشتن جزئیات خوب، نویز کمی دارد.

 

image

 

با دوبار فشار دادن پشت سر هم کلید Home دوربین فعال و آماده عکس گرفتن می‌شود که این ویژگی را درگوشی‌های سامسونگ بسیار کاربردی می‌دانیم و کمک می‌کند کاربر هیچ صحنه‌ای را برای عکس گرفتن از دست ندهد.

نمونه عکس‌های تهیه شده با دوربین گوشی را در ادامه مشاهده کنید؛ برای مشاهده عکس‌ها در اندازه واقعی روی آن‌ها کلیک کنید.

 

نمونه عکس دوربین در روز

image
  
image

image
  
image

 

نمونه عکس دوربین در شب

image
  
image

image

 

نمونه عکس دوربین در محیط بسته

image
  
image

 

نمونه عکس دوربین دوم
 

image

 

 

باتری

دوام و سرعت شارژ شدن تعجب شما را برمی‌انگیزد

سامسونگ از اندازه بزرگ گوشی نهایت استفاده را کرده و باتری 4000 میلی‌آمپرساعتی به کار برده است. این باتری وظیفه سنگینی روی دوشش ندارد. صفحه‌نمایش گوشی بااینکه 6 اینچی است کیفیت فول‌اچ‌دی دارد و تراکم پیکسلی زیادی ندارد، به همین دلیل مصرفش نیز چندان بالا نیست. این باتری بزرگ می‌تواند تا 2 روز بدون نیاز به شارژ برای شما کار کند و هیچ نیازی به اتصال گوشی به شارژر نداشته باشید. 2 روز دوام برای باتری از تست‌های ترکیبی (20 دقیقه مکالمه، گرفتن 30 تا 40 عکس، استفاده از شبکه‌های اجتماعی به مدت 1 ساعت در روز، مرور صفحات وب 2 ساعت در روز و بازی نیم ساعت در روز) به‌دست آمده است.

 

image

 

نتایج تست‌های مجزا به شرح زیر است.

پخش ویدئوی فول‌اچ‌دی بدون وقفه روی گوشی

نتیجه این بخش بسیار ما را شگفت‌زده کرد. اگر ویدئوی فول اچ‌دی روی گوشی پخش کنید 14 ساعت طول می‌کشد تا گوشی با شارژ 100 درصد به 0 درصد برسد و خاموش شود که عدد بسیار زیادی است و نشان می‌دهد A9 به خوبی از پس اجرای فرامین مولتی مدیا برمی‌آید.

کاهش درصد باتری در بازی

در مدت 30 دقیقه بازی Asphalt 8 درصد شارژ باتری از 100 درصد به 91 درصد رسید.

باتری Galaxy A9 نه‌تنها از نظر دوام شارژ بسیار خوب است، هنگام شارژ شدن نیز ما را ناامید نکرد. به لطف تجهیز گوشی به تکنولوژی شارژ سریع، برای شارژ شدنش از صفر تا 100 درصد به زمانی حدود 2 ساعت نیاز دارید. شاید به نظرتان این زمان برای شارژ باتری زیاد باشد، اما در نظر داشته باشید که باتری گوشی 4000 میلی‌آمپرساعت است.

 

باید بخریم؟

سامسونگ تلاش زیادی کرد تا خانواده A همانند پرچم‌دار به چشم بیاید و به نظر ما نیز در این امر موفق بوده است. گوشی‌های جدید خانواده A در نگاه اول بسیار شیک و قدرتمند به نظر می‌آیند، به خصوص A9 که با اندازه بزرگ صفحه نمایشش حس گوشی پرقدرت را القا می‌کند. در عمل نیز A9 گوشی خوب و کارآمدی است و با اینکه پردازنده‌اش از گوشی‌ای مانند S7 ضعیف‌تر است، به خوبی از پس انجام دادن کارهای محوله برمی‌آید.

اگر دوست دارید گوشی‌ای با صفحه نمایش بزرگ داشته باشید اما نمی‌خواهید هزینه‌ای در حد و اندازه Galaxy S7 edge پرداخت کنید، Galaxy A9 یکی از بهترین گزینه‌های بازار به حساب می‌آید. تنها چیزی که در مورد این گوشی باید خوب به آن دقت کنید صفحه نمایش بزرگ و وزن زیاد و از همه مهم‌تر لیز بودنش به علت جنس شیشه‌ای بدنه است. اگر این گوشی را خریدید، در حمل آن بسیار دقت کنید، زیرا گوشی‌های بزرگ به شدت مستعد افتادن هستند که وضعیت در این گوشی، به علت جنس بدنه لیزش، نگران‌کننده‌تر است.

 

image

 

 

رقبا

Samsung Galaxy Note5                                                                    LG V10

image
   
image

 

Microsoft Lumia 950XL                                                             Huawei Nexus 6P

image
   
image

 

Huawei Mate 8

image

 

 

 

برای خرید آنلاین Galaxy A9 2016 به فروشگاه آل دیجیتال مراجعه کنید.

 

image

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (116 نظر)

مهدی

۱۴۰۲/۴/۲۷
یادش بخیییر سنم کمتر بود چقدر تو این سایت میچرخیدم چقدر کامنتارو میخوندم چقدر زود گذشت

لیلا

۱۳۹۷/۸/۳
با سلام . دوستان این گوشی الان تو بازار موجود هست ؟ قیمتش چنده ؟ ممنون میشم راهنمایی کنین.

ذهن زیبا زندگی زیبا

۱۳۹۶/۱۰/۱۸
باسلام
دوست گرامی اینایی که نوشتی همش در مورد a9 نه a9 pro
A9pro باطریش 5000 و دوربین اول 16 و دوم 8
اندرویدشم 6

Masoud

۱۳۹۶/۹/۸
سلام
فکر نمی کنم بشه نو تو بازار پیداش کرد آورد اگر هم باشه باید بین 1تا 1200 باشه

Masoud

۱۳۹۶/۹/۸
حسگر اثر انگشت داره که سرعت و دقتش بسیار خوبه otg هم میخوره مشکلی نداره در مجموع گوشی خیلی خوبیه