خانهبررسی‌ها
بررسی اولیه تمام سیستم‌ عامل های به‌روزشده در مراسم WWDC 2016

بررسی اولیه تمام سیستم‌ عامل های به‌روزشده در مراسم WWDC 2016

اپل در مراسم WWDC سیستم عامل تمام محصولات خود را به‌روز کرد. در این بررسی با هم به صورت اولیه با کلیت تغییرات آنها آشنا خواهیم شد و در آینده به صورت مفصل هر کدام از آنها را بررسی خواهیم کرد.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۵/۳/۲۴

اپل در کنفرانس WWDC جدیدترین نسخه از iOS را با نام iOS 10 معرفی کرد. اگر به خاطر داشته باشید در iOS 7 طراحی این سیستم‌عامل به‌طور کامل متحول شد و در iOS 8 ویژگی‌های جدیدی وارد این سیستم‌عامل شد و آن را تا حدودی ازنظر کارایی متحول کرد و از همه مهم‌تر بهبود داد.

به‌هرحال امشب نسخه 10 از این سیستم‌عامل محبوب در کنار نسخه جدید سه سیستم عامل دیگر این کمپانی معرفی شد و در این بررسی می‌خواهیم به جزئیاتشان و ویژگی‌های جدید این سیستم‌عامل‌ها بپردازیم.

 

iOS 10

این سیستم‌عامل همیشه برای توسعه‌دهندگان محبوبیت زیادی داشته، زیرا درآمد حاصل از آن بسیار خوب است. اپل در مراسم اعلام کرد که تاکنون بیش از 50 میلیارد دلار به توسعه‌دهندگان پرداخت شده است.

اولین تغییر در iOS 10 در صفحه قفل آن دیده می‌شود. در این نسخه از آی او اس صفحه قفل طراحی متفاوتی پیدا کرده است و زمانی که گوشی خود را از روی میز بردارید، پیش‌نمایشی از نوتیفیکیشن ها را به شما نشان می‌دهد.

 

image

 

ویژگی 3D Touch به‌خوبی به نوتیفیکیشن ها راه پیدا کرده است. با استفاده از این ویژگی می‌توانید بدون باز کردن یک برنامه خاص و حتی بدون باز کردن قفل گوشی خود به آن نوتیفیکیشن پاسخ دهید.

سیری نیز تغییرات خوبی در خود دارد. از این پس سیری امکان این را دارد تا در برنامه‌هایی به جز برنامه‌های مخصوص اپل نیز دخل و تصرف کند. به‌طور مثال اگر شما بخواهید با پیام‌رسانی به جز iMessage زمانی که پشت فرمان هستید پیام بفرستید، کافی است به سیری بگویید تا با آن پیام‌رسان خاص پیام شما را ارسال کند؛ البته توجه داشته باشید که پیش‌تر توسعه‌دهندگان آن برنامه باید این امکان را به سیری داده باشند.

 

image

 

اپلیکیشن نقشه نیز تغییراتی دارد و بهبودهایی برایش در نظر گرفته شده تا بتواند به عنوان رقیب گوگل مپس به کار رود. طراحی این برنامه تغییر کرده است. از این پس نقشه اپل به‌صورت خودکار به کاربر پیشنهادهایی می‌دهد، به‌طور مثال در پایان روز کاری زمانی که نقشه را باز کنید نقشه متوجه می‌شود که شما قصد رفتن به خانه را دارید و بنابراین راه خانه را به کاربر نشان می‌دهد. API برنامه نقشه اپل در دسترس توسعه‌دهندگان قرار گرفته است. با کمک API جدید می‌توانید از طریق اپلیکیشن نقشه از سرویس‌های سفارش تاکسی مانند اوبر تاکسی بگیرید و کرایه آن را از طریق اپل پی در همان برنامه نقشه انجام دهید.

برنامه اپل موزیک نیز طراحی متفاوتی با گذشته دارد. امکان پخش پلی‌لیست‌های مختلف برای روزهای مختلف به این برنامه اضافه شده است. رادیوی اپل موزیک اکنون در بیش از 100 کشور در دسترس است.

برنامه اخبار نیز تغییراتی در خود دیده است. طراحی این برنامه کاملا تغییر کرده و در حال حاضر 2000 نشریه در آن وارد شده‌اند. سرویس عضو شدن در این برنامه نیز تغییراتی دارد و اخبار فوری از این سرویس به‌صورت مستقیم روی صفحه قفل نمایش داده می‌شود.

 

image

 

اپلیکیشن Home در بخش HomeKit به iOS اضافه شده است. این اپلیکیشن از 3D Touch نیز پشتیبانی می‌کند. با استفاده از این اپلیکیشن تمام دیوایس های HomeKit نمایش داده می‌شوند و می‌توان آن‌ها را از این طریق کنترل کرد. دسترسی به اپلیکیشن Home از طریق کنترل سنتر امکان‌پذیر است و با کشیدن انگشت به سمت چپ می‌توان آن را مشاهده کرد. همچنین کنترل‌های Home به اپل واچ نیز خواهند آمد.

برنامه مسیج، که پرکاربردترین بخش در آیفون است، نیز تغییرات خوبی در خود دارد. اموجی ها در برنامه مسیج 3 برابر بزرگ‌تر شده‌اند. ویدئوها درست در همان خطی پخش می‌شوند که مسیج فرستاده شده. تشخیص اموجی متناسب با کلمه‌ای که تایپ کرده‌اید نیز به این برنامه افزوده شده است.

 

image

 

Invisible inks ویژگی جالبی است که توسط آن می‌توانید برای اشخاص متنی را ارسال کنید که در همان ابتدا نمایش داده نمی‌شود و برای نمایش آن، شخص دریافت‌کننده پیام باید متن را لمس کند. این ویژگی برای زمانی مناسب است که شما متنی برای شخصی ارسال می‌کنید و آن شخص در جمع دوستانش است و شما می‌خواهید تنها همان شخص آن متن را بخواند؛ بنابراین تا زمانی که دریافت‌کننده متن آن متن را لمس نکند، متنی که شما ارسال کرده‌اید نمایش داده نمی‌شود.

Digital Touch، که پیش از این تنها در اپل واچ به کار گرفته می‌شد، وارد iOS شده است. با استفاده از این ویژگی کاربر می‌تواند اشکالی را که با دستش روی صفحه آیفون می‌کشد برای دوستانش ارسال کند.

API برنامه iMessage نیز در اختیار توسعه‌دهندگان قرار گرفته است و به همین دلیل باید منتظر شنیدن اخبار جدیدی از آن باشیم. به عنوان مثال اپلیکیشن‌هایی به صورت اختصاصی برای آی مسج توسعه داده می‌شوند و یک اپ استور اختصاصی برای این سرویس ایجاد می‌شود. مواردی مانند اپلیکیشن‌های ارسال استیکر و تصاویر متحرک. تصاویر Live Photos نیز امکان ویرایش پیدا کرده‌اند.

iOS 10 از امروز برای توسعه‌دهندگان و از ماه ژوئیه نسخه بتای آن عرضه می‌شود. نسخه نهایی نیز از پاییز در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

این نسخه iOS برای کاربران آیپد 4 به بعد و کاربران آیفون 5 به بعد در دسترس قرار می‌گیرد؛ این بدان معنی است که کاربران آیفون 4S دیگر امکان دریافت به‌روزرسانی‌های iOS را ندارند. همچنین iOS 10 برای آیپد مینی 2 به بعد و آیپاد تاچ نسل ششم نیز عرضه می‌شود.

 

image

 

watchOS (واچ اواس)

اولین تغییر اساسی در این سیستم‌عامل بهبود سرعت باز شدن برنامه‌هاست که این بهبود سرعت هم برای برنامه‌های پیش‌فرض و هم برای برنامه‌های توسعه داده شده اعمال می‌شود.

ویژگی جدیدی به ساعت اضافه شده که با استفاده از کلید سمت راست ساعت فعال می‌شود: با لمس کلید سمت راست ساعت برنامه‌های مورد علاقه‌ای باز می‌شوند که برایش تعریف شده‌اند.

ویژگی دیگری که به ساعت هوشمند اپل می‌آید کنترل سنتر است. کنترل سنتر بخشی است که در آیفون و آیپد دیده می‌شود و دسترسی به تنظیمات را برای کاربر راحت‌تر می‌کند.

Scribble راه جدیدی به ساعت هوشمند اپل باز کرده است. کافی است با انگشت خود روی صفحه یک حرف را بنویسید و آن حرف تایپ شود. توجه داشته باشید برای این کار باید حرف‌به‌حرف این کار را انجام دهید. این روش وارد کردن حروف به ساعت از دو زبان چینی و انگلیسی پشتیبانی می‌کند.

عوض کردن تم ساعت نیز راحت‌تر از قبل شده است. با کشیدن انگشت از یک لبه به لبه دیگر ساعت می‌توان بین واچ فیس های مختلف جا به جا شد و آن‌ها را انتخاب کرد.

اپل از کلید کناری ساعت استفاده‌های زیادی کرده است. اگر کاربر این کلید را فشار دهد و نگه دارد، تماس با اورژانس یا همان تماس SOS برقرار می‌شود. نکته جالب اینجاست که این ویژگی به‌صورت بین‌المللی عمل می‌کند و شماره اورژانس کشورهای به جز امریکا را نیز می‌داند.

در بخش سلامتی ویژگی‌هایی جدید و کاربردی به این نسخه از واچ او اس اضافه شده است. امکان به اشتراک گذاشتن فعالیت‌های کاربر با دوستان و رقابت با آن‌ها وجود دارد.

اپل در این نسخه به افراد معلول نیز فکر کرده و برای کسانی که از ویلچر استفاده می‌کنند حالت جداگانه‌ای از حرکت در نظر گرفته و از این پس استفاده‌کنندگان ویلچر نیز برای خودشان تنظیمات جداگانه‌ای دارند.

اپلیکیشنی جدید به نام Breathe به این سیستم‌عامل اضافه شده است. این اپلیکیشن در زمانی که کاربر استرس دارد به او یادآوری می‌کند تا چند نفس عمیق بکشد تا از استرس وی کاسته شود.

نسخه نهایی از واچ او اس پاییز امسال برای کاربران عرضه خواهد شد.

 

image

 

 

سیستم‌عامل اپل تی وی (tvOS)

اپل در مراسم امشب اعلام کرد که 1300 کانال در اپل تی وی به همراه 600 برنامه مخصوص برایش عرضه شده است.

در نسخه جدید از این سیستم‌عامل امکان جستجوی فیلم‌ها با استفاده از تاپیک ها وجود دارد؛ به‌طور مثال کاربر می‌تواند در میان ویدئوهای کمدی دهه 80 جستجوهای خود را انجام دهد.

امکان جستجو در ویدئوهای یوتوب با استفاده از سیری امکان‌پذیر شده است.

Dark Mode راه خود را به اپل تی وی نیز باز کرده است.

از این پس اپلیکیشن ها از آیفون به‌صورت خودکار روی اپل تی وی نصب می‌شوند.

این نسخه از اپل تی وی از امروز برای توسعه‌دهندگان عرضه می‌شود و زمان عرضه آن برای کاربران نیز پاییز امسال است.

 

macOS (مک او اس)

سیستم‌عامل لپ‌تاپ‌های اپل نیز دچار تغییراتی شده و نسخه جدیدی از این سیستم‌عامل با نام Sierra عرضه می‌شود. اپل بار دیگر به روزگار گذشته‌اش بازگشته و نام سیستم‌عامل‌های مک خود را از OS X به MAC OS تغییر داده است.

اولین ویژگی کاربردی اضافه شده به این نسخه باز کردن قفل مک بدون پسورد و تنها با استفاده از اپل واچ است.

Universal Clipboard ویژگی بسیار کاربردی‌ای است که به محصولات اپل وارد شده است. کافی است کاربر یک متن را در آیفون کپی کند، بعد از آن می‌تواند همان متن را در مک خود پیست کند و نیازی نیست تا این متن را با استفاده از برنامه‌هایی مانند تلگرام برای خود ارسال کند تا متن از گوشی به لپ تاپ منتقل شود.

اما شاید مهم‌ترین تغییر این نسخه از سیستم‌عامل مک را بتوانیم ورود سیری به آن بدانیم. کاربر می‌تواند از سیری بخواهد تا یک فایل خاص را به او نمایش دهد و دیگر نیازی نیست تا در finder جستجوی دستی انجام شود. توانایی سیری به همین خلاصه نمی‌شود. امکان پخش موزیک توسط سیری و تنها به‌وسیله صحبت کردن با مک وجود دارد. همچنین امکان کلیک روی نتایج سیری و کپی کردن آن‌ها در برنامه‌های دیگر فراهم شده است.

با استفاده از سیری روی مک امکان فرستادن متن برای افراد با استفاده از پیامک وجود دارد.

برای توسعه‌دهندگان از امروز این نسخه سیستم‌عامل مک ارائه می‌شود و نسخه بتای آن نیز از ماه ژوئیه در دسترس است. نسخه نهایی نیز برای کاربران از پاییز امسال در دسترس خواهد بود. 

 

image

 

image

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (54 نظر)

amin.a

۱۳۹۵/۱۱/۳
برادر از گوشی 5s به بتلا تقریبا به بالاترین ios کورد نظر بروز رسانی میشود

jj

۱۳۹۵/۸/۱۵
دادا اين چه حرفيه انسان با همه پيچيدگي هاش روزي سرشو ميزاره رو زمين و خدافظ اينكه ساخته دست خود آدم ه (لوازم برقي هميشه در معرض خراب شدن هستن براي همين حتي برند هاي معروف چه گوشي چه ... گارانتي دارن و هميشه دلايل خرابي از شركت هم نيست بعضي اوقات از استفاده خودما وحتي تاجرها هم هست

jj

۱۳۹۵/۸/۱۵
حتماً از مدل هاي فوق پيشرفته كه توي ماهواره تبليغ ميكنن ((دوتا300تومن)) خريدي وگرنه بايد بگم (اگه تحمل شو داري بخون)بايد بگم داداش بهت انداختن تا دسته هردوشون (هم برا خودت و هم خانومت)چيني ه،من چند ساله كه خودم مشتري شركت اپل هستم چنين چيزي نديدم تا به العان اينا همه حرفه مياين نظرات رو ميخونيد و هيچي هم نميدونيد الكي ي چرتي مثل بعضي افراد مينويسيد اخه چرا ،،ها چرا چيزي كه هيچي دربارش نميدونيد الكي به چالش ميكشيدش
اينم نظرات من بود (از همه اونايي كه ناخاسته بهشون توهين كردم عذر ميخوام چنين قصدي نداشتم)

امير

۱۳۹۵/۶/۲۹
با همينايي كه شما گفتي رم ٦ پردازنده ٨ هسته اي و حافظه باز شمارو كه ميگيري دوست من

Ali

۱۳۹۵/۶/۹
اقا كيوان أين حرفي رو كه زدي رو كلا موافقم و حرف دلمو زدي دمت گرم