خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی ZenFone Zoom؛ دوربین شکاری

بررسی تخصصی ZenFone Zoom؛ دوربین شکاری

دوربین های موبایلی به بخش بسیار مهمی تبدیل شده اند و برخی مواقع یک دوربین خاص تاثیر بسیار زیادی بر سر زبان افتادن آن گوشی افزایش فروشش خواهد گذاشت. ایسوس که مانند کمپانی های دیگر به این اهمیت پی برده Zenfone با دوربینی خاص را عرضه کرده است که در این بررسی تخصصی بیشتر با آن آشنا خواهید شد.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۵/۳/۱۹

اولین بار چندین سال قبل نوکیا با معرفی گوشی N93 یک گوشی با زوم اپتیکال را معرفی و پای این تکنولوژی را به دنیای موبایل باز کرد. سامسونگ نیز دو سال قبل با معرفی Galaxy K Zoom یک گوشی-دوربین معرفی کرد که زوم اپتیکال آن 10 برابر بود. اما هر دو گوشی در پشت خود لنزی بزرگ داشتند و طبعا هر کسی دوست ندارد چنین گوشی‌ای در جیبش قرار دهد. ایسوس، که نشان داده هیچ ترسی از معرفی محصولات هیبریدی ندارد، اکنون گوشی‌ای معرفی کرده است که دوربینی 13 مگاپیکسلی با 3 برابر زوم اپتیکال دارد. در این مقاله با هم خواهیم دید که این گوشی-دوربین در کنار زوم بسیار قوی چه ویژگی‌های خاص دیگری دارد که بتواند شما را به خریدش قانع کند.

 

image

image

 

طراحی

از نمای جلو گوشی شباهت بسیاری به دیگر گوشی‌های ایسوس دارد. فریمی آلومینیومی در اطراف آن قرار گرفته است که، علاوه بر استحکام بخشیدن به گوشی، باعث می‌شود هنگام دست گرفتنش حس خوبی داشته باشید. حاشیه‌های صفحه‌نمایش نسبت به گوشی‌های امروزی زیاد است و همین امر باعث پهن شدن گوشی شده. پایین صفحه‌نمایش سه کلید لمسی خازنی معروف ایسوس دیده می‌شوند که متاسفانه نوری از خود ندارند، اما خوشبختانه چراغ یا همان LED هشداردهنده هنوز در گوشی وجود دارد.

 

image

 

درگاه استاندارد MicroUSB در پایین گوشی و کنار میکروفون اصلی دیده می‌شود. در سمت راست شاهد حضور کلید شاتر دومرحله‌ای و کمی بالاتر از آن کلید اختصاصی ضبط ویدئو هستیم. درگوشی‌ای که دوربینش زوم اپتیکال 3 برابر دارد و کاربر برای عکس گرفتن از آن خیلی استفاده می‌کند، این دو کلید وظیفه‌ای مهم و حیاتی ایفا می‌کنند. بالاتر از این دو کلید می‌توانید کلید پاور و کلید ولوم را ببینید. در سمت چپ دستگاه هیچ گزینه‌ای در نظر گرفته نشده است، ولی بالای آن میکروفون دوم و سوکت 3.5 میلی‌متری صدا را می‌توان دید.

 

image
image
image

image

 

قاب پشتی متفاوت‌ترین بخش این گوشی با دیگر گوشی‌های ایسوس و بازار است. دایره بزرگی که لنز، فلاش دوتایی و فوکوس لیزری را در خود جای داده در این قسمت قرار گرفته است. اسپیکر گوشی نیز در بخش پایینی قاب پشتی خودنمایی می‌کند. نکته جالب در قاب پشتی حضور نواری برجسته در بخش پایینی است. ایسوس این نوار را به‌کار گرفته است تا زمانی که گوشی را روی میز می‌گذارید، به‌دلیل بزرگی لنز دوربین، گوشی بازی نکند و به‌اصطلاح لق نزند. از دیگر جزئیات قاب پشتی می‌توان به جنس چرم آن و حک شدن نام اینتل و ایسوس روی قاب اشاره کرد. قاب پشتی قابل جدا شدن است و زیر آن درگاه سیم‌کارت و کارت حافظه خارجی قرار گرفته، اما دسترسی به باتری برای کاربر امکان‌پذیر نیست.

 

image


با وجود بزرگ بودن صفحه‌نمایش و ضخامت 11.9 میلی‌متری دستگاه، به‌دلیل لنز بزرگ دوربین، این گوشی چندان هم بددست نیست و زمانی که آن را در جیب خود می‌گذارید، موجب آزارتان نمی‌شود. جنس بدنه نیز بسیار خوب است و در حد و اندازه رقیبان بزرگش است.

 

image

 

 

نرم‌افزار

اندرویدی که روی این گوشی نصب شده نسخه 5.0 است که لباس مخصوص ایسوس، یعنی ZenUI، را به تن کرده. ZenUI، رابط کاربری ایسوس، متفاوت‌ترین رابط کاربری‌ای است که روی گوشی موبایل می‌توانید پیدا کنید. البته در برخورد اول با آن کمی گیج شدیم و نسبت به آن جبهه گرفتیم، اما بعد از مدتی کار کردن با آن متوجه شدیم که یکی از کاربردی‌ترین و پرامکانات‌ترین رابط‌های کاربری‌ای است که تا امروز با آنها کار کرده‌ایم. از صفحه قفل دستگاه شروع می‌کنیم. زمانی که کلید پاور را فشار دهید، صفحه قفل نمایان می‌شود. در نگاه اول، صفحه قفل مانند تمام گوشی‌های اندرویدی است، اما با کمی دقت متوجه می‌شوید که روی آن چند امکان خوب و کاربردی شامل تعدادی میان‌بر برای سریع‌تر رسیدن به برخی برنامه‌های پراستفاده وجود دارد.

 

image

 

صفحه اصلی، که در آن می‌توانید علاوه بر مشاهده برنامه‌ها ویجت نیز تعریف کنید، قابلیت نمایش 7 صفحه را دارد. نوتیفیکیشن سنتر ظاهری متفاوت با دیگر گوشی‌های اندرویدی دارد؛ کلیدهای سوئیچ‌ها در آن خوش‌آب‌ورنگ هستند و اندازه بزرگی دارند. با یک‌بار پایین کشیدن این بخش می‌توانید تمام سوئیچ‌ها را مشاهده کنید و برای دیدن بقیه میان‌برها نیاز نیست کار اضافه‌ای انجام دهید. صفحه برنامه‌ها پر است از قابلیت‌های خوب شخصی‌سازی برای نمایش برنامه‌ها و به هر شکلی که دوست دارید، می‌توانید آن را برای نمایش برنامه‌ها تنظیم کنید.

 

image

 

سخت‌افزار و کارایی

پردازنده دستگاه، همان‌طور که متوجه شده‌اید و پشت دستگاه نیز حک شده، ساخت اینتل است. این پردازنده Z3580 نام دارد و داخل خود 4 هسته با فرکانس 2.33 گیگاهرتز جای داده است. یک رم 4 گیگابایتی این پردازنده را همراهی می‌کند و 64 گیگابایت حافظه داخلی برایش در نظر گرفته شده که 54.2 گیگابایت آن در اختیار کاربر قرار دارد و مابقی فضا را توسط فایل‌های سیستمی اشغال شده است. این سخت‌افزار قوی به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید هر برنامه‌ای را با هر قدرتی اجرا کنید و هیچ نگرانی‌ای در مورد اجرای فرمان خود نداشته باشید.

در تست‌های ما گوشی بازی آسفالت 8 را بدون کوچک‌ترین لگی اجرا کرد و روان بودن بازی روی این دستگاه از برخی پرچم‌دارانی که اکنون در بازار می‌بینیم بهتر بود.

 

image

image

 

 

صفحه‌نمایش

صفحه‌نمایش گوشی اندازه 5.5 اینچی دارد و کیفیت آن فول اچ‌دی در نظر گرفته شده است. در سال 2016 گوشی‌های پرچم‌دار کیفیت صفحه‌نمایش QHD دارند و خیلی‌ها اعتقاد دارند این کیفیت صفحه‌نمایش برای گوشی ضروری نیست. اگرچه ما هم اعتقاد داریم کیفیت QHD برای گوشی هوشمند ضروری نیست، با محتواهایی که امروزه کیفیت آنها در حال افزایش است، استفاده از این نوع صفحه‌نمایش اجتناب‌ناپذیر است.

به‌هرحال این گوشی صفحه‌نمایشی از نوع IPS دارد که کیفیتش فول اچ‌دی است. زمانی که با این صفحه کار می‌کنید، نمی‌توانید ایرادی به آن بگیرید و همه‌چیز در آن به‌خوبی به نمایش درمی‌آید. این صفحه‌نمایش زیر نور خورشید نیز کارایی خوب و قابل قبولی از خود نشان می‌دهد و هیچ محتوایی را در آن از دست نمی‌دهید.

 

image

 

دوربین

به بخش برجسته گوشی رسیدیم. دوربین در این گوشی یک سنسور 13 مگاپیکسلی دارد که لنزش از 10 بخش تشکیل شده و ساخت Hoya است. این اجزا به‌گونه‌ای در دوربین جای گرفته‌اند که برای زوم 3 برابر اپتیکال لازم نیست دوربین از جایش خارج شود. در کنار این زوم اپتیکال خوب، فوکوس لیزری و OIS نیز به دستگاه افزوده شده است.

 

image

 

کیفیت عکس‌ها در نور مناسب و محیط باز و در نور محیط بسته خوب است و نویزی در آنها دیده نمی‌شود؛ اما در نور کم عکس‌ها نویزدار می‌شوند و این همان اتفاقی است که هنگام زوم کردن برای عکس‌ها رخ می‌دهد.

دوربین پر است از امکانات و حالت‌های مختلف برای عکس گرفتن. از مهم‌ترین این حالت‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد: HDR، عکس با نهایت رزولوشن، حالت نور بسیار کم (کیفیت دوربین در این حالت 3 مگاپیکسل می‌شود)، حالت شب، عکس‌برداری مدت‌دار (3 ثانیه قبل و 1 ثانیه بعد از لمس کلید شاتر را ذخیره می‌کند و می‌توانید در زمان سفر کنید) و مینیاتور (که با استفاده از تغییر گرمای رنگ و بلور کردن عکس‌های متفاوت تهیه می‌کند).

 

image

 

دوربین دوم این گوشی کیفیت 5 مگاپیکسلی دارد که برای گرفتن عکس سلفی کافی به‌نظر می‌رسد. نکته مهم در دوربین دوم امکانات خوب آن است. در منوی این دوربین تنظیماتی وجود دارد که با دست‌کاری کردن آنها هنگام سلفی گرفتن می‌توانید چهره‌ای بسیار خوب از خودتان بسازید. به‌طور مثال، یکی از تنظیمات برای کوچک کردن عرض صورت است و برای عکس سلفی‌ای که از فاصله نزدیک از صورت گرفته می‌شود حالت مناسبی است. دوربین دوم ‌ترفندهای جذابی هم دارد که عکاسی با آن را راحت‌تر می‌کند؛ به‌طور مثال، اگر بخواهید هنگام گرفتن عکس سلفی تایمر را فعال کنید، باید دستتان را روی کلید لمسی شاتر بگذارید و آن را به سمت بالا بکشید تا دوربین دوم بعد از 4 ثانیه عکس بگیرد.

می‌توانید کیفیت عکس‌های تهیه‌شده با دوربین این گوشی و در شرایط نوری مختلف را در ادامه مشاهده کنید. برای دیدن تصاویر در اندازه واقعی روی آنها کلیک کنید.

 

نمونه عکس‌های دوربین صلی

image

 

image


image

image

 

نمونه عکس در حالت ماکرو

image

image


نمونه عکس دوربین دوم

image

 

نمونه عکس دوربین در حالت عادی، زوم 3 برابر اپتیکال و زوم 12 برابر دیجیتال

image


image


image


 

باتری

باتری دستگاه ظرفیت 3000 میلی‌آمپرساعتی دارد. برای گوشی 5.5 اینچی این ظرفیت باتری مناسب به‌نظر می‌رسد. در استفاده معمولی که ما از گوشی کردیم، از صبح که کار با آن را شروع کردیم تا شب و زمانی که با گوشی کاری نداشتیم، گوشی هنوز 25 تا 30 درصد شارژ داشت. این موضوع نشان می‌دهد که باتری دستگاه کارکرد تقریبا متوسط و رو به بالا دارد.

به‌لطف پشتیبانی دستگاه از شارژ سریع نیز باتری زودتر از آن مدتی شارژ می‌شود که تصور می‌کنید. باتری دستگاه با 30 دقیقه شارژ شدن از صفر به 40 درصد می‌رسد.

درمجموع از کارکرد باتری راضی بودیم و به‌اصطلاح خودمانی، هیچ‌وقت دستمان را در حنا نگذاشت.

 

image

 

 

باید این محصول را بخریم؟

ایسوس Zenfone Zoom گوشی خوبی است. این محصول تنها گوشی بازار است که به دوربینی با زوم اپتیکال مجهز است؛ اما دوربین آن جزو بهترین‌های بازار نیست و رقبایی مانند S6 کیفیت دوربین بهتری دارند. اگر زوم اپتیکال برایتان مهم است و جنس بدنه چرمی را دوست دارید و به‌علاوه می‌خواهید گوشی‌ای داشته باشید که با پردازنده قدرتمندش از پس همه کارهای شما بربیاید و رابط کاربری آن متفاوت از دیگر رقبا باشد، می‌توانید این گوشی را در صدر لیست خرید خود قرار دهید.

 

image

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (10 نظر)

حامد

۱۳۹۵/۹/۱۰
به نظرم اگر سامسونگ همین گوشی رو میزد با تبلیغاتش گوش دنیا رو کر میکرد، 6 ماه این گوشی رو داشتم ، شما یکبار دوربینش رو توی کوه با خودتون ببرید می بینید براتون مثل دوربین بزرگنمایی میکنه نقاط دور رو. به لطف پردازندش تو پردازش های سخت هم گرم نمیکنه . صفحه نمایشش اصلا بد نیست فقط بهترین نیست. ظاهرش و رابط کاربریش هم سلیقه هست یکی دوست داره یکی نه. صداش که تکنولوژِی سونیک مستر داره ؛ فقط کاش حسگراثرانگشت و دو سیم کارت داشت.

m.shakouri

۱۳۹۵/۶/۱۰
سلام دوست عزیز گوشی ای که از طرف شرکت برای ما ارسال شده بود با پردازنده Z3580 بود

حامد

۱۳۹۵/۵/۳۱
سلام آقا ی شکوری یه سوال داشتم این گوشی پردازنده z3580 داره یا z3590؟ چون تو دیجی کالا نوشته بود z3590 هستش من گوشی های ایسوس رو خیلی دوست دارم برام مهمه

محمد امین

۱۳۹۵/۵/۲۶
من زن فون دولوکس 2 خریدم زیاد خوشم نیومد ازش

محمدرضا

۱۳۹۵/۳/۲۲
صد رحمت به دوربین j7 و j5 که از این بهترن.