خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی Samsung Gear VR؛ سفر به دنیای مجازی

بررسی تخصصی Samsung Gear VR؛ سفر به دنیای مجازی

اگر کسی را در خیابان ببینید که یک عینک بزرگ روی چشمان خودش دارد و مانند کسانی که در این دنیا به سر نمی‌برند سر خود را این طرف و آن طرف می چرخاند متعجب نشوید. به روزهایی نزدیک می‌شویم که به لطف هدست‌های واقعیت مجازی احتمال دیدن اینگونه صحنه‌ها بسیار زیاد می‌شود. در بررسی امروز با یکی از بهترین و گران‌ترین این هدست‌ها آشنا می‌شوید.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۵/۳/۱۲

شاید نام Samsung Gear VR به گوشتان خورده باشد، شاید هم نامش را نشنیده باشید. به هر حال این محصول و محصولاتی از این دست در حال ورود به زندگی معمولی ما هستند و چه بخواهیم و چه نخواهیم باید بیشتر با آن‌ها آشنا شویم. این محصولات نام هدست واقعیت مجازی را روی خود دارند. انواع زیادی از این محصولات وجود دارد. در این بررسی با محصولی که سامسونگ ساخته و عرضه کرده است بیشتر و از نزدیک آشنا می‌شویم.

 

image

 

 

Gear VR

Gear VR تلاش سامسونگ برای ورود به دنیای واقعیت مجازی است که با محصولات خاص سامسونگ مانند Galaxy S7 و Galaxy S7 edge عرضه می‌شود. ازنظر طراحی این محصول از بسیاری از رقیبانش در بازار بهتر است. Gear VR کاملا به گوشی موبایل وابسته است و بدون گوشی موبایل بی‌مصرف است. گوشی‌هایی که با این هدست هماهنگ‌اند عبارت‌اند از: Galaxy S6 ،Galaxy S6 edge ،Galaxy S6 edge+ ،Galaxy S7 ،Galaxy S7 edge و Galaxy Note 5.

 

image

 

اگر شما پیش از این هدست واقعیت مجازی دیده باشید، این هدست سامسونگ برایتان غریبه نیست. بیشترین قسمت دستگاه ماسکی است که روی چشم را می‌پوشاند و کاربر را به دنیای دیگری می‌برد.

دو لنز در دستگاه قرار گرفته که دریچه ورود کاربر به دنیای واقعیت مجازی است. در بالای هدست شاسی قابل چرخشی وجود دارد که به وسیله آن امکان تنظیم فاصله لنزها با چشم برای فوکوس و واضح شدن تصویر وجود دارد.

 

image

image

 

دور تا دور بخشی که روی چشم‌ها قرار می‌گیرد با فوم نرمی پوشانده شده تا هنگام استفاده از دستگاه و تجربه VR در راحت‌ترین حالت ممکن قرار داشته باشید. Gear VR با بندهایی قابل تنظیم برای کوتاه و بلند شدن عرضه می‌شود و با این بندها به سر کاربر متصل می‌شود. با توجه به قابلیت تنظیم بندها، برای اندازه‌های مختلف سر کاربران امکان تنظیم دستگاه وجود دارد. یک بند در بخش بالایی سر و دو بند در بخش کناری سر قرار می‌گیرند و از سه طرف هدست روی سر محکم می‌شود.

 

image

image

 

سمت راست هدست پنلی لمسی به همراه کلیدی برای بازگشت به عقب قرار دارد، در حالی که کلید ولوم نیز کمی جلوتر از آن‌ها قرار گرفته است. به کمک این پنل لمسی و کلیدها نیازی نیست هنگام استفاده از هدست و مشاهده محتوای VR گوشی را از جای خود خارج کنید.

 

image

image

 

پنل مشکی رنگی به همراه هدست ارائه می‌شود که هنگام استفاده یا زمانی که از دستگاه استفاده نمی‌کنید برای محافظت از لنزها در بخش جلویی دستگاه نصب می‌شود. سامسونگ در کنار این پنل یک شیار هم طراحی کرده تا در صورت اتصال هدفون به دستگاه مانعی سر راه استفاده از آن وجود نداشته باشد. وزن دستگاه حدود 318 گرم است که با گوشی‌ای که به آن متصل می‌شود حداقل 180 گرم به آن اضافه می‌شود. این وزن شاید برای در دست گرفتن محصول زیاد نباشد، اما اگر به مدت 90 دقیقه، که مدت زمان دیدن یک فیلم است، این وزن را روی گردن خود داشته باشید حتما خسته می‌شوید. ما بعد از 15 دقیقه استفاده از دستگاه واقعا خسته می‌شدیم و به عبارت بهتر حالت کلافگی به ما دست می‌داد. یکی از مزیت‌های این هدست قابل استفاده بودن آن برای افرادی است که از عینک‌های طبی استفاده می‌کنند، اگر شما هم از عینک طبی استفاده می‌کنید برای مشاهده محتوای این هدست‌ها نیازی نیز عبنک خود را بردارید.

با وجود این سامسونگ و Oculus به هر قسمت از طراحی دستگاه به‌خوبی فکر کرده‌اند و با وسواس بسیار این بخش‌ها را کنار هم چیده‌اند که نتیجه آن عرضه دستگاهی با ظاهر مناسب و کارآیی بهتر از رقیبانش شده است.

 

image

 

میدان دید Gear VR برابر 96 درجه است که برای هدست واقعیت مجازی چندان بالا نیست، اما ترکیب آن با ردیاب سر، که تا 360 درجه را پشتیبانی می‌کند، تجربه‌ای متفاوت و دوست‌داشتنی به وجود می‌آورد.

 

image

 

زمانی که اولین بار گوشی خود را به این هدست متصل کنید، برداشتن دوباره گوشی و نصب برنامه Oculus پیشنهاد داده می‌شود. در این برنامه اپلیکیشن‌های هماهنگ با هدست را مشاهده می‌کنید که باید هر کدام آن‌ها را جداگانه دانلود کنید. ظاهر نرم‌افزار جالب است و همه‌چیز به‌صورت کاشی پیش چشم شما قرار دارد. کنترل این برنامه با پنل لمسی‌ای انجام می‌شود که در سمت راست هدست قرار دارد. برای بازگشت به صفحه اصلی نیز باید کلید بازگشت به عقب را چند ثانیه نگه دارید. فیلم دیدن با Gear VR که دیگر جای خود دارد و نه‌تنها هیچ تفاوتی با سینما ندارد، که به‌مراتب از آن بهتر است.

بازی‌های زیادی برای این دستگاه عرضه شده‌اند که یکی از بهترین آن‌ها به طور حتم EVE: Gunjack است که قیمتی حدود 10 دلار دارد. در این بازی در یک کشتی فضایی باید به دشمنان شلیک کنید. البته بازی‌های رایگان برای این محصول نیز کم نیستند. بازی Anshar Wars 2 رایگان است و در آن نیز در کشتی فضایی قرار می‌گیرید، اما نباید از آن انتظار گرافیک و تجربه بازی EVE: Gunjack را داشته باشید.

 

image

 

سامسونگ و اوکولوس با جدیت بسیار مشغول تولید برنامه‌های خاص برای این هدست با همکاری توسعه‌دهندگان هستند. ما این شانس را داشتیم که این هدست را در کنار دسته بازی مخصوص سامسونگ در اختیار داشته باشیم. بازی‌هایی هستند که با استفاده از هدست آن‌ها را مشاهده می‌کنید و در همان زمان با استفاده از دسته سامسونگ کنترل‌ها را انجام می‌دهید. استفاده همزمان از هدست و دسته بازی در کنار یکدیگر بسیار دوست‌داشتنی است.

ازنظر کیفیت تصویر نباید انتظار زیادی از این هدست داشته باشید. با اینکه گوشی‌ای مانند نوت 5 صفحه‌نمایش باکیفیت QHD دارد، در نظر داشته باشید این کیفیت باید بین دو لنز تقسیم شود و شما باید روی نیمی از کیفیت صفحه‌نمایش گوشی مورد استفاده در هدست حساب کنید.

 

image

 

خرید Gear VR در این زمان ضروری است؟

Gear VR به‌هیچ‌عنوان وسیله‌ای کاربردی نیست و تنها وسیله سرگرمی محض است. ذکر این نکته ضروری است که این صنعت در ابتدای راه است و برای اینکه به کمال برسد راهی طولانی در پیش روی خود دارد. به‌علاوه برای اینکه بتوانید از آن استفاده کنید باید یک گوشی گران‌قیمت گلکسی نیز تهیه کنید یا اینکه از قبل این گوشی را داشته باشید.

اگر به هر دلیلی (علاقه مفرط به سرگرمی، داشتن پول اضافی و...) قصد خرید این هدست را دارید، بهتر است بدانید مدل‌های مختلفی از آن ساخت کمپانی‌های دیگر از قیمت 50 هزار تومان به بالا در بازار وجود دارند؛ اما Gear VR با قیمت تقریبی 500 هزار تومان یکی از بهترین‌های آن‌هاست و علاوه بر طراحی زیبا و خاصش به تمام جزئیات در آن به‌خوبی فکر شده است.

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (40 نظر)

فاروق دهباشی پور

۱۳۹۷/۱۲/۲۳
سلام ، با گوشی Samsung a7 هم میشه استفاده اش کرد یا خیر ؟ اگه نمیشه و کسی محصول دیگه ای پیشنهادی داره ، لطفا بگه ، ممنونم

Saeed

۱۳۹۶/۸/۱۸
سلام من یک سوال داشتم می خواستم بخرم یکیشو این بهتره یا htc vive ممنون میشم اگه راهنمایی کنید منو؟

alisa

۱۳۹۶/۲/۶
فقط پرچم دارای گلکسی مثل سری نوت و اس

alisa

۱۳۹۶/۲/۶
پلیر مخصوص میخواد مثل KMP

Ariyan

۱۳۹۵/۱۲/۵
سلام و خسته نباشید
مرسی از سایت بسیار خوبتون قیمت روز این دستگاه چندِ