خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی ال جی G5؛ سرگرمی بیشتر، زندگی بهتر

بررسی تخصصی ال جی G5؛ سرگرمی بیشتر، زندگی بهتر

جی 5 اولین گوشی ماژولار دنیاست که ال‌جی با ریسک زیادی آن را روانه بازار کرده. در این بررسی تخصصی خواهیم دید که ریسک ال‌جی جواب می‌دهد و این گوشی می‌تواند کاربر را به خرید قانع کند یا ال‌جی در این رقابت شانس چندانی ندارد. با جی‌اس‌ام همراه باشید.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۵/۲/۱۹

سال 2016 سالی سخت برای ال‌جی خواهد بود. بهترین گوشی این کمپانی مجبور است در برابر بزرگانی مانند Galaxy S7 خود را نشان دهد. ال‌جی برای اینکه بتواند در این مبارزه حرفی برای گفتن داشته باشد تصمیم گرفت تا گوشی پرچم‌دار خود را با خلاقیتی جدید معرفی کند تا دید ما را نسبت به گوشی‌های موبایل عوض کند. در این بررسی خواهیم دید که این گوشی چه تفاوتی با گوشی‌های معمول در بازار دارد که می‌تواند ما را قانع کند به‌جای خرید محصولی مانند اس7 به سراغ آن برویم.

image

 

طراحی

متفاوت اما نه چندان زیبا

G5 گوشی متفاوتی است؛ می‌توانید با فشار یک دکمه قسمت زیرین آن را جدا کنید و از ماژول‌های دیگری مانند اسپیکر و شاتر دوربین استفاده کنید. اگرچه این تغییرات کوچک‌اند، بسیار هیجان‌انگیزند، زیرا ممکن است در آینده کارایی های بهتر و متفاوت‌تری پیدا کنند. به کارایی و بررسی این قسمت ماژولار به‌طور مفصل خواهیم پرداخت، اما پیش از آن با هم ظاهر گوشی را بررسی می‌کنیم.

 

image

 

قاب جلویی گوشی صفحه‌نمایش تقریبا بزرگ دستگاه را در خود جای داده است. در بالا و پایین قاب جلویی خمیدگی‌ای جزئی دیده می‌شود که اگرچه تاثیری در کاربری گوشی ندارد، به زیبایی‌اش کمک کرده است.

بالای صفحه‌نمایش خروجی صدای مخاطب در کنار دوربین دوم قرار دارد که این دوربین، با لنز بزرگش، به‌خوبی خودش را نشان می‌دهد. در پایین گوشی نیز می‌توانید بخش ماژولار را مشاهده کنید که لوگوی ال‌جی روی آن حک شده است.

 

image

 

در کناره راست تمام درگاه‌های این گوشی در یک اسلات مشترک قرار دارند: درگاه سیم‌کارت اول، سیم‌کارت دوم و کارت حافظه. درگاه سیم‌کارت دوم با درگاه کارت حافظه خارجی مشترک است و در صورتی که بخواهید از کارت حافظه خارجی استفاده کنید، باید سیم‌کارت دوم را فراموش کنید.

در سمت چپ دستگاه کلید ولوم و کلید مخصوص خارج کردن بخش ماژولار دستگاه دیده می‌شود. کلید ولوم جایگاه ناآشنایی دارد، زیرا عادت کرده‌ایم که کلیدهای کنترلی ال‌جی را در قاب پشتی ببینیم.

 

image

 

پشت دستگاه جایی است که دو دوربین در کنار فلاش دوتایی و فوکوس لیزری قرار دارند. کلید پاور، که نقش سنسور اثرانگشت را نیز بازی می‌کند، زیر دو دوربین قرار دارد. کمی در مورد کیفیت این کلید شک داریم، زیرا با برخورد کردن انگشت با آن صدایی شنیده می‌شود، به‌گونه‌ای که گویی کلید به‌خوبی در جای خود قرار نگرفته است. جنس قاب پشتی از فلز است که، به گفته ال‌جی، با روکشی از پلاستیک پوشانده شده تا بتوانیم این رنگ‌های زیبا را برای گوشی ببینیم.

 

image

 

در پایین اسپیکر گوشی را مشاهده می‌کنید که در کنار میکروفون اصلی و درگاه ارتباطی قرار دارد و Type-C است. بالای دستگاه نیز شاهد حضور درگاه اینفرارد، میکروفون دوم و سوکت 3.5 میلی‌متری صدا هستیم.

 

image

 

image

 

اگرچه زیبایی مفهومی سلیقه‌ای است، درمجموع جی5 گوشی زیبایی نیست و از ال‌جی، که در کارنامه خود طراحی گوشی‌ای مانند جی4 را دارد، انتظاری بیش از این داشتیم. ازنظر خوش‌دستی ولی با گوشی خوش‌دستی روبرویید که ضخامت بسیار کمی دارد و به‌خوبی در دستان شما می‌نشیند. اما نکته منفی آن نیز لبه‌های تیز در محل اتصال قاب جلویی و پشتی دستگاه به کناره‌های آن است.

بخش ماژولار

این بخش، که متفاوت‌ترین بخش به‌حساب می‌آید، با فشار کلیدی در کناره پایینی سمت چپ دستگاه از جای خود خارج می‌شود و این کار را می‌توانید با فشاری مختصر انجام دهید. زمانی که این بخش از گوشی جدا می‌شود، بخش زیرین به همراه باتری از جای خود خارج می‌شود. با خارج شدن این قسمت، به علت خروج باتری از جای خود، گوشی نیز خاموش می‌شود.

با خروج این بخش می‌توانید باتری را نیز از جای خود خارج کنید و به بخش ماژولار دیگری مانند اسپیکر خروجی یا ماژول دوربین متصل کنید و دوباره آن بخش ماژولار را داخل دستگاه جای دهید. هرچه خارج کردن بخش ماژولار از گوشی آسان و روان است، جدا کردن باتری از بخش ماژولار دشوار است و هر بار این کار را انجام می‌دادیم، نگران شکستن باتری بودیم.

ما ماژول دوربین را در اختیار داشتیم که با اتصالش به دستگاه چند کلید سخت‌افزاری به آن افزوده می‌شود. زمانی که این ماژول را به گوشی متصل کنید، کلید مخصوصی برای شاتر، کلیدی برای زوم کردن و کلیدی برای ضبط ویدئو نیز اضافه می‌شود.

 

image
image

image

 

نظر ما در مورد کارایی بخش ماژولار

اگر راستش را بخواهید، این بخش گوشی، آن‌طور که باید، کارآمد نیست و کمتر پیش می‌آید که شما برای عکس گرفتن یک بار زیر دستگاه را خارج کنید، گوشی را خاموش کنید، بخش ماژول دوربین را متصل کنید و منتظر بمانید تا گوشی روشن شود و با آن عکس بگیرید. این ترفندی که ال‌جی به کار گرفته، بیش از آن که کاربردی باشد، جنبه سرگرمی دارد.

 

image

image

 

صفحه‌نمایش

باکیفیت، همان چیزی که از ال جی انتظار می رفت

اگر به خاطر داشته باشید، ال‌جی اولین کمپانی‌ای بود که از صفحه‌نمایش QHD در پرچم‌داران خود استفاده کرد (درگوشی G3). این گوشی نیز صفحه‌نمایشی با کیفیت QHD دارد و ال‌جی تصمیم گرفته تا به صفحه‌نمایش 4K سوئیچ نکند. به نظر ما در حال حاضر این کیفیت صفحه‌نمایش برای گوشی بهترین است و نیازی نیست کیفیتی بیش از این روی گوشی ببینیم، مگر اینکه بخواهید از گوشی‌تان در محصولاتی مانند عینک واقعیت مجازی استفاده کنید که در آن زمان کیفیت 4K صفحه‌نمایش به کار می‌آید.

 

image

 

مانند همیشه، کیفیت این صفحه‌نمایش بسیار خوب است و تصاویر در آن به‌خوبی نمایش داده می‌شوند؛ اما هنوز ال‌جی دست از سر صفحه‌نمایش‌های IPS برنداشته و از صفحه موردعلاقه گوگل و سامسونگ، یعنی صفحه‌نمایش آمولد، استفاده نکرده است.

اگرچه صفحه‌نمایش آمولد را بیشتر دوست داریم، نمی‌توانیم ایراد بزرگی به صفحه‌نمایش IPS این گوشی بگیریم. تنها ایرادی که به این صفحه‌نمایش وارد است نور کم آن نسبت به رقباست، اما این نور کم باعث نمی‌شود که شما زیر نور خورشید دچار مشکل شوید و نتوانید محتوای صفحه‌نمایش را مشاهده کنید.

درمجموع کیفیت صفحه‌نمایش، چه در محیط بسته و چه در محیط باز و زیر نور خورشید، هیچ مشکلی ندارد و با خیال راحت می‌توانید با آن کار کنید؛ به‌علاوه رنگ تصاویر بسیار زنده است و اگرچه اشباع صفحه‌نمایش آمولد را در اینجا نمی‌بینیم، همه چیز در این صفحه‌نمایش به واقعیت نزدیک‌تر است.

 

image

 

سخت‌افزار

یکی از قوی ترین ها

از یک گوشی پرچم‌دار در سال 2016 انتظار زیادی وجود دارد. ال‌جی نیز این موضوع را می‌داند و به همین دلیل در استفاده از سخت‌افزار قوی برای این گوشی خساست به خرج نداده و قوی‌ترین سخت‌افزارهای موجود را برایش به کار گرفته است. پردازنده دستگاه اسنپدراگون 820 است که 4 هسته دارد و با رم 4 گیگابایتی پشتیبانی می‌شود. حافظه داخلی دستگاه 32 گیگابایتی است که از این میزان تنها 23.5 گیگابایت در اختیار کاربر قرار دارد. نتیجه کنار هم قرار گرفتن این سخت‌افزارهای قوی یک گوشی فوق‌سریع به نام G5 است. با این سخت‌افزار قوی گوشی نه تنها در اجرای فرامین روزمره مانند باز و بسته کردن برنامه هیچ مشکلی ندارد، بلکه به‌راحتی از پس اجرای فرامین سنگینی مانند بازی فیفا 16 نیز برمی‌آید و هیچ بازی و برنامه‌ای در حال حاضر وجود ندارد که G5 در اجرایش ناتوان باشد یا لگ بزند.

 

image

 

نرم‌افزار

به روز و متفاوت از گذشته

اندروید نسخه 6.0.1 روی گوشی نصب است. این سیستم‌عامل با جدیدترین رابط کاربری ال‌جی تزئین شده که اکنون تغییرات زیادی به خود می‌بیند. اولین تغییری که در زمان روشن کردن دستگاه می‌بینید حذف App Drawer یا همان منوی نمایش برنامه‌هاست. اگرچه امکان بازگرداندن این بخش وجود دارد، به‌صورت پیش‌فرض نمی‌توانید آن را روی گوشی مشاهده کنید.

 

image

 

نوتیفیکیشن سنتر بخشی است که در این گوشی دوستش داشتیم. تمام میانبرهای لازم در آن وجود دارد و طراحی‌اش بسیار زیبا و کارآمد است.

یکی از بخش‌های کاربردی Smart Cleaning است که در این بخش می‌توانید فایل‌های اضافی را، که گوشی به انتخاب خودش به شما نشان می‌دهد، پاک کنید.

استفاده از این رابط کاربری باعث شده ال‌جی بتواند چند ویژگی جدید به گوشی اضافه کند. زمانی که صفحه‌نمایش قفل است، دو بار کلید ولوم پایین را فشار دهید تا دوربین فعال شود و عکس بگیرد. چنانچه دو بار کلید ولوم بالا را فشار دهید، برنامه نوت باز می‌شود و می‌توانید روی آن یادداشت کنید.

با اینکه رابط کاربری ال‌جی امکانات جدیدی برای گوشی به ارمغان آورده، درمجموع طراحی آیکون‌های اندروید خام را بیشتر می‌پسندیم و از کار کردن با اندروید خام لذت بیشتری می‌بریم. تصور می‌کنیم در این زمینه اچ‌تی‌سی از رقبا جلوتر است و با وجود استفاده از رابط کاربری اختصاصی خود روی محصولاتش، با نزدیک کردن آن به اندروید خام، علاوه بر حفظ اصالت اندروید توانسته رابط کاربری سبک‌تر و جمع‌وجورتری ارائه کند.

Always On: این ویژگی به‌تازگی به گوشی‌های اندرویدی راه پیدا کرده و ویژگی اضافه‌ای است که کمپانی‌ها به‌کمک رابط کاربری خودشان روی گوشی‌هایشان قرار می‌دهند. ال‌جی نیز این ویژگی را در جی5 به کار گرفت، منتهی، برخلاف گلکسی اس7، این بخش در جی5 قابلیت شخصی‌سازی چندانی ندارد. تنها تغییری که می‌توانید در این بخش اعمال کنید این است که به‌جای استفاده از ساعت از امضای موردنظر خودتان استفاده کنید. زمانی که Always On فعال باشد، می‌توانید نوتیفیکیشن‌ها را در آن مشاهده کنید. برخلاف گلکسی اس7، در جی5 این بخش از برنامه‌های بیشتری برای نمایش نوتیفیکیشن پشتیبانی می‌کند و از این بابت کارآمدتر است.

 

سنسور اثرانگشت

دقیق و سریع

این سنسور، همان‌طور که گفتیم، پشت گوشی قرار گرفته و کلید پاور نیز همین کلید است. زمانی که می‌خواهید برای این سنسور اثرانگشت خود را تعریف کنید، تنها 6 بار باید انگشتتان را روی آن بگذارید و بردارید. بعد از تعریف اثرانگشت خودتان برای سنسور، زمانی که انگشت تعریف‌شده را روی آن بگذارید، بدون هیچ حرکت اضافه‌ای و در کسری از ثانیه قفل صفحه باز می‌شود. اگرچه سنسور اثرانگشت Nexus 6P و P9 و Nexus 5X را بیشتر دوست داشتیم، این سنسور سرعت بسیار خوبی دارد و دقت آن نیز، با اینکه از گوشی‌هایی مانند HTC 10 کمتر است، قابل‌قبول است و شما را راضی نگه می‌دارد.

 

image

 

دوربین

اغراق نیست اگر بگوییم بهترین دوربین موبایلی

این قسمت مهم‌ترین و بهترین بخش گوشی G5 محسوب می‌شود. دوربین اصلی دوتایی است که در قاب پشتی دستگاه جای گرفته. کار کردن و عکس گرفتن با دوربین این گوشی به‌اندازه‌ای جذاب است که اگر علاقه‌ای هم به عکاسی نداشته باشید، به‌دلیل کیفیت خوب دوربین، دوست دارید عکس‌های متعددی با آن بگیرید. ال‌جی از همان ترفندی که در دوربین سلفی V10 استفاده کرده بود این بار برای دوربین اصلی G5 بهره گرفته است. این دوربین دو لنز دارد که یکی از آنها برای گرفتن عکس در حالت استاندارد و لنز دیگر برای عکس گرفتن با زاویه 135 درجه است. هر کدام از این دو دوربین مستقل عمل می‌کند و تنها زمانی هر دو دوربین فعال می‌شوند که شما از ویژگی Pop Up در دوربین استفاده کنید. نمونه عکس‌های گرفته‌شده با این ویژگی را در ادامه می‌توانید مشاهده کنید.

 

image

 

image

 

عکس گرفتن با دوربینی که زاویه دید بیشتری دارد شما را معتاد عکاسی خواهد کرد، زیرا در عکس گرفته‌شده با چنین دوربینی جزئیات بیشتری ثبت می‌شود. این موضوع زمانی بیشتر شما را درگیر می‌کند که از منظره عکس بگیرید. با اینکه عکس‌های ثبت‌شده با لنزی که زاویه دید بیشتری دارد جذاب‌ترند، کمی حالت Fish-eye در آنها به چشم می‌خورد.

اگر شما عکاس حرفه‌ای باشید، ال‌جی حالتی در اختیارتان می‌گذارد که بتوانید تمام تنظیمات دوربین را، از ISO گرفته تا سرعت شاتر، تنظیم کنید.

به همان نسبت که کارایی دوربین در نور زیاد خوب است و عکس‌ها کیفیت بسیار خوبی دارند، در نور کم نیز می‌توانید به‌خوبی به این گوشی تکیه کنید. عکس‌های تهیه‌شده با دوربین در نور کم بسیار باکیفیت‌اند و با وجود نویز باز هم نسبت به بسیاری از رقبا کیفیت بهتری دارند.

دوربین دوم نیز نسبت به رقبایی مانند آیفون 6اس پلاس زاویه دید بیشتری دارد و با استفاده از حالت Beauty که برایش در نظر گرفته شده می‌توانید عکس‌های سلفی بهتری از خودتان تهیه کنید.

 

image

 

در کنار کیفیت بسیار خوب دوربین، امکانات جانبی نیز برایش در نظر گرفته شده تا بتوانید لذت وجود دو دوربین در گوشی را بیشتر درک کنید. یکی از سرگرم‌کننده‌ترین این امکانات استفاده از ویژگی Multi-view است که با فعال کردن آن سه دوربین همزمان فعال می‌شوند و می‌توانید عکس‌های جالبی با آنها بگیرید.

نمونه عکس‌های دوربین را در ادامه می‌توانید مشاهده کنید. برای دیدن عکس‌ها در اندازه واقعی روی آنها کلیک کنید.

نمونه عکس های دوربین اصلی

در سمت راست عکس های دوربین با زاویه دید استاندارد و در سمت چپ عکس های دوربین با زاویه دید بیشتر را مشاهده می کنید

image
  
image

image
  
image

image
  
image

image
  
image

image
  
image

 

نمونه عکس  با ویژگی Pop Up

image

نمونه عکس با ویژگی Multi-view

image

 

نمونه عکس ماکرو

image
  
image

 

نمونه عکس در زوم 100 درصد

image
  
image

 

نمونه عکس دوربین دوم در حالت عادی و در حالت Beauty صد درصد

image
  
image

 

باتری

کاش ظرفیت بیشتری داشت

ال‌جی از باتری‌ای با ظرفیت 2800 میلی‌آمپرساعت برای این محصولش استفاده کرده است. با اینکه این باتری از باتری دو گوشی گلکسی اس7 و اچ‌تی‌سی 10، با ظرفیت 3000 میلی‌آمپرساعت، ظرفیت کمتری دارد، همان‌طور که تا اینجا متوجه شده‌اید، قابلیت جدا شدن از دستگاه و جایگزینی با باتری یدکی را دارد. بنابراین اگر باتری یدک فول شارژ در اختیار داشته باشید، می‌توانید به‌سرعت آن را با باتری بدون شارژ گوشی خود تعویض کنید.

اگر بخواهیم در مورد ماندگاری باتری صحبت کنیم، نظر چندان مثبتی درباره‌اش نخواهیم داشت. با استفاده تقریبا معمولی، مانند گرفتن چند عکس، چند دقیقه مکالمه و چک کردن ایمیل و پیامک، زمانی که به خانه برمی‌گردید، باید گوشی را به شارژ بزنید.

هرچه G5 در دوام باتری خوب عمل نمی‌کند، در شارژ شدن به بهترین شکل ممکن عمل می‌کند. ال‌جی این گوشی را به شارژ سریع نسل سوم کوالکام نیز مجهز کرده است. در مدتی حدود 1 ساعت می‌توانید باتری این دستگاه را از صفر تا صد درصد شارژ کنید و در مدت نیم ساعت به شارژ 60 درصد برسید. این اعداد نشان می‌دهد که با گوشی هوشمندی سروکار دارید که از تمام گوشی‌های بازار سریع‌تر شارژ می‌شود.

 

image

image

 

باید G5 را بخریم؟

ال‌جی جی5 امکانات خوبی ارائه کرده است، مانند صفحه‌نمایش باکیفیت و سخت‌افزار قوی که در رقبایش در بازار مشاهده می‌کنیم. این گوشی سعی کرده با ارائه دوربینی متفاوت و کمی سرگرم‌کننده‌تر در این زمینه خودش را از رقبا متمایز کند که به‌خوبی در این امر موفق شده است. اما از نظر جنس بدنه، جی5 از رقبایش ضعیف‌تر عمل کرده و ما جنس بدنه اچ‌تی‌سی 10 و گلکسی اس7 را بیشتر دوست داشتیم. علاوه بر این، رابط کاربری G5 نسبت به رقیبانش ضعیف‌تر است و کمتر کاربر را به سمت خودش جذب می‌کند.

اگر شما اندرویدی تازه‌کاری هستید، این گوشی بهترین تجربه کاربری را برایتان به همراه نخواهد آورد و اگر می‌خواهید اندرویدی کاملا متفاوت تجربه کنید، توصیه می‌کنیم رقبایی مانند نکسوس 6P را نادیده نگیرید.

اگر می‌خواهید متفاوت‌ترین گوشی معرفی‌شده در سال 2016 را در دست خود بگیرید، این گوشی به همراه گلکسی اس7 اج می‌تواند نیاز شما را برآورده کند.

اما چه کسی باید حتما جی5 بخرد؟

کسی که سال گذشته جی4 داشته و اکنون می‌خواهد گوشی‌اش را عوض کند، باید به جی5 به‌عنوان گزینه‌ای بسیار جدی فکر کند. اگر هم می‌خواهید برای اولین بار از کاربران ال‌جی شوید، این گوشی تنها گوشی این کمپانی است که می‌تواند بهترین تجربه کاربری ال‌جی را برایتان به همراه بیاورد.

چه کسی نباید جی5 بخرد؟

اگر کاربر V10 باشید، به‌هیچ‌عنوان نیازی ندارید به این گوشی سوئیچ کنید، زیرا V10 تجربه کاربری‌ای ارائه می‌کند که در کمتر گوشی هوشمندی می‌توانید مانند آن را به دست بیاورید و چیزی از G5 کمتر ندارد.

 

image

 

رقبا

Galaxy S7

Galaxy S7 edge

Nexus 6P

P9

HTC 10

Xperia Z5

iPhone 6S

 

برای خرید آنلاین ال جی G5 به فروشگاه آل دیجیتال مراجعه کنید.

 

image

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (158 نظر)

alirad

۱۳۹۶/۶/۳
سلام گوشیم دو سیمکارت رو همزمان ساپورت نمیکنه کسی میدونه مشکلش چیه. سیمکارت دوم که تو محفظه رم جا میگره هیچ جور فعال نمیشه

Ali rad

۱۳۹۶/۶/۳
گوشی منم سایه میندازه متأسفانه

omid

۱۳۹۶/۴/۱۰
وای...وای...وای....

Pooya (pm )

۱۳۹۶/۳/۲۵
نکسوس ۶ پی داره

nima

۱۳۹۶/۳/۲۲
سونی از همشون بهتر